Kestikö joskus ennen 1-litrainen moottori vain 100 000 km? Mistähän syystä?

Anonyymi-ap

Muistelen kuulleeni tällaisen teboilin miesten nyrkkisäännön, jonka mukaan 1-litrainen moottori kestäisi vain 100 000 km ja 2-litrainen jo 200 000 km.

Meidän 999-kuutoisella Fordin turbokoneella on ajettu 418 000 km ja ikää sillä on jo 12 vuotta ja lisää tulee joka päivä.

Kummasti on kehitys mennyt eteenpäin.

32

499

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Öljyt olivat ennen niin huonoja. Huikea suoritus fiestalta onpa kovat kilometrit kestävä auto.

      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        😋 ­N­­y­­m­­­f­o­m­­a­a­­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        😋 ­­­N­­­y­­m­­­f­o­m­a­­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Materiaalit ja voiteluaineet ovat parantuneet huimasti. Tuo litraisen 100.000 km kesto tarkoitti kansiremonttia, joka sinänsä ei vanhaan koneeseen ollut mikään iso remontti, alakerta kesti tuplasti ennen remontin tarvetta. Yleisin kannen huoltotarve ilmeni savutuksena venttiilinohjaimien tiivistyskumien kovettuessa ja päästäessä öljyä palotilaan. Joskus ne pystyi vaihtamaan kantta irroittamatta, mutta useinmiten oli parempi irroittaa kansi ja tehdä venttiliremontti pitkän kaavan mukaan.

    • Anonyymi

      Ihme yksilö kun netti täynnä juttuja kuinka ekoboostit hajoaa pienillä kilometreillä

      • Anonyymi

        Tästä on ollut juttua, että kun tee se itse -miehet/pärnäsen korjaamot käyttäisivät Ecoboosteissa huolto-ohjelman mukaista voiteluainetta niin kone kestäisi ainakin 500 000 km. Ei se sen enempää vaadi. Fordin speksin mukaista voiteluainetta löytyy useilta valmistajalta. Eli väärällä voiteluaineella noita on rikottu. Olen törmännyt yli 350 tkm ajettuun ecoboostiin ja soiva peli oli.


    • Anonyymi

      Turboahdetut ei kestä välttämättä sitäkään ja se turbokin voi hajota.

      • Anonyymi

        Turbo on kulutusosa ja sen vaihtaminen ei tarkoita moottorin loppua.

        Ennen moottoreissa käytettiin öljyä, mutta nykyään täyssynteettisiä voiteluaineita, jotka on kehitetty moottorikohtaisiin tarpeisiin.

        Täyssynteettiset voiteluaineet ovat ominaisuuksiltaan ihan eri planeetalta, kun niitä verrataan öljyihin.

        Öljyt olivat yleiskäyttöisempiä, mutta moottorin ikä jäi niillä lyhyeksi. Täyssynteettisillä voiteluaineilla moottori kestää melkein loputtomiin, paitsi jos käyttää kyseiselle moottorille sopimatonta voiteluainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turbo on kulutusosa ja sen vaihtaminen ei tarkoita moottorin loppua.

        Ennen moottoreissa käytettiin öljyä, mutta nykyään täyssynteettisiä voiteluaineita, jotka on kehitetty moottorikohtaisiin tarpeisiin.

        Täyssynteettiset voiteluaineet ovat ominaisuuksiltaan ihan eri planeetalta, kun niitä verrataan öljyihin.

        Öljyt olivat yleiskäyttöisempiä, mutta moottorin ikä jäi niillä lyhyeksi. Täyssynteettisillä voiteluaineilla moottori kestää melkein loputtomiin, paitsi jos käyttää kyseiselle moottorille sopimatonta voiteluainetta.

        Joutuuhan se pikkumoottori turbon kanssa isommalle rasitukselle muutenkin, etenkin jos rääkkää paljon kun tykkää kuunnella turbon suhahduksia.


    • Anonyymi

      Voi kuule 70-luvun ja 80-luvun euro autot vaati kansiremontin 100tkm välein , siis myös 2L koneella olevat. Se oli ihan normaalia.

      • Anonyymi

        No eivät vaatineet kuin harvoin. Jos puhutaan 60-70 luvun autoista, niin 100-150 tuhatta vaati jonkinlaisen konerempan, paitsi Volvot.


      • Anonyymi

        Ei minulla yksikään, vaikka en säästellyt moottoreita, 2000-luvun auto ensimmäinen missä moottorivika, oli jo ostaessa. Tutuillakin tiedän vain yhden 80-luvun auton missä oli moottorivika ja yhdessä koeajamassani 90-luvulta, kaikki kolme Opeleita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eivät vaatineet kuin harvoin. Jos puhutaan 60-70 luvun autoista, niin 100-150 tuhatta vaati jonkinlaisen konerempan, paitsi Volvot.

        Miksiköhän meidän perheessä on lukuisilla autoilla ajettu yli 300.000 km
        ilman mitään koneremontteja. Kytkimet ja laatikotkin ovat kestäneen
        lähelle tuota lukemaa.


      • Anonyymi

        Saattoihan se huoltovälikin olla muinoin 5 tkm ja 100 tkm ajettu auto oli jo kaikin puolin loppu. Siis mentäessä vieläkin enemmän ajassa taaksepäin.

        Aika hilpeitä muinaiset TM käyttötestit yms. Vähän sitä sun tätä ehti jo 50 tkm matkalla hajoamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saattoihan se huoltovälikin olla muinoin 5 tkm ja 100 tkm ajettu auto oli jo kaikin puolin loppu. Siis mentäessä vieläkin enemmän ajassa taaksepäin.

        Aika hilpeitä muinaiset TM käyttötestit yms. Vähän sitä sun tätä ehti jo 50 tkm matkalla hajoamaan.

        Ennen ei ollut tarkkaa päästöistä kun ei olut päästötestejä, öljyt huonompia ja välykset isompia, kesti ne useimmat moottorit silti paljon pitempiä öljynvaihtovälejä. Opelilla ollut ihan sallittu öljynkulutus jopa 2,5 litraa tuhannelle km, kun eivät halunneet kantaa vastuuta.


    • Anonyymi

      Litrainen vapari on täysin eri asia kuin litrainen turbokone.
      Litraista vaparia joutuu kierrättämään korkealta jotta siitä saadaan tehoa ja se on ison osan ajasta kykynsä äärirajoilla.
      Litrainen turbokone käy paljon matalimmilla kierroksilla ja se käyttää suurimman osan aikaa vain pienen osan tarjolla olevista hevosvoimista ja väännöstä. Ja kuitenkin se koneen perusrakenne on mitoitettu maksimin mukaan.

      Riittää kun vertaa litraisen vaparin runkolaakereita ja lohkoa litraiseen turbokoneeseen. Siitä tyhmempikin ymmärtää että kyseessä on kaksi täysin eri maailmaa. Ja miksi turbokone kestää.

      • Anonyymi

        Riittää kun vertaa litraista turbokonetta saman tehoiseen vapaasti hengittävään. Ero on kuin yöllä ja päivällä mukavuudessa ja kestävyydessä, sitä pikkukonetta turbolla kun joutuu kierrättämääään helvetisti ja polttoaineen kulutus kasvaa samaa tahtia. Äsken vasta oli juttua lehdessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riittää kun vertaa litraista turbokonetta saman tehoiseen vapaasti hengittävään. Ero on kuin yöllä ja päivällä mukavuudessa ja kestävyydessä, sitä pikkukonetta turbolla kun joutuu kierrättämääään helvetisti ja polttoaineen kulutus kasvaa samaa tahtia. Äsken vasta oli juttua lehdessä.

        Et näköjään tiedä yhtään mitään autojen moottoreista.
        Aivan esimerkkinä voin kertoa että VW 1.0 TSI-koneessa one enemmän vääntöä jo 1.500rpm kuin Tojon vapaastiläähättävän vaparikoneen huippuvääntö on 4.200 rpm.

        Ja sen turbokoneen väääntö on tuolla tasolla koko kierrosalueen ylöspäin kunnes lastuaivo rajoittaa tehoa ettei loppu voimalinjasta sano poks.

        Tojon jopa isolohko vaparissa tuollaisesta vääntökäyrästä nähdään vain märkiä unia. Niin säälittäviä nuhapumppuja.

        https://link.springer.com/article/10.1007/s38313-014-0246-1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näköjään tiedä yhtään mitään autojen moottoreista.
        Aivan esimerkkinä voin kertoa että VW 1.0 TSI-koneessa one enemmän vääntöä jo 1.500rpm kuin Tojon vapaastiläähättävän vaparikoneen huippuvääntö on 4.200 rpm.

        Ja sen turbokoneen väääntö on tuolla tasolla koko kierrosalueen ylöspäin kunnes lastuaivo rajoittaa tehoa ettei loppu voimalinjasta sano poks.

        Tojon jopa isolohko vaparissa tuollaisesta vääntökäyrästä nähdään vain märkiä unia. Niin säälittäviä nuhapumppuja.

        https://link.springer.com/article/10.1007/s38313-014-0246-1

        Valita autotestaajille kun kertovat ettei pikkuturbot ole miellyttäviä moottoritienopeuksilla ja kulutus kasvaa nopeasti. Jos haluaa kiihdyttää nopeasti niin ei silloin pienillä kierroksilla ajeta, pikkutuboja rääyetetäänkin paljon enemmän että saisi nitä tehoja irti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valita autotestaajille kun kertovat ettei pikkuturbot ole miellyttäviä moottoritienopeuksilla ja kulutus kasvaa nopeasti. Jos haluaa kiihdyttää nopeasti niin ei silloin pienillä kierroksilla ajeta, pikkutuboja rääyetetäänkin paljon enemmän että saisi nitä tehoja irti.

        Höpöjuttuja taas ilman mitään linkkejä. Omasta päästä keksittyä tarinaa.
        Kaikki tekniikasta ymmärtävät tietävät että turbokoneet ovat nimenomaan hyvin vääntäviä koneita Jo pienillä kierroksilla kun vapareita joutuu kierrättämään paljon enemmän saadakseen tehoa.
        Katsokaa tästä tollakot 1.0 TSIn vääntökäyrä. 200 Nm jo 2.000-3.500 rpm. Tojon 1.8 vapari ei pääse edes lähellä tuollaisia lukuja.

        https://www.automobile-catalog.com/curve/2021/3101840/seat_ibiza_1_0_tsi_110.html#gsc.tab=0


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöjuttuja taas ilman mitään linkkejä. Omasta päästä keksittyä tarinaa.
        Kaikki tekniikasta ymmärtävät tietävät että turbokoneet ovat nimenomaan hyvin vääntäviä koneita Jo pienillä kierroksilla kun vapareita joutuu kierrättämään paljon enemmän saadakseen tehoa.
        Katsokaa tästä tollakot 1.0 TSIn vääntökäyrä. 200 Nm jo 2.000-3.500 rpm. Tojon 1.8 vapari ei pääse edes lähellä tuollaisia lukuja.

        https://www.automobile-catalog.com/curve/2021/3101840/seat_ibiza_1_0_tsi_110.html#gsc.tab=0

        Toyota 1.8 vaparin huippuvääntö 173Nm on selkeästi pienempi ja vasta 4.000rpm kohdalla.
        Tarkoittaa sitä että 1.0 TSI antaa paljon enemmän tehoja pienemmillä kierroksilla.
        Ei tarvitse huudattaa niinkuin hengettömiä vapareita.

        https://www.car.info/en-se/toyota/corolla/corolla-4-door-sedan-18-dual-vvt-i-2017-27336322/specs

        Tässä keskustelua Toyotan huutamista vaparivinguttimista.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17951951/miksi-moottori-huutaa-kovilla-kierroksilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöjuttuja taas ilman mitään linkkejä. Omasta päästä keksittyä tarinaa.
        Kaikki tekniikasta ymmärtävät tietävät että turbokoneet ovat nimenomaan hyvin vääntäviä koneita Jo pienillä kierroksilla kun vapareita joutuu kierrättämään paljon enemmän saadakseen tehoa.
        Katsokaa tästä tollakot 1.0 TSIn vääntökäyrä. 200 Nm jo 2.000-3.500 rpm. Tojon 1.8 vapari ei pääse edes lähellä tuollaisia lukuja.

        https://www.automobile-catalog.com/curve/2021/3101840/seat_ibiza_1_0_tsi_110.html#gsc.tab=0

        Juurihan sinulle kerrottiin ettei moottoritiellä ajeta pienillä kierroksilla, eikä kiihdytyksissä. Ja sitä suuremmalle rasituksellehan se pikkumoottori joutuu jos sillä yrittää isolla vaihteella ajaa pienillä kierroksilla.

        Minulla ei ole ollut koskaan Toyotaa, eikä vertailusi kiinnosta, mutta tiedän kyllä eron 3-sylinterisen pikkuturbon ja isomman 4-sylinterisen välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurihan sinulle kerrottiin ettei moottoritiellä ajeta pienillä kierroksilla, eikä kiihdytyksissä. Ja sitä suuremmalle rasituksellehan se pikkumoottori joutuu jos sillä yrittää isolla vaihteella ajaa pienillä kierroksilla.

        Minulla ei ole ollut koskaan Toyotaa, eikä vertailusi kiinnosta, mutta tiedän kyllä eron 3-sylinterisen pikkuturbon ja isomman 4-sylinterisen välillä.

        Tuollaiset "kertomiset" anonyymilla nettipalstalla ilman mitään linkkiä ovat täysin nollan arvoisia. Hörhöt kirjoittelevat mitä sattuu ja vain tyhmimmät uskovat mitä vaan ilman lähdetietoa.

        VWn litrainen bensaturbo kiertää motarinopeuksilla alta 2.500 rpm eli saman kuin 1.8 vapari. Ja turbokoneessa on voimaa enemmän reservissä kun siitä irtoaa tarvittaessa 200Nm noilla kierroksilla. Kaksilitraisesta vaparista ei saa niin paljon vääntöä / tehoa noilla kierroksilla.
        Tämän näkee noista linkatuista moottorispekseistä jokainen joka ymmärtää perusfysiikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaiset "kertomiset" anonyymilla nettipalstalla ilman mitään linkkiä ovat täysin nollan arvoisia. Hörhöt kirjoittelevat mitä sattuu ja vain tyhmimmät uskovat mitä vaan ilman lähdetietoa.

        VWn litrainen bensaturbo kiertää motarinopeuksilla alta 2.500 rpm eli saman kuin 1.8 vapari. Ja turbokoneessa on voimaa enemmän reservissä kun siitä irtoaa tarvittaessa 200Nm noilla kierroksilla. Kaksilitraisesta vaparista ei saa niin paljon vääntöä / tehoa noilla kierroksilla.
        Tämän näkee noista linkatuista moottorispekseistä jokainen joka ymmärtää perusfysiikkaa.

        Uutisia tai muita TV-ohjelmaia paha linkata, lehtijutut laitankin aina muistiin jos laitan palstalle. 3-pyttyisessä äänet aina huonommat ja varmasti hajoavat herkemmin kun otetaan enemmän tehoja. Jos haluan enemmän tehoja kuin vaparissa, ostan turbon isommalla moottorilla. Sakkoja tullut ihan riittävästi nytkin.


    • Anonyymi

      No nyt on voordin fanipojat liikkeellä. Oli minullakin aikoinaan yksi esco lämmin auto mutta huono lähtemään käyntiin. Pikkupakkasellakin pakko käyttää vähän aikaa roikkaa että käyntiin lähtee. Hyvä ajettava ja hyvät valot ehkä niin perusauto kuin auto voi olla. Vähän kuin kuin saman ajan toyota corolla ohjaustehostin ja keskuslukko siinäpä ne tärkeimmät. Ei minusta koskaan merkkiuskollista tullut vaikka focusta joskus mietinki. Toyota ja mazda oli siihenaikaan mitkä veti enemmän puoleen ja niitä mietin escon seuraajiksi ja e carina minulla sitten olikin. Mk4 golf kiinnosti joskus hitsin paljon varsinkin vaalean vihreänä se väri jotenkin olisi ollut mieluisa. Eihän minulla vähävaraisella poloisella pojan kossilla semmoiseen silloin ollut rahaa.

    • Anonyymi

      Voord vokus ei kestä yli 100 tkm, laukee sitä ennen

    • Anonyymi

      Jostain syystä erityisesti tuo Fordin 1L turbopannu ei oikein kestä. Briteissä valitellaan että ihan oikeasti noin 100tkm alkaa olla se raja minkä jälkeen pata antautuu.
      Siinä on säästetty jossain kohtaa koska kyllä pienikin pata saadaan pitkäikäiseksi. Pikkuautoilla noin yleensä maailmalla ajetaan hyvin vähän joten kesto ei ehkä ole se tärkein suunnittelukriteeri ja siksi pata ei kestä.

    • Anonyymi

      Vanhaan aikaan monessakaan autossa ei ollut satoja tuhansia matkamittarissa, niin ne oli aina vähän alle tai vähän yli 100000 ajettuja, ainakin myyntipuheissa, riippuen siitä oliko lukema lähestymässä sataa tonnia vai pyörähtänyt jo ympäri. Jostain oikein vanhasta kotterosta saatettiin myöntää että on se mittari jo pari kertaa mennyt ympäri.

      Niin no, miten tämä nyt liittyy aiheeseen? Ehkä siten että oikeasta ajomäärästä saattoi olla jonkin verran epävarmuutta, joka edisti tuollaisen näppärän nyrkkisäännön kehittelyä. Joku osti auton, jonka piti olla noin satatonnia ajettu, pieni kone, ja hajosi, ahaa sen se vain kesti. Oikeasti saattoi kyllä olla muutaman mittarin kierroksen verran enemmänkin ajettu.

      • Anonyymi

        Aika harvassa mittari nollautunut jo 99 999 jälkeen ja kyllähän sen näkee kulumista jos ajettu monta sataatuhatta. Yleensä on huoltokirjakin, ainakin itsellä pitäneet kilometrit todennäköisesti paikkansa.


    • Anonyymi

      Fordin Ecoboostissa on vain n. 42 hv per sylinteri ja vääntöä 57 Nm per sylinteri eli osat eivät ole kovilla. Ei ole tarvinnut keksiä mitään uutta ja mullistavaa, että saadaan tehtyä tällaiset arvot kestävät moottorin osat. Miettikääpäs samoja lukemia jossain dieselissä...

      Turbon ansiosta kierrokset ajossa ovat maltilliset n. 1 500 - 2 000 r/min mikä sekin pidentää koneen ikää. Pieniä vapareita sai huudattaa 4 000 r/min.

      Mäntiä jäähdytetään öljysuihkutuksilla. Lisäksi käytetään erikoispinnotteita, jotka auttavat voiteluainekalvon säilymistä.

      Suurin ero menneisiin aikoihin on kuitenkin se, että öljyn käyttämisestä on luovuttu ja se on korvattu täysin synteettisellä voiteluaineella. Tämä toki koskee kaikkia nykymoottoreita.

      Tyttärellä on 384 tkm ajettu Ecoboost ja vielä kulkee. Lujia moottoreitahan nuo ovat ja parhaimmillaan käsivaihteiston kaverina.

      • Anonyymi

        Kun litratehot nousee, nousee myös sylinterissä vaikuttavat lämpötilat ja paineet.

        Paine kuormittaa venttiileitä ja männänrenkaita, lämpötila kuormittaa samoja paikkoja.

        Kun lämpötilat nousee, joutuu öljyt koville, kun vaihtovälejä vaan pidennetään, ei yhtälö ole kovin hyvä.

        Vaikka niitä mäntiä ruiskutellaan öljyllä niin ei se välttämättä ole mikään ihmeitä tekevä asia ja sen lisäksi, kun öljy saa lämpöä tuolla menetelmällä sen ominaisuudet huononee.

        Jos tällaisia rajotteita ei olisi ongelmissa, meillähän olisi kaikissa autoissa 50 kuutioinen mopon moottori jota ahdettaisiin 20 barin paineella.


      • Anonyymi

        Pieniä turboja huudatetaan punaiselle, keskikokoisia ja isompia vapareita harvoin. Paremminhan ne pienetkin vaparit kestää ilman turboa eikä ole tarvetta huudattaa kun ei kuuluu turbon suhahduksia, eikä voi esitellä tehoja. Pikkumoottorit sopii paremmin lyhyille matkoille kuin matka-ajoon ja moottoriteille.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      224
      13641
    2. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      313
      2504
    3. Sille yhelle vaa

      Viime aikoina oon miettinyt sun juttuja aika paljon. Vaikka en oo saanu susta vielä kunnolla selvää kuvaa, jotenkin tunt
      Ikävä
      89
      1551
    4. Tuomas Sakari Matias Salminen. S.2005

      Nimi on ihan julkista tietoa. Ei tarvitse poistaa. Julkaistu monilla sivuilla.
      Valkeakoski
      22
      1418
    5. Kiitos kun annoit värejä elämääni

      Edes pienen hetken. Sellasiakin mitä en muuten näe ;) ❤️
      Ikävä
      55
      1107
    6. Hiljaista on

      Ei kuulu viestiä 😘 pallo on sinulla Mies, odotan!
      Ikävä
      61
      1012
    7. Farmasia valintakoe 2024

      Miten meni farmasia valintakoe teillä? Minun mielstä se oli ihan oko en voi sano, että se oli tosi vaikea.
      Pääsykokeet
      43
      968
    8. Onhan sulla

      Nainen nyt varmasti kaikki hyvin.
      Ikävä
      60
      947
    9. Olen ylpeä sinusta

      nainen. Vaikutat "vanhalta" tekijältä. Olet aarre tälle touhulle ja uskon että pääset vielä pitkälle jos haluat. Ehkä sa
      Tunteet
      35
      922
    10. Kysymys iltaan

      Kuinka kuuma kaivattusi on celsius-asteikolla?
      Ikävä
      55
      913
    Aihe