Jään heinäkuussa työttömäksi ja ole 61 vuotias. Nyky lain mukaan pääsen putkeen ja saisin anssia 65 vuotiaaksi asti. Näin toivon, eli ettei 2.9.2024 voimaan tuleva porrastus vaikuttaisi.
Onko kokemusta, miten 61 vuotias asioi TE-keskuksen kanssa:
-Ilmottaudutaan työttömäksi ja karenssin jälkeen alkaa päiväraha juoksemaan.
-Montaako työpaikkaa joutuu hakemaan ja millä aikavälillä?
-Voiko asioinnin hoitaa verkossa / kuinka usein on livetapaaminen?
-Mitä muuta tulee ottaa huomioon kun jää 61 vuotiaana työttömäksi.
Olen ollut yli 40 vuotta työelämässä ja en ole koskaan aikaisemmin työttömänä.
Koskeeko porrastettu anssi ennen 2.9.2024 työttömäksi jääneitä?
7
407
Vastaukset
- Anonyymi
Miksi karenssi?
- Anonyymi
Ensinnäkin, oletko itse irtisanoutunut eli silloin mahdollisesti tullee se karenssi ja siihen ilmeisesti nykyisin lasketaan myös lomarahat joka lasketaan karenssin lisäksi palkallisiksi vapaapäiviksi.
Irtisanomisaikana on myös "karenssiaikaa" vaikka ei olis työvelvoitetta!
Kahta korvausta ei saa yhtöä aikaa eli irtisanomisajan palkaa ja työttömyyskorvausta siitä se "karenssi".
Mielestäni mahdollinen uusi laki ansiosidonnaisen porrastukselle alkaa niiden kohdalla jotka eivät vielä sellaista saanut lain voimaan tultua eli jos on jo ansiosidonnaisella ei uusi laki siihen vaikuta.
Sama pätee vuorotteluvapaaseenkin eli sitä saa täysmääräisesti heinäkuun viimeiseen mennessä jolloin uusi laki tulee voimaan kuukauden vaihtuessa!
Eipä ole koskaan takautuvasti laki astunut voimaan ja en pidä sitä edes mahdollisena.
Peukkuja vaan sinne ja ota rennosti, kyllä kaikki ok! - Anonyymi
Jos on säästöjä niin ilmoittaudu työkkäriin vasta sitten kun karenssiaika on mennyt, karfnssi lasketaan siitä kun työt ja irtisanomisaika loppuu..ja nykyisin myös kun on lomarahat kulutettu. Toki jos haluat "pakkohakea" niitä töitä veikket saa päivärahaa niin ilmoittaudu heti..? Karenssi on 45,pv.
Paikkoja pitää hakea 0-4, riippuu paikkakunnasta, itse haen lahta paikkaa.
Ilmoittautuminen ja muut onnistuu minimillään verkossa.
Eipä tässä muuta, töitä tuskin löydät enää ellet ole johonkin hyvin erikoistunut.- Anonyymi
Kiitos. Näin olin ajatellutkin, kun asiaan hieman tutustuin.
- Anonyymi
Tärkeintä on muistaa, ettei kerro mistään asiasta totuutta.
- Anonyymi
Pakko oma nimi ja omat yhteystiedot kertoa jotta jatkossa asionti sujuu!
- Anonyymi
Pakko puhua totta.
Muu ei käy.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1649720Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde513159Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja432917- 612689
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2012095- 1132023
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai251923Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä571495Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121296- 281261