Sairausloma ja työnantajalle annettavat tiedot

Anonyymi-ap

Tuttuni sai kahden viikon sairausloman lääkäriltä ja hän vei sairauslomatodistuksen työnantajalle. Työnantaja alkoi kysymään millaista lääkitystä työntekijä sai tähän vaivaan, aikooko hän tulla sairasloman jälkeen töihin ja mitkä ovat mahdolliset jatkotoimenpiteet sairauslomalle.

Saako työnantaja kysyä tällaisia ja jos kysyy niin onko niihin pakko vastata? Eikö jo lääkärin kirjoittaman a-todistuksen pitäisi riittää selitykseksi työnantajalle?

33

359

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Riippunee työtehtävistä, lähinnä tuo lääkityshomma? Itselläni murtui joku vuosi sitten ranne ja siitä 6vkon sairasloma. Töihin palattuani joku kuukauden kuluessa tehtiin tiiminvetäjän kanssa keskustelu miten homma toimii eteenpäin ym. ihan normaali kysely mun mielestä. Mutta mitään ei siis kyselty ennenkuin palasin töihin...

• Anonyymi

Ihmettelen itsekin näitä työnantajan kyselyjä,lääkärillähän on vaitiolovelvollisuus mutta miksi he kirjoittavat todistukseen diagnoosin,esim masennus yms?ja lekuri lätkäsee vielä leimansa missä näkyy psyktr erikoislääkäri. Juorut työpaikalla varmasti edesauttavat paranemista työväsymyksestä ym.

• Anonyymi

Niille työnantajan kyselyille voi olla ihan perustellut syyt, muitakin kuin puhdas uteliaisuus. Onko sairausloman jälkeen vielä joitakin rajoitteita työnteossa, esim. raskaiden esineiden nostoa on rajoitettu, onko lääkitystä joka saattaisi estää esim. koneiden käyttöä ja vastaavanlaisia työturvallisuus näkökohtia.

Muistetaan nyt, että työnantaja ei saa kertoa eteenpäin tietoonsa saamiaan terveysasioita., ne ovat luottamuksellisia tietoja. Jos pomot alkavat kahvipöydässä kertomaan muiden terveysasioita on siihen puututtava välittömästi ottamalla esim. yhteyttä pomon esimieheen ja valitettava asiasta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niille työnantajan kyselyille voi olla ihan perustellut syyt, muitakin kuin puhdas uteliaisuus. Onko sairausloman jälkeen vielä joitakin rajoitteita työnteossa, esim. raskaiden esineiden nostoa on rajoitettu, onko lääkitystä joka saattaisi estää esim. koneiden käyttöä ja vastaavanlaisia työturvallisuus näkökohtia.

Muistetaan nyt, että työnantaja ei saa kertoa eteenpäin tietoonsa saamiaan terveysasioita., ne ovat luottamuksellisia tietoja. Jos pomot alkavat kahvipöydässä kertomaan muiden terveysasioita on siihen puututtava välittömästi ottamalla esim. yhteyttä pomon esimieheen ja valitettava asiasta.

Mutta 2 viikon sairausloma. Ei arvioida vielä tuossa vaiheessa työkykyä, mitään b-lsudumtoasioita tuo ei ole, eikä työnantajalle kuulu kenenkään lääkitykset. Työnantajalle ei saa kerätä mitä tietoa hyvänsä työntekijästä. Ja työpaikalla vain nimetyt henkilöt saavat käsitellä sairauspoissaolotietoja.

• Anonyymi

Aikoinaan mullekkin toi työntekijä lääkärintodistuksen eikä kertonut muuta kuin leikkauksessa käynnin.
      Katsoin tautiluokitusta (vai mikä se nyt on) niin viittasi kosmeettiseen toimenpiteeseen.
      En maksanut sairaus-ajan palkkaa kun kyseinen kosmeettinen operaatio olisi voinut hoitaa sesongin ulkopuolella.

• Anonyymi

Kokoomuslainen sadisti siellä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kokoomuslainen sadisti siellä!

Älä kommari viitsi valittaa.
        Jos taivuttaisiin teidän tahtoon niin kynsien leikkauksestakin saisi vähintään viikon saiauslomaa kun kyseessä on kuitenkin leikkaus.
        Hiusten leikkaus olisi myös sairaulomasyy.
        Naisilla varsinkin kaikenmaailman perseen ja rintojen suurennukset yms.
        Nämä tehdään lomilla tai palkattomalla vapaalla.

• Anonyymi

Kokoomuksen malli eli sairasloman jälkeen erotetaan tai savustetaan ulos työpaikasta, koska vain vahvat selviävät!!! Toki yrittävät erottaa kesken sairasloman, kaikilla mahdollisilla keinoilla

• Anonyymi

älä kuulu niihin heikkolahjaisiin yksilöihin

• Anonyymi

Tuon mittaisessa sairauslomassa, ellei juuri aiempia saikkuja ole ollut, ei järjestetä mitään keskusteluja. Työnantajalle ei kuulu lääkityksestä, eikä muukaan sairauden hoitoon liittyvä. Työterveyshuoltokaan ei näitä tietoja ja twrveydentilatietoja saa luovuttaa työnantajalle. Ainoa, mikä sinun kuuluu sairausajan palkan maksamisen vuoksi esittää, on lääkärintodistus työkyvystäsi. Että olet lääkärin mielestä työkyvytön työhösi x aikana.
      Eri asia on pidemmät sairauslomat. Näissä arvioidaan työkykyä 3 kk jälkeen viimeistään, ja työssäjatkamusen tukitoimet otetaan käyttöön.

• Anonyymi

Monella on se käsitys että lääkäri on lähes jumalan asemassa ja hänen kirjoittama sairausloma on ehdoton.
        Lääkärin kirjoittama A lausunto antaa vain milipiteen siihen työhön minkä työntekijä lääkärille kertoo.
        Esim. jalkakivulla (esim. nivelside vamma) voi saada sairauslomaan oikeuttavan lääkärintodistuksen jos kertoo lääkärille että työ on jatkuvaa kävelemistä mutta oikeasti työ olisi istumatyötä.
        Kela on ottanut myös voimakkaasti kantaa sairausloman oikeutukseen, tulee monesti hylky että sairaus ei haittaa työntekoa.
        Työnantajalla on myös se oikeus siihen viimeiseen sanaan, eli työnataja voi joko hylätä sairausloman juuri sillä syyllä että kykenee töihin tai voi keventää työtä vaikka puolipäiväiseksi tai siten muuttaa työnkuvaa sellaiseksi että kykenee tekemään töitä.
        Myös ne puheet ettei tapaturmavakuutus ole voimassa kun on saanut lääkärintodistuksen ei pidä paikkaansa.

Itse hain kelasta sairauspäivärahaa selkävaivan takia johon söin tasapainoon ja tarkkavaisuuteen vaikuttavia kipulääkkeitä ja viikkoa aiemmin vietiin kipukohtauksen takia ambulanssilla sairaalaan, tuli hylky ja perustelu että sairaus ei estä työn tekemistä.
        No minun vaivani oli pikkuisen pahempaa laatua kuin noidannuoli ja kuukautta myöhemmin tuli eläkepaperit.

Mutta takaisin aiheeseen. lääkäriltä saa A todistuksen kun väittää että työ on juuri sellaista minkä tekemisen sairaus/vamma estää, lääkäri ei ala tutkimaan onko potilaan väitteessä erää.
        Työterveyslääkäri osaa asian paremmin kun näkee tiedostoista tarkemman työnkuvauksen.
        Tästä syystä työnatajalla on ns. veetto-oikeus, eli oikeus hylätä lääkärintodistus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Monella on se käsitys että lääkäri on lähes jumalan asemassa ja hänen kirjoittama sairausloma on ehdoton.
        Lääkärin kirjoittama A lausunto antaa vain milipiteen siihen työhön minkä työntekijä lääkärille kertoo.
        Esim. jalkakivulla (esim. nivelside vamma) voi saada sairauslomaan oikeuttavan lääkärintodistuksen jos kertoo lääkärille että työ on jatkuvaa kävelemistä mutta oikeasti työ olisi istumatyötä.
        Kela on ottanut myös voimakkaasti kantaa sairausloman oikeutukseen, tulee monesti hylky että sairaus ei haittaa työntekoa.
        Työnantajalla on myös se oikeus siihen viimeiseen sanaan, eli työnataja voi joko hylätä sairausloman juuri sillä syyllä että kykenee töihin tai voi keventää työtä vaikka puolipäiväiseksi tai siten muuttaa työnkuvaa sellaiseksi että kykenee tekemään töitä.
        Myös ne puheet ettei tapaturmavakuutus ole voimassa kun on saanut lääkärintodistuksen ei pidä paikkaansa.

Itse hain kelasta sairauspäivärahaa selkävaivan takia johon söin tasapainoon ja tarkkavaisuuteen vaikuttavia kipulääkkeitä ja viikkoa aiemmin vietiin kipukohtauksen takia ambulanssilla sairaalaan, tuli hylky ja perustelu että sairaus ei estä työn tekemistä.
        No minun vaivani oli pikkuisen pahempaa laatua kuin noidannuoli ja kuukautta myöhemmin tuli eläkepaperit.

Mutta takaisin aiheeseen. lääkäriltä saa A todistuksen kun väittää että työ on juuri sellaista minkä tekemisen sairaus/vamma estää, lääkäri ei ala tutkimaan onko potilaan väitteessä erää.
        Työterveyslääkäri osaa asian paremmin kun näkee tiedostoista tarkemman työnkuvauksen.
        Tästä syystä työnatajalla on ns. veetto-oikeus, eli oikeus hylätä lääkärintodistus.

Tietysti näin on. Haluaisin itseni työkuntoon. Muutama viikko lonkkaleikkauksesta. Ei kuntosali- eikä uimahallilupaa. Kävelen vielä yhden sauvan kanssa. Töihin voisin jo mennä,kokeilemaan, mutta mitään ei ole otettu yhteyttä. On vielä pari viikkoa täysin lääkärin kieltämiä asentoja.
        Säät alkavat olla, ettei joka päivä huvila liikkua tuntikausia, koska sää on raakaa. Rappuharjoituspaikka menee kun tulee liukkaat. Mitä tekisit tilanteessani? Saikkua ois kuukausi vielä kärvisteltävänä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tietysti näin on. Haluaisin itseni työkuntoon. Muutama viikko lonkkaleikkauksesta. Ei kuntosali- eikä uimahallilupaa. Kävelen vielä yhden sauvan kanssa. Töihin voisin jo mennä,kokeilemaan, mutta mitään ei ole otettu yhteyttä. On vielä pari viikkoa täysin lääkärin kieltämiä asentoja.
        Säät alkavat olla, ettei joka päivä huvila liikkua tuntikausia, koska sää on raakaa. Rappuharjoituspaikka menee kun tulee liukkaat. Mitä tekisit tilanteessani? Saikkua ois kuukausi vielä kärvisteltävänä.

Kyllä minä tiedän sillä minulta on leikattu molemmat lonkat yhdellä kertaa.
        Lonkkaleikkaus on aika paljon erillaisempi operaatio kuin esim. nilkan nivelsiteiden muljahdus ja toimistotyöt.
        Olen myös nähnyt monen toissä vaikka käsi paketissa, itse kävin palaverissa 260km päässä kun pari päivää aiemmin oli olkapää leikattu (bursan poisto ja luupiikin höyläys tähystyksellä).
        toissakesänä korjattiin peukalon ojentajan jänne ja jo parin päivän päästä naputtelin ulkoverhoilua sen minkä pystyin, kävi kipeää kun löin vasaralla peukaloon joka oli juuri leikattu.
        Viime kesänä oli degueve leikkaus oikeasta ranteesta ja taasen yhden päivän päästä hommissa kun ei ollut rajoitusta mobilisaation kanssa.
        Aika pirun paljon voi tehdä vaikka joku paikka on pipi.
        Lonkkien kanssa mulla meni useampi kuukausi mutta pää toimi ja puhelimeen vastaislin ja tarjouksia tein ja tietenkin laskutusta, niissä kun ei tarvinnut lonkkia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kyllä minä tiedän sillä minulta on leikattu molemmat lonkat yhdellä kertaa.
        Lonkkaleikkaus on aika paljon erillaisempi operaatio kuin esim. nilkan nivelsiteiden muljahdus ja toimistotyöt.
        Olen myös nähnyt monen toissä vaikka käsi paketissa, itse kävin palaverissa 260km päässä kun pari päivää aiemmin oli olkapää leikattu (bursan poisto ja luupiikin höyläys tähystyksellä).
        toissakesänä korjattiin peukalon ojentajan jänne ja jo parin päivän päästä naputtelin ulkoverhoilua sen minkä pystyin, kävi kipeää kun löin vasaralla peukaloon joka oli juuri leikattu.
        Viime kesänä oli degueve leikkaus oikeasta ranteesta ja taasen yhden päivän päästä hommissa kun ei ollut rajoitusta mobilisaation kanssa.
        Aika pirun paljon voi tehdä vaikka joku paikka on pipi.
        Lonkkien kanssa mulla meni useampi kuukausi mutta pää toimi ja puhelimeen vastaislin ja tarjouksia tein ja tietenkin laskutusta, niissä kun ei tarvinnut lonkkia.

Minun työ on liikkumista, liikkeellä tehtävää. Sepä se. Noin 4 vko leikkauksesta minulla. Tuli kokotekonivel. Kela jo laittelin, että jos sairausloma jatkuu sen yli kk vielä, niin pitää olla b- lausunto ja työterveyshuollon lausunto työsdäjatkomahdolliduuksista. Eli nyt on kuntoutettava itsensä äkkiä. Vaikkei kuntosalilupaa ole, eikä kaikkia liikkeitä, esim lonkan 90 asteen tai alle, kulmaa, ja sisäkiertoa, lähennystä saa tehdä ollenkaan.
        Kiire siinä tulee. Sitten kun luvat heltiää. Fysioterapeutin ohjeita kaipaan kipeästi. Aivan ihanaa on kyllä kun ne kauheat kivut ja liikerajoite jäi leikkaukseen. Leikatun puolen jalkaan olen ilman vetolsitetta kerran saanut sukan leikkauksen jälkeen. Ilkeää teki.
        Kävelen jo melko hyvin, askel toimii. Mutta jumpatessa leikatun puolen reidestä ei kaikki pelaa. Toisen puolen harjoitteissa huomaa että pelaa, muttei leikatun tapahdu mitään.
        Kuormituksessa kipeytyy paikat. En käytä kipulääkkeitä enää, ja lepään jos äityi kovin. Sillä menee ohi.
        Sitä mietin, miten työyhteisö kestää nämä tämmöiset pitkät saikut. Kohtuutonta muita kohtaan. Toivoin että olisin jo kunnolla käynyt toipumaan. Suurinpiirtein jumiutunut toissa viikon tilanteeseen. Vain lantio toiminut pari pv paremmin.
        Jotain tuntohäiriöitä on myös reidessä. Ei vain lähde. Haavan tienoo liki tunnoton.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minun työ on liikkumista, liikkeellä tehtävää. Sepä se. Noin 4 vko leikkauksesta minulla. Tuli kokotekonivel. Kela jo laittelin, että jos sairausloma jatkuu sen yli kk vielä, niin pitää olla b- lausunto ja työterveyshuollon lausunto työsdäjatkomahdolliduuksista. Eli nyt on kuntoutettava itsensä äkkiä. Vaikkei kuntosalilupaa ole, eikä kaikkia liikkeitä, esim lonkan 90 asteen tai alle, kulmaa, ja sisäkiertoa, lähennystä saa tehdä ollenkaan.
        Kiire siinä tulee. Sitten kun luvat heltiää. Fysioterapeutin ohjeita kaipaan kipeästi. Aivan ihanaa on kyllä kun ne kauheat kivut ja liikerajoite jäi leikkaukseen. Leikatun puolen jalkaan olen ilman vetolsitetta kerran saanut sukan leikkauksen jälkeen. Ilkeää teki.
        Kävelen jo melko hyvin, askel toimii. Mutta jumpatessa leikatun puolen reidestä ei kaikki pelaa. Toisen puolen harjoitteissa huomaa että pelaa, muttei leikatun tapahdu mitään.
        Kuormituksessa kipeytyy paikat. En käytä kipulääkkeitä enää, ja lepään jos äityi kovin. Sillä menee ohi.
        Sitä mietin, miten työyhteisö kestää nämä tämmöiset pitkät saikut. Kohtuutonta muita kohtaan. Toivoin että olisin jo kunnolla käynyt toipumaan. Suurinpiirtein jumiutunut toissa viikon tilanteeseen. Vain lantio toiminut pari pv paremmin.
        Jotain tuntohäiriöitä on myös reidessä. Ei vain lähde. Haavan tienoo liki tunnoton.

En tiedä onko kirurgista kiinni vai onko vanhentunutta tietoa nuo rotatiot ja kulmat.
        Oma kirurgini sanoi ettei sillä ole merkitystä jos tulee 90 asteen taivutus tai sisäkiertoa.
        Moni lähtee henkilöautolla sairaalasta ja siinä on 90 asteen kulma, ainakin mulla oli.
        Vessassakäynnistä kysyin myös etä onko koroke tarpeellinen niin vastaus oli että voihan sitä käyttää jos kokee apua mutta pakollinen se ei ole juurikin sen takia että 90 asteen kulma ei ole haitallinen.
        Tosin ensipäivinä leikkauksesta oli sen verran paikat kipeät että leikkaushaavojen takia käytin koroketta mutta en sen jälkeen.

Eli vanhoja tietoja joita kirurgit ei ole poistaneet ohjeistuksestaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En tiedä onko kirurgista kiinni vai onko vanhentunutta tietoa nuo rotatiot ja kulmat.
        Oma kirurgini sanoi ettei sillä ole merkitystä jos tulee 90 asteen taivutus tai sisäkiertoa.
        Moni lähtee henkilöautolla sairaalasta ja siinä on 90 asteen kulma, ainakin mulla oli.
        Vessassakäynnistä kysyin myös etä onko koroke tarpeellinen niin vastaus oli että voihan sitä käyttää jos kokee apua mutta pakollinen se ei ole juurikin sen takia että 90 asteen kulma ei ole haitallinen.
        Tosin ensipäivinä leikkauksesta oli sen verran paikat kipeät että leikkaushaavojen takia käytin koroketta mutta en sen jälkeen.

Lisäksi.
        En tiedä oliko minun henkilökohtaisilla ominaisuuksilla vaikutusta ohjeistukseen.
        Olin 50v mies joka oli tottunut temeään ruumiillisesti raskasta työtä ja lihaskunto oli pirun hyvä.
        Kuten tiedetään lihakset pitävät nivetet kurissa, kun jalkalihakset väsyy tai oikein rentoutan niin saan lonkat lonksumaan kun jännitän lihaksia.
        Eräs fysiatrin erikoislääkäri teki tutkimuksen ja liikutteli jalkoja testatakseen liikeratoja ja sanoi että jos hän ei koneelta näkisi että minulle on tehty molemminpuolinen tekovivelleikkaus niin hän ei uskoisi minun puheita.
        Liikkuvuus oli parempi kuin ikäisilläni omilla lonkilla.
        Nyt 10v myöhemmin edelleen liikun miten haluan enkä arastele mitään liikettä enkä pelkää nivelen paikaltaan lähtemistä.
        Tosin selkävaivat aiheuttavat kipuja tietyissä liikkeissä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lisäksi.
        En tiedä oliko minun henkilökohtaisilla ominaisuuksilla vaikutusta ohjeistukseen.
        Olin 50v mies joka oli tottunut temeään ruumiillisesti raskasta työtä ja lihaskunto oli pirun hyvä.
        Kuten tiedetään lihakset pitävät nivetet kurissa, kun jalkalihakset väsyy tai oikein rentoutan niin saan lonkat lonksumaan kun jännitän lihaksia.
        Eräs fysiatrin erikoislääkäri teki tutkimuksen ja liikutteli jalkoja testatakseen liikeratoja ja sanoi että jos hän ei koneelta näkisi että minulle on tehty molemminpuolinen tekovivelleikkaus niin hän ei uskoisi minun puheita.
        Liikkuvuus oli parempi kuin ikäisilläni omilla lonkilla.
        Nyt 10v myöhemmin edelleen liikun miten haluan enkä arastele mitään liikettä enkä pelkää nivelen paikaltaan lähtemistä.
        Tosin selkävaivat aiheuttavat kipuja tietyissä liikkeissä.

Jaa, minulle vain ortopedi kirjoittanut nämä tietyt rajoitteet, ja syynkin siihen. Varman päälle peluuta todennäköisesti. Itse nivel toimii todella hyvin. Kuntoutuminen on lähtenyt hyppäyksittäin etenemään. Voisin siis jo pyrkiä töihin? Tuleeko asia minkä vastuulle kun keskeyttää saikun?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jaa, minulle vain ortopedi kirjoittanut nämä tietyt rajoitteet, ja syynkin siihen. Varman päälle peluuta todennäköisesti. Itse nivel toimii todella hyvin. Kuntoutuminen on lähtenyt hyppäyksittäin etenemään. Voisin siis jo pyrkiä töihin? Tuleeko asia minkä vastuulle kun keskeyttää saikun?

Miten niin mikä vastuulle?
        Kaikilla on oikeus kokeilla pärjääkö töissä, jos ei niin sitten lisää sairauslomaa tai kevennettyjä työtehtäviä tai lyhennettyä työpäivää.
        Kai tiedät että voit saada osasairauslomaa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kaikilla on oikeus kokeilla pärjääkö töissä, jos ei niin sitten lisää sairauslomaa tai kevennettyjä työtehtäviä tai lyhennettyä työpäivää.

Kun on nuo tiettyjen liikkeiden rajoitukset( ei sisäkiertoa, lähennystä). Ottaako työturvallisuuden kannalta työnantaja vastuulleen?
        Ottaako töihin ennen rajoitusajan päättymistä. 4 vko leikkauksesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työni on keskiraskasta liikkeessä koko ajan tehtävää. Mitään niin raskasta en leikkauksen jälkeen ole kokeillut. Harjoitellut vasta yhden kepin kanssa jo, ja rappukävelyä kaiteesta tukea hakien. Tässä ketjussa joku kun oli sitä mieltä, että lääkärien ohjeet on vääriä.
        Niin ne kiertoliikkeet, voi sivuuttaa? Ja jos tulee seurauksia työssä, itsekö vastaan? Vai mikä vastaa. Tätähän minä kysyin. Ihan samahan se muutoin on mennä pyhien jälkeen omaa juttuani töihin tekemään.
        Ohjeissa kuitenkin on, että raskaammassa työssä ollaan lonkkaleikkauksen jälkeen väh 2 kk pois töistä. Itsellä se 4 vko täynnä.
        Kestääkö 4 viikon jälkeen varmasti paikat normaalilla työtahdilla, muita vaihtoehtojahan siinä ei ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Saikku siis on alunperin määrätty 2 kk. Nyt 4 vko mennyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin, voin ilmeisesti näyttää tämän nyt kun pyrin takaisin töihin ennen sairausloman loppumista, ihan faktatietona. Miksi ihmeessä määrätään niin pitkiä saikkuja sitten lonkkaleikkauksissa, jos eka päivien, jälkeen pääsee tekemään ihan kaikkea? Ja nuo rajoitteet määrätään, siinähän työnantaja häviää ihmisen työpanosta melko tavalla.
        Ekat päivät. Kotiutumispäivänä kävelin apteekilla vielä.
        Olen voimistellut, kävellyt, ja pyrkinyt lisäämään vähän nopeutta, ja tuo 1 keppi on vielä ollut, lähinnä kanervikoissa ja monttuisessa, ja pimeällä lemmikin kanssa mukana.
        Luulisi työnantajaa kiinnostavan tämä että leikkaavat lääkärit määrää liian pitkiä saikkuja, ja minuakin olisi tästä jo pitänyt informoida, aiemmin. Työterveys siis ei tartte tietää töihin paluusta? Eikä Kela? Vai kuin se menee?
        Sairauspäivärahahan pitää lakkauttaa? Entä tosiaan jääkö vastuu siitä mitä toipuminen tykkää, itselleni, vai onko työnantajalla tämä vastuu että työtehtävissä ei satu sellaista mikä tekisi haittaa? Ja onko siinä se raja, että vasta lääkärin suosituksen ohimentyä lakkaa se oma vastuu toipumisesta vai kuinka.
        Tämä olisi yksi tärkein mitä pitäisi saada tietää ennen alkavaa viikkoa.
        Liikkuvuushan on sinänsä hyvä. Ja silloinko sijoiltaanmenoriskiä ei ole?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Työni on keskiraskasta liikkeessä koko ajan tehtävää. Mitään niin raskasta en leikkauksen jälkeen ole kokeillut. Harjoitellut vasta yhden kepin kanssa jo, ja rappukävelyä kaiteesta tukea hakien. Tässä ketjussa joku kun oli sitä mieltä, että lääkärien ohjeet on vääriä.
        Niin ne kiertoliikkeet, voi sivuuttaa? Ja jos tulee seurauksia työssä, itsekö vastaan? Vai mikä vastaa. Tätähän minä kysyin. Ihan samahan se muutoin on mennä pyhien jälkeen omaa juttuani töihin tekemään.
        Ohjeissa kuitenkin on, että raskaammassa työssä ollaan lonkkaleikkauksen jälkeen väh 2 kk pois töistä. Itsellä se 4 vko täynnä.
        Kestääkö 4 viikon jälkeen varmasti paikat normaalilla työtahdilla, muita vaihtoehtojahan siinä ei ole.

Minä olin se joka kirjoitti että ohjeet ovat vanhanaikaisia.
        Voihan olla että joku kyläseppä kun asentaa tekonivelet niin niillä ei enään koskaan voida taivuttaa 90 astetta enepää eikä sisäkiertoja tehdä.
        Mulle kuitenkin itse kirurgi antoi ohjeistukset ei fyssari.

Nyt alat tehdä itsestäsi marttyyria kun elet tinkaamaan vastuullisia, jos tuntuu ettet kykene tekemään töitä niin haet lisää sairauslomaa.
        kuten kirjoitin niin voi hakea osasairauslomaa ja tehdä mitä kykenee.
        Jos työnkuva on toimistotyötä ja kevyttä työtä niin kyllähän se töihinpaluu sujuu aikaisemmin.
        Muistaakseni tuo pari kuukautta oli mullakin sairausloma ja sen jälkeen työterveyslääkärin vastaanotolle mitettimään miten jatko.
        Ja vastuunhan otat sinä itse mutt epäoilen että sinun enään 4 viikon jälkeen tarvitsee varoa 90 asteen taivutuksia ja siärotaatiota, pitäähän sinun jo treenata niitäkin lihaksia tai muuten ne surkastuvat, tai oikeastaan ovat jo surkastuneet.

Itse otin vastuun kun hoidin laskutusta ja tarjouksia ja jänneleikkauksen jälkeen ulkoverhoilun naputtelua ja dequeven jälkeen parin päivän päästä lähes täysiä hommia.
        Tosin itselläni on nopea paranemisprosessi kehossa, perjantaina lipsahti työkalu sillä seurauksella että sormus nimettömässä porautui syvälle ihoon aiheuttaen reippaasti vuotavan palkeenkielen n. 10mm pitkän.
        Eilen otin laastarin pois kun se oli jo sen varran parantunut ja nyt ei tunnu edes kipua ja pieni punainen jälki kohdassa.

Mutta itse otat vastuun omasta toiminnasta, ps. ei se paikallaanolo ja liikkeiden välttelykään ole hyväksi.
        niin ja virallisissa ohjeissa https://coxa.fi/potilaana-coxassa/liikunta-tekonivelleikkauksen-jalkeen/ kumartelun treenaminen jo 2 viikon kohdalla.
        Ja kävelyä kestää heti leikauksen jälkeen kun leikkaushaavat sen sallii.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Voihan olla että joku kyläseppä kun asentaa tekonivelet niin niillä ei enään koskaan voida taivuttaa 90 astetta enepää eikä sisäkiertoja tehdä.

Nyt alat tehdä itsestäsi marttyyria kun elet tinkaamaan vastuullisia, jos tuntuu ettet kykene tekemään töitä niin haet lisää sairauslomaa.
        Jos työnkuva on toimistotyötä ja kevyttä työtä niin kyllähän se töihinpaluu sujuu aikaisemmin.
        Muistaakseni tuo pari kuukautta oli mullakin sairausloma ja sen jälkeen työterveyslääkärin vastaanotolle mitettimään miten jatko.
        Ja vastuunhan otat sinä itse mutt epäoilen että sinun enään 4 viikon jälkeen tarvitsee varoa 90 asteen taivutuksia ja siärotaatiota, pitäähän sinun jo treenata niitäkin lihaksia tai muuten ne surkastuvat, tai oikeastaan ovat jo surkastuneet.

Itse otin vastuun kun hoidin laskutusta ja tarjouksia ja jänneleikkauksen jälkeen ulkoverhoilun naputtelua ja dequeven jälkeen parin päivän päästä lähes täysiä hommia.
        Tosin itselläni on nopea paranemisprosessi kehossa, perjantaina lipsahti työkalu sillä seurauksella että sormus nimettömässä porautui syvälle ihoon aiheuttaen reippaasti vuotavan palkeenkielen n. 10mm pitkän.
        Eilen otin laastarin pois kun se oli jo sen varran parantunut ja nyt ei tunnu edes kipua ja pieni punainen jälki kohdassa.

Mutta itse otat vastuun omasta toiminnasta, ps. ei se paikallaanolo ja liikkeiden välttelykään ole hyväksi.
        niin ja virallisissa ohjeissa https://coxa.fi/potilaana-coxassa/liikunta-tekonivelleikkauksen-jalkeen/ kumartelun treenaminen jo 2 viikon kohdalla.

Kirjoitin jo, että alunperin määrättyä saikkua on kuukausi vielä. Tästä ketjusta se löytyi, että töihin voi ja ( kuuluu) mennä jo heti, kun vain jalat pelaa, ha lääkärin määräämistä ei niin tarvii vanhentuneina tietoina välittää.
        Ja minä kysyin, vienkö asian työterveyden jautta, ja mitä Kelan saikkurahalle tapahtuu.
        Anteeksi nyt tyhmyyteni. Kun eka kerta kun tekonivel laitettu.
        Kävellyt olen kotiutuspäivästä asti. 3 viikolla jo metsässä vähin, ja pitkiä ulko- kuntorappuja, jotka piakkoin kyllä jäätyvät.
        Kun joku kirjoittaa, että töihin on jo hyvä mennä, hän kyllä tietää kertoa, onko asia helppo, eli aamulla työkohteisiin vai onko siinä miten iso sopimiskierros ensin.
        Että kympille vai esimiehelle, vai työterveyslääkärille tieto.
        Ei muuta..

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Eli työturvallisuus. Minun vastuulle, jos keskeytän saikun? Käytännössä siis pyrin töihin tyhjän päälle jos jotain sattuu.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Keskiraskasta työtä. Kohteita on erilaisia, työasentojakin alhaalle mentäviä. Nosteluakin, kantamista.
        En kyselisin, jos tietäisin milloin voi palata töihin. Ja minkä Revonkatu kautta, ettei mene väärin.
        Minusta jo 4 vko on pitkä aika. Kävin rappuharjoitukset, metsässäkin ja kas, oli hirvet töytäilleet.
        Lopulta selvisi sekin miksi, kun löytyi koirankin jälkiä, hätyyttänyt oli useampaa.
        Niin, kyllä kuntoutua koitan. Se ois vaan se että paineita tulee jo palata remmiin.
        Ja itse sitä on huono tietämään missä vaiheessa. Kun kokemusta ei ole.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitin jo, että alunperin määrättyä saikkua on kuukausi vielä. Tästä ketjusta se löytyi, että töihin voi ja ( kuuluu) mennä jo heti, kun vain jalat pelaa, ha lääkärin määräämistä ei niin tarvii vanhentuneina tietoina välittää.
        Ja minä kysyin, vienkö asian työterveyden jautta, ja mitä Kelan saikkurahalle tapahtuu.
        Anteeksi nyt tyhmyyteni. Kun eka kerta kun tekonivel laitettu.
        Kävellyt olen kotiutuspäivästä asti. 3 viikolla jo metsässä vähin, ja pitkiä ulko- kuntorappuja, jotka piakkoin kyllä jäätyvät.
        Kun joku kirjoittaa, että töihin on jo hyvä mennä, hän kyllä tietää kertoa, onko asia helppo, eli aamulla työkohteisiin vai onko siinä miten iso sopimiskierros ensin.
        Että kympille vai esimiehelle, vai työterveyslääkärille tieto.
        Ei muuta..

En ainakaan minä löytänyt kehoitusta mennä jo töihin.
        Olet ilmeisesti ymmärtänyt kehoitukseksi sen kun on kerrottu että on menty töihin ennenkuin sairausloma on loppunut.
        Itsekkin olin 3kk sairauslomalla ja toiset 3kk osasairauslomalla kun ei noilla leikatuilla lonkilla pystynyt tekemään betonivaluhommia ja liikkumaan betoniraudoitteiden päällä.
        Krtjussa kyllä puhuttiin että kevyet konttorihommat varmaan onnistuu vaikka olisi jalka tai käsi paketissa.
        Mutta saat varmasti luvan testata miten pärjäät töissä jos oikein puhut ja vakuutat että onnistuu ja jos ei onnistu niin palaat takaisin sairauslomalle.
        Kute kerroin, jännekorjaus leikkaus ei hidastanut minua kuin 1 päivän leikkauspäivän lisäksi, deqeve laikaus ei hidastanut juuri enempää.
        Itse otin vastuun ja itse päätin mitä kykenen tekemään.

En tiedä mitä sinun työsopimuksessa lukee mutta jos siinä n esim. puhelimeen vastaamista yms. niin varmasti pystyt jo tekemään sitä.
        Lonkan tekonivelleikaksen jälkeen annetaan yleensä 1-3kk sairauslomaa, eli riippuu työstä kuinka pitkään sairauslomalla.
        Leikkaava lääkäri ei anna kovin pitkiä sairauslomia vaan asiaa jatkaa työterveyslääkäri joka tuntee työnkuvan parhaiten.
        Kela vaatii b lausunnon 2kk sairausloman jälkeen joten senkin puolesta työterveyslääkäri päättää.
        Kelan sairauspäiväraha on tauolla tietenkin sinä aikana kun kokeilet pystytkö töihin ja jos et niin uusi hakemus entisillä todistuksilla ja maininta ettei kestänyt työtä.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

En ainakaan minä löytänyt kehoitusta mennä jo töihin.
        Olet ilmeisesti ymmärtänyt kehoitukseksi sen kun on kerrottu että on menty töihin ennenkuin sairausloma on loppunut.
        Itsekkin olin 3kk sairauslomalla ja toiset 3kk osasairauslomalla kun ei noilla leikatuilla lonkilla pystynyt tekemään betonivaluhommia ja liikkumaan betoniraudoitteiden päällä.
        Krtjussa kyllä puhuttiin että kevyet konttorihommat varmaan onnistuu vaikka olisi jalka tai käsi paketissa.
        Mutta saat varmasti luvan testata miten pärjäät töissä jos oikein puhut ja vakuutat että onnistuu ja jos ei onnistu niin palaat takaisin sairauslomalle.
        Kute kerroin, jännekorjaus leikkaus ei hidastanut minua kuin 1 päivän leikkauspäivän lisäksi, deqeve laikaus ei hidastanut juuri enempää.
        Itse otin vastuun ja itse päätin mitä kykenen tekemään.

En tiedä mitä sinun työsopimuksessa lukee mutta jos siinä n esim. puhelimeen vastaamista yms. niin varmasti pystyt jo tekemään sitä.
        Lonkan tekonivelleikaksen jälkeen annetaan yleensä 1-3kk sairauslomaa, eli riippuu työstä kuinka pitkään sairauslomalla.
        Leikkaava lääkäri ei anna kovin pitkiä sairauslomia vaan asiaa jatkaa työterveyslääkäri joka tuntee työnkuvan parhaiten.
        Kela vaatii b lausunnon 2kk sairausloman jälkeen joten senkin puolesta työterveyslääkäri päättää.
        Kelan sairauspäiväraha on tauolla tietenkin sinä aikana kun kokeilet pystytkö töihin ja jos et niin uusi hakemus entisillä todistuksilla ja maininta ettei kestänyt työtä.

Niin kyllä sain käsityksen, että töihin pitää jo heti mennä kun kävelee auttavammin. Itsellä on se 5. viikko menossa. Koitan tänään taas saada fyssarin kiinni. Ei viimeksi tavatessa kertonut näitä kuntoutusjuttuja, ja kuntosalilupaa ei ole. Itse olen omia juttuja keksinyt, kuten voinnin mukaan metsissä liikkumista, ja kuntorappuharjoittelua. Sisärappuja ei ole, missä saikulla voisin harjoitella.
        2 kk on suositeltu saikkua. Mutta talvi lyö kohta päälle, eikä kuntosalille saa mennä. Ne rappupaikat tulevat liukkaiksi.
        Työni sisälltää fyysistä suoritustyötä. Ei mitään muuta. Myös könuämisgä lattianrajajassa välillä laittaessa koneen juttuja ajokuntoon.
        Se sisältää koko ajan heilumista ja liikkumista. Hyvähän se heillä on, krillä istuillaan saavat tehdä.. tehnyt vuosikausia sitä keskiraskasta työtä.
        Kylällä kauppareissulla kuultua: kotona pitäisi olla. Eli täällä joko kuuluu olla täysin töussä tai neljän seinän sisällä ssikulla, mutta tähän asti olen nauranut sille.
        Tällä viikollahan minä kuulen onko kaupoillakäyntini kepin kanssa kantautunut työnantajan korviin.
        Onneksi täällä on mainio latupohja- pururata, jota riittää ja retkeilyreitit. Ilman niitä en pystyisi kuntoutumaan hyvin.
        Tietysti, kateuden lähde voi sekin olla, että joku kävrlee märän kylmässä syksymetzässä rauhassa, ja jopa iloitsee vähin. Naisvaltaiset hommat, ja kulä neuvoo päälle, ohi ortopedin ja fyssarin ohjeitten, mielellään.

• Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

Niin kyllä sain käsityksen, että töihin pitää jo heti mennä kun kävelee auttavammin. Itsellä on se 5. viikko menossa. Koitan tänään taas saada fyssarin kiinni. Ei viimeksi tavatessa kertonut näitä kuntoutusjuttuja, ja kuntosalilupaa ei ole. Itse olen omia juttuja keksinyt, kuten voinnin mukaan metsissä liikkumista, ja kuntorappuharjoittelua. Sisärappuja ei ole, missä saikulla voisin harjoitella.
        2 kk on suositeltu saikkua. Mutta talvi lyö kohta päälle, eikä kuntosalille saa mennä. Ne rappupaikat tulevat liukkaiksi.
        Työni sisälltää fyysistä suoritustyötä. Ei mitään muuta. Myös könuämisgä lattianrajajassa välillä laittaessa koneen juttuja ajokuntoon.
        Se sisältää koko ajan heilumista ja liikkumista. Hyvähän se heillä on, krillä istuillaan saavat tehdä.. tehnyt vuosikausia sitä keskiraskasta työtä.
        Kylällä kauppareissulla kuultua: kotona pitäisi olla. Eli täällä joko kuuluu olla täysin töussä tai neljän seinän sisällä ssikulla, mutta tähän asti olen nauranut sille.
        Tällä viikollahan minä kuulen onko kaupoillakäyntini kepin kanssa kantautunut työnantajan korviin.
        Onneksi täällä on mainio latupohja- pururata, jota riittää ja retkeilyreitit. Ilman niitä en pystyisi kuntoutumaan hyvin.
        Tietysti, kateuden lähde voi sekin olla, että joku kävrlee märän kylmässä syksymetzässä rauhassa, ja jopa iloitsee vähin. Naisvaltaiset hommat, ja kulä neuvoo päälle, ohi ortopedin ja fyssarin ohjeitten, mielellään.

Totta hitossa saat käydä kaupassa ja oikeastaan on työnatajankin etu että liikut mahdollisimman paljon.
        Mutta kuten tuossa kerroin ja laitoin linkkiäkin niin sinun tekonivelet eivät mene rikki liikkumisella.
        Mierti miun kohdalla, minulle laitettaiin samassa leikkauksessa molemmat lonkat kuntoon ja jo vuorokauden päästä syssari pisti minut kävelemään, tosin elsan kanssa ja vain huoneessa kierroksen.
        Ainoa mikä rajoittaa liikkumista on sinun lihakset jotka saivat kuritusta leikkauksessa sekä leikkaushaava.
        Leikkaushaava on 100% parantunut riittävästi jos ei ole tullut tulehduksia.
        Lihakset saat korjaantumaan vain ja ainoastaan treenillä.
        Sisäkierto on alussa kiellettyä sen takia kun lihakset ei pelaa ja eivät tue niveliä mutta ei ne toivu jos et ala käyttämään niitä.

Työnantajan näkökulmasta on sitä parempi mitä enemmän treenaat itseäsi niin sitten töissä ei tule komplikatioita.

Jos olet kohta 5 viikkoa varonut kaikkia liikkeitä niin olet menettänyt ainakin 2-3 viikkoa kuntoutumisestasi.
        Kuten ohjeistuksissa sanotaan on vältettävä äärikiikkeitä, ei kielletä liikkeitä.
        Sisäkierrossa äärikiike on minulla se että kierrän jalkaterät 90 asteen kulmaan, etutaivutuksessa ääriliike on jossain 160 aseen kulma.
        jos nyt et ole sisäkiertoa tehnyt ollenkaan etkä ole ylittänyt 90 astetta etutaivutuksessa niin olet pirun takamatkalla kuntouuksessa.
        Itse kävin jo tanssiparketilla 4 viikon kohdilla, tosin tanssiminen oli kuin 90 vuotiaan tanssimista ja kävelymatkat olivat sellaisia toista kilonmetrin kävelyjä.
        Hae taivutuksissa ja kierroissa sitä rajaa missä tuntuu kipua ja epämääräistä liikettä lonkissa.
        Ja huomaa että minä puhun kokemuksella en mutu tiedolla.
        Kun minulla oli kupikin lonkka leikattu niin en yksinkertaisesti voinut varoa lonkan liikkeitä tukeutumalla terveeseen jalkaan.

• Anonyymi

Työnantajalle ei kuulu lääkitys tai sairaus.

• Anonyymi
        UUSI

Älä puhu paskaa.
        Jos työnataja ei tiedä sinun sairaudesta niin voi laittaa sinut sellaiseen paikkaan töihin jossa et selviä ja sama lääkkeiden kohdalla.
        Myös se että jos pikkurilli on murtunut ja teet kevyttä toimistohommaa niin et todellakaan ole työkyvytön, jos työnkuva on esim. lapiohommaa niin silloin on työkyvytön, eli kuuluu siltäkin osin työnatajalle.
        Lääkäri ei määrää milloin on työkyvytön työhönsä ja työnantajalla on aina oikeus näärätä toiselle lääkärille eli työterveyslääkärille.
        Tk:n yleilääkärille voi satuilla mitä vain työnkuvastaan jolloin saa sairauslomaa.

• Anonyymi
      UUSI

Niin ja kuntosalilupaa- ei vielä ole. Treenata, joo..

• Anonyymi
      UUSI

Työnantajalla on oikeus laittaa käymään esim työpaikan lääkärillä tai terveysasemalla jos epäilee väärinkäytöstä. Muuten kyselyt liittyy työkykyyn ja sehän on positiivinen asia, että ovat kiinnostuneita.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      186
      6276
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

(Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      65
      4753
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      92
      4571
    4. Mistä kummasta voi johtua se, että vasemmistolaiset usein häpeää itseään

voiko se johtua esim. köyhyydestä? Ja tästä on siis ihan suomalainen tutkimus olemassa. "Suomalainen tutkimus osoittaa
      Maailman menoa
      73
      4323
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      85
      2759
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      62
      2225
    7. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      132
      1691
    8. odotatko vielä viestiä minulta...

Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1624
    9. Joroinen räjähdys

Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      54
      1568
    10. Kova ikävä parittelukumppania täällä korvessa

Mutta muuten kyllä on rauhallista.
      Ikävä
      38
      1385
    Aihe