Neuvoa esikoisten seuroihin?

Ensikertalainen

Ollaan vaimon kanssa käyty kerran esikoisten seuroissa ja vaikka kokemus olikin hieman vieras näin omasta taustasta käsin (evankelinen) niin ei kuitenkaan sellainen, etteikö voisi uudestaankin käydä. Syynä tähän on se, että paikallisen seurakunnan toiminta on hyvin maallistunutta/liberaalia eikä toisaalta täällä päin ole evankelisten toimintaa.

Kertokaahan, esikoiset, mitä tällaisista 'ulkopuolisista' ajatellaan? Pitäisikö vaimon käyttää huivia vai ei? Ainakin niissä seuroissa missä kävimme oli kaikilla naisilla huivit. Onko jotain muuta käyttäytymiskulttuuria, mikä olisi hyvä tietää?

Toisaalta miettii, onko sinne hyvä mennä, kun en kuitenkaan ole valmis hyväksymään kaikkia näkemyksiä mitä esikoisilla on. Vaikkapa juuri tuo huivijuttu. Tuntuu, että joko sitä kuuluu ryhmään eikä muualla käy tai sitten hylkää sen täysin eikä osallistu. Ainakaan täällä esikoiset eivät tunnu paikallisseurakunnan touhuihin osallistuvan.

Joka tapauksessa, puhe, jonka näissä ainoissa käymissämme seuroissa kuulimme, oli ihan Raamatullinen enkä sitä kautta näe syytä olla menemättä. Evankelisena arvioin juuri julistuksen kautta asiaa, enkä nimen (esikoislestadiolainen) tai ulkonaisten muotojen (huivin käyttö) kautta.

Kerran olen vanhoillisten seuroissa käynyt, mutta se tie on mahdoton, koska hyväksytyksi tuleminen vaatisi tekemään parannusta nykyisestä uskosta (Kuinka voisin tehdä parannusta uskosta Jeesukseen Kristukseen?) Toivottavasti esikoiset eivät tällaista vaadi, silloin olisi tämä tie myös tukossa.

75

9935

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esles

      Kiva kun teillä on hyviä kokemuksia. Jotkut sanoo, että sinne ei voi mennä kun siellä katsotaan niin pitkään. Siihen voi olla monta syytä. Ensiksi se voi itsestä tuntua siltä, toiseksi voidaan katsoa kun on vieraita tullut ja siitä ollaan mielissään. Mutta koska seuroissa on eri sieluntiloilla ja luonteen lahjoilla olevaa väkeä, niin voi joku tulla töksäyttämään jotakin.

      Eri paikkakunnilla on eroa, vaikka oppi on sama kaikkialla. Joissakin paikoin on monet naiset leikanneet hiuksensa ja istuvat seuroissa ilman huivia. Eli ei kannata muuttaa itseään, ellei sana vaikuta halua muutokseen. Esikoislestadiolaisuus on herätysliike, mutta valitettavasti jotkut evät kaipaa enää herätystä, vaan ainoastaan liikettä.

      Ev.lut.seurakunnan jäseninä mekin käymme kirkossa, vaikka emme hyväksy kaikkea siellä. Joillakin paikkakunnilla on kirkon luottamustoimissa useampia esikoisia. Jotkut ovat mielästäni liiankin lähellä kirkkoa. Eräs kirkkoherra varoitti kerran, kun Lahdessa pidettiin vielä isotseurat kirkossa, että älkää tulko liian lähelle kirkkoa, ettei telle käy köpelösti.

      En usko, että siitä tulee teille mitään vahinkoa jos käytte esikoislestadiolaisten seuroissa. Olette sydämellisesti tervetulleita.

      • ***

        Tämä virkehän on täyttä sontaa! Jos et halua erottua ja saada pahoja katseita ja puheita osaksesi, niin parempi onkin, että nöyristelet seuroissa huivin päässä (vaikka et sen merkitystä omaksu) ja alistut ulkoisesti samaan muottiin kuin nuo tiukkikset. Tuntuu siltä, että pääasia on kytätä muiden puutteita ja näin kiillottaa omaa jalustaa! Jumalan edessä olemme kaikki samanarvoisia!!


      • näin on
        *** kirjoitti:

        Tämä virkehän on täyttä sontaa! Jos et halua erottua ja saada pahoja katseita ja puheita osaksesi, niin parempi onkin, että nöyristelet seuroissa huivin päässä (vaikka et sen merkitystä omaksu) ja alistut ulkoisesti samaan muottiin kuin nuo tiukkikset. Tuntuu siltä, että pääasia on kytätä muiden puutteita ja näin kiillottaa omaa jalustaa! Jumalan edessä olemme kaikki samanarvoisia!!

        Itse vahtaat ns "tiukkiksia".


    • sydämen uskolla pelastumme

      Tervetuloa meidän esikoislestadiolaisten seuroihin. Isoissa seuroissa on helpompi olla ekakertaa ulkopuolisena. Nythän on Lahdessa juhannuksen aikana monet seurat, mutta onhan isoja seuroja monilla muillakin paikkakunnilla. Seuroihimme voi hyvin tulla ilman huivia, se ei ole mitenkään mikään este tietenkään. Eikä kaikki el naiset käytä huivia.

      Olen samaa mieltä, että jos haluaa kuulla oikeata Jumalan sanaa, jos haluaa tulla kunnolla ravituksi, silloin esikoislestadiolaisten seurat on oikea paikka. Laestadiuksen saarnat voivat tuntua vaikeilta ymmärtää, mutta kyllä ne on viisautta täynnä, jotka aukeavat vasta ajan kanssa.
      Missään tapauksessa en menisi minäkään vanhoillisten seuroihin, sillä haluan pitää kiinni uskonvapaudestani, jonka olen ihanassa omassa kristillisyydessämme lahjaksi saanut Jumalalta.

      Esikoiset osallistuvat ahkerasti moniin kirkonkin tilaisuuksiin ja osallistuvat aktiivisesti esim kirkolliskokouksiin jne.

      Itse olen tehnyt parannuksen esikoisten seuroissa, sillä kuljin maailman teillä, halusin turvautua hädässäni Jumalan apuun ja lähteä kristillisyyden tielle kulkemaan. Mutta kaikki tapahtui omasta valinnastani ja vapaaehtoisesti.

      Mihinkään yhteen muottiin meidän suurta kristittyjen joukkoa ei voi laittaa, jotkut voivat olla vapaampia ja toiset taas tiukempia, mutta mitään vaatimuksia ei ole kenellekään, meillä halutaan kuitenkin pitää kaikessa kiinni siitä mitä Jumalan sana neuvoo. Mutta eihän ihminen pelastu tekemällä tai tekemättä jättämisellä, vaan yksin uskosta, yksin armosta.

      Muitakin sellaisia ulkonaisia juttuja meillä on, jotka eivät ole esteitä seuroihin tulolle, mutta esim.naisilla on hameet seuroissa ja miehillä ei ole seuroissa kravatteja, koska halutaan pysyä yksinkertaisina.Meillä tervehditään Jumalan terve ja Jumalan rauhaa, sanoilla. Mutta niitä ei tarvitse käyttää.

      Mutta emme me ihmiset voi toisiltamme mitään alkaa vaatimaan, saamme ottaa vastaan armon evankeliumin, tärkeintä on usko Kristukseen.

      • Nimetön

        Tällaiset viestit rohkaisevat kokeilemaan. Itse kaipaan samanhenkistä uskovaista seuraa ja tuntuisi, että lähempänä kuitenkin olen esim. esikoisten kanssa kuin melko maallistuneita perusseurakuntalaisia. Toisaalta teillä tuntuu olevan hyvin paljon vahvempi sitoutuminen omaan liikkeeseen kuin meillä evankelisilla. Kyllähän sen tälläkin palstalla näkee, vaikka suodattaisi pahimmat provot yms. pois.

        Itse en olisi mitenkään 'vaihtamassa' lestadiolaisuuteen, kyllä koti on aina koti ja minulle se on evankelinen liike. Mutta jos perussanoma on sama, niin tuntuisi, että hyvin voisin 'käydä kylässä'. Kyllähän kielenkäytössä on eroa ja joissain näkemyksissä, mutta jos ydinsanoma syntien anteeksiantamuksesta Jeesuksen veressä on sama ja vielä samaan kirkkoonkin kuulutaan niin en näe estettä vierailuille.


      • Uskova_
        Nimetön kirjoitti:

        Tällaiset viestit rohkaisevat kokeilemaan. Itse kaipaan samanhenkistä uskovaista seuraa ja tuntuisi, että lähempänä kuitenkin olen esim. esikoisten kanssa kuin melko maallistuneita perusseurakuntalaisia. Toisaalta teillä tuntuu olevan hyvin paljon vahvempi sitoutuminen omaan liikkeeseen kuin meillä evankelisilla. Kyllähän sen tälläkin palstalla näkee, vaikka suodattaisi pahimmat provot yms. pois.

        Itse en olisi mitenkään 'vaihtamassa' lestadiolaisuuteen, kyllä koti on aina koti ja minulle se on evankelinen liike. Mutta jos perussanoma on sama, niin tuntuisi, että hyvin voisin 'käydä kylässä'. Kyllähän kielenkäytössä on eroa ja joissain näkemyksissä, mutta jos ydinsanoma syntien anteeksiantamuksesta Jeesuksen veressä on sama ja vielä samaan kirkkoonkin kuulutaan niin en näe estettä vierailuille.

        Vaan Jumalan armo joka on Jeesuksen Kristuksen lunastustyön kautta osaksemme tullut.

        Siinä on ainoastaan yksi mutta:

        ETTÄ ME JUMALAN ARMON OTAMME LAHJANA VASTAAN, JA KOKONAISENA, ILMAN OMIA ANSIOITA, TAI ANSION YRITYKIÄ, INTEGROITUINA OSAKSI ARMOA.


      • Elmeri
        Uskova_ kirjoitti:

        Vaan Jumalan armo joka on Jeesuksen Kristuksen lunastustyön kautta osaksemme tullut.

        Siinä on ainoastaan yksi mutta:

        ETTÄ ME JUMALAN ARMON OTAMME LAHJANA VASTAAN, JA KOKONAISENA, ILMAN OMIA ANSIOITA, TAI ANSION YRITYKIÄ, INTEGROITUINA OSAKSI ARMOA.

        Vain katuvaisella ja särjetyllä sydämellä voidaan ottaa vastaan lahjavanhurskaus.


    • Eliza

      Kun seuroissa saarnataan synnit anteeksi, se on Jumalalta. Vaikka joku pyytäisikin anteeksi jotain joka ei ole syntiä, niin eihän Jumalan anteeksiantamus sellaista koske. Ikinä en ole kuullutkaan että uskomista olisi kukaan anteeksi pyytänyt. Jokainen sitten tiedostaa itse, onko uskossa vai ei. Jos ei ole, niin armon voimalla kuollut usko muuttuu eläväksi, eli tulee elämä kuolleisiin luihin. Usko sinänsä ei voi olla synti.

      Eivätkös evankeelisen liikkeen juuret ole 1700-l pietismissä, aikansa elävässä kristillisyydessä ?

      Ei kukaan tuomitse sinua mutta ei kukaan voi myöskään julistaa vanhurskaaksi koko Luterilaista Evankeliumiyhdistystä kaikkine jäsenineen kautta aikain.

      Vaimo saa olla mieleisellään tavalla asustautunut, kaiken pitää lähteä omista ratkaisuista eikä joukkoon sulautumisvietistä.

      Mitään näkemysten hyväksymispakkoa ei ole, senhän näkee täältä palstaltakin että sana ja ajatus on vapaa, käytämme slogania: "Kristillisyys ei ole pakkolaitos."

      Ei nyt tule mieleen mitään erityistä, mikä pitäisi tietää, tavoista puheen ollen. Ehkä se, että aamenen jälkeen ei pidä olla kiire, vaan voi jäädä oleilemaan ja kahvittelemaan rukoushuoneelle, toivoen tulevansa kutsutuksi kylään. Kyläilyperinne vaihtelee paikkakunnittain, jossain se on vilkkaampaa, jossain hiipuvaa. Esim Vammalassa on isojen seurojen aikaan tapana kuuluttaa, mihin mennään kylään, mutta monilla paikoilla suuren väkimäärän vuoksi tästä on luovuttu ja väki jakautuu moniin kyliin.

      • Admin

        Sen verran tuosta synnistä joka ei ole syntiä. Jos joku pitää jotakin asiaa syntinä ja tekee sitä syntinä pitämäänsä asia tai tekoa, se tulee hänelle synniksi, vaikka ei todellisuudessa olisi Jumalan sanan jälkeen syntiä.


      • Napalmi
        Admin kirjoitti:

        Sen verran tuosta synnistä joka ei ole syntiä. Jos joku pitää jotakin asiaa syntinä ja tekee sitä syntinä pitämäänsä asia tai tekoa, se tulee hänelle synniksi, vaikka ei todellisuudessa olisi Jumalan sanan jälkeen syntiä.

        Ihan siippumatta siitä pitääkö jotakin asiaa syntinä vai ei. Huoralle huoruus ei ole hänen mielestään syntiä, eikä varkaalle varastaminen.
        Viinakauppias pitä itseään hyväntekijänä ja huora palvelee miehiä sillä hyvällä mitä hänellä on. Kaikki nämä ihmiset elävät kuitenkin lihallisissa synneissä huutamatta Kristusta parantamaan heidät.

        Admada iloittelee synneissä ja satuilee muille omaksi hyväkseen, ja saa siitä sitten aikanaan itselleen vahingon, ellei katumusta ja parannusta tule.


      • Nimetön

        "Eivätkös evankeelisen liikkeen juuret ole 1700-l pietismissä, aikansa elävässä kristillisyydessä ?

        Ei kukaan tuomitse sinua mutta ei kukaan voi myöskään julistaa vanhurskaaksi koko Luterilaista Evankeliumiyhdistystä kaikkine jäsenineen kautta aikain."

        Pietismissä on myös evankelisen liikkeen juuret, kuten kaiketi kaikkien Suomen herätysliikkeiden. Evankelinen liike on kyllä tehnyt eroa joihinkin pietismin erityispiirteisiin, mutta samaa perusta kuitenkin on.

        Enkä minä kaipaa täällä koko liikkeelle autuaaksi julistusta, heh ;), se on Jumalan tehtävä julistaa uskovat autuaiksi. Mutta aika kevyesti esim. vanhoilliset pystyvät tuomitsemaan muiden uskon kuolleeksi ja sitä en kaipaa, jos menen esikoisten tilaisuuteen. Mutta nähtävästi tällaista ei ole odotettavissa?


      • Eliza
        Nimetön kirjoitti:

        "Eivätkös evankeelisen liikkeen juuret ole 1700-l pietismissä, aikansa elävässä kristillisyydessä ?

        Ei kukaan tuomitse sinua mutta ei kukaan voi myöskään julistaa vanhurskaaksi koko Luterilaista Evankeliumiyhdistystä kaikkine jäsenineen kautta aikain."

        Pietismissä on myös evankelisen liikkeen juuret, kuten kaiketi kaikkien Suomen herätysliikkeiden. Evankelinen liike on kyllä tehnyt eroa joihinkin pietismin erityispiirteisiin, mutta samaa perusta kuitenkin on.

        Enkä minä kaipaa täällä koko liikkeelle autuaaksi julistusta, heh ;), se on Jumalan tehtävä julistaa uskovat autuaiksi. Mutta aika kevyesti esim. vanhoilliset pystyvät tuomitsemaan muiden uskon kuolleeksi ja sitä en kaipaa, jos menen esikoisten tilaisuuteen. Mutta nähtävästi tällaista ei ole odotettavissa?

        Vanhoillisilla on enemmän esillä ihmisen osuus, kun oikeampi olisi, että korostetaan kuinka Pyhä Henki kirkastaa kullekin tilansa ja tien taivaaseen.


    • Pieni varaus on pakko rehellisyyden nimissä tehdä. Esikoisten keskuudessa on, niinkuin monissa muissa porukoissa, teoria ja käytäntö joskus hyvin kaukana toisistaan.

      Julistettu sana saattaa olla hyvinkin vastaanottamisen arvoista, mutta se ei aina tarkoita sitä, että sitä elettäisi todeksi ihan sellaisenaan.

      Eri herätysliikkeeseen kuuluvan ei pidä odottaa pelkästään hyväksyvää hyminää, vaan on syytä varautua pitemmällä aikavälillä sitouttamisrituaaliin.

      Se vaihtelee vähän jyrkkyydessään, mutta kyllä se eteen tulee jossain muodossa.

      Tässä on se suuri propleema, uskovan siirtyminen liikkeestä toiseen tai edes kiinteämpi vierailu.

      • Uhikko

        Vain uudestikastajilla on liittymisrituaali.

        Pyhästä Kasteesta tehdään pilkkaa kastamalla Jeesukseen Kristukseen kastettu ihminen uudelleen.
        ------------------------------------------

        On totta että omavanhurskaus panee uskoon tulleen ihmisen ihmisen pelkän uskon sijasta koht' siltään tienaamaan autuuttaan kaikenlaisilla tekemisen konsteilla.

        Mutta nämä on käytävä läpi joka tapauksessa, vaikka olisi samassa seurakunnassa koko ikänsä.

        Ylpeä ja itseriittoinen ihminen ei nimittäin helpolla suostu tulemaan kaikesta omastaan tyhjäksi, ja ottamaan armoa lahjana vastaan pelkästään Jumalan armosta.

        Monenlaiset "kevätjuhlaliikkeet" siinä käydään ensin lävitse, ennen kuin armo kirkastuu Jumalan rakkauden lahjaksi.


      • Uhikko kirjoitti:

        Vain uudestikastajilla on liittymisrituaali.

        Pyhästä Kasteesta tehdään pilkkaa kastamalla Jeesukseen Kristukseen kastettu ihminen uudelleen.
        ------------------------------------------

        On totta että omavanhurskaus panee uskoon tulleen ihmisen ihmisen pelkän uskon sijasta koht' siltään tienaamaan autuuttaan kaikenlaisilla tekemisen konsteilla.

        Mutta nämä on käytävä läpi joka tapauksessa, vaikka olisi samassa seurakunnassa koko ikänsä.

        Ylpeä ja itseriittoinen ihminen ei nimittäin helpolla suostu tulemaan kaikesta omastaan tyhjäksi, ja ottamaan armoa lahjana vastaan pelkästään Jumalan armosta.

        Monenlaiset "kevätjuhlaliikkeet" siinä käydään ensin lävitse, ennen kuin armo kirkastuu Jumalan rakkauden lahjaksi.

        Jos seurakuntaan tulee henkilö, joka avoimesti sanoo olevansa evankeelinen, niin sanotaanko hänelle, että tervetuloa rakas ystävä ole kuin kotonasi.
        Vai alkaako hiljalleen odotus, että hän muuntuu samanlaiseksi"meidän " kanssamme, suorittaa muutaman asian ja ennenkaikkea katkaisee yhteydet entiseen seurakuntaansa.
        Rehellisyyttä perään , raadollistakin, koska se käytäntö tulee eteen. Ei pidä huijata kermaleivoksilla, kun eteen tulee silakka ja peruna.


      • Nimetön
        vihne kirjoitti:

        Jos seurakuntaan tulee henkilö, joka avoimesti sanoo olevansa evankeelinen, niin sanotaanko hänelle, että tervetuloa rakas ystävä ole kuin kotonasi.
        Vai alkaako hiljalleen odotus, että hän muuntuu samanlaiseksi"meidän " kanssamme, suorittaa muutaman asian ja ennenkaikkea katkaisee yhteydet entiseen seurakuntaansa.
        Rehellisyyttä perään , raadollistakin, koska se käytäntö tulee eteen. Ei pidä huijata kermaleivoksilla, kun eteen tulee silakka ja peruna.

        "Vai alkaako hiljalleen odotus, että hän muuntuu samanlaiseksi"meidän " kanssamme, suorittaa muutaman asian ja ennenkaikkea katkaisee yhteydet entiseen seurakuntaansa. "

        Tämä on mielenkiintoista, että tällainen varoitus tuli. Tätä juuri eniten on tullut mietittyä asian suhteen. Onko kuitenkin niin, että lestadiolaisuus vaatii käytännössä 'kääntymisen' nimenomaan lestadiolaiseksi vaikka puheissa sellaista ei opetettaisikaan?

        Eli vaikka minä uskon saarnamiehen synninpäästön omalle kohdalleni, mutta en katkaise yhteyttäni evankelisuuteen ja muuta ulkonaisia tapojani oikeiksi, en kuitenkaan ole täysin kelvollinen? Toivottavasti tämä ei mene riitelyksi, koska olen aidosti kiinnostunut ja toivon, että tältä suunnalta voisi löytyä yhteyttä...


      • Nimetön kirjoitti:

        "Vai alkaako hiljalleen odotus, että hän muuntuu samanlaiseksi"meidän " kanssamme, suorittaa muutaman asian ja ennenkaikkea katkaisee yhteydet entiseen seurakuntaansa. "

        Tämä on mielenkiintoista, että tällainen varoitus tuli. Tätä juuri eniten on tullut mietittyä asian suhteen. Onko kuitenkin niin, että lestadiolaisuus vaatii käytännössä 'kääntymisen' nimenomaan lestadiolaiseksi vaikka puheissa sellaista ei opetettaisikaan?

        Eli vaikka minä uskon saarnamiehen synninpäästön omalle kohdalleni, mutta en katkaise yhteyttäni evankelisuuteen ja muuta ulkonaisia tapojani oikeiksi, en kuitenkaan ole täysin kelvollinen? Toivottavasti tämä ei mene riitelyksi, koska olen aidosti kiinnostunut ja toivon, että tältä suunnalta voisi löytyä yhteyttä...

        Suurinpiirtein näin se on.
        Kuitenkin on joka paikkakunnalla yksilöitä, joiden kanssa voi kokea hengenyhteyttä, mutta yleinen ilmiö se ei ole.

        Itse olen esikoistaustainen ja olen tutustunut evankeelisiin jollakin otannalla, mutta myös muihin uskoviin. Melkein joka paikassa on yksilötasolla hengenyhteys saavutettavissa, mutta yleistä hyväksyntää ei kaikkialla ole.

        Tämä ei ole lestadiolaisten yksinoikeus, kyllä sitä on muuallakin lievempänä.

        Uskon kuitenkin, että tosi ystäviä löytyy, eikä tutustumista kannata jättää tekemättä kirjoitusteni perusteella. Halusin vain raottaa, mitä voi olla edessä. Joskus se on hienovaraista, mutta joskus melko brutaaliakin.


      • olmi
        Nimetön kirjoitti:

        "Vai alkaako hiljalleen odotus, että hän muuntuu samanlaiseksi"meidän " kanssamme, suorittaa muutaman asian ja ennenkaikkea katkaisee yhteydet entiseen seurakuntaansa. "

        Tämä on mielenkiintoista, että tällainen varoitus tuli. Tätä juuri eniten on tullut mietittyä asian suhteen. Onko kuitenkin niin, että lestadiolaisuus vaatii käytännössä 'kääntymisen' nimenomaan lestadiolaiseksi vaikka puheissa sellaista ei opetettaisikaan?

        Eli vaikka minä uskon saarnamiehen synninpäästön omalle kohdalleni, mutta en katkaise yhteyttäni evankelisuuteen ja muuta ulkonaisia tapojani oikeiksi, en kuitenkaan ole täysin kelvollinen? Toivottavasti tämä ei mene riitelyksi, koska olen aidosti kiinnostunut ja toivon, että tältä suunnalta voisi löytyä yhteyttä...

        >>mutta en katkaise yhteyttäni * ja
        >>muuta ulkonaisia tapojani oikeiksi

        Eiköhän se ole ryhmä kun ryhmä -hengellinen
        tai maallinen, niin törmätään tähän samaan
        ongelmaan. Odotetaan että sen lauluja laulat,
        kenen saappaissa seisot. Kaipa se on joku
        rasismin ilmenemismuoto että katsotaan
        vähän vinoon elet ole ihan samanlainen
        kuin "me muut".


      • Uhikko
        Nimetön kirjoitti:

        "Vai alkaako hiljalleen odotus, että hän muuntuu samanlaiseksi"meidän " kanssamme, suorittaa muutaman asian ja ennenkaikkea katkaisee yhteydet entiseen seurakuntaansa. "

        Tämä on mielenkiintoista, että tällainen varoitus tuli. Tätä juuri eniten on tullut mietittyä asian suhteen. Onko kuitenkin niin, että lestadiolaisuus vaatii käytännössä 'kääntymisen' nimenomaan lestadiolaiseksi vaikka puheissa sellaista ei opetettaisikaan?

        Eli vaikka minä uskon saarnamiehen synninpäästön omalle kohdalleni, mutta en katkaise yhteyttäni evankelisuuteen ja muuta ulkonaisia tapojani oikeiksi, en kuitenkaan ole täysin kelvollinen? Toivottavasti tämä ei mene riitelyksi, koska olen aidosti kiinnostunut ja toivon, että tältä suunnalta voisi löytyä yhteyttä...

        Evankeliset ovat myös meidän laillamme luterilaisia. Seurakuntaa ei siis vaihdeta lainkaan. Tämä juttusi on sikäli perätön.

        Molemmissa saa ihan vapaasti käydä Jumalan sanan kuulossa ja nauttia Pyhät Sakramentit.

        Meillä on ryhmä joita kutsumme lempinimellä tiukkis. Heillä seurakuntakäsitys on ekslusiivinen, samoin kun vanhoillislestoillakin.

        He tietenkin waativat ihan mitä vain, eihän oman vanhurskauden palvelijoille Kristuksen lahjavanhurskaus riitä, niin kuin ei tuolle pirullekaan joka on kavalimmassa muodossaan omavanhurskaus itse.

        Mutta kun et välitä heistä, vaan otat seurakuntaan tultuasi yhteyttä evankelisiin esikoislestadiolaisiin, niin saat paljon ja hyviä ja waatimattomia ystäviä itsellesi.

        Julistajissa on tosin valitettavasti tällä kertaa paljon omaa vanhurskautta julistavia veljiä, se on nyt lapin tahto, jota he peloissaan noudattavat.

        Mutta kun pidät kiinni Jumalan vapaasta armosta joka on tullut lahjaksi jokaiselle uskovalle Jeesuksen Kristuksen teon kautta, niin sinulla ei ole hätiä mitiä essujen keskellä. Fiksuja ihmisiä he ovat, suurin osa tiukkiksistakin.


      • Uhikko kirjoitti:

        Evankeliset ovat myös meidän laillamme luterilaisia. Seurakuntaa ei siis vaihdeta lainkaan. Tämä juttusi on sikäli perätön.

        Molemmissa saa ihan vapaasti käydä Jumalan sanan kuulossa ja nauttia Pyhät Sakramentit.

        Meillä on ryhmä joita kutsumme lempinimellä tiukkis. Heillä seurakuntakäsitys on ekslusiivinen, samoin kun vanhoillislestoillakin.

        He tietenkin waativat ihan mitä vain, eihän oman vanhurskauden palvelijoille Kristuksen lahjavanhurskaus riitä, niin kuin ei tuolle pirullekaan joka on kavalimmassa muodossaan omavanhurskaus itse.

        Mutta kun et välitä heistä, vaan otat seurakuntaan tultuasi yhteyttä evankelisiin esikoislestadiolaisiin, niin saat paljon ja hyviä ja waatimattomia ystäviä itsellesi.

        Julistajissa on tosin valitettavasti tällä kertaa paljon omaa vanhurskautta julistavia veljiä, se on nyt lapin tahto, jota he peloissaan noudattavat.

        Mutta kun pidät kiinni Jumalan vapaasta armosta joka on tullut lahjaksi jokaiselle uskovalle Jeesuksen Kristuksen teon kautta, niin sinulla ei ole hätiä mitiä essujen keskellä. Fiksuja ihmisiä he ovat, suurin osa tiukkiksistakin.

        Rehellisyys ja realiteetit pitäisi olla kohdallaan. Kyllä se peli jossain ja joskus on niin kovaa, että omallakin väellä on pitelemistä saati henkilöllä, joka ei ole kokemuksen kautta harjaantunut.

        Koska on julkisesta sananjulistuksesta kyse, voin vapaasti muistellen siteerata.
        "Älköön nyt kukaan vain kuvitelko, että tämän kristillisyyden ulkopuolella on jotain elämää".

        Kyllä sellainen julistus leikkaa kaiken yhteyden poikki.
        Ei se jätä paljon mahdollisuuksia.
        Suoria huomautuksia voi myös saada vaikkapa koruista tai hiuksista, pahimmillaan.


      • vihne kirjoitti:

        Rehellisyys ja realiteetit pitäisi olla kohdallaan. Kyllä se peli jossain ja joskus on niin kovaa, että omallakin väellä on pitelemistä saati henkilöllä, joka ei ole kokemuksen kautta harjaantunut.

        Koska on julkisesta sananjulistuksesta kyse, voin vapaasti muistellen siteerata.
        "Älköön nyt kukaan vain kuvitelko, että tämän kristillisyyden ulkopuolella on jotain elämää".

        Kyllä sellainen julistus leikkaa kaiken yhteyden poikki.
        Ei se jätä paljon mahdollisuuksia.
        Suoria huomautuksia voi myös saada vaikkapa koruista tai hiuksista, pahimmillaan.

        "Ulkopuolella ei tulla vahingossakaan autuaaksi", sanoo vl-saarnamies.

        Muutenkin tekstisi oli kovin tuttua.
        Tuota se on pahimmillaan!

        Omalle joukolle laitetaan ehdoksi jotain epäoleellista, omia keksimiä kieltoja tai vaaran välttämiskeinoja.

        Mukamas heikkojen veljien takia vaaditaan kaikilta mitä ihmellisimpiä uhrauksia autuuden eteen. Tätä ei tietenkään tunnisteta / tunnusteta. Toki jotkut ehdoista eivät ole kovin vaikeita toteuttaa.

        Mutta mitäpä ihminen ei tekisi, jotta olisi inhimillisesti turvallista ja olisi itse hyväksytty!


      • Uhikko
        vihne kirjoitti:

        Rehellisyys ja realiteetit pitäisi olla kohdallaan. Kyllä se peli jossain ja joskus on niin kovaa, että omallakin väellä on pitelemistä saati henkilöllä, joka ei ole kokemuksen kautta harjaantunut.

        Koska on julkisesta sananjulistuksesta kyse, voin vapaasti muistellen siteerata.
        "Älköön nyt kukaan vain kuvitelko, että tämän kristillisyyden ulkopuolella on jotain elämää".

        Kyllä sellainen julistus leikkaa kaiken yhteyden poikki.
        Ei se jätä paljon mahdollisuuksia.
        Suoria huomautuksia voi myös saada vaikkapa koruista tai hiuksista, pahimmillaan.

        Kerroin asiat juuri niin, kuin ne ovat esikoislestadiolaisuudessa. Ei ole kermaa siinä tippaakaan.

        Heikot joutuvat koville, seurakunnassa kun seurakunnassa. Ylpeät eivät päästä edes Jumalan sanaa itsensä yläpuolelle, ja sekin on yksi ongelma.

        Vikaa on kaikissa seurakunnissa, eikä lihansa puolesta pyhää seurakuntaa ole.

        Kuinka moni odottaa kotona kädet ristissä ja huom! vain toislta, ja unohtaa muiden vikoja seuratessaan ja mielestä sanaa itselleen etsiessä tyystin oman tehtävänsä seurakunnassa seurakunnan heikkojen holhoajana.

        Eihän se vaikeata ole arvostella muita, siinäkin pitäisi kuitenkin pysyä asiassa ja koetella aina ensin omat tekonsa.

        Se on aivan kuin pitäisi sormeaan vasaran ja naulan välissä, naulitessaan kaveriaan ristyille.
        Ja tietenkin kaverissaan sitten naulitsee ja murhaa Jeesusta.


      • Uhikko kirjoitti:

        Kerroin asiat juuri niin, kuin ne ovat esikoislestadiolaisuudessa. Ei ole kermaa siinä tippaakaan.

        Heikot joutuvat koville, seurakunnassa kun seurakunnassa. Ylpeät eivät päästä edes Jumalan sanaa itsensä yläpuolelle, ja sekin on yksi ongelma.

        Vikaa on kaikissa seurakunnissa, eikä lihansa puolesta pyhää seurakuntaa ole.

        Kuinka moni odottaa kotona kädet ristissä ja huom! vain toislta, ja unohtaa muiden vikoja seuratessaan ja mielestä sanaa itselleen etsiessä tyystin oman tehtävänsä seurakunnassa seurakunnan heikkojen holhoajana.

        Eihän se vaikeata ole arvostella muita, siinäkin pitäisi kuitenkin pysyä asiassa ja koetella aina ensin omat tekonsa.

        Se on aivan kuin pitäisi sormeaan vasaran ja naulan välissä, naulitessaan kaveriaan ristyille.
        Ja tietenkin kaverissaan sitten naulitsee ja murhaa Jeesusta.

        Kun ihminen on saanut maistaa vaatimuksia jossain ryhmässä, on epärehellistä johdattaa toiseen samanlaiseen tilanteeseen ilman ennakkovaroitusta.

        Asia on niinkuin sanoin, että sisäpuolisillakin on monella paikkakunnalla kestämistä.
        Tässä ei nyt arvioida sinua eikä minua, luullakseni, vaan annetaan asiallista tietoa kyselevälle ihmiselle.


      • Uhikko
        vihne kirjoitti:

        Kun ihminen on saanut maistaa vaatimuksia jossain ryhmässä, on epärehellistä johdattaa toiseen samanlaiseen tilanteeseen ilman ennakkovaroitusta.

        Asia on niinkuin sanoin, että sisäpuolisillakin on monella paikkakunnalla kestämistä.
        Tässä ei nyt arvioida sinua eikä minua, luullakseni, vaan annetaan asiallista tietoa kyselevälle ihmiselle.

        Siis evankeelisia esikoislestadiolaisia, niin tilanne onkin hankala. Se johtuu juuri siitä jonka jo mainitsinkin, eli lakihenkisten lapinmiesten painostuksesta johtuvasta pelosta.

        Mutta eikö se ole väärin, jos mikä, ellei näille miehille myöskin kerrota rakkaudessa totuutta, vaan mennään pelon vuoksi mukaan heidän kuvioihinsa, ja hylätään vapaasti uskon kautta lahjaksi Kristukselta saatava Jumalan vanhurskaus.


      • Nimetön
        Uhikko kirjoitti:

        Evankeliset ovat myös meidän laillamme luterilaisia. Seurakuntaa ei siis vaihdeta lainkaan. Tämä juttusi on sikäli perätön.

        Molemmissa saa ihan vapaasti käydä Jumalan sanan kuulossa ja nauttia Pyhät Sakramentit.

        Meillä on ryhmä joita kutsumme lempinimellä tiukkis. Heillä seurakuntakäsitys on ekslusiivinen, samoin kun vanhoillislestoillakin.

        He tietenkin waativat ihan mitä vain, eihän oman vanhurskauden palvelijoille Kristuksen lahjavanhurskaus riitä, niin kuin ei tuolle pirullekaan joka on kavalimmassa muodossaan omavanhurskaus itse.

        Mutta kun et välitä heistä, vaan otat seurakuntaan tultuasi yhteyttä evankelisiin esikoislestadiolaisiin, niin saat paljon ja hyviä ja waatimattomia ystäviä itsellesi.

        Julistajissa on tosin valitettavasti tällä kertaa paljon omaa vanhurskautta julistavia veljiä, se on nyt lapin tahto, jota he peloissaan noudattavat.

        Mutta kun pidät kiinni Jumalan vapaasta armosta joka on tullut lahjaksi jokaiselle uskovalle Jeesuksen Kristuksen teon kautta, niin sinulla ei ole hätiä mitiä essujen keskellä. Fiksuja ihmisiä he ovat, suurin osa tiukkiksistakin.

        Sen verran on tullut erilaisissa uskovien ympyröissä kuljettua, ettei mitään epärealistisia odotuksia ole. Joka porukassa on vikansa ja kaikkialla on erilaisia ihmisyksilöitä. Toisaalta ryhmän erityispainotukset kyllä näkyvät eli jos korostetaan vaikkapa karismaattisia henkilahjoja (helluntailaiset) niin joku jolla ei sellaisia ole, voi joutua outoon valoon (tai ainakin kokea olevansa puutteellinen).

        Oletan että esikoisuudessakin on omat sisäiset odotukset ja käsitykset uskovista (voivat olla ihan tiedostamattomiakin) ja ulkopuolinen voi olla aivan autuaan tietämätön niistä. Käytännössä asia varmaan ratkeaa siinä vaiheessa suuntaan tai toiseen, kun nuo odotukset tulevat näkyviin jollain lailla. Esim. jos oletetaan, että rupeaisin käymään seuroissa, mutta saisin sitten jossain vaiheessa kuulla, että parempi lopettaa muualla käyminen. Tällöin ainakin minun rajani ylittyisi ja homma loppuisi siihen. Mutta tämä on vain spekulaatiota, aika näyttänee kuinka käy.


      • Joppe
        Uhikko kirjoitti:

        Evankeliset ovat myös meidän laillamme luterilaisia. Seurakuntaa ei siis vaihdeta lainkaan. Tämä juttusi on sikäli perätön.

        Molemmissa saa ihan vapaasti käydä Jumalan sanan kuulossa ja nauttia Pyhät Sakramentit.

        Meillä on ryhmä joita kutsumme lempinimellä tiukkis. Heillä seurakuntakäsitys on ekslusiivinen, samoin kun vanhoillislestoillakin.

        He tietenkin waativat ihan mitä vain, eihän oman vanhurskauden palvelijoille Kristuksen lahjavanhurskaus riitä, niin kuin ei tuolle pirullekaan joka on kavalimmassa muodossaan omavanhurskaus itse.

        Mutta kun et välitä heistä, vaan otat seurakuntaan tultuasi yhteyttä evankelisiin esikoislestadiolaisiin, niin saat paljon ja hyviä ja waatimattomia ystäviä itsellesi.

        Julistajissa on tosin valitettavasti tällä kertaa paljon omaa vanhurskautta julistavia veljiä, se on nyt lapin tahto, jota he peloissaan noudattavat.

        Mutta kun pidät kiinni Jumalan vapaasta armosta joka on tullut lahjaksi jokaiselle uskovalle Jeesuksen Kristuksen teon kautta, niin sinulla ei ole hätiä mitiä essujen keskellä. Fiksuja ihmisiä he ovat, suurin osa tiukkiksistakin.

        Evankeliset-Esikoislestadiolaiset ovat eriseura joka on hylännyt Lestadiuksen opin ja kääntyneet kuolleen kirkon helmaan. Luulevat että siellä on makeampaa tehdä vapaasti syntiä. Siellä ei tarvitse katua väärin tekoja eikä synnissä eläminen ole ollenkaan häpeällistä. Tästä esimerkki viimeaikaiset kirkon työntekijöiden rellästämiset naisseikkailuineen ja kähmintöineen. Näitä he sitten puolustavat aina viimeiseen asti. Näistä lehdet kirjoittavat ja herkuttelevat. Puhutaan suuresta lahjavanhurskaudesta ja toinen jalka sutii maailman rientoihin ja vääriin oppeihin. Suullaan kielletään se mistä on henki ja elämä saatu. Jeesus varoittaa tälläisten farisealaisten töistä joita he tekevät. Tuo kirjoitus huokuu vihaa Esikoisten seurakuntaa vastaan ja vielä lietsoo sitä sellaisille jotka eivät niistä mitään ole olleet tietoisia. Näistä Raattamaa kirjoittaa että he ovat ylimmäisiä orasten nyppijöitä ja hengen sammuttajia.


      • EI-joppe
        Joppe kirjoitti:

        Evankeliset-Esikoislestadiolaiset ovat eriseura joka on hylännyt Lestadiuksen opin ja kääntyneet kuolleen kirkon helmaan. Luulevat että siellä on makeampaa tehdä vapaasti syntiä. Siellä ei tarvitse katua väärin tekoja eikä synnissä eläminen ole ollenkaan häpeällistä. Tästä esimerkki viimeaikaiset kirkon työntekijöiden rellästämiset naisseikkailuineen ja kähmintöineen. Näitä he sitten puolustavat aina viimeiseen asti. Näistä lehdet kirjoittavat ja herkuttelevat. Puhutaan suuresta lahjavanhurskaudesta ja toinen jalka sutii maailman rientoihin ja vääriin oppeihin. Suullaan kielletään se mistä on henki ja elämä saatu. Jeesus varoittaa tälläisten farisealaisten töistä joita he tekevät. Tuo kirjoitus huokuu vihaa Esikoisten seurakuntaa vastaan ja vielä lietsoo sitä sellaisille jotka eivät niistä mitään ole olleet tietoisia. Näistä Raattamaa kirjoittaa että he ovat ylimmäisiä orasten nyppijöitä ja hengen sammuttajia.

        kyllä ei-evankelis-esikoisten joukossa on sattunut vuosien varrella sellaisia juttuja joista nousisi aika haloo jos tulisivat julkisuuteen. Puolustelua ja vähättelyä vuosikaudet.... jne


      • näin on totuus

        Tälläiset mielipiteet ei kuulu tänne! Jos sinä et ota kaikkea vastaan, niin älä ala yleistämään. Oletko edes esikoislestadiolainen?


      • näin on totuus kirjoitti:

        Tälläiset mielipiteet ei kuulu tänne! Jos sinä et ota kaikkea vastaan, niin älä ala yleistämään. Oletko edes esikoislestadiolainen?

        Sullekkin sanoisin, ettei täällä ollut arvoitavana kukaan henkilö,en edes minä, vaan asia.
        Sanon suoraan, että tarjoilet kermaleivosta tieten. On siis kyse epärehellisyydestä.


      • näin on
        Uhikko kirjoitti:

        Evankeliset ovat myös meidän laillamme luterilaisia. Seurakuntaa ei siis vaihdeta lainkaan. Tämä juttusi on sikäli perätön.

        Molemmissa saa ihan vapaasti käydä Jumalan sanan kuulossa ja nauttia Pyhät Sakramentit.

        Meillä on ryhmä joita kutsumme lempinimellä tiukkis. Heillä seurakuntakäsitys on ekslusiivinen, samoin kun vanhoillislestoillakin.

        He tietenkin waativat ihan mitä vain, eihän oman vanhurskauden palvelijoille Kristuksen lahjavanhurskaus riitä, niin kuin ei tuolle pirullekaan joka on kavalimmassa muodossaan omavanhurskaus itse.

        Mutta kun et välitä heistä, vaan otat seurakuntaan tultuasi yhteyttä evankelisiin esikoislestadiolaisiin, niin saat paljon ja hyviä ja waatimattomia ystäviä itsellesi.

        Julistajissa on tosin valitettavasti tällä kertaa paljon omaa vanhurskautta julistavia veljiä, se on nyt lapin tahto, jota he peloissaan noudattavat.

        Mutta kun pidät kiinni Jumalan vapaasta armosta joka on tullut lahjaksi jokaiselle uskovalle Jeesuksen Kristuksen teon kautta, niin sinulla ei ole hätiä mitiä essujen keskellä. Fiksuja ihmisiä he ovat, suurin osa tiukkiksistakin.

        "Meillä on ryhmä joita kutsumme lempinimellä tiukkis." Tämä niinkuin moni muukin uhikon kirjoituksissa on valhetta. Uhikko kirjoittaa monilla eri nimimerkeillä, mutta tämä sopii hänelle parhaiten. Hän uhmaa Jumalan palvelijoiden Pyhän Hengen kautta antamia neuvoja ja HAUKKUU näiden neuvojen seuraajia tiukkapipoisiksi eli tiukkiksiksi.

        Hän uskoo omiin luuloihinsa. En tunne ketään, kuka voisi edes langan pätkän kutoa vanhurskauden vaatteeseen. Hän luulee myös, että voi tehdä mitä vain, sillä armo riittää. Kenellä ei ole samanlaista uskoa kuin hänellä on omavanhurskas, joka töillään yrittää ansaita autuutta.


      • armolaitos
        Uhikko kirjoitti:

        Siis evankeelisia esikoislestadiolaisia, niin tilanne onkin hankala. Se johtuu juuri siitä jonka jo mainitsinkin, eli lakihenkisten lapinmiesten painostuksesta johtuvasta pelosta.

        Mutta eikö se ole väärin, jos mikä, ellei näille miehille myöskin kerrota rakkaudessa totuutta, vaan mennään pelon vuoksi mukaan heidän kuvioihinsa, ja hylätään vapaasti uskon kautta lahjaksi Kristukselta saatava Jumalan vanhurskaus.

        Lapinmiehet saarnaavat mitä suurimmalla rakkaudella sen, mitä Pyhä Henki ilmoittaa, ettei kenellekään tulisi vahinko, ei edes itselle, sillä heidän pitää tili tehdä puheistaan. He eivät painosta ketään, mutta synninrakastajista parannussaarna tuntuu tuomiolta.

        Evankeliumi, jota Jeesus käski saarnaamaan sisältää sekä parannussaarnan, että syntien anteeksiantamisen saarnaa. Ei ole armoa ilman totuutta, eikä totuutta ilman armoa. Jos toinen puutuu, niin silloin suljetaan tie taivaaseen ja avataan se helvettiin.

        Esikoislestadiolaisuudessa on aina saarnattu syntinsä tuntevaisille avoin tie armoistuimelle ja saarnattu armosta kaikki synnit anteeksi iankaikkisella unhoituksella. Mitä silloin puuttuu, kun saarnataan täydellinen evankeliumi, eikä nukuteta synteihin.


      • näin on totuus
        vihne kirjoitti:

        Sullekkin sanoisin, ettei täällä ollut arvoitavana kukaan henkilö,en edes minä, vaan asia.
        Sanon suoraan, että tarjoilet kermaleivosta tieten. On siis kyse epärehellisyydestä.

        eikä sinun olisi tarvinnut ruveta kärjistelemään oman mielikuvituksesi mukaan. En tietääkseni ole luvannut mitään. Haluan vaan toivottaa kaikki tervetulleiksi kuulemaan elävää Jumalan Sanaa.

        On selvää, että koska ihminen on liha, niin ei hän ole enkeliksi tullut. En kuitenkaan tiedä yhtään seurakuntaa, missä ihmisillä on niin suuri rakkaus keskenään. Samanlaista rakkaudenpalvelusta, joka ilmenee etenkin lähetyskokousten aikana, ei ole missään.


      • armolaitos kirjoitti:

        Lapinmiehet saarnaavat mitä suurimmalla rakkaudella sen, mitä Pyhä Henki ilmoittaa, ettei kenellekään tulisi vahinko, ei edes itselle, sillä heidän pitää tili tehdä puheistaan. He eivät painosta ketään, mutta synninrakastajista parannussaarna tuntuu tuomiolta.

        Evankeliumi, jota Jeesus käski saarnaamaan sisältää sekä parannussaarnan, että syntien anteeksiantamisen saarnaa. Ei ole armoa ilman totuutta, eikä totuutta ilman armoa. Jos toinen puutuu, niin silloin suljetaan tie taivaaseen ja avataan se helvettiin.

        Esikoislestadiolaisuudessa on aina saarnattu syntinsä tuntevaisille avoin tie armoistuimelle ja saarnattu armosta kaikki synnit anteeksi iankaikkisella unhoituksella. Mitä silloin puuttuu, kun saarnataan täydellinen evankeliumi, eikä nukuteta synteihin.

        Miten sitten käytännössä?

        Vuosia sitten vierailin Pohjois-Ruotsissa esikoisuuden sydänalueilla. Yövyimme perheessä, jossa isä ei ollut esikoisia. Äiti oli "tehnyt parannuksen" äskettäin, vanha Daavid oli hänen hengellinen isänsä.

        Tämä perheenäiti olisi halunnut kanssakäymistä muiden seurakuntalaisten kanssa. Häntä oli neuvottu: Kun tukkasi kasvaa ja olohuoneen seinät tyhjenevät, niin sitten alkaa vieraita käydä.

        Hengellinen isä oli kehottanut vappaasti uskomaan, joka on oikein. Kuitenkin tämä henkilö oli hyvin ahdistunut siitä muusta.

        Kun tässä viestiketjussa asioita kyselee henkilö, joka on jo kertaalleen tämän yhdenmukaistamisen vaatimuksen kokenut, on väärin salata tämä puoli esikoisiin liittyen. Niinkuin sanottu, paikkakunta ratkaisee paljon ja minkälaisiin henkilöihin tutustuu ensiksi. Jos tutustuu paikkakunnan voimahahmoon ja hän hyväksyy, muutkin hyväksyvät vaikka pitkin hampain.


      • näin on totuus kirjoitti:

        eikä sinun olisi tarvinnut ruveta kärjistelemään oman mielikuvituksesi mukaan. En tietääkseni ole luvannut mitään. Haluan vaan toivottaa kaikki tervetulleiksi kuulemaan elävää Jumalan Sanaa.

        On selvää, että koska ihminen on liha, niin ei hän ole enkeliksi tullut. En kuitenkaan tiedä yhtään seurakuntaa, missä ihmisillä on niin suuri rakkaus keskenään. Samanlaista rakkaudenpalvelusta, joka ilmenee etenkin lähetyskokousten aikana, ei ole missään.

        KESKENÄÄN: eivätkö bublikaanitkin niin tee, mikä kiitos se on, jos palvelee samankaltaista ja rakastaa.


      • Elton
        Uhikko kirjoitti:

        Siis evankeelisia esikoislestadiolaisia, niin tilanne onkin hankala. Se johtuu juuri siitä jonka jo mainitsinkin, eli lakihenkisten lapinmiesten painostuksesta johtuvasta pelosta.

        Mutta eikö se ole väärin, jos mikä, ellei näille miehille myöskin kerrota rakkaudessa totuutta, vaan mennään pelon vuoksi mukaan heidän kuvioihinsa, ja hylätään vapaasti uskon kautta lahjaksi Kristukselta saatava Jumalan vanhurskaus.

        Voi yksinkertaisuutta, voi pimeyttä.


      • samaa mieltä
        näin on kirjoitti:

        "Meillä on ryhmä joita kutsumme lempinimellä tiukkis." Tämä niinkuin moni muukin uhikon kirjoituksissa on valhetta. Uhikko kirjoittaa monilla eri nimimerkeillä, mutta tämä sopii hänelle parhaiten. Hän uhmaa Jumalan palvelijoiden Pyhän Hengen kautta antamia neuvoja ja HAUKKUU näiden neuvojen seuraajia tiukkapipoisiksi eli tiukkiksiksi.

        Hän uskoo omiin luuloihinsa. En tunne ketään, kuka voisi edes langan pätkän kutoa vanhurskauden vaatteeseen. Hän luulee myös, että voi tehdä mitä vain, sillä armo riittää. Kenellä ei ole samanlaista uskoa kuin hänellä on omavanhurskas, joka töillään yrittää ansaita autuutta.

        Totuus on juuri tälläinen, pitäisiköhän nimikin tuoda näytille, minkälainen kasvoton olento paljastuu noiden nimimerkkien takaa, ellei rauhoitu.


      • näin on totuus
        vihne kirjoitti:

        KESKENÄÄN: eivätkö bublikaanitkin niin tee, mikä kiitos se on, jos palvelee samankaltaista ja rakastaa.

        Ei ole vihaa muitakaan kohtaan. Kaikki on tervetulleita mukaan. Paavalikin neuvoo tekemään hyvää kaikille, mutta etenkin niille, jotka ovat kanssaveljet Kristuksessa.


      • Koettakaa nyt avata silmiä
        armolaitos kirjoitti:

        Lapinmiehet saarnaavat mitä suurimmalla rakkaudella sen, mitä Pyhä Henki ilmoittaa, ettei kenellekään tulisi vahinko, ei edes itselle, sillä heidän pitää tili tehdä puheistaan. He eivät painosta ketään, mutta synninrakastajista parannussaarna tuntuu tuomiolta.

        Evankeliumi, jota Jeesus käski saarnaamaan sisältää sekä parannussaarnan, että syntien anteeksiantamisen saarnaa. Ei ole armoa ilman totuutta, eikä totuutta ilman armoa. Jos toinen puutuu, niin silloin suljetaan tie taivaaseen ja avataan se helvettiin.

        Esikoislestadiolaisuudessa on aina saarnattu syntinsä tuntevaisille avoin tie armoistuimelle ja saarnattu armosta kaikki synnit anteeksi iankaikkisella unhoituksella. Mitä silloin puuttuu, kun saarnataan täydellinen evankeliumi, eikä nukuteta synteihin.

        On se tolkutonta, että tuollaisen puuron tänne lykkääjä käyttää nimimerkkiä armolaitos.


      • Tobi Niemi
        Joppe kirjoitti:

        Evankeliset-Esikoislestadiolaiset ovat eriseura joka on hylännyt Lestadiuksen opin ja kääntyneet kuolleen kirkon helmaan. Luulevat että siellä on makeampaa tehdä vapaasti syntiä. Siellä ei tarvitse katua väärin tekoja eikä synnissä eläminen ole ollenkaan häpeällistä. Tästä esimerkki viimeaikaiset kirkon työntekijöiden rellästämiset naisseikkailuineen ja kähmintöineen. Näitä he sitten puolustavat aina viimeiseen asti. Näistä lehdet kirjoittavat ja herkuttelevat. Puhutaan suuresta lahjavanhurskaudesta ja toinen jalka sutii maailman rientoihin ja vääriin oppeihin. Suullaan kielletään se mistä on henki ja elämä saatu. Jeesus varoittaa tälläisten farisealaisten töistä joita he tekevät. Tuo kirjoitus huokuu vihaa Esikoisten seurakuntaa vastaan ja vielä lietsoo sitä sellaisille jotka eivät niistä mitään ole olleet tietoisia. Näistä Raattamaa kirjoittaa että he ovat ylimmäisiä orasten nyppijöitä ja hengen sammuttajia.

        Hylätty Laestadiuksen oppi?
        Selitäs mikä se on, millainen.

        Suulla kielletään se, mistä on henki ja elämä
        saatu!
        Mistä se on saatu, kerrohan


      • näin on
        samaa mieltä kirjoitti:

        Totuus on juuri tälläinen, pitäisiköhän nimikin tuoda näytille, minkälainen kasvoton olento paljastuu noiden nimimerkkien takaa, ellei rauhoitu.

        Ei taideta nuin kuitenkaan tehdä.


      • Uhikko
        armolaitos kirjoitti:

        Lapinmiehet saarnaavat mitä suurimmalla rakkaudella sen, mitä Pyhä Henki ilmoittaa, ettei kenellekään tulisi vahinko, ei edes itselle, sillä heidän pitää tili tehdä puheistaan. He eivät painosta ketään, mutta synninrakastajista parannussaarna tuntuu tuomiolta.

        Evankeliumi, jota Jeesus käski saarnaamaan sisältää sekä parannussaarnan, että syntien anteeksiantamisen saarnaa. Ei ole armoa ilman totuutta, eikä totuutta ilman armoa. Jos toinen puutuu, niin silloin suljetaan tie taivaaseen ja avataan se helvettiin.

        Esikoislestadiolaisuudessa on aina saarnattu syntinsä tuntevaisille avoin tie armoistuimelle ja saarnattu armosta kaikki synnit anteeksi iankaikkisella unhoituksella. Mitä silloin puuttuu, kun saarnataan täydellinen evankeliumi, eikä nukuteta synteihin.

        Sinä voit pitää heitä vaikka jumalinasi minun puolestani, mutta älä kauppaa muille!

        Asia on juuri kuten sanoin, se ei selittelemällä parane. Totuus pitäisi kertoa julkisesti koko seurakunnalle.


      • Uhikko
        Elton kirjoitti:

        Voi yksinkertaisuutta, voi pimeyttä.

        Sinä edusta omanvanhurskauden pimeyttä ressukka.
        Nöyrry suuruudenhulludestasi ja ota sinäkin armo vastaan lahjana!


      • keinona
        näin on kirjoitti:

        Ei taideta nuin kuitenkaan tehdä.

        Ei tehdä nuin vielä, odotetaan vielä hetken. Onhan käsketty odottaa ennen kuin laitetaan kirvestä puun juureen. Jospa auttaisi se että sonnitettaisiin ja odotettaisiin vielä vuosi. Voihan siinä olla jo nytkin että joku on sonnittanut aivan liikaa, eikä sekään ole hyvä jos siinä ei kasva kuin tuonen koit.


      • Uhikko
        Joppe kirjoitti:

        Evankeliset-Esikoislestadiolaiset ovat eriseura joka on hylännyt Lestadiuksen opin ja kääntyneet kuolleen kirkon helmaan. Luulevat että siellä on makeampaa tehdä vapaasti syntiä. Siellä ei tarvitse katua väärin tekoja eikä synnissä eläminen ole ollenkaan häpeällistä. Tästä esimerkki viimeaikaiset kirkon työntekijöiden rellästämiset naisseikkailuineen ja kähmintöineen. Näitä he sitten puolustavat aina viimeiseen asti. Näistä lehdet kirjoittavat ja herkuttelevat. Puhutaan suuresta lahjavanhurskaudesta ja toinen jalka sutii maailman rientoihin ja vääriin oppeihin. Suullaan kielletään se mistä on henki ja elämä saatu. Jeesus varoittaa tälläisten farisealaisten töistä joita he tekevät. Tuo kirjoitus huokuu vihaa Esikoisten seurakuntaa vastaan ja vielä lietsoo sitä sellaisille jotka eivät niistä mitään ole olleet tietoisia. Näistä Raattamaa kirjoittaa että he ovat ylimmäisiä orasten nyppijöitä ja hengen sammuttajia.

        Katso ettet pilkkaa Kristusta.

        Evankeliset esikoislestadiolaist tuntevat Jeesuksen ja seuraavat häntä, hyläten kaikki paavit ja munkkisäädöset.

        Kokeilisit edes kerran uskoa Jeesukseen niin huomaisit sinäkin tuon valtavan eron omavanhurskauteen verrattuna. On ilo rauha ja vapaus, ei tarvitse epäillä kun uskoo Jeesuksen vanhurskauteen eikä luota omaansa. Kiitos Jeesus sinulle armosta ja sovituksesta Jumalan kanssa!


      • Uhikko
        näin on kirjoitti:

        "Meillä on ryhmä joita kutsumme lempinimellä tiukkis." Tämä niinkuin moni muukin uhikon kirjoituksissa on valhetta. Uhikko kirjoittaa monilla eri nimimerkeillä, mutta tämä sopii hänelle parhaiten. Hän uhmaa Jumalan palvelijoiden Pyhän Hengen kautta antamia neuvoja ja HAUKKUU näiden neuvojen seuraajia tiukkapipoisiksi eli tiukkiksiksi.

        Hän uskoo omiin luuloihinsa. En tunne ketään, kuka voisi edes langan pätkän kutoa vanhurskauden vaatteeseen. Hän luulee myös, että voi tehdä mitä vain, sillä armo riittää. Kenellä ei ole samanlaista uskoa kuin hänellä on omavanhurskas, joka töillään yrittää ansaita autuutta.

        Ei uhikkoon, ei tietenkään.

        Mutta totuus on tuo mitä sanoin, eikä se muuksi muutu.


      • Uhikko
        keinona kirjoitti:

        Ei tehdä nuin vielä, odotetaan vielä hetken. Onhan käsketty odottaa ennen kuin laitetaan kirvestä puun juureen. Jospa auttaisi se että sonnitettaisiin ja odotettaisiin vielä vuosi. Voihan siinä olla jo nytkin että joku on sonnittanut aivan liikaa, eikä sekään ole hyvä jos siinä ei kasva kuin tuonen koit.

        Onneksi saatanalla ei ole valtaa Kristuksen vanhurskauden edessä, vaan se joutuu kerran oman kunniansa kanssa häpeään.

        Niin käy kaikkien hengellisen ylpeytensä hekumassa elävien kirvesmiesten, ellei Kristuksen lahjavanhurskaus ala kelvata.


      • Uhikko
        näin on totuus kirjoitti:

        Ei ole vihaa muitakaan kohtaan. Kaikki on tervetulleita mukaan. Paavalikin neuvoo tekemään hyvää kaikille, mutta etenkin niille, jotka ovat kanssaveljet Kristuksessa.

        Osa essuista todellakin kokee kaikki kristityt veljikseen ja sisarikseen. Se on ihana asia se.

        Mutta kuten tälläkin palstalla käy hyvin ilmi, niin he joutuvat Kristuksen seuraamisen tähden vainotuiksi omanvanhurskauden palvelijoilta.
        Totuutta ei saisi sanoa niin, kuin se on.


      • armon saanut
        näin on totuus kirjoitti:

        eikä sinun olisi tarvinnut ruveta kärjistelemään oman mielikuvituksesi mukaan. En tietääkseni ole luvannut mitään. Haluan vaan toivottaa kaikki tervetulleiksi kuulemaan elävää Jumalan Sanaa.

        On selvää, että koska ihminen on liha, niin ei hän ole enkeliksi tullut. En kuitenkaan tiedä yhtään seurakuntaa, missä ihmisillä on niin suuri rakkaus keskenään. Samanlaista rakkaudenpalvelusta, joka ilmenee etenkin lähetyskokousten aikana, ei ole missään.

        Tule vain vapaasti seuroihin, Pyhä Henki kirkastaa meille kulloinkin tarvitsemamme. Olen itse saanut kokea Jumalan armollista läsnäoloa ja kanssaihmisten rakkautta pohjoisessa ja etelässä.
        Ne asiat, mitä en seurapuheista osaa itselleni omistaa, lienevät sitten sellaisia, joihin minun ei tarvitse sen enempää syventyä.

        Olen oman kokemukseni perusteella ymmärtänyt, että esikoislestadiolaisseuroissa saarnataan Raamatun mukainen Jumalan Sana ja siellä olen kuullut Hyvän Paimenen äänen. Se riittää minulle.

        Hengenyhteyttä koen toki myös muidenkin uskonystävien kanssa enkä siten voi ajatella seurakunnan rajojen piirtyvän rukoushuoneiden ulkoseiniä myöten,hengellinen kotini on edelleen esikoislestadiolaisuus, johon uskallan kaikki sielunhädässä olevat ohjata. Täydellistä seurakuntaa tuskin löytyy, mutta täydellinen armon valtakunta, missä saarnataan kaikki synnit anteeksi, on minulle löytynyt ja se riittää.


      • armon saanut
        Joppe kirjoitti:

        Evankeliset-Esikoislestadiolaiset ovat eriseura joka on hylännyt Lestadiuksen opin ja kääntyneet kuolleen kirkon helmaan. Luulevat että siellä on makeampaa tehdä vapaasti syntiä. Siellä ei tarvitse katua väärin tekoja eikä synnissä eläminen ole ollenkaan häpeällistä. Tästä esimerkki viimeaikaiset kirkon työntekijöiden rellästämiset naisseikkailuineen ja kähmintöineen. Näitä he sitten puolustavat aina viimeiseen asti. Näistä lehdet kirjoittavat ja herkuttelevat. Puhutaan suuresta lahjavanhurskaudesta ja toinen jalka sutii maailman rientoihin ja vääriin oppeihin. Suullaan kielletään se mistä on henki ja elämä saatu. Jeesus varoittaa tälläisten farisealaisten töistä joita he tekevät. Tuo kirjoitus huokuu vihaa Esikoisten seurakuntaa vastaan ja vielä lietsoo sitä sellaisille jotka eivät niistä mitään ole olleet tietoisia. Näistä Raattamaa kirjoittaa että he ovat ylimmäisiä orasten nyppijöitä ja hengen sammuttajia.

        En oikein ymmärtänyt Jopen kirjoitusta, tai ainakaan sitä, miten hän määrittelee evankeelisuuden. Väitän, että nimenomaan esikoislestadiolainen sananjulistus synnistä ja armosta on evankeelista, eli siis sisältää ilosanoman syntinsätuntevalle ja niitä katuvalle.

        Tuntuu siltä, että muutama täällä kirjoittelee oman katkeroituneen mielensä kirvoittamana ikäänkuin suuremmankin joukon nimissä. Näitä kirjoittajia en tunnista evankeelisiksi, koska he näyttävät valvovan toisten todellisissa tai oletetuissa vioissa. Kirjoituksista kuultaa vain katkeruus ja pahansuopuus, vaikka pyritäänkin toimimaan oikean uskon puolesta, omavanhurskauden vastustajana.

        Miksi et kirjoittaja, mene reilusti sen /niiden puheille, jotka mielestäsi opettavat muuta kuin Jumalan Sanan mukaista oppia, mikä ajaa sinua kerrasta toiseen purkamaan pahaaoloasi ja negatiivisia asenteitasi Lapinsaarnaajiin ja muihinkin?

        En usko, että puheillasi voit estää Jumalan työtä kenenkään kohdalla, mutta taitaa se huono omatunto vaivata kun yöllä pääsi tyynyyn
        kallistat.

        Kirjoituksissasi on myös paljon asiaa, yritä selvittää itsellesi tämä "Lappiviha", ja esiinny korrektisti täällä, siten saat paljon enemmän vastakaikua ja todellista arvostusta myös sille sisällölle, joka muutoin helposti hautautuu halveksunnan ja epäasiallisuuksien alle.


      • Uhikko
        armon saanut kirjoitti:

        En oikein ymmärtänyt Jopen kirjoitusta, tai ainakaan sitä, miten hän määrittelee evankeelisuuden. Väitän, että nimenomaan esikoislestadiolainen sananjulistus synnistä ja armosta on evankeelista, eli siis sisältää ilosanoman syntinsätuntevalle ja niitä katuvalle.

        Tuntuu siltä, että muutama täällä kirjoittelee oman katkeroituneen mielensä kirvoittamana ikäänkuin suuremmankin joukon nimissä. Näitä kirjoittajia en tunnista evankeelisiksi, koska he näyttävät valvovan toisten todellisissa tai oletetuissa vioissa. Kirjoituksista kuultaa vain katkeruus ja pahansuopuus, vaikka pyritäänkin toimimaan oikean uskon puolesta, omavanhurskauden vastustajana.

        Miksi et kirjoittaja, mene reilusti sen /niiden puheille, jotka mielestäsi opettavat muuta kuin Jumalan Sanan mukaista oppia, mikä ajaa sinua kerrasta toiseen purkamaan pahaaoloasi ja negatiivisia asenteitasi Lapinsaarnaajiin ja muihinkin?

        En usko, että puheillasi voit estää Jumalan työtä kenenkään kohdalla, mutta taitaa se huono omatunto vaivata kun yöllä pääsi tyynyyn
        kallistat.

        Kirjoituksissasi on myös paljon asiaa, yritä selvittää itsellesi tämä "Lappiviha", ja esiinny korrektisti täällä, siten saat paljon enemmän vastakaikua ja todellista arvostusta myös sille sisällölle, joka muutoin helposti hautautuu halveksunnan ja epäasiallisuuksien alle.

        Niin myös lapissa.

        Jos vanhurskauttamiseen lisätään - pelkän uskon lisäksi, yksikin ihmisteko, niin se on jo silloin väärä vanhurskauttamisoppi.

        Jos sinulta vaaditaan vaikka sellaista, että sinun pitää vanhurskaaksi tullaksesi kuulua vaikkapa esikoislestadiolaiseen tai vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen, niin taikinassa on jo silloin mukansa vahva farisealaisten hapate.

        Puhumattakaan jos sinulta vaaditaan muutaman pietistis-hernhutilaisen omavanhurskaan lappaisen miehen kumartamista jumalan veroisina.
        Tällainen harhaoppi on jo hävytöntä isäntähenkeä legalismia ja omavanhurskautta.


      • paremmin
        Uhikko kirjoitti:

        Niin myös lapissa.

        Jos vanhurskauttamiseen lisätään - pelkän uskon lisäksi, yksikin ihmisteko, niin se on jo silloin väärä vanhurskauttamisoppi.

        Jos sinulta vaaditaan vaikka sellaista, että sinun pitää vanhurskaaksi tullaksesi kuulua vaikkapa esikoislestadiolaiseen tai vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen, niin taikinassa on jo silloin mukansa vahva farisealaisten hapate.

        Puhumattakaan jos sinulta vaaditaan muutaman pietistis-hernhutilaisen omavanhurskaan lappaisen miehen kumartamista jumalan veroisina.
        Tällainen harhaoppi on jo hävytöntä isäntähenkeä legalismia ja omavanhurskautta.

        Itsessä et kuitenkaan tunnista pirun työtä.


      • Uhikko
        paremmin kirjoitti:

        Itsessä et kuitenkaan tunnista pirun työtä.

        Harmi juttu, kyllä sinulla sitten riittää voivotusta ja ruikutusta, itsesi surkuttelua, epäilyä, Jumalan työn halveksuntaa ja mitätöintiä, muiden kristittyjen, (jotka yksin armosta uskovat), pilkkaamista ja häpäisyä, etc.

        Näitä juuri lapissakin harrastetaan. Mutta en minä sinua kiellä uskomasta ihmioppeihin. Olisit vain miljoona kertaa iloisempi valaa ja onnellien kristitty, jos uskoisin Kristuksen lahjavanhurskauteen.

        Minä uskon, olen kaikiista tuomioista vapaa Jumalan lapsi, kiitos ja ylistys sinulle Herrani ja Vapahtajani Jeesus.


      • Eppu
        Uhikko kirjoitti:

        Harmi juttu, kyllä sinulla sitten riittää voivotusta ja ruikutusta, itsesi surkuttelua, epäilyä, Jumalan työn halveksuntaa ja mitätöintiä, muiden kristittyjen, (jotka yksin armosta uskovat), pilkkaamista ja häpäisyä, etc.

        Näitä juuri lapissakin harrastetaan. Mutta en minä sinua kiellä uskomasta ihmioppeihin. Olisit vain miljoona kertaa iloisempi valaa ja onnellien kristitty, jos uskoisin Kristuksen lahjavanhurskauteen.

        Minä uskon, olen kaikiista tuomioista vapaa Jumalan lapsi, kiitos ja ylistys sinulle Herrani ja Vapahtajani Jeesus.

        Huulilla palvelet Herraa, työt ovat toisen herran jota sydämellä palvelet. Tuolla kuitenkin ehdollistat uskomisen, "Jos uskoisin Kristuksen lahjavanhuskauteen" taidat sittenkin epäillä.


      • Uskova veljmies
        Uhikko kirjoitti:

        Niin myös lapissa.

        Jos vanhurskauttamiseen lisätään - pelkän uskon lisäksi, yksikin ihmisteko, niin se on jo silloin väärä vanhurskauttamisoppi.

        Jos sinulta vaaditaan vaikka sellaista, että sinun pitää vanhurskaaksi tullaksesi kuulua vaikkapa esikoislestadiolaiseen tai vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen, niin taikinassa on jo silloin mukansa vahva farisealaisten hapate.

        Puhumattakaan jos sinulta vaaditaan muutaman pietistis-hernhutilaisen omavanhurskaan lappaisen miehen kumartamista jumalan veroisina.
        Tällainen harhaoppi on jo hävytöntä isäntähenkeä legalismia ja omavanhurskautta.

        Joo, se kaatukoon, mikä ei Jumalansanaan perustu. Vaikka olisi kuinka kallis ja vanha opetus.


      • Uhikko
        Eppu kirjoitti:

        Huulilla palvelet Herraa, työt ovat toisen herran jota sydämellä palvelet. Tuolla kuitenkin ehdollistat uskomisen, "Jos uskoisin Kristuksen lahjavanhuskauteen" taidat sittenkin epäillä.

        Yksi kirjain meni väärin, saihan piru siitäkin aiheen panetella Jumalan lasta.

        Jos olisit hivenen viisaampi, niin olisit lauseesta kokonaisuudessaan kyllä nähnyt sen, että sinä olisit onnellisempi uskoessasi minun laillani Kristuksen vanhurskauden riittävän sinullekin. Kukaan meistä ei tarvitse tippaakaan lapsita lisää Kristuksen vanhurskauden päälle, se riittää ihan sellaisenaan.

        Toivoisin että myös lapissa tulisivat tuntemaan saman totuuden, ja nöyrtyisivät ottamaan ensiksi lahjana ottamaan vastaan ja sitten muillekin julistamaan koko lain täyttänytta Jeesusta Kristusta seurakunnalle, kaikenlaisten autuuden varmistamiseksi tarkoitettujen ja Jumalan sanaan lisättyjen munkkisäännösten sijasta.


    • Ei olisi tarvinnut muuta, kuin tunnustaa totuus. Ja se kuuluu näin: Tervetuloa seuroihin. Yleisesti otetaan kohtuullisen ystävällisesti vastaan, mutta saattaa käydä niin, että joku huomauttaa eroavaisuuksista ulkomuodossa.

      Hengenyhteys syntyy melko varmasti ainakin muutamien kanssa, mutta yleisen hyväksynnän odotuksiin pitäisi suhtautua varauksin.

      • Epäilevä lukijainen

        Mikä sitten on oikeaa hengenyhteyttä.
        Samanmieliset rakastavat toisiaan vaikka Vanhan Kirjain Päivillä.


      • Epäilevä lukijainen kirjoitti:

        Mikä sitten on oikeaa hengenyhteyttä.
        Samanmieliset rakastavat toisiaan vaikka Vanhan Kirjain Päivillä.

        Kysymykseen nähden ei tarvita lainkaan tämäntapaista anlyysia.


    • Uskonvapaus

      Kaikella rakkaudella neuvoisin, että kävisit edelleen seuroissa ja tutustuisit itse seurakuntaan ja seurakuntalaisiin. Silloin saat oikean kuvan, jota eivät Wihne & co pääse sotkemaan. Valitettavasti kaikki meistä eivät voi omaksua oman seurakunnan tapoja ja oppeja, vaan jotkut yrittävät muuttaa seurakuntaa mieleisekseen.
      Tällä palstalla taitaa olla enempi niitä kirjoittajia, jotka ovat eivät hyväksy seurakuntaa sellaisenaan.

      • Lasse-setä

        Hauska kannanotto, kun nimimerkki kyselee menettelytapoja ja mitä siellä on odotettavissa. Tässä ei olisi tarvinnut arvioida ketään ihmisenä, vaan vastata yksinkertaiseen kysymykseen. Tulkitsen kannanottosi niin, että odotat kysyjältä kuitenkin mukautumista määräyksiin.


      • Setä Tuomo
        Lasse-setä kirjoitti:

        Hauska kannanotto, kun nimimerkki kyselee menettelytapoja ja mitä siellä on odotettavissa. Tässä ei olisi tarvinnut arvioida ketään ihmisenä, vaan vastata yksinkertaiseen kysymykseen. Tulkitsen kannanottosi niin, että odotat kysyjältä kuitenkin mukautumista määräyksiin.

        Niinhän se menee, ymmärtävät sitten jättää kravatin ja sormuksen pois. Sitä odotetaan.


      • Jupisko

        Onneksi eivät sentään kaikki seuraa oman vanhurskauden oppeja ja ihmisoppeja, vaan Jeesusta Kristusta.


      • näin on
        Jupisko kirjoitti:

        Onneksi eivät sentään kaikki seuraa oman vanhurskauden oppeja ja ihmisoppeja, vaan Jeesusta Kristusta.

        Juutalaiset ja roomalaiset sotilaat seurasivat Jeesusta Golgatalle. Tulivatko he sillä autuaaksi? Eivät. Vai oletko eri mieltä? Nämä eivät edes auttaneet Jeesusta ristin kantamisessa, mutta tätä joukkoa vastaan tulleelle laitettiin Jeesuksen risti kannettavaksi. Näin tekevät vieläkin kaikki suruttomat ja kuolleenuskon tunnustajat niille, jotka tulevat heidän oppiaan vastaan.


      • näin on kirjoitti:

        Juutalaiset ja roomalaiset sotilaat seurasivat Jeesusta Golgatalle. Tulivatko he sillä autuaaksi? Eivät. Vai oletko eri mieltä? Nämä eivät edes auttaneet Jeesusta ristin kantamisessa, mutta tätä joukkoa vastaan tulleelle laitettiin Jeesuksen risti kannettavaksi. Näin tekevät vieläkin kaikki suruttomat ja kuolleenuskon tunnustajat niille, jotka tulevat heidän oppiaan vastaan.

        9. Kun Jeesus kaupungista lähtiessään kulki tulliaseman ohi, hän näki Matteus-nimisen miehen istuvan siellä. Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua", ja hän nousi ja lähti seuraamaan Jeesusta.

        38. Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle.

        59. Eräälle toiselle Jeesus sanoi: "Seuraa minua!" Tämä vastasi: "Herra, anna minun ensin käydä hautaamassa isäni."

        22. Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua."

        43. Siinä samassa mies sai näkönsä, ja hän lähti seuraamaan Jeesusta ylistäen Jumalaa. Ja kaikki, jotka näkivät tämän, kiittivät ja ylistivät Jumalaa.

        12. Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo."

        4. Laskettuaan ulos kaikki lampaansa hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, koska ne tuntevat hänen äänensä.

        19. Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Sitten hän sanoi: "Seuraa minua."

        Jeesus itse kuitenkin kutsui ihmisiä seuraamaan itseään ja piti sitä tärkeänä pelastuksen kannalta.
        Mielikuvien varassa emme pääse pitkälle. Olisi hyvä tutustus, mitä raamattu sanoo.


      • Jupiskopal
        näin on kirjoitti:

        Juutalaiset ja roomalaiset sotilaat seurasivat Jeesusta Golgatalle. Tulivatko he sillä autuaaksi? Eivät. Vai oletko eri mieltä? Nämä eivät edes auttaneet Jeesusta ristin kantamisessa, mutta tätä joukkoa vastaan tulleelle laitettiin Jeesuksen risti kannettavaksi. Näin tekevät vieläkin kaikki suruttomat ja kuolleenuskon tunnustajat niille, jotka tulevat heidän oppiaan vastaan.

        Sääli vain mutta et ansaitse sillä muuta kuin kadotustuomion.

        Kristus tarjoaa sinulle vanhurskauttaan lahjaksi, miksi se ei kelpaa?

        Siksi koska olet niin ylpeä että haluat itse maksaa osan armosta omalla kelvollisella kilvoittelullasi. Häpeät tunnustaa itsesi kaikkien edessä tyhjäksi. Mutta huomaa se, että VASTA kaikesta omastasi tyhjänä sinä voisit ottaa armon lahjana vastaan.


      • hups...
        Jupiskopal kirjoitti:

        Sääli vain mutta et ansaitse sillä muuta kuin kadotustuomion.

        Kristus tarjoaa sinulle vanhurskauttaan lahjaksi, miksi se ei kelpaa?

        Siksi koska olet niin ylpeä että haluat itse maksaa osan armosta omalla kelvollisella kilvoittelullasi. Häpeät tunnustaa itsesi kaikkien edessä tyhjäksi. Mutta huomaa se, että VASTA kaikesta omastasi tyhjänä sinä voisit ottaa armon lahjana vastaan.

        Taas tuli "maallinen" tuomio; etkö ole tietoinen että Jumala on meidän kaikkien TUOMARI?


      • Jupiskopal
        hups... kirjoitti:

        Taas tuli "maallinen" tuomio; etkö ole tietoinen että Jumala on meidän kaikkien TUOMARI?

        Kysyinkin sinulta sitä, miksi Jumalan armo ei kelvannut sinulle, kun uudestikastamalla itsesi Johanneksen kasteella, antauduit itse omilla teoillasi ansaitsemaan itse autuutesi


      • Kysyn vaan
        Jupiskopal kirjoitti:

        Sääli vain mutta et ansaitse sillä muuta kuin kadotustuomion.

        Kristus tarjoaa sinulle vanhurskauttaan lahjaksi, miksi se ei kelpaa?

        Siksi koska olet niin ylpeä että haluat itse maksaa osan armosta omalla kelvollisella kilvoittelullasi. Häpeät tunnustaa itsesi kaikkien edessä tyhjäksi. Mutta huomaa se, että VASTA kaikesta omastasi tyhjänä sinä voisit ottaa armon lahjana vastaan.

        Mihin vastasit? Vihne kirjoitti Jeesuksen seuraamisesta. Eikö se ole kilvoittelua? Mistä olet saanut luvan tuomita?


      • näin on
        vihne kirjoitti:

        9. Kun Jeesus kaupungista lähtiessään kulki tulliaseman ohi, hän näki Matteus-nimisen miehen istuvan siellä. Jeesus sanoi hänelle: "Seuraa minua", ja hän nousi ja lähti seuraamaan Jeesusta.

        38. Joka ei ota ristiään ja seuraa minua, se ei kelpaa minulle.

        59. Eräälle toiselle Jeesus sanoi: "Seuraa minua!" Tämä vastasi: "Herra, anna minun ensin käydä hautaamassa isäni."

        22. Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua."

        43. Siinä samassa mies sai näkönsä, ja hän lähti seuraamaan Jeesusta ylistäen Jumalaa. Ja kaikki, jotka näkivät tämän, kiittivät ja ylistivät Jumalaa.

        12. Jeesus puhui taas kansalle ja sanoi: "Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeässä, vaan hänellä on elämän valo."

        4. Laskettuaan ulos kaikki lampaansa hän kulkee niiden edellä, ja lampaat seuraavat häntä, koska ne tuntevat hänen äänensä.

        19. Näin Jeesus ilmaisi, millaisella kuolemalla Pietari oli kirkastava Jumalaa. Sitten hän sanoi: "Seuraa minua."

        Jeesus itse kuitenkin kutsui ihmisiä seuraamaan itseään ja piti sitä tärkeänä pelastuksen kannalta.
        Mielikuvien varassa emme pääse pitkälle. Olisi hyvä tutustus, mitä raamattu sanoo.

        22. Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua."

        Tämä on yksi lainauksesi. Oletko noudattanut sitä? Kun Jeesus kutsui opetuslapsensa, niin hän käski seuraamaan itseään. Olivatko he heti taivaskelpoisia? Eivät, se ilmenee monesta asiasta. Vasta kun Jeesus oli kuollut, heiltä loppui toivo maalliseen vapahtajaan. Heille tarvitsi tulla murhe. Jeesus ilmestyi näille murheellisille opetuslapsille, perusti seurakunnan, jolle antoi taivaanvaltakunnan avaimet.

        Jeesuksen seuraaminen vaatii myös uskoa, kuten ehtoollisen nauttiminenkin vaatii Lutherin mukaan aivan uskovaista sydäntä. Jos raamatusta ottaa lauseen sieltä täältä, niin saa jokainen itselleen mieluisen opin. Eräs lestadiolaisuuden historiaa kirjoittanut pappi otti myös lauseen raamatusta: "Pitäköön tämä vanha totuus paikkansa, kuka voi syntejä anteeksi antaa paitsi ainoastaan Jumala": Pappi ei muistanut ketkä niin sanoi ja että se oli Jeesusta vastaan sanottu.


      • Muurinvartija
        näin on kirjoitti:

        22. Tämän kuullessaan Jeesus sanoi: "Yksi sinulta vielä on tekemättä. Myy kaikki, mitä sinulla on, ja jaa rahat köyhille, niin sinulla on aarre taivaissa. Tule sitten ja seuraa minua."

        Tämä on yksi lainauksesi. Oletko noudattanut sitä? Kun Jeesus kutsui opetuslapsensa, niin hän käski seuraamaan itseään. Olivatko he heti taivaskelpoisia? Eivät, se ilmenee monesta asiasta. Vasta kun Jeesus oli kuollut, heiltä loppui toivo maalliseen vapahtajaan. Heille tarvitsi tulla murhe. Jeesus ilmestyi näille murheellisille opetuslapsille, perusti seurakunnan, jolle antoi taivaanvaltakunnan avaimet.

        Jeesuksen seuraaminen vaatii myös uskoa, kuten ehtoollisen nauttiminenkin vaatii Lutherin mukaan aivan uskovaista sydäntä. Jos raamatusta ottaa lauseen sieltä täältä, niin saa jokainen itselleen mieluisen opin. Eräs lestadiolaisuuden historiaa kirjoittanut pappi otti myös lauseen raamatusta: "Pitäköön tämä vanha totuus paikkansa, kuka voi syntejä anteeksi antaa paitsi ainoastaan Jumala": Pappi ei muistanut ketkä niin sanoi ja että se oli Jeesusta vastaan sanottu.

        Tällaista kirjoittaa näin on, käsittämättä, mitä kirjoittaa:

        ".......Lutherin mukaan aivan uskovaista sydäntä. Jos raamatusta ottaa lauseen sieltä täältä, niin saa jokainen itselleen mieluisen opin. Eräs lestadiolaisuuden historiaa kirjoittanut pappi otti myös lauseen raamatusta: "Pitäköön tämä vanha totuus paikkansa, kuka voi syntejä anteeksi antaa paitsi ainoastaan Jumala": Pappi ei muistanut ketkä niin sanoi ja että se oli Jeesusta vastaan sanottu.........."

        Comments:

        - "ehtoollisen nauttiminen vaatii uskovaista sydäntä.."
        Nimimerkki "näin on" ei näytä tajuavan mitä Luther tarkoittaa.
        Luther tarkoittaa, että ehtoollista on nautittava uskomalla Jumalan armoon, se mitä sakramentti julistaa. Kysymys ei siis ole täydellisestä uskomisesta, vaan luottamisesta Jumalan armoon.

        Kukas ne synnit loputa antaa anteeksi?
        Ihminen vaiko Jumala?
        Kuvitteleeko "näin on", että ihminen jotain antaa tai jättää antamatta?
        Jos nyt "näin on" jättää antamatta anteeksi,
        eikö Jumalakaan anna anteeksi?

        Kyllä totuus on se, että Jumala on ainoa, joka anteeksi antaa. Kristityt ovat vain tämän anteeksiannon todistajia, kuten Paavalikin sanoo.


      • näin on
        Muurinvartija kirjoitti:

        Tällaista kirjoittaa näin on, käsittämättä, mitä kirjoittaa:

        ".......Lutherin mukaan aivan uskovaista sydäntä. Jos raamatusta ottaa lauseen sieltä täältä, niin saa jokainen itselleen mieluisen opin. Eräs lestadiolaisuuden historiaa kirjoittanut pappi otti myös lauseen raamatusta: "Pitäköön tämä vanha totuus paikkansa, kuka voi syntejä anteeksi antaa paitsi ainoastaan Jumala": Pappi ei muistanut ketkä niin sanoi ja että se oli Jeesusta vastaan sanottu.........."

        Comments:

        - "ehtoollisen nauttiminen vaatii uskovaista sydäntä.."
        Nimimerkki "näin on" ei näytä tajuavan mitä Luther tarkoittaa.
        Luther tarkoittaa, että ehtoollista on nautittava uskomalla Jumalan armoon, se mitä sakramentti julistaa. Kysymys ei siis ole täydellisestä uskomisesta, vaan luottamisesta Jumalan armoon.

        Kukas ne synnit loputa antaa anteeksi?
        Ihminen vaiko Jumala?
        Kuvitteleeko "näin on", että ihminen jotain antaa tai jättää antamatta?
        Jos nyt "näin on" jättää antamatta anteeksi,
        eikö Jumalakaan anna anteeksi?

        Kyllä totuus on se, että Jumala on ainoa, joka anteeksi antaa. Kristityt ovat vain tämän anteeksiannon todistajia, kuten Paavalikin sanoo.

        Ensinnäkin kirjoitus oli tarkoitettu vihneelle. Toiseksi kuka sinut on opettanut sanomaan väärää todistusta lähimmäisestäsi? Minä osaan jo kuitenkin sen verran lukea, että raamatussa ja katekismuksessa kielletään moinen.

        En ole väittänyt, että ihminen antaisi synnit anteeksi, enkä ole kenenkään kuullut todistavan syntejä anteeksi omassa nimessään, vaan Jeesuksen nimessä ja sovinto veressä. Hebr.9:22 on kirjoitettu: "ilman veren vuodatusta ei yhtään anteeksiantamusta tapahdu." Tapahtuuko kirkossa, kun siellä sanotaan: "Saat uskoa syntisi anteeksi Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimessä." Jeesus sanoo IHMISEN POJALLA olevan vallan antaa syntejä anteeksi.

        Luuk.5:21. Ja kirjanoppineet ja Pharisealaiset rupesivat ajattelemaan, sanoen: kuka tämä on, joka pilkkasanoja puhuu? kuka voi synnit antaa anteeksi, paitsi ainoastaan Jumala?
        22. Mutta kuin Jesus tunsi heidän ajatuksensa, vastasi hän ja sanoi heille: mitä te ajattelette sydämessänne?
        23. Kumpi on keveämpi? sanoa: sinun syntis anteeksi annetaan sinulle! taikka sanoa: nouse ja käy!
        24. Vaan että te tietäisitte Ihmisen Pojalla olevan vallan maan päällä synnit anteeksi antaa (sanoi hän halvatulle:) minä sanon sinulle: nouse ja ota vuotees, ja mene kotias!
        25. Ja hän nousi kohta heidän nähtensä ja korjasi vuotehensa, jossa hän maannut oli, ja meni kotiansa, kunnioittain Jumalaa.
        26. Ja suuri hämmästys tuli kaikkiin ja kunnioittivat Jumalaa, ja he täytettiin pelvolla, sanoen: me näimme tänäpänä kamalia.

        Menen lopuksi otsikon kysymykseen: Vahditko, ettei muuri häviä? Ja mistä muurista on kyse? Vai oletko Siioninmuurinvartioiden vahtija? Vai oletko tosiaan muurilla vartijana, ettei sudet pääse laumaa raatelemaan? Jos näin on, niin onko "jokeltajat" nyt vaarana? Vai mistä päin nyt on suurin vaara näkösällä?


    • ----

      mooip
      ite olen esikoinen.ja olen huomannu että vaikka seurakunnan pitäisi olla yksimielinen,niin ei välttämättä ole. helsingin poppookin taitaa vähän jakautua jotenkin.tai ainakin nuoriso,on niitä tiukempia,ja sitten niitä vähemmän tiukempia,ja voit olla varma että mä oon tota jälkimmäistä,ei millään pahalla kanssamatkustajiani kohtaan,pelkällä rakkaudella.että ne ei välttis edes kävis täälä,netissä meinaan. no joo,,siispäs,,
      ihmisiä on joka lähtöön,omasta puolesta voin taata sen että otan ilomielin uusia vastaan,enkä niinkään välittäisi heidän pukeutumisesta,varsinkin jos ovat ekaakertaa.siksipä ehkä suosittelisin jonkun isommanpaikkakunnan rukoushuoneilla käyntiä,sielä ei katsos tunneta kaikkia. kun taas pienemmisssä on pienemmät piirit.ja sieltä tosissaan voi tulla millasta palautetta hyvänsä,vaikka pitäisi rakastavasti se tehdä.mutta pyydän,älkää leimatko koko seurakuntaa jonkun sanomisilla.
      mutta niin,tuo huivinkäyttö pomppas tuolta hyvinkin korkealle,ite olen juuri siinä tilassa pistääkkö vaiko eikö.ja välillä käytän,ja välillä en.se millon käytän,teen sen kunnioitukseksi jumalaa kohtaan,koska hän on pyytänyt naisen peittämään päänsä jumalan sanan kuullossa. se tuntuu välillä hyvin vaikealta.ymmärrän siis hyvin,eikä sitä huivia kannata käyttää muodon vuoksi,vaan jos oikeesti tuntee että tarvitsee.että on sisäistänyt sen.ja hamekkin,kunnioituksen takia.kai sen verran kunnioitusta löytyy korkeampaa kohtaan,että sanan kuullossa voisi olla hieman hienompi?
      ei pidä sanoa että tule sellaisena kun olet.ei kukaan taida mennä sinne sellaisenaan.
      mutta muistakaamme kumminkin,emme mene ihmisten takia,vaan jumalan takia.
      ja totta, saarnamme perustuu raamatun tekstiin.ja myös lestadiuksen saarnoihin,koska hän oli aikanansa suuri herättäjä.ja että pysyisimme siinä samassa oikeassa uskossa,pitää olla jotain mikä vähän pitää sitä "koossa" vaikka onkin se raamattu,mutta sitäkin tulkitaan niin monella eri tavoilla.
      nojaap,toivotan kaikki tervetulleeksi seuroihin.olisi kiva saada ulkopuoleltakin poppoota.tulkaa jos on edes pienintä mielikuvaa,,ja älkää sitten säikähtäkö sitä kun on anteeksipyyntö;) monesti mietin että miltähän ulkopuoliselta mahtaa tuntua..mutta joo..se on hyvin syvällistä.
      ja ainiin..tervehdimme yleensä kädestä pitäen, ja tavattaessa sanomme jumalantervettä ja hyvästellessä jumalanrauhaa.:) ihan kaikille sanomme niin jotka tulevat.
      emmekä syö sanojamme niinkuin nuo vanhoilliset..:)

    • Uskovainen mies

      Olen itse esikoislestadiolainen ja haluan sanoa teille, että tulkaa vain seuroihin rohkeasti kuuntelemaan. Kaikki ihmiset ovat niihin tervetulleita ja kannattaa siellä myös keskustella uskovien kanssa.

      Haluan kertoa, miksi esikoislestadiolaisilla naisilla on huivi päässä seurojen aikana.

      Luin edellisen viestin sattumalta. Luin myös seuraavat tähän liittyvät viestit, joissa ihmeteltiin vaimoväen pään peittämisestä huivilla Jumalan Sanan kuulossa. Tämä on uskon hedelmä, jolla Jumalaa Sanaa halutaan kunnioittaa uskon kuuliaisuudessa.

      Siihen löytyy apostoli Paavalin opetus Pyhästä Raamatusta (käytämme seuroissamme vanhaa käännöstä Biblia 1756)

      1.Kor.11: alkuosa

      Tervetuloa seuroihin!!

    • minä+++

      Tervetuloa..seuroissa saa olla millainen haluaa..ei se oo se asia mitä on päällä..ja ei esikoisissakaan kaikki ole kaikista asioista samaa mieltä..

    • sinza

      sanoit tuossa viestissä että vanhoillislestadiolaiseksi on mahdotonta..kuinka niin voitko selittäää tarkemmin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      60
      3325
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2941
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2779
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1857
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1030
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      859
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      850
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      845
    Aihe