mitä eroa on klarinetilla ja oboella?
Sekaisin soittimista
8
2282
Vastaukset
- Micke
Klarinetti on kooltaan hieman oboeta suurempi ja siinä on ns. suukappale johon lehdykkä kiinnitetään. Klarinetin (tunnetaan myös hellittelynimellä "rupikeppi") suukappale on aivan vastaava kuin saksofonissakin. Tästä syystä monet useimmat fonistit soittavat myös klarinettia ja toisinpäin.
Oboe kuuluu taas samaan perheeseen fagotin ja englannintorven kanssa. ...äh mitä hemmettiä jaksan selittää, käy itse katsomassa:
http://www.infoplaneetta.hyvan.helsinki.fi/musiikki/orkesteri/oboe.html- hämmentäjä
olen kuullut käytettävän myös nimitystä: lurikeppi
Nahkaklarinetti taas... no, katso slangisanakirjasta...
- vastaus
Oboessa on NENÄ-ÄÄNI(sori vaan oboistit),
Klarinetissa jalostuneempi....kuunnelkaa vaikka Mozartin klarinettikonserttoa!- darkfellow
Joo, kyllähän oboessa on nasaalinen sointi, eli suomeksi nenä-ääni, mutta ei sen tarvitse tarkoittaa rumaa ääntä. Itse olen ainakin ihastunut oboen jopa hieman läpitunkevaan sointiin. Englannintorvella eli altto-oboella on ehkä hieman pehmeämpi sointi, mikä tekee siitä tunnelmallisemman. Tekisi mieli itsekin oppia soittamaan näitä... :)
- roona
darkfellow kirjoitti:
Joo, kyllähän oboessa on nasaalinen sointi, eli suomeksi nenä-ääni, mutta ei sen tarvitse tarkoittaa rumaa ääntä. Itse olen ainakin ihastunut oboen jopa hieman läpitunkevaan sointiin. Englannintorvella eli altto-oboella on ehkä hieman pehmeämpi sointi, mikä tekee siitä tunnelmallisemman. Tekisi mieli itsekin oppia soittamaan näitä... :)
Samoin!! Musta oboessa on ihanan surullinen ääni ja klarussa on liiän ylpeä ja sellanen ällö ääni... mut kyllä klaru sopii jazzin ja joihinki muihinki... jos sitä osaa soittaa!! Oon ihan vierestä joutunu kuunteleen leirillä ku yx poika soitti sairaan helppoa biisiä päin mehtää!! Siinä vaiheessa alko klarun ääni jo vähän kyllästyttää...
Ite soitan fagottia ja pidän kaikista "rööri-soittimista" eli oboe, enlannintorvi ja fagotti... - äölkäölkäölkäölkäölk
Itse sanoisin, että jos oboessa on nenä-ääni, niin klarinetissa on kirkuva.
Mutta hyvän soittajan käsissä sekä oboe että klarinetti ovat sielukkaita soittimia. Klarinetti ehkä lämpimämpi (ainakin alarekisteri), oboe taas riipaisevampi, koskettavampi soitin.
- Klarinetisti
Nehän on siis eri soitin:) Joo, klarinetissa on vaan yks lehdykkä ja oboessa kaks vastakkain.
Kaukaa ne kyllä näyttää samalta, mut oboisti on
yleensä punasempi:) Kokeiltu on... - Hartsa-
Klarinetin äänihän syntyy suukappaleeseen kiinnitetystä ruokalehdykästä. Oboessa taasen on kaksi vastakkain kiinnitettyä lehteä, joiden väliin puhallettaessa syntyy ääni.
Ei näitä soittimia soittaneelta saatta näyttää, että ne ovat samanlaisia, mutta niillähän on paljon suuria eroja, ja siksi ei taidakkaan olla kovin yleistä että klarinetin soittaja soittaisi myös oboeta. Sehän kyllä on yleistä että klarinetisti soittaa myös saxofonia, koska niillä on taas samanlaiset ruokalehdet ja siksi äänen tuottaminen on samanlaista kuin klarinetissa. Ja kuten tuossa edellisessä viestissä mainittiin, oboe on taas lehdiltään samanlainen kuin fagotti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004373
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631703
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706