Akut ei kestä

Anonyymi-ap

Taitaa mennä kalliit sähköautot nopeammin paaliin kuin polttomoottoriautot
https://www.is.fi/autot/art-2000010465255.html
Mitä hyötyä sähköautoilusta?
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/volvo-loi-luvut-poytaan-sahkoauton-valmistuksen-hiilijalanjalki-70-polttomoottoriautoa-suurempi/d78b211e-1bb3-4510-a392-b81912f1d1d5?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2Hu9JMZ9PWAoUr3XbmwAos8vvznwFU4WhSGV-b_oNeX3PEJxYuCO3reVA_aem_AWYHbOGP5fR2sfFbc4C-a6vJ5P4MjEbbtdswhGZh79xCCkl0V2ITr1vseorYV1FiGIbK78PkKGbTc_RKHsuqto3K

35

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uutinen oli hieman harhaanjohtava. Uudesta akusta lähtee heti 5-10% pois ensimmäisen vuoden aikana. Sen jälkeen lasku tasoittuu.

      • Anonyymi

        Tässä kommentissa on kerrottu alkuperäisen datan tulokset. Itse artikkeli on erittäin harhaanjohtava.


    • Anonyymi

      Jaaha et semmost?🥶

    • Anonyymi

      Onhan tuo tiedetty, sähköauton käyttöikä on puolet vs. polttomoottorilla varustettu.
      Sähköauton pääomakulut ovat siksi järjettömät.

      • Anonyymi

        Jm-arvon suhteen tilanne on vielä jyrkempi ja vakavampi. Kuka haluaa ostaa patteriauton, jonka akun kapasiteetti on esim vain 80 %, kun hylkyrajana pidetään 70 %


      • Anonyymi

        Et oikein ymmärrä pääoma juttua auton elinkaaren aikana. Ne jotka ostavat uuden auton, niin eivät aja sillä yleensä kuin 2-4 vuotta keskimäärin ja heille on merkityksetöntä onko auton elinkaari 15 vai 20 vuotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jm-arvon suhteen tilanne on vielä jyrkempi ja vakavampi. Kuka haluaa ostaa patteriauton, jonka akun kapasiteetti on esim vain 80 %, kun hylkyrajana pidetään 70 %

        Mistä poika on keksinyt tuollaisen "hylkyrajan"? Akkutakuut ovat tyypillisesti 8-10 vuotta ja jos akun kapasiteetti laskee liikaa, niin takuu pelastaa. Jos ostaa vanhemman auton, niin auton hinta on riippuvainen akuston kunnosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä poika on keksinyt tuollaisen "hylkyrajan"? Akkutakuut ovat tyypillisesti 8-10 vuotta ja jos akun kapasiteetti laskee liikaa, niin takuu pelastaa. Jos ostaa vanhemman auton, niin auton hinta on riippuvainen akuston kunnosta.

        Olet ehkä hyvä uskonnossa, mutta tekniikasta ja reaalimaailmasta et ymmärrä mitään.

        Missä olet nähnyt yli 10 vuotta vanhan akun, jossa on jäljellä vielä kapasiteettia normaalikäyttöön?
        Kymmeniä akkukäyttöisiä laitteita ollut käytössä, eri akkuvalmistajilta, niin järjestäänsä ovat akut kokonaan kuolleet, tai menettäneet liian suuren osan tehostaan.
        Sähköautoon ei tuon ikäisenä enää kannata akkuihin investoida, auto on siksi arvotonta jätettä. Polttis on vasta puolessavälissä käyttöikäänsä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et oikein ymmärrä pääoma juttua auton elinkaaren aikana. Ne jotka ostavat uuden auton, niin eivät aja sillä yleensä kuin 2-4 vuotta keskimäärin ja heille on merkityksetöntä onko auton elinkaari 15 vai 20 vuotta.

        Et todellakaan ymmärrä pääomajuttua. Auton arvo laskee juuri eniten sillä, joka sen hakee uutena liikkeestä.
        Elinkaariodote määrittää käytetyn auton arvon, ei kukaan halua maksaa paljonkaan 4 vuotta vanhasta autosta, joka on jo vajaatehoinen ja muutamassa vuodessa täysin arvoton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et oikein ymmärrä pääoma juttua auton elinkaaren aikana. Ne jotka ostavat uuden auton, niin eivät aja sillä yleensä kuin 2-4 vuotta keskimäärin ja heille on merkityksetöntä onko auton elinkaari 15 vai 20 vuotta.

        Mutta mitä sähköauton akuston väistämätön vaihto aiheuttaa käytettyjen sähköautojen hintoihin ??

        Alentavasti !!


    • Anonyymi

      Tyhmän ihmisen ei pitäisi lukea artikkeleita, joiden sisältöä ei ymmärrä.

      • Anonyymi

        Olet sinä siitä huolimatta jotakin oivaltanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet sinä siitä huolimatta jotakin oivaltanut.

        Toisin kuin aloittaja ja hengenheimolaiset.


    • Anonyymi

      Väärinymmärretty tutkimus. Tutkimuksessa on kyselty tyypillistä rangea Tesla kuskeilta ja mitä ilmeisemmin laskettu akun kulumaprsentti wltp arvoon nähden. Sataan prosenttiin pääsee uudellakin autolla vain hyvissä olosuhteissa ja maltillisella ajotavalla. Akun lämpötilakin vaikuttaa siihen kuinka paljon se ylipäätänsä ottaa virtaa sisäänsä. Tällä pseudotutkimuksella ei ole mitään tekemistä akkutestin kanssa standardoiduissa olosuhteissa.

      • Anonyymi

        Onneksi kaiken maailman asiantuntijat tällä palstalla tietävät kaiken. Pelastaa monen epätietoisuuden, kun vaan älyää täältä käydä lukemassa.


      • Anonyymi

        Akun kapasiteetti siis ei vähene, vaan pysyy ennallaan, mutta wltp kulutukseen ei voi yltää normaaliajotavalla. Aika kovia väitteitä ilman lähdeviitteitä tutkimuksiin. Totuus sattuu kipeästi sähköautoilijoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi kaiken maailman asiantuntijat tällä palstalla tietävät kaiken. Pelastaa monen epätietoisuuden, kun vaan älyää täältä käydä lukemassa.

        Jokainen sähköautoilija tietää, että range vaihtelee jatkuvasti riippuen kelistä ja kuinka raskas kaasujalka on. Moottoritienopeuksilla et pääse lähellekään sitä mitä valmistaja lupaa akulle. Tällä ei olekuitenkaan akun kulumisen kanssa mitään tekemistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akun kapasiteetti siis ei vähene, vaan pysyy ennallaan, mutta wltp kulutukseen ei voi yltää normaaliajotavalla. Aika kovia väitteitä ilman lähdeviitteitä tutkimuksiin. Totuus sattuu kipeästi sähköautoilijoihin.

        Kyllä tämä pitäisi jokaisen tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen sähköautoilija tietää, että range vaihtelee jatkuvasti riippuen kelistä ja kuinka raskas kaasujalka on. Moottoritienopeuksilla et pääse lähellekään sitä mitä valmistaja lupaa akulle. Tällä ei olekuitenkaan akun kulumisen kanssa mitään tekemistä.

        Kyllä tietää. Ja toiseksi WLPT ei ole lupaus, vaan vertailuarvo samanlaisen testijakson tuloksena. Ei esimerkiksi hybrid Corolla myöskään mene moottoritienopeuksissa samalla kulutuksella, kuin vaarit köröttelee kauppaan ja bingoon. Yksinkertaista!


    • Anonyymi

      Recurrentin kuvaajaa pitäisi lukea niin, että reilussa neljässä vuodessa Model 3 mallin range on tippunut 8 % eli keskimäärin 2 % vuosi. Tällä vauhdilla 30 % pudotus olisi tapahtunut 15 vuodessa.

      • Anonyymi

        Artikkelin kuvaajasta nähdään, että akun heikkeneminen on suurinta aluksi, 1-2 vuoden aikana ja sen jälkeen tasoittuu, eikä enää menetä kapasiteettiaan nopeasti.

        Akun kunnon heikkeneminen ei siis ole lineaarista, vaan lähinnä logaritmista ajan funktiona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Artikkelin kuvaajasta nähdään, että akun heikkeneminen on suurinta aluksi, 1-2 vuoden aikana ja sen jälkeen tasoittuu, eikä enää menetä kapasiteettiaan nopeasti.

        Akun kunnon heikkeneminen ei siis ole lineaarista, vaan lähinnä logaritmista ajan funktiona.

        Ei niin, mutta pahin harhaanjohtavuus tulee siitä, että kuvaaja lähtee Model 3 kohdalla 72 % kohdalta ja Model Y kohdalla 70 % kohdalta liikkeelle.


    • Anonyymi

      Se on noin 70% mitä jäljellä 1vuoden jälkeen sähköautossa. 3vuodessa 64% enää jäljellä. Sähköauton käyttöikä noin 5vuotta tutkimusten mukaan.

      • Anonyymi

        0 päivän kohdalla eli ostopäivänä Model 3 kapasiteetti on 72 %.


      • Anonyymi

        No, sittenhän autoon saa uuden akun takuuseen, kun hylkyraja on 70%. Tuon mukaan ehtisi saada kolmekin akkua takuuaikana.


    • Anonyymi

      Kuka muuten ajaa akun aina tyhjäksi tai lataa sen 100 % varaukseen. Kyllä se oppiin tietämään paljonko latausta täytyy auton näytön mukaan olla, että pääsee esim 300 km. Tuo artikkeli samaisesta tutkimuksesta oli molemmissa iltapäivälehdissä mutta vähän eri tavalla tulkittuna. Pitäisi tutustua itse tuohon tutkimustuloksiin, toimittajilta se ei aina ihan onnistu.

      • Anonyymi

        Recurrent käytti kuvaajassaan EPA rangea eli Pohjoisamerikkalainen vastine wltp:lle. Akkuhan tosiaan ladataan täyteen vain, jos tarvitsee ajaa pitkälle.


      • Anonyymi

        Toimittajat hakevat vaan ”klikkauksia” otsikoilleen. Ja mikä pahinta valtaosa typeristä ihmisistä jakaa näitä ”otsikoita” sitten faktana Esson baarissa😂


    • Anonyymi

      Akuissa on yleensä puskuria (usable capacity), joka kompensoi tätä parin ensimmäisen vuoden aikana tapahtuvaa laskua. Ilmiö tunnetaan käsitteellä SEI-rajapinnan sisäänajo. Sitten se tasoittuu huomattavasti.

      • Anonyymi

        Teslassa ei ole akkupuskuria.


    • Anonyymi

      Sähköautot ei enää kelpaa. Eilen teslakuski kiroilu abc:lla kun on tunnin odottamu että pääsee lataamaan, ei voi lähteä pois ennen kun saa ladattua. Lounas aikaan oli aikampinen härdelli heinolan abc:lla. Oli mukava ajaa hybridillä...ei tarvi latauksia miettiä

      • Anonyymi

        Niin varmaan.

        Mikähän ABC oli muka kyseessä?


      • Anonyymi

        ABC on paskat alitehoiset laturit, joiden teho jakautuu kaikkien lataajien kesken.

        Minkä takia joku lataisi Heinolan ABC:llä kun Matkakeitaalla on Teslan Superchargerit ja vielä paremmat Nesteen uudet pankkikortilla toimivat laturit?


    • Anonyymi

      Patteriautot on kertakäyttörihkamaa

      https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3683
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2297
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2009
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1884
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1306
    6. 80
      1215
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1104
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1030
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe