Onko mitään lääkettä avuksi, kun suru on niin ahdistavaa ja voimakasta,

Anonyymi-ap

ettei pääse eteenpäin ja arkielämä ja asioitten hoitaminen käy ylivoimaiseksi ?
Auttaako joku ahdistuslääke tai rauhoittava lääke ? Onko kokemusta ?

19

372

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voihan sitä ehkä saada lääkäriltä jotain lääkettä. Mutta samalla on suru surtava
      Tiedän millaiset sen. Kaikkien asioiden kanssa jota on hoidettava toisen kuoleman jälkeen .
      Suru muuttaa muotoaan kunhan vaan pääsee sen pahimman ylitse

    • Anonyymi

      Opamox pienellä annostuksella lievittää vähän ahdistusta ja surua.
      Lääke ei ole pahaksi, jos ei muuten pääse eteenpäin.

    • Anonyymi

      Opamoxia olen minäkin joutunut ottamaan. Puolisoni kuoli yllättäen 66 vuotiaana.

    • Anonyymi

      Rutiinit. Ei mitään ääristressaavaa pakkoa mutta älä ainakaan poteroidu sohvan sisään. Vaan lähde liikkeelle. On aivan varmaa että fyysinen liikunta nostaa myös mielialaa. Kävele vaikka.
      Myös muiden ihmisten kanssa juttelu, muiden asioiden kuuntelu. Tai lue jotain, että saat edes hetkeksi muuta ajateltavaa. Surua voi käsitellä vaikka kirjoittamalla. Voit myös kysyä seurakunnasta sururyhmää. Vaikkei muuten olisi uskovainen, juuri tällaisessa surussa kirkosta voi löytyä kuuntelija. Ikävä voi olla vielä aikojen päästä mutta suru helpottaa vähitellen

    • Hei,

      Saitkin jo hyviä vinkkejä mutta laitan tähän silti tiedoksesi matalan kynnyksen auttavia tahoja, joista voi saada keskustelutukea. Keskustelu ammattilaisen tai vertaisen kanssa voi helpottaa ja tuoda uusia näkökulmia.

      - Tukinet.net - Tukipisteesi netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy esimerkiksi Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Lisäksi ma-ke klo 15-19 ja to klo 15-21 on aikuisten kahdenkeskinen MIELI Kriisichat, jossa voi jutella päivystäjän kanssa mistä tahansa mielessä olevasta huolesta tai hankalasta elämäntilanteesta.

      Tukinetissä on llisäksi monenlaisia ryhmächattejä ja keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Tukinetin kaikki palvelut saa käyttöönsä rekisteröitymällä palveluun anonyymisti. Osaa palveluista voi käyttää ilmankin rekisteröitymistä.

      Keskusteluapua on mahdollista saada matalalla kynnyksellä myös seuraavilta tahoilta:

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Myös etävastaanotto on mahdollista osassa paikoista. Kriisikeskusten yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Ystävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

      • Anonyymi

        Nämä palvelut eivät auta. Kokeiltu on.


    • Anonyymi

      Mitä uusia näkökulmia voi saada ?

    • Anonyymi

      Moni huomaa surutyötään auttavan jonkin käsillä tekemisen mikä keskittää huomion käsillä olevaan hetkeen. Siihen että itsellä on vielä matkaa kuljettavana.

    • Anonyymi

      Jos vain pystyisi keskittymään tekeminen veisi vähän ajatuksia muualle,
      mutta kun suru on pahimmillaan - ja se voi olla kauan pahimmillaan -
      ei pysty keskittymään mihinkään. Suru valtaa kaiken ajatuksissa.

    • Anonyymi

      Surun kanssa elämisen aikana ehdottomasti kannattaa jutella lääkärin kanssa, sekä pyytää lisäksi keskusteluapua. Kyllä lääkkeistäkin on apua kun suru niin voimakas ettei pysty tekemään mitään, tai ei saa nukutuksi.

    • Anonyymi

      Minä kävin lääkärillä, kun uni ei tule ilman pillereitä ja päivisin on otettava
      murunen rauhoittavaa, että pystyy asioimaan ilman, että tarvitsee pelätä
      purskahtavansa itkemään.
      Murhe murtaa psyykeni ja olen aika syvästi masentunut ja toivoton.
      Pari vuotta saimme olla yhdessä eläkkeellä, sitten jäin yksin.
      Olen yhä järkyttyneessä tilassa ja surun murtama.
      Meillä oli niin hyvä ja lämmin suhde kaikki vuosikymmenet.
      Tunnen itseni lohduttoman yksinäiseksi ja kaipaus tekee niin kipeää,
      että murrun joka päivä kyyneliin.
      Ilman unilääkettä ja tarvittaessa rauhoittavan lääkkeen murusta
      en pärjäisi ollenkaan.
      Toivon kaikkea hyvää kaikille samassa asemassa oleville.
      Ehkä me selviämme kuitenkin, vaikka se aikaa vie ?
      Minusta suru ei lähde koskaan. Arvasinkin, että näin minulle käy,
      jos yksin jään. Toivon, etten elä kauan. Miten tätä tuskaa voisi ihminen
      kestää kauan ? Olisi helpotus saada itsekin kuolla pois, kun elämälleen
      ei löydä enää tarkoitustakaan. Turhaa kaikki enää, Sitä kuoleman odottelua
      vain.

    • Anonyymi

      Suru on normaali tunne tietyissä tilanteissa. Ei sitä kuulu lääkitä. Surusta huolimatta on tärkeää syödä, juoda (ei alkoholia) ja nukkua. Arkiaskareet on hoidettava ja usein paljon muutakin.

      Oman puolisoni kuoltua toimin itse niin, että pidin huolen siitä, että puhuin joka päivä ainakin yhden ihmisen kanssa. Ensijärkytyksen jälkeen päätin ihan tietoisella ja harkitulla päätöksellä, että katse on suunnattava eteenpäin. On omassa vallassa, miten suhtautuu ja suuntautuu. Uusi tilanne mahdollisti ihan uusia ratkaisuja. Olin ensimmäistä kertaa elämässäni yksin ja vapaa kaikkeen. Puoli vuotta mieheni kuoleman jälkeen aloitin vapaaehtoistöissä. Sitten hankin kissan kaverikseni. Kyllä tuli elämään uutta sisältöä!

      Suru ei kuitenkaan lähde koskaan ihan kokonaan, mutta siitä tulee luonteva, pieni osa elämää. Surunkin kanssa voi elää oikein hyvää elämää.

      • Anonyymi

        "Suru ei kuitenkaan lähde koskaan ihan kokonaan, mutta siitä tulee luonteva, pieni osa elämää"

        Pieni osa elämää ???
        Voit puhua vain omasta puolestasi.


      • Anonyymi

        "Olin ensimmäistä kertaa elämässäni yksin ja vapaa kaikkeen."
        Minä tunsin puolisoni kanssa olevani vapaa kaikkeen.
        Hän tuki ja arvosti minua ja voin aina luottaa häneen.
        Olin vapaa elämän onnellista elämää hänen kanssaan.
        Sitä vapautta ei ole enää. En ole enää se sama vapaa ihminen,
        joka sai vapaasti nauttia onnellisesta arjesta ja joskus juhlastakin,
        mutta parasta oli onnellinen arki.
        Jokainen päivä oli juhlaa.
        Olen täysin surun musertama ja masentunut ja ilman sitä vapautta.
        Kaikki tekemiseni ovat nyt hyvin rajoitettuja, koska en voi, en saa tehdä enää
        koskaan sitä, mikä toi minulle onnen ja vapauden tunteen.
        Sen tunteen sain puolisoltani, joka menehtyi.
        Nyt on lohduton yksinäisyys, suru, masennus ja pelko.
        Ei voi pvapaudesta puhuakaan.

        Minkälainen avioliitto tai pariduhde on ollut niillä, jotka tuntevat "vapautuneensa"
        puolisonsa kuoltua ???
        Minulle se oli raskain asia elämässäni. Hän oli niin kultainen, kaikkeni.
        Ja kuolema tuli aivan liian varhain ja sokkina inhimillisesti ajatellen,.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olin ensimmäistä kertaa elämässäni yksin ja vapaa kaikkeen."
        Minä tunsin puolisoni kanssa olevani vapaa kaikkeen.
        Hän tuki ja arvosti minua ja voin aina luottaa häneen.
        Olin vapaa elämän onnellista elämää hänen kanssaan.
        Sitä vapautta ei ole enää. En ole enää se sama vapaa ihminen,
        joka sai vapaasti nauttia onnellisesta arjesta ja joskus juhlastakin,
        mutta parasta oli onnellinen arki.
        Jokainen päivä oli juhlaa.
        Olen täysin surun musertama ja masentunut ja ilman sitä vapautta.
        Kaikki tekemiseni ovat nyt hyvin rajoitettuja, koska en voi, en saa tehdä enää
        koskaan sitä, mikä toi minulle onnen ja vapauden tunteen.
        Sen tunteen sain puolisoltani, joka menehtyi.
        Nyt on lohduton yksinäisyys, suru, masennus ja pelko.
        Ei voi pvapaudesta puhuakaan.

        Minkälainen avioliitto tai pariduhde on ollut niillä, jotka tuntevat "vapautuneensa"
        puolisonsa kuoltua ???
        Minulle se oli raskain asia elämässäni. Hän oli niin kultainen, kaikkeni.
        Ja kuolema tuli aivan liian varhain ja sokkina inhimillisesti ajatellen,.

        Ole kiitollinen, että sinulla oli poikkeuksellisen hyvä mies ja onnellinen avioliitto! Kaikilla ei ole sellaista koskaan, sinulla sentään oli. Sinulla oli parempaa kuin useimmilla.

        Jotkut joutuvat kantamaan puolisonsa kanssa isoja taakkoja, esim puolison sairauden takia. Kun puolison kuolema sitten muuttaa tilanteen, sen voi nähdä positiivisestikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ole kiitollinen, että sinulla oli poikkeuksellisen hyvä mies ja onnellinen avioliitto! Kaikilla ei ole sellaista koskaan, sinulla sentään oli. Sinulla oli parempaa kuin useimmilla.

        Jotkut joutuvat kantamaan puolisonsa kanssa isoja taakkoja, esim puolison sairauden takia. Kun puolison kuolema sitten muuttaa tilanteen, sen voi nähdä positiivisestikin.

        Minäkin kannoin isoja taakkoja puolisoni kanssa. Ei se vähentänyt hänen merkitystään
        eikä onneamme, vaan päinvastoin lujitti meitä yhteen. Olen yhä surun murtama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ole kiitollinen, että sinulla oli poikkeuksellisen hyvä mies ja onnellinen avioliitto! Kaikilla ei ole sellaista koskaan, sinulla sentään oli. Sinulla oli parempaa kuin useimmilla.

        Jotkut joutuvat kantamaan puolisonsa kanssa isoja taakkoja, esim puolison sairauden takia. Kun puolison kuolema sitten muuttaa tilanteen, sen voi nähdä positiivisestikin.

        Jokainen valitsee itse elämänkumppaninsa on jokaisesta itsestään riippuu minkälainen
        liitto on. Kun arvostaa ja kunnioittaa toista ihmistä saa itsekin osakseen arvostusta.
        Toisen ihmisen arvostus on yksi onnen avain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olin ensimmäistä kertaa elämässäni yksin ja vapaa kaikkeen."
        Minä tunsin puolisoni kanssa olevani vapaa kaikkeen.
        Hän tuki ja arvosti minua ja voin aina luottaa häneen.
        Olin vapaa elämän onnellista elämää hänen kanssaan.
        Sitä vapautta ei ole enää. En ole enää se sama vapaa ihminen,
        joka sai vapaasti nauttia onnellisesta arjesta ja joskus juhlastakin,
        mutta parasta oli onnellinen arki.
        Jokainen päivä oli juhlaa.
        Olen täysin surun musertama ja masentunut ja ilman sitä vapautta.
        Kaikki tekemiseni ovat nyt hyvin rajoitettuja, koska en voi, en saa tehdä enää
        koskaan sitä, mikä toi minulle onnen ja vapauden tunteen.
        Sen tunteen sain puolisoltani, joka menehtyi.
        Nyt on lohduton yksinäisyys, suru, masennus ja pelko.
        Ei voi pvapaudesta puhuakaan.

        Minkälainen avioliitto tai pariduhde on ollut niillä, jotka tuntevat "vapautuneensa"
        puolisonsa kuoltua ???
        Minulle se oli raskain asia elämässäni. Hän oli niin kultainen, kaikkeni.
        Ja kuolema tuli aivan liian varhain ja sokkina inhimillisesti ajatellen,.

        Toiset ihmiset ovat psyykkisesti joustavampia. He pystyvät sopeutumaan tilanteisiin, joille ei voi mitään.
        Suruun murtumisen sijaan nähdään mahdollisuudet. Niitä on.


    • Anonyymi

      Opamoxia syön vähän, että pääsen päivästä toiseen. Ehkä syön sitä lopun ikääni.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe