Vanhat elokuvat?

Anonyymi-ap

Olisin kysynyt ryhmän yli viiskymppisiltä seniileiltä, että puhuttiinko Suomessa ennen vanhaan oikeasti sillä tavalla kuin vanhoissa elokuvissa vai oliko myös puhe näyttelyä?

11

170

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei varmasti puhuttu sillä tavalla. Elokuvissa näyteltiin ennen vähän ku teatterinäytelmissä. Siitä se kankeus juontaa juurensa niissä. Ei vielä osanneet tehdä elokuvia sillä tavalla kuin niitä nykyisin tehdään. Paljon sellaista teatraalista ylinäyttelemistä niissä. En ole seniili kuitenkaan.

• Anonyymi

Sä olet tosi vanha...

• Anonyymi kirjoitti:

Sä olet tosi vanha...

Vanhoihin elokuviin varsin tavallisesti pätee se, että ne kuvaavat vielä vanhempia aikoja, jolloin realismin vuoksi näyttelijät eivät voi puhua sen ajan tapaan. Kun esim. Aleksis Kivi kirjoitti 1800-luvun loppupuolella 1800-alkupuolella tapahtuneista kuvitteellisista tapahtumista ja näistä sitten tehtiin 1900-luvun alkupuolella elokuvia ja niitä on pitkän unohduksen jälkeen katseltu 1900-luvun loppupuolella ja katsellaan nyt 2000-luvun alkupuolella, niin siinä on erilaisia vanhan kerroksia. Pitää olla ikuisesti nuori elääkseen kaikki ajat nuorena.

• Anonyymi

minkähän tyyppinen elokuva itse kun ostin katselua tuo netflix... niin vanhoista, että minkä tyyppinenkin..
      '

• Anonyymi

En yhtään pysty katsomaan vanhoja elokuvia. Naiset esittää falsetilla. Usein puhutaan kirjakieltä, toki poikkeuksiakin on. Tosin artikulointi on selkeää, siitä taas tämän päivän nöyttelijä-mutisijat saisivat ottaa oppia. Joskus ei heidän repliikeistään saa mitään selvää, mitä se semmoinen on kun puhuu niin ettei huulia liikuta.

• Sellaista mumble rap musaakin on olemassa, missä ei sanoista ota mitään selvää. Jos se muoti tulee siitä?

• Anonyymi

joo niin kolpipyräiaellä moottoeriplträllä menee joku hondan goldwing... toinen istuu vaunussa vlillä kyydissä ja pysähtelee jos pitkä matka välillä kahvilla.. saa olla isokaliiberinen kone jaksaa vetää vaunuakin vieressä sitten hehhh

• Lähdetään siitä, etten minä tiedä mistään mitään. Oletan, että vanhan ajan näyttelijöitä opetettiin koulussa artikuloimaan selkeästi ja puhumaan ns. hyvää suomea. Vanhojen Suomi Filmi-elokuvien puhe kuulostaa hieman jäykältä ja teatraaliselta.

Tavallinen arjen puhekieli vaihteli paikkakunnasta riippuen. Silloin oltiin ehkä kohteliaampia. Eikä päivittäin kilautettu kaverille.

• Tottakai puhuttiin, vaatteet ja koko maailma oli mustavalkoinen, väliin tungettiin sitten harmaata ajatusmaailmaa ilmettä piristämään 😁

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7780
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      75
      3554
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      60
      2521
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2274
    Aihe