Kasteesta

Speku

Raamatun mukaan on selvää, että pelastuksen asiassa ensin on usko ja sitten vasta vesikaste. "Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu"

Aina edes kaste ei ole pelastuksen edyllytys esim ristin ryöväriä ei kastettu, mutta Vapahtaja lupasi hänen olevan kanssansa paratiisissa vielä samana päivänä. Pelkkä usko riittää vanhurskauttamaan syntisen. Usko ei ole ansio vaan väline jonka kautta ihminen saa pelastuksen. Uskon kohde Jeesus pelastaa ihmisen lunastus- ja sovitustyönsä kautta.

Jos kastetta pidetään aina välttämättömänä pelastukselle, tehdään siitä samalla ihmisteko eli ansio pelastuksen kannalta. Koko pelastus olisi sitten sen varassa, että joku ihminen ehtii suorittaa kasteen lapselle.

Tosiasiassa kaikki maailman pikkulapset ovat Jeesuksen sovitustyön tähden sellaisenaan taivaskelpoisia. Sanoohan sana, että "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"

Tähän "maailmaan" kuuluu viattomat pikkulapset.

Kastetta tiukasti vaativa tuomitsee itseasiassa miljardit pikkulapset kadotetuiksi, jos niin olisi, että lapsikaste on ainoa oikea ja hyväksyttävä kaste.

Raamatullisempi ja oikeampi tapa on kastattaa itsensä upotuskasteella sen jälkeen kun on tullut uskoon.

Tällaista kastetapaa Suomessa harjoittaa Babtistiseurakunnat, Helluntaiseurakunnat ja tietääkseni myös vapaakirkossa.

Tervemenoa kasteelle!

62

1821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olmi

      >>"tervemenoa kasteelle"

      Täytyy vaan muistaa että jos on kerran
      kastettu, ei sitä toistamiseen itseään
      tarvi kastattaa - siitä huolimatta että
      itse ei ehkä ole omaan kastamiseensa
      voinu lasna vaikuttaa.

    • Kastettu Jumalan lapsi

      Hehhee, kaikenlaista satua se Speku:

      "Tosiasiassa kaikki maailman pikkulapset ovat Jeesuksen sovitustyön tähden sellaisenaan taivaskelpoisia. Sanoohan sana, että "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"

      Speku ilmeisesti arvelee, että lapset kuuluvat tähän maailmaan. Miksi eivät sitten aikuiset pelastu samalla tavalla könttänä? Ei mitään johdonmukaisuutta!

      "..esim ristin ryöväriä ei kastettu.."
      Tämä on aika nopea johtopäätös ja aivan lapsellinen sikäli, että Kristus oli just sillä hetkellä kans ristillä, eikä kastetta ollut vielä edes asetettu.

      "..pelkkä usko riittää...".
      Riittääkö? Ei aina pelkkä usko riitä, asia näet
      riippuu uskosta.
      Usko Jumalan armolupaukseen Kristuksessa riittää.
      Sitähän kaste juuri on: armolupaus.
      Kaste on Jumalan sana näkyväisessä muodossa,
      kuten ehtoollinenkin.
      Se, pelastaa, että siihen lupauksen sanaan uskotaan.

      On aika merkillistä uskoa, kun yhteen jumalansanan paikkaan ollaan uskovinaan, mutta toinen jumalansanan paikka (kasteessa) ylpeänä hylätään.
      Ei se mitään täydellistä uskoa ole.

      "..tehdään siitä samalla ihmisteko..."
      Siltä se näyttää, kun puusta katsoo.
      Aivan tolkutonta spekulointia!
      Mikäs ihmisteko se sellainen on, kun sielu tarttuu Jumalan sanaan?
      Kai sitten on "Jeesuksen nimessä ja veressä" myös ihmisteko, koska se ihmisen suusta tulee ja ihmisen korvilla vastaanotetaan.
      Eihän kastekaan mitään muuta ole, kuin samaa saarnaa eri sanoin. Sitä ei saisi sitten uskoa!!

      "..tosiasiassa kaikki maailman pikkulapset..."
      Ikävä kyllä, Raamattu ei siitä asiasta puhu mitään. Se on pietistien ja kasteenuudistajien harhaoppia.

      • Speku

        "Speku ilmeisesti arvelee, että lapset kuuluvat tähän maailmaan. Miksi eivät sitten aikuiset pelastu samalla tavalla könttänä? Ei mitään johdonmukaisuutta!"

        Eikö sinusta lapset kuulu tähän maailmaan, tähän Aadamilliseen sukuun? Lapsi ja aikuinen on eri asia kun nimittäin aikuinen on omalla tahdollaan tieten tahtoen tehnyt syntiä kun taas lapsi on viaton. Perisynti jos sitä ajatellaan olevan, on Kristuksen sovitustössä hoidettu lasten osalta.

        Iän karttuessa jokainen lapsi tekee syntiä ja tulee vastuulliseksi omasta itsestänsä eli tarvitsee sitten pelastuaksensa uudestisyntymistä uskoontulossa.

        ""..pelkkä usko riittää...".
        Riittääkö? Ei aina pelkkä usko riitä, asia näet
        riippuu uskosta."

        Vastaukseksi raamattua

        "jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
        Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta."

        "On aika merkillistä uskoa, kun yhteen jumalansanan paikkaan ollaan uskovinaan, mutta toinen jumalansanan paikka (kasteessa) ylpeänä hylätään.
        Ei se mitään täydellistä uskoa ole."

        Olenko kirjoittanut hylkääväni kasteen? ei suinkaan vaan kannatan oikeaa, raamatullista kastetta, sitä joka uskoontulon jälkeen otetaan.


    • Uskova_

      Joka sellaisen kasteen väittää olevan Raamatusta on valehtelija. On olemassa ainoastaan yksi Kaste, ja se on Kaste Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

      • Kaikenlaistasta puhutaan

        Tästähän voisi jauhaa vaikka kuinka paljon sellaisten kanssa, jotka eivät usko Raamattua.
        Spekukin tuossa järkensä avulla askartelee;
        lapsiin tulee synti jostakin ulkopuolelta, että rupeavat tekemään syntiä. Merkillistä.
        Miten viaton rupeaa yhtäkkiä tekemään syntiä?

        Ja kun tekemättä jättäminen ei ole yhtään sen vähempi synti, koska synti ei ole tekemisessä, vaan kaikki liha on synnille myyty. Kaikki. Jos lapset luetaan pois, se ei ole kaikki.


      • Uskova_
        Kaikenlaistasta puhutaan kirjoitti:

        Tästähän voisi jauhaa vaikka kuinka paljon sellaisten kanssa, jotka eivät usko Raamattua.
        Spekukin tuossa järkensä avulla askartelee;
        lapsiin tulee synti jostakin ulkopuolelta, että rupeavat tekemään syntiä. Merkillistä.
        Miten viaton rupeaa yhtäkkiä tekemään syntiä?

        Ja kun tekemättä jättäminen ei ole yhtään sen vähempi synti, koska synti ei ole tekemisessä, vaan kaikki liha on synnille myyty. Kaikki. Jos lapset luetaan pois, se ei ole kaikki.

        Kristus itse on asettanut Kasteen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kuten Paavali kertoo, niin Kasteessa puetaan ylle Jeesus Kristus. Ja kuten Pietari selkokielellä kertoo, niin Pyhässä Kasteessa ihminen saa Pyhän Hengen ja kaikki syntinsä anteeksi.

        Kaikki sellaiset harhaopit, jotka kieltävät yllämainitut tosiasiat, lähtevät pinnallisesta syntikäsityksestä.

        Se mukaan synti tulee ihmiseen vasta sitten kun hän tekee ensimmäisen tietoisen syntinsä. Tällainen opetus ei perustu lainkaan Pyhään Raamattuun.

        Raamatun mukaan ihminen tekee sen ensimmäisen tietoisen syntinsäkin juuri siksi, koska hän ON SYNTINEN HAMAASTA AADAMISTA ASTI.

        Kummallista miten huolimattomia ohmiset ovat, he keksivät irse itselleen mieleisensä jumalan sanankin. Se on sellaista sanaa, joka vastaa heidän omia mielleyhtymiään ja heidän isäinsä perinnäissäädöksiä.

        Lukutaidottomuuden ajalla tämä oli selitettävissä, mutta ei enää, ei ainakaan Suomessa kun kaikki terveet kansalaiset osaavat jo lukea.

        Vuosituhansiin lukutaito onkin ollut vain harvojen etuoikeus. Paavi piti Jumalan palvelukset latinaksi jota seurakunta ei ymmärtänyt pätkääkään. Ja Pyhän Ehtoollisen viininkin hän ryyppää yhä hävyttömästi itse.
        Paavi jakaa seurakunnalle vain leivän, ja hyvin näkyi kelpaavan miljoonapäiselle Jumalan sanasta piittaamattomalle, mutta hurskaalle "karjalle" sellainenkin Jumalan sanan vääristely, ja pelleily kaikkine hyödyttömine suitsutuksineen.

        Monille hurskaille ihmisille onkin yhtä tyhjän kanssa se mitä Raamatussa lukee, kunhan vain kirkonvaari hyvin uikuttaa ja jotakin heille pelehtii, niin kaikki käy jumalan sanasta, kuin väärä raha.


      • Uskova_ kirjoitti:

        Kristus itse on asettanut Kasteen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kuten Paavali kertoo, niin Kasteessa puetaan ylle Jeesus Kristus. Ja kuten Pietari selkokielellä kertoo, niin Pyhässä Kasteessa ihminen saa Pyhän Hengen ja kaikki syntinsä anteeksi.

        Kaikki sellaiset harhaopit, jotka kieltävät yllämainitut tosiasiat, lähtevät pinnallisesta syntikäsityksestä.

        Se mukaan synti tulee ihmiseen vasta sitten kun hän tekee ensimmäisen tietoisen syntinsä. Tällainen opetus ei perustu lainkaan Pyhään Raamattuun.

        Raamatun mukaan ihminen tekee sen ensimmäisen tietoisen syntinsäkin juuri siksi, koska hän ON SYNTINEN HAMAASTA AADAMISTA ASTI.

        Kummallista miten huolimattomia ohmiset ovat, he keksivät irse itselleen mieleisensä jumalan sanankin. Se on sellaista sanaa, joka vastaa heidän omia mielleyhtymiään ja heidän isäinsä perinnäissäädöksiä.

        Lukutaidottomuuden ajalla tämä oli selitettävissä, mutta ei enää, ei ainakaan Suomessa kun kaikki terveet kansalaiset osaavat jo lukea.

        Vuosituhansiin lukutaito onkin ollut vain harvojen etuoikeus. Paavi piti Jumalan palvelukset latinaksi jota seurakunta ei ymmärtänyt pätkääkään. Ja Pyhän Ehtoollisen viininkin hän ryyppää yhä hävyttömästi itse.
        Paavi jakaa seurakunnalle vain leivän, ja hyvin näkyi kelpaavan miljoonapäiselle Jumalan sanasta piittaamattomalle, mutta hurskaalle "karjalle" sellainenkin Jumalan sanan vääristely, ja pelleily kaikkine hyödyttömine suitsutuksineen.

        Monille hurskaille ihmisille onkin yhtä tyhjän kanssa se mitä Raamatussa lukee, kunhan vain kirkonvaari hyvin uikuttaa ja jotakin heille pelehtii, niin kaikki käy jumalan sanasta, kuin väärä raha.

        Patenttifraasi on näköjään: pinnallinen syntikäsitys.

        Tähän törmää usein.
        Taitaa olla myös samassa yhteydessä pinnallinen käsitys pelastuksesta, kun se saavutetaan ilman mitään tunnettavaa muutosta. Kasteessa saadaan lapsena etukäteen synnit anteeksi. Kaikkihan sitten pelastuvat, kun ratkaisuvalta on sidottu. Eihän kasteessa uudestisynnytetty lapsi voi sidotun ratkaisuvallan takia valita väärin, eli menettää pelastustaan.


      • Speku
        Uskova_ kirjoitti:

        Kristus itse on asettanut Kasteen Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Kuten Paavali kertoo, niin Kasteessa puetaan ylle Jeesus Kristus. Ja kuten Pietari selkokielellä kertoo, niin Pyhässä Kasteessa ihminen saa Pyhän Hengen ja kaikki syntinsä anteeksi.

        Kaikki sellaiset harhaopit, jotka kieltävät yllämainitut tosiasiat, lähtevät pinnallisesta syntikäsityksestä.

        Se mukaan synti tulee ihmiseen vasta sitten kun hän tekee ensimmäisen tietoisen syntinsä. Tällainen opetus ei perustu lainkaan Pyhään Raamattuun.

        Raamatun mukaan ihminen tekee sen ensimmäisen tietoisen syntinsäkin juuri siksi, koska hän ON SYNTINEN HAMAASTA AADAMISTA ASTI.

        Kummallista miten huolimattomia ohmiset ovat, he keksivät irse itselleen mieleisensä jumalan sanankin. Se on sellaista sanaa, joka vastaa heidän omia mielleyhtymiään ja heidän isäinsä perinnäissäädöksiä.

        Lukutaidottomuuden ajalla tämä oli selitettävissä, mutta ei enää, ei ainakaan Suomessa kun kaikki terveet kansalaiset osaavat jo lukea.

        Vuosituhansiin lukutaito onkin ollut vain harvojen etuoikeus. Paavi piti Jumalan palvelukset latinaksi jota seurakunta ei ymmärtänyt pätkääkään. Ja Pyhän Ehtoollisen viininkin hän ryyppää yhä hävyttömästi itse.
        Paavi jakaa seurakunnalle vain leivän, ja hyvin näkyi kelpaavan miljoonapäiselle Jumalan sanasta piittaamattomalle, mutta hurskaalle "karjalle" sellainenkin Jumalan sanan vääristely, ja pelleily kaikkine hyödyttömine suitsutuksineen.

        Monille hurskaille ihmisille onkin yhtä tyhjän kanssa se mitä Raamatussa lukee, kunhan vain kirkonvaari hyvin uikuttaa ja jotakin heille pelehtii, niin kaikki käy jumalan sanasta, kuin väärä raha.

        "Raamatun mukaan ihminen tekee sen ensimmäisen tietoisen syntinsäkin juuri siksi, koska hän ON SYNTINEN HAMAASTA AADAMISTA ASTI."

        Kylläpä te huonosti luette tekstit, joita kommentoitte. En ole väittänytkään, etteikö lapsikin olisi osallinen Aadamillisesta synnistä perimänsä vuoksi, mutta se juuri on Kristuksen sovituksessa hoidettu asia. Lapsi on siten viaton ja taivaskelpoinen sellaisenaan vaikka hätäkastettakaan ei olisi ehditty antaa. Miten ajattelette oppinne mukaan käyvän keskenmenossa kuolleelle vauvalle?

        Aika heppoisesti tuomitsette pinnalliseksi harhaoppiseksi parin tekstin perusteella. Kannattaisi olla varovaisempi vaikka "anonyymeina" kirjoitellaankin.

        Sillä yksi silmäpari näkee varmasti!


      • Uskova_
        Speku kirjoitti:

        "Raamatun mukaan ihminen tekee sen ensimmäisen tietoisen syntinsäkin juuri siksi, koska hän ON SYNTINEN HAMAASTA AADAMISTA ASTI."

        Kylläpä te huonosti luette tekstit, joita kommentoitte. En ole väittänytkään, etteikö lapsikin olisi osallinen Aadamillisesta synnistä perimänsä vuoksi, mutta se juuri on Kristuksen sovituksessa hoidettu asia. Lapsi on siten viaton ja taivaskelpoinen sellaisenaan vaikka hätäkastettakaan ei olisi ehditty antaa. Miten ajattelette oppinne mukaan käyvän keskenmenossa kuolleelle vauvalle?

        Aika heppoisesti tuomitsette pinnalliseksi harhaoppiseksi parin tekstin perusteella. Kannattaisi olla varovaisempi vaikka "anonyymeina" kirjoitellaankin.

        Sillä yksi silmäpari näkee varmasti!

        Usko nyt jo!

        Eikä oloe olemassa myöskään kahta pelastavaa Kastetta. Jos olisi, niin se lukisi varmasti myöskin Raamatussa.


        Ja pysy sitten siinä asiassa josta puhutaan!!!
        -------------------------------------------

        2. USKON SYRJÄYTYMINEN

        Lapsen uskon syrjäyttäminen

        Lapsen uskon kieltäminen on tyypillistä yleiskirkollisuudessa, mutta myös monessa herätysliikkeessä.

        Markuksen tallettamassa lähetyskäskyssä Jeesus nimenomaan asettaa kaikille samat pelastumisen ehdot.

        Ne ovat usko ja kaste. Jos lapset pelastuisivat ilman uskoa, siitä täytyisi silloin olla ilmoitus Jumalan sanassa.

        Sitä paitsi sama kokonaisvaltaisuus näkyy myös ns. lasten evankeliumissa (Mk 10:13-16), jossa Jeesus asettaa luokseen tuodut lapset meille aikuisille esikuviksi Jumalan valtakuntaan sisälle pääsemisestä, jos meidän mieli pelastua.

        Jos lapset pelastuisivat ilman uskoa, silloinhan he eivät voisi olla myöskään aikuisille esikuva pelastumisesta ja koko lasten evankeliumin sanoma olisi mieltä vailla.
        -------------------------------------------        
        Aikuisen uskon syrjäytyminen

        Yleiskirkollisuudessa kristillinen usko korvautuu usein ihmisen luontaisella uskonnollisuudella.

        Kasteen armoa toistellaan ja eettisiä ohjeita annetaan kaikille kastetuille ikään kuin kaikki olisivat tallella ja hengellisesti eläviä, vaikka suurin osa heistä on hengellisesti kuolleita.

        Tämän seurauksena parannusta haluavat, jotka ovat pieni vähemmistö, joutuvat lain tekojen tielle.

        Suuri enemmistö vain paatuu entistä syvemmälle jumalattomuuteen ja hukkuu.

        Elävän uskon korvaamisesta ihmisen luontaisella uskonnollisuudella seuraa myös se surullinen tosiasia, että kääntymys- ja parannussaarna käy entistä harvinaisemmaksi kirkossamme.

        Jos kirkosta on usko kuollut, tilannetta ei auteta sillä, että pannaan tasapainon saavuttamiseksi kastekin syrjään.    
        -----------------------------------------

        PÄÄTÖS

        Virheellisen pelastus- eli kaste- ja uskokäsityksen neljä lähtökohtaa siellä täällä kirkossamme ja sen hengellisissä liikkeissä ovat:

        Pinnallinen syntikäsitys, joka estää evankeliumin ymmärtämisen.

        Uudestisyntymisen teologian rakentaminen Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärä raamatuntulkinta.

        Pienen lapsen uskon kieltäminen eli rationalismi ja liberaaliteologia.

        Elävän Pyhän Hengen synnyttämän uskon korvaaminen ihmisen luontaisella uskonnollisuudella eli muotojumalisuudella.

        Evankelioiminen ei ole mahdollista puhumatta mitään kasteesta ja uskosta.

        Kasteen ja uskon ymmärtämisellä on myös erittäin syvät sielunhoidolliset seuraukset.

        Jumala on luvannut "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16). - Jumalaan voi luottaa. Hän pitää lupauksensa. Ylistetty olkoon Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki!


      • Speku
        Uskova_ kirjoitti:

        Usko nyt jo!

        Eikä oloe olemassa myöskään kahta pelastavaa Kastetta. Jos olisi, niin se lukisi varmasti myöskin Raamatussa.


        Ja pysy sitten siinä asiassa josta puhutaan!!!
        -------------------------------------------

        2. USKON SYRJÄYTYMINEN

        Lapsen uskon syrjäyttäminen

        Lapsen uskon kieltäminen on tyypillistä yleiskirkollisuudessa, mutta myös monessa herätysliikkeessä.

        Markuksen tallettamassa lähetyskäskyssä Jeesus nimenomaan asettaa kaikille samat pelastumisen ehdot.

        Ne ovat usko ja kaste. Jos lapset pelastuisivat ilman uskoa, siitä täytyisi silloin olla ilmoitus Jumalan sanassa.

        Sitä paitsi sama kokonaisvaltaisuus näkyy myös ns. lasten evankeliumissa (Mk 10:13-16), jossa Jeesus asettaa luokseen tuodut lapset meille aikuisille esikuviksi Jumalan valtakuntaan sisälle pääsemisestä, jos meidän mieli pelastua.

        Jos lapset pelastuisivat ilman uskoa, silloinhan he eivät voisi olla myöskään aikuisille esikuva pelastumisesta ja koko lasten evankeliumin sanoma olisi mieltä vailla.
        -------------------------------------------        
        Aikuisen uskon syrjäytyminen

        Yleiskirkollisuudessa kristillinen usko korvautuu usein ihmisen luontaisella uskonnollisuudella.

        Kasteen armoa toistellaan ja eettisiä ohjeita annetaan kaikille kastetuille ikään kuin kaikki olisivat tallella ja hengellisesti eläviä, vaikka suurin osa heistä on hengellisesti kuolleita.

        Tämän seurauksena parannusta haluavat, jotka ovat pieni vähemmistö, joutuvat lain tekojen tielle.

        Suuri enemmistö vain paatuu entistä syvemmälle jumalattomuuteen ja hukkuu.

        Elävän uskon korvaamisesta ihmisen luontaisella uskonnollisuudella seuraa myös se surullinen tosiasia, että kääntymys- ja parannussaarna käy entistä harvinaisemmaksi kirkossamme.

        Jos kirkosta on usko kuollut, tilannetta ei auteta sillä, että pannaan tasapainon saavuttamiseksi kastekin syrjään.    
        -----------------------------------------

        PÄÄTÖS

        Virheellisen pelastus- eli kaste- ja uskokäsityksen neljä lähtökohtaa siellä täällä kirkossamme ja sen hengellisissä liikkeissä ovat:

        Pinnallinen syntikäsitys, joka estää evankeliumin ymmärtämisen.

        Uudestisyntymisen teologian rakentaminen Apt:n kahden poikkeuksen varaan eli väärä raamatuntulkinta.

        Pienen lapsen uskon kieltäminen eli rationalismi ja liberaaliteologia.

        Elävän Pyhän Hengen synnyttämän uskon korvaaminen ihmisen luontaisella uskonnollisuudella eli muotojumalisuudella.

        Evankelioiminen ei ole mahdollista puhumatta mitään kasteesta ja uskosta.

        Kasteen ja uskon ymmärtämisellä on myös erittäin syvät sielunhoidolliset seuraukset.

        Jumala on luvannut "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16). - Jumalaan voi luottaa. Hän pitää lupauksensa. Ylistetty olkoon Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki!

        "Jumala on luvannut "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16). - Jumalaan voi luottaa. Hän pitää lupauksensa. Ylistetty olkoon Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki!"

        Aamen näin on kirjoitettu!

        ei siis näin, että joka kastetaan ja uskoo....

        ja sitäpaitsi olisi kiva lukea omia tekstejäsi eikä aina vain kopioita vai osaatko itse ajatella ollenkaan?


      • Uskova_
        Speku kirjoitti:

        "Jumala on luvannut "Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu" (Mk 16:16). - Jumalaan voi luottaa. Hän pitää lupauksensa. Ylistetty olkoon Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Isä ja Poika ja Pyhä Henki!"

        Aamen näin on kirjoitettu!

        ei siis näin, että joka kastetaan ja uskoo....

        ja sitäpaitsi olisi kiva lukea omia tekstejäsi eikä aina vain kopioita vai osaatko itse ajatella ollenkaan?

        Raamattu on faktaa toisin kun sinun mielikuvituksesi tuotteet.

        Mitä mieltä on jättää
        todistuksena Jumalan Raamattu sana pois?

        Myös Raamatun tutkijat ovat tutkineet paljon. Siksi lainaan raamatun lisäksi tutkimuksen tuloksia.

        Täällä riittää kyllä satusetiä vaikka minä pitäydyn faktoissa.


    • Martti Luther

      20 p. Lokakuuta. Joh. 3:5.

      Ellei joku synny vedestä ja Hengestä, ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla.

      Se täytyy olla toisentapainen syntyminen kuin isästä ja äidistä. Tosin on sekin Jumalan työ, että ihminen luonnollisesti syntyy, mutta kuitenkin tekee Jumala sitä isän ja äitin kautta, ja semmoinen syntyminen tulee heidän verestänsä ja lihastansa.

      Mutta kristityn syntymiseksi ei kukaan ihminen taida mitään antaa eli tehdä, sillä se täytyy tapahtua ei verestä, ei myöskään lihallisessa tahdosta, eikä jonkun miehen tahdosta, vaan Jumalasta on hän syntynyt, vedestä ja pyhästä hengestä.

      - Tosin näet kasteen veden ikään kuin näet aamukasteen, Ps. 110, ja kuulet suullisen sanan, niin kuin tuulen, mutta henkeä ja mitä sen kautta toimitetuksi tulee, nimittäin miten ihminen kasteen kautta puhdistettuna lähtee pyhyyteen, ja kuinka helvetin lapsesta tulee Jumalan lapsi, sitä ei kukaan taida nähdä, kuulla eikä ymmärtää.

      • Speku

        "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."

        "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."

        "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."

        "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta"


        Niin ihminen siis uudestisyntyy uskoontullessansa.

        Vanhurskautuksessa on samalla myös uudestisyntyminen eli Jumalan Henki eläväksitekee ihmisen hengen. Ihmisestä tulee hengellisesti elävä ihminen, uudestisyntynyt Jumalan lapsi.

        Siinä samassa uskoontullut ihminen kastetaan yhdessä Hengessä Kristuksen seurakuntaruumiin jäseneksi. Universaali seurakunta koostuu kaikista uudestisyntyneistä kristityistä. Siihen sisältyy uskovia kaikista kristillisistä seurakunnista. Kenelläkään (Laestadiolaisilla, luterilaisilla, katolisilla, helluntailaisilla, babtisteilla ym) ei ole yksin monopolia.

        Tärkeintä on usko Jeesukseen ja sen kautta Jumalan lapsen asema, sitten seuraa opilliset asiat. Kaste kuuluu uskoontulleille, sillä ensin uskotaan ja sitten kastetaan vasta.


      • Juju
        Speku kirjoitti:

        "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."

        "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."

        "Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo."

        "Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta"


        Niin ihminen siis uudestisyntyy uskoontullessansa.

        Vanhurskautuksessa on samalla myös uudestisyntyminen eli Jumalan Henki eläväksitekee ihmisen hengen. Ihmisestä tulee hengellisesti elävä ihminen, uudestisyntynyt Jumalan lapsi.

        Siinä samassa uskoontullut ihminen kastetaan yhdessä Hengessä Kristuksen seurakuntaruumiin jäseneksi. Universaali seurakunta koostuu kaikista uudestisyntyneistä kristityistä. Siihen sisältyy uskovia kaikista kristillisistä seurakunnista. Kenelläkään (Laestadiolaisilla, luterilaisilla, katolisilla, helluntailaisilla, babtisteilla ym) ei ole yksin monopolia.

        Tärkeintä on usko Jeesukseen ja sen kautta Jumalan lapsen asema, sitten seuraa opilliset asiat. Kaste kuuluu uskoontulleille, sillä ensin uskotaan ja sitten kastetaan vasta.

        Sinä et tiedä näemmä kristinopista mitään, kunhan vain latelet Raamatunkohtia peräkkän, joita et ymmärrä. Lue enemmän luule vähemmän.

        Joh. 3:5   Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        Joh. 3:6   Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.


      • Speku
        Juju kirjoitti:

        Sinä et tiedä näemmä kristinopista mitään, kunhan vain latelet Raamatunkohtia peräkkän, joita et ymmärrä. Lue enemmän luule vähemmän.

        Joh. 3:5   Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        Joh. 3:6   Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

        että sinä se höpötät, kun et ymmärrä mennä oikealle kasteelle. "Joka uskoo ja kastetaan..."


      • Juju
        Speku kirjoitti:

        että sinä se höpötät, kun et ymmärrä mennä oikealle kasteelle. "Joka uskoo ja kastetaan..."

        Ja on olemassa vain YKSI kaste.

        Martti velj kertoo sullen koko tottuuven:

        Sentähden uskon ja tiedän varmaan, että, niinkuin evankeliumi on yksi ja Kristus on yksi, on samate kastekin yksi.

        Ja että kaste itsessänsä on jumalallinen järjestys, niinkuin hänen evankeliuminsakin on.

        Ja niinkuin evankeliumi ei sentähden ole väärä, että muutamat sitä väärin opettavat tahi käyttävät, tahi eivät usko: niin ei ole kastekaan petollinen eli väärä, jos kohta muutamat ottavat sen vastaan tahi toimittavat sen ilman uskoa, tahi muutoin sitä väärin käyttävät.

        Tästä syystä kokonansa hylkään ja kiroon baptistain ja donatistain opin ja kaikkein, kutka ikänänsä uudesti kastavat.

        Juuri samoin puhun ja tunnustan alttarin sakramentista, että siinä suulla syödään ja juodaan leivässä ja viinissä (Kristuksen) totinen ruumis ja veri, vaikkei pappikaan, joka sen jakaa, taikka ne, jotka sen vastaan ottavat, uskoisi tahi muuten sen väärin käyttäisivät.

        Sillä ei se asia riipu ihmisen uskosta tahi uskottomuudesta, vaan Jumalan sanasta ja säännöstä.

        Jollei muutoin ennalta muuteta ja toisin selitetä Jumalan sanaa ja järjestystä, niinkuin nykyiset sakramenttien viholliset tekevät, joilla siinä varmaan on paljasta leipää ja viiniä; sillä ei heillä ole sanaakaan eikä Jumalan säätämää järjestystä, vaan ovat sen oman mielensä mukaan vääntäneet ja kääntäneet.

        ---------------------------------------
        *) Mutta, sanot: hän tunnustaa uskovansa, j.n. e. Armaani, tunnustaa sitä ja tunnustaa tätä; teksti ei sano, joka tunnustaa vaan: »joka uskoo».
        ---------------------------------------

        Hänen tunnustuksensa kyllä sinulla on, mutta hänen uskostaan et tiedä mitään, etkä voi sillä ymmärryksesi mukaan täyttää tätä lausetta, ellet myös tiedä hänen uskostaan, koska »kaikki ihmiset ovat valhettelijat», Ps. 116:11, ja »Jumala ainoastaan tuntee sydämet» 1. Kun. 8:39.

        -----------------------------------------
        *) Sentähden se, joka tahtoo perustaa kasteen sen uskolle, joka kastetaan, hän ei milloinkaan saa kastaa ketään; sillä vaikka kastaisit ihmisen sata kertaa päivässä, niin et kuitenkaan yhdelläkään kerralla tiedä, uskooko hän.
        -----------------------------------------

        Mitä siis saat aikaan kasteen toistamisella, koska menettelet itseäsi vastaan ja kastat, vaikka et tarkoin tiedä, onko kastettavalla uskoa, mutta opetat kuitenkin, että usko täytyy olla?

        Niinmuodoin sotii tämä lause: Joka uskoo suorastaan heidän kasteentoistamistaan vastaan, koska tämä lause puhuu varmasta uskosta,.....

        *) .... kun taasen he perustavat uudestikastamisensa epätietylle uskolle,....

        ...eivätkä tee kirjaintakaan siitä, mitä lause vaatii.


      • Speku
        Juju kirjoitti:

        Ja on olemassa vain YKSI kaste.

        Martti velj kertoo sullen koko tottuuven:

        Sentähden uskon ja tiedän varmaan, että, niinkuin evankeliumi on yksi ja Kristus on yksi, on samate kastekin yksi.

        Ja että kaste itsessänsä on jumalallinen järjestys, niinkuin hänen evankeliuminsakin on.

        Ja niinkuin evankeliumi ei sentähden ole väärä, että muutamat sitä väärin opettavat tahi käyttävät, tahi eivät usko: niin ei ole kastekaan petollinen eli väärä, jos kohta muutamat ottavat sen vastaan tahi toimittavat sen ilman uskoa, tahi muutoin sitä väärin käyttävät.

        Tästä syystä kokonansa hylkään ja kiroon baptistain ja donatistain opin ja kaikkein, kutka ikänänsä uudesti kastavat.

        Juuri samoin puhun ja tunnustan alttarin sakramentista, että siinä suulla syödään ja juodaan leivässä ja viinissä (Kristuksen) totinen ruumis ja veri, vaikkei pappikaan, joka sen jakaa, taikka ne, jotka sen vastaan ottavat, uskoisi tahi muuten sen väärin käyttäisivät.

        Sillä ei se asia riipu ihmisen uskosta tahi uskottomuudesta, vaan Jumalan sanasta ja säännöstä.

        Jollei muutoin ennalta muuteta ja toisin selitetä Jumalan sanaa ja järjestystä, niinkuin nykyiset sakramenttien viholliset tekevät, joilla siinä varmaan on paljasta leipää ja viiniä; sillä ei heillä ole sanaakaan eikä Jumalan säätämää järjestystä, vaan ovat sen oman mielensä mukaan vääntäneet ja kääntäneet.

        ---------------------------------------
        *) Mutta, sanot: hän tunnustaa uskovansa, j.n. e. Armaani, tunnustaa sitä ja tunnustaa tätä; teksti ei sano, joka tunnustaa vaan: »joka uskoo».
        ---------------------------------------

        Hänen tunnustuksensa kyllä sinulla on, mutta hänen uskostaan et tiedä mitään, etkä voi sillä ymmärryksesi mukaan täyttää tätä lausetta, ellet myös tiedä hänen uskostaan, koska »kaikki ihmiset ovat valhettelijat», Ps. 116:11, ja »Jumala ainoastaan tuntee sydämet» 1. Kun. 8:39.

        -----------------------------------------
        *) Sentähden se, joka tahtoo perustaa kasteen sen uskolle, joka kastetaan, hän ei milloinkaan saa kastaa ketään; sillä vaikka kastaisit ihmisen sata kertaa päivässä, niin et kuitenkaan yhdelläkään kerralla tiedä, uskooko hän.
        -----------------------------------------

        Mitä siis saat aikaan kasteen toistamisella, koska menettelet itseäsi vastaan ja kastat, vaikka et tarkoin tiedä, onko kastettavalla uskoa, mutta opetat kuitenkin, että usko täytyy olla?

        Niinmuodoin sotii tämä lause: Joka uskoo suorastaan heidän kasteentoistamistaan vastaan, koska tämä lause puhuu varmasta uskosta,.....

        *) .... kun taasen he perustavat uudestikastamisensa epätietylle uskolle,....

        ...eivätkä tee kirjaintakaan siitä, mitä lause vaatii.

        Luterus oli hyvä vanhurskautusopin uudelleenlöytäjänä ja siihen voi yhtyä, mutta valitettavasti aivan kaikessa ei hänkään ollut erehtymätön, vajavainen ihminen kun on tai olikin.

        Kerrotaan, että aluksi Lutherkin olisi ollut uskovain kasteen kannalla, mutta kansa ei siihen lähtenyt niinpä hän pitäytyi jo katolisuudessakin vallitsevaan käytäntöön, (en ole tästä kyllä ihan varma enkä itse mistään kirjoituksista tarkistanut)

        Antisemitismi oli toinen suuri Lutherin erehdys, niinpä jopa natsiSaksan järjettömyys voi kummuta luterilaisuuden pimeydestä.


      • Uskova_
        Speku kirjoitti:

        Luterus oli hyvä vanhurskautusopin uudelleenlöytäjänä ja siihen voi yhtyä, mutta valitettavasti aivan kaikessa ei hänkään ollut erehtymätön, vajavainen ihminen kun on tai olikin.

        Kerrotaan, että aluksi Lutherkin olisi ollut uskovain kasteen kannalla, mutta kansa ei siihen lähtenyt niinpä hän pitäytyi jo katolisuudessakin vallitsevaan käytäntöön, (en ole tästä kyllä ihan varma enkä itse mistään kirjoituksista tarkistanut)

        Antisemitismi oli toinen suuri Lutherin erehdys, niinpä jopa natsiSaksan järjettömyys voi kummuta luterilaisuuden pimeydestä.

        Lutherin Jumalan sanan tuntemus on kuitenkin aivan toista maata kuin monen muun. Sinunkin on täysin turha vedota Lutherin tietämättömyyteen ja Raamatun tuntemattomuuteen sinun rinnallasi.
        Näin on näreet!


      • Speku
        Uskova_ kirjoitti:

        Lutherin Jumalan sanan tuntemus on kuitenkin aivan toista maata kuin monen muun. Sinunkin on täysin turha vedota Lutherin tietämättömyyteen ja Raamatun tuntemattomuuteen sinun rinnallasi.
        Näin on näreet!

        Jos Luther tietämys johti natsiSaksan juutalaismurhaan, niin enpä tahtoisi sellaista tietämystä omatakaan!

        näin on näreet.


      • Johannes
        Juju kirjoitti:

        Sinä et tiedä näemmä kristinopista mitään, kunhan vain latelet Raamatunkohtia peräkkän, joita et ymmärrä. Lue enemmän luule vähemmän.

        Joh. 3:5   Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        Joh. 3:6   Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

        Tässä on kysymyksessä nimenomaan Pyhän Hengen tulikaste. Vedestä ja hengestä kun siinä vesi ja Jeesuksen antama tulikaste yhdistyy, näin kansankielellä sanottuna. Tämän kaiken antaa Jeesus Johanneksen todistuksen mukaan.


      • Kastettu Jumalan lapsi
        Johannes kirjoitti:

        Tässä on kysymyksessä nimenomaan Pyhän Hengen tulikaste. Vedestä ja hengestä kun siinä vesi ja Jeesuksen antama tulikaste yhdistyy, näin kansankielellä sanottuna. Tämän kaiken antaa Jeesus Johanneksen todistuksen mukaan.

        Knsankieli ja kansantarina on eri juttu kuin Jumalansana.
        Kristus ei puhu mistään tulikasteesta, vaan asettaa yhden kasteen. Sitä käskyä opetuslapset noudattavat.

        Lasten viattomuudesta ei Raamattu opeta mitään.
        Kukaan viaton ei tee syntiä, eikä rupea haluamaan syntiä. Jos on viaton, ei ole eikä tule synnin himoakaan.


      • Johannes
        Kastettu Jumalan lapsi kirjoitti:

        Knsankieli ja kansantarina on eri juttu kuin Jumalansana.
        Kristus ei puhu mistään tulikasteesta, vaan asettaa yhden kasteen. Sitä käskyä opetuslapset noudattavat.

        Lasten viattomuudesta ei Raamattu opeta mitään.
        Kukaan viaton ei tee syntiä, eikä rupea haluamaan syntiä. Jos on viaton, ei ole eikä tule synnin himoakaan.

        Valehteleeko Johannes, kerroppas nyt tietäjä.
        Lapset tulevat autuaaksi samalla tavalla kuin aikuinenkin , Kristuksen sovintokuoleman kautta. Oliko jotenkin epäselvää.


      • Uskova_
        Johannes kirjoitti:

        Tässä on kysymyksessä nimenomaan Pyhän Hengen tulikaste. Vedestä ja hengestä kun siinä vesi ja Jeesuksen antama tulikaste yhdistyy, näin kansankielellä sanottuna. Tämän kaiken antaa Jeesus Johanneksen todistuksen mukaan.

        Tämä on ollut pysähdyttävä asia monelle papillekin. Novum Raamatun selitysteos tämän kertoo meille. Ja kun se sitten Raamatusta lukee, niin hämmästyy itsekin. Totuus on ihmeellistäkin ihmeellisempi.

        Kahta pelastavaa kastetta ei ole, jos olisi niin se olisi varmasti kirjoitettuna Raamatussa.
        -----------------------------------------
        Ef. 4:1   Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
        Ef. 4:2   kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
        Ef. 4:3   ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:

        Ef. 4:4   

        - yksi ruumis ja
        - yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;

        Ef. 4:5   

        .yksi Herra,
        - yksi usko,
        - yksi kaste;

        Ef. 4:6   yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

        Ef. 4:7   Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
        -------------------------------------------

        Pyhä Kaste on siis KIISTATTA yksi.

        Pyhä Pietari kertoo nyt sinulle millainen on Kaste ja mitä Ksteessa syntiselle tapahtuu:

        (Lue ja USKO, ja hämmästy aikamme valheopettajien määrää ja heidän opetuksiaan)

        --------------------------------------------
        Ap. t. 2:37   Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

        Ap. t. 2:38   Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja

        - ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi,

        - niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        --------------------------------------------


      • Speku
        Uskova_ kirjoitti:

        Tämä on ollut pysähdyttävä asia monelle papillekin. Novum Raamatun selitysteos tämän kertoo meille. Ja kun se sitten Raamatusta lukee, niin hämmästyy itsekin. Totuus on ihmeellistäkin ihmeellisempi.

        Kahta pelastavaa kastetta ei ole, jos olisi niin se olisi varmasti kirjoitettuna Raamatussa.
        -----------------------------------------
        Ef. 4:1   Niin kehoitan siis minä, joka olen vankina Herrassa, teitä vaeltamaan, niinkuin saamanne kutsumuksen arvo vaatii,
        Ef. 4:2   kaikessa nöyryydessä ja hiljaisuudessa ja pitkämielisyydessä kärsien toinen toistanne rakkaudessa
        Ef. 4:3   ja pyrkien säilyttämään hengen yhteyden rauhan yhdyssiteellä:

        Ef. 4:4   

        - yksi ruumis ja
        - yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;

        Ef. 4:5   

        .yksi Herra,
        - yksi usko,
        - yksi kaste;

        Ef. 4:6   yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.

        Ef. 4:7   Mutta itsekullekin meistä on armo annettu Kristuksen lahjan mitan mukaan.
        -------------------------------------------

        Pyhä Kaste on siis KIISTATTA yksi.

        Pyhä Pietari kertoo nyt sinulle millainen on Kaste ja mitä Ksteessa syntiselle tapahtuu:

        (Lue ja USKO, ja hämmästy aikamme valheopettajien määrää ja heidän opetuksiaan)

        --------------------------------------------
        Ap. t. 2:37   Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"

        Ap. t. 2:38   Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja

        - ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi,

        - niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
        --------------------------------------------

        "ottakoon kukin teistä kasteen"

        ajatellaanpas nyt muutaman päivän vauvaa tähän "kuin teistä", taitaa vauvarievulla olla aikas vaikeaa pelastua, jos pelastus olisi kasteen varassa ja vauvan pitäisi itse ottaa kaste.


      • Jokuki
        Speku kirjoitti:

        "ottakoon kukin teistä kasteen"

        ajatellaanpas nyt muutaman päivän vauvaa tähän "kuin teistä", taitaa vauvarievulla olla aikas vaikeaa pelastua, jos pelastus olisi kasteen varassa ja vauvan pitäisi itse ottaa kaste.

        Oletko sinä todella niin tyhmä, että odottelet vieressä ja katselet koska tuo vauva pistää ensimmäisen suupalansa.

        Meillä ainakin lasten äiti antoi ihan itse nänninsä lapsen suuhun. Ja aikuisia ovat jo.

        Vanhempien tehtävä on viedä lapsi myöskin taivaan ruokapöytään, eikä jättää häntä kastamattomana saatanan haltuun, Kristuksen vanhurskauden ulkopuolelle.


      • Jokuki kirjoitti:

        Oletko sinä todella niin tyhmä, että odottelet vieressä ja katselet koska tuo vauva pistää ensimmäisen suupalansa.

        Meillä ainakin lasten äiti antoi ihan itse nänninsä lapsen suuhun. Ja aikuisia ovat jo.

        Vanhempien tehtävä on viedä lapsi myöskin taivaan ruokapöytään, eikä jättää häntä kastamattomana saatanan haltuun, Kristuksen vanhurskauden ulkopuolelle.

        Tässä on ongelmana se, että lapsena suoritettavaa kastetta perustellaan Pietarin sanoilla, joita hän sanoi uskoon tulleille aikuisille tai ainakin kyseleville, mutta ehdottomasti sen ikäisille, että käsittivät puheen sisällön.

        Kaste on Jeesuksen sanojen mukaan opetuslapseksi tekemistä ja se on oikein suorittaa lapsena. Tai aikuisena uskoontulleille, jos ei ole kastettu. Jos tulkitaan Pietaria liian ahtaasti, niin tulemme siihen, että ilman kastetta ei ole syntienanteeksisaamista. Kuitenkin ilman veren vuodatusta sitä ei ole, joten nämä eivät välttämättä sikäli kuulu yhteen.

        Opetuslapset vain tekivät kyseleville ihmisille sen toimituksen, jonka osasivat ja tiesivät Jeesuksen kehotukseksi.

        Kuitenkin on aina muistettava, ettei maan päällä ole Jeesuksen teon lisäksi mitään tekoa, joka vaikuttaisi ihmisen pelastuksen.


      • Speku
        vihne kirjoitti:

        Tässä on ongelmana se, että lapsena suoritettavaa kastetta perustellaan Pietarin sanoilla, joita hän sanoi uskoon tulleille aikuisille tai ainakin kyseleville, mutta ehdottomasti sen ikäisille, että käsittivät puheen sisällön.

        Kaste on Jeesuksen sanojen mukaan opetuslapseksi tekemistä ja se on oikein suorittaa lapsena. Tai aikuisena uskoontulleille, jos ei ole kastettu. Jos tulkitaan Pietaria liian ahtaasti, niin tulemme siihen, että ilman kastetta ei ole syntienanteeksisaamista. Kuitenkin ilman veren vuodatusta sitä ei ole, joten nämä eivät välttämättä sikäli kuulu yhteen.

        Opetuslapset vain tekivät kyseleville ihmisille sen toimituksen, jonka osasivat ja tiesivät Jeesuksen kehotukseksi.

        Kuitenkin on aina muistettava, ettei maan päällä ole Jeesuksen teon lisäksi mitään tekoa, joka vaikuttaisi ihmisen pelastuksen.

        "Vihne" sun vastauksesi, vaikkakin kannatan kastetta uskoontulon jälkeen vaikka olenkin vauvana kastettu tai minut on ainakin sanottu kastetun, en itse sitä jaksa muistaa...


      • Jumalan perheväkeä
        vihne kirjoitti:

        Tässä on ongelmana se, että lapsena suoritettavaa kastetta perustellaan Pietarin sanoilla, joita hän sanoi uskoon tulleille aikuisille tai ainakin kyseleville, mutta ehdottomasti sen ikäisille, että käsittivät puheen sisällön.

        Kaste on Jeesuksen sanojen mukaan opetuslapseksi tekemistä ja se on oikein suorittaa lapsena. Tai aikuisena uskoontulleille, jos ei ole kastettu. Jos tulkitaan Pietaria liian ahtaasti, niin tulemme siihen, että ilman kastetta ei ole syntienanteeksisaamista. Kuitenkin ilman veren vuodatusta sitä ei ole, joten nämä eivät välttämättä sikäli kuulu yhteen.

        Opetuslapset vain tekivät kyseleville ihmisille sen toimituksen, jonka osasivat ja tiesivät Jeesuksen kehotukseksi.

        Kuitenkin on aina muistettava, ettei maan päällä ole Jeesuksen teon lisäksi mitään tekoa, joka vaikuttaisi ihmisen pelastuksen.

        Voi kiltti vihne, älä sekoita asioita.
        Eihän kaste ole mikään ihmisen teko.

        Jos niin ajateltasiin, ei saarnaakaan saisi kuunnella, koska puhujana eli tekijänä on ihminen.
        Se on Jumala, joka sanansa ja Pyhän Henkensä kautta tekee ja vaikuttaa.

        Kamalaa, miten sinä Vihne halveksit Jumalan sanaa ja Kristuksen käskyä.


      • Jori
        Jumalan perheväkeä kirjoitti:

        Voi kiltti vihne, älä sekoita asioita.
        Eihän kaste ole mikään ihmisen teko.

        Jos niin ajateltasiin, ei saarnaakaan saisi kuunnella, koska puhujana eli tekijänä on ihminen.
        Se on Jumala, joka sanansa ja Pyhän Henkensä kautta tekee ja vaikuttaa.

        Kamalaa, miten sinä Vihne halveksit Jumalan sanaa ja Kristuksen käskyä.

        Harmi vain, kadotus odottaa häntäkin tuossa uskossaan, ellei Pyhän Kasteen kautta lahjaksi saatu Kristuksen vanhurskaus ala kelvata hänelle.


      • Jori kirjoitti:

        Harmi vain, kadotus odottaa häntäkin tuossa uskossaan, ellei Pyhän Kasteen kautta lahjaksi saatu Kristuksen vanhurskaus ala kelvata hänelle.

        Kiitos tästä arviosta.
        Perustetta en tiedä, mikä antaa sinulle pätevyyden tähän.


      • Jumalan perheväkeä kirjoitti:

        Voi kiltti vihne, älä sekoita asioita.
        Eihän kaste ole mikään ihmisen teko.

        Jos niin ajateltasiin, ei saarnaakaan saisi kuunnella, koska puhujana eli tekijänä on ihminen.
        Se on Jumala, joka sanansa ja Pyhän Henkensä kautta tekee ja vaikuttaa.

        Kamalaa, miten sinä Vihne halveksit Jumalan sanaa ja Kristuksen käskyä.

        Kielsinkö kastamisen?
        Kielsinkö sanankuulon?

        Ne kaikki: kastaminen, sanan julistaminen, ehtoollisen jakaminen, ripin vastaanottaminen ja synninpäästön julistaminen ovat MERKKEJÄ JA TODISTUKSIA JUMALAN ARMOSTA. Eivät muuta. Jumala sytyttää uskon suoraan niinkuin Pyhä Henki tuli suoraan ihmisiin. Joskus se tapahtui sanankuulossa, joskus kasteen aikoihin, opetuslapsiin pelkän odottamisen perusteella, koska se oli luvattu, he uskoivat ja odottivat vaikka välillä epäilivätkin.


      • Jori
        vihne kirjoitti:

        Kiitos tästä arviosta.
        Perustetta en tiedä, mikä antaa sinulle pätevyyden tähän.

        Minulle se on tietenkin ikävä asia, ilmoittaa sinulle Jumalan tahto, joka on tässä tapauksessa sinun tahtoasi ja sinun käsityksiäsi vastaan.
        ---------------------------------------

        Ps. 14:2   Herra katsoo taivaasta ihmislapsiin nähdäksensä, onko ketään ymmärtäväistä, ketään, joka etsii Jumalaa.
        Ps. 14:3   Mutta kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvää on, ei yhden yhtäkään.
        Ps. 14:4   Eivätkö he mitään käsitä, kaikki nuo väärintekijät, jotka saavat leipänsä syömällä minun kansaani eivätkä avuksensa huuda Herraa?

        ---------------------------------------------
        Gal. 3:26   Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.

        Gal. 3:27   Sillä kaikki te, jotka olette

        - Kristukseen kastetut,
        - olette Kristuksen päällenne pukeneet.


      • Uskof
        vihne kirjoitti:

        Kielsinkö kastamisen?
        Kielsinkö sanankuulon?

        Ne kaikki: kastaminen, sanan julistaminen, ehtoollisen jakaminen, ripin vastaanottaminen ja synninpäästön julistaminen ovat MERKKEJÄ JA TODISTUKSIA JUMALAN ARMOSTA. Eivät muuta. Jumala sytyttää uskon suoraan niinkuin Pyhä Henki tuli suoraan ihmisiin. Joskus se tapahtui sanankuulossa, joskus kasteen aikoihin, opetuslapsiin pelkän odottamisen perusteella, koska se oli luvattu, he uskoivat ja odottivat vaikka välillä epäilivätkin.

        Pyhät Sakramentit ja Jumalan Sana eivät oloe merkkejä todellisuudesta. Ne ovat sensijaan ITSE TODELLISUUS.

        MARTII LUTERUS:

        31. KASTE

        Tämä opinkohta on tarkasti huomattava kiihkohenkien vastustamiseksi, noiden, jotka halventavat ihanaa kastetta ja puhuvat siitä häijysti (ja jumalattomasti).

        Paavali sitävastoin kaunistaa kasteen ihanin mainesanoin, nimittämällä sitä — Tiituksen kirjeen kolmannessa luvussa — uudestisyntymisen pesoksi ja Pyhän Hengen uudistukseksi; ja tässä hän sanoo kaikkien kastettujen pukeneen päällensä Kristuksen.

        Mutta Paavali ei, niin kuin sanoin, puhu seuraamiseen, vaan syntymään viittaavasta pukeutumisesta; hän ei sano:

        -----------------------------------------
        ***)Te olette kastettaessanne saaneet merkin, jonka johdosta olette joutuneet kristittyjen joukkoon, — niinhän luulottelevat nykyajan lahkolaiset, jotka tekevät kasteesta vain ulkonaisen tunnuksen, toisin sanoen, eräänlaisen mitättömän ja arvottoman merkin —, ***
        ----------------------------------------

        ... vaan hän sanoo: »Niin monta kuin teitä on Kristukseen kastettu, te olette Kristuksen päällenne pukeneet, toisin sanoen, teidät on temmattu lain ulkopuolelle, kasteessa tapahtuneeseen uudestisyntymiseen;...

        ... ette siis enää ole lain alla, vaan olette pukeneet päällenne uuden puvun, nimittäin Kristuksen vanhurskauden.

        Paavali siis opettaa: kaste ei ole merkki, vaan se on Kristuksen päällensä pukemista, jopa Kristus itse on pukunamme. Kaste on siis erittäin voimakas ja tehoisa.

        Mutta jos todellakin olemme pukeneet päällemme Kristuksen, vanhurskautemme ja autuutemme puvun, niin pukekaamme päällemme myös Kristus, se puku, jossa me seuraamme häntä. (Tätä olen toisessa yhteydessä laveammin tutkinut; nyt luon siihen vain lyhyen silmäyksen). WA 40 I, 541.


      • Uskof kirjoitti:

        Pyhät Sakramentit ja Jumalan Sana eivät oloe merkkejä todellisuudesta. Ne ovat sensijaan ITSE TODELLISUUS.

        MARTII LUTERUS:

        31. KASTE

        Tämä opinkohta on tarkasti huomattava kiihkohenkien vastustamiseksi, noiden, jotka halventavat ihanaa kastetta ja puhuvat siitä häijysti (ja jumalattomasti).

        Paavali sitävastoin kaunistaa kasteen ihanin mainesanoin, nimittämällä sitä — Tiituksen kirjeen kolmannessa luvussa — uudestisyntymisen pesoksi ja Pyhän Hengen uudistukseksi; ja tässä hän sanoo kaikkien kastettujen pukeneen päällensä Kristuksen.

        Mutta Paavali ei, niin kuin sanoin, puhu seuraamiseen, vaan syntymään viittaavasta pukeutumisesta; hän ei sano:

        -----------------------------------------
        ***)Te olette kastettaessanne saaneet merkin, jonka johdosta olette joutuneet kristittyjen joukkoon, — niinhän luulottelevat nykyajan lahkolaiset, jotka tekevät kasteesta vain ulkonaisen tunnuksen, toisin sanoen, eräänlaisen mitättömän ja arvottoman merkin —, ***
        ----------------------------------------

        ... vaan hän sanoo: »Niin monta kuin teitä on Kristukseen kastettu, te olette Kristuksen päällenne pukeneet, toisin sanoen, teidät on temmattu lain ulkopuolelle, kasteessa tapahtuneeseen uudestisyntymiseen;...

        ... ette siis enää ole lain alla, vaan olette pukeneet päällenne uuden puvun, nimittäin Kristuksen vanhurskauden.

        Paavali siis opettaa: kaste ei ole merkki, vaan se on Kristuksen päällensä pukemista, jopa Kristus itse on pukunamme. Kaste on siis erittäin voimakas ja tehoisa.

        Mutta jos todellakin olemme pukeneet päällemme Kristuksen, vanhurskautemme ja autuutemme puvun, niin pukekaamme päällemme myös Kristus, se puku, jossa me seuraamme häntä. (Tätä olen toisessa yhteydessä laveammin tutkinut; nyt luon siihen vain lyhyen silmäyksen). WA 40 I, 541.

        Sinulla on varmaan lujat perusteet ja valtuudet täällä riehumiseen, mutta ei tuollaisella tsunamievankelioinnilla päästä mihinkään. Katso, kun vesi vetäytyy, mitä rojua jää jäljelle.


      • Ihan vaan ohimennen
        vihne kirjoitti:

        Kielsinkö kastamisen?
        Kielsinkö sanankuulon?

        Ne kaikki: kastaminen, sanan julistaminen, ehtoollisen jakaminen, ripin vastaanottaminen ja synninpäästön julistaminen ovat MERKKEJÄ JA TODISTUKSIA JUMALAN ARMOSTA. Eivät muuta. Jumala sytyttää uskon suoraan niinkuin Pyhä Henki tuli suoraan ihmisiin. Joskus se tapahtui sanankuulossa, joskus kasteen aikoihin, opetuslapsiin pelkän odottamisen perusteella, koska se oli luvattu, he uskoivat ja odottivat vaikka välillä epäilivätkin.

        Aika huvittavia nämä Vihneen merkit.

        Ilman merkkiä Vihneellä ei olisi uskottavakaan.

        Miten siihen Kristukseen voi uskoa, jos opetetaan Vihneen lailla, ettei merkkiin saa uskoa?
        Sikäli hankalaa, että Kristus käskee kastamaan.
        Hankalaa on myös, että Pietari ja Paavali opettavat kasteesta eri tavala kuin Vihne ja eräät muut.
        Ketä uskoa?
        Näitä nykyajan profeettojako?


      • Ihan vaan ohimennen
        vihne kirjoitti:

        Kielsinkö kastamisen?
        Kielsinkö sanankuulon?

        Ne kaikki: kastaminen, sanan julistaminen, ehtoollisen jakaminen, ripin vastaanottaminen ja synninpäästön julistaminen ovat MERKKEJÄ JA TODISTUKSIA JUMALAN ARMOSTA. Eivät muuta. Jumala sytyttää uskon suoraan niinkuin Pyhä Henki tuli suoraan ihmisiin. Joskus se tapahtui sanankuulossa, joskus kasteen aikoihin, opetuslapsiin pelkän odottamisen perusteella, koska se oli luvattu, he uskoivat ja odottivat vaikka välillä epäilivätkin.

        Se on vielä pakko sanoa nimimerkki Vihneen kirjoituksesta, ettei Pyhä Henki mistään odottamisesta opetuslapsiin tullut. Kyllä siinä oli Kristuksen sana.

        Aivan tolkuttomia täällä väitellään!

        Sanassa se Pyhä Henki oli.
        Sanassa se on Pyhässä kasteessakin.


      • Ihan vaan ohimennen kirjoitti:

        Aika huvittavia nämä Vihneen merkit.

        Ilman merkkiä Vihneellä ei olisi uskottavakaan.

        Miten siihen Kristukseen voi uskoa, jos opetetaan Vihneen lailla, ettei merkkiin saa uskoa?
        Sikäli hankalaa, että Kristus käskee kastamaan.
        Hankalaa on myös, että Pietari ja Paavali opettavat kasteesta eri tavala kuin Vihne ja eräät muut.
        Ketä uskoa?
        Näitä nykyajan profeettojako?

        Kaste on huvittava?
        Ehtoollinen on huvittava?
        Julistus on huvittava?
        Rippi on huvittava?
        Synninpäästö on huvittava?

        Ei minusta!


      • Ohikulkenut Jumalan lapsi
        vihne kirjoitti:

        Kaste on huvittava?
        Ehtoollinen on huvittava?
        Julistus on huvittava?
        Rippi on huvittava?
        Synninpäästö on huvittava?

        Ei minusta!

        Huvittavaa on vihneen vähättelevä suhtautuminen pyhiin sakramentteihin.

        Hänelle ne ovat vain merkki.

        Minulle armonväline, joka vakuuttaa minut siitä, että Jumala antaa syntini anteeksi.
        Se sana, joka sellaista kertoo, se ei minulle ole vähättelyn arvoinen.
        Se on henki ja elämä.


      • Ihan vaan ohimennen kirjoitti:

        Se on vielä pakko sanoa nimimerkki Vihneen kirjoituksesta, ettei Pyhä Henki mistään odottamisesta opetuslapsiin tullut. Kyllä siinä oli Kristuksen sana.

        Aivan tolkuttomia täällä väitellään!

        Sanassa se Pyhä Henki oli.
        Sanassa se on Pyhässä kasteessakin.

        Raamatussa on kerrottu, että Jeesus käski odottaa. Tulkitse miten haluat, näin on kirjoitettu.

        APT:
        4. Ollessaan heidän kanssaan aterialla Jeesus sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet.
        5. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä. Siihen ei ole enää montakaan päivää."

        Jeesus otetaan taivaaseen

        6. Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät häneltä: "Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?"
        7. Hän vastasi: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut.
        8. Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka."

        Olisi parempi lukea ensin raamattua ja kiihkoilla vasta sitten. Et sinä minua vastaan taistele, vaan Jumalan Sanaa.


      • Uskof
        vihne kirjoitti:

        Sinulla on varmaan lujat perusteet ja valtuudet täällä riehumiseen, mutta ei tuollaisella tsunamievankelioinnilla päästä mihinkään. Katso, kun vesi vetäytyy, mitä rojua jää jäljelle.

        Kristus on minun elämäni ja kuolemani on voitto.
        Jos sinulla on jotakin vastaansanomista, niin simulla lienee myös perustelut. Esitä ne hänelle joka on koko velkani maksanut viimeistä ropoa myöden. Turha sinun syntisen ihmisen on täällä henskeleitäsi paukutella. Nöyrry ottamaan armo vastaan, niin pelastut.

        Sinä et ole minun veloistani vastuussa enkä minä sinun, olemme täysin sujut siinä mielessä.


      • Uskof kirjoitti:

        Kristus on minun elämäni ja kuolemani on voitto.
        Jos sinulla on jotakin vastaansanomista, niin simulla lienee myös perustelut. Esitä ne hänelle joka on koko velkani maksanut viimeistä ropoa myöden. Turha sinun syntisen ihmisen on täällä henskeleitäsi paukutella. Nöyrry ottamaan armo vastaan, niin pelastut.

        Sinä et ole minun veloistani vastuussa enkä minä sinun, olemme täysin sujut siinä mielessä.

        Kuitenkin yksi kysymys on paikallaan. Oikeuttaako Kristus sinua käyttäytymään miten tahansa? Oletko varma, että hän iloiten maksaa laskusi, jota tahallasi teet?


      • Uskof
        vihne kirjoitti:

        Kuitenkin yksi kysymys on paikallaan. Oikeuttaako Kristus sinua käyttäytymään miten tahansa? Oletko varma, että hän iloiten maksaa laskusi, jota tahallasi teet?

        Luuletko sinä että Kristus rakastaa sinun valheitasi?

        Tee sinä niistä omista valheistasi parannus ja usko evankeliumi? Puhut lestadiolaisuudestakin kuin rahaton lehmänostaja tuntematta koko herätysliikettä.

        Vähän tuntuisi siltä että sinä olet uudella kasteella kieltänyt lapsena saamasi Pyhän Kasteen sakramentinkin. Jotakin tällaista olen ollut huomaavinani kirjoituksistasi?


      • Uskof kirjoitti:

        Luuletko sinä että Kristus rakastaa sinun valheitasi?

        Tee sinä niistä omista valheistasi parannus ja usko evankeliumi? Puhut lestadiolaisuudestakin kuin rahaton lehmänostaja tuntematta koko herätysliikettä.

        Vähän tuntuisi siltä että sinä olet uudella kasteella kieltänyt lapsena saamasi Pyhän Kasteen sakramentinkin. Jotakin tällaista olen ollut huomaavinani kirjoituksistasi?

        Mutta ei selvänäkijän taipumuksia. Todella hyvä vitsi.


      • Aivan tolkutonta
        vihne kirjoitti:

        Raamatussa on kerrottu, että Jeesus käski odottaa. Tulkitse miten haluat, näin on kirjoitettu.

        APT:
        4. Ollessaan heidän kanssaan aterialla Jeesus sanoi: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teille luvannut ja mistä olette minulta kuulleet.
        5. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä. Siihen ei ole enää montakaan päivää."

        Jeesus otetaan taivaaseen

        6. Silloin ne, jotka olivat koolla, kysyivät häneltä: "Herra, onko nyt tullut se aika, jolloin sinä rakennat Israelin valtakunnan uudelleen?"
        7. Hän vastasi: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut.
        8. Mutta te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te olette minun todistajani Jerusalemissa, koko Juudeassa ja Samariassa ja maan ääriin saakka."

        Olisi parempi lukea ensin raamattua ja kiihkoilla vasta sitten. Et sinä minua vastaan taistele, vaan Jumalan Sanaa.

        Mikä konsti se on kopsata tänne sokkona Raamattua.
        Nyt oli puhe kasteesta ja Pyhästä Hengestä.
        Ota se huomioon.
        Se ei ole sidottu odottamiseen, vaan Jumalan sanaan.


      • Aivan tolkutonta kirjoitti:

        Mikä konsti se on kopsata tänne sokkona Raamattua.
        Nyt oli puhe kasteesta ja Pyhästä Hengestä.
        Ota se huomioon.
        Se ei ole sidottu odottamiseen, vaan Jumalan sanaan.

        On tehty sokkona, toisen ymmärryksell, mutta kuinka päin.

        Tuollaista ylpeyttä en ole muualla tavannut, vaikka monia erilaisia uskovia tunnen.


    • Tosiasiassa kaikki maailman pikkulapset ovat Jeesuksen sovitustyön tähden sellaisenaan taivaskelpoisia. Sanoohan sana, että "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"

      Tähän "maailmaan" kuuluu viattomat pikkulapset.
      -lainaus-

      Eikö ole tämän lainauksen perusteella ihan sopiva aika kastaa lapsi Jeesuksen opetuslapseksi?
      Mitä lisäarvoa tämän maailman katselusta tulee?

      • Uskova_

        Tämä on totuus, kukaan ei pelastu ilman uskoa Jeesukseen, ei lepsikaan. Liha ei pelastu koskaan sellaisenaan. Ei myöskään lapsi hänkin on kokonaan syntinen.


      • Uskova_ kirjoitti:

        Tämä on totuus, kukaan ei pelastu ilman uskoa Jeesukseen, ei lepsikaan. Liha ei pelastu koskaan sellaisenaan. Ei myöskään lapsi hänkin on kokonaan syntinen.

        Avaukseen vedoten totesin, että lapsi on otollinen opetuslapseksi.

        Mitä siinä vielä pitää selittää?
        Ei muuta kuin oma viisaus pitää jäädä päällimmäiseksi, vai mitä?


      • Speku

        "Mitä lisäarvoa tämän maailman katselusta tulee?"

        ei tietenkään lisäarvoa vaan pikemminkin lisämenetystä, lapsi menettää viattomuutensa autuuden, kun varttuessaan alkaa tehdä syntiä tahtoen.


      • Uskova_
        vihne kirjoitti:

        Avaukseen vedoten totesin, että lapsi on otollinen opetuslapseksi.

        Mitä siinä vielä pitää selittää?
        Ei muuta kuin oma viisaus pitää jäädä päällimmäiseksi, vai mitä?

        Jumalan sana sanoo vääjäämättä, että kaikki ovat syntiä tehneet, ja sanoo että kukaan ei pelastu ilman uskoa. Piste!!!

        Sinun hourimisesi ovat yhtä tyhjän kanssa Jumalan sanan rinnalla. Lue Jumalan sanaa hyvä ihminen äläkä satuile!!!


      • Uskova_
        Speku kirjoitti:

        "Mitä lisäarvoa tämän maailman katselusta tulee?"

        ei tietenkään lisäarvoa vaan pikemminkin lisämenetystä, lapsi menettää viattomuutensa autuuden, kun varttuessaan alkaa tehdä syntiä tahtoen.

        Ei sikiämisen, eikä syntymän hetkelläkään.

        Sinähän melkoinen satusetä olet!!!


      • Uskova_ kirjoitti:

        Ei sikiämisen, eikä syntymän hetkelläkään.

        Sinähän melkoinen satusetä olet!!!

        Miten voimaton ja pieni sinun vapahtajasi on, kun vaatii ihmisen tekoja avukseen.

        Jos Jeesus ei ole kyennyt lunastamaan pientä lasta ilman ihmisen väliintuloa, ei mikään sana auta. Olemme kaikki helvettiin matkalla.


      • Uskova_
        vihne kirjoitti:

        Miten voimaton ja pieni sinun vapahtajasi on, kun vaatii ihmisen tekoja avukseen.

        Jos Jeesus ei ole kyennyt lunastamaan pientä lasta ilman ihmisen väliintuloa, ei mikään sana auta. Olemme kaikki helvettiin matkalla.

        Siitähän kysymys on. Tässä ei ole miettimiselle edes mitään sijaa koska Jumalan sana ilmoittaa selkokielellä:
        -----------------------------------------
        Job. 14:1   "Ihminen, vaimosta syntynyt, elää vähän aikaa ja on täynnä levottomuutta,
        Job. 14:2   kasvaa kuin kukkanen ja lakastuu, pakenee kuin varjo eikä pysy.
        Job. 14:3   Ja sellaista sinä pidät silmällä ja viet minut käymään oikeutta kanssasi!

        Job. 14:4   Syntyisikö saastaisesta puhdasta? *Ei yhden yhtäkään.*
        ------------------------------------------

        Room. 3:10   niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        Room. 3:11   ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
        Room. 3:12   

        *) kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ...

        ... *ei ole ketään*, ...

        - joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.


      • Olla
        Uskova_ kirjoitti:

        Jumalan sana sanoo vääjäämättä, että kaikki ovat syntiä tehneet, ja sanoo että kukaan ei pelastu ilman uskoa. Piste!!!

        Sinun hourimisesi ovat yhtä tyhjän kanssa Jumalan sanan rinnalla. Lue Jumalan sanaa hyvä ihminen äläkä satuile!!!

        Nuin vauhdissa


      • Kastettu Jumalan lapsi
        Speku kirjoitti:

        "Mitä lisäarvoa tämän maailman katselusta tulee?"

        ei tietenkään lisäarvoa vaan pikemminkin lisämenetystä, lapsi menettää viattomuutensa autuuden, kun varttuessaan alkaa tehdä syntiä tahtoen.

        Viaton alkaakin rupeamaan vialliseksi!!
        ON siinä selittelyä.

        Missä Raamattu tällaista opettaa.


      • Uskova_ kirjoitti:

        Siitähän kysymys on. Tässä ei ole miettimiselle edes mitään sijaa koska Jumalan sana ilmoittaa selkokielellä:
        -----------------------------------------
        Job. 14:1   "Ihminen, vaimosta syntynyt, elää vähän aikaa ja on täynnä levottomuutta,
        Job. 14:2   kasvaa kuin kukkanen ja lakastuu, pakenee kuin varjo eikä pysy.
        Job. 14:3   Ja sellaista sinä pidät silmällä ja viet minut käymään oikeutta kanssasi!

        Job. 14:4   Syntyisikö saastaisesta puhdasta? *Ei yhden yhtäkään.*
        ------------------------------------------

        Room. 3:10   niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
        Room. 3:11   ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
        Room. 3:12   

        *) kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ...

        ... *ei ole ketään*, ...

        - joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.

        Sitäkö tahdot ylistää, että synti on maailman vahvin asia, eikö Jeesusta pitäisi korottaa?

        19. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.

        Muuta ei tarvitse raamatusta kaivaa, kun kaikki sinun perustelusi kaatuvat tähän. Jos ei pimeys ole saavuttanut.


      • USKOA
        Uskova_ kirjoitti:

        Tämä on totuus, kukaan ei pelastu ilman uskoa Jeesukseen, ei lepsikaan. Liha ei pelastu koskaan sellaisenaan. Ei myöskään lapsi hänkin on kokonaan syntinen.

        Riistääkö sofisti lapselta nyt uskon kokonaan pois. Olet näköjään tullut pimeäksi, kun tuollaisia kirjoittelet ettei lapsella olisi uskoa.


      • Uskova_
        vihne kirjoitti:

        Sitäkö tahdot ylistää, että synti on maailman vahvin asia, eikö Jeesusta pitäisi korottaa?

        19. Niin kuin yhden ihmisen tottelemattomuus teki kaikista syntisiä, niin yhden kuuliaisuus tekee kaikista vanhurskaita.

        Muuta ei tarvitse raamatusta kaivaa, kun kaikki sinun perustelusi kaatuvat tähän. Jos ei pimeys ole saavuttanut.

        Jokainen joka ei usko tuomitaan kadotukseen.
        Tämä on Jumalan sana, eikä pala tulessakaan.

        Onneksai lapsella usko, toisin kun aikamme hurmahenget ja uudestikastajat väittävät.
        Jos uudetikastajain harhaoppi olisi totta, niin lapsena kuolleella olisi kova kohtalo.

        Onneksemme he tässä asiassa valehtelevat.


      • Uskova_
        USKOA kirjoitti:

        Riistääkö sofisti lapselta nyt uskon kokonaan pois. Olet näköjään tullut pimeäksi, kun tuollaisia kirjoittelet ettei lapsella olisi uskoa.

        Jeesuksen todistuksen mukaan lapsella ON usko.

        Muuta en ole koskaan väittänytkään, joten minun päälleni valehtelet, ja panettelet minua ilkeästi aivan turhaan.

        Mutta viaton, ei lapsi ole, kuten sinä valehtelet vastoin Jumalan sanaa, vaan syntyvä lapsikin on lävitse syntinen, ja kadotuksen oma, ilman uskoa Kristukseen. Tämä käy ilmi monesta kohtaa Raamattua!


      • USKOA
        Uskova_ kirjoitti:

        Jeesuksen todistuksen mukaan lapsella ON usko.

        Muuta en ole koskaan väittänytkään, joten minun päälleni valehtelet, ja panettelet minua ilkeästi aivan turhaan.

        Mutta viaton, ei lapsi ole, kuten sinä valehtelet vastoin Jumalan sanaa, vaan syntyvä lapsikin on lävitse syntinen, ja kadotuksen oma, ilman uskoa Kristukseen. Tämä käy ilmi monesta kohtaa Raamattua!

        ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄ:

        Kun kerran olet kehunut olevasi puhdas ja valkoinen miksi likaat sitä sitten valheilla, vai onko kaikki vain harhaa.


      • Uskova_
        USKOA kirjoitti:

        ÄLÄ SANO VÄÄRÄÄ TODISTUSTA LÄHIMMÄISESTÄ:

        Kun kerran olet kehunut olevasi puhdas ja valkoinen miksi likaat sitä sitten valheilla, vai onko kaikki vain harhaa.

        Minä kerroin asiat Raamatun sanoin, mutta sinä vääristelet Jumalan sanan Kristuksen.

        Minä olen joka hetki puettuna Kristuksen vanhurskaudella ja siksi olen vanhurskas pyhä ja puhdas. Kiitos Jeesus sinulle siitä!!!

        Kristuksen pukua ei synti voi koskaan tahria, koska se on aina puhdas ja luntakin valkeampi.

        Mutta ihminen voi joutua kadotukseen sen vuoksi, ettei hän epäuskonsa vuoksi omista lainkaan Kristuksen vanhurskauden pukua.

        Oman vanhurskauden rakentaminen Kristuksen lahjavanhurskauden sijaan, vie ihmistä aina vain kauemmaksi Kristuksesta.


    • kastettu

      Kun pieni lapsi kastetaan, hän on aina uskovainen. Ei meidän Jumala voi olla niin ankara, että hän tuomitsee pienet viattomat kadotukseen. Myös kasteen armoliiton voi menettää myöhemmin, kun sielunvihollinen saa vallan. Kuulun ev.lut. kirkkoon, mutta en voi hyväksyä sen oppia, että pienet joutuu kadotukseen ja kuten eräässä kastetilaisuudessa pappi antoi ymmärtää, että kastamalla pääsee taivaaseen. Siitä sai sen kuvan, että ei tarvitse muuta, kuin viedä lapset kasteelle ja näin kaikki pääsevät taivaaseen. Ei tarvitse sitten muuta kuin ,että nimi löytyy kirkonkirjoista. Eihän se näin ole, vaan joka päivä täytyy kilvoitella Jeesuksen opin mukaan ja yrittää välttää syntiä.Autuaaksi tulee vain Jeesuksen sovintotyön kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      151
      3120
    2. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      317
      2114
    3. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      92
      2107
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      125
      2007
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      46
      1789
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1455
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      102
      1250
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      28
      1230
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1120
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      103
      1009
    Aihe