Kehitys etenee: 1,2 megawatin latausasemat tulevat. Oletko valmis?

Anonyymi-ap

30

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nuo tulevat vain rekoille, joissa on valtavat akut joten ne kestävät suurempaa latausnopeutta. Henkilöautojen akut vain käräytettäisiin kokonaan tuolla teholla, joten siinä ei ole mitään järkeä. Pienempikin teho riittää pienissä akuissa muutenkin.

      • Anonyymi

        5C latausnopeus ei ole mahdoton henkilöautoihin.

        Se tarkoittaisi 12 (60 minuuttia / 5) minuutin latausta 0-100% edellyttäen, että lämmöt pysyvät rajoissa.

        Ihan heti tällaista ei ole tulossa. Nykyisin esim. Teslan tietyt mallit lataavat 300 km ajomatkaa 15 minuutissa, mikä riittää jo varsin hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5C latausnopeus ei ole mahdoton henkilöautoihin.

        Se tarkoittaisi 12 (60 minuuttia / 5) minuutin latausta 0-100% edellyttäen, että lämmöt pysyvät rajoissa.

        Ihan heti tällaista ei ole tulossa. Nykyisin esim. Teslan tietyt mallit lataavat 300 km ajomatkaa 15 minuutissa, mikä riittää jo varsin hyvin.

        Teoriassa ehkä . Todellisuudessa ei .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5C latausnopeus ei ole mahdoton henkilöautoihin.

        Se tarkoittaisi 12 (60 minuuttia / 5) minuutin latausta 0-100% edellyttäen, että lämmöt pysyvät rajoissa.

        Ihan heti tällaista ei ole tulossa. Nykyisin esim. Teslan tietyt mallit lataavat 300 km ajomatkaa 15 minuutissa, mikä riittää jo varsin hyvin.

        Vaikka tuo onkin mahdollista niin se lyhentää ainakin nykyisillä akkujen käyttöaikaa huomattavasti. Eikä tuo todellakaan ole mahdollista ilman että lämmöt pysyisivät rajoissa. Jopa nykyisiä 250 kW ja vastaavia huippulatauslukemia voidaan ylläpitää vain lyhyen aikaa ja sitten latausnopeus tippuu huomattavasti. Koko latausta 0-100% ei mikään auto pysty pitämään nopeaa latausta ja tuskin tulee pitämään jatkossakaan. Eipä sillä, että tarvitseekaan, koska usein riittää lataus esim. 80% tasolle.

        Ylipäätään sähköautoja pitäisi pyrkiä lataamaan pääosin hitaasti eikä nopeasti. Suurimmalle osalle autoilijoita toki riittääkin yleensä hidas lataus muutamaa poikkeusmatkaa lukuun ottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka tuo onkin mahdollista niin se lyhentää ainakin nykyisillä akkujen käyttöaikaa huomattavasti. Eikä tuo todellakaan ole mahdollista ilman että lämmöt pysyisivät rajoissa. Jopa nykyisiä 250 kW ja vastaavia huippulatauslukemia voidaan ylläpitää vain lyhyen aikaa ja sitten latausnopeus tippuu huomattavasti. Koko latausta 0-100% ei mikään auto pysty pitämään nopeaa latausta ja tuskin tulee pitämään jatkossakaan. Eipä sillä, että tarvitseekaan, koska usein riittää lataus esim. 80% tasolle.

        Ylipäätään sähköautoja pitäisi pyrkiä lataamaan pääosin hitaasti eikä nopeasti. Suurimmalle osalle autoilijoita toki riittääkin yleensä hidas lataus muutamaa poikkeusmatkaa lukuun ottamatta.

        Aika harvoin on tarve saada akku täyteen viidessä minuutissa. Noita latauskertoja ei auton elinkaaren aikana tule käytännössä kuin muutamia kymmeniä.

        Käytännössähän sähköauto latautuu kotona viikonloppuyönä lähes ilmaisella pörssisähköllä. Tai jos ajoa tulee enemmän niin voi keskellä viikkoakin joku yö ladata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika harvoin on tarve saada akku täyteen viidessä minuutissa. Noita latauskertoja ei auton elinkaaren aikana tule käytännössä kuin muutamia kymmeniä.

        Käytännössähän sähköauto latautuu kotona viikonloppuyönä lähes ilmaisella pörssisähköllä. Tai jos ajoa tulee enemmän niin voi keskellä viikkoakin joku yö ladata.

        Riippuu ihan käyttäjästä. Jos on henkilö, joka matkustaa pitkin Suomea jatkuvasti tai on ammatiltaan esimerkiksi taksikuski niin pikalatausta voi joutua käyttämään tiheään. Jotkut käyttävät jatkuvasti pikalatausta.

        Eikä autovalmistajat voi olettaa, että kaikki pikalataavat harvoin vaan akun pitää kestää vaikka pikalataisi autoa monta kertaa joka viikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu ihan käyttäjästä. Jos on henkilö, joka matkustaa pitkin Suomea jatkuvasti tai on ammatiltaan esimerkiksi taksikuski niin pikalatausta voi joutua käyttämään tiheään. Jotkut käyttävät jatkuvasti pikalatausta.

        Eikä autovalmistajat voi olettaa, että kaikki pikalataavat harvoin vaan akun pitää kestää vaikka pikalataisi autoa monta kertaa joka viikko.

        Lisään... Siksi tuollaisia 5 minuutin latausaikoja ei tule luultavasti ikinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisään... Siksi tuollaisia 5 minuutin latausaikoja ei tule luultavasti ikinä.

        Ei tule varmasti pitkään aikaan. Mutta ei ole mitään fysiikan lakia mikä tuon jotenkin estäisi.

        Nyt voi jo ostaa 10C akkuja, jotka latauskäyrä huomioon ottaen latautuvat 0%->100% alle 10 minuutissa. Syklejä näille ei toki paljoa luvata – vielä.

        Muutenkin on vielä paljon varaa kehittyä. Teoriassa akkujen gravimetrinen kapasiteetti voi parantua muistaakseni yli 2 kW/kg tasolle.

        Jäämme odottamaan. Fysiikan lakien asettamat rajat akkujen kehitykselle ovat vielä kaukana horisontissa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tule varmasti pitkään aikaan. Mutta ei ole mitään fysiikan lakia mikä tuon jotenkin estäisi.

        Nyt voi jo ostaa 10C akkuja, jotka latauskäyrä huomioon ottaen latautuvat 0%->100% alle 10 minuutissa. Syklejä näille ei toki paljoa luvata – vielä.

        Muutenkin on vielä paljon varaa kehittyä. Teoriassa akkujen gravimetrinen kapasiteetti voi parantua muistaakseni yli 2 kW/kg tasolle.

        Jäämme odottamaan. Fysiikan lakien asettamat rajat akkujen kehitykselle ovat vielä kaukana horisontissa!

        Kaikki tämä on teoriaa eikä tuollaisia akkuja tulla näkemään käytössä kymmeniin vuosiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki tämä on teoriaa eikä tuollaisia akkuja tulla näkemään käytössä kymmeniin vuosiin.

        Kiva, kun tiedät niin hyvin mitä tulevaisuudessa tapahtuu.

        Minun kristallipallo ei ole noin kirkas. Joskus yllättäviä läpimurtoja tapahtuu. Paha sanoa meneekö tähän 5 vai 50 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5C latausnopeus ei ole mahdoton henkilöautoihin.

        Se tarkoittaisi 12 (60 minuuttia / 5) minuutin latausta 0-100% edellyttäen, että lämmöt pysyvät rajoissa.

        Ihan heti tällaista ei ole tulossa. Nykyisin esim. Teslan tietyt mallit lataavat 300 km ajomatkaa 15 minuutissa, mikä riittää jo varsin hyvin.

        "Teslan tietyt mallit lataavat 300 km ajomatkaa 15 minuutissa, mikä riittää jo varsin hyvin."

        Tieltyiltä Teslan latureilta ja tietyllä hinnalla, ei siis 5snt/kWh vaan PALJON enemmän


      • Anonyymi
        UUSI

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        ❤️ ­­N­­­y­m­­­f­­­o­­­m­a­­­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Sähköautointoilijat ovat nyt menettäneet lopullisesti järkensä rippeetkin. Syrjäkylien kaupoissa ja huoltoasemilla on niin heikot sähkölinjat, että sinne ei voi laittaa yhtään 1,2 megawatin latausasemaa. Koko vouhotus on täyttä utopiaa.

      • Anonyymi

        Syrjäkylien kaupat ja niiden pihat ovat onneksi yleisien reittien ulkopuolella. Mopoon saa bensaa ja kolme päivää vanhan IS:n, mitä siellä ylipäätään tekee latauspiste....tai mitä siellä tekee ylipäätään. Tulkaa pois, maitoauton kyydissä pääsee, kun kysyy kohteliaasti kuskilta.


      • Anonyymi

        Sitten kun aika tulee, näissä latureissa on mukana 1-10 MWh akku, joka myös pitää syrjäkylän valot päällä myrskytuhojen aikana ja muina aikoina pitää valtakunnan verkon taajuudeen vakiona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun aika tulee, näissä latureissa on mukana 1-10 MWh akku, joka myös pitää syrjäkylän valot päällä myrskytuhojen aikana ja muina aikoina pitää valtakunnan verkon taajuudeen vakiona.

        Kovasti vahva on sähköautointoilijoiden usko akkujen mahdollisuuksiin. Minulla on pari sähkökäyttöistä porakonetta, mutta aina molempien akuista loppuu henki, kun tarvitsisi porata. Tavallisella sähköporakoneella poraaminen onnistuu aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun aika tulee, näissä latureissa on mukana 1-10 MWh akku, joka myös pitää syrjäkylän valot päällä myrskytuhojen aikana ja muina aikoina pitää valtakunnan verkon taajuudeen vakiona.

        10 MWh kapasiteetin omaava akku painaa taatusti paljon. Se on pakko tuoda syrjäkylän huoltoasemalle erittäin raskaalla dieselkäyttöisellä kuorma-autolla. Toisella dieselkäyttöisellä kuorma-autolla tuodaan invertteri, ja sitten vain sähköautoja latailemaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovasti vahva on sähköautointoilijoiden usko akkujen mahdollisuuksiin. Minulla on pari sähkökäyttöistä porakonetta, mutta aina molempien akuista loppuu henki, kun tarvitsisi porata. Tavallisella sähköporakoneella poraaminen onnistuu aina.

        Mullakin on kakstahtimoottorisaha, ei ole paljoa uskoa polttomoottoreihin sen perusteella. Yhtä järkevä ja paikkansa pitävä kuin sinunkin kommentti.

        Kiva, että tulit kertomaan tänne ettet osaa pitää porakoneen akuista huolta. Joko olet seisottanut niitä pitkään tyhjinä tai sitten täpötäysinä, kumpikin tappaa akut varmasti. (Ehkäpä myöskään käyttämäsi valmistaja ei halua akkujen kestävän pitkään ja antaa vaikkapa ladata akut liian korkeaan jännitteeseen?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        10 MWh kapasiteetin omaava akku painaa taatusti paljon. Se on pakko tuoda syrjäkylän huoltoasemalle erittäin raskaalla dieselkäyttöisellä kuorma-autolla. Toisella dieselkäyttöisellä kuorma-autolla tuodaan invertteri, ja sitten vain sähköautoja latailemaan.

        Tästä vaan ostoksille!

        https://www.tesla.com/fi_fi/megapack


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kuinka paljon nuo maksavat? Olisiko pari miljoonaa euroa kappaleelta?

        En tiedä, eivät ole mitään halpoja. Niitä menee silti kaupaksi niin paljon kuin Tesla ehtii tuottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovasti vahva on sähköautointoilijoiden usko akkujen mahdollisuuksiin. Minulla on pari sähkökäyttöistä porakonetta, mutta aina molempien akuista loppuu henki, kun tarvitsisi porata. Tavallisella sähköporakoneella poraaminen onnistuu aina.

        Minulla on akkukäyttöinen ruohonleikkuri vm. 2010. Sen litium-akuissa säilyy edelleen varaus läpi talven ja keväällä leikkaa yhtä hyvin kuin muutenkin. Ainakaan ikävuodet eivät näitä tapa.

        Ei muuten enää kelpaisi polttomoottoriruohonleikkuri. Niissä oli aina jotain vikaa, paitsi ihan uusina. Mut uudenkin kanssa tuli se ongelma, että bensakanisteri oli tyhjä ja sen takia piti lähteä käymään tankkauspisteellä.

        Eikä polttisleikkurilla voi leikata kaltevia kohtia tai alkaa savuttamaan. Eikä säilyttää missä tahansa asennossa, koska polttis kusee öljyt lattialle. Ja ainakin meillä ollut polttis ei jaksanut kunnolla paksussa nurmikossa.

        Polttisleikkuri 40 kg vs. akkuleikkuri 15 kg. Polttisleikkuri ruostuu, akkuleikkuri ei.

        Ja ei kyllä kauheasti kiinnosta seistä pakokaasupilven sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on akkukäyttöinen ruohonleikkuri vm. 2010. Sen litium-akuissa säilyy edelleen varaus läpi talven ja keväällä leikkaa yhtä hyvin kuin muutenkin. Ainakaan ikävuodet eivät näitä tapa.

        Ei muuten enää kelpaisi polttomoottoriruohonleikkuri. Niissä oli aina jotain vikaa, paitsi ihan uusina. Mut uudenkin kanssa tuli se ongelma, että bensakanisteri oli tyhjä ja sen takia piti lähteä käymään tankkauspisteellä.

        Eikä polttisleikkurilla voi leikata kaltevia kohtia tai alkaa savuttamaan. Eikä säilyttää missä tahansa asennossa, koska polttis kusee öljyt lattialle. Ja ainakin meillä ollut polttis ei jaksanut kunnolla paksussa nurmikossa.

        Polttisleikkuri 40 kg vs. akkuleikkuri 15 kg. Polttisleikkuri ruostuu, akkuleikkuri ei.

        Ja ei kyllä kauheasti kiinnosta seistä pakokaasupilven sisällä.

        Pieni on nurmilämpäre jos sen akkuleikkurilla saa leikattua akkua vaihtamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, eivät ole mitään halpoja. Niitä menee silti kaupaksi niin paljon kuin Tesla ehtii tuottaa.

        Jos tuollainen maksaa monta miljoonaa niin harvaan paikkaan niitä kannattaa asentaa. Yli 95% latauspaikoista ei Megapackia kannata hankkia. Pitää näissä ostoissa jokin järki olla.

        Ja jopa Teslan tuotanto on pientä huomioiden, että niitä myydään joka puolelle maailmaa. Useimpiin maihin ei myydä yhtäkään Teslan Megapackia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on akkukäyttöinen ruohonleikkuri vm. 2010. Sen litium-akuissa säilyy edelleen varaus läpi talven ja keväällä leikkaa yhtä hyvin kuin muutenkin. Ainakaan ikävuodet eivät näitä tapa.

        Ei muuten enää kelpaisi polttomoottoriruohonleikkuri. Niissä oli aina jotain vikaa, paitsi ihan uusina. Mut uudenkin kanssa tuli se ongelma, että bensakanisteri oli tyhjä ja sen takia piti lähteä käymään tankkauspisteellä.

        Eikä polttisleikkurilla voi leikata kaltevia kohtia tai alkaa savuttamaan. Eikä säilyttää missä tahansa asennossa, koska polttis kusee öljyt lattialle. Ja ainakin meillä ollut polttis ei jaksanut kunnolla paksussa nurmikossa.

        Polttisleikkuri 40 kg vs. akkuleikkuri 15 kg. Polttisleikkuri ruostuu, akkuleikkuri ei.

        Ja ei kyllä kauheasti kiinnosta seistä pakokaasupilven sisällä.

        Minulla on noin 2000 m2 leikattavaa nurmikenttää. Voisitko tulla joskus meille leikkaamaan koko alueen sähköleikkurillasi ilman akunvaihtoa tai välilatausta? Välikiroilu ja sadattelu on meidän tontilla sallittua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on noin 2000 m2 leikattavaa nurmikenttää. Voisitko tulla joskus meille leikkaamaan koko alueen sähköleikkurillasi ilman akunvaihtoa tai välilatausta? Välikiroilu ja sadattelu on meidän tontilla sallittua.

        En ole sama henkilö jolle vastasit, mutta... ei tuo mene vaihdotta, mutta kahdella akulla onnistuu hyvin. Akun vaihto kestää alle 30 sekuntia ja lataus nollasta täyteen max. 60 minuuttia. Yksi akku riittää 1,5 tunnin ajaksi, jos käyttää vetotoimintoa on tuuhea ruoho.

        Periaatteessa isommankin akun voisi ostaa, mutta miksi?

        Miksi ei voi vaihtaa akkuja ja ladata välissä? Ei ole ollut todellinen ongelma koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole sama henkilö jolle vastasit, mutta... ei tuo mene vaihdotta, mutta kahdella akulla onnistuu hyvin. Akun vaihto kestää alle 30 sekuntia ja lataus nollasta täyteen max. 60 minuuttia. Yksi akku riittää 1,5 tunnin ajaksi, jos käyttää vetotoimintoa on tuuhea ruoho.

        Periaatteessa isommankin akun voisi ostaa, mutta miksi?

        Miksi ei voi vaihtaa akkuja ja ladata välissä? Ei ole ollut todellinen ongelma koskaan.

        Ainakin niissä ruohonleikkureissa mitä itse olen katsonut on toiminta-aika yhdellä akulla maksimissaan 20 minuuttia ja tuuheassa ruohossa 15 minuuttia ja yhdellä akulla leikkaa korkeintaan 1000 neliötä. En tiedä mikä ihmelaite sinulla on, mutta en ole nähnyt yhtäkään noin kauan leikkaavaa sähköruohonleikkuria myynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin niissä ruohonleikkureissa mitä itse olen katsonut on toiminta-aika yhdellä akulla maksimissaan 20 minuuttia ja tuuheassa ruohossa 15 minuuttia ja yhdellä akulla leikkaa korkeintaan 1000 neliötä. En tiedä mikä ihmelaite sinulla on, mutta en ole nähnyt yhtäkään noin kauan leikkaavaa sähköruohonleikkuria myynnissä.

        Ego Power, 10 Ah 56V akulla. Yksi harvoista hyvistä akkuruohonleikkureista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun aika tulee, näissä latureissa on mukana 1-10 MWh akku, joka myös pitää syrjäkylän valot päällä myrskytuhojen aikana ja muina aikoina pitää valtakunnan verkon taajuudeen vakiona.

        Sähkö-Scanioissa taitaa olla nyt vain 300 kWh akkusto.


    • Anonyymi

      On tätä odotettukin. Täytyypä lähteä heti tilaamaan sähkörekka.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4223
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3824
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2631
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1615
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe