Oulussa asentaja loukkaantui, kun valokaari iski sähkökaapissa asentajaan.
Onko latauskaapit todella korkeariskisiä paikkoja.
Vaarallinen sähköautojen latauskaappi
27
268
Vastaukset
- Anonyymi
Ei voi olla ainakaan pätevä sähkömies ja ilman lupia.
- Anonyymi
Olikohan eläkkeellä.?
- Anonyymi
Kaikki sähköasentajathan kuolee. 100% fakta.
- Anonyymi
Se on totta, mutta harvoin työssään.
- Anonyymi
Ei ollut mikään ”latauskaappi” vaan keskuskaappi ja sähkäri oli huolimaton ja pienen tällin.
Jos se olisi ollut korkeajännitejytky, niin ei olisi tarvinnut sähkäriä viedä tarkastukseen varmuuden vuoksi, kuten nyt tehtiin.- Anonyymi
Pojat oli junan vaunujen päällä keppi käsissä. Ajojohtimista tuli melkoinen tälli.
Tajuttomuus ja pahoja palovammoja syntyi. Vietiin sairaalaan tarkistettavaksi.
Hengissä siitäkin kyllä selviää vaikka junan ajojohtimissa on melkoisesti potkua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pojat oli junan vaunujen päällä keppi käsissä. Ajojohtimista tuli melkoinen tälli.
Tajuttomuus ja pahoja palovammoja syntyi. Vietiin sairaalaan tarkistettavaksi.
Hengissä siitäkin kyllä selviää vaikka junan ajojohtimissa on melkoisesti potkua.Se on kiinni monesta asiasta, mutta jos on laitekaapin sisällä työstämässä, niin sieltä pitäisi saada melkoinen tälli, vähän toista jos leikkii pitkän puukepin kanssa matkan päästä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pojat oli junan vaunujen päällä keppi käsissä. Ajojohtimista tuli melkoinen tälli.
Tajuttomuus ja pahoja palovammoja syntyi. Vietiin sairaalaan tarkistettavaksi.
Hengissä siitäkin kyllä selviää vaikka junan ajojohtimissa on melkoisesti potkua.Vastaavissa tilanteissa on poikia myös kuolleet, kun sähköjunan katolla ovat hosuneet.
- Anonyymi
Aivan niin.
Missä kaapissa mahtaa olla moinen jännite että valokaaren luo?
Tavallinen 230/400V jännite ei paljon loikkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan niin.
Missä kaapissa mahtaa olla moinen jännite että valokaaren luo?
Tavallinen 230/400V jännite ei paljon loikkaa.Jännite ei tapa, vaan virta.
Tässä oleellisinta on virta. 400 V jännitteellä taitaa jo 1 mm ilmaväli riittää eristeeksi ts. "sähkö ei hyppää", mutta valokaaren saa silti syttymään vaikkapa hipaisemalla metalliesineellä sopivaan paikkaan, vrt. piukkohitsaus.
Vaan sitten kun se läpilyönti tapahtuu tai valokaari sytytetään suoralla kosketuksella.... valokaari ionisoi ilmaa, jolloin ilma muuttuukin johtimeksi, jossa on hyvin pieni resistanssi eli se valokaari onkin käytännössä oikosulku. Ei enää ole mitään läpilyöntilujuutta. Valokaari voikin venähtää hyvin pitkäksi ja usein tekeekin juuri niin. Johtimissa ja valokaaressa itsessään kulkeva iso virta (satoja...tuhansia ampeereja) luo voimakkaan magneettikentän, joka "puhaltaa" valokaarta. Jos ja kun virtalähteessä riittää potkua, niin ei tällainen valokaari oikein edes halua sammua tai syttyy toistuvasti uudelleen.
Tässähän virtaa on ollut tarjolla, kun kyseessä on ilmeisesti ollut 100+ kW pikalatausasema, jossa virtakin on satoja ampeereita. Ja jos paikalla on useampi latauspömpeli, niin siellä täytyy olla myös oma muuntamo niitä ruokkimassa. Jolloin saatetaan olla jo kiloampeeriluokassa.
Käytönnössä suojalaitteet viheltävät aika nopeaan pelin poikki tällaisella virralla, mutta sitä odotellessa kerkiää jo tulla iso pamaus - valokaari kun kuumentaa ilmaa räjähdysmäisesti = luo räjähdysmäisen paine-iskun + valokaaren säteilemä valo (myös UV) aiheuttaa palovammoja. Ei vammoja voi tulla, vaikkei suoraan saisikaan sähköiskua.
Normi epämääräisestä lehtiartikkelista kun on kyse, niin ei voi poissulkea sitäkään, että "sähkökaappi" onkin ollut latausaseman sijaan muuntamo, jolla niitä latausasemia ruokitaan. Silloin kyseessä on voinut olla 400 V sijaan esim. 20 kV. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jännite ei tapa, vaan virta.
Tässä oleellisinta on virta. 400 V jännitteellä taitaa jo 1 mm ilmaväli riittää eristeeksi ts. "sähkö ei hyppää", mutta valokaaren saa silti syttymään vaikkapa hipaisemalla metalliesineellä sopivaan paikkaan, vrt. piukkohitsaus.
Vaan sitten kun se läpilyönti tapahtuu tai valokaari sytytetään suoralla kosketuksella.... valokaari ionisoi ilmaa, jolloin ilma muuttuukin johtimeksi, jossa on hyvin pieni resistanssi eli se valokaari onkin käytännössä oikosulku. Ei enää ole mitään läpilyöntilujuutta. Valokaari voikin venähtää hyvin pitkäksi ja usein tekeekin juuri niin. Johtimissa ja valokaaressa itsessään kulkeva iso virta (satoja...tuhansia ampeereja) luo voimakkaan magneettikentän, joka "puhaltaa" valokaarta. Jos ja kun virtalähteessä riittää potkua, niin ei tällainen valokaari oikein edes halua sammua tai syttyy toistuvasti uudelleen.
Tässähän virtaa on ollut tarjolla, kun kyseessä on ilmeisesti ollut 100 kW pikalatausasema, jossa virtakin on satoja ampeereita. Ja jos paikalla on useampi latauspömpeli, niin siellä täytyy olla myös oma muuntamo niitä ruokkimassa. Jolloin saatetaan olla jo kiloampeeriluokassa.
Käytönnössä suojalaitteet viheltävät aika nopeaan pelin poikki tällaisella virralla, mutta sitä odotellessa kerkiää jo tulla iso pamaus - valokaari kun kuumentaa ilmaa räjähdysmäisesti = luo räjähdysmäisen paine-iskun valokaaren säteilemä valo (myös UV) aiheuttaa palovammoja. Ei vammoja voi tulla, vaikkei suoraan saisikaan sähköiskua.
Normi epämääräisestä lehtiartikkelista kun on kyse, niin ei voi poissulkea sitäkään, että "sähkökaappi" onkin ollut latausaseman sijaan muuntamo, jolla niitä latausasemia ruokitaan. Silloin kyseessä on voinut olla 400 V sijaan esim. 20 kV.Mallisuorituksia aiheesta "valokaari ei halua sammua"
Näissä tuuli, kuuman ilman konvektiovirtaus ja magneettiset voimat venyttävät valokaarta pitkäksi lenkiksi.
https://youtube.com/shorts/_ESMf9UT9t4?si=G6IReELZR6LAxevn
Tässä sitten kertapamaus, jossa näkyy valokaaren paineisku höystettynä sulaneen kuparin roiskeilla tms. Vain yksi nopea pamaus, koska tässä suojaukset viheltävät oitis pelin poikki. Oulun tapaus varmaan jotain samankaltaista.
https://www.youtube.com/watch?v=JMlQQD2TMEw
Nämä sulan metallin roiskeet edellisestä "aiheuttaa vammoja" listalta unohtuikin. Maastopalokin tuolla muistaakseni syttyi ja tässä hyvä kandidaatti moisen aiheuttajaksi.
Tottahan toki patteriautoistakin saadaan samanlaisia pamauksia tarvittaessa! Akkujännite 400 tai 800 V ja virtaa pitää saada ulos satoja ampeereita, kun sähkömoottorille pitää saada joku 300 kW teho. Motivaationa ranetukselle vaikkapa painuma akkukotelossa (pohjakosketus), mikä on hylkäysperuste katsastuksessa. Eli pitäisi vähän purkaa paikkoja ja silotella osuma piiloon. Veikkaan, että muutaman kerran saattaa Suomessakin pamahtaa navetan takana sitten, kun on patteriautot "tonnin ritsa" kategoriassa ja kyläsepät niiden kimpussa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mallisuorituksia aiheesta "valokaari ei halua sammua"
Näissä tuuli, kuuman ilman konvektiovirtaus ja magneettiset voimat venyttävät valokaarta pitkäksi lenkiksi.
https://youtube.com/shorts/_ESMf9UT9t4?si=G6IReELZR6LAxevn
Tässä sitten kertapamaus, jossa näkyy valokaaren paineisku höystettynä sulaneen kuparin roiskeilla tms. Vain yksi nopea pamaus, koska tässä suojaukset viheltävät oitis pelin poikki. Oulun tapaus varmaan jotain samankaltaista.
https://www.youtube.com/watch?v=JMlQQD2TMEw
Nämä sulan metallin roiskeet edellisestä "aiheuttaa vammoja" listalta unohtuikin. Maastopalokin tuolla muistaakseni syttyi ja tässä hyvä kandidaatti moisen aiheuttajaksi.
Tottahan toki patteriautoistakin saadaan samanlaisia pamauksia tarvittaessa! Akkujännite 400 tai 800 V ja virtaa pitää saada ulos satoja ampeereita, kun sähkömoottorille pitää saada joku 300 kW teho. Motivaationa ranetukselle vaikkapa painuma akkukotelossa (pohjakosketus), mikä on hylkäysperuste katsastuksessa. Eli pitäisi vähän purkaa paikkoja ja silotella osuma piiloon. Veikkaan, että muutaman kerran saattaa Suomessakin pamahtaa navetan takana sitten, kun on patteriautot "tonnin ritsa" kategoriassa ja kyläsepät niiden kimpussa.Valokaarista vielä lisää
https://www.youtube.com/watch?v=xDLKLnVdlWE - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pojat oli junan vaunujen päällä keppi käsissä. Ajojohtimista tuli melkoinen tälli.
Tajuttomuus ja pahoja palovammoja syntyi. Vietiin sairaalaan tarkistettavaksi.
Hengissä siitäkin kyllä selviää vaikka junan ajojohtimissa on melkoisesti potkua.Junien ajojohtimissa on 25 kV jännite. Näin isolla jännitteellä tällin saa / valokaari syttyy jo ennen kuin johtimeen koskettaa. Mahdollisuus säilyä hengissä on aika pieni ja pysyviä vammoja (kehonsisäisiä palovammoja, hermostovauroita yms. kivaa) syntyy helposti.
Pari vuotta sitten Darwin Award jaettiin kehärahan junan katolla matkustaneelle. Medium+ kypsyysasteen sälli löydettiin junan katolta Louhelan asemalla.
- Anonyymi
Kyllä kait ammattilainen katkaisee sähköt ennenkuin räpeltää tai on hänellä on sähköiskun kestävä työkalu...meisseli jne...ja kunnon turvakengät....
- Anonyymi
Sähköverkon kanssa kun askarrellaan, ei aina ole sitä vaihtoehtoa "katkaise sähköt". Siis jos ei hauluta pistää koko kaupunginosaa pimeäksi.
Lisäksi "pum" efekti voi tulla viallisesta katkaisijasta tai siitä, että katkaistaan virta vahingossa laitteella, jota ei ole tarkoitettu hanskaamaan isoja virtoja (siis olikin kuormaa päällä, vaikkei pitänyt).
- Anonyymi
Saattaa olla joku vikakin iskenyt kaappiin ja aiheuttanut sähköiskun.
- Anonyymi
Kannattaa varoa ainakin kiinalaisia sähköautojakin, 10 Byd-liiekettä tuhoutunut tulipaloissa autoineen, samoin kaksi kuljetusrekkaa. Toivottavasti noita tule ei autohalliin.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/03df79d4-a7ac-450a-9e5b-e9e889e17c48- Anonyymi
Putin aikoi ostaa kiinalaiset sähköautot...buhahhahahhaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Putin aikoi ostaa kiinalaiset sähköautot...buhahhahahhaa
Niillä on jo kiinalaisia puutarhatraktoreita sotakäytössä :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niillä on jo kiinalaisia puutarhatraktoreita sotakäytössä :)
Ryssillä on myös sähkötekniikka hallussa
https://www.youtube.com/watch?v=y1rv7cK9sMk
https://www.youtube.com/watch?v=RRmjwYiMnG4
- Anonyymi
TM:n mukaan tesla pilasi sähköautojen maineen, joka 3. tesla 3 hylätty katsastuksessa.
- Anonyymi
En ymmärrä miten ihmiset ajaa ja saa nuo rikki. Kun ajaa kuten minä, eli kuten vanhat ämmät ajaa eikä revi niin kaikki kestää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ymmärrä miten ihmiset ajaa ja saa nuo rikki. Kun ajaa kuten minä, eli kuten vanhat ämmät ajaa eikä revi niin kaikki kestää.
Miten ne kaikki huonot kuskit ajaa tesloilla?
- Anonyymi
Joo-o, ja mm. VW on pilannu polttomoottoriautojen maineen systemaattisesti ainakin viimeset 15 vuotta. Useilla tavoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo-o, ja mm. VW on pilannu polttomoottoriautojen maineen systemaattisesti ainakin viimeset 15 vuotta. Useilla tavoilla.
Ja aloitti VW pilaamaan sähköautojenkin mainetta niillä ID kötöstyksillä, joissa ovet aukeilee vauhdissa, softat ei toimi, vesi menee konsernityypillisesti oviin ym. jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja aloitti VW pilaamaan sähköautojenkin mainetta niillä ID kötöstyksillä, joissa ovet aukeilee vauhdissa, softat ei toimi, vesi menee konsernityypillisesti oviin ym. jne.
En ole kuullutkaan, mutta tesloissa ovet lukittuu eikä pääse ulos vaikka palaa ja autopilot kiihdyttelee omin päin kolareita.
- Anonyymi
ID-kötöstys!
Ei löytynyt Nykysuomen sanakirjasta!
Voitko tarkentaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1112892Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222344Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081976- 1141650
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701365Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2881188- 801044
- 711034
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2471023