Kuinka monta päivää pitää käydä rannalla että ruskettuu kunnolla?
Miten lämmintä ja miten kovaa auringon pitää paistaa että kannattaa mennä rannalle?
Jos ei käytä aurinkosuojavoidetta ruskettuuko silloin nopeammin?
Kuinka kauan kerrallaan kannattaa olla rannalla?
Millaisissa uimahousuissa kannattaa olla rannalla?
Ruskettuminen
22
15597
Vastaukset
- Bronze
Riippuu aika paljon ihmisestä, toiset ruskettuu nopeammin kuin toiset. Tärkeintä on, että ruskettuu "turvallisesti" eli ei saa olla auringossa kovin pitkään ETENKÄÄN ilman aurinkorasvaa. Ilman aurinkorasvaa saattaa ruskettua nopeammin, mutta myös palaa nopeammin. Varmin keino on käyttää sellaista aurinkorasvaa, jossa suojakerroin on riittävän suuri (esim. 8, riippuu ihmisestä) muttei kumminkaan niin suuri ettei aurinko tartu ollenkaan. Kannattaa aina muistaa, että palaminen on vaarallista ja kasvattaa ihosyöpäriskiä! Auringossa ei saa olla liian kauan, vaikka olisi aurinkorasvaa. Käy rannalla mieluummin useana päivänä ja ota aurinkoa aina vähän aikaa kerrallaan, kuin että kärventäisit itseäsi esim. 5 tuntia yhtenä päivänä. Niin, ja kannattaa valita uimahousut sen mukaan, millaiset rajat haluaa:)
- pöpö
Auroinkovoiteen suojakerroin ei mitenkään vaikuta siihen, miten helposti ruskettuu.
- Bronze
pöpö kirjoitti:
Auroinkovoiteen suojakerroin ei mitenkään vaikuta siihen, miten helposti ruskettuu.
Tottakai vaikuttaa. Jos suojakerroin on älyttömän suuri, ei aurinko juurikaan tartu ihoon. Ainakaan omaan nahkaani:)
- yks vaan
Bronze kirjoitti:
Tottakai vaikuttaa. Jos suojakerroin on älyttömän suuri, ei aurinko juurikaan tartu ihoon. Ainakaan omaan nahkaani:)
Joo ihan totta että suojakertoimet kyllä vaikuttaa siihen miten ruskettuu. Jos esimerkiksi käytetään todella suuria suojakertoimia, enemmän kuin 20, ei ainakaan kovin helposti rusketu.
Sellainen suojakerroin 10 on hyvä näin suomen auringon alla ensimmäisinä auringon otto päivinä. Sitte pikkuhiljaa kun iho aurinkoon tottuu voi suojakerrointa pienentää.
Täytyy itse tuntea ihonsa, meillähän on jokaisella omanlaatuinen iho joka tarvitsee erillaisia hoitoja ja suojakertoimia. joku palaa parissa tunnissa ja joku voi ottaa koko kesän arskaa ilman suojakertoimia palamatta! Mutta kyllä suojakertoimia kantsii käyttää ihan terveydellistä syistä...
Niin ja muistakaa rusketusta haluavat se kosteutus, kosteutettu iho ruskettuu paljon paremmin ja tasaisemmin kuin taas kuiva iho. - suojassa
yks vaan kirjoitti:
Joo ihan totta että suojakertoimet kyllä vaikuttaa siihen miten ruskettuu. Jos esimerkiksi käytetään todella suuria suojakertoimia, enemmän kuin 20, ei ainakaan kovin helposti rusketu.
Sellainen suojakerroin 10 on hyvä näin suomen auringon alla ensimmäisinä auringon otto päivinä. Sitte pikkuhiljaa kun iho aurinkoon tottuu voi suojakerrointa pienentää.
Täytyy itse tuntea ihonsa, meillähän on jokaisella omanlaatuinen iho joka tarvitsee erillaisia hoitoja ja suojakertoimia. joku palaa parissa tunnissa ja joku voi ottaa koko kesän arskaa ilman suojakertoimia palamatta! Mutta kyllä suojakertoimia kantsii käyttää ihan terveydellistä syistä...
Niin ja muistakaa rusketusta haluavat se kosteutus, kosteutettu iho ruskettuu paljon paremmin ja tasaisemmin kuin taas kuiva iho.Ei ei ei ja ei! Suojakerrointa ei pienennetä sen takia, että ruskettuisi paremmin. Kuinka tyhmä voi olla... Eikä spf 10 riitä nykypäivänä enää kenenkään suojaksi.
- mie vaan :)
suojassa kirjoitti:
Ei ei ei ja ei! Suojakerrointa ei pienennetä sen takia, että ruskettuisi paremmin. Kuinka tyhmä voi olla... Eikä spf 10 riitä nykypäivänä enää kenenkään suojaksi.
Siis ystävät hyvät, jokainen meistä on yksilö ja myös jokaisen iho on yksilöllinen.. Itse en käytä Suomessa lainkaan aurinkorasvoja ja etelässä suurin on aina ollut korkeintaan 8. Kun ihoni on tottunut aurinkoon, kertoimena on ollut 4 tai 2..
Se on ihan yksilöllistä, miten sitä aurinkoa haluaa ottaa vai haluaako ottaa ollenkaan.. Jokaisen tosin pitää tuntea omat rajansa :) hyvää kesää kaikille ;)
- neito
noh... eipä taida se auringonotto terveellistä olla... mutta enpä olisi niin varma niistä aurinkovoiteistakaan...
Niistä kun imeytyy niitä haitallisia kemikaaleja ihoon..
Itse olen mieluummin tunnin verran auringossa ILMAN aurinkovoiteita... siinä saa riittävän määrän päivän d-vitamiini tarpeista... ei vielä pala, eikä tarvi käyttää voitieta! - Oijoi
Mitenkä jos iho auringonoton jälkeen hieman punoittaa muutamasta kohdasta selkää ja rintaa, tarkoittaako se että on palanut? Vai pitäiskö aina pyrkiä siihen ettei missään kohdassa ihoa olisi pienintäkään punoitusta? Voiko silleen ees ruskettua jos ei tule pientäkään punoitusta?
- ManteliLanttu
http://rusketus.com/eri-ihotyypit-ja-ruskettuminen
Olen pienestä pitäen syönyt minikirsikka- tai luumutomaatteja. Ei varmaan johdu tomaateista, vaan ylipäätänsä vitamiineja. (En ole haka vitamiini hömpötyksissä joten en tiedä onko totta.) Muista, että kun käyt rannalla, laita aurinkorasvaa, sillä jos et pala, rusketut. Ja syä paljon vitamiinia! - -törppöjenhaukkuja
olkaa jo hiljaa törpöt
- tannedd
Kannattaa välttää auringonottoo klo 10-16 välillä, koska uv-säteily on voimakkaimmillaan sillon. Kannattaa käyttää aurinkorasvaa ja laseja, kun silmät on kaikista herkimmät sille säteilylle. Eikä kannata tosiaan ottaa liikaa sitä aurinkoo, kun ihosyövän riskikin on. Ja ihosyövästä 90% johtuu liiasta auringon otosta.
Itseruskettavat voiteet olis kaikista helpoin ja terveellisin vaihtoehto. Ja hyvillä tuotteilla saa luonnollisen rusketuksen.
En sano, ettei sais ottaa ollenkaan arskaa, tykkään itekki loikoilla auringossa. Ja muutenkin auringonvalosta saa D3-vitamiinia. Mut rajansa silti kaikella, älä ainakaan polta ittees.
Muutama vinkki vielä: Liikkumalla ruskettuu tasaisemmin. Pese iho ja hiukset auringonoton jälkeen tarkotetulla shampoolla, joka kousteuttaa ja rauhottaa hiuspohjaa. Jos palat helposti niin tarviit ainakin 30 suojakertoimisen aurinkovoiteen. Vesi ja hiekka moninkertaistaa uv-säteilyn pääsemisen iholle.
Tiiän et on vanha keskustelu, mut toivottavasti näistä on ees jollekkin hyötyy :) - JK^^
Ruskettuminen on jokaisella eri, esimerkiksi minä en ole ikinä käyttäyt (no ehkä pienempänä) aurinkorasvaa. Enkä ole palanut kertaakaan, vaikka auringossa olen ollut useita tunteja päivässä.
Monet on kadehtineet mun ruskettumista, kun rusketun tosi nopeasti eikä tarvitse laittaa aurinkorasvaa.- auringon ja röökin l
jep niin olen minäkin nuorena ollut kova auringon palvoja nyt 47v olen ryppyinen vanha ämmä, aurinko vanhentaa ja veltostuttaa ihoa hirveesti, tietty osuutensa oli myös silloisella tupakan poltolla.
- kuivahtanut luumu
Ei se, ettet sattunut palamaan, tarkoita etteikö ihoa tarvitsisi suojata auringolta. Pelkkä rusketuskin on jo ihovaurion merkki, ihon oma suojamekanismi! Eikä ne rypyt ja syöpä välttämättä heti tule, odota muutama 10v. Sitten melanoomaisena rusinana voikin miettiä, kuinka en tarvinnut aurinkorasvaa, kun ruskettuminen on jokaisella eri eikä juuri minun ihooni säteily tehnyt minkäänlaisia tuhoja.
- jaa a
Itse olen lukenut, että aurinkoa kannattaa välttää klo 11-15 akoihin.Mutta eipä tuo juuri minua liikuta.Aurinkorasvaa vaan päälle ja menoksi :) Kesä on vain kerran vuodessa!
- linduliinus
Tuo on kyllä oikea asenne.Mutta muista silti riittävä rasvakerroin, aurinkolasit yms!
- pillulover
linduliinus kirjoitti:
Tuo on kyllä oikea asenne.Mutta muista silti riittävä rasvakerroin, aurinkolasit yms!
ei mitään rasvoja kun rannalle vaan!Kiimaiset miehet haluavat katsoa piksunaisia :3
- hawaii2012
Olen normaalisti kesällä kuin papu, mutta nyt aloin varomaan ryppyjä ja muita haittoja.
- ei rasvaa
Miksi ihosyövät lisääntyvät samaa tahtia kuin aurinkorasvojen käyttö?
Suomessa rekisteröidään nyt vuosittain jo yli 1300 uutta tapausta, kun 1980-luvulla niitä oli vain noin 400 vuodessa. Nyt melanooma on jo kuudenneksi yleisin syöpä.
"Väärä käsitys aurinkovoiteiden syöpää estävästä vaikutuksesta pysyy julkisuudessa rahanahneen aurinkovoideteollisuuden ja syöpäteollisuuden pelotellessa ihmisiä vuorotellen. Miten sopivasti sattuukaan, että nämä auringon mustamaalaajat unohtavat mainita, että lähimpänä päiväntasaajaa asuvilla ihmisillä on vähiten ihosyöpää. Sen sijaan kesän lähestyessä media pommittaa meitä päivittäin myyteillä, joiden mukaan auringon säteiltä suojautuminen suojaisi meitä jotenkin siltä ainoalta asialta, jonka auringonsäteet itse asiassa ehkäisevät, eli syövältä. Auringon UV-säteilyltä suojautuminen vaikuttaa dramaattisesti D-vitamiinin tuotantoomme, mikä johtaa korkeampaan kuolleisuuteen, sairauksiin ja mielenterveysongelmiin. Mikä ironisinta, aurinkovoiteet itsessään aiheuttavat syöpää."
http://www.magneettimedia.com/on-aika-paivittaa-tietosi-aurinkovoiteiden-kaytosta/ - pipari.
D-vitamiinia talvella 100µg/vrk, niin alkaa iho heti ruskettumaan keväällä ja ruskettuu nopsaan.
Johtuneen ihan siitä, että kun kropassa on D-vitamiinitasot kunnossa, niin iho voi ruskettua, sen sijaan että olis vaalea kerätäkseen mahdollisimman tehokkaasti D-vitamiinivarastoa täyteen.
Evoluutio on vaalentanut ihomme, jotta se tuottaisi mahdollisimman tehokkaasti D-vitamiinia iholla sen lyhyen aikaa kesällä, kun se on mahdollista.
Aikuisten ja lasten D3-vitamiini:
D3-vitamiinia on Suomessa 7,5µg, 10µg, 20µg, 25µg, 30µg, 38µg, 50µg, 100µg ja 125µg vahvuuksina kuivatabletteina, imeskelytabletteina tai öljykapseleina sekä imeväisille on tippoja. Joita myydään ruokakaupoissa, apteekeissa, verkkokaupoissa sekä luontaistuotekaupoissa (tuotteet ja hinnat vaihtelee paikoittain ja paikkakunnittain). Apteekeissa on suppein ja kallein valikoima, joten D-vitamiinit kannattaa ostaa muualta. Öljykapseleissa EI ole lisä- eikä makeutusaineita, joten lienevät parhaimpia valmisteita. Öljykapseleiden imeytyvyys on todettu monissa tutkimuksissa tabletteja paremmaksi joten osta niitä.
Myös Suomalaisista verkkokaupoista saa edullisemmin kuin kaupasta:
http://www.ebn.fi/vitamiinit-mineraalit-c-36.html?page=2
http://www.manninen.info/shop/index.php?route=product/category&path=99_71
Tässä luotettava kauppa ulkomailla:
http://www.iherb.com/Vitamin-D
Softgel = öljykapseli eli parasta, mitä rahalla saa. Öljyjä on erilaisia eli jos on allergiaa esim. kalalle tai soijalle, niin valitse esim. auringonkukkaöljyssä oleva valmiste.
1000IU = 25µg
2000IU = 50µg
4000IU = 100µg
5000IU = 125µg
iHerbin tilausohjeet (visa tarvitaan):
http://www.onnistuneetkaupat.fi/iherb-tilausohjeet/
"Tarkasti ottaen homma on määritelty euroissa. Jos alv jää alle 5 euron, ei sitä peritä. Ravintolisillä alv on 14 %. Tarkoittaa siis, että ravintolisiä voi tilata alle 35,70 euron, jotta alvia ei tarvitse maksaa. Summa sisältää postikulut.
Mitä tuo tarkoittaa dollareissa? Tullilla on kuukausittain vaihtuvat valuuttakurssit, joita sovelletaan. Maaliskuussa 1 euro = 1,321 dollaria ja huhtikuussa 1 euro = 1,2775 dollaria. Ratkaisevaa on se, milloin paketti saapuu Suomeen. Huhtikuussa saapuvan iHerb-tilauksen pitäisi pysyä postikuluineen alle 45,60 dollarin, jotta alvia ei mene."
Tullin valuuttakurssit:
http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/tuonti/valuutan_muuntokurssit/index.jsp
http://iherbvitamiini.blogspot.fi/- 111
Aika törkee kopio mun sivusta tuo iherbvitamiini
Alkuperäinen iHerb Info: http://luontaistuote.suntuubi.com
Myöhempi versio josta tuo suoraan kopsattu: http://quublog.blogspot.fi/2013/02/iherb-info-perusinfoa-ohjeita-vinkkeja.html
Bloggerissa kun copy-pastaa myös kaikki värit kopioituu.
- parantunut.
Riippuu pigmentistä ja d vitamiinin syönnistä kuinka nopeesti ruskettuu. Aurinko ei vanhenna vaan huonot elintavar ja varsinkin tupakka. Vaikka et koskaan olisi auringossa, niin 50v viimeistään olet harmaa ja ryppynen, jos tupakkia poltat.
Aurinkorasvat lisää syöpää, ei todellakaan vähennä.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202273Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281704Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3041234- 65949
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31716Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33642