Koira vs. MS-tauti ?

Anonyymi-ap

Tämän artikkelin:

https://www.aamulehti.fi/tekstarit/art-2000010376293.html

lukijakommenteissa joku esittää, että koirilla ja MS -taudilla olisi jokin yhteys.
Tämän väitteen paikkansapitävyydestä tai paikkansapitämttömyydestä minulla ei ole varmaa tietoa.

MUTTA:

Tilastomatematiikka on erittäin pätevä, mutta usein unohdettu keino tutkia asioita.

Lisäksi: Tilastomatematiikka on kustannuksiltaan erittäin edullinen keino tutkia asioita.

Pitäisi siis laskea:

1) Mikä on MS-taudin esiintyvyys niissä talouksissa, joissa on 1 tai useampi koira

ja toisaalta:

2) Mikä on MS-taudin esiintyvyys niissä talouksissa, joissa ei ole koiraa.

Mikäli MS-taudin esiintyvyys on selvästi korkeampi niissä talouksissa, joissa on 1 tai useampi koira, niin tämä viittaisi vahvasti esitetyn väitteen pitävän paikkansa, vaikka se ei toki selitäkään mahdollista asiayhteyttä tai sen syytä.

Jos taas MS-taudin esiintyvyys koiratalouksissa ei ole sen korkeampi kuin koirattomissa talouksissa, silloin esitetty väite taas ei pidä paikkaansa (koska jos pitäisi, niin silloin koiratalouksissa MS-taudin pitäisi olla yleisempää).

Vuoden alustahan on ollut pakollinen Eviran ylläpitämä koirarekisteri, johon jokainen koiranomistaja on velvollinen ilmoittamaan koiransa. Ilmoittamatta jättäminen voi olla rekisterimerkintärikos tai -rikkomus.

Eli tuolla olisi rekisteri, josta selviää, kenellä on koira.
Entä terveydenhuollon asiakasrekisterit, selviäisikö niistä, kenellä on MS -tauti ?

Eri asia on sitten tietoturva / yksityisyyden suoja.

Eli kenellä olisi oikeus tutkia asiaa, sillä potilastietojahan ei noin vain luovuteta.

Jonkun sellaisen tahon, jolla on valtion myöntämä oikeus tutkia tällaisia asioita, pitäisi joko tutkia asiaa tai luovuttaa anonymisoidut versiot tiedoista asiaa tutkimaan halukkaille.

Anonymisoitu versio siis tarkoittaisi tietojen esiprosessointia seuraavasti:

Kunkin talouden osalta:

1: taloudessa ON / EI OLE koiraa

ja

2: taloudessa ON / EI OLE henkilöä, joka sairastaa MS-tautia.

Kukin talous yksilöidään tätä tutkimusta varten luodulla ID -numerolla, josta ei voi päätellä henkilötunnusta, nimeä, asuinpaikkaa, tulotasoa jne.

Tällaisista anonymisoiduista tiedoista voisi laskea:

1) MS -taudin esiintyvyys koirattomissa talouksissa

ja

2) MS -taudin esiintyvyys talouksissa, joissa on 1 tai useampi koira.

Mutta: lupaako lainsäädäntö tutkijoille edes anonymisoituja tietoja?
Vai eikö lainsäädäntö takaa edes anonymisoidun tiedon saantia tutkimustarkoituksia varten ?

Pitäisi luvata, kunhan asia on todellakin hoidettu niin, ettei tiedoista voi päätellä sitä, kenellä on tai ei ole MS -tautia.

Oikein toteutettuna anonymisoidun tiedon jakaminen siis palvelee tutkimustarkoituksia, muttei vaaranna kenenkään potilastietojen yksityisyyttä.

0

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Mietitikö nainen koskaan

        Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
        Ikävä
        121
        1748
      2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

        Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
        Maailman menoa
        150
        1117
      3. Olisi hauska tietää

        Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
        Ikävä
        62
        1113
      4. En kelpaa sinulle

        Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
        Ikävä
        76
        920
      5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

        Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
        Ikävä
        97
        915
      6. Vernu Vasunta

        On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
        Suomussalmi
        24
        911
      7. Minun on vaan päästettävä irti

        Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
        Ikävä
        37
        850
      8. Kertoisit jo

        Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
        Ikävä
        42
        769
      9. Taidat vanhempi nainen

        Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
        Ikävä
        61
        764
      10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

        Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
        Sinkut
        156
        731
      Aihe