Reittilennot ovat joukkoliikennettä, jossa päästöt per matkustaja jäävät pieniksi.
Toista se on dieselpersuilu, kun persu lähtee mustan savupilven saattelemana hakemaan Alkosta viinapulloa.
Lentoliikenne ei saastuta kuten dieselpersut
170
533
Vastaukset
- Anonyymi
Paljonko sä saat palkkaa kk että pidät palstaliikennettä korkeana näyttääkseen hyvältä mainostajille?
Älyä ei ainakaan ole, mutta ei sitä ole vastaajillakaan.- Anonyymi
Siis ilmainen hyödyllinen id...
Mahdollista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis ilmainen hyödyllinen id...
Mahdollista.Alexander Stubb paljasti Persujen trollitehtaan olemassa olon.
- Anonyymi
Totta. Noin 40 kiloa painava Sanna Marinkin tekee työmatkansa reittilentoja käyttämällä. Ei tuota siksi lisäpäästöjä kuten suomalaiset persut ajellessaan yksinään pari tuhatta kiloa painavilla saastehärveleillään.
- Anonyymi
~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~
Pahimpia saastuttajia ovat SDP ja ÄnkyräVasemmisto ja MyrkynVihreät !
~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~
- Anonyymi
Polttoaineet ovat vielä liian halpoja.
- Anonyymi
Yli euron maksaa vielä bensa, vaikka persut lupasivat aivan muuta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli euron maksaa vielä bensa, vaikka persut lupasivat aivan muuta.
Ei mulla, pöllin puolet
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yli euron maksaa vielä bensa, vaikka persut lupasivat aivan muuta.
Kävitkö taas tankkaamassa Reinot? 🤭
- Anonyymi
Ei aina oivalleta, että lentopolttoaineiden tuotanto määrää myös
dieselin ja bensan tuotannon, koska nuo jälkimmäiset ovat jalostuksen "sivutuotteita".
Jos siis dieselin ja bensan kulutus kiellettäisiin - polttikset pois- ..niin silti syntyisi iso meri dieseliä ja bensaa..jotain niillekin pitäisi keksiä ...
Tästä oli aikoinaan juttu TM:ssäkin.- Anonyymi
Krakatessa syntyy. monenlaista. Öljynjalostuksen sivutuotteet ovat palttiarallaa bitumin ja nestekaasun välillä.
- Anonyymi
Jettihän polttaa kaikkea polttoainetta, mikä vaan palaa eli mitään polttoainetta ei jää lojumaan varastoihin.
- Anonyymi
Joukkoliikenne on myös tilankäytöltään tehokkaampaa. 12 metriä pitkään bussiin mahtuu 50 matkustajaa.
50 yksityisautoilijaa vaativat 15 metrin turvavälit huomioiden kaupunkiliikenteessä kilometrin katua. - Anonyymi
Harvalla rautatieasemalla on Alkoa. Muuten voisi käydä viinat hakemassa junallakin.
- Anonyymi
Todellisuudessa lentokoneet ovat todella saastuttavia per matkustaja ja ainoa syy miksi ne tuottavat vähemmän päästöjä on se, että valtaosa maailman asukkaista ei kertaakaan elämässään kulje lentokoneella. Jos lentomatkustajia olisi yhtä paljon autoilijoita niin lentokoneet tuottaisivat paljon enemmän päästöjä kuin autot.
Itse asiassa juuri lentomatkustamisen vähentämisestä pitäisi aloittaa. Suomenkin sisäiset lennot voitaisiin lopettaa kokonaan, koska kaikkialle Suomessa pääsee busseilla ja junilla.- Anonyymi
Ja tästä syystä lentomatkustamista pitäisi verottaa reippaasti nykyistä enemmän. Lentolippujen hinnat voitaisiin huolettaa vaikka viisinkertaistaa.
- Anonyymi
Kohta nekään eivät saastuta lentäessään
https://www.vattenfall.fi/fokuksessa/innovaatiot/sahkolentokoneet-ovat-tulevaisuuden-siivekkaita-busseja/
mutta niiden valmistus voi saastuttaa aika paljon. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohta nekään eivät saastuta lentäessään
https://www.vattenfall.fi/fokuksessa/innovaatiot/sahkolentokoneet-ovat-tulevaisuuden-siivekkaita-busseja/
mutta niiden valmistus voi saastuttaa aika paljon.Just
Ja nyt hommaan polttomoottorikäyttöisen kitaran - Anonyymi
Lentoliikenne on henkilöautoiluun verrattuna huomattavan ilmastoystävällistä.
Katsos kun se on joukkoliikennettä.
Toki sähkköautojen myötä tilanne korjautuu autoilun eduksi, mutta se tapahtuu vasta pidemmällä aikajänteellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tästä syystä lentomatkustamista pitäisi verottaa reippaasti nykyistä enemmän. Lentolippujen hinnat voitaisiin huolettaa vaikka viisinkertaistaa.
Kun polttoaineiden hinta kymmenkertaistetaan, niin siirtyminen päästöttömään sähköautoiluun nopeutuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Just
Ja nyt hommaan polttomoottorikäyttöisen kitaranSellaisia kitaroita on tehty https://www.youtube.com/watch?v=Op39v4Fkr9U
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja tästä syystä lentomatkustamista pitäisi verottaa reippaasti nykyistä enemmän. Lentolippujen hinnat voitaisiin huolettaa vaikka viisinkertaistaa.
"Lippujen hinnat viisinkertaistaa". Kyllä se minulle sopisi.
- Anonyymi
Yhden matkustajan aiheuttama lentopäästö saadaan jakamalla lentokoneen päästö matkustajien määrällä. Matkustajan painolla ei ole käytännön merkitystä. Edestakainen lento Kanarialle per matkustaja vastaa noin puolen vuoden 25 km työmatkoja (50 km/pv) bensa-autolla, mikä tekee noin 750 euron päästökauppamaksun per matkustaja. 750 euroa pitäisi siis lisätä edestakaisen Kanarian matkan lipun hintaan. Vastaavasti esim. Pattayan matkaan tulisi noin 1500 euron päästökauppamaksu.
Tämä on aitoa päästökauppaa: matkustaja maksaa, mitä aiheuttaa (toisin kuin nykyinen varsinkin vihreiden esittämä "päästökauppa", mikä on pitkälti kansalaisten kusetusta ja rahantekoa välistä vetäjille). - Anonyymi
Bensalenkkarit ovat melkoisia tupruttelijoita.
- Anonyymi
Vähemmän tulisi päästöjä, jos jokainen lentokoneen matkustaja ajaisi saman matkan omalla diesel autolla.
Riippuu matkan pituudesta. Nykyaikaiset lentokoneet kuluttavat 3,5 litraa per matkustaja per 100km, joten voi olla, että lentäminen vaikka Helsingistä Kittilään täydellä lentokoneella sesonkiaikaan voi olla polttoainetehokkaampaa kuin yksin autolla ajaminen.
- Anonyymi
Kilgore.Trout kirjoitti:
Riippuu matkan pituudesta. Nykyaikaiset lentokoneet kuluttavat 3,5 litraa per matkustaja per 100km, joten voi olla, että lentäminen vaikka Helsingistä Kittilään täydellä lentokoneella sesonkiaikaan voi olla polttoainetehokkaampaa kuin yksin autolla ajaminen.
Mutta saastuttavampaa kuin junalla tai bussilla kulkeminen. Ja Lappiin pääsee junilla ja busseilla.
Lisäksi lentokoneiden nopeus houkuttelee kulkemaan pidempiä matkoja. Monia noista matkoista ei kuljettaisi ollenkaan, jos lentokonetta ei olisi. Tuskin kovin moni kulkisi monen tuhannen kilometrin matkaa autolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta saastuttavampaa kuin junalla tai bussilla kulkeminen. Ja Lappiin pääsee junilla ja busseilla.
Lisäksi lentokoneiden nopeus houkuttelee kulkemaan pidempiä matkoja. Monia noista matkoista ei kuljettaisi ollenkaan, jos lentokonetta ei olisi. Tuskin kovin moni kulkisi monen tuhannen kilometrin matkaa autolla.Kenelläkään ole aikaa matkustaa Lappiin jollain junalla tai bussilla. Sen vuoksi Ivalossa on lentokenttä, että sitä käytetään. Taksilla sieltä sitten Saariselälle.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta saastuttavampaa kuin junalla tai bussilla kulkeminen. Ja Lappiin pääsee junilla ja busseilla.
Lisäksi lentokoneiden nopeus houkuttelee kulkemaan pidempiä matkoja. Monia noista matkoista ei kuljettaisi ollenkaan, jos lentokonetta ei olisi. Tuskin kovin moni kulkisi monen tuhannen kilometrin matkaa autolla.Juna on näppärä tapa matkustaa Lappiin. Kun matkustaa makuuvaunussa yöjunassa ei matka-aikakaan ole pitkä, koska pitäähän ihmisen nukkua joka tapauksessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kenelläkään ole aikaa matkustaa Lappiin jollain junalla tai bussilla. Sen vuoksi Ivalossa on lentokenttä, että sitä käytetään. Taksilla sieltä sitten Saariselälle.
"Kenelläkään" on liioittelua. Monet kulkevat Helsingistä Lappiin junalla, joten turha sanoa että "kenelläkään" ei ole aikaa. Sinulla ei ehkä ole aikaa, mutta joillain muilla on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kenelläkään" on liioittelua. Monet kulkevat Helsingistä Lappiin junalla, joten turha sanoa että "kenelläkään" ei ole aikaa. Sinulla ei ehkä ole aikaa, mutta joillain muilla on.
Et näemmä ole koskaan Lapissa edes käynyt. Junalla ei pääse kuin Lapin eteläosiin.
Lentokoneella tietenkin mennään Lappiin. Joillakin eläkeläisillä saattaa olla aikaa mennä vaikka matkailuautolla, kun voi käyttää viikon pelkkään matkustamiseen. Tavallinen töissä kävijä ei ehdi viikonloppureissua Saariselälle tehdä maita pitkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et näemmä ole koskaan Lapissa edes käynyt. Junalla ei pääse kuin Lapin eteläosiin.
Lentokoneella tietenkin mennään Lappiin. Joillakin eläkeläisillä saattaa olla aikaa mennä vaikka matkailuautolla, kun voi käyttää viikon pelkkään matkustamiseen. Tavallinen töissä kävijä ei ehdi viikonloppureissua Saariselälle tehdä maita pitkin.Olen kulkenut Helsingistä Lappiin junalla ja Rovaniemeltä eteenpäin bussilla. Joten olen kulkenut Lapissa. Ja junat kulkevat Kolariin saakka mikä ei ole Lapin eteläosia.
Ja miksi Saariselälle pitäisi mennä viikonloppureissulle? Valtaosa Lappiin matkaavista menee Lappiin viikoksi ja jotkut kahdeksikin. Erittäin harva vaivautuu tekemään viikonloppumatkaa Lappiin. Itse en tunne yhtäkään joka niin tekee. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen kulkenut Helsingistä Lappiin junalla ja Rovaniemeltä eteenpäin bussilla. Joten olen kulkenut Lapissa. Ja junat kulkevat Kolariin saakka mikä ei ole Lapin eteläosia.
Ja miksi Saariselälle pitäisi mennä viikonloppureissulle? Valtaosa Lappiin matkaavista menee Lappiin viikoksi ja jotkut kahdeksikin. Erittäin harva vaivautuu tekemään viikonloppumatkaa Lappiin. Itse en tunne yhtäkään joka niin tekee.Pelkästään Kolarista on Saariselälle kolmen tunnin automatka. Siihen päälle junamatka Helsingistä 15 tuntia. Melkein vuorokausi pelkästään matkoihin. Nopeammin pääsee Thaimaahankin.
Ymmärrettävistä syistä lentoliikenne on ainoa järkevä matkustusmuoto yli 200 kilometrin matkoilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pelkästään Kolarista on Saariselälle kolmen tunnin automatka. Siihen päälle junamatka Helsingistä 15 tuntia. Melkein vuorokausi pelkästään matkoihin. Nopeammin pääsee Thaimaahankin.
Ymmärrettävistä syistä lentoliikenne on ainoa järkevä matkustusmuoto yli 200 kilometrin matkoilla.Jos se kerran on ainoa järkevä matkustusmuoto tuollaisiin matkoihin niin miksi vain erittäin harva kulkee noita matkoja lentokoneilla? Ja miksi maakuntalennot kulkevat tyhjillään kun samaa matkaa kulkevissa junissa ja busseissa on kymmeniä kertoja enemmän matkustajia?
Lisäksi miksi Kolarista pitäisi kulkea Saariselälle, kun Kolarissa on jo Ylläs? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos se kerran on ainoa järkevä matkustusmuoto tuollaisiin matkoihin niin miksi vain erittäin harva kulkee noita matkoja lentokoneilla? Ja miksi maakuntalennot kulkevat tyhjillään kun samaa matkaa kulkevissa junissa ja busseissa on kymmeniä kertoja enemmän matkustajia?
Lisäksi miksi Kolarista pitäisi kulkea Saariselälle, kun Kolarissa on jo Ylläs?Ja miksi maakuntalennot eivät ilman tukia pystyisi kulkemaan? Maakuntalentojen tuet voitaisiin ihan hyvin lopettaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos se kerran on ainoa järkevä matkustusmuoto tuollaisiin matkoihin niin miksi vain erittäin harva kulkee noita matkoja lentokoneilla? Ja miksi maakuntalennot kulkevat tyhjillään kun samaa matkaa kulkevissa junissa ja busseissa on kymmeniä kertoja enemmän matkustajia?
Lisäksi miksi Kolarista pitäisi kulkea Saariselälle, kun Kolarissa on jo Ylläs?Ei minua kiinnosta vaikka sinä menisit Lappiin konttaamalla.
Minä teen matkat Saariselälle lentokoneella. Anonyymi kirjoitti:
Jos se kerran on ainoa järkevä matkustusmuoto tuollaisiin matkoihin niin miksi vain erittäin harva kulkee noita matkoja lentokoneilla? Ja miksi maakuntalennot kulkevat tyhjillään kun samaa matkaa kulkevissa junissa ja busseissa on kymmeniä kertoja enemmän matkustajia?
Lisäksi miksi Kolarista pitäisi kulkea Saariselälle, kun Kolarissa on jo Ylläs?Jos on saariselälle menossa niin ylläs ei auta yhtään siinä kuviossa. En tiedä matkustustottukulsiasi, mutta onko sinulla aina tapana jäädä viikoksi, taikka vain vuorokaudeksi siihen asemalle/ pysäkille missä astut ulos?
Naapurini kertoma esimerkki; hänelle menee juna 50m metrin päässä tontista turusta 25min ajomatkan päässä helsinkiin päin. Jos hän joutuu asioimaan töiden takia vaikka hels. malmilla, miten voi tai on järkevää käydä asia siellä hoitamassa?
Vaihtoehto A; ajaa ensin väärään suuntaan turkuun, etsiä ja ostaa parkkipaikka, hypätä junaan, helsingissä vaihtaa paikalliseen tai bussiin, ja lopuksi kävelle 25 min pelipaikalle jos ei taksia ota. Tunnin asioiden hoito ja sama takaisin, tiukkaa tekee että päivä riittää, mutta hintaakin tulee julmetusti.
Vaihtoehto B; hyppää omaan autoon, ajaa vajaa 2h paikalle, jättää pihaan parkkiin , hoitaa asiansa ja ajaa kotiin taas. Aikaa kuluu aamupäivän verran ja kuult puolet tuosta joukkoliikenteestä.
Miksi minusta tuntuu että maamme joukkoliikenteessä painotetaan vääriä asioita.Kilgore.Trout kirjoitti:
Riippuu matkan pituudesta. Nykyaikaiset lentokoneet kuluttavat 3,5 litraa per matkustaja per 100km, joten voi olla, että lentäminen vaikka Helsingistä Kittilään täydellä lentokoneella sesonkiaikaan voi olla polttoainetehokkaampaa kuin yksin autolla ajaminen.
Tuo on osatotuus, lentäminen on tuota luokkaa mutta varsinkin nousut nostaa tuota laskentaa. Asiaahan on koitettu ratkaista monin keinoin, ja jo aikanaan knallissa ja sateenverjossa lentomelun ratkaisuksi ehdotettiin lentoemännille pehmeäpohjaisia tossuja sekä että moottorit sammutettaisiin nousuissa ja laskuissa, eikö tuo tapa voisi toimia jopa korostetusti nykypäivänä?
- Anonyymi
jeri1970 kirjoitti:
Jos on saariselälle menossa niin ylläs ei auta yhtään siinä kuviossa. En tiedä matkustustottukulsiasi, mutta onko sinulla aina tapana jäädä viikoksi, taikka vain vuorokaudeksi siihen asemalle/ pysäkille missä astut ulos?
Naapurini kertoma esimerkki; hänelle menee juna 50m metrin päässä tontista turusta 25min ajomatkan päässä helsinkiin päin. Jos hän joutuu asioimaan töiden takia vaikka hels. malmilla, miten voi tai on järkevää käydä asia siellä hoitamassa?
Vaihtoehto A; ajaa ensin väärään suuntaan turkuun, etsiä ja ostaa parkkipaikka, hypätä junaan, helsingissä vaihtaa paikalliseen tai bussiin, ja lopuksi kävelle 25 min pelipaikalle jos ei taksia ota. Tunnin asioiden hoito ja sama takaisin, tiukkaa tekee että päivä riittää, mutta hintaakin tulee julmetusti.
Vaihtoehto B; hyppää omaan autoon, ajaa vajaa 2h paikalle, jättää pihaan parkkiin , hoitaa asiansa ja ajaa kotiin taas. Aikaa kuluu aamupäivän verran ja kuult puolet tuosta joukkoliikenteestä.
Miksi minusta tuntuu että maamme joukkoliikenteessä painotetaan vääriä asioita.Miksi pitää mennä väkisin Saariselälle, kun muitakin vaihtoehtoja on?
Lisäksi yli 99% suomalaisista ei tee noin. On erittäin harvinaista, että tehdään viikonloppumatkoja Lappiin. Tuo ongelma on yksin sinun ongelmasi ja muilla on toiset ongelmat. Sinä höpötät aivan kuin kaikilla olisi samat ongelmat kuin sinulla.
Ja muuten, puolet Helsingissä asuvista ei edes omista autoa. Eikä monet koe autottomuutta ongelmaksi. Se, että toiset kokevat sen ongelmaksi ei tarkoita, että kaikki kokevat asian ongelmaksi. Lisäksi osa on valinnut asuinpaikkansa niin, että autoa ei tarvita. Asuinpaikan kun voi itse valita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitää mennä väkisin Saariselälle, kun muitakin vaihtoehtoja on?
Lisäksi yli 99% suomalaisista ei tee noin. On erittäin harvinaista, että tehdään viikonloppumatkoja Lappiin. Tuo ongelma on yksin sinun ongelmasi ja muilla on toiset ongelmat. Sinä höpötät aivan kuin kaikilla olisi samat ongelmat kuin sinulla.
Ja muuten, puolet Helsingissä asuvista ei edes omista autoa. Eikä monet koe autottomuutta ongelmaksi. Se, että toiset kokevat sen ongelmaksi ei tarkoita, että kaikki kokevat asian ongelmaksi. Lisäksi osa on valinnut asuinpaikkansa niin, että autoa ei tarvita. Asuinpaikan kun voi itse valita.Ja edelleen fakta on, että monet kulkevat Helsingistä Lappiin junalla. Kun sanoo "kenelläkään" niin se tarkoittaisi kaikkia ja on täysin todistettava fakta, että asia ei koske kaikkia.
- Anonyymi
jeri1970 kirjoitti:
Jos on saariselälle menossa niin ylläs ei auta yhtään siinä kuviossa. En tiedä matkustustottukulsiasi, mutta onko sinulla aina tapana jäädä viikoksi, taikka vain vuorokaudeksi siihen asemalle/ pysäkille missä astut ulos?
Naapurini kertoma esimerkki; hänelle menee juna 50m metrin päässä tontista turusta 25min ajomatkan päässä helsinkiin päin. Jos hän joutuu asioimaan töiden takia vaikka hels. malmilla, miten voi tai on järkevää käydä asia siellä hoitamassa?
Vaihtoehto A; ajaa ensin väärään suuntaan turkuun, etsiä ja ostaa parkkipaikka, hypätä junaan, helsingissä vaihtaa paikalliseen tai bussiin, ja lopuksi kävelle 25 min pelipaikalle jos ei taksia ota. Tunnin asioiden hoito ja sama takaisin, tiukkaa tekee että päivä riittää, mutta hintaakin tulee julmetusti.
Vaihtoehto B; hyppää omaan autoon, ajaa vajaa 2h paikalle, jättää pihaan parkkiin , hoitaa asiansa ja ajaa kotiin taas. Aikaa kuluu aamupäivän verran ja kuult puolet tuosta joukkoliikenteestä.
Miksi minusta tuntuu että maamme joukkoliikenteessä painotetaan vääriä asioita."Ystäväsi" ongelma on ilmeinen heikkolahjaisuus.
Jos asuu Turusta 25 min Helsinkiin päin radan varressa, niin silloin hän käytännössä asuu Salossa. Kupittaalta Saloon juna kulkee 24 minuuttia.
Kyvyttömyys hahmottaa etäisyyksiä ei ole raideliikenteen ongelma, vaan henkilökohtainen vajavuus. Auta ystävääsi ymmärtämään, että juna pysähtyy myös hänen kotikaupungissaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitää mennä väkisin Saariselälle, kun muitakin vaihtoehtoja on?
Lisäksi yli 99% suomalaisista ei tee noin. On erittäin harvinaista, että tehdään viikonloppumatkoja Lappiin. Tuo ongelma on yksin sinun ongelmasi ja muilla on toiset ongelmat. Sinä höpötät aivan kuin kaikilla olisi samat ongelmat kuin sinulla.
Ja muuten, puolet Helsingissä asuvista ei edes omista autoa. Eikä monet koe autottomuutta ongelmaksi. Se, että toiset kokevat sen ongelmaksi ei tarkoita, että kaikki kokevat asian ongelmaksi. Lisäksi osa on valinnut asuinpaikkansa niin, että autoa ei tarvita. Asuinpaikan kun voi itse valita.En minä mene väkisin Saariselälle, vaan lentokoneella.
Anonyymi kirjoitti:
"Ystäväsi" ongelma on ilmeinen heikkolahjaisuus.
Jos asuu Turusta 25 min Helsinkiin päin radan varressa, niin silloin hän käytännössä asuu Salossa. Kupittaalta Saloon juna kulkee 24 minuuttia.
Kyvyttömyys hahmottaa etäisyyksiä ei ole raideliikenteen ongelma, vaan henkilökohtainen vajavuus. Auta ystävääsi ymmärtämään, että juna pysähtyy myös hänen kotikaupungissaan.Hikkolahjaisten kanssa on turha väitellä, tarkistin asian goog mapsista niin se väittää että turku-salo väli on 52km, ja 45 min autolla, kupittaan asemalta 38min, vai onko sinulla tiedossa oikotie moottoritietä tai 110-ä nopeampana?
Tuo on kyllä hyvä, asuu käytännössä Salossa, vähän niinku karkkilassa asuva esittää tsadilaista maalle mennessään?
Saloon mennessä se on hankalan mutkan takana autolla saavutettaessa, samoin siellä joutuu auton pysäköimään, nokian lähdetyä siitä ei kuitenkaan tullut villiä länttä jossa auton vo ivaikka jättää raiteille jos on kiire. Junalla kulkiessa muuten olet sidottu aikatauluihin joita omalla autolla ei ole, minuutin myöhästyminenhän junasta ei ole enää minuutin myöhästyminen määränpäässä vaan esim tunnin välein kulkevaa junaa kaytettäessä myöhästyy tunnin+1 minuutti.
Kyvyttömyydet ja vajavuudet tulevat hyvin esiin ihmisissä joilla on kova pätemisen tarve toisille tietämättä edes faktoja vaikka kertomani välimatkat olisivat olleet ihan sinun itsesikin tarkistettaessa, mutta eihän ihminen itselleen mitään voi.Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitää mennä väkisin Saariselälle, kun muitakin vaihtoehtoja on?
Lisäksi yli 99% suomalaisista ei tee noin. On erittäin harvinaista, että tehdään viikonloppumatkoja Lappiin. Tuo ongelma on yksin sinun ongelmasi ja muilla on toiset ongelmat. Sinä höpötät aivan kuin kaikilla olisi samat ongelmat kuin sinulla.
Ja muuten, puolet Helsingissä asuvista ei edes omista autoa. Eikä monet koe autottomuutta ongelmaksi. Se, että toiset kokevat sen ongelmaksi ei tarkoita, että kaikki kokevat asian ongelmaksi. Lisäksi osa on valinnut asuinpaikkansa niin, että autoa ei tarvita. Asuinpaikan kun voi itse valita.Jos sinulla on esimerkiksi omistusta saariselällä niin toki se on silloin oiva paikka mennä, ei sinne silloin väkisin mennä vaan ihan omasta tahdosta.
Saariselkä on tuolla edellä ollut esimerkki, onhan suomessa monia paikkoja joihin ei pääse junalla, pitäisikö maa autioittaa vaan siksi ettei asemia ole joka kylään pykätty?, ennen niitä oli aika paljon, mutta nykyään juna pysähtelee niin harvoin että pienet asemat joita ennen seikakeiksi kutsuttiin ovat puretut ja hävitetyt.
Mitä sillä on väliä ettei yli 00% suomalaisista tee jotain, itäisikö kaikki kieltää jos koko maan väestö ei siihen lähde mukaan, kuulostaa pohjois-korean meiningiltä, ja siellähän ei tuota yksityis-autoilua paljon harrasteta joten sinun ja kaltaistesi mielestä se on aika onnela ja tavoiteltava olotila?
Sulla on toi mossotus ihan omaa luokkaansa, tyypillisesti kanssasi eri mieltä olevat ihmiset ovat hölöttäjiä, ja vedät jotain ihmeellisiä johtopäätöksiä toisten tekemisistä ilman minkäänlaista tietoa tai tajua muiden ihmisten todellisuudesta,missä asuvat ja esim. miten pystyvät kulkemaan. Mitä hiton väliä on ettei helsingissä puolella asuvista ole autoa, miten se liittyy tähän, täytyy olla vähintään typerä jos luulee että kaikkialla voidaan olla ja elää samoin kuin jossain helsingissä.
Jos asuinpaikkansa voi valita itse niin miksei sitten vaikka lomapaikkaansa saariselällä?, miksi koet sen ongelmaksi mitä muut tekevät, vai oletko sitä mieltä että kaikki kokevat kellektiivisesti sen ongelmaksi ja sinä kuitenkin ainoana olet niin viisas ja fiksu etä alat asiata meuhkaamaan....suomi24-sivustolla, vakuuttavaa osaamista.
- Anonyymi
Lentoliikenne on itse asiassa yllättävän ilmastomyönteistä, koska lentoliikenteen alta ei tarvitse kaataa älyttömiä määriä hiilinieluja kuten maantieverkosto edellyttää.
Ongelma on vain siinä, että yhtäjään tieyhteyttä ei voida jättää rakentamatta / ylläpitämättä sen takia, että esimerkiksi Jyväskylään pääsee myös lentokoneella.
- Anonyymi
Co2/hlö/km.
Voi olla että Diesel oäästöt ovat suurempia, mutta harvoin dieselmersulla päästellään 8 000 km päivässä. Toki voihan joku syvakki ajatella, että persut löyhyttää Mwrsujaan tollasia määriä, onhan se mahollista. - Anonyymi
Lentokoneet ei saastuta koska ne lentää pilvien yläpuolella, joten kaikki päästöt haihtuvat avaruuteen.
- Anonyymi
Ei CO2 päästöt koska se on painavampaa kuin ilma.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei CO2 päästöt koska se on painavampaa kuin ilma.
Hiilidioksi ei ole saaste, välttämätöntä elämälle, kasvit kukoistaa. Kaikki elämä perustuu hiileen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiilidioksi ei ole saaste, välttämätöntä elämälle, kasvit kukoistaa. Kaikki elämä perustuu hiileen.
Ei äänikään ole saaste, ennen kuin sitä on liikaa. Kutsutaan melusaasteeksi.
Ihmisen ei pidä ronkkia luonnollista tasapainoa ilmakehän koostunuksessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hiilidioksi ei ole saaste, välttämätöntä elämälle, kasvit kukoistaa. Kaikki elämä perustuu hiileen.
Voi Jeesus armahda näitä oman elämänsä einsteinejä!
Tuolla logiikalla pelastusliivitkin on turhia, koska eihän vesi ole mitenkään vaarallista vaan välttämätön aine ihmiselle.
- Anonyymi
Ilimojen halaki käyp lentäjän tie
- Anonyymi
Lentäjän poikakin on lähes lentäjä itsekin.
- Anonyymi
Minä en usko että jokin montasataa tonnia painava voisi lentää.
Roska voi lentää tuulessa mutta ei tuollainen.
Huijausta. On totta että auton ja lentokoneen polttoainekulutusta verrattaessa keskeisempää kuin kulkuväline on matkan pituus ja kulkuvälineen (auto / lentokone) täyttöaste. Nykyaikaiset lentokoneet kuluttavat reittilennoilla n. 3,5 litraa per matkustaja per 100 km, mikä on vähän yhden matkustajan autoon verrattuna. Lyhyet selkeästi alle 1000 km reitit ovat tietenkin paljon polttoainetehottomampia. Lähtökohtaisesti juna on molempia näitä tehokkaampi.
Varmasti järjettömimpiä ja polttoainekulutukseltaan per matkustaja suurimpia reittilentoja maailmassa ovat liki tyhjänä valtion piikkiin lennettävät "makuntalenntot", kuten Helsinki-Jyväskylä (250 km) tai Helsinki-Joensuu (400km). Näitä lentoja on päätetty tukea vuoteen 2026, koska tyhjien koneiden lennättämiseen hallitukselta rahaa riittää.- Anonyymi
Harva ajaisi Suomesta Thaimaaseen autolla, mutta monet lentävät matkan. Eli lentokoneilla kuljetaan usein matkoja, joita ei muuten tehtäisi. Nuo lyhyet selkeästi alle 1000 km matkat ovat ainoita, joita ihmiset säännöllisesti kulkisivat autolla.
- Anonyymi
"Itse asiassa juuri lentomatkustamisen vähentämisestä pitäisi aloittaa. Suomenkin sisäiset lennot voitaisiin lopettaa kokonaan, koska kaikkialle Suomessa pääsee busseilla ja junilla."
Yo. kommentin kirjoittaja ei ole varmasti käyttänyt julkisia sitten UKKoon. Todellisuudessa ruuhka-Suomessakaan ei pääse hoitoonkaan oikeaan aikaan ilman Kela-taksia, jos silläkään.- Anonyymi
Sinä siirryit toiseen asiaan. Valtaosa Suomen maakuntalennoista kulkee lähes tyhjinä jatkuvasti. Vain harva kulkee Suomen sisällä lentokoneilla minkä takia niihin haaskataankin paljon tukia.
- Anonyymi
Kilgore.Trout kirjoitti:
Ainakin valtion tuki maakuntalennoille pitäisi lopettaa heti.
Myös dieselin verotuki pitäisi poistaa. Järjetöntä kannustaa saasuttamaan verorahoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Myös dieselin verotuki pitäisi poistaa. Järjetöntä kannustaa saasuttamaan verorahoilla.
Dieselissä ei ole mitään verotukia, vaan dieseliä suorastaan riistoverotetaan.
Anonyymi kirjoitti:
Myös dieselin verotuki pitäisi poistaa. Järjetöntä kannustaa saasuttamaan verorahoilla.
Nythän hallitus vain kasvattaa dieselin tukea, kun keksi uuden yritystuen "ammattidieselille".
Ehkä 170 miljoonaa maksavaan uuteen yritystukeen dieselin polttamiseksi ja vihreän siirtymän hidastamiseksi oli rahaa. Terveydenhoidosta ja köyhien lapsiperheiden tukemiseen sitä ei riitä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselissä ei ole mitään verotukia, vaan dieseliä suorastaan riistoverotetaan.
Dieselin verotuki energiasisältöverosta on 25,95 snt/l.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselin verotuki energiasisältöverosta on 25,95 snt/l.
Ja verot monta kertaa tuota enemmän. Dieselistä veroa on pikemminkin 120 snt/l.
- Anonyymi
Kilgore.Trout kirjoitti:
Nythän hallitus vain kasvattaa dieselin tukea, kun keksi uuden yritystuen "ammattidieselille".
Ehkä 170 miljoonaa maksavaan uuteen yritystukeen dieselin polttamiseksi ja vihreän siirtymän hidastamiseksi oli rahaa. Terveydenhoidosta ja köyhien lapsiperheiden tukemiseen sitä ei riitä.Ei taida olla vaihtoehtoja, jos halutaan tavaroiden kulkevan kauppoihin. Lähes kaikki tavaroiden kuljetukset menevät dieselillä nyt ja kymmenien vuosien päästäkin, koska sähkörekat ovat tuohon tarkoitukseen käyttökelvottomia. Mitään käyttökelpoisia pitkien kuljetusten sähkörekkoja ei ole olemassa.
Jos dieselin tukea ei ole niin sitten pitäisi esimerkiksi ruoan hintaa nostaa reippaasti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida olla vaihtoehtoja, jos halutaan tavaroiden kulkevan kauppoihin. Lähes kaikki tavaroiden kuljetukset menevät dieselillä nyt ja kymmenien vuosien päästäkin, koska sähkörekat ovat tuohon tarkoitukseen käyttökelvottomia. Mitään käyttökelpoisia pitkien kuljetusten sähkörekkoja ei ole olemassa.
Jos dieselin tukea ei ole niin sitten pitäisi esimerkiksi ruoan hintaa nostaa reippaasti.Sähkörekat tulevat
https://www.yrittajat.fi/uutiset/suomen-ensimmaisen-sahkorekan-ohjaamossa-kuuluu-korkeintaan-tuulen-suhina-kaikkea-tehoa-ei-voi-ottaa-irti/
ja tärkeintä on alkuun saada jakeluliikenne sähköistettyä. Mikään ei ärsytä enempää kuin ikkunan alla tyhjäkäynnillä käryävä diesel.
https://autotoday.fi/sahkokuorma-auton-hiljaisuus-yllattaa/
Dieselin verotuessa ei ole mitään järkeä. Ja "ammattidiesel" on taas yksi turha byrokraattinen himmeli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja verot monta kertaa tuota enemmän. Dieselistä veroa on pikemminkin 120 snt/l.
Dieselin verotuen vuoksi diesel myydään tällä hetkellä Suomessa alihintaan. Veronmaksajat maksavat jokaisesta diesellitrasta tuon 26 snt + alv, jotta dieselkuski saa alihintaista dieseliä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkörekat tulevat
https://www.yrittajat.fi/uutiset/suomen-ensimmaisen-sahkorekan-ohjaamossa-kuuluu-korkeintaan-tuulen-suhina-kaikkea-tehoa-ei-voi-ottaa-irti/
ja tärkeintä on alkuun saada jakeluliikenne sähköistettyä. Mikään ei ärsytä enempää kuin ikkunan alla tyhjäkäynnillä käryävä diesel.
https://autotoday.fi/sahkokuorma-auton-hiljaisuus-yllattaa/
Dieselin verotuessa ei ole mitään järkeä. Ja "ammattidiesel" on taas yksi turha byrokraattinen himmeli.Nuo sähkörekat ovat kaukana käyttökelpoisesta. Useimpien akut kestävät vain parisataa kilometriä vaikka niiden akut ovat valtavan isoja. Pelkkä akku voi painaa yli kymmenen tonnia isommassa rekassa. Ja koska rekkojen akut ovat ihan valtavia niin niiden lataaminen vie ikuisuuden. Joten niitä voi järkevästi ladata vain todella nopeissa pikalatureissa, joita ei mistään Suomesta vielä löydy.
Esimerkiksi Scanian sähkörekassa on 540 kWh akut ja toimintamatka on noin 200 km. Ja hankintahinta kolminkertainen verrattuna dieselrekkaan.
Sähkörekkoja ei vielä Suomesta löydy, koska ne ovat vielä täysin käyttökelvottomia. Ne toimivat korkeintaan parin varaston välisessä kuljetuksessa ja silloinkin molemmissa varastoissa pitää olla todella nopeat pikalaturit. Ja silloin rekka on pääosan ajasta latauksessa.
Tavarat tullaan kuljettamaan dieselrekoilla vielä kymmenien vuosien ajan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo sähkörekat ovat kaukana käyttökelpoisesta. Useimpien akut kestävät vain parisataa kilometriä vaikka niiden akut ovat valtavan isoja. Pelkkä akku voi painaa yli kymmenen tonnia isommassa rekassa. Ja koska rekkojen akut ovat ihan valtavia niin niiden lataaminen vie ikuisuuden. Joten niitä voi järkevästi ladata vain todella nopeissa pikalatureissa, joita ei mistään Suomesta vielä löydy.
Esimerkiksi Scanian sähkörekassa on 540 kWh akut ja toimintamatka on noin 200 km. Ja hankintahinta kolminkertainen verrattuna dieselrekkaan.
Sähkörekkoja ei vielä Suomesta löydy, koska ne ovat vielä täysin käyttökelvottomia. Ne toimivat korkeintaan parin varaston välisessä kuljetuksessa ja silloinkin molemmissa varastoissa pitää olla todella nopeat pikalaturit. Ja silloin rekka on pääosan ajasta latauksessa.
Tavarat tullaan kuljettamaan dieselrekoilla vielä kymmenien vuosien ajan.Anteeksi, tuo Scanian rekka kulkeekin noin 300 km. Liian vähän kuitenkin pitkän matkan kuljetuksiin.
Anonyymi kirjoitti:
Ei taida olla vaihtoehtoja, jos halutaan tavaroiden kulkevan kauppoihin. Lähes kaikki tavaroiden kuljetukset menevät dieselillä nyt ja kymmenien vuosien päästäkin, koska sähkörekat ovat tuohon tarkoitukseen käyttökelvottomia. Mitään käyttökelpoisia pitkien kuljetusten sähkörekkoja ei ole olemassa.
Jos dieselin tukea ei ole niin sitten pitäisi esimerkiksi ruoan hintaa nostaa reippaasti.Vaihtoehto on, että tavara liikkuu kuten nytkin ilman uutta yritystukea.
Polttoaineiden osuus logistiikkakustannuksista on n. 10%. Jos dieseltuen kautta tähän saadaan marginaalinen pudotus, niin vaikutus lopputuotteen hintaan kuluttajalle on useimmiten prosentin osia.
Tuki on täysin tarpeeton ja vain hidastaa esimerkiksi jakeluliikenteen sähköistymistä.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Anteeksi, tuo Scanian rekka kulkeekin noin 300 km. Liian vähän kuitenkin pitkän matkan kuljetuksiin.
Aikaisemmin oli rekkajuna Ouluun. Minkähän vuoksi sekin toiminta lopetettiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuo sähkörekat ovat kaukana käyttökelpoisesta. Useimpien akut kestävät vain parisataa kilometriä vaikka niiden akut ovat valtavan isoja. Pelkkä akku voi painaa yli kymmenen tonnia isommassa rekassa. Ja koska rekkojen akut ovat ihan valtavia niin niiden lataaminen vie ikuisuuden. Joten niitä voi järkevästi ladata vain todella nopeissa pikalatureissa, joita ei mistään Suomesta vielä löydy.
Esimerkiksi Scanian sähkörekassa on 540 kWh akut ja toimintamatka on noin 200 km. Ja hankintahinta kolminkertainen verrattuna dieselrekkaan.
Sähkörekkoja ei vielä Suomesta löydy, koska ne ovat vielä täysin käyttökelvottomia. Ne toimivat korkeintaan parin varaston välisessä kuljetuksessa ja silloinkin molemmissa varastoissa pitää olla todella nopeat pikalaturit. Ja silloin rekka on pääosan ajasta latauksessa.
Tavarat tullaan kuljettamaan dieselrekoilla vielä kymmenien vuosien ajan.Sähkörekat ja -jakeluautot ovat oikein hyviä siihen käyttöön mihin ne on suunniteltu.
Raskas rahti kulkee pidemmät matkat yleensä junakuljetuksina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkörekat ja -jakeluautot ovat oikein hyviä siihen käyttöön mihin ne on suunniteltu.
Raskas rahti kulkee pidemmät matkat yleensä junakuljetuksina.Suureen osaan Suomea ei kulje junia. Junakuljetukset ei auta, jos junarataa ei ole. Monissa paikoissa lähin juna-asema on satojen kilometrien päässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkörekat ja -jakeluautot ovat oikein hyviä siihen käyttöön mihin ne on suunniteltu.
Raskas rahti kulkee pidemmät matkat yleensä junakuljetuksina.Sähkörekat ovat niin valtavan painavia, että tuhoavat tiet.
- Anonyymi
Kilgore.Trout kirjoitti:
Vaihtoehto on, että tavara liikkuu kuten nytkin ilman uutta yritystukea.
Polttoaineiden osuus logistiikkakustannuksista on n. 10%. Jos dieseltuen kautta tähän saadaan marginaalinen pudotus, niin vaikutus lopputuotteen hintaan kuluttajalle on useimmiten prosentin osia.
Tuki on täysin tarpeeton ja vain hidastaa esimerkiksi jakeluliikenteen sähköistymistä.Jakeluliikenteen ei tarvitse sähköistyä ollenkaan. Normaali diesel voidaan korvata biodieselillä ja ongelma on korjattu.
Anonyymi kirjoitti:
Jakeluliikenteen ei tarvitse sähköistyä ollenkaan. Normaali diesel voidaan korvata biodieselillä ja ongelma on korjattu.
Tarvitsee tai ei, mutta taas uusi rakeinteita ja toimintamalleja säilyttävä yritystuki on väärää politiikkaa. ETLAn eli elinkeinoelämän oman tutkimuslaitoksen mukaan säilyttäviä ja jopa elinkeinoelämän uudistumista hidastavia tukia jaetaan jo ennestää 1,5 miljardia. Tämän uusimman jälkeen 1,7 miljardia. Rahaa on?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakeluliikenteen ei tarvitse sähköistyä ollenkaan. Normaali diesel voidaan korvata biodieselillä ja ongelma on korjattu.
Jakeluliikenteen on sähköistyttävä, koska kaupunkien keskustoihin ei ole kohta enää asiaa pakoputkikäryyttimillä.
Ylipäätään kaikki polttomoottoriautoilu tullaan kieltämään lähitulevaisuudessa.
Ja se on erinomainen asia ympäristön kannalta. Ei tarvitse enää hengitellä myrkkykaasuja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suureen osaan Suomea ei kulje junia. Junakuljetukset ei auta, jos junarataa ei ole. Monissa paikoissa lähin juna-asema on satojen kilometrien päässä.
Suomessa ei ole omia öljylähteitä. Ei täällä pysty liikkumaan omavaraisesti kuin sähkön avulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa ei ole omia öljylähteitä. Ei täällä pysty liikkumaan omavaraisesti kuin sähkön avulla.
Tai itse tehdyn biodieselin tai synteettisten polttoaineiden avulla. Ei sähkö ole ainoa vaihtoehto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakeluliikenteen on sähköistyttävä, koska kaupunkien keskustoihin ei ole kohta enää asiaa pakoputkikäryyttimillä.
Ylipäätään kaikki polttomoottoriautoilu tullaan kieltämään lähitulevaisuudessa.
Ja se on erinomainen asia ympäristön kannalta. Ei tarvitse enää hengitellä myrkkykaasuja.Jakeluliikenne ei tule sähköistymään vielä ainakaan 30 vuoteen. Jos kaupunkien keskustoihin ei pääse muulla kuin sähköllä niin helppo ratkaisu on lopettaa jakelu siellä kokonaan. Menkää hakemaan tavaranne ja ruokanne itse, jos haluatte niitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakeluliikenteen on sähköistyttävä, koska kaupunkien keskustoihin ei ole kohta enää asiaa pakoputkikäryyttimillä.
Ylipäätään kaikki polttomoottoriautoilu tullaan kieltämään lähitulevaisuudessa.
Ja se on erinomainen asia ympäristön kannalta. Ei tarvitse enää hengitellä myrkkykaasuja.Polttomoottoriautoilua ei olla kieltämässä. Jopa EU:n vuoden 2035 päätös peruutettiin osittain. Jopa uusia polttomoottoriautoja saa myydä vuoden 2035 jälkeen kunhan niillä voi ajaa synteettisillä polttoaineilla. Ja käytettyjen polttomoottoriautojen myyntikieltoa ei ole koskaan ollut edes vireillä. Luultavasti polttomoottoriautoilla saa ajella jopa vuonna 2050.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttomoottoriautoilua ei olla kieltämässä. Jopa EU:n vuoden 2035 päätös peruutettiin osittain. Jopa uusia polttomoottoriautoja saa myydä vuoden 2035 jälkeen kunhan niillä voi ajaa synteettisillä polttoaineilla. Ja käytettyjen polttomoottoriautojen myyntikieltoa ei ole koskaan ollut edes vireillä. Luultavasti polttomoottoriautoilla saa ajella jopa vuonna 2050.
Polttomoottoreilla ei pääse kohta kaikkiin kaupunkeihin, ja kielto tulee leviämään vähitellen muuallekin. Lopulta polttomoottorikäyttöisiä henkilöautoja ei saa käyttää lainkaan, ja se on erinomainen asia.
Muutos saisi toki olla nopeampikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakeluliikenne ei tule sähköistymään vielä ainakaan 30 vuoteen. Jos kaupunkien keskustoihin ei pääse muulla kuin sähköllä niin helppo ratkaisu on lopettaa jakelu siellä kokonaan. Menkää hakemaan tavaranne ja ruokanne itse, jos haluatte niitä.
Jakeluliikenne sähköistyy vuosikymmenen aikana kokonaan.
Harva yritys edes vastaanottaa jatkossa saastuttavalla jakeluautolla tehtäviä toimituksia. Asiakkaat vaativat nollapäästöjä.
Polttomoottorit ovat eilispäivää. Turha enää räpiköidä muutosta vastaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai itse tehdyn biodieselin tai synteettisten polttoaineiden avulla. Ei sähkö ole ainoa vaihtoehto.
Harrastelijoiden näpertelyä. Volyymit eivät riitä. Lisäksi hiilinielut on tarkoitettu hiilen sidontaan, eikä taivaalle käryyttelyyn. Saastuttavaa toimintaa kaikki.
Sähkö on käytännössä ainoa vaihtoehto. Anonyymi kirjoitti:
Sinä siirryit toiseen asiaan. Valtaosa Suomen maakuntalennoista kulkee lähes tyhjinä jatkuvasti. Vain harva kulkee Suomen sisällä lentokoneilla minkä takia niihin haaskataankin paljon tukia.
Vaikuttaako asiaan se, että osa kansanedustajista on noiden maakuntalentojen vakikäyttäjiä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakeluliikenne sähköistyy vuosikymmenen aikana kokonaan.
Harva yritys edes vastaanottaa jatkossa saastuttavalla jakeluautolla tehtäviä toimituksia. Asiakkaat vaativat nollapäästöjä.
Polttomoottorit ovat eilispäivää. Turha enää räpiköidä muutosta vastaan.Hah hah haa... Jos katsot vähänkin tilastoja niin tuo on teoreettisestikin mahdotonta. Varsinkin kuorma-autoista alle 0,1% on sähkökuorma-autoja eikä niitä tuotetakaan niin paljon, että niitä voitaisiin alle 10 vuodessa korvata. Suomessa oli vuoden 2023 lopussa yli 90 000 kuorma-autoa joista vain 65 oli sähkökuorma-autoja. Ja nekin pääosin kevyeen kuljetukseen.
Jakelut tapahtuu pääosin dieselillä vielä 30 vuotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harrastelijoiden näpertelyä. Volyymit eivät riitä. Lisäksi hiilinielut on tarkoitettu hiilen sidontaan, eikä taivaalle käryyttelyyn. Saastuttavaa toimintaa kaikki.
Sähkö on käytännössä ainoa vaihtoehto.Synteettiset polttoaineet tehdään sähköllä, joten ei tuossa ole ongelmaa. Ja volyymejä saadaan aina nostettua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hah hah haa... Jos katsot vähänkin tilastoja niin tuo on teoreettisestikin mahdotonta. Varsinkin kuorma-autoista alle 0,1% on sähkökuorma-autoja eikä niitä tuotetakaan niin paljon, että niitä voitaisiin alle 10 vuodessa korvata. Suomessa oli vuoden 2023 lopussa yli 90 000 kuorma-autoa joista vain 65 oli sähkökuorma-autoja. Ja nekin pääosin kevyeen kuljetukseen.
Jakelut tapahtuu pääosin dieselillä vielä 30 vuotta.Ja 99% tänä vuonnakin uusista rekisteröidyistä kuorma-autoista on dieselkuorma-autoja. Kaasukuorma-autojakin rekisteröidään paljon enemmän kuin sähkökuorma-autoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Synteettiset polttoaineet tehdään sähköllä, joten ei tuossa ole ongelmaa. Ja volyymejä saadaan aina nostettua.
Ei tule onnistumaan kuin harrastelijoiden mopoihin. Sähköä ei pidä tuhlata onnettomaan hyötysuhteeseen, kun se saadaan 90 prosentin hyötysuhteella siirrettyä suoraan sähköautoon.
Noilla synteettisillä pelleilyillä jää tuskin 20 prosenttia alkuperäisestä energiasta jäljelle, ja siitä huolimatta käyttö synnyttää co2-päästöjä = kyse on puhtaasta idiotismista.
Sähköautot ovat ainoa järkevä ratkaisu arkiliikenteeseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hah hah haa... Jos katsot vähänkin tilastoja niin tuo on teoreettisestikin mahdotonta. Varsinkin kuorma-autoista alle 0,1% on sähkökuorma-autoja eikä niitä tuotetakaan niin paljon, että niitä voitaisiin alle 10 vuodessa korvata. Suomessa oli vuoden 2023 lopussa yli 90 000 kuorma-autoa joista vain 65 oli sähkökuorma-autoja. Ja nekin pääosin kevyeen kuljetukseen.
Jakelut tapahtuu pääosin dieselillä vielä 30 vuotta.Jakeluliikenne sähköistyy vuosikymmenen aikana kokonaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakeluliikenne sähköistyy vuosikymmenen aikana kokonaan.
Harva yritys edes vastaanottaa jatkossa saastuttavalla jakeluautolla tehtäviä toimituksia. Asiakkaat vaativat nollapäästöjä.
Polttomoottorit ovat eilispäivää. Turha enää räpiköidä muutosta vastaan.Hyvä, jääkää sitten kokonaan ilman toimituksia. Asiakkaat voivat vaatia mitä tahansa, mutta jakeluyritys päättää millä autoilla ajaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakeluliikenne sähköistyy vuosikymmenen aikana kokonaan.
Ei ole mahdollista kuten taatusti tiedät. Jakeluliikenne kulkee lähes kokonaan dieselillä vuosikymmenen päästäkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule onnistumaan kuin harrastelijoiden mopoihin. Sähköä ei pidä tuhlata onnettomaan hyötysuhteeseen, kun se saadaan 90 prosentin hyötysuhteella siirrettyä suoraan sähköautoon.
Noilla synteettisillä pelleilyillä jää tuskin 20 prosenttia alkuperäisestä energiasta jäljelle, ja siitä huolimatta käyttö synnyttää co2-päästöjä = kyse on puhtaasta idiotismista.
Sähköautot ovat ainoa järkevä ratkaisu arkiliikenteeseen.Arkiliikenteessä järkevin ratkaisu on edelleen bensa ja diesel. Nykyiset sähköautot ovat käyttökelvottomia ylihintaisia romuja. Lähinnä sähköautot ovat eliitin kikkelinjatkeita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mahdollista kuten taatusti tiedät. Jakeluliikenne kulkee lähes kokonaan dieselillä vuosikymmenen päästäkin.
Jakeluliikenne sähköistyy vuosikymmenen aikana kokonaan, kun puhutaan näistä kaupunkien lähijakeluissa käytettävistä pienemmistä kuorma-autoista. Isompiin marketeihin tavara toimitetaan isommilla autoilla.
Sähköistyminen alkoi henkilöautoista, josta pakettiautojen kautta siirtyy jakeluautoihin, ja lopulta rekkojen vetoautoihin. Jenkeissäkin on jo useita eri vaihtoehtoja täyssähköisiksi puoliperien vetäjiksi.
Niin se maailma muuttuu, vaikka osa putoaakin kehityksen kelkasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä, jääkää sitten kokonaan ilman toimituksia. Asiakkaat voivat vaatia mitä tahansa, mutta jakeluyritys päättää millä autoilla ajaa.
Harrastuksenako jakeluyritykset autoillaan ajelevat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Arkiliikenteessä järkevin ratkaisu on edelleen bensa ja diesel. Nykyiset sähköautot ovat käyttökelvottomia ylihintaisia romuja. Lähinnä sähköautot ovat eliitin kikkelinjatkeita.
Ulkomaisella käyttövoimalla kulkevilla autoilla ei tee Suomessa mitään. Vain joku ulkomaalainen kätyri väittää sellaista, kun haluaa kusettaa suomalaisilta rahat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harrastuksenako jakeluyritykset autoillaan ajelevat?
Aina löytyy yrityksiä jotka eivät piittaa "nollapäästöistä". Itse asiassa yrityksiä kiinnostaa lähinnä kuljetusten hinnat ja nopeus, ei mikään muu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jakeluliikenne sähköistyy vuosikymmenen aikana kokonaan, kun puhutaan näistä kaupunkien lähijakeluissa käytettävistä pienemmistä kuorma-autoista. Isompiin marketeihin tavara toimitetaan isommilla autoilla.
Sähköistyminen alkoi henkilöautoista, josta pakettiautojen kautta siirtyy jakeluautoihin, ja lopulta rekkojen vetoautoihin. Jenkeissäkin on jo useita eri vaihtoehtoja täyssähköisiksi puoliperien vetäjiksi.
Niin se maailma muuttuu, vaikka osa putoaakin kehityksen kelkasta.Ei tule muuttumaan kymmeneen vuoteen, koska tuo on täysin utopistista ja mahdotonta. Jopa kaupunkien lähijakelut kulkevat pääosin dieselillä 10 vuoden päästäkin. Sähkökuorma-autoja ei edes valmisteta niin paljon, että tuo olisi mahdollista. Jos vaaditte tuollaista vaaditte niin sitten toimitusten määrä romahtaa yli 90%, koska sähkökuorma-autoja ei vain yksinkertaisesti ole kuljetuksiin.
Vaihtoehtoja on, mutta niiden valmistusmäärät ovat niin pieniä, että sillä ei kymmenessä jakelualaa muuteta kymmeniin vuosiin.
Ja Suomessa valtaosa ajaa polttomoottoriautoilla jopa vuonna 2040 ja muualla maailmassa jopa vuonna 2050. Yli 90% uusista autoista maailmalla on edelleen polttiksia. Jopa jenkeissä myydään lähinnä polttiksia. sähköautojen myynti on marginaalista. Kilgore.Trout kirjoitti:
Nythän hallitus vain kasvattaa dieselin tukea, kun keksi uuden yritystuen "ammattidieselille".
Ehkä 170 miljoonaa maksavaan uuteen yritystukeen dieselin polttamiseksi ja vihreän siirtymän hidastamiseksi oli rahaa. Terveydenhoidosta ja köyhien lapsiperheiden tukemiseen sitä ei riitä.Laitatko pikaisen laskelman paljonko kaupoissa noiden köyhien ja kipeiden lapsiperheiden ostovoima laskisi jos ammattiliikenteeseen tehdään voikka 15% nosto polttoaineeseen, tai verohelpotuksen vaikutus vastaavasti.
Tietenkin voi todeta kuten vihreiden terävin kärki asiaa kommentoi; " ei se vaikuta koska kauppiashan tuotteen hinnan kaupassa määrää eikä autoilija", meneeköhän se niin, mikesi kauppiaat sitten heti laske hintojaan vaikka 60% ensi alkuun niin kaikilla olisi varaa.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä siirryit toiseen asiaan. Valtaosa Suomen maakuntalennoista kulkee lähes tyhjinä jatkuvasti. Vain harva kulkee Suomen sisällä lentokoneilla minkä takia niihin haaskataankin paljon tukia.
Junien todellinen käytöastehan on myös aiva naurettava, tyhjiä penkkejä ajelutetaan edestakas ympäsi maailmaa, sitten kun on joku pyhä niin lopulta porukkaa on niin paljon ettei vaunut riitäkkään.
Junissa on tietenkin se tilanne että lippumyynnin mukaan voidaan jättää vaunuja pois, mutta jos takaisin tullessa täytyy varata enemmän paikkoja niin silloin niitä tyhjiä paikkoja laahataan mukana. Junahan on siitä tyhmä laite, kuten toki muutkin ettei sen kulutus ja ympäristövaikutukset vähene samaa tahtia kuin vaunuja tiputetaan kyydistä.
Tuista puhuttaessa on mainittava että hki-turku on ainut linja joka kattaa omat kulunsa, muut reitit ovat tappiollisia eli niitä subventoidaan muualta. Samalla täytyy mainita että jos uusi "tunnin juna"-hanke etenee niin edellä todetun kaveriksi, tuo linja kattaa oman käyttökulunsa, ei radan ylläpitoa, ja tuota mahdollista rakentamista laisinkaan, koskaan.
Muutenkin tuntuu oudolta että kuka tuota uutta linjaa ajaa eteenpäin, edellisellä hallituskaudella siellä oli sossut ja vihreat, nyt kok ja persut. Kun miettii tuon rakentamisajan kuluja ja ympäristökuormitusta niin menee yli 50 vuotta kuin tuon rakentamisen rasite on saatu kempensoitua, satoja koneita, betonia valettuna ja paalutettuna, räjäytystöitä ja louhintaa...vihreiden ei olisi koskaan pitänyt tällaista tukea. Milloinkaan tuo ei myöskään tule tuottavaksi joten kok ei oluulisi sitä kannattavan, ja se saarikko saisi pyöräillä, tiedätte kyllä miksi, ni kepunkaan ei tätä pitäisi kannattaa.
Tuo 50 vuotta edellä mainiitua, heikko usko on tulevaisuuteen jos ei halua uskoa että silloin teitä pitki kulkee jo laitteita bussien korvaajina jotka saastuttavat vähemmän kuin nyky junat, ja kun siinä nyt jo menee buseeja tunnin välein jos ei tiheemminkin niin miksei sitä paranneta, nopeampia ja joustavampi kuin juna koskaan. jeri1970 kirjoitti:
Laitatko pikaisen laskelman paljonko kaupoissa noiden köyhien ja kipeiden lapsiperheiden ostovoima laskisi jos ammattiliikenteeseen tehdään voikka 15% nosto polttoaineeseen, tai verohelpotuksen vaikutus vastaavasti.
Tietenkin voi todeta kuten vihreiden terävin kärki asiaa kommentoi; " ei se vaikuta koska kauppiashan tuotteen hinnan kaupassa määrää eikä autoilija", meneeköhän se niin, mikesi kauppiaat sitten heti laske hintojaan vaikka 60% ensi alkuun niin kaikilla olisi varaa.Nythän ei ole mitään "ammattidiesel" tukea ja hinnat on mitä on. Kuten sanoin logistiikkakustannukset ovat pieni osa tuotteen loppuhinnasta ja polttoaine on 10% logistiikkakustannuksista.
Kilgore.Trout kirjoitti:
Nythän ei ole mitään "ammattidiesel" tukea ja hinnat on mitä on. Kuten sanoin logistiikkakustannukset ovat pieni osa tuotteen loppuhinnasta ja polttoaine on 10% logistiikkakustannuksista.
Voivoi, tehtäväanto oli hiukan hankala ilmeisesti vaikka se oli hyvin yksinkertaisesti heti ensilauseessani. Koitatko uudestaan?
Inhottava asia tässä on se että ei se ole pelkkä logistiikkakeju vaan polttoaineen hintamuutos kulkee jokaisen ihmisen kautta aaltona nostaen hintoja, niinku korkoa koron päälle, ja loppupeleissä sille pienimmälle tulee se raskain taakka, mutta koska maailmaamme ei ole sosialisoitu niin eroja on aina ja se tarvitsee hyväksyä.jeri1970 kirjoitti:
Voivoi, tehtäväanto oli hiukan hankala ilmeisesti vaikka se oli hyvin yksinkertaisesti heti ensilauseessani. Koitatko uudestaan?
Inhottava asia tässä on se että ei se ole pelkkä logistiikkakeju vaan polttoaineen hintamuutos kulkee jokaisen ihmisen kautta aaltona nostaen hintoja, niinku korkoa koron päälle, ja loppupeleissä sille pienimmälle tulee se raskain taakka, mutta koska maailmaamme ei ole sosialisoitu niin eroja on aina ja se tarvitsee hyväksyä.Mitä horiset polttoaineen hinnan noususta kun "ammattidiesel"-yritystukea ei vielä ole. Eli vastakkain on nykytilannetta ja uskomus siitä että taas uusi ns. "säilyttävä" yritystukia näkyisi kuluttajien hinnoissa eikä vain katteen ja osinkojen kasvuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule muuttumaan kymmeneen vuoteen, koska tuo on täysin utopistista ja mahdotonta. Jopa kaupunkien lähijakelut kulkevat pääosin dieselillä 10 vuoden päästäkin. Sähkökuorma-autoja ei edes valmisteta niin paljon, että tuo olisi mahdollista. Jos vaaditte tuollaista vaaditte niin sitten toimitusten määrä romahtaa yli 90%, koska sähkökuorma-autoja ei vain yksinkertaisesti ole kuljetuksiin.
Vaihtoehtoja on, mutta niiden valmistusmäärät ovat niin pieniä, että sillä ei kymmenessä jakelualaa muuteta kymmeniin vuosiin.
Ja Suomessa valtaosa ajaa polttomoottoriautoilla jopa vuonna 2040 ja muualla maailmassa jopa vuonna 2050. Yli 90% uusista autoista maailmalla on edelleen polttiksia. Jopa jenkeissä myydään lähinnä polttiksia. sähköautojen myynti on marginaalista.Jakeluliikenne sähköistyy vuosikymmenen aikana kokonaan.
Kilgore.Trout kirjoitti:
Mitä horiset polttoaineen hinnan noususta kun "ammattidiesel"-yritystukea ei vielä ole. Eli vastakkain on nykytilannetta ja uskomus siitä että taas uusi ns. "säilyttävä" yritystukia näkyisi kuluttajien hinnoissa eikä vain katteen ja osinkojen kasvuna.
Taidat olla aika virran sofia, et osaa etkä kykene keskustelemaan mistään järkevästi. Edellisellä kerralla pyysin kertomaan vaikutuksen vähävaraisten ostovoimaan kun esitit tietäväsi prosenttivaikutuksia, nyt kun uudestaan asiasta kysyin niin alat mossottaa että minä horisen jostain polttoaineen hinnan nostosta, vaikka nimenomaan kysyin HINNANMUUTOKSESTA.
On turha alkaa esittää mitänn taloustietäjää täääl jos ihan perusasiat on noin hukassa ettei ymmärryksen puutteesta pysty edes osallistumaan keskusteluun uskottavasti.jeri1970 kirjoitti:
Taidat olla aika virran sofia, et osaa etkä kykene keskustelemaan mistään järkevästi. Edellisellä kerralla pyysin kertomaan vaikutuksen vähävaraisten ostovoimaan kun esitit tietäväsi prosenttivaikutuksia, nyt kun uudestaan asiasta kysyin niin alat mossottaa että minä horisen jostain polttoaineen hinnan nostosta, vaikka nimenomaan kysyin HINNANMUUTOKSESTA.
On turha alkaa esittää mitänn taloustietäjää täääl jos ihan perusasiat on noin hukassa ettei ymmärryksen puutteesta pysty edes osallistumaan keskusteluun uskottavasti.Minun pitäisi laskea sinun hatusta keksimiesi väitteiden kustannusvaikutus. Älä ole pelle.
Perimmäinen ongelma tässäkin päätöksessä on, että kun Orpo-Purrab hallitus tekee ideologiavetoista politiikkaa faktoista piittaamatta, niin ammattidieselistä tehtiin päätös kehysriihessä ilman että olisi pystytty esittämään mitään arvioita ammattidieselin kustannus- ja päästövaikutuksista tai vaikutusta esimerkiksi kuluttajahintoihin. Jos päätökselle olisi ratinaaluset perustelut voisimme lukea ne budjettiriihen päätösten perusteluista. Mutta kun ei ole.
Kyseessä on toivotaan-toivotaan-tuki. Uuden yritystuen toivotaan alentavan teollisuuden ja kaupan kuljetuskustannuksia ja ehkä välillisesti hillitsevän kuluttajatuotteiden hintojen nousua. Jos kuluttajahintojen nousulla olisi hallitukselle oikeasti väliä, niin eihän se olisi rahoittanut tuloveroalea arvonlisäveroa korottamalla, joten tuokin perustelu on puppua.
Orpon perustelut ovat näitä "en nyt muutakaan keksinyt" selittelyjä, jotka vaihtelevat tilanteen mukaan.Kilgore.Trout kirjoitti:
Minun pitäisi laskea sinun hatusta keksimiesi väitteiden kustannusvaikutus. Älä ole pelle.
Perimmäinen ongelma tässäkin päätöksessä on, että kun Orpo-Purrab hallitus tekee ideologiavetoista politiikkaa faktoista piittaamatta, niin ammattidieselistä tehtiin päätös kehysriihessä ilman että olisi pystytty esittämään mitään arvioita ammattidieselin kustannus- ja päästövaikutuksista tai vaikutusta esimerkiksi kuluttajahintoihin. Jos päätökselle olisi ratinaaluset perustelut voisimme lukea ne budjettiriihen päätösten perusteluista. Mutta kun ei ole.
Kyseessä on toivotaan-toivotaan-tuki. Uuden yritystuen toivotaan alentavan teollisuuden ja kaupan kuljetuskustannuksia ja ehkä välillisesti hillitsevän kuluttajatuotteiden hintojen nousua. Jos kuluttajahintojen nousulla olisi hallitukselle oikeasti väliä, niin eihän se olisi rahoittanut tuloveroalea arvonlisäveroa korottamalla, joten tuokin perustelu on puppua.
Orpon perustelut ovat näitä "en nyt muutakaan keksinyt" selittelyjä, jotka vaihtelevat tilanteen mukaan.En olekaan mutta sinä olet.
Edelleen jos alka prassailemaan asioilla niin kyllä siihen täytyy olla muutakin kompetenssia kuin tuo aloituslauseesi, mutta voin kyllä kuvitella että tuolla angstilla ja osaamisella ilmeesi on kuin sillanrakentaja-sofialla kun nyt tuolla tavalla koitat pästä eteenpäin vaikka itse ensin olet alaknut pätemään.
Ilmeisesti osaamisesi ja todellisuudentajusi ei riitä normaaliin keskusteluun kun meidän muiden aiheeseen liittyvät kysymykset ovat hatusta keksittyjä väitteitä, joten koitan olla kyselmättä, tai siis väittämättä mitään keksittyä
- Anonyymi
Punikkien sähköautojen valmistus akkuineen on hirvittävä rasite luomakunnalle.
- Anonyymi
Tämä asia on ennenmuuta ideologinen. Toisaalta muutosta on ilmastossa, enkä sitä kiistä. Punikit vaan ovat hokanneet käyttää luonnollista ilmiötä poliittisten päämääriensä ajamiseen.
- Anonyymi
lentoliikenne ja esim. turha-turismi saastuttavat.
niitä tulisi rajoittaa.
miksi suomessa ei saa käyttää turvetta, mutta lento-saastutus voi jatkua
- verovapaalla lento-polttoaineella !! MIKSI ?- Anonyymi
Joutavan päiväinen autoilu pitäisi kieltää. Persuillakin on jalat millä kävellä.
- Anonyymi
Korona-aikana kaikki huusi tukea matkailuyrittäjille. Olisi annettu mennä nurin.
- Anonyymi
Nykyiset autot on erittäin vähäpäästöisiä verrattuna siihen mitä aikoinaan.
- Anonyymi
Sähköautot kyllä, pakoputkiautot saastuttavat edelleen.
- Anonyymi
Ensimmäinen autoni oli (tuolloin jo ikivvanha) kupla mallia 1967. Hevosvoimia 1300 kuutioisessa taisi olla 40 ja jos varovasti ajoi niin 80 km/h maantieajossa pääsi 7,5 litran kulutukseen. Moottoritienopeuksiin pääsi vain kaasu pohjassa ja silloin kulutus huiteli jossain 10 l/100km tasolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot kyllä, pakoputkiautot saastuttavat edelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot romutetaan nuorena. Sekö on järkevää? https://tieku.fi/teknologia/uusissa-tesla-akuissa-on-heikkous-kayttajat-maksavat-laskun?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0Ijdh0pHnQ22NK3yTrP_hfTFckk2_A8LZaqPvNda9ej0rJE1H3YKvCzJc_aem_AbI7bLKuy883y5j2bbzbLvidVl88YhK5BbLGLCMd0UJJ5S5O_r_LGuwVwn0-Q9_EQuXniTn94ZVy_PqH2Vl3FC3q
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautot kyllä, pakoputkiautot saastuttavat edelleen.
Pakoputkiautot pitäisi kierrättää kaikki sähköautojen raaka-aineiksi.
- Anonyymi
Rudolf dieselin voittokulku jatkuu vielä pitkään
- Anonyymi
EN OLE PERSU ENKÄ KOSKAAN ÄÄNESTÄI TAKINKÄÄNTÄJIÄ..MUTTA KYLLÄHÄN SE ON NIIN ETTÄ SUOMEN SISÄISET REITTILENNOT JOITA TUETAAN YHTEISKUNNANVAROILLA PIENTEN MATKUSTAJAMÄÖRIEN TAKIA..JOSKUS ON ESIM HELSINGISTÄ VAASAAN OLLUT KONEESSA VAIN 6HENKILÖÄ..SANOISIN ETTÄ SAASTUTTAA AIKAPALJON HENKEÄ KOHTI..NÄMÄ LENNOTHAN PALVELEE ETUPÄÄSSÄ KANSANEDUSTAJIA JA LIIKEHENKILÖITÄ..NÄMÄ TUKIRAHAT PITÄISI INVESTOIDA KOKOMAATA KATTAVAAN RATAJÄRJESTELMÄÄN SAATAISIIN TUNNINJUNIA ENEMMÄN KÄYTTÄJIÄ OLISI KYLLÄ VÄHÄN HUONONPIOSAISTENKIN JOUKOSTA..PALVELISI KAIKKIA VERONMAKSAJIA..
- Anonyymi
Enemmän se dieselin verotuki maksaa veronmaksajille.
- Anonyymi
Heinähattu hakee sillä muutakin kuin viinaa. Eikä ikinä pääse ulkomaille. Lentää korkeintaan kun hevonen potkaisee.
Senkin rasisti, sinun mielestäsi persuilla ei sisi olla mitään mustaa ja mukavaa vai?
Sannakin oli niin tuon joukkoliikennevälineen kannalla että otti krapulapäissään pv-ltä koneen yksityismenoon, ei sit tarvi herätä niin kankkuseen ja typrien turistien juttuja kuunnella. Oli siinä meillä hieno pääministeri.
Tuo Sannan touhu alkaa tyhmimmillkkin hahmottua pikkuhiljaa kun nykyhallituksen aikana maan hiilidioksidipäästöt on romahtaneet edellisen hallituksen aikaiseen, oli tänään lehdessä.
Aika outoa kun edellisen hallituksen mantroja oli tämä luonnonsuojelu ja päästöt, ja väittävät että nykyhallitus romahduttaa nuo teesit, mutta todellisuus on jälleen toinen.- Anonyymi
Vieläkö vihreet ajelee niillä VW konsernin "clean" Diesel päästöhuijaus autoilla? Puoluejohtoa myöten he kaikki omistivat sellaisen, mutta olivat hiiren hiljaa skandaalin aikana, koska oli omat rahat kiinni romussa 🤣🤣🤣🤣
Ettei autojen arvo laskis...ja sais omansa pous vaihtaessa. Nyt ne elvistelee sähkösautoilla, joiden hiilijalanjälki on vieläkin suurempi.
Tyhmät on tyhmiä.- Anonyymi
Tyhmät persut ajaa dieselillä 🤣🤣🤣🤣
Vihreät nollapäästöisillä sähköautoilla... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmät persut ajaa dieselillä 🤣🤣🤣🤣
Vihreät nollapäästöisillä sähköautoilla...sähköautojen valmistus on haitallisempaa, myös sähkö loppuu jos kaikki ostaa sähköauton. Kyllä vihree on tyhmä ihminen.
- Anonyymi
Minä olen Demari suvun jälkeläinen silti tilasin diesel Volvon . Eikä se ole velkavolvo sillä maksoin sen omalta tililtäni .
- Anonyymi
Ei nykydieselit mitään savuta. Lentoliikenne tuhoaa yläilmakehän ja se on paljon tärkeämpi elämälle.
- Anonyymi
Musta savupilvi vain nousee dieseleiden perässä, ja etenkin talvella on kaupungeissa helvetillinen käry.
Sähköautot korjaa onneksi tuon ongelman.
- Anonyymi
Ville Niinistö omisti VW päästöhuijaus Dieselin, onko Ville Persu?
- Anonyymi
On.
Villellähän oli hiukan korkeempi moraali muutenkin, ajeli, eiku ihan vaan siirsi ulkomaan kilvissä olevaa auota josta tavan pulliainen olisi saanut autoveron maksumääräyksen, ajeli moottoritiellä ylinopeutta mutta vaikka vaatimalla vaati sakkoa niin poliisit ei suostuneet antamaan, ja tokihan täytyy muistaa kun villle kiihkovihreänä paasasi ihmisten käytöksestä kadotukseen syntisiä tuomiten kuitenkin ei pitänyt pahana itse lennellä ruotsiin ja takaisin ihan vaan itsekkäistä syistä. Mutta toki täytyy muistaa että älkää tehkä kuten minä teen vaankuten minä teitä kiellän ja syyllistän.
Vihreät on muuten oitoa porukkaa, joskus lähtivät hallituksestakin kun ydinvoima oli pahasta, nyt se on liki parasta mitä maailma voi tarjota. Sähköllä pitäisi mennä mutta vesivoima on pahaa, fossiiliset on pahaa, tuulivoima pilaa maisemat eli pahaa, perusporukka jolla ei koskaan ole mitään ratkaisuja vaan ainoastaan valitettavaa, onneksi ihan kaikilta elämän aloilta. Olisi tylsää jos ne mölöttäisivät vain yhdestä aiheesta, mutta jos ei yhdestäkään oikeasti mitään tiedä tai ymmärrä ni on hyvä sorkkia kaikkia?
- Anonyymi
Jopa Li Andessonin perhe ajelee saastuttavalla Diesel bemarilla, voi voi kun kalikka kolahti vassarin omaan nilkkaan.
Joo, mutta se on tietenkin eri kuttu kuin persujen ajelut. Soma-li.n vanha diesel mosse on jalompi laite kun sitä ajaa entinen jääkiekkoilija, 2000-luvin kakkosdivarin varamieskö se oli, aika pitkään aivan totaalisella tyhjäntoimittajalla istuu tiukassa noin kova meriitti, ilmeisesti parempaa väkeä eller hu?
- Anonyymi
No kaikki saastutus kuuluu vain persuille
- Anonyymi
Li on myös Persu?
- Anonyymi
Persut haluavat tuhota kaiken, ml. ympäristön. Putinin käskyjä noudattavat.
- Anonyymi
Bensat ja dieselit saisi maksaa 20 euroa litralta. Ei haittaa minua pätkääkään, koska asun kaupungissa eikä minulla ole tarvetta edes ruohonleikkurille.
Eli kunnon hinta vaan saastuttamiselle. Loppuu se luonnon pilaaminen perkele.- Anonyymi
Jos siirrytään synteettisiin polttoaineisiin niin ei olisi mitään syytä luopua polttomoottoriautoista.
Anonyymi kirjoitti:
Jos siirrytään synteettisiin polttoaineisiin niin ei olisi mitään syytä luopua polttomoottoriautoista.
En tiedä onko synteettiset polttoaineet realistinen kestävä ratkaisu henkilöautoissa (enkä tiedä ettei voisi olla), mutta siitä olen täsmälleen samaa mieltä, että fossiiliset polttoaineet ovat ongelma - ei polttomoottori sinällään ja polttomoottoriteknologian kieltäminen ei ole järkevää. Pitäisi taas kerran ymmärtää mikä on tavoite ja mikä on vain yksi keino.
Lentoliikenteessä sähkö ei ole vuosikymmeneen (tai -niin) realistinen vaihtoehto pitkillä lennoilla, joten sinne tarvitaan jotain muuta. Ehkä synteettisiä polttoaineita? Se edellyttäisi kuitenkin merkittävästi lisää ydinvoimaa, koska tarvittavan vetymäärän tuottaminen millään muulla keinolla ei ole mahdollista.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos siirrytään synteettisiin polttoaineisiin niin ei olisi mitään syytä luopua polttomoottoriautoista.
Pelkkää haihattelua. Ne saastuttavat ja energian voi käyttää tehokkaamminkin suoraan sähkönä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos siirrytään synteettisiin polttoaineisiin niin ei olisi mitään syytä luopua polttomoottoriautoista.
Synteettisillä hiilivedyillä ei henkilöautoilun käyttövoimaa korvata, mutta kyllä niitä joissakin tapauksissa tullaan soveltamaan polttoaineinakin, kuten myös tehtyä voitelluaineita, muoveja ynnä muita jatkojalosteita, joita on tähän saakka tehty maaöljystä.
Sähkö tulee olemaan yleisin käyttövoima henkilöautoissa. Mun mielestä kaupunkeihin ei tarvitsisi toimittaa yhtään ruokaa kun eivät mitään itse tuotakkaan, syököön toisiaan jos huikoo.
Eli muurit ympärille ja ruuan vienti seis, loppuu se luonnon pilaaminen niitten kerrostalojen ja lähiöiden kanssa, söisivät ekan vuoden niitä maahan räittyjä nuuskapussejaan ja tupakantumppeja, ne kun maatuvat tuhat vuotta niin eivät jää nurkkiin pilaamaan luontoa, raadot pesään talvisinlämmikkeeksi kun eivät kuitenkaan halua että maalta tuotetaan mitään millä lämmittää asuntoja tai vettä.
Kiva kun löysin laillani ajattelevan.
- Anonyymi
Köyhä aloittaja ei itse ole koskaan omistanut autoa. Ei dieseliä eikä bensa. Toisten siivellä on kulkenut niin kyllä silloin kelpaa dieselautokin.
- Anonyymi
Ei autoa tarvitse omistaa. Minullakin on nykyään leasing-sopinuksella hankittu sähköauto käytössä, eikä tarvitse olla mikään suurituloinen. Itsekin olen pelkkä keskituloinen palkansaaja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei autoa tarvitse omistaa. Minullakin on nykyään leasing-sopinuksella hankittu sähköauto käytössä, eikä tarvitse olla mikään suurituloinen. Itsekin olen pelkkä keskituloinen palkansaaja.
Leasing on ylihintaista huijausta vaikka sinä sitä koko ajan kaupittelet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leasing on ylihintaista huijausta vaikka sinä sitä koko ajan kaupittelet.
Koita nyt päättää oletko köyhä, kun sinä et saa helpotuksista huolimatta päästötöntä autoa käyttöösi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei autoa tarvitse omistaa. Minullakin on nykyään leasing-sopinuksella hankittu sähköauto käytössä, eikä tarvitse olla mikään suurituloinen. Itsekin olen pelkkä keskituloinen palkansaaja.
Varo ettet kolhi auton pohjaa mökkitiellä, voi tulla uuden akun osto eteen liisarin päättyessä ja se on sitten halpaa.
- Anonyymi
Ilmankos Vihreät ovat suosineet lentomatkustamista, kun se ei saastuta ilmastoa 😂
- Anonyymi
Ei saastu samalla tavalla kuin savuavalla dieselillä ajelu.
- Anonyymi
Aloittaja on joku pieruvihreä Moktar.Gubta, joka ajelee ikivanhalla Ladalla.
On siinä sekopäinen suvakkilutka. - Anonyymi
Eli suihkimalla polttoainejäämät suoraan yläilmakehään ei ole mitään saastuttavaa vaikutusta hah hah haista paska !
- Anonyymi
Melko nopeasti ne tuolta ajautuu ihmisten keuhkoihin ja kun ihminen kuolee niin maahan nuo pienhiukkaset taas palaa. Joten ei ne saastuta ollenkaan. Ei lentokoneet eikä disel mersutkaan.
- Anonyymi
Stanallinen lentomökä itsessään on paha saaste. Tuossa tosiasiaa sen vaikutuksista:
https://www.iltalehti.fi/terveys/a/2010101112498885
https://www.omakotiliitto.fi/files/5519/Lentoliikenteen_kasvu_esitys.pdf
Kovalle verolle lentopetrooli, miksi muuten hiljaisilla alueilla asuvien pitää kärsiä
ahneiden rahantakomisen aiheuttamista jatkuvista haitoista? Lentosaasteet tuhoavat herkät kalkinsuosijakasvit vuosikymmenten kuluessa. Turhalentelyt karsittava.- Anonyymi
"Lentoliikenne työllistää suoraan tai välillisesti yli 100 000 ihmistä. Lentoliikenteen osuus Suomen bruttokansantuotteesta on 3,2 %."
Jos asiakkaat ei lentele niin tuhansilta taikka kymmeniltä tuhansilta loppuu työt. Kaikki ihmisten toiminta saastuttaa. Teit mitä tahansa työtä niin se saastuttaa kasvatit sitten vaikka riisiä (teollisessa mittakaavassa).
Nesteen arvosta on nykypolitiikan seurauksena sulanut 32 miljardia... Nesteen arvo oli Marinin kauden lopussa 47 miljardia. Nyt 15 miljardia. Hyvin nää vetää.
Veden yksityistämisen kieltävä kansalaisaloite ollaan myös vesittämässä. Pian vetemme omistaa Nesté tai Coca-Cola Company. Briteissä veden yksityistäminen nosti veden hintaa 360 %.
Hallitus aikoo myydä lypsylehmiä: Finavia, VR, Posti ja Gasum pistetään lihoiksi.
Vitun perseet...
Mä luulin, että persut vastusti kansallisomaisuuden myyntiä. Nyt ulkomaisille päätyy sähköverkkojen ja digitan kavereiksi mm. lento- ja raideliikenne.- Anonyymi
Vihervassut saastuttaa ja aiheuttaa luontokatoa välillisesti paljon
- Anonyymi
He janoavat maahan miljoonia ukkoja joille ei luontoarvot ole ensisijaisesti mielessä. Heillä on vain erään uskonnon levitys mielessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
He janoavat maahan miljoonia ukkoja joille ei luontoarvot ole ensisijaisesti mielessä. Heillä on vain erään uskonnon levitys mielessä.
Viherpunikit ovat sitä mieltä että kaikki halukkaat voivat tulla maahan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viherpunikit ovat sitä mieltä että kaikki halukkaat voivat tulla maahan.
Näin ilmasto kärsii ja luonto kärsii vielä suhteellisen puhtaassa Pohjolassa.
Kun tulija tulee kehitysmaista länteen kuluttamaan länsimaisen tyyliin, hänen hiilijalanjälki monikymmenkertaistuu. Tätä ei punikit mieti monikulttuurisuuskiimassaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin ilmasto kärsii ja luonto kärsii vielä suhteellisen puhtaassa Pohjolassa.
Kun tulija tulee kehitysmaista länteen kuluttamaan länsimaisen tyyliin, hänen hiilijalanjälki monikymmenkertaistuu. Tätä ei punikit mieti monikulttuurisuuskiimassaan.Taitaa olla vanhentunutta tietoa Ei ne siellä kehitysmaissa enää tänäpäivänä elä saasteetonta alkuasukas elämää. Somalitkin merirosvotessaan esimerkiksi rahtilaivoja saastuttaa huomattavasti enempi siellä somaliassa verrattuna siihen kun ne täällä suomessa makoillessaan sossunrahoilla päivät pitkät khattia pureskellen.
- Anonyymi
Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöistä noin 40 prosenttia syntyy lyhyillä lennoilla, joten kannattaa harkita muita vaihtoehtoja matkustamiseen, jos mahdollista.
Meidän hallitus polttaa valtion rahaa siihen että lyhyitä lentoja maakuntakentille lennetään liki tyhjillä koneilla. Siihen on rahaa.
- Anonyymi
Meidän presidentti yritti säästää kikkailemalla halvimpia reittilentoja käyttäen. Pääsi Saksaan asti, kun oli matkalla Amerikkaan. Eihän siitä mitään tullut. Hädissään lensi sitten Ruotsiin, josta yksityiskoneella rapakon yli.
Olisi ollut helpointa ottaa Finnarin business-luokassa suora lento Helsingistä, kun alkaa tuolla tavalla sähläämään. - Anonyymi
Vaihtamalla oma dieselauto lentokoneeseen voi pienentää hiilijalanjälkeään.
- Anonyymi
Jos isossa matkustajakoneessa on yksikin demari, niin kone ei saastuta ilmaa!
Tv SM
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tilaisuuden perunut yrittäjä Eira Maijala vahvistaa Ylelle, että hän ei halunnut, että hänen yrityks
– Hän kertoi, että meille on varattu paikka jostain ihan muualta. Sitten hän kertoi, että se paikka on helvetti. Yrittä783866- 513460
Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille
Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en1103124- 1082444
Pitopalvelu yrittäjä teki ainoan oikean ratkaisun .
Emme saa suomea ja Haapajärven PIIRUAKAAN paremmaksi nostamalla moraalittomuuden edessä kädet pystyyn antautumisen ja531572- 801486
Tänään valtuustossa
Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa281468Lapsuus 50-60 luvulla
Oli ihanaa aikaa. Lapsi sai olla pieni pitkään. Ei joka tuutista työnnetty silmille ja korville Setaa ja muita sukupuoli1491205Kari Kanala paljastaa - Papin työhön paluu Myyrästä vaati "nollauksen" ensin: "Pitää siinä..."
Kari Kanala: ihminen, mies ja pappi. Kanala nähdään tänä syksynä tv:ssä Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa sekä Myyrä-ki221096Sinne eivät homot tule
Että tälläistä käytöstä tällä kertaa. Saattoväki odotteli sateessa kun yrittäjä saarnaa herran nimessä homoja ja lesboja2431043