Tyttären erikoinen käytös

Olen 45 v. tavallinen työssäkäyvä mies. Erosin vaimostani jo 10 vuotta sitten ja asumme nyt eri paikkakunnilla. Meillä on 19 v. tytär, joka asui eromme jälkeen äitinsä kanssa, mutta on nyt muuttanut hiljattain minun luokseni. Syynä se, että tyttö haluaa hakea opiskelupaikkaa minun paikkakunnaltani.

Asumme siis nyt tyttäreni kanssa kahdestaan ja tilanne on meille uusi. Tulemme toimeen ihan kivasti ja asunnossani on hyvin tilaa meille, mutta tyttäreni ihmetyttää minua hieman.
Hän on oikukas, huolimaton, ei osallistu kotitöihin vaikka sotkee jne. On ihan kiva tyttö muuten, mutta jotenkin hänestä tulee yksinkertainen vaikutelma. En huomannut tätä piirrettä hänessä lapsuudessa, vaan hän oli melko kiltti lapsi pienempänä.

Ala-asteella tyttö menestyi vielä hyvin, mutta yläaste meni huonosti. Siksi opiskelupaikan ja työpaikkojen hakeminen vaikeaa hänellä.

Oudointa kuitenkin on tyttäreni flirttaileva käytös, jota hän kohdistaa jopa minuun, isäänsä. Hän keimailee, keikistelee, kikattelee minulle. Joskus kun katson telkkaria, hän tunkee viereeni kiehnäämään ja "halipusutttelemaan" kuten hän itse sanoo.
Tyttäreni on hyvin viehättävä nuori nainen, joka tekee tilanteen minulle entistä kiusallisemmaksi. Saan nimittäin joskus tahtomattani erektion hänen kiehnäyksestään, joka on todella sopimatonta ja siitä tulee jotenkin sairas olo, kun oma tytär kyseessä.

Tyttärelläni ei ole tällä hetkellä poikaystävääkään, vaikka mielelläni soisin hänen seurustelevan jonkun asiallisen nuoren miehen kanssa. Hänellä oli joskus poikaystäviä, mutta ne taisivat jäädä entiselle asuinseudulleen.

Minulle voi lähettää vinkkejä, ajatuksia ja palautetta myös spostilla: [email protected]

5

812

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nyt valoja sekä vaatteita päälle ja kulli pois kädestä. Mee vähän ulos haukkaamaan raitista ilmaa niin pääset pahimmista runkkufantasioista eroon.....

• Anonyymi

Tilanteesi kuulostaa todella monimutkaiselta ja haastavalta. On luonnollista tuntea olonsa epämukavaksi, kun perhesuhteet muuttuvat ja tyttären käyttäytyminen herättää ristiriitaisia tunteita. On hyvä, että pystyt pohtimaan asioita ja haluat ymmärtää tyttäresi käytöstä.

Tässä on muutamia asioita, jotka saattavat auttaa sinua käsittelemään tätä tilannetta:

Avoin keskustelu: Voisit yrittää avata keskustelun tyttäresi kanssa hänen käytöksestään. Voit kysyä häneltä, mitä hän tuntee ja miksi hän käyttäytyy niin, kuin hän käyttäytyy. Ehkä hän ei edes tiedosta, miten se vaikuttaa sinuun. Avoin ja rehellinen keskustelu voi auttaa teitä molempia ymmärtämään tilannetta paremmin.

Rajojen asettaminen: On tärkeää asettaa selkeät rajat. Kerro tyttärellesi, että vaikka pidät hänestä ja haluat olla läheinen, tietyt käytökset, kuten liiallinen flirttailu, voivat tehdä sinusta epämukavan. Rajat voivat auttaa teitä molempia tuntemaan olonsa turvalliseksi.

Roolimalli: Sinä isänä voit olla roolimalli siitä, millaisia suhteita ja vuorovaikutusta pitäisi olla. Yritä keskittyä siihen, miten voit tukea tyttäresi kehitystä nuorena aikuisena ja kannustaa häntä etsimään ystäviä tai mahdollisia kumppaneita omasta elämästään.

Tukiverkosto: Kannusta tytärtäsi liittymään sosiaalisiin piireihin, joissa hän voi tavata uusia ihmisiä. Jos hänellä ei ole tällä hetkellä poikaystävää, hän voi hyötyä ystävyyssuhteista tai muista sosiaalisista kontakteista.

Omat tunteet: Ole tietoinen omista tunteistasi ja yritä käsitellä niitä. Jos tunnet olosi ahdistuneeksi tai epämukavaksi, voi olla hyvä keskustella asiasta luotettavan ystävän tai ammattilaisen kanssa, kuten terapeutin, joka voi auttaa sinua purkamaan ajatuksiasi ja tunteitasi.

On tärkeää muistaa, että tämä on uusi tilanne teille molemmille, ja totutteleminen voi viedä aikaa. Pysykää avoimina ja rehellisinä toisillenne, ja etsikää tapoja rakentaa suhdettanne uudessa elämänvaiheessa.

• Anonyymi

No, tuota ensimmäistä ongelmaasi kutsutaan teini-iäksi. Tyttäresi ei selvästikään ole vielä ole kasvanut kokonaan ylitse teinivaiheesta ja ehkä se on jopa jäänyt vähän päälle. On ihan normaalua, että Hän on teini on "oikukas, huolimaton, ei osallistu kotitöihin vaikka sotkee jne." Myös se on ihan normaalia teini-ikää, että yläkoulussa opintomenestys voi hieman heikentyä, kun mielessä pyörivät ihan muut asiat. Tietenkin 19-vuptiaan pitäisi olla jo reilusti yli suurimpien myrskyjen, mutta se on teidän vanhempien homma tukea häntä siinä.

Tuo toinen taas kuulostaa siltä, että hän hyvinkin mieltää itsensä edelleen "isin pikkutytöksi". Ehkä hän ei itse ihan täysin tiedosta ikäänsä ja sitä miten se vaikuttaa kanssakäymiseen. Varsinkin kun ette kerta ole mineen vuoteen olleet jatkuvasti tekemisissä, niin kuulodtaa kuin hän olisi mielessään taantunut sinne 10 vuoden takaiseen lapsen käytökseen tai johonkin huomioon, jota hän on isältään kaivannut. Sinällään tuollainen jonkinasteinen taantuminenkin on ihan normaalia, mutta hänen käytöksensä vain on tilanteeseen sopimatonta. Valtaosa ihan aikuisista ihmisistäkin kuitenkin jossain määrin taantuu aina lapseksi, kun menee käymään lapsuudenkodissaan.

• Anonyymi

Sivusta, tyttärenne oli eronne aikaan 9- v. Minusta on hyvä ajatella sitäkin hetkeä, miten tytär koki eronne, syyttikö siitä itseään? Kokiko olonsa kuinka turvattomaksi silloin, sotkiko se aika kuinka hänen lapsuuttaan mm. koulun käynti kärsi, keskittymiskyky kaikkea kohtaan heikkeni?

Luottamus itseen ja muita kohtaan heikkeni? Itsellä miehenä voisi olla tällaisia epäilyjä, olen avioeron kokenut olin toki silloin jo 20- v. Turvaton lapsuus oli, aistin sen isästäni, joka loi turvattomuutta mm. arvaamattoman käytöksen vuoksi. Oli aggressiivinen ja pelottavakin itselle välillä.

Puhuminen auttaa aina ja se toivon mukaan synnyttää myös sitä luottamusta tyttärelläni isäänsä kohtaa. Toivon mukaan olet luottamuksen arvoinen, sillä on merkitystä tyttäreesi, hyvin hoitamalla isän roolin voit pelastaa vielä jotain, minkä tytär kokee jo menettäneensä?

Ehkä jopa järkevöityy aiemmasta? Tuen ja turvan merkitys on suuri henkisen minän kasvulle. Kannusta, kehu, älä arvostele ainakaan ikävällä tavalla. Perustele hyvin järjellä, jos arvostelet häntä. Haluan uskoa hyvään, toivon mukaan tyttäresikin tulevan suhteen? Oma mutu tällainen.

• Anonyymi

Korjaan. Tyttärelläsi, ei ole minulla tytärtä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      127
      3461
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      84
      1805
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1581
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1342
    5. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      90
      1184
    6. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      107
      1151
    7. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      68
      1059
    8. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      65
      954
    9. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      80
      905
    10. Oli pakko saada sut suuttumaan

Muuten et olis jättäny rauhaan. Miks miehet häiritsee intiimeil wa viesteillä vaik kieltää niit tekemästä
      Ikävä
      20
      887
    Aihe