Lopeta laihduttaminen

Anonyymi-ap

Laihduttaminen on usein yksinpuolistuneen ja ahdistuneen ajattelun tulos ja usein projektiluontoista, joka kestää jonkin aikaa, kunnes siihen kyllästyy ja sitten taas paino lähtee nousemaan. Ja taas on pettynyt olo, ehkä ahdistunutkin.

Mutta miksi se paino lähtee nousemaan onnistuneen painopudotusprojektin jälkeen? Siinä on kyse yksinkertaisesti elämäntavastasi. Olet oppinut tietyt tavat ja noudatat niitä. Jos ne tavat johtaa siihen, että saat liikaa energiaa suhteessa kulutukseen, ja jos ravinto on huonoa, puutteellista yms., niin sehän sinua pitää ylipainoisena ja olo voi olla muutenkin tukala. Kun tällaisen motivoimana lähdet laihdutusprojektiin, se ei välttämättä tuo pitkäkestoisia tuloksia, koska taustalla vaikuttaa oppimasi elämäntapa, joka on kuin "hardcoded" ohje sisälläsi, johon saatat palata ennemmin tai myöhemmin.

Älä siis lähde yksipuolisesti laihduttamaan, vaan muuttamaan elämäntapasi. Kun elämäntapasi muuttuu paremmaksi, sen mukana tulee positiivisia vaikutuksia, eikä vain yksin painon putoaminen, vaan jopa kokonaisvaltainen hyvinvointi. Sinun siis pitää tietää, mikä elämäntavassasi on huonoa, puutteellista ja väärin, ja millaisessa elämäntavassa on asiat paremmin ja oikein. Tieto ei aina luo vain tuskaa ja tieto on valttia.

Paljonko syöt päivässä suolaa?
Paljonko syömäsi ja juomasi elintarvikkeet sisältää sokeria?
Aiheuttaako pilalle prosessoitu vehnäjauho ongelmia?
Aiheuttaako muut viljat ongelmia?
Juotko tarpeeksi puhdasta vettä?
Proteiinin saanti?
Vitamiinien ja kivennäisten saanti?
Syötkö paljon pikaruokaa ja eineksiä?
Saamasi kemikaalicoctail?
Liikutko tarpeeksi ja monipuolisesti?
Nukutko hyvin?
Yleinen stressitasosi?

Painonhallinta ei ole yksipuolinen asia, eikä suppeasti fokusoitu projekti, vaan elämäntapamuutosta vaativa asia. Eikä elämäntapamuutoskaan saa olla projektiluontoinen. Siksi kannattaa lähteä liikkeelle hitaasti ja sopeuttavasti. Näin vanhat huonot tavat vähitellen korvautuu paremmilla ja uusi rakentuva elämäntapa vakiintuu vähitellen. Tämän jälkeen sinun enää koskaan tarvitse erikseen laihduttaa.

2

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloittajalla oli kaikki se, mitä olen pitkän kokemuksen kautta oppinut. Minulla ei ole ollut koskaan suurista määristä kiloja ollut. Kerran yksi naislääkäri sanoi minulle. " Kyllä sinunkin pitäisi surkiasti laihduttaa! "Kun sitten olin kolme kiloa laihduttanut, hän heti kehui: "No, nythän sinä olet sopusuhtaisessa painossa1"
      Lopulta tulin siihen, mitä aloittaja sanoi, lopetin pullat, suklaat, munkit, limsat. Lopetin sokerin käytön, korvasin sen makeutusaineella. Lopetin voitaikinat, jäätelöt. Keksin niiden tilalle muita juttuja. Toki nytkin ostan kaupassa käydessäni 50 gr sokerittoman suklaalevyn, ja syön siitä puolet. Sokerittoman, koska myös säästän hampaitani.
      Kaikesta huolimatta joudun tarkkailemaan painoani ja erikoisesti iltapaloilla syön vähemmän kuin muuten söisin.

    • Anonyymi

      Elämäntapa muutos ja laihdutuskuuri on tavallaan sama asia eri tavalla ilmaistuna.
      Ruokamäärät riippuu aivan siitä mikä milloinkin on kalorinkulutus.
      Silloin kun liikkuu paljon saa syödä paljon.JOS syö samat vaikka ei liiku lihoo varmasti.Elämäntilanne ei ole aina sama,aina ei ole aikaa jostakin syystä liikunnalle TAI liikunta ei kiinnosta.

      Välillä on siis syötävä vähän ja välillä SAA syödä paljon,kaikki riippuu aivan liikunnan määrästä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1710
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1349
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1278
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      184
      1178
    5. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1053
    6. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1051
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      794
    Aihe