Taitaa mennä kalliit sähköautot nopeammin paaliin kuin polttomoottoriautot
https://www.is.fi/autot/art-2000010465255.html
Mitä hyötyä sähköautoilusta?
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/volvo-loi-luvut-poytaan-sahkoauton-valmistuksen-hiilijalanjalki-70-polttomoottoriautoa-suurempi/d78b211e-1bb3-4510-a392-b81912f1d1d5?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2Hu9JMZ9PWAoUr3XbmwAos8vvznwFU4WhSGV-b_oNeX3PEJxYuCO3reVA_aem_AWYHbOGP5fR2sfFbc4C-a6vJ5P4MjEbbtdswhGZh79xCCkl0V2ITr1vseorYV1FiGIbK78PkKGbTc_RKHsuqto3K
Akut ei kestä
35
308
Vastaukset
- Anonyymi
Uutinen oli hieman harhaanjohtava. Uudesta akusta lähtee heti 5-10% pois ensimmäisen vuoden aikana. Sen jälkeen lasku tasoittuu.
- Anonyymi
Tässä kommentissa on kerrottu alkuperäisen datan tulokset. Itse artikkeli on erittäin harhaanjohtava.
- Anonyymi
Jaaha et semmost?🥶
- Anonyymi
Onhan tuo tiedetty, sähköauton käyttöikä on puolet vs. polttomoottorilla varustettu.
Sähköauton pääomakulut ovat siksi järjettömät.- Anonyymi
Jm-arvon suhteen tilanne on vielä jyrkempi ja vakavampi. Kuka haluaa ostaa patteriauton, jonka akun kapasiteetti on esim vain 80 %, kun hylkyrajana pidetään 70 %
- Anonyymi
Et oikein ymmärrä pääoma juttua auton elinkaaren aikana. Ne jotka ostavat uuden auton, niin eivät aja sillä yleensä kuin 2-4 vuotta keskimäärin ja heille on merkityksetöntä onko auton elinkaari 15 vai 20 vuotta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jm-arvon suhteen tilanne on vielä jyrkempi ja vakavampi. Kuka haluaa ostaa patteriauton, jonka akun kapasiteetti on esim vain 80 %, kun hylkyrajana pidetään 70 %
Mistä poika on keksinyt tuollaisen "hylkyrajan"? Akkutakuut ovat tyypillisesti 8-10 vuotta ja jos akun kapasiteetti laskee liikaa, niin takuu pelastaa. Jos ostaa vanhemman auton, niin auton hinta on riippuvainen akuston kunnosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä poika on keksinyt tuollaisen "hylkyrajan"? Akkutakuut ovat tyypillisesti 8-10 vuotta ja jos akun kapasiteetti laskee liikaa, niin takuu pelastaa. Jos ostaa vanhemman auton, niin auton hinta on riippuvainen akuston kunnosta.
Olet ehkä hyvä uskonnossa, mutta tekniikasta ja reaalimaailmasta et ymmärrä mitään.
Missä olet nähnyt yli 10 vuotta vanhan akun, jossa on jäljellä vielä kapasiteettia normaalikäyttöön?
Kymmeniä akkukäyttöisiä laitteita ollut käytössä, eri akkuvalmistajilta, niin järjestäänsä ovat akut kokonaan kuolleet, tai menettäneet liian suuren osan tehostaan.
Sähköautoon ei tuon ikäisenä enää kannata akkuihin investoida, auto on siksi arvotonta jätettä. Polttis on vasta puolessavälissä käyttöikäänsä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et oikein ymmärrä pääoma juttua auton elinkaaren aikana. Ne jotka ostavat uuden auton, niin eivät aja sillä yleensä kuin 2-4 vuotta keskimäärin ja heille on merkityksetöntä onko auton elinkaari 15 vai 20 vuotta.
Et todellakaan ymmärrä pääomajuttua. Auton arvo laskee juuri eniten sillä, joka sen hakee uutena liikkeestä.
Elinkaariodote määrittää käytetyn auton arvon, ei kukaan halua maksaa paljonkaan 4 vuotta vanhasta autosta, joka on jo vajaatehoinen ja muutamassa vuodessa täysin arvoton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et oikein ymmärrä pääoma juttua auton elinkaaren aikana. Ne jotka ostavat uuden auton, niin eivät aja sillä yleensä kuin 2-4 vuotta keskimäärin ja heille on merkityksetöntä onko auton elinkaari 15 vai 20 vuotta.
Mutta mitä sähköauton akuston väistämätön vaihto aiheuttaa käytettyjen sähköautojen hintoihin ??
Alentavasti !!
- Anonyymi
Tyhmän ihmisen ei pitäisi lukea artikkeleita, joiden sisältöä ei ymmärrä.
- Anonyymi
Olet sinä siitä huolimatta jotakin oivaltanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet sinä siitä huolimatta jotakin oivaltanut.
Toisin kuin aloittaja ja hengenheimolaiset.
- Anonyymi
Väärinymmärretty tutkimus. Tutkimuksessa on kyselty tyypillistä rangea Tesla kuskeilta ja mitä ilmeisemmin laskettu akun kulumaprsentti wltp arvoon nähden. Sataan prosenttiin pääsee uudellakin autolla vain hyvissä olosuhteissa ja maltillisella ajotavalla. Akun lämpötilakin vaikuttaa siihen kuinka paljon se ylipäätänsä ottaa virtaa sisäänsä. Tällä pseudotutkimuksella ei ole mitään tekemistä akkutestin kanssa standardoiduissa olosuhteissa.
- Anonyymi
Onneksi kaiken maailman asiantuntijat tällä palstalla tietävät kaiken. Pelastaa monen epätietoisuuden, kun vaan älyää täältä käydä lukemassa.
- Anonyymi
Akun kapasiteetti siis ei vähene, vaan pysyy ennallaan, mutta wltp kulutukseen ei voi yltää normaaliajotavalla. Aika kovia väitteitä ilman lähdeviitteitä tutkimuksiin. Totuus sattuu kipeästi sähköautoilijoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onneksi kaiken maailman asiantuntijat tällä palstalla tietävät kaiken. Pelastaa monen epätietoisuuden, kun vaan älyää täältä käydä lukemassa.
Jokainen sähköautoilija tietää, että range vaihtelee jatkuvasti riippuen kelistä ja kuinka raskas kaasujalka on. Moottoritienopeuksilla et pääse lähellekään sitä mitä valmistaja lupaa akulle. Tällä ei olekuitenkaan akun kulumisen kanssa mitään tekemistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Akun kapasiteetti siis ei vähene, vaan pysyy ennallaan, mutta wltp kulutukseen ei voi yltää normaaliajotavalla. Aika kovia väitteitä ilman lähdeviitteitä tutkimuksiin. Totuus sattuu kipeästi sähköautoilijoihin.
Kyllä tämä pitäisi jokaisen tietää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen sähköautoilija tietää, että range vaihtelee jatkuvasti riippuen kelistä ja kuinka raskas kaasujalka on. Moottoritienopeuksilla et pääse lähellekään sitä mitä valmistaja lupaa akulle. Tällä ei olekuitenkaan akun kulumisen kanssa mitään tekemistä.
Kyllä tietää. Ja toiseksi WLPT ei ole lupaus, vaan vertailuarvo samanlaisen testijakson tuloksena. Ei esimerkiksi hybrid Corolla myöskään mene moottoritienopeuksissa samalla kulutuksella, kuin vaarit köröttelee kauppaan ja bingoon. Yksinkertaista!
- Anonyymi
Recurrentin kuvaajaa pitäisi lukea niin, että reilussa neljässä vuodessa Model 3 mallin range on tippunut 8 % eli keskimäärin 2 % vuosi. Tällä vauhdilla 30 % pudotus olisi tapahtunut 15 vuodessa.
- Anonyymi
Artikkelin kuvaajasta nähdään, että akun heikkeneminen on suurinta aluksi, 1-2 vuoden aikana ja sen jälkeen tasoittuu, eikä enää menetä kapasiteettiaan nopeasti.
Akun kunnon heikkeneminen ei siis ole lineaarista, vaan lähinnä logaritmista ajan funktiona. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Artikkelin kuvaajasta nähdään, että akun heikkeneminen on suurinta aluksi, 1-2 vuoden aikana ja sen jälkeen tasoittuu, eikä enää menetä kapasiteettiaan nopeasti.
Akun kunnon heikkeneminen ei siis ole lineaarista, vaan lähinnä logaritmista ajan funktiona.Ei niin, mutta pahin harhaanjohtavuus tulee siitä, että kuvaaja lähtee Model 3 kohdalla 72 % kohdalta ja Model Y kohdalla 70 % kohdalta liikkeelle.
- Anonyymi
Se on noin 70% mitä jäljellä 1vuoden jälkeen sähköautossa. 3vuodessa 64% enää jäljellä. Sähköauton käyttöikä noin 5vuotta tutkimusten mukaan.
- Anonyymi
0 päivän kohdalla eli ostopäivänä Model 3 kapasiteetti on 72 %.
- Anonyymi
No, sittenhän autoon saa uuden akun takuuseen, kun hylkyraja on 70%. Tuon mukaan ehtisi saada kolmekin akkua takuuaikana.
- Anonyymi
Kuka muuten ajaa akun aina tyhjäksi tai lataa sen 100 % varaukseen. Kyllä se oppiin tietämään paljonko latausta täytyy auton näytön mukaan olla, että pääsee esim 300 km. Tuo artikkeli samaisesta tutkimuksesta oli molemmissa iltapäivälehdissä mutta vähän eri tavalla tulkittuna. Pitäisi tutustua itse tuohon tutkimustuloksiin, toimittajilta se ei aina ihan onnistu.
- Anonyymi
Recurrent käytti kuvaajassaan EPA rangea eli Pohjoisamerikkalainen vastine wltp:lle. Akkuhan tosiaan ladataan täyteen vain, jos tarvitsee ajaa pitkälle.
- Anonyymi
Toimittajat hakevat vaan ”klikkauksia” otsikoilleen. Ja mikä pahinta valtaosa typeristä ihmisistä jakaa näitä ”otsikoita” sitten faktana Esson baarissa😂
- Anonyymi
Akuissa on yleensä puskuria (usable capacity), joka kompensoi tätä parin ensimmäisen vuoden aikana tapahtuvaa laskua. Ilmiö tunnetaan käsitteellä SEI-rajapinnan sisäänajo. Sitten se tasoittuu huomattavasti.
- Anonyymi
Teslassa ei ole akkupuskuria.
- Anonyymi
Sähköautot ei enää kelpaa. Eilen teslakuski kiroilu abc:lla kun on tunnin odottamu että pääsee lataamaan, ei voi lähteä pois ennen kun saa ladattua. Lounas aikaan oli aikampinen härdelli heinolan abc:lla. Oli mukava ajaa hybridillä...ei tarvi latauksia miettiä
- Anonyymi
Niin varmaan.
Mikähän ABC oli muka kyseessä? - Anonyymi
ABC on paskat alitehoiset laturit, joiden teho jakautuu kaikkien lataajien kesken.
Minkä takia joku lataisi Heinolan ABC:llä kun Matkakeitaalla on Teslan Superchargerit ja vielä paremmat Nesteen uudet pankkikortilla toimivat laturit?
- Anonyymi
Patteriautot on kertakäyttörihkamaa
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90 - Anonyymi
Kaaos purkamoilla:
Korkeajännitteellisten ajoneuvojen vaikutukset sekä tuomat haasteet autopurkamoille
https://www.theseus.fi/handle/10024/861621
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tykkään sinusta tosi tosi paljon
Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska543683- 1662297
Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli2122009Mitä tehdä asialle?
Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill1391884Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?
Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä3981306- 801215
- 2351135
- 1351104
Olen pahoillani mies
Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari551030- 74980