Onko hybridistä mitään hyötyä?

Anonyymi-ap

Ei se ainakaan tunnu kulutusta vähentävän.
Kaikki hybridit vievät valmistajan mukaan enemmän polttoainetta mitä nykyinen bensa-autoni vie. Missä se sähkömoottorin hyöty on? Huomatkaa että puhun hybridistä, en plug-in hybridistä.

43

555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ne plug-initkaan maailmaa pelasta, kun ihmiset eivät viitsi niitä latailla, ja monissa on aika lyhyt range akulla ajettaessa.

      • Anonyymi

        Eihän sillä maailmaa pelasteta, mutta lompakkoa se pelastaa aikalailla, kun viitsii tökätä johdon kiinni kotiin tullessa. Vuoden keskikulutus on ollut 3,6 l/100 km, ja 224hv. Ihan kiva. Pelastakoon muut sitten maailmaa.


      • Anonyymi

        Ennen kun siirryin täyssähköön niin ajelin vuoden plugarilla, ja bensan kulutus oli 2 litraa sataselle. Auto oli isohko ja Stellantiksen 225 hv hybridivoimalinjalla varustettu. Latailla kun jaksaa, niin säästää sillä aika paljon bensoissa. Mutta sähköautoa tarvii latailla paljon harvemmin, ja bensaa menee 0 litraa satasella, joten...


    • Anonyymi

      Kulutustesti on lyhyt ja karsinoitu. Rakennettu voittoa tuottavaan järjestelmään.

      Auton käyttö on aina ilman rajoituksia. Kaasupolkimen, jarrupolkimen käyttö, nopeuden vaihtelut, tienpinnan materiaali, lämpötilat, kuorma.

      Autossa jossa polttomoottori ja sähköajo. Jokainen minuutti kun moottori pyörii alilämpöisenä niin kulutus on merkittävästi suurempaa, siksi autot jotka liikkuvat sähkömoottorilla ja moottori käynnistyy tarvittaessa, kulutus on suurempaa sellaisella moottorilla kuin kuumana pyörivällä koneella ja autolla.

      Jos polttomoottorin laturi / järjestelmä rakennettu lataamaan toista akkua joka antaa virtaa sähkömoottorille niin sieltäkin lisää kulutusta.

      Ja tulee lisää osia, paikkoja jotka joskus vikaantuu tai heikkenee ja vaihto eteen. Tai jos tuntuu liian kalliilta niin auto saattaa poistua helpommin liikennekäytöstä verrattuna autoihin joissa ei ole sähkömoottoria.

      • Anonyymi

        Onkos. itselataava hybridi polttomoottoriauto (kulutuksen mukaan) vai sähköauto, jonka käyttövoima on bensiini. Bensiinikäyttöinen sähköauto siis


    • Anonyymi

      Kyllä itselataavasta hybridikoneistosta on suuri apu vaihtelevassa kaupunkiajossa. Aikaisempi suurehko automaattivaihteinen saksalaisvalmisteinen autoni vei kaupunkiajossa bensaa 15 l/100 km, mutta nykyinen ulkomitoiltaan ja sisätiloiltaan suunnilleen yhtä suuri itselataava hybridi-Toyota kuluttaa kaupungissa vain 4 - 4,5 l/100 km. Mielestäni ero on hyvinkin merkittävä.

      • Anonyymi

        Hybridi-Toyota on siis köyhien auto. Viisaampaa on ajella Mersulla.


      • Anonyymi

        Taidat verrata edellistä saksalaista V8 autoa Yarikseen tuon kulutuseron perusteella.


    • Anonyymi

      Miten sinun autosi kulutus liittyy nykyisiin hybrideihin mitenkään. Tuolla logiikalla voisit verrata vaikka ruohonleikkuria ja kaivinkonetta ja ihmetellä kuinka ne kuluttaa niin eri verran.

    • Anonyymi

      Jos toyota hybridi vie 0,5 litraa/100km vähemmin kaupunkiajossa verrattuna esim,. VW tsi koneesee , niin maantiellä itselataava hörppii kierrokset punasella litran enemmän.

      • Anonyymi

        Toyotakin on myöntänyt että latauskelvottomat hybridit ovat vain kehitysmaiden markkinoille ja länsimaissa vain malliston alapään kotteroihin.
        Prius on esimerkiksi nykyään Suomessa tarjolla vain ladattavana. Alkaa Toyotakin ymmärtämään ettei pelkkää bensaa polttavilla hybrideillä ole mitään asiaa kehittyneiden maiden markkinoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotakin on myöntänyt että latauskelvottomat hybridit ovat vain kehitysmaiden markkinoille ja länsimaissa vain malliston alapään kotteroihin.
        Prius on esimerkiksi nykyään Suomessa tarjolla vain ladattavana. Alkaa Toyotakin ymmärtämään ettei pelkkää bensaa polttavilla hybrideillä ole mitään asiaa kehittyneiden maiden markkinoille.

        Itse asiassa plugaritkin alkavat kohta olemaan vain välivaihe sähköautoihin siirtymisessä. Toyota on kuitenkin niissäkin myöhässä. Vain yksi malli, ja sekin surkea sähköautoksi.


    • Anonyymi

      Mikä logiikka on itselataavassa hybridissä. Bensiinimoottorin kehnolla hyötysuhteella ladataan akkua, joka sekään ei ole häviötöntä j häviöt sen kun kumuloituvat alusta lopuun...?

      Itse koen ladattavan 60km+ rangen omaavan ladattavan hybridin kiehtovana ajokustannusten osalta pl. hankintahinta.

      • Anonyymi

        "Itse koen ladattavan 60km+ rangen omaavan ladattavan hybridin kiehtovana ajokustannusten osalta pl. hankintahinta."

        Tämän on nyt Toyotakin vihdoin ja viimein ymmärtänyt. On täysin järjetöntä tehdä hybridi joka pystyy liikkumaan sähköllä mutta silti siihen ei voi ladata halpaa verkkosähköä.
        Siksi Priusta ei enää edes tarjota latauskelvottomana versiona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse koen ladattavan 60km rangen omaavan ladattavan hybridin kiehtovana ajokustannusten osalta pl. hankintahinta."

        Tämän on nyt Toyotakin vihdoin ja viimein ymmärtänyt. On täysin järjetöntä tehdä hybridi joka pystyy liikkumaan sähköllä mutta silti siihen ei voi ladata halpaa verkkosähköä.
        Siksi Priusta ei enää edes tarjota latauskelvottomana versiona.

        Ei pidä ostaa ollenkaan uutta autoa, jos pitää koko ajan laskea ja miettiä kustannuksia.


    • Anonyymi

      Suunnitellaan iso ja painava ladattava hybrid ja kehutaan sitä ympäristöystävälliseksi js pienipäästöiseksi, kun hyvissä olosuhteissa päästään jopa 50 km sähköllä ja sitten vie alle 10 litraa/100 km.

      • Anonyymi

        Tämäkään ei olisi ongelma, jos taajama-ajot voisi suorittaa esim. 8 kuukauden ajalta pelkällä sähköllä. Käytännössä näin ei voi kuitenkaan tehdä, vaan polttomoottoria pitää käyttää jatkuvasti voitelun vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkään ei olisi ongelma, jos taajama-ajot voisi suorittaa esim. 8 kuukauden ajalta pelkällä sähköllä. Käytännössä näin ei voi kuitenkaan tehdä, vaan polttomoottoria pitää käyttää jatkuvasti voitelun vuoksi.

        Monelle kaverille on vaikea paikka hyväksyä se, että järkevästi toimivan ja varmatoimisen hybridiauton osaa tehdä ainoastaan Toyota. Kaikkien muiden tehtaiden hybridiautot ovat ihan toivottomia räpellyksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monelle kaverille on vaikea paikka hyväksyä se, että järkevästi toimivan ja varmatoimisen hybridiauton osaa tehdä ainoastaan Toyota. Kaikkien muiden tehtaiden hybridiautot ovat ihan toivottomia räpellyksiä.

        Suurista myyntimääristä päätellen monet kuluttajat ymmärtävät asian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monelle kaverille on vaikea paikka hyväksyä se, että järkevästi toimivan ja varmatoimisen hybridiauton osaa tehdä ainoastaan Toyota. Kaikkien muiden tehtaiden hybridiautot ovat ihan toivottomia räpellyksiä.

        Eipä Toyota ole kuitenkaan pärjännyt vertailuissa vastaaviin perushybrideihin. Kia ja Hyundai pisti Corollaa pataan, kun verrattiin kulutusta. Samoin Mersu kulki vähemmällä kuin Corolla. Nyt hybridit ovat kaikilla se perusauto, ja ladattavat ja sähkömallit vähän kalliimpia versioita. Ilman sähköapua ei saa kuin muutamia pikkuautoja.


    • Anonyymi

      Latauskelvottomat hybridit ovat menneen maailman touhuja. Suomalaiset ostivat viime vuonna ladattavia autoja enemmän kuin kaikkia bensa ja dieseleitä yhteensä.

      Latauskelvottomat hybridit ovat liian saastuttavat länsimaihin ja liian kallista ja monimutkaisia kehitysmaihin.
      Siksi vain tojota yrittää väkisin tehdä niitä. Tosin sen verran järkeä löytyy tojoltakin että uusia malleja kuten priusta ei saa enää kuin ladattavana.

      • Anonyymi

        " Siksi vain tojota yrittää väkisin tehdä niitä. Tosin sen verran järkeä löytyy tojoltakin että uusia malleja kuten priusta ei saa enää kuin ladattavana. "


        Monestiko minun pitää kertoa se, että latausominaisuuden lisääminen mainioon itselataavaan hybridi-Toyotaan tekee auton paljon huonommaksi. Painoa tulee vain lisää, eikä latausominaisuudesta ole pitkillä reissuilla mitään hyötyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Siksi vain tojota yrittää väkisin tehdä niitä. Tosin sen verran järkeä löytyy tojoltakin että uusia malleja kuten priusta ei saa enää kuin ladattavana. "


        Monestiko minun pitää kertoa se, että latausominaisuuden lisääminen mainioon itselataavaan hybridi-Toyotaan tekee auton paljon huonommaksi. Painoa tulee vain lisää, eikä latausominaisuudesta ole pitkillä reissuilla mitään hyötyä.

        Toyota ja uusia autoja ostavat suomalaisten ymmärtää asian paremmin ja siksi uutta Priusta myydään Suomessa vain ladattavana. Latauskelvottoman myynti yritykset olisivat toivottomia kun ladattavakin on tarjolla.
        Yksi aatteeseen hurahtanut seniili voi olla omaa mieltänsä aivan vapaasti.Suomalaiset ostivat viime vuonna ladattavia autoja enemmän kuin kaikkia bensa ja dieseleitä yhteensä ja Toyotankin on taivuttaa tosiasioiden edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Siksi vain tojota yrittää väkisin tehdä niitä. Tosin sen verran järkeä löytyy tojoltakin että uusia malleja kuten priusta ei saa enää kuin ladattavana. "


        Monestiko minun pitää kertoa se, että latausominaisuuden lisääminen mainioon itselataavaan hybridi-Toyotaan tekee auton paljon huonommaksi. Painoa tulee vain lisää, eikä latausominaisuudesta ole pitkillä reissuilla mitään hyötyä.

        Tottahan latausominaisuudella on hyötyä myös pitemmällä reissulla. Alkulatauksella voi mennä 100km ja sitten joku pätkä bensalla ja sitten voikin pitää tauon ja ladata 100km lisää sähköajoa jne....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottahan latausominaisuudella on hyötyä myös pitemmällä reissulla. Alkulatauksella voi mennä 100km ja sitten joku pätkä bensalla ja sitten voikin pitää tauon ja ladata 100km lisää sähköajoa jne....

        Joo. Tuossa argumentissa "ei mitään hyötyä pitkillä reissuilla" on kaksi vakavaa logiikkamokaa.
        Ensimmäinen on se että kun sen pitkän reissun ekat 100km ajaa edullisella verkkosähköllä niin siitä on taatusti hyötyä verrattuna siihen että ajaa alusta saakka sikakalliilla bensalla.

        Toinen iso moka on se että ne pitkät reissut ovat vain hyvin pieni osa meidän taviksien elämästä.

        Ladattavan ekat 100km verkkosähköllä kattaa erittäin suuren osan taviksien vuotuista kilometreistä. Latauskevoton kulkee aina sikakalliilla bensalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyota ja uusia autoja ostavat suomalaisten ymmärtää asian paremmin ja siksi uutta Priusta myydään Suomessa vain ladattavana. Latauskelvottoman myynti yritykset olisivat toivottomia kun ladattavakin on tarjolla.
        Yksi aatteeseen hurahtanut seniili voi olla omaa mieltänsä aivan vapaasti.Suomalaiset ostivat viime vuonna ladattavia autoja enemmän kuin kaikkia bensa ja dieseleitä yhteensä ja Toyotankin on taivuttaa tosiasioiden edessä.

        Paitti että tänä vuonna ladattavien osuus myynnistä on laskenut selvästi. Bensa on selvä kirijä tänä vuonna.

        Miksi muuten pitää haukkua toisia vain koska ovat eri mieltä? Kertoo toki paljon haukkujan kyvyistä käsittää yhteiskuntaan tai kyetä minkäänlaiseen tiimityöskentelyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitti että tänä vuonna ladattavien osuus myynnistä on laskenut selvästi. Bensa on selvä kirijä tänä vuonna.

        Miksi muuten pitää haukkua toisia vain koska ovat eri mieltä? Kertoo toki paljon haukkujan kyvyistä käsittää yhteiskuntaan tai kyetä minkäänlaiseen tiimityöskentelyyn.

        "Paitti että tänä vuonna ladattavien osuus myynnistä on laskenut selvästi. Bensa on selvä kirijä tänä vuonna.
        Miksi muuten pitää haukkua toisia vain koska ovat eri mieltä? Kertoo toki paljon haukkujan kyvyistä käsittää yhteiskuntaan tai kyetä minkäänlaiseen tiimityöskentelyyn."

        Bensan parin kuukauden kiriminenen on vain hetkellinen suonenveto. Bensa ja diesel ovat jo vuosia olleet vapaassa pudotuksessa kohti hautaansa. Katso Trafin tilastoa josta linkki alla.

        Vapaassa pudotuksessa kohti hautaansa niinkuin tämä seniilikin. En sano häntä seniiliksi koska hän on eri mieltä vaan koska hän ei kykene tunnustamaan että maailma on muuttunut.

        https://www.aut.fi/tilastot/ensirekisteroinnit/ensirekisteroinnit_kayttovoimittain/henkiloautojen_kayttovoimatilastot


    • Anonyymi

      Just palasin 2 x 55 km mökkireissulta pugari Passatilla. Kulutus 1,4 l/100 km, kun latasin akun myös mökillä.
      Noita ns. "hybridejä" en ymmärrä ollenkaan...

      • Anonyymi

        "Noita ns. "hybridejä" en ymmärrä ollenkaan..."

        Ei ymmärrä Trafikaan. Siksi ne luokitellaan käyttövomaltaan bensiiniautoksi. Jos autoon ei voi tankata muuta kuin bensaa niin se on bensiiniauto.

        Termi "hybrid" on täysin Toyotan mainosmiesten keksintöä näiden latauskelvottomien suhteen.
        Toyotakin on vihdoin viisastunut asian suhteen ja uudessa Priuksessa "hybrid" tarkoittaa aidosti mahdollisuutta ajaa myös halvalla verkkosähköllä.
        Tojo myöntää kuinka se on kusettanut tyhmiä vuositolkulla.


      • Anonyymi

        EUssa ollaan kuitenkin plugarien päästölaskentaa muuttamassa koska niitä ei käytännössä juuri ladata. Sikäli turhia vehkeitiä.
        Toki joukossa on niitä jotkaa ajaa plugariaan liki pelkällä sähköllä kuten minä mutta tilastojen mukaan niitä ei tosiaan latailla. Verohyöty Sumessa tulee katoamaan tuon päästölaskentauudistuksen myötä. Siinä vaiheessa plugarin ostajat jakaantuvat bensojen ja sähköisten ostajiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        EUssa ollaan kuitenkin plugarien päästölaskentaa muuttamassa koska niitä ei käytännössä juuri ladata. Sikäli turhia vehkeitiä.
        Toki joukossa on niitä jotkaa ajaa plugariaan liki pelkällä sähköllä kuten minä mutta tilastojen mukaan niitä ei tosiaan latailla. Verohyöty Sumessa tulee katoamaan tuon päästölaskentauudistuksen myötä. Siinä vaiheessa plugarin ostajat jakaantuvat bensojen ja sähköisten ostajiin.

        Ainoastaan Toyota osaa tehdä toimivia, helppokäyttöisiä ja hyviä hybridiautoja. Kaikkien muiden autotehtaiden hybridit ovat aivan toivottomia räpellyksiä, joita ihmiset eivät edes viitsi latailla. Mieluummin he ostavat bensaa työnantajan piikkiin, koska se on helpompaa ja mukavampaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan Toyota osaa tehdä toimivia, helppokäyttöisiä ja hyviä hybridiautoja. Kaikkien muiden autotehtaiden hybridit ovat aivan toivottomia räpellyksiä, joita ihmiset eivät edes viitsi latailla. Mieluummin he ostavat bensaa työnantajan piikkiin, koska se on helpompaa ja mukavampaa.

        Kovin laiskasti niitä ladattavia hybridiautoja lataillaan. Syy on siinä, että lataaminen on liian hankala operaatio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin laiskasti niitä ladattavia hybridiautoja lataillaan. Syy on siinä, että lataaminen on liian hankala operaatio.

        Ei se ole ollenkaan hankalaa jos on paikka missä voi ladata. Yleensä kotipihassa.

        Mutta jos EI lataa plugaria, vaan ajaa vain bensalla, niin onko siitä autolle jotain haittaa?
        Jos plugaria käyttelee pelkällä sähköllä, voi polttomoottoripuoli ruostua ym, mutta entäpä toisinpäin, jos ajaa vain bensalla?

        Siksi olen miettinyt, kun itselle mieluisia automalleja ei saa kuin plugareina, mutta itseltä puuttuu se latauspaikka, niin voisihan sitä ajella polttoaineella, ja ladata sitten joskus harvakseltaan jossain julkisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole ollenkaan hankalaa jos on paikka missä voi ladata. Yleensä kotipihassa.

        Mutta jos EI lataa plugaria, vaan ajaa vain bensalla, niin onko siitä autolle jotain haittaa?
        Jos plugaria käyttelee pelkällä sähköllä, voi polttomoottoripuoli ruostua ym, mutta entäpä toisinpäin, jos ajaa vain bensalla?

        Siksi olen miettinyt, kun itselle mieluisia automalleja ei saa kuin plugareina, mutta itseltä puuttuu se latauspaikka, niin voisihan sitä ajella polttoaineella, ja ladata sitten joskus harvakseltaan jossain julkisella.

        Plugarin bensalla ajamisesta tuskin on mitään haittaa.

        Muutes, hyvissä plugareissa auto huolehtii että bensamoottoria käytetään riittävästi pitämään kosteus poissa moottorista. BMW ei näihin kuulu ja siitähän se lehtijuttukin oli.


    • Anonyymi

      Pääsee kunnon tuntipalkoille 10 sekunnin päivittäisellä ajankäytöllä kun kytkee plugarin lataukseen.
      Kun ajaa joka päivä ekat 70km verkkosähköllä noin yhden euron kustannuksella sen sijaan että maksaisi noin kahdeksan euroa bensasta.

      365x10 sek = 61 minuuttia
      365x7€ = 2.555

      Tuntipalkaksi auton lataukseen laittamiselle tulee siis rapiat kakspuolitonnia. Mielelläni käytän aikaa tuohon.

      • Anonyymi

        Tuo on totta, säästö on ihan todellista ja hyvin pienellä vaivannäöllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta, säästö on ihan todellista ja hyvin pienellä vaivannäöllä.

        Auton lataaminen on aivan yhtä helppoa kuin kännykän lataaminen. Ja jokainen meistä lataa kännykkää ilman mitään näitä naurettavia narinoita joita latauskelvottomilla ajavat harrastavat täällä.

        Oikeastaan auton lataukseen kytkeminen on helpompaa kuin kännykän. Se latauspiste on pultattu seinään ja löytyy aina siitä samasta paikasta. Kännykän laturin voi aina vaimo tai pennut pölliä omiin tarpeisiinsa. Eivätkä koskaan palauta.


    • Anonyymi

      Hybridit on päästöjen pudotusta varten kehitetty.
      Eu: ssa leikitään ja maksumieheksi pääsee taas tavallinen autoilija, autojen hinnat on nousseet huimasti.
      Hybriditekniikka on kallista korjata ja vähäisellä käytöllä polttomoottorin öljy vesittyy. Kone leipoo kiinni kun ei voitelua.
      Summasummarum, oikotietä onneen ei vaan ole.
      Kettutyttöjen paskahöpinät jätän sikseen, samoin sähköautojen myyntimiesten mölinät.

      • Anonyymi

        Vai moottoriöljy vesittyy ja leikkaa kiinni, hauska poika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai moottoriöljy vesittyy ja leikkaa kiinni, hauska poika.

        Öljyn sekaan tiivistyy vesihöyrystä vettä kun kone käy vain lyhyitä pätkiä talviaikaan. Myös polttoainetta alkaa kerääntyä öljyn sekaan. Tätä jälkimmäistä koitetaan hoitaa erilaisella öljyn lisäaineistuksella mikä sietää naftaa ja bensaa ilman että viskositeetti romahtaa.

        Ei ole kovinkaan kaukan kun Iltalehdessä oli juttu missä Bemarin plugari oli ruostunut jakopäästä. Bemarin moottoriohjuas ei pakota riittänän usein ja pitkään polttomoottoikäyntiä jotta vesi haihtuisi kunnolla pois. Selvä suunnitteluvirhe.


    • Anonyymi

      Avaaja ajaa siis jollain vanhalla pikku kinnerillä jossa ei ole nykyaikaisia mukavuus- ja turvallisuusvarusteita. Olihan noita onnettomia autoja aikanaan, mutta jos kuitenkin pysyttäisiin vaikka alkuun 2000 luvun autoissa. Jos vertaa hybridiä vastaavaan bensa-autoon, niin kyllä hyrid kuluttaa vähemmän, joskus ei paljon, mutta aina vähemmän samalla ajolla.

      • Anonyymi

        "Jos vertaa hybridiä vastaavaan bensa-autoon, niin kyllä hyrid kuluttaa vähemmän, joskus ei paljon, mutta aina vähemmän samalla ajolla."

        Latauskelvoton hybridi on bensa-auto. Katso vaikka trafin käyttövoimatilastosta.

        https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/ensirekisteroityjen-ajoneuvojen-kayttovoimatilastot

        Kahden erilaisen bensa-auton vertaaminen keskenään on aivan turhaa ajanhukkaa.
        Vertauskohtana pitää olla ladattavat vs bensa-autot.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1525
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      171
      1220
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1070
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      957
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      83
      885
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      66
      803
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      777
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      744
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe