Miten voi olla mahdollista, että Kelassa hylätään sairauspäiväraha hakemus, vaikka lääkäri on kirjoittanut vuoden sairauslomaa masennuksen ja fyysisten kipujen takia. Siis tämän sairausloman kirjoitti ihan normaali terveyskeskuslääkäri, koska minulla ei ole voimavaroja lähteä psykiatrille, kun sinne on niin pitkä matka ja pitäisi mennä julkisilla enkä paniikkihäiriön vuoksi niitä pysty käyttämään. Minulla on vakava masennus ja itsetuhoisia ajatuksia, mutta en halua M1 lähetettä, tosin ehkä se pitää seuraavan kerran sitten vain ottaa ja mennä mahdollisesti osastolle.
Kelan mukaan olen kykeneväinen tekemään normaalia työtäni rajoitetusti joka on fyysistä työtä. Miksi Kela ei sitten hommaa minulle sellaista työpaikkaa missä voin tehdä kyseistä työtä ilman fyysistä ja henkistä kuormitusta. Tein valituksen muutoksenhakulautakuntaan, mutta tiedän että sieltä tulee myös hylkäys niin kuin aina ennenkin.
Onko täällä kohtalontovereita jotka ovat myös ovat sairaina työttöminä työnhakijoina vuodesta toiseen?
Työuraa itselläni takana 15 vuotta.
Kelan sairauspäiväraha (Hylätty)
61
2135
Vastaukset
- Anonyymi
Sait hylyn koska ovat katsoneet että olet ollut työelämässä. Se on iso kriteeri. Itselläni ei ole yhtään työhistoriaa ja pääsin ekalla kerralla työkyvyttömyyseläkkeelle. Kela ei edes tarjonnut kuntoutuspalvelujaan ja kun itse hain niin kela katsoi etten hyödy niistä.
- Anonyymi
Jos työtön ei syö hänelle määrättyjä lääkkeitä
tällöin on perusteltua sanoa että työttömyys on itse aiheutettua, ja tällaisessa tapauksessa työttömällä ei ole oikeutta työttömyys etuuteen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tällöin on perusteltua sanoa että työttömyys on itse aiheutettua, ja tällaisessa tapauksessa työttömällä ei ole oikeutta työttömyys etuuteenEi kenenkäänntarvitse syödä väkisin lääkkeitä mielisairaalan ulkopuolella.
Lääkkeistä sivuvaikutuksineen on tullut kostotoimenpide jos jollekin ei työnteko maistu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kenenkäänntarvitse syödä väkisin lääkkeitä mielisairaalan ulkopuolella.
Lääkkeistä sivuvaikutuksineen on tullut kostotoimenpide jos jollekin ei työnteko maistu.Tästä em. asiasta vielä. Ammattiliittojen lakkojen seurauksena hallituspuolueiden tietyt edustajat alkoivat ehdottaa ammattiliittojen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistamista. Kun ylen toiminta ja julkaisut ei miellytä, aletaan puhua, että ylestä pitäisi säästää. Ei tää sivustaseuraajan näkökulmasta hyvältä näytä.
En ole ollut viisuissakaan monestikaan samaa mieltä kuin ammattilaisraati tai muu yleisö. En tälläkään kertaa. Naapurimaita äänestetään ja Suomi ei saa koskaan naapureilta ääniä. En myöskään ymmärrä, miksi poliittisena protestina joku haluaa alkaa äänestää (jopa monta kertaa) tai pyytää kannattajiaan äänestämään tiettyä maata. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tästä em. asiasta vielä. Ammattiliittojen lakkojen seurauksena hallituspuolueiden tietyt edustajat alkoivat ehdottaa ammattiliittojen jäsenmaksujen verovähennysoikeuden poistamista. Kun ylen toiminta ja julkaisut ei miellytä, aletaan puhua, että ylestä pitäisi säästää. Ei tää sivustaseuraajan näkökulmasta hyvältä näytä.
En ole ollut viisuissakaan monestikaan samaa mieltä kuin ammattilaisraati tai muu yleisö. En tälläkään kertaa. Naapurimaita äänestetään ja Suomi ei saa koskaan naapureilta ääniä. En myöskään ymmärrä, miksi poliittisena protestina joku haluaa alkaa äänestää (jopa monta kertaa) tai pyytää kannattajiaan äänestämään tiettyä maata.Nyt uusin epäloogisuus on THLn kanssa. Hallituksen mukaan THLltä pitää leikata reilusti, seurauksena yyteet ja potkut 93 henkilölle. THL päättää lakkauttaa Tasa-arvokeskuksen, nyt sitten KE onkin sitä mieltä, että ko. tietoa tarvitaankin ja nyt etsitään uutta vastaavaa palvelua. Miksi alun alkaenkaan pienennetään THLn budjettia? Tai eikö olisi voinut rajata, että tasa-arvokeskus pitää jättää supistuksen ulkopuolelle, jos kerran näin on? Vai voidaanko tällä tavalla estää työnantajan takaisinottovelvollisuus ja esimerkiksi kokemuslisien maksaminen, kun ensin potkitaan pois THLltä ja perustetaan ihan samaan asiaan liittyvä toinen palvelu tai virasto ja otetaankin sinne eri työntekijät, uusina työntekijöinä? Sivusta seuraajana täytyy myöntää, että on todella erikoista toimintaa, taas.
Samaan aikaa KE julkisesti kertoo, että THL sumuttaa, koska THL asiantuntijat ei tulkitse tilastoja oikein ja laske keskiarvoja samalla tavalla kuin hän itse, eikä se olekaan reilua. Mitä täällä tapahtuu? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt uusin epäloogisuus on THLn kanssa. Hallituksen mukaan THLltä pitää leikata reilusti, seurauksena yyteet ja potkut 93 henkilölle. THL päättää lakkauttaa Tasa-arvokeskuksen, nyt sitten KE onkin sitä mieltä, että ko. tietoa tarvitaankin ja nyt etsitään uutta vastaavaa palvelua. Miksi alun alkaenkaan pienennetään THLn budjettia? Tai eikö olisi voinut rajata, että tasa-arvokeskus pitää jättää supistuksen ulkopuolelle, jos kerran näin on? Vai voidaanko tällä tavalla estää työnantajan takaisinottovelvollisuus ja esimerkiksi kokemuslisien maksaminen, kun ensin potkitaan pois THLltä ja perustetaan ihan samaan asiaan liittyvä toinen palvelu tai virasto ja otetaankin sinne eri työntekijät, uusina työntekijöinä? Sivusta seuraajana täytyy myöntää, että on todella erikoista toimintaa, taas.
Samaan aikaa KE julkisesti kertoo, että THL sumuttaa, koska THL asiantuntijat ei tulkitse tilastoja oikein ja laske keskiarvoja samalla tavalla kuin hän itse, eikä se olekaan reilua. Mitä täällä tapahtuu?THL pelasti 1,3 miljoonaa ihmistä varmalta kuolemalta koronaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt uusin epäloogisuus on THLn kanssa. Hallituksen mukaan THLltä pitää leikata reilusti, seurauksena yyteet ja potkut 93 henkilölle. THL päättää lakkauttaa Tasa-arvokeskuksen, nyt sitten KE onkin sitä mieltä, että ko. tietoa tarvitaankin ja nyt etsitään uutta vastaavaa palvelua. Miksi alun alkaenkaan pienennetään THLn budjettia? Tai eikö olisi voinut rajata, että tasa-arvokeskus pitää jättää supistuksen ulkopuolelle, jos kerran näin on? Vai voidaanko tällä tavalla estää työnantajan takaisinottovelvollisuus ja esimerkiksi kokemuslisien maksaminen, kun ensin potkitaan pois THLltä ja perustetaan ihan samaan asiaan liittyvä toinen palvelu tai virasto ja otetaankin sinne eri työntekijät, uusina työntekijöinä? Sivusta seuraajana täytyy myöntää, että on todella erikoista toimintaa, taas.
Samaan aikaa KE julkisesti kertoo, että THL sumuttaa, koska THL asiantuntijat ei tulkitse tilastoja oikein ja laske keskiarvoja samalla tavalla kuin hän itse, eikä se olekaan reilua. Mitä täällä tapahtuu?THL on aika outo laitos. He tuuttaavat samaa settiä vuosikymmenestä toiseen mutta suomalaiset ovat joka vuosi sairaampia kuin ennen. Esim. masennus, diabetes ja sydänsairaudet. Silti THL ei etsi uusia keinoja tai uusia näkökulmia...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kenenkäänntarvitse syödä väkisin lääkkeitä mielisairaalan ulkopuolella.
Lääkkeistä sivuvaikutuksineen on tullut kostotoimenpide jos jollekin ei työnteko maistu.Kun ihmiselle ei työnteko vain maistu, olkoon sitten omillaan! Ei voi olla muiden velvollisuus elättää tuollaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
tällöin on perusteltua sanoa että työttömyys on itse aiheutettua, ja tällaisessa tapauksessa työttömällä ei ole oikeutta työttömyys etuuteenennen sai 3 lääkärin lausunnolla eläkkeen, mutta nyt ei pääse,
- Anonyymi
Kysyt, miksei Kela hommaa sinulle kevyttä työpaikkaa.
Katsos kun Kelan toimialaan ja tehtäviin ei kuulu hommata työpaikkoja kenellekään. Olet aikuinen ihminen, aikuiset hoitavat tällaiset asiat itse. Saat ihan itse valita mieleisesi työn kuten muutkin. Se voi parantaa jopa masennuksen, kun on tekemistä ja siitä saa vieläpä palkkaa.- Anonyymi
Niin luulisi sitä Kelalla olevan jonkinlainen näkemys asiaan minkälaista kevyttä työtä voisin oireideni perusteella tehdä, kun kerran antavat täysin turhanpäiväisiä lausuntoja. Tai vaikka sinulla. Se on helppo sanoa, että mene töihin. Nyt lähdet tulemaan tänne välittömästi ja alamme sinun kanssasi katsomaan/etsimään minulle työtä mitä voin nykyisellä kunnollani tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin luulisi sitä Kelalla olevan jonkinlainen näkemys asiaan minkälaista kevyttä työtä voisin oireideni perusteella tehdä, kun kerran antavat täysin turhanpäiväisiä lausuntoja. Tai vaikka sinulla. Se on helppo sanoa, että mene töihin. Nyt lähdet tulemaan tänne välittömästi ja alamme sinun kanssasi katsomaan/etsimään minulle työtä mitä voin nykyisellä kunnollani tehdä.
Mitä siitäkin tulisi, jos kaikki hakisivat vuoden saikkua, kun masentaa ja on vaikeaa. Muilla ei pidä olla velvollisuutta elättää tuollaisia verorahoilla, kyse on laiskuudesta ja sen aiheuttamasta asenteesta mennä aina sieltä missä aita on matalin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Työpaikan hankkiminen sinulle ei ole sen enempää minun kuin Kelankaan tehtävä. Aikuinen ihminen hankkii itse työpaikkansa, kukaan muu ei sitä voi tehdä.
- Anonyymi
Aloittaja voi mennä kuntouttavaan työtoimintaan tai työkokeiluun jossa työtehtävät katsotaan sinulle sopivaksi. Yritän sanoa että aloittajan pitää mennä kuntoutukseen. Ja jos kirjoittavat arviointiin ettei kykene työelämään niin hakee sairauspäivärahaa. Ymmärsin ettei aloittaja ole käynyt kuntoutuksessa.
- Anonyymi
Kuntouttavasta työtoiminnasta (Sosiaalinen palvelu) & Työkokeilu ei saa palkkaa!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuntouttavasta työtoiminnasta (Sosiaalinen palvelu) & Työkokeilu ei saa palkkaa!!!
Mutta saat KELA-tukia jos suostut työtoimintaan tai jopa työkokeiluun. Lisäksi voit löytää sinulle sopivan työn tai jopa saada pysyvän työpaikan...
- Anonyymi
On aika paljon ihmisiä, jotka eivät ole syystä tai toisesta työkykyisiä, ja silti heitä roikotetaan työttöminä.
Nykyisin on ilmeisesti aika vaikeaa saada minkään sortin eläkettä tai muuta tukea, kuntoutusrahoja, tms.
Sellaiset ihmiset ovat hankalassa asemassa, ja se voi hyvinkin aiheuttaa ahdistusta ja masennusta.- Anonyymi
Mua roikotettiin 7 vuotta kunnes pääsin hakee sairauspäivärahaa. Tuon 7 vuoden aikana kävin kaikki toimenpiteet läpi terapioista alkaen ja tuon 7 vuoden jälkeen kela katsoi ettei tuo ihminen pääse työelämään. Kävin siis oma aloitteellisesti kaikki toimenpiteet läpi. Jos sairauspäiväraha olis hylätty niin mä olisin joutunut aloittaa kaikki kuntouttavat toimenpiteet alusta. Silloin kun pääsin sairauspäivärahalle niin eipä siellä työkkärissä enää olis ollut koulutuksia joita en olis jo käynyt. Kävin siis kursseilla ja koulutuksissa joihin minulla ei ollut koulutuksia. Koska olin työkyvytön niin mä jouduin olee sairauslomilla joidenkin koulutuksien aikana ja silti mä sain todistukset jokaisesta koulutuksesta vaikka oli pitkiä sairauslomia pidemmissä koulutuksissa.
Suosittelen aloittajaa vaan menee pää kainalossa kursseille. Sun pitää osoittaa kelalle ettet ole työkykyinen. Sun pitää näyttää että sä olet yrittänyt kuntoutua. Se että lääkäri kirjoittaa että sulla on kipuja ei osoita vielä yhtään mitään. - Anonyymi
On erittäin paljon ihmisiä jotka ovat osatyökykyisiä, eikä silloin täysi eläke ole heille se oikea ratkaisu, se vain passivoittaa ja masentaa ihmistä.
- Anonyymi
On paljon myös "vanhuuseläke iän" ylittäneitä jotka eivät saa kelasta mitään, olen odottanut yli puolitoista vuotta päätöstä, en saa toimeentulotukea, asumistukea, siis en mitään. Niin siinä käy kun pukki on kasvimaan vartijana. Valituksia ei käsitellä, täysin ammattitaidotonta porukkaa, aina minkä saivat tehty oli Kelan virkailija kanssa tehdyn "eläkehakemuksen" hylkäämisen, siis hakemus oli väärä sekin kesti lähes 3kk ja taas uusi hakemus ja siltä 3kk:lta ei oikeutta eläkkeeseen. Nyt odotellaan vain jos saisi ennen kuolemaa eläkkeen ja sitten ei tarvi maksaa kun hakija on kuollut. Taitaa minulla olla väärän värinen naama!
Ainoa konsti on alkaa tekemään pimeitä töitä tai tehdä rikos että pääsee vankilaan.
- Anonyymi
Se on tavattoman hankala heiluttaa muuta tekemättä kahta lippua samaan aikaan https://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000010427469.html
- Anonyymi
Pitäisikö tuosta sinun kirjoituksestasi ymmärtää jotakin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisikö tuosta sinun kirjoituksestasi ymmärtää jotakin?
Varmaankin tarkoitti, että on hankala heiluttaa kahta lippua samaan aikaan muuta tekemättä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Varmaankin tarkoitti, että on hankala heiluttaa kahta lippua samaan aikaan muuta tekemättä.
Viime aikoina on ihmetyttänyt tiettyjen ihmisten hyökkäys yleä vastaan, koska yle julkaisi uutisen, jossa ihmiset kertovat tuntevansa vihaa hallituksen politiikkaa kohtaan. Osalla oli tullut jopa väkivaltaisia ajatuksia. Ongelmana on tiettyjen tahojen mukaan jo juttusarjan nimikin. Osan mielestä uutisointi lisää väkivaltaisuutta. Eikö kuitenkin kaikkien kannalta ole parempi, että nämä asiat tulevat (virkamiesten ja poliisinkin) tietoon, jolloin mahdollisiin vaaratilanteisiin osataan varautua?
Keskusteluun ovat osallistuneet myös hallituspuolueiden edustajat, ylen toiminnan tuomiten. Onko oikeasti niin, että on hankala hyväksyä, että oman puolueen politiikalla voi olla sellaisia vaikutuksia joihinkin yksilöihin yhteiskunnassa. Onko se kestämätön ajatus? Mitä se kertoo omasta itsestä? Vaatiiko aihe erityisiä varautumistoimia hallitukselta?
Osa on kommentoinut ylen juttua, että miten kiittämättömiä vähätuloiset ovat, sillä suurituloiset osallistuvat niin suuressa määrin hyvinvointivaltion rahoittamiseen. Taas lisää polarisaatiota. Kansa jakautuu entistä voimakkaammin. Ei edes haluta pohtia asiaa köyhien kannalta. Onhan se hirveää, jos rahaa ei ole välttämättömiin perustarvikkeisiin, ruokaan tai lääkkeisiin, ymmärtäähän sen, että tuntee olevansa umpikujassa. Osalle kirjoittajista oli viha kääntynyt sisäänpäin ja tullut itsetuhoisia ajatuksia. Mitä itse tuntisit, jos sinulla olisi nälkä ja sinulle huudetaan menkää töihin, menkää töihin. Ei kaikki pääse töihin hakemisista huolimatta.
Kela julkaisi aiemmin keväällä, että toimeentulotuen päätöksistä poistetaan päätöksen tekijän nimet, kun nämä ovat saaneet vihapostia ja uhkauksia. Ilmiö on todellinen. Kun perusturva heikentyy, johtaa se epätoivosiin ajatuksiin ja tekoihin. Miksi tätä ei haluta nähdä?
Minun mielestäni tällainen silmien ummistaminen ja / tai polarisaation lisääminen ei ole hyväksi, eikä syynä todellakaan ole yle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime aikoina on ihmetyttänyt tiettyjen ihmisten hyökkäys yleä vastaan, koska yle julkaisi uutisen, jossa ihmiset kertovat tuntevansa vihaa hallituksen politiikkaa kohtaan. Osalla oli tullut jopa väkivaltaisia ajatuksia. Ongelmana on tiettyjen tahojen mukaan jo juttusarjan nimikin. Osan mielestä uutisointi lisää väkivaltaisuutta. Eikö kuitenkin kaikkien kannalta ole parempi, että nämä asiat tulevat (virkamiesten ja poliisinkin) tietoon, jolloin mahdollisiin vaaratilanteisiin osataan varautua?
Keskusteluun ovat osallistuneet myös hallituspuolueiden edustajat, ylen toiminnan tuomiten. Onko oikeasti niin, että on hankala hyväksyä, että oman puolueen politiikalla voi olla sellaisia vaikutuksia joihinkin yksilöihin yhteiskunnassa. Onko se kestämätön ajatus? Mitä se kertoo omasta itsestä? Vaatiiko aihe erityisiä varautumistoimia hallitukselta?
Osa on kommentoinut ylen juttua, että miten kiittämättömiä vähätuloiset ovat, sillä suurituloiset osallistuvat niin suuressa määrin hyvinvointivaltion rahoittamiseen. Taas lisää polarisaatiota. Kansa jakautuu entistä voimakkaammin. Ei edes haluta pohtia asiaa köyhien kannalta. Onhan se hirveää, jos rahaa ei ole välttämättömiin perustarvikkeisiin, ruokaan tai lääkkeisiin, ymmärtäähän sen, että tuntee olevansa umpikujassa. Osalle kirjoittajista oli viha kääntynyt sisäänpäin ja tullut itsetuhoisia ajatuksia. Mitä itse tuntisit, jos sinulla olisi nälkä ja sinulle huudetaan menkää töihin, menkää töihin. Ei kaikki pääse töihin hakemisista huolimatta.
Kela julkaisi aiemmin keväällä, että toimeentulotuen päätöksistä poistetaan päätöksen tekijän nimet, kun nämä ovat saaneet vihapostia ja uhkauksia. Ilmiö on todellinen. Kun perusturva heikentyy, johtaa se epätoivosiin ajatuksiin ja tekoihin. Miksi tätä ei haluta nähdä?
Minun mielestäni tällainen silmien ummistaminen ja / tai polarisaation lisääminen ei ole hyväksi, eikä syynä todellakaan ole yle.Ja ymmärrän, että Menkää töihin huutaminen liittyi provokatiiviseen tekstiin, se ei ole tässä pääasia. Videoahan jaetaan nimenomaan niin, ettei ko. tekstiä näy. Myös sakset kädessä kuvissa esiintyminen ja leikkuulaudat olivat huonoja viestintäpäätöksiä. Ne ovat levinneet uudelleen ja uudelleen ympäri somea.
Kun yleltä halutaan leikata, niin tarkoittaa se myös sitä, että toiset (varattomat) ihmiset ovat yhteiskunnassa tapahtuvissa asioissa toisen käden tiedon varassa, eli täysin näiden somemainosten ja jakajan niistä tekemien tulkintojen armoilla. Tai tiedon, joka ei ole maksumuurin takana, varassa. En pidä sitäkään hyvänä asiana, kun meillä on myös korkeissa asemissa ihmisiä, jotka provoavat tahallaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ymmärrän, että Menkää töihin huutaminen liittyi provokatiiviseen tekstiin, se ei ole tässä pääasia. Videoahan jaetaan nimenomaan niin, ettei ko. tekstiä näy. Myös sakset kädessä kuvissa esiintyminen ja leikkuulaudat olivat huonoja viestintäpäätöksiä. Ne ovat levinneet uudelleen ja uudelleen ympäri somea.
Kun yleltä halutaan leikata, niin tarkoittaa se myös sitä, että toiset (varattomat) ihmiset ovat yhteiskunnassa tapahtuvissa asioissa toisen käden tiedon varassa, eli täysin näiden somemainosten ja jakajan niistä tekemien tulkintojen armoilla. Tai tiedon, joka ei ole maksumuurin takana, varassa. En pidä sitäkään hyvänä asiana, kun meillä on myös korkeissa asemissa ihmisiä, jotka provoavat tahallaan.Aloituksessa ei ollut puhetta Ylestä, vaan Kelasta.
Jollain menee nyt puurot ja vellit sekaisin...
- Anonyymi
Ongelma on se, että terveyskeskuslääkäri on kirjoittanut sinulle heti liian pitkän sairausloman, tuollaisen voi hyväksyttävästi sairauspäivärahaa saadakseen kirjoittaa ensimmäisellä kerralla vain psykiatri, jatkossa myös terkkarin lääkäri. Eli hyväksytty olisi, jos olisit hakenut pienempää pätkää.
- Anonyymi
Lääkärien pitäisi kyllä tietää nuo systeemit paremmin kuin sairauslomaa hakevan potilaan.
- Anonyymi
Minä olen sairas, ollut sairauslomalla joskus 10 vuotta sitten, sitten kuntoutustuella muutaman vuoden. Sitten lääkäri mokasi, minut katsottiin ammatilliseen kuntoutukseen, mutta Kela ei minua siihen nähnyt eikä psykiatrikaan, ja kukaan ei ollut kiinnostunut enää, joten työttömyysetuuksille heitettiin, psykiatrikaan ei osannut minulle kirjoittaa kunnon todistusta kuntoutustukeen uudelleen. Tuosta vuosia myöhemmin yritin selvittää mahdollisuutta saada uudelleen kuntoutustukea, mutta Kela torppasi sen, saisinkin kuulemma uudelleen sairauspäivärahaa samaan sairauteen, vaikka aiemmin oli sanottu, ettei enää onnistu. No sitä hain, sainkin hylätyn. Hain kuitenkin kuntoutustukea eläkeyhtiöltäni, olisin saanut, mutta kysyivät Kelasta jotain ensisijaisuusasiaa lakisääteisesti, ja Kela päättikin, että no sittenkin se sairauspäiväraha. No sille sitten "pääsin", hienosti taas uusi omavastuuaika työttömyysetuuden jälkeen. Naurettavinta on, että en ole ollut työkykyinen 10 vuoteen, mutta silti minua on heitelty kuntoutustuelta peruspäivärahalle, työmarkkinatuelle ja uudelleen peruspäivärahallekin, kun en saanut sairauspäivärahaa, mutta silti tuolle laitettiin, uusi omavastuu siinäkin oli, ja nyt taas uusi sairauspäivärahaomavastuu. Ei ole rahaa elää, sama sairaus kyseessä, pitkä työurakin takana, mutta nyt valehtelevien sekä myös osaamattomien valehtelijoiden eli kokonaan Kelan työntekijöiden armoilla.
- Anonyymi
Kalliiksi tulee tommonen pyörittely.
Kelasta on kyllä saanut huonon kuvan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalliiksi tulee tommonen pyörittely.
Kelasta on kyllä saanut huonon kuvan.Pitäisikö tehdä vaan valituksia oikeusasiamiestä myöten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisikö tehdä vaan valituksia oikeusasiamiestä myöten.
Tämä se olisi, jos olisi onnea, mutta ei ole voimia, Kelan kanssa taistellut jo kerran valituksen suhteen noissa tuissa, ja siinä hävisin huonolla hakemuksella, minkä jouduin itse tekemään, ja kävin tuolloin oikeusapumiehen juttusilla, joka vain sanoi, ettei nuo asiat ole hänen hallussaan. Valituksissakin aina se tietty aika niitä tehdä, ja jonotin jo tuollekin "eioon" tarjoajalle, lopulta tein valituksen yksin ja se epäonnistui. Se mitä se oikeusapumies tarjosi oli tsemppiä, eli ei enää ikinä tuollaista uutta nöyryytystä, jossa pitää kertoa tuntemattomalle omat asiansa ja mitään se ei auta. Ei ole tosiaan enää henkisesti voimia kokea samaa odotusta ja häpeää vain hävitäkseni.
- Anonyymi
Pitääkö em. kirjoitus paikkaansa, vai haluatko nauraa sairaiden kustannuksella?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitääkö em. kirjoitus paikkaansa, vai haluatko nauraa sairaiden kustannuksella?
Jos minua tarkoitit, kun kerroin kokemuksistani rehellisesti, ok, aloitukseen en ottanut kantaa vaan kerroin vain omista huonoista kokemuksistani. Saa nähdä, miten haluaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä se olisi, jos olisi onnea, mutta ei ole voimia, Kelan kanssa taistellut jo kerran valituksen suhteen noissa tuissa, ja siinä hävisin huonolla hakemuksella, minkä jouduin itse tekemään, ja kävin tuolloin oikeusapumiehen juttusilla, joka vain sanoi, ettei nuo asiat ole hänen hallussaan. Valituksissakin aina se tietty aika niitä tehdä, ja jonotin jo tuollekin "eioon" tarjoajalle, lopulta tein valituksen yksin ja se epäonnistui. Se mitä se oikeusapumies tarjosi oli tsemppiä, eli ei enää ikinä tuollaista uutta nöyryytystä, jossa pitää kertoa tuntemattomalle omat asiansa ja mitään se ei auta. Ei ole tosiaan enää henkisesti voimia kokea samaa odotusta ja häpeää vain hävitäkseni.
Oikeusapua saa silloin, jos ollaan jostain jutusta menossa käräjille.
Valituksien tekemisiin niiltä ei apuja saa.
Valituksen teossa ja neuvonnassa potilasasiamies voi auttaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikeusapua saa silloin, jos ollaan jostain jutusta menossa käräjille.
Valituksien tekemisiin niiltä ei apuja saa.
Valituksen teossa ja neuvonnassa potilasasiamies voi auttaa.Saa sitä oikeusapua valituksiin virastojakin vastaan, koskaan ei ole tarjottu mullekaan tuota toista, mutta ero on siinä juuri se taho, mistä aikoo valittaa tai valituksen tehdä. Tuossa aiemmassa kommentissa on ollut tarve valittaa Kelan eikä vaikka jonkin sairaanhoitopiirin tai lääkärin toiminnasta ja päätöksestä, niissä taas potilasasiamies olisi oikea valinta apuun.
- Anonyymi
Meillä on huono hallitus.
Orpo ja Purra.
Huoh...- Anonyymi
Tätä samaa paskaa se on ollut edellistenkin hallitusten aikana, että en tiedä mistä tuon politiikan tähän repäisit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätä samaa paskaa se on ollut edellistenkin hallitusten aikana, että en tiedä mistä tuon politiikan tähän repäisit.
Joka asiaanhan ne syylliset on löydettävä...ihmettelen....
- Anonyymi
Varmaan syyt on samat kuin vakuutusyhtiöllä? Vakuutusyhtiöiden lääkäreillä on Jumalaakin suurempi valta "nähdä", vaikkeivat ikinä sinua ole nähnytkään, että olet työkykyinen. Samalla niillä on Jumalaakin suurempi valta lytätä kaikkien sadan adiantuntijalääkärin lausunnot, jotka on sairasta puoltaneet. Jos vahingossa joku hakemus menisi läpi, laittavat kytän perääsi seuraamaan sinua joka paikkaan. Älä vahingossakaan naura, tulee hylky ja takaisinmaksuvaatimukset korkojen kera.
- Anonyymi
Mainitsen sen vielä että olen ollut samasta syystä jo 9 vuotta putkeen sairauslomalla ja olen käynyt psykiatrilla ja terapiassa, mutta totesivat, että eivät voi auttaa muuta kuin lääkityksellä ja että sairauslomat voi kirjoitella myös terveyskeskuksen lääkärit. En tosiaan ole käynnyt kuntoutuksia enkä työkokeiluja, kun Kelan lääkäri totesi aikanaan että en hyödy kuntoutuksesta millään tavalla. Mutta siis saikutetaan sit loppuelämä.
Ap- Anonyymi
Vaikka et hyötyisi kuntoutuksista niin se voi helpottaa eläkkeelle pääsyä. Enhän minäkään hyötynyt mutta kävin ja pääsin eläkkeelle. Mutta jos et vaivaudu hakemaan niin tyydy sitten sairauspäivärahaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaikka et hyötyisi kuntoutuksista niin se voi helpottaa eläkkeelle pääsyä. Enhän minäkään hyötynyt mutta kävin ja pääsin eläkkeelle. Mutta jos et vaivaudu hakemaan niin tyydy sitten sairauspäivärahaan.
Ai niin sähän et saanut sairauspäivärahaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai niin sähän et saanut sairauspäivärahaa.
Juu en.
Ap
- Anonyymi
Kokeile hakea sairauspäivärahaa 6kk kerrallaan.
- Anonyymi
Kannattaa mennä sosiaalihoitajan puheille. KELAa miellyttää jos sinulla on resepti johonkin masennuslääkkeeseen. Itse suosittelen Mirtazapinia, Aurorixia tai Brintellixia, koska nämä lääkkeet on helppo lopettaa myöhemmin kuin ei niitä tarvitse ja näillä lääkkeillä ei ole yhtä paljon haittoja kuin SSRI ja SNRI lääkkeillä. KELAa myös miellyttää että on tehty jokin selvitys toimintakyvystä. Niitä on monia erilaisia, mutta itse muista vain AKSE:n.
- Anonyymi
Juu kyllä siellä kelassakin on sääntöjä.
Aloitushan oli vitsi sillä ei kukaan lääkäri edes yritä kirjoittaa vuoden lääkärintodistusta kerralla.
Taitaa kelä vaatia B lausunnon 6kk jälkeen ja lisäksi vaatii erikoislääkärin lausunnon. - Anonyymi
Sairauspäivärahaa maksetaan enintään 300 arkipäivältä eli noin vuoden ajan. Eli aloittaja ei edes sais koko vuodelta rahaa.Kelan on selvitettävä kuntoutustarpeesi viimeistään silloin, kun olet saanut sairauspäivärahaa 60 arkipäivää. Kela selvittää kuntoutustarpeen myös ennen kuin sairauspäivärahaa on maksettu 150 ja 230 päivää.Kun olet saanut sairauspäivärahaa 150 arkipäivää, saat Kelasta kirjeen, jossa kerrotaan kuntoutusmahdollisuuksien lisäksi työkyvyttömyyseläkkeen hakemisesta.
Eli lääkärin vika kun kirjoitti kerralla vuodeksi sairauslomaa.
Eli erittäin suuri virhe lääkäriltä. - Anonyymi
Olin vuosia löysässä hirressä, oli lähellä etten tehnyt itselleni mitään. Jatkuvia hylkyjä vaikka olen sairas, ihmeparatumista ei ole tapahtunut. Pääsin eläkkeelle v.2013 pahojen vaurioiden selässä ja niskoissa sekä keskivaikean masennuksen vuoksi. Älkää luovuttako! Se oli elämäni kovin taistelu todistella selvää asiaa vuosi tolkulla ja juosta erilaisissa lääkäreissä ja psykologin syynissä, etten vain teeskentele, kunnes pääsin kuntoutustutkimuksiin, jossa selvisi todellinen tilanne.
- Anonyymi
Siellä on isompipalkkaisia lääkäreitä heillä?
- Anonyymi
Lääkäri kirjoittaa masentuneelle sairaslomaa ja kela läåkäri hylkää sairaspäivärahan. Kelan lääkäri pitää terveenä vaikka ei ole nähnyt. Masentunut odottanut 2 , 5 kk kelan lääkärin päätöstä..että saa sairasrahaa elämiseen...joka onkin hylky... Nyt masentuneella on 2, 5 kk vuokrat ja maksut maksamatta.
Mikä hyvin vointi valtio Suomi on, ketä täälä sitten hoidetaan. Miksi veroja maksetaan kun suomalainen itse ei saa apua kun sairastuu. Kelan päätökset ja valitukset kestää kuukausia/ vuosia.
Sairaslomalla olevan pitää ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi kun kela oma läåkäri hylkää terveyskeskuksen läåkärin kirjoittaman.
Onko sen jälkeen sairaslomalla oleva työtön...työstä kieltäytyjä kun ei voi tehdä töitä ? Joudutko te- karensiin ?
Puhutaan työttämistä...vaikka todellisuudessa Lääkäri on todennut sairaaksi ja kirjoittanut sairastodistuksen, mitä kelan Lääkäri ei hyväksy...joten et saa kelan sairauspäivärahaa.- Anonyymi
Jos sairauspäiväraha hylätään voidaan työtön laittaa vajaakuntoiseksi työnhakijaksi ja työkkäri ei tarjoa töitä. Itse olin vajaakuntoisena työnhakijan työkkärissä ja ei enää tullut työhönosoituksia. Asiakas voi vaikka työkkäriin viedä sen lääkärintodistuksen ja osoitta sillä ettei työkkäri osoita työpaikkoja työkyvytömälle. Jos kuitenkin käy näin niin voihan työhaasttattelussa sanoa omasta terveydentilasta,jolloin sinua ei valita mutta olet osoittanut että olet käynyt työhaastattelussa. Nykyään ei varmaan posti tuo työhönosoituksia jolloin ei ole työhaastattelua vaan sut on jo valittu kyseiseen työhön.Mulla kävi näin 24 vuotta sitten. Ei ollut haastattelua vaan mut oli jo valittu töihin vaikka mulla oli terveysongelmia. Toivottavasti nykyään ei ole näin. Se on kauheeta kun sä et voi muuta kuin kirjoittaa työsopimuksen. Sulla ei ole tilaisuutta kertoa terveydentilanteesta tai muutenkaan itsestäsi.
- Anonyymi
Jos ei itse osaa hakea toimeentulotukea, niin voi hakeutua edunvalvontaan.
- Anonyymi
No niin. Hänen olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa kun odottaa kelan päätöstä. Hän olisi voinut saada työttömyysetuutta ja maksaa laskunsa. Oma vika kun ei pitänyt työnhakua voimassa. Vaikka olis kuinka masentunut.
- Anonyymi
Onko kenelläkään kokemusta, hylkääkö kela yhtä lailla erikoislääkärin kirjoittaman b-lausunnon kuin terveyskeskuslääkärin?
Jotkut väittävät, että lausunnot pitäisi aina hankkia nimekkäiltä erikoislääkäreiltä. Näiden tieto-taitoa kelan plantut eivät uskalla kyseenalaistaa.
Ongelmaksi tulee tietysti, että lausunto pitää uusia miltei kuukausittain ja läheskään kaikilla ei ole varaa ravata yksityisellä, jossa varsinkin labrat ja kuvantamistutkimukset maksavat huikeita summia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No niin. Hänen olisi pitänyt pitää työnhaku voimassa kun odottaa kelan päätöstä. Hän olisi voinut saada työttömyysetuutta ja maksaa laskunsa. Oma vika kun ei pitänyt työnhakua voimassa. Vaikka olis kuinka masentunut.
Työkkärin asiakkuus on oltava voimassa, ellei ole toistaiseksi voimassa olevaa työsuhdetta tai työkyvyttömyyseläkettä myönnettynä.
Monille tuntuu olevan mahdoton käsittää, että sairaana ja työkyvyttömänä joutuu vielä byrokraattien pelipalloksi, mutta niin se vaan on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko näin? Että pitäisi psykooseissa tai jos olet esim. teholla hakea näitä Kelan korvauksia ajallaan?
No nyt Kelalla ohjeena, että älä lähetä viestejä toisen puolesta, kun muutama kuukausi sitten se vielä onnistui. Eli ei kannata mainita näistä ongelmista mitään, kun MENNÄÄN OJASTA ALLIKKOON. Eli vaikka sulla on Kelan asiointioikeudet toisen ihmisen puolesta, niin et pysty nyt niiden avulla lähettämään mitään tähän henkilöön liittyviä viestejä toisen henkilön puolesta, et hänen omilta sivuiltaan etkä näemmä nyt edes omilta oma-asiointi sivuiltasi.
Soittamaan pystyt. Mutta tämäkin on ESTEETTÖMYYSASIA, kaikki eivät pysty soittamaan. Sama kuin sanoisi näkövammaiselle, että luepa tosta. Miten voi olla, että Suomessa on näin takaperoiset asiointimahdollisuudet. Kaikki tökkii. ☹️
- Anonyymi
Kyllä muakin ahdistais ajatus töihin menosta, jos eläkkeellä sais saman ja enemmän kin
- Anonyymi
sulla ei taida olla mitään menoja esim asumisesta ja siihen liittyviä laskuja
- Anonyymi
Minulla on se "hauskuus", että olen sairauden vuoksi joutunut pois työstäni. Työnantaja totesi työkykyneuvottelussa, että heillä ei ole tarjota kevennettyjä tehtäviä. Joko painetaan täysillä tai ei ollenkaan. Työterveyslääkäri sanoi, ettei työkykyä ole jäljellä riittävästi.
Työsuhteen päätyttyä sain parin kuukauden ajan kelan sairauspäivärahaa. Sen jälkeen kela on hylännyt anomukset, vaikka hoitavan lääkärin mielestä olen työkyvytön. Sairaus on krooninen ja etenevä.
Kelan mukaan pystyn tekemään entistä työtäni, josta lensin pihalle, koska en sitä enää pystynyt tekemään! Niinpä olen työttömänä, saan korvausta työttömyydestä, vaikka työkykyä ei olekaan. Aikaa vanhuuseläkkeeseen on vielä jokunen vuosi. On tämä vaan omituista.- Anonyymi
Osa tyyökykyinen on eri asia, kuin työkyvytön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde262778Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292312- 1482264
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532190Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211802Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3891662Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään981597- 2981485
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131419- 1331418