Ryhmäeläkevakuutus ottaa päähän

Anonyymi-ap

Työantaja otti meille työntekijiölle ryhmäeläkevakuutuksen. Jollain tavalla tämä ylimääräinen "lahja" ottaa päähän. Ryhmäeläkevakuutus tuli nimittäin korvaamaan palkankorotukset, vaikka vapaaehtoisen eläkesäästämisen ei kai palkkoihin kuuluisi vaikuttaa?

En ole saanut mitään palkankorotusta yli kolmeen vuoteen. Mieltä ei lämmitä se, että työantaja laittaa 1500 euroa kerran vuodessa ryhmäeläkevakuutukseen, jonka säästöjä saan alkaa nostaa jäätyäni eläkkeelle 25 vuoden kuluttua. Tässä ryhmäeläkevakuutuksessa kun on yksi toinenkin koukku: jos irtisanouden ennen kuin tietty määrä työvuosia tulee täyteen, kaikki ryhmäeläkevakuutuksessa oleva "minun rahani" palautuukin työantajalleni.

Raha ei siis ole vielä juridisesti edes minun. Jos irtisanoudun tänään, en saa euroakaan ryhmäeläkevakuutukseen minulle "korvamerkatusta" rahasta. Että sellaista. Ja vastapainona ei mitään palkankorotusta yli kolmeen vuoteen. Välillä työ tosiaan ottaa päähän.

4

583

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jos joku ei tiedä, mikä ryhmäeläkevakuutus on, niin se on "yritykselle tarkoitettu vapaaehtoinen eläkevakuutus, jonka avulla voit palkita ja sitouttaa henkilöstöäsi. Se on tietylle henkilöstöryhmälle suunnattu kollektiivinen lisäeläkevakuutus, jossa ryhmän kaikki jäsenet saavat saman vakuutusturvan."

"Voit sitoa eläke-edun tuloksiin tai voit päättää, että työntekijäsi saa oikeuden vakuutussäästöihinsä vasta, kun työsuhde on kestänyt sovitun ajan. Näin voit vahvistaa työntekijän sitoutumista yritykseesi. Jos työntekijäsi irtisanoutuu kesken sijoitusajan, voit valita jääkö vakuutuksesta kertynyt lisäeläke työntekijälle vai palautuvatko rahat yrityksesi käyttöön."

Noin myös omalla kohdallani. Jos irtisanoudun, kuten aloituksessa kerron, vakuutussäästöt palautuvat työnantajalleni. Se ei siis ole minun rahaani vielä. Ärsyttävää.

• Anonyymi

Avaukseni herätti yllättävän niukasti keskustelua. Lienee suht harvinainen käytäntö tämä ryhmäeläkevakuutus työntekijän sitouttamisessa ja palkankorotusten jäädyttäjänä, kun kukaan toinen ei kerro tuntojaan asian tiimoilta.

Löytyykö joku ketjua lukeva vakituisessa työsuhteessa kuukausipalkalla oleva, jonka palkka ei ole noussut 3,5 vuoteen eurollakaan? Vai saako jengi 1-2 %:n palkankorotuksia joka vuosi? Minä en saa!

Ehkä väki ei ymmärrä, miten voi ottaa päähän, että työantaja ei anna enää mitään korotuksia kuukausipalkkaan, vaan lykkää työntekijältä kysymättä rahaa ryhmäeläkevakuutukseen, jossa en pääse siihen käsiksi. Rahat ovat juridisesti minun rahaani, jos työsuhteeni jatkuu heinäkuuhun 2025 asti. Jos irtisanoudun sitä ennen, joka euro palautuu työnantajalleni.

Ei ole saivartelua valittaa, ettei ole saanut mitään palkankorotusta 3,5 vuoteen. Onhan tämä v-mäinen tilane. Pankkitili tyhjä eikä kuukausipalkka nouse, mutta ryhmäeläkevakuutuksessa on rahaa, jonka saan vain jäämällä eläkkeelle. Eläkeikään onneksi vain 20 vuotta aikaa enää.

Tai jos kuolen, rahat menevät omaisilleni. Kuolenkohan ennen eläkeikääni? Kivoja ajatuksia joulun alla odottaa omaa kuolemaa, että saa rahat pois työantajan ottamasta ryhmäeläkevakutuksesta, johon sisältyy henkivakuutus.

• Anonyymi

Vinoilematta: on sekin sitouttamista, että motivaatiosta kärsivä työntekijä, joka haluaa vaihtaa alaa, roikkuu väkisin töissä tiettyyn päivään asti vain, jotta saa ryhmäeläkevakuutuksessa olevat rahat mukaansa.

Ei voi olla työantajan etu pitää löysässä hirttosilmukassa työntekijää, jota työ ei enää vähemmän voisi kiinnostaa, mutta joka ei voi irtisanoutua vain saadakseen mukaansa ryhmäeläkevakuutukseen lukitut rahat, jotka ovat korvanneet 3,5 vuoden ajan palkankorotukset.

Häiriintynyt tilanne. Jos olisin työantaja, en haluaisi laittaa omia työntekijöitäni samaan tilanteeseen. Ei palkkaa kuulu maksaa ryhmäeläkevakuutuksen muodossa.

• Anonyymi

fiksuhan pyytää itsellensä palkankorotuksen. Jos korotusta ei tule ja tietää olevansa
      arvotavaraa ja kuumaa valuuttaa työmarkkinoilla niin vaihtaa puulaakia tai aloittaa oman bisneksen teon omaksi eduksensa. Muussa tapauksessa tyytyy osaansa keskinkertaisuutena.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      94
      7806
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3761
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3279
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      249
      2487
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      48
      2165
    6. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      42
      2015
    7. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      27
      1912
    8. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      48
      1902
    9. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      60
      1778
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1773
    Aihe