Onko kukaan muu kristitty

Tuomas

kuin esikois- tai vanhollislestadiolainen? He käyttävät itsestään nimitystä kristitty, mutta olivatko esim. Äiti Teresa, tai Veikko Hursti kristittyjä?

17

1374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mig21

      Olen sitä mieltä, että kristityn arvokasta nimeä voi kantaa se, joka uskoo, että Jeesus Kristus on ristin päällä sovittanut minunkin syntini ja että minä olen osaltani syyllinen tuohon ristinkuolemaan. Jos tämän uskon koko sydämestäni, silloin olen Taivaan valtakunnan perillinen, oli nimeni sitten hursti tai wursti.

    • Kristittyhän on Kristuksen seuraaja.
      Tämä on alkuperäinen merkitys. Toki voimme sitten spekuloida, kuka on oikeanlainen Kristuksen seuraaja.
      Omaisuuskansaksi julistautuminen on vanhatestamentillista toimintaa. Silloinhan oli kosketusta ympäröiviin kansoihin vain miekat ja keihäät kädessä. Haluammeko sitä?

      Uuden testamentin aikana nämä raja-aidat pitäisi tulla poisotetuiksi. Ihmiset vain uskovat tai eivät usko, kenenkään ei tarvitse luokitella toista.

      • Uskova veljmies

        Totta kai Äiti Teresa oli kristitty.
        Niin oli edesmennyt paavikin.

        Ei kenenkään esikoislestadiolaisenkaan kristillisyyttä siitä viedä pois, että hän ei osaa omien töiden sijasta luottaa Kristukseen.

        Kristityksi ei tule siitä, että kuuluu johonkin yhdistykseen.
        Kyllä Äiti Teresakin oli kastettu, hän kilvoitteli ja halusi olla Kristuksen seuraaja.


        On vain yksi kriteeri: Pyrkikää ahtaasta portista sisälle. Me emme voi tuomita kenenkään kohdalla. Jumala yksi tietää, miten se oli.


      • Uskova siskonen
        Uskova veljmies kirjoitti:

        Totta kai Äiti Teresa oli kristitty.
        Niin oli edesmennyt paavikin.

        Ei kenenkään esikoislestadiolaisenkaan kristillisyyttä siitä viedä pois, että hän ei osaa omien töiden sijasta luottaa Kristukseen.

        Kristityksi ei tule siitä, että kuuluu johonkin yhdistykseen.
        Kyllä Äiti Teresakin oli kastettu, hän kilvoitteli ja halusi olla Kristuksen seuraaja.


        On vain yksi kriteeri: Pyrkikää ahtaasta portista sisälle. Me emme voi tuomita kenenkään kohdalla. Jumala yksi tietää, miten se oli.

        Kyse ei ole siitä kuinka paljon olemme uhranneet itseämme muiden hyväksi, tulemme autuaaksi vain yksin uskosta Kristukseen. Varmasti on oikein auttaa lähimmäisiään, mutta onneksi sillä emme voi ansaita autuuttamme.

        Minusta siinä oli tuomion makua, että esikoislestadiolaiset luottaisivat töihinsä ja unohtaisivat uskomisen Jeesukseen.
        On totta, että ihmiset voivat ymmärtää asioita väärin ja ajatella, että jotkut tavat olisivat kristillisyyttä, mutta näinhän on joka uskonporukassa. Aletaan noudattamaan samanlaisia tapoja.

        Mutta kyllä me ihmiset olemme suuria syntisiä jokainen ja meillä ei ole mitään muuta turvaa kuin Jumalan armo.

        Minä en voi enkä halua tuomita, mutta ei kai mikään ammatti tai nimitys ihmistä pelasta, papin tai paavin? Mihis sitten nuo paavit luottavat? Valkeaan kaapuun ja valtavaan suosioonko? Eikö meidän pitäisi kiittää vain Jumalaa. Eikö kunnia kuuluu yksin hänelle!

        Jeesuksen seuraajat ovat maailman silmissä arvotonta ja vähemmän maailman kumartamaa joukkoa.


      • Virne suupielessä
        Uskova veljmies kirjoitti:

        Totta kai Äiti Teresa oli kristitty.
        Niin oli edesmennyt paavikin.

        Ei kenenkään esikoislestadiolaisenkaan kristillisyyttä siitä viedä pois, että hän ei osaa omien töiden sijasta luottaa Kristukseen.

        Kristityksi ei tule siitä, että kuuluu johonkin yhdistykseen.
        Kyllä Äiti Teresakin oli kastettu, hän kilvoitteli ja halusi olla Kristuksen seuraaja.


        On vain yksi kriteeri: Pyrkikää ahtaasta portista sisälle. Me emme voi tuomita kenenkään kohdalla. Jumala yksi tietää, miten se oli.

        Kysynkin tuleeko paavin valtakunnassa autuaaksi. Luther taisteli paavin opetuksia vastaan ja joutui pannaan tuon takia. Mihin Äiti Tersan autuuden perustus oli laskettu, hyvien tekojenko päälle.


      • Efraim
        Uskova siskonen kirjoitti:

        Kyse ei ole siitä kuinka paljon olemme uhranneet itseämme muiden hyväksi, tulemme autuaaksi vain yksin uskosta Kristukseen. Varmasti on oikein auttaa lähimmäisiään, mutta onneksi sillä emme voi ansaita autuuttamme.

        Minusta siinä oli tuomion makua, että esikoislestadiolaiset luottaisivat töihinsä ja unohtaisivat uskomisen Jeesukseen.
        On totta, että ihmiset voivat ymmärtää asioita väärin ja ajatella, että jotkut tavat olisivat kristillisyyttä, mutta näinhän on joka uskonporukassa. Aletaan noudattamaan samanlaisia tapoja.

        Mutta kyllä me ihmiset olemme suuria syntisiä jokainen ja meillä ei ole mitään muuta turvaa kuin Jumalan armo.

        Minä en voi enkä halua tuomita, mutta ei kai mikään ammatti tai nimitys ihmistä pelasta, papin tai paavin? Mihis sitten nuo paavit luottavat? Valkeaan kaapuun ja valtavaan suosioonko? Eikö meidän pitäisi kiittää vain Jumalaa. Eikö kunnia kuuluu yksin hänelle!

        Jeesuksen seuraajat ovat maailman silmissä arvotonta ja vähemmän maailman kumartamaa joukkoa.

        En tiedä ainuttakaan esikoista joka töiden päälle rakentaisi autuutta. Kaikilla jotka ovat käsittäneet omalle kohdalle uskon sydämeensä on täysin selvä, että autuus on yksin armosta yksin uskosta, ja tuo armo otetaan uskolla vastaan. Mitään epäselvää tässä ei ole koskaan ollutkaan. Nämä jotka toisin väittävät ovat näitä uskosta vieraantuneita perässä hiihtäjiä erään työntekijän hengenjälkeläisiä.


      • Meri
        Uskova siskonen kirjoitti:

        Kyse ei ole siitä kuinka paljon olemme uhranneet itseämme muiden hyväksi, tulemme autuaaksi vain yksin uskosta Kristukseen. Varmasti on oikein auttaa lähimmäisiään, mutta onneksi sillä emme voi ansaita autuuttamme.

        Minusta siinä oli tuomion makua, että esikoislestadiolaiset luottaisivat töihinsä ja unohtaisivat uskomisen Jeesukseen.
        On totta, että ihmiset voivat ymmärtää asioita väärin ja ajatella, että jotkut tavat olisivat kristillisyyttä, mutta näinhän on joka uskonporukassa. Aletaan noudattamaan samanlaisia tapoja.

        Mutta kyllä me ihmiset olemme suuria syntisiä jokainen ja meillä ei ole mitään muuta turvaa kuin Jumalan armo.

        Minä en voi enkä halua tuomita, mutta ei kai mikään ammatti tai nimitys ihmistä pelasta, papin tai paavin? Mihis sitten nuo paavit luottavat? Valkeaan kaapuun ja valtavaan suosioonko? Eikö meidän pitäisi kiittää vain Jumalaa. Eikö kunnia kuuluu yksin hänelle!

        Jeesuksen seuraajat ovat maailman silmissä arvotonta ja vähemmän maailman kumartamaa joukkoa.

        Tuskin täällä kukaan niin typerä on, että kuvittelee jonkin sosiaalisen aseman tai nimityksen ihmistä pelastavan, oli hän sitten pappi tai paavi.
        Yksi ja toinen ajattelee elävänsä miten lystää ja odottaa sitten Jumalan armahtavan (Laestadius puhuu "armonvarkaista").
        Me elämme nyt suht. kristillisessä yhteiskunnassa, jonka arvot ovat erilaiset entiseen apostolien aikaiseen pakanalliseen maailmaan verrattuna.
        Kyllä hurkaana esiintyvä, mutta ikävä ihminen aina ulkopuoliset suututtaa. Tulee mieleeni eräs Marttojen äitienpäiväjuhlaan kutsuttu suuren perheen el.äiti, joka lupasi esittää siellä ohjelmaa.
        Hän täytti lupauksensa lukemalla äitienpäiväjuhlassa Laestadiuksen saarnan.
        Toista kertaa ei taidettu enää sitä äitiä mihinkään kutsua. Hän sai olla kotona lukemassa itsekseen lastensa kanssa Laestadiuksen postilloja, oli äitienpäivä tai ei. Jotkut el.ystäväni kuitenkin ihailivat tätä äitiä.
        En tiedä, saiko tämä el.äiti postillanlukemisestaan meriittiä iankaikkisuutta ajatellen. Ehkä sai?
        On kristittyjä, joita maailma kumartaa - ei siksi, että he ovat kristittyjä, vaan siksi, että he ovat älykköjä, jotka pystyvät näyttämään tietä muillekin. (Eikös joku el.kristitty ole jossakin yliopiston kehityspäällikkönäkin?). Usein "maailman pilkka" ei johdu ihmisen kristillisyydestä, vaan aivan muusta. Yleensä omalaatuisuudesta.


      • Meri
        Virne suupielessä kirjoitti:

        Kysynkin tuleeko paavin valtakunnassa autuaaksi. Luther taisteli paavin opetuksia vastaan ja joutui pannaan tuon takia. Mihin Äiti Tersan autuuden perustus oli laskettu, hyvien tekojenko päälle.

        Mahdatko sinä, omahyväinen virnistelijä, joka uskot omistavasi totuuden, edes tuntea "paavin valtakuntaa"? Martin Luther, jota me ylistelemme uskonpuhdistajaksi, on katolisen kirkon lahkolainen, jonka kritiikki 1500-luvulla eläneitä paaveja ja piispoja kohtaan oli tosin aivan oikeutettua.
        Silti silloinkin eli kristittyjä, jotka olivat parempia kuin piispansa ja paavinsa. Mikä sinä olet Äiti Teresan kristillisyyttä arvoimaan omasta el.hurskaudestasi käsin, mukavien olojesi keskeltä?
        Oletko sinä koskaan pannut mitään alttiiksi uskosi vuoksi? Tuskin. Mutta virnottaa kyllä osaat.


      • Virne suupielessä
        Meri kirjoitti:

        Tuskin täällä kukaan niin typerä on, että kuvittelee jonkin sosiaalisen aseman tai nimityksen ihmistä pelastavan, oli hän sitten pappi tai paavi.
        Yksi ja toinen ajattelee elävänsä miten lystää ja odottaa sitten Jumalan armahtavan (Laestadius puhuu "armonvarkaista").
        Me elämme nyt suht. kristillisessä yhteiskunnassa, jonka arvot ovat erilaiset entiseen apostolien aikaiseen pakanalliseen maailmaan verrattuna.
        Kyllä hurkaana esiintyvä, mutta ikävä ihminen aina ulkopuoliset suututtaa. Tulee mieleeni eräs Marttojen äitienpäiväjuhlaan kutsuttu suuren perheen el.äiti, joka lupasi esittää siellä ohjelmaa.
        Hän täytti lupauksensa lukemalla äitienpäiväjuhlassa Laestadiuksen saarnan.
        Toista kertaa ei taidettu enää sitä äitiä mihinkään kutsua. Hän sai olla kotona lukemassa itsekseen lastensa kanssa Laestadiuksen postilloja, oli äitienpäivä tai ei. Jotkut el.ystäväni kuitenkin ihailivat tätä äitiä.
        En tiedä, saiko tämä el.äiti postillanlukemisestaan meriittiä iankaikkisuutta ajatellen. Ehkä sai?
        On kristittyjä, joita maailma kumartaa - ei siksi, että he ovat kristittyjä, vaan siksi, että he ovat älykköjä, jotka pystyvät näyttämään tietä muillekin. (Eikös joku el.kristitty ole jossakin yliopiston kehityspäällikkönäkin?). Usein "maailman pilkka" ei johdu ihmisen kristillisyydestä, vaan aivan muusta. Yleensä omalaatuisuudesta.

        Ompa sinullakin tuota ivallista suhtautumista siihen jos joku haluaa esiintyä ja lukea kallista Jumalan sanaa, joka varmasti sopii jokaiselle päivälle. Mikä nyt sitten olet esittämään arvioita hänen meriitti listaan. Niin tuo pilkkako, eikö suurin omalaatuisuus olekin juuri tuo kristillisyys, maailmalle suuri omalaatuisuus on hulluutta.


      • Uskova veljmies
        Uskova siskonen kirjoitti:

        Kyse ei ole siitä kuinka paljon olemme uhranneet itseämme muiden hyväksi, tulemme autuaaksi vain yksin uskosta Kristukseen. Varmasti on oikein auttaa lähimmäisiään, mutta onneksi sillä emme voi ansaita autuuttamme.

        Minusta siinä oli tuomion makua, että esikoislestadiolaiset luottaisivat töihinsä ja unohtaisivat uskomisen Jeesukseen.
        On totta, että ihmiset voivat ymmärtää asioita väärin ja ajatella, että jotkut tavat olisivat kristillisyyttä, mutta näinhän on joka uskonporukassa. Aletaan noudattamaan samanlaisia tapoja.

        Mutta kyllä me ihmiset olemme suuria syntisiä jokainen ja meillä ei ole mitään muuta turvaa kuin Jumalan armo.

        Minä en voi enkä halua tuomita, mutta ei kai mikään ammatti tai nimitys ihmistä pelasta, papin tai paavin? Mihis sitten nuo paavit luottavat? Valkeaan kaapuun ja valtavaan suosioonko? Eikö meidän pitäisi kiittää vain Jumalaa. Eikö kunnia kuuluu yksin hänelle!

        Jeesuksen seuraajat ovat maailman silmissä arvotonta ja vähemmän maailman kumartamaa joukkoa.

        Uskova siskonen ei ole lainkaan ymmärtänyt
        mitä minä kirjoitin.
        Minä en tuominnut, mutta siskoselta lipsahti yksi ja toinenkin sellainen.

        Miksi muuten papit tuli siskoselta erikseen mainittua?
        Lienee kaikuja siitä pappien ja kirkon vihaamisen kulttuurista, joka nyt on päässyt liikkeessä vallalle?´
        Töihin luotetaan ja töihin luottamisesta puhutaan, ehkä 80%. Siihen suuri enemmistö innolla tyytyy


      • Uskova veljmies
        Virne suupielessä kirjoitti:

        Kysynkin tuleeko paavin valtakunnassa autuaaksi. Luther taisteli paavin opetuksia vastaan ja joutui pannaan tuon takia. Mihin Äiti Tersan autuuden perustus oli laskettu, hyvien tekojenko päälle.

        Sinä sekoitat asioita.
        Kukaan ei ole puolustanut väärää oppia.

        Ei pääse paavi taivaaseen väärällä opilla
        yhtään sen paremmin kuin ns. lapinvanhinkaan omalla väärällä opillaan.
        Töiden oppi on töiden oppia, kaikui se Lapista tai Roomasta.

        Ahtaasta portista on käytävä kummankin.
        Mutta, tuomion tekee Jumala.


      • Uskova veljmies
        Meri kirjoitti:

        Mahdatko sinä, omahyväinen virnistelijä, joka uskot omistavasi totuuden, edes tuntea "paavin valtakuntaa"? Martin Luther, jota me ylistelemme uskonpuhdistajaksi, on katolisen kirkon lahkolainen, jonka kritiikki 1500-luvulla eläneitä paaveja ja piispoja kohtaan oli tosin aivan oikeutettua.
        Silti silloinkin eli kristittyjä, jotka olivat parempia kuin piispansa ja paavinsa. Mikä sinä olet Äiti Teresan kristillisyyttä arvoimaan omasta el.hurskaudestasi käsin, mukavien olojesi keskeltä?
        Oletko sinä koskaan pannut mitään alttiiksi uskosi vuoksi? Tuskin. Mutta virnottaa kyllä osaat.

        Kyllä Merin käsitys Lutherista ja uskonpuhdistuksesta on jäänyt perin vajaaksi, jos hän näkee vain "1500-luvulla elävien paavien ja piispojen oikeutetun kritiikin". Se oli vain sivujuonne.


      • Uskova veljmies
        Efraim kirjoitti:

        En tiedä ainuttakaan esikoista joka töiden päälle rakentaisi autuutta. Kaikilla jotka ovat käsittäneet omalle kohdalle uskon sydämeensä on täysin selvä, että autuus on yksin armosta yksin uskosta, ja tuo armo otetaan uskolla vastaan. Mitään epäselvää tässä ei ole koskaan ollutkaan. Nämä jotka toisin väittävät ovat näitä uskosta vieraantuneita perässä hiihtäjiä erään työntekijän hengenjälkeläisiä.

        Prässähiihtäjiä?
        Et tainnut kuunnella Norjan veljen saarnaa Kiirunassa. Täyttä työtä pellolla.
        Kiitokset se sai


      • Meri
        Uskova veljmies kirjoitti:

        Kyllä Merin käsitys Lutherista ja uskonpuhdistuksesta on jäänyt perin vajaaksi, jos hän näkee vain "1500-luvulla elävien paavien ja piispojen oikeutetun kritiikin". Se oli vain sivujuonne.

        Aina tämä veljmies on kimpussani.
        Minä en henkilökohtaisesti kovin paljon pidä Lutherista ja minusta on surullista, että oli kaikenlaisia riettaita paaveja, joiden vuoksi uskonpuhdistaminen oli väistämätöntä.
        Minulla on kuitenkin läheinen ystävä, joka on katolinen ja jota pidän hyvänä kristittynä (parempana kuin itseäni, joka olen kovin altis kaikenlaisille synnin vaikutuksille).
        Meillä on muuten kotona Lutherin kirjoittama ja natsien sodan aikana levittämä kirjanen "Juutalaisista ja heidän valheistaan", joka antoi pontta Hitlerin juutlaisvainoille (tämä on vain sivujuonne, joka saa minut suhtautumaan jossakin määrin varauksella Lutheriin - oli hän joillekin millainen puolijumala hyvänsä).


      • Lutheria tutkinut
        Meri kirjoitti:

        Aina tämä veljmies on kimpussani.
        Minä en henkilökohtaisesti kovin paljon pidä Lutherista ja minusta on surullista, että oli kaikenlaisia riettaita paaveja, joiden vuoksi uskonpuhdistaminen oli väistämätöntä.
        Minulla on kuitenkin läheinen ystävä, joka on katolinen ja jota pidän hyvänä kristittynä (parempana kuin itseäni, joka olen kovin altis kaikenlaisille synnin vaikutuksille).
        Meillä on muuten kotona Lutherin kirjoittama ja natsien sodan aikana levittämä kirjanen "Juutalaisista ja heidän valheistaan", joka antoi pontta Hitlerin juutlaisvainoille (tämä on vain sivujuonne, joka saa minut suhtautumaan jossakin määrin varauksella Lutheriin - oli hän joillekin millainen puolijumala hyvänsä).

        Minäkin kerron, jospa Meri nyt ymmärtäisi.
        Ettei puhuisi noin pimeitä.

        Uskonpuhdistuksen ideana ei ollut piispojen raittius ja siveys, vaan puhtaan evankeliumin
        tuominen kirkkojen saarnastuoliin, ehtoollisen jakaminen kristityille apostoliseen tapaan.

        Luther vain toteutti sen, mitä monet muut, Wyckliffe, Hus jne. olivat yrittäneet ja minkä puolesta he olivat marttyyrinä kuolleet.
        Jos armosta uskomisen asia on jäänyt hämäräksi, on tietysti uskonpuhdistuksen merkitys ja tarkoitus jäänyt hämäräksi, kuten se Merin kohdalla nyt lienee.

        Tämän ohella Luther laski perustuksen eurooppalaiselle kansanopetukselle ja koulutusyhteiiskunnalle yleensä, mikä on vaikuttanut valtavasti koko Euroopan kehitykseen.

        Luther muka antoi pontta Hitlerin juutalaisvainoille. Aivan naurettavaa, Meri.
        On tietysti niitäkin, jotka yhtä fiksusti pitävät Aadolf Hitleriä suurena hyväntekijänä tämän rakennuttaessa orjatyövoimalla Saksan autobahnit.


      • Nattavaara
        Uskova veljmies kirjoitti:

        Sinä sekoitat asioita.
        Kukaan ei ole puolustanut väärää oppia.

        Ei pääse paavi taivaaseen väärällä opilla
        yhtään sen paremmin kuin ns. lapinvanhinkaan omalla väärällä opillaan.
        Töiden oppi on töiden oppia, kaikui se Lapista tai Roomasta.

        Ahtaasta portista on käytävä kummankin.
        Mutta, tuomion tekee Jumala.

        Etpä osannut asiaasi, liikut valheen maailmassa.


      • tuomioitas julistat ?
        Uskova veljmies kirjoitti:

        Totta kai Äiti Teresa oli kristitty.
        Niin oli edesmennyt paavikin.

        Ei kenenkään esikoislestadiolaisenkaan kristillisyyttä siitä viedä pois, että hän ei osaa omien töiden sijasta luottaa Kristukseen.

        Kristityksi ei tule siitä, että kuuluu johonkin yhdistykseen.
        Kyllä Äiti Teresakin oli kastettu, hän kilvoitteli ja halusi olla Kristuksen seuraaja.


        On vain yksi kriteeri: Pyrkikää ahtaasta portista sisälle. Me emme voi tuomita kenenkään kohdalla. Jumala yksi tietää, miten se oli.

        Jumalaa taidat esittää kun kuvittelet pystyväsi arvioimaan kuka on mennyt taivaaseen, kuka ei vai tunsitko sekä Äiti Teresan ja edesmenneen paavin henkilökohtaisesti ?
        Arvokasta työtä teki äiti Teresa, toisesta henkilöstä en tiedä sanoa. Nykyinen paavi tuskin tulisi valituksi luterilaisen kirkon papinvirkaan selkeiden kannanottojensa vuoksi. Joissakin asioissa meidän luterilaisten siis kannattaisi pitäytyä katolisen kirkon selkeillä linjoilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3365
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2941
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2789
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1867
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1040
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      860
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      104
      854
    Aihe