Olisi mielenkiintoista kuulla kokémuksia pohdintoihini.Aloitin pillerit 14v. Marvelonilla, vaihdoin Tri.Femodenin, sitten Melianeen ja sitten yasmineihin.Söin pillereitä yhtäjaksoisesti 10 vuotta. Epäilinkin jossain vaiheessa, että olenko todellakin näin kamala ihminen. Aina kiukkuinen, epätasapainoinen, ärtyisä, jännitynyt ja hermostunut.Lopetin pillerit pari vuotta sitten ja mieheni mielestä kuvioihin tuli uusi ihminen. Ei tietenkään heti, vaan otti ehkä 3-5kk ennenkuin oma hormonitoiminta tasaantui.Ehkäisyä kuitenkin tarvittiin ja aloitin sen uudestaan yasmineilla, heti kamala päänsärky ja vanhat mielialaoireet, lääkäriin ja pillerit pois ja rengasresepti tilalle.En aloittanut heti pillereiden jälkeen renkaan käyttöä, vaan n.4kk kuluttua. Eka kk meni hyvin, mutta sitten alkoi itkuisuus, hermoheikkous ja jännittyneisyys, rengas pois.
Joten jos olet käyttänyt ikäsi hormoniehkäisyä, tiedätkö kuka oikeasti olet?Minuun ei enää hormoneita tungeta, kun taas saan rengaskokeilun jälkeen hormonitasapainoni kohdalleen.Olenko ainutlaatuinen tällä historialla?Kuinka kauan voi mennä, ennenkuin oma hormonitasapaino taas palautuu, ilmeisesti jopa kuukausia?Onko jännityneisyys/ahdistuneisuus kovin yleinen oire hormoniehkäisyä käytettäessä?
Joten jos olet käyttänyt ikäsi hormoniehkäisyä, tiedätkö kuka oikeasti olet?Minuun ei enää hormoneita tungeta, kun taas saan rengaskokeilun jälkeen hormonitasapainoni kohdalleen.Olenko ainutlaatuinen tällä historialla?Kuinka kauan voi mennä, ennenkuin oma hormonitasapaino taas palautuu, ilmeisesti jopa kuukausia?Onko jännityneisyys/ahdistuneisuus kovin yleinen oire hormoniehkäisyä käytettäessä?
Vastaukset 9
Vanhimmat
se on totta,että moni ei ymmärrä ettei ole oma itsensä, kun vain syö ja syö pillereitä. lopettaminen tekee todellakin ihmisestä erilaisen, mikäli pillerit on siis olleet huonoja. itekkin söin yasmineja ja en ollenkaan tajunnu että huono olo johtui pillereistä! sitten lopetin,ja kappas. oma iloinen itseni palasi n. parin kuukauden kuluttua lopettamisesta! Mä kuitenkin jouduin ottaan renkaan käyttööni. tää todellakin tuntuu toimivan mulla,ja oon ihan normaali tän kanssa. pakko se jotain ehkäsyä on käyttää... kumi ei käy, ja ilman mitään en anna! sivuvaikutuksista kärsii kyllä moni tietämättään ja tietoisesti!
mulla tulee tosi vahvoja mieliala oireita, masennusta, paniikkihäiriöitä, unettomuutta, olen jopa syönyt vuosia unilääkkeitä, ajauduin jopa lääkkeiden ja viinan sekakäyttäjäksi koska voin henkisesti kokoajan pahoin, enkä välittänyt itsestäni ja ikää mulla nyt 26v.. jopa välillä itsetuhoista käyttäytymistä.. Ja kas kas kun lopetin pillerit, näistä oireista ei tietoakaan, nukun, viinaa ei tee mieli, kaikki näyttää upealta ja elämä on ihanaa..vaikka on mulla jopa avioero käynnissä.. Onneks en vienyt itseltäni henkeä.. Jälkensä toi kaikki on jättänyt minuun lopuksi ikää, vaikka tiedän etten ollut oma itseni silloin.. Mutta juu ainoa ongelma on nyt sitten oikean ehkäisyn löytyminen.. Kuparikierukka kai sitten koska myös minipillerit saa minut menemään pitkin seiniä..
Mulla sama juttu. Alkuun pillerit ei vaikuttaneet kovin paljon mielialaan, nostivat vaan verenpainetta, mutta jossain vaiheessa huomasin itkeväni koko ajan. Vaihdoin pillerimerkkiä ja itkuisuus vaihtui raivoksi, olin niin vihainen, että olisin voinut puukottaa miestäni (onneksi en). Molemmat aiheuttivat haluttomuutta.
Noiden jälkeen pidin pitkän tauon, kunnes aloitin jotkut uudet pillerit, joilla ei pitänyt olla paljoa sivuvakutuksia, mutta ne nostivatkin verenpaineen huippulukemiin ja käyttö oli pakko lopettaa. Nyt olen ollut luomuna (tosin vuoden verran käytin kuparikierukkaa, joka oli oikein hyvä) ja olo on huomattavasti tasapainoisempi.
Lisäksi luin vähän aikaa sitten jostain tutkimuksesta, että pillerit saattavat pysyvästi vähentää seksihalukkuutta. Ei hyvä. Olen sitä mieltä, että Suomessa ruvetaan käyttämään pillereitä aivan liian heppoisin perustein, eivätkä lääkärit kerro niiden haittapuolista.
Itse en kenellekkään suosittele pillereitä, kun muitakin vaihtoehtoja on.
Oma oireiden listani pillereistä oli myös aivan jäkyttävä, ja tänä aamuna huomasin onnekseni, että muutamassa kuukaudessa KAIKKI pillereistä aiheutuneet sairaustilat ovat täysin poissa. (Aivan kuten oli ennen pillereiden aloittamista.)
Pillereistä tuli minulle mm.
- käsittämättömiä pelkotiloja (en uskaltanut pitää silmiä auki autossa poikaystäväni ajaessa rajoitusten mukaisesti)
- päivittäisiä itkukohtauksia (kiva aloittaa päivä itkemällä ilman pitään syytä. Välillä itkukohtaukset jatkuivat tuntikausia)
- Näköhäirioitä, kuten poikkeuksellisen nopeaa näön heikkenemistä (uudet linssit maksavat monta sataa prkl!), näön sumenemista, zoomaushitautta, huimauksen tunnetta...
- Pahoinvointia heti pillerin oton jälkeen (aivan sama mihin kellonaikaan otti)
- jännitystiloja, ahdistusta, turvotusta, mielen sumeutta, väsymystä, masennusta (en ollut kokenut koskaan ennen), suonenvetoja, tiputteluvuotoa... Ja tietenkin työkyvyttömyyttä ja koulusta poisjääntiä vähän väliä. Sekä ennenkokematonta välinpitämättömyyttä omaa elämäänsä kohtaan.
Kaikki edellämainitut alkoivat heti pillereiden aloituksen jälkeen ja loppuivat pari kuukautta pillereiden lopetuksen jälkeen. Kuvittelua? Olen aivan eri ihminen nyt, ja sen voi kuka tahansa tuntemani todistaa. Nyt on jäljellä viha ja raivo hormoneja kohtaan.
Kumeja on tässä jo jonkin aikaa rullailtu. Nyt kerään tietoa ja rohkeutta kuparikierukan asennusta varten. En ole synnyttänyt ja minulla saattaa olla paha nikkeliallergia, mutta eiköhän tämä tästä...
Ainakaan mulle ei sovi yhtään. Alotin 15-vuotiaana(oon nyt 22), en seksin takia vaan koska mulla loppu menkat kokonaan. Mä oon syöny elämässäni kolmea eri pillerimerkkiä, Melianea, Diane Novaa ja Yasminea. Nyt sitte päätin lopettaa, ku en enää seurustele. Olin aatellu, et mä nyt vaan oon tylsä kotihiiri, jota haluttaa tosi harvoin. Ei se ihan silleen ollukaan...Diane nova turvotti mua ku pullataikinaa. Yritin laihduttaa, mutta mikään ei auttanu. Maha katos itestään ku vaihoin Yasminiin. Mutta ku lopetin neki niin huomasin, että musta tuli ilonen, menevä ja elämästä nauttiva ihminen. Kaiken lisäks huomasin olevani aika yliseksuaalinen...En koskaan ennen aatellu, että mua vois "panettaa" mutta niinpä siinä vaan kävi. Kaiken lisäks huomasin nauttivani elämästä ihan kybällä vaikka päivä oli ihan paska. Koska ehkäisy tuli ongelmaksi, niin alotin uudelleen pillerit, mutta taas sama juttu. Lopetin ne uudestaan enkä hormoneihin enää koske sano lääkäri mitä hyvänsä! Ainoo ongelma nyt vaan on ehkäisyn hoitaminen. Pieniä vahinkoja sattuu turhan usein...
vaikka kuinka pistäis pään sekasin niin pakko se on perkules käyttää-ku ei tässä muutakaan ratkaisua näytä olevan!! (ehkäysiongelmat)
terv.PAKON EDESSÄ
sais keksii miehille ne pillerit niin sais ne vuorostaan kärsii hormonien aiheuttamista vaikeuksista!!
Miksi kondomi ei käy? Niistähän on myös lateksiallergikoille versiot. Kyllähän se vähän tuntumaa heikentää, mutta mieluummin kai nyt se kuin hirvittävät hormonien aiheuttamat sivuvaikutukset! Ehkäisyteho on hyvä, kun ollaan huolellisia.
oman mieheni penis tukehtuu kumihupussa-yhdynnät epäonnistuvat. Lisäksi se on ikävää kannella niitä mukana ja pitää huolta että varmasti on mukana kumit, lisäksi on halut lähtee kun niitä pitää kesken seksin alkaa ettiin, hyvällä säkällä ne on jossain kassissa ja kassi toisessa huoneessa-ja ei kun hakemaan.Lisäksi ne on kalliita pidemmänpäälle näin vakisuhteessa... sekä vie miehen tuntoa, sekä ainainen hävittämisen vaiva, eikä voi yhdynnän jälkeen paljoakaan pitää penistä sisällä ilman että kumi lörpsähtää pois päältä...
seksin Laatu siitä kaikin puolin kärsii.
En haluaisi mitenkään vähätellä mainitsemiasi syitä, mutta nuo syyt kuulostavat kyllä aika heppoisilta, jos ajatellaan, että hormonit pistävät elimistön ihan sekaisin. Omasta mielestä seksin laatu ei karsi ollenkaan kumin käytöstä. Lisäksi kumissa on tiettyjä etuja, esim. nesteet pysyvät siististi pussissa ja sperma ei aiheuta hiivatulehduksia. Tuosta toisen osapuolen nautinnon kärsimisestä voin vain todeta, että mieheni ei ainakaan ole huomannut suurta eroa kumittomuuteen. USkaltaisinkin sanoa, että syyt löytyy yleensä ennemmin korvien välistä, jos kumin käyttö tuntuu mahdottomalta (myönnettäköön, että silloin asiaa on myös aika vaikea korjata). Mutta jokainen päättää toki itse, mikä on loppupeleissä itselle tärkeää.