Tiesitkö että suomalaiset ostavat enemmän ladattavia autoja kuin bensa/diesel-autoja yhteensä?

Anonyymi-ap

136

1528

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Bensa ja Dieseautojakin pitää joskus "ladata"

    • Anonyymi

      Mitä sitten? Jokainen ostaa sellaisen millaiselle on tarve tai talous antaa periksi.
      Minun ei ole missään nimessä järkeä ostaa ladattavaa autoa vaan paras ratkaisu on minulle pieni auto bensamoottorilla.

    • Anonyymi

      Mitä merkitystä...ihmisiä kiinnostaa enempi luotettavuus käytettynä..?..paskan vertaa kukaan osta hybritiä ilmaston takia..jos joku välittäisi oikeasti ilmastosta niin lentäminen olisi loppunut jo aikoja sitten..

      • Anonyymi

        Peli on menetetty aikaa sitten. Jo yli sata vuotta sitten kirjoitettiin ilmastonmuutoksesta eikä sitä olla vielä edes hidastettu. Me ollaan tuhottu tämä pallo joten ajan kasilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peli on menetetty aikaa sitten. Jo yli sata vuotta sitten kirjoitettiin ilmastonmuutoksesta eikä sitä olla vielä edes hidastettu. Me ollaan tuhottu tämä pallo joten ajan kasilla.

        Ja suomalaiset hölmöt maksaa ilmastohömpötyksestä ja metsien suojelusta...autoilu ja talous pysähtyy tai taantuu jossain vaiheessa kun sähköautoja on liikaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja suomalaiset hölmöt maksaa ilmastohömpötyksestä ja metsien suojelusta...autoilu ja talous pysähtyy tai taantuu jossain vaiheessa kun sähköautoja on liikaa..

        Jokainen ajamaan hevoskärryillä ja asumaan maakuoppaan. Syödään vain uusiutuvaa sammalta ja jäkälää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen ajamaan hevoskärryillä ja asumaan maakuoppaan. Syödään vain uusiutuvaa sammalta ja jäkälää.

        Ei onnistu. Sammal on turpeen esiaste, ja jäkälät varataan poroille. Kaikki on kiellettyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Peli on menetetty aikaa sitten. Jo yli sata vuotta sitten kirjoitettiin ilmastonmuutoksesta eikä sitä olla vielä edes hidastettu. Me ollaan tuhottu tämä pallo joten ajan kasilla.

        Kasi kulkee veroilla. Liian kallista minulle. Minä ajan pörssisähköllä.


    • Anonyymi

      Ei ihmiset hylkää fossiilipolttimien ilmaston takia vaan siksi että bensa ja diesel ovat niin törkeän kallista. Paljon mieluummin ajaa halvalla verkkosähköllä.

      • Anonyymi

        Ei kai ne kalliita vielä ole? Ottaa tankin aina täyteen.


      • Anonyymi

        Viimeksi tankkasin diiseliä 1,607€/litra . Sinulle törkeän kallista , minulle tuo hinta sopii oikein hyvin .


      • Anonyymi

        ota huomioon että hybridiauton korjaaminen on todella kallista jos hajoaa käytettynä....
        odottakaa vaan vielä kymmenvuotta niin kaikki yli 15 vuotta vanhat hypridit on paalissa...


    • Anonyymi

      Kenen rahoilla ?

      • Anonyymi

        Ainahan edullisemmaksi tulee itselle, jos pystyy käyttämään muiden rahoja.


    • Anonyymi

      Mitäs p_askaa tuo nyt taas oli? Petosta ja valhetta. Suomalaiset ostavat eniten käytettyjä autoja ja ne eivät todellakaan ole enimmäkseen patterileluja.

      • Anonyymi

        Käytettynä maahan tuoduissa sähköautot ovat vielä selvempi enemmistö.


      • Anonyymi

        Kyllä näin on...jos oman auton työmatkakulut otetaan poi sähköautoilta...liian kallista valtiolle.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä näin on...jos oman auton työmatkakulut otetaan poi sähköautoilta...liian kallista valtiolle.?

        Työmatkakuluja ei ole juuri korvattu nytkään. Työajojen kulut korvataan kuten nytkin, täysin riippumatta siitä, ajatko niitä tonnin pommilla tai Ferrarilla. Sama senttikorvaus kilometrien mukaan.


      • Anonyymi

        Voisin myös kuvitella että käytettyä polttista myydään eniten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytettynä maahan tuoduissa sähköautot ovat vielä selvempi enemmistö.

        Eihän ne mene käytettyinä Suomessakaan kaupaksi, pelkkää ongelmajätettä kun akulta takuu loppu.


    • Anonyymi

      Jokainen hankkii takuulla sellaisen auton, jolla tulee toimeen.

      • Anonyymi

        Enemmistö uusia autoja ostavista katsoo tulevansa parhaiten toimeen ladattavalla autolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmistö uusia autoja ostavista katsoo tulevansa parhaiten toimeen ladattavalla autolla.

        Korjaamolle ja korjaamolle....kallista on korjauttaa.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmistö uusia autoja ostavista katsoo tulevansa parhaiten toimeen ladattavalla autolla.

        Enemmistö ostaa polttomoottorin voimalla kulkevan auton. Patterilelujen myynti on ROMAHTANUT 2023 kesän jälkeen ja on nyt hikisesti yli 1/4 osa ensirekisteröinneistä.

        3/4 osaa ostaa polttomoottoriauton. 1/5 osa ensirekisteröidyistä on polttomoottoriautoja, joihin on laitettu ison polttomoottorin kaveriksi akku, jolla pääsee 30-40 km. Tästä saa huikeat veronalennukset, kun paperilla CO2 päästöt 40 g/km ja todellisuudessa 140 g/km.

        Koska em. plugarit lasketaan sähköautoiksi ja suurin osa Suomen sähköautokannasta on näitä pikku akulla pimpattuja polttomoottoriautoja, ssähköautojen keskimääräiset CO2 päästöt ovat 80 g/km suuruusluokkaa. Tuplat esim, kaasuautoon verrattuna.

        Eikä tilanne ihan heti muutu, kun autojen keskimääräinen romutusikä on venymässä yli 20 vuoteen. Sähköistyksellä on maailman mittakaavassa saatu vain aikaan 600 kg lisää massaa autoihin ja lisää hintaa, ei päästövähennyksiä.


    • Anonyymi

      Jos elät menneisyydessa tai fantasiamaailmassa (sähköautouskovaiset), saatat suu vaahdossa selittää, miten sähköautojen myynti kasvaa ja polttomoottorit katoavat 2026.

      Todellisuudessa autojen myynti laskee ja sähköautojen osuus myynnistä laskee. Joten patterisuristimien myynti on syöksykierteessä!

      Rekisteröinnit -17,5 % viime vuoteen verrattuna.

      Patterisurietimien osuus ensirekisteröinneistä 27 %.

      Että sellainen maailmanvalloitus. Paperilla 40 g/km ja todellisuudessa 140 g/km hiilidioksidia tupruttavien plugarien osuus 21 %. Bensalla kulkevia autoja myydään käytännössä yhtä paljon (47 %) kuin patterisuristimia ja plugareita yhteensä.

    • Anonyymi

      Hybriditekniikka on todella kallis korjata sitten kun se hajoaa.
      Mutta oma valinta.

      • Anonyymi

        Isossa osassa noista uusista bensa-autoistakin on hybriditeknologiaa. Niissä on kaikki hybridin komponentit mutta mahdollisuus ladata halpaa verkkosähköä puuttuu.
        Eli ei eroa siin mielessä.


      • Anonyymi

        Osassa niin kallis remontti että auto joutaa paaliin...tyhmästi tehty ettei autolla voi ajaa bensalla kun akustossa tai hybridilinjassa on vikaa....?


    • Anonyymi

      Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

      Bensa 82.000--> 34.000
      Diesel 21.000 -->5.000
      Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

      Ei ole niin puusilmää olemassakaan joka ei näistä luvuista ymmärtäisi miten nopeasti maailma on muuttunut. Ja dieseleiden puolella aletaan miettimään kuka on se viimeinen joka sammuttaa valot lähtiessään.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volkswagenin linjaukset uusiksi: Polttomoottorit saavat jatkoaikaa
        https://www.talouselama.fi/uutiset/te/660181d0-3f6c-49f9-b258-0e2ed436afeb

        Vielä ei ilmeisesti kaikkia valoja sammuteta.

        Volkkarikin tekee fossiilipolttimia niin kauan kuin niitä joku ostaa.
        Kai tyhmempikin ymmärtää että tällainen on kuoleva bisnes.

        Diesel 21.000 -->5.000


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Volkkarikin tekee fossiilipolttimia niin kauan kuin niitä joku ostaa.
        Kai tyhmempikin ymmärtää että tällainen on kuoleva bisnes.

        Diesel 21.000 -->5.000

        Aino ostaa jatkossakin jos niitä valmistetaan.


    • Anonyymi

      Tiesitkö että ladattavissa on enemmän hybridejä kuin täyssähköautoja eli suomalsisetkin luottaa enemmän polttomoottoreihin.

      • Anonyymi

        Tottakai tiesin. Se pointti tässä asiassa on se että vain ja ainoastaa fossilia polttavien autojen myynti on romahtanut viimeisen viiden vuoden aikana ja ne ovat jääneet vähemmistöön.
        Enemmistö suomalaisista ostaa autoja joilla he pystyvät ajamaan verkkosähköllä. Ei välttämättä koko aikaa mutta isoimman osan kilometreista.
        Fossiilin polttaminen on vain suunnitelma B tai tai ei vaihtoehto lainkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai tiesin. Se pointti tässä asiassa on se että vain ja ainoastaa fossilia polttavien autojen myynti on romahtanut viimeisen viiden vuoden aikana ja ne ovat jääneet vähemmistöön.
        Enemmistö suomalaisista ostaa autoja joilla he pystyvät ajamaan verkkosähköllä. Ei välttämättä koko aikaa mutta isoimman osan kilometreista.
        Fossiilin polttaminen on vain suunnitelma B tai tai ei vaihtoehto lainkaan.

        Haluako katsoa uudestaan fossilipolttimien ramahduksen luvut?

        Tästä voit katsoa ne


        rafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluako katsoa uudestaan fossilipolttimien ramahduksen luvut?

        Tästä voit katsoa ne


        rafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        "Verrattuna joulukuuhun 2023 uusien sähköajoneuvojen myynti laski 54,9 prosenttia, kun taas ladattavien hybridien myynti laski 19,6 prosenttia tämän vuoden tammikuussa. Toisaalta polttomoottoreilla varustettujen ajoneuvojen markkinat nousivat yli yhdeksän prosenttia, sillä bensiiniautoissa nähtiin 9,1 prosentin kasvu, ja dieselautoissa kasvua oli yllättäen 9,5 prosenttia."
        https://tyyliniekka.fi/sahkoautojen-myynti-romahti-saksassa-tammikuussa-huimat-55/

        Sama suuntaus koko Euroopassa ja muuallakin. Autonvalmistajat peruu siirtymisen sähköautoihin kun tilauskannat romahtaneet, edes hybridit ei myy yhtä hyvin kuin bensa-autot ja myös dieseleiden kauppa piristynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Verrattuna joulukuuhun 2023 uusien sähköajoneuvojen myynti laski 54,9 prosenttia, kun taas ladattavien hybridien myynti laski 19,6 prosenttia tämän vuoden tammikuussa. Toisaalta polttomoottoreilla varustettujen ajoneuvojen markkinat nousivat yli yhdeksän prosenttia, sillä bensiiniautoissa nähtiin 9,1 prosentin kasvu, ja dieselautoissa kasvua oli yllättäen 9,5 prosenttia."
        https://tyyliniekka.fi/sahkoautojen-myynti-romahti-saksassa-tammikuussa-huimat-55/

        Sama suuntaus koko Euroopassa ja muuallakin. Autonvalmistajat peruu siirtymisen sähköautoihin kun tilauskannat romahtaneet, edes hybridit ei myy yhtä hyvin kuin bensa-autot ja myös dieseleiden kauppa piristynyt.

        Idiootit katsovat kuukausitilastoja.

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idiootit katsovat kuukausitilastoja.

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Pitkän aikavälin trendi on selkeä.

        Diesel 21.000 -->5.000.

        Nyt ollaan saattohoitovaiheessa. Potilas on käytännössä jo kuollut.
        Nyt suvun on vain sovittava muodollisuudet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idiootit katsovat kuukausitilastoja.

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Idiootti pitää hybridejä sähköautoina, vaikka ajetaan enimmäkseen polttomoottorilla. Kaikissa maissa sähköautojen osuus myynnistä laskussa ja valmistajat pienentävät niiden valmistusta, lisäävät polttomoottoreiden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Idiootti pitää hybridejä sähköautoina, vaikka ajetaan enimmäkseen polttomoottorilla. Kaikissa maissa sähköautojen osuus myynnistä laskussa ja valmistajat pienentävät niiden valmistusta, lisäävät polttomoottoreiden.

        Patteriuskovainen = idiootti.

        Patteriuskovaiset itse runnoivat läpi tämän ajatuksen, että hybridi = sähköauto.

        Saatiin myyntilukuja kaunisteltua komeammiksi näin.

        Huijaus on edelleen voimissaan. Tämäkin ketju julistaa, että yli puolet uusista on sähköautoja.

        Kyseessä on tuplahuijaus. 2023 patterisuristimet + hybridit yhteensä yli 50 %. Mutta 2024 tähän mennessä patterisuristimien osuus on romahtanut neljäsosaan ensirekisteröinneistä ja plugarit 1/5 osa, joten suristimet + plugarit jäävät yhteenlaskettuinakin alle 50 %.

        Joten patteriuskovaiset nyt postittaa kerta toisensa jälkeen 2023 tilastoja ja valehtelee, että 2023 polttomoottorien osuus oli alle 50 %. Ei ole, kun silloinkin siihen reilun 50 % osuuteen päästiin ainoastan plugarien antaman vetoavun avulla.

        Suurin osa maailman "sähköautoista" on plugareita eikä tilanne ihan äkkiä muutu, koska patterisuristimien myynti on ROMHAHTANUT.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkän aikavälin trendi on selkeä.

        Diesel 21.000 -->5.000.

        Nyt ollaan saattohoitovaiheessa. Potilas on käytännössä jo kuollut.
        Nyt suvun on vain sovittava muodollisuudet.

        Taitaa "trendi" olla kääntymässä tällä hetkellä . Eikä vain Suomessa . Länsimaissa sähköautojen kysyntä on romahtanut !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluako katsoa uudestaan fossilipolttimien ramahduksen luvut?

        Tästä voit katsoa ne


        rafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Trendi on aika selvä. Fossiilisten myynti laskee ja ladattavien nousee. Muutos näkyy jo liikenteessä, mutta vanha kalusto pysyy vielä kauan liikenteessä, ja huolehtimassa verotuloista.


    • Anonyymi

      "Volkswagenin linjaukset uusiksi: Polttomoottorit saavat jatkoaikaa"

      Avainsana tässä on "jatkoaikaa". Polttiksien kuolema on jo taputeltu. Ainoa mikä on epäselvää on päivämäärä.

      VW on tehnyt jo monta vuotta autoja monella käyttövoimalla. Me voimme valita sellaisen auton joka meille sopii parhaiten.

      • Anonyymi

        Totta, vaikea tietää kestääkö kuolema 200-1000 vuotta vai kauemmin, siihen mennessä nykyiset sähköautot olleet museokamaa jo pitkän aikaa, saa nähdä tuleeko niitä luvattuja parempia akkuja ikinä :D


    • Anonyymi

      Uutena rekisteröidyt ovat vain murto-osa autokaupoista. Käytettyjä myydään 10-kertainen määrä ja ulkomailtakin tuodaan kymmeniä tuhansia autoja vuosittain.

    • Anonyymi

      Nyt uutena ostettu ladattava ei mene kaupaksi 10 vuoden päästä mutta polttis menee, sen tietää jo nyt. Valmistajatkin hylkäävät sähköautojen kehittelyä.⁴

      • Anonyymi

        Ei mene sähkövatkaimet kaupaksi edes uutena. Uutisissahan on ollut niin tuontisatamien täyttyminen kinkkiautoista kuin Teslalle kertynyt kuukauden varasto myymättömiä autoja.

        Parkkikentät, joihin patteriautoja varastoidaan, menevät hyvin kaupaksi ;-D


    • Anonyymi

      Eivät todellakaan hylkää. Maailman arvokkain autoyhtiö Tesla tekee pelkästään sähköautoja.
      Mersulla, bemarilla volkkarilla ja kaikilla eurooppalaisilla on erittäin vahva sähköautomallisto. Rinnalla myydään vielä jonkin aikaa fossiilipolttimia. Tuo fossiilien jatkoaika on menossa ja sen pituus on hieman pidempi kuin jossain vaiheessa ajateltiin. Tämä siis länsimaissa. Kehitysmaat on sitten eri juttu.

      • Anonyymi

        Hahahah, ei taida olla Euroopassa yhtään kannattavaa täyssähköautomerkkiä, hybridit saattaa olla kannattavia, sähköautoja tekohengittävät polttomoottoriautoijen myynnillä ja tuilla.

        Niiden tukien, patriotismin ja hölmöjen sijoittajien ansiosta teslakin pystynyt valtaamaan markkinoita, mutta koko ajan pelkäävät menevän konkurssiin kiinalaisten takia, vain tullimuuri voi pelastaa.

        Edulliset, kevyet, nopeasti ladattavat ja kestävät akut loistaa edelleen poissaolollaan, vaikka Kiinassa ovatkin ilmeisesti saaneet parannettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahahah, ei taida olla Euroopassa yhtään kannattavaa täyssähköautomerkkiä, hybridit saattaa olla kannattavia, sähköautoja tekohengittävät polttomoottoriautoijen myynnillä ja tuilla.

        Niiden tukien, patriotismin ja hölmöjen sijoittajien ansiosta teslakin pystynyt valtaamaan markkinoita, mutta koko ajan pelkäävät menevän konkurssiin kiinalaisten takia, vain tullimuuri voi pelastaa.

        Edulliset, kevyet, nopeasti ladattavat ja kestävät akut loistaa edelleen poissaolollaan, vaikka Kiinassa ovatkin ilmeisesti saaneet parannettua.

        Ei onnistu kiinassakaan patteriautojen teko ilman roimia valtion tukia. Tästä syystä luvassa onkin rangaistustulleja... epäreilua kilpailua. Yrittävät tappaa autoteollisuuden muusta maailmasta päästäkseen sanelemaan hinnat.

        Eli ei synny 2000+ kg patterisuristimet halvalla edes Kiinassa. Koska suristimiin tarvitaan niin tolkuton määrä materiaaleja. Kalliita materiaaleja. Eihän siinä olisi onglemaa, jos tehtäisiin vaan 2000 kg autoja halvasta teräksestä.

        Kannattavuus... käsittääkseni volkkarila on jo joidenkin mallien tuotanto kannattavaa. Tesla on ollut kannattava muutaman vuoden. Mutta valtasoa patteriautomerkeistä/malleista tosiaan raskaasti tappiollisia.


    • Anonyymi

      "Tämäkin ketju julistaa, että yli puolet uusista on sähköautoja."

      Fossiilipelle ei osaa edes lukea.

      "Tiesitkö että suomalaiset ostavat enemmän ladattavia autoja kuin bensa/diesel-autoja yhteensä?"

      Näin tämän ketjun otsikko on.

      • Anonyymi

        Patteripelle yrittää vanhanaikaista.

        Julistaa 2023 kesän myyntilukuja. Nyt on kalenterissa 2024 ja tuontisatamissa kirotaan, kun on tila loppumassa. Laivalasteittain saapuu sähkövatkaimia, jotka eivät enää kelpaa kenellekään ja jumiutuvat siksi satamiin.

        Sähkövatkaimien osuus oli parhaimmillan muistaakseni 36 %, mutta nyt enää 27 % ensirekisteröinneistä. Kappalemäärissä syöksy on ollut vielä julmempi, kun on kokonaismyyntikin laskenut.

        Sitten ei lukemat näytä yhtä pahoilta, kun mukaan otetaan myös sähköautoiksi rekisteröidyt polttomoottoriautot, joita on ollut tänä vuonna 21 % ensirekisteröinneistä.

        Mutta silti jäädään alle 50 % ensirekisteröinneistä.

        Kun tarkastellaan käytössä olevaa sähköautokantaa, niin siinähän reilu enemmistö on näitä keskimäärin 140 g/km CO2 päästöt tuottavia polttomoottoriautoja, jotka on veroteknisistä syöstä rekisteröity sähköautoiksi.


    • Anonyymi

      60% viime vuonna ostetuista näytti olevan bensa-autoja. Ja alkuvuonna 2024 niiden osuus pompannut jo yli 67%.

      Osassa noista on tietysti apumoottorina myös pieni sähkömoottori ja akku, mutta pääasiallinen käyttövoima kuitenkin bensa.

      Diesel kuolinkorahduksissaan henkilöautoissa.

      • Anonyymi

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Kertoo hyvin selkeää viestiä fossiilpolttimien kuolemasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Kertoo hyvin selkeää viestiä fossiilpolttimien kuolemasta.

        Ladattava = polttomoottoriauto, joka rekisteröidään sähköautoksi. Tämä temppu keventää verotusta merkittävästi.

        Päästöjä ei niinkään, koska nämä sähköautoiksi rekisteröidyt polttomoottoriautot tupruttavat aika normaalintasoisesti 140 g/km CO2. Päästöt luokkaa 3-4x kaasuauton päästöt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ladattava = polttomoottoriauto, joka rekisteröidään sähköautoksi. Tämä temppu keventää verotusta merkittävästi.

        Päästöjä ei niinkään, koska nämä sähköautoiksi rekisteröidyt polttomoottoriautot tupruttavat aika normaalintasoisesti 140 g/km CO2. Päästöt luokkaa 3-4x kaasuauton päästöt.

        Verkkosähkö on halvin tapa liikkua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Kertoo hyvin selkeää viestiä fossiilpolttimien kuolemasta.

        Mikä aiheutti sinulle aivokuoleman, saitko sähköiskun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verkkosähkö on halvin tapa liikkua.

        Se johto vaan ei riitä kovin pitkälle matkalle, kotipihalla voi ajella edestakaisin, mutta kaapelitkin kalliita.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kulkee varmaankin akkuvirralla eikä verkkovirralla ja ne akut tai uudet sähköautot eivät tosiaankaan ole halpoja.

        Akut ladataan halvalla verkkovirralla.
        Pari kertaa viikossa kotipihassa.
        Helppoa ja halpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akut ladataan halvalla verkkovirralla.
        Pari kertaa viikossa kotipihassa.
        Helppoa ja halpaa.

        Viime talvena ei ollut halpaa ja pörssisähkön hinta heittelee koko ajan. Heikoin lenkki kuitenkin ne akut.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Ladattavat hybridit on polttomoottoriautoja joissa on akkukäyttöinen apumoottori.
      Ugh!

      • Anonyymi

        2024 myydyistä autoista 3/4-osaa on ollut polttomoottoriautoja.

        Patterisuristimien osuus on kesän 2023 jälkeen romahtanut kolmasosata neljäsosaan.

        Seuraukset:

        - patteripellet postittaa kerta toisensa jälkeen vuoden vanhoja tilastoja ja piirtelee niiden pohjalta huikeita kasvulukuja.... vaikka ne kasvukäyräty nyt sojottaa kohti lattiaa

        - patteripetterit turvautuu vanhanaikaiseen ja laskee myös sähköautoiksi rekisteröidyt polttomoottoriautot sähköautoiksi

        Kun 6 l/100 km kuluttavan ja 140 g/km CO2 päästöt tupruttavan polttomoottoriauton rkeisteri sähköautoksi, saa palkinnoksi huimat veronalennukset.

        Luonnollisesti patteripetterit valehtelevat, että sähköautojen osuus myynnista on yli 50 %. Ei ole, vaan 25 %. Vuonna 2023 sähköautot + sähköautoiksi rekisteröidyt polttomottoriautot yhdessä yli 50 %, mutta 2024 pateriautojen myynti on romahtanut niin, että yhteislukemakin on alle 50 %.

        Ja tosiaan kolme neljästä 2024 myydystä autosta on polttomoottoriautoja. Joiden romutusikä on yli 20 vuotta, joten ei katoa polttomoottorit 2030 eikä edes 2040 mennessä.


    • Anonyymi

      Trafi kertoo kehityksen 2019-2023 olevan seuraavanlainen

      Bensa 82.000--> 34.000
      Diesel 21.000 -->5.000
      Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

      • Anonyymi

        Selkeä pitkäaikainen ja vahva trendi. Latauskelvottomat ovat poistumassa historiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkeä pitkäaikainen ja vahva trendi. Latauskelvottomat ovat poistumassa historiaan.

        Kurjaa miten nopeasti patteriautoista tulee latauskelvottomia, aikaa vievää uutenakin :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selkeä pitkäaikainen ja vahva trendi. Latauskelvottomat ovat poistumassa historiaan.

        Minulla vanhan bensa-auton tankkaaminen yhtä nopeaa kuin uutena ja toimintamatka yhtä pitkä, miksi sähköautot ovat latauskelvottomia ja ajomatkat lyhenee nopeasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla vanhan bensa-auton tankkaaminen yhtä nopeaa kuin uutena ja toimintamatka yhtä pitkä, miksi sähköautot ovat latauskelvottomia ja ajomatkat lyhenee nopeasti?

        No onpa taas kuolevan maailman täysin turhaa uhoa ilmassa. Niinkuin putkitelkkareiden tai lankapuhelimien.

        Sähköautolla ajaminen maksaa alle kaksi euroa per 100km kun bensalla ajaminen maksaa 12-14 euroa.
        Se kuinka nopeasti bensan tankkaaminen käy ei ole mitään merkitystä koska sähköauto latatuu kotipihassa yön yli. Ei ole koskaan edes tarvetta lähteä tankkaamaan.

        Se on hienoa että olet tyytyväinen siitä että saat nopeasti sikakallista bensaa tankkiin ja pääset sillä pitkään.
        Onko sun putkitelkkarissa hyvä kuva?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onpa taas kuolevan maailman täysin turhaa uhoa ilmassa. Niinkuin putkitelkkareiden tai lankapuhelimien.

        Sähköautolla ajaminen maksaa alle kaksi euroa per 100km kun bensalla ajaminen maksaa 12-14 euroa.
        Se kuinka nopeasti bensan tankkaaminen käy ei ole mitään merkitystä koska sähköauto latatuu kotipihassa yön yli. Ei ole koskaan edes tarvetta lähteä tankkaamaan.

        Se on hienoa että olet tyytyväinen siitä että saat nopeasti sikakallista bensaa tankkiin ja pääset sillä pitkään.
        Onko sun putkitelkkarissa hyvä kuva?

        Edullsimmillakin patterisuristimella ajo maksaa TM käyttötestien mukaan 50 €/100 km. Suurin kuluerä on aina arvonalenema ja sehän on patterisuristimissa järkyttävä, kun kunnollisia autoja alkaa saada vasta 70-100 k€ hintaluokassa.

        Halvempiakin on, mutta niissä on hirveä määrä lastentauteja ja halpuutusta, esim .kelvoton käyttöliittymä, kehnot ajovlaot, akun esilämmitys ja lämpöpumppu puuttuvat, ajo-omiaisuudet suorastaan hengenvaaralliset talvella (sekoileva kaistapäävahti + renkaat luistoon jarruttava regenerointi), etenemiskykykin ovi 2 vetoisilla olla perin surkea juosten kustun luistoneston ansiosta.

        30 k€ polttomoottoriautoissakin on usemmat asiat toteutettu paremmin!

        Aika lähelle totuutta pääsee, kun laskee patterilelun arvon laskevan 1 €/h. Toki laskuvauhti voi olla 10 000 €/s, kun kevyt pohjakosketus aiheuttaa peukalon pään kokoisen painuman korjauskelvottomaksi suunnitellun akun pohjaan.

        Pelkästään rengaskulut ovat 2 €/100 km, koska massaa usein 2+ tonnia, iso vannnekoko ja erikoinen profiilisuhde. Valtavirrasta poikkeavat mallit voivat olla reilusti kalliimpia eli päästään yli tonnin / rengassatsi. Sehän lie petterille myös jo tiedossa, että renkaiden kuluminenkin on havaittu poikkeuksellisen nopeaksi?

        Kalliiden korjauskulujen tai jopa korjauskelvottomuuden vuoksi patteriauto päätyy helposti romutettavaksi. Mikä taas nostaa vakuutusmaksut taivaisiin. Tällä hetkellä patterisuristimen kasko on jo 50 % vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edullsimmillakin patterisuristimella ajo maksaa TM käyttötestien mukaan 50 €/100 km. Suurin kuluerä on aina arvonalenema ja sehän on patterisuristimissa järkyttävä, kun kunnollisia autoja alkaa saada vasta 70-100 k€ hintaluokassa.

        Halvempiakin on, mutta niissä on hirveä määrä lastentauteja ja halpuutusta, esim .kelvoton käyttöliittymä, kehnot ajovlaot, akun esilämmitys ja lämpöpumppu puuttuvat, ajo-omiaisuudet suorastaan hengenvaaralliset talvella (sekoileva kaistapäävahti renkaat luistoon jarruttava regenerointi), etenemiskykykin ovi 2 vetoisilla olla perin surkea juosten kustun luistoneston ansiosta.

        30 k€ polttomoottoriautoissakin on usemmat asiat toteutettu paremmin!

        Aika lähelle totuutta pääsee, kun laskee patterilelun arvon laskevan 1 €/h. Toki laskuvauhti voi olla 10 000 €/s, kun kevyt pohjakosketus aiheuttaa peukalon pään kokoisen painuman korjauskelvottomaksi suunnitellun akun pohjaan.

        Pelkästään rengaskulut ovat 2 €/100 km, koska massaa usein 2 tonnia, iso vannnekoko ja erikoinen profiilisuhde. Valtavirrasta poikkeavat mallit voivat olla reilusti kalliimpia eli päästään yli tonnin / rengassatsi. Sehän lie petterille myös jo tiedossa, että renkaiden kuluminenkin on havaittu poikkeuksellisen nopeaksi?

        Kalliiden korjauskulujen tai jopa korjauskelvottomuuden vuoksi patteriauto päätyy helposti romutettavaksi. Mikä taas nostaa vakuutusmaksut taivaisiin. Tällä hetkellä patterisuristimen kasko on jo 50 % vastaavaa polttomoottoriautoa kalliimpi.

        Onpa taas isoa paatosta kuolevan teknologian puolesta.

        Trafi kertoo suomalaisten valitseman tien 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Ja ei sekään mihinkään muutu että polttikseen sata kilsaa maksaa moninkertaisesti sähköauton verrattuna.
        Jos osaa yhdistää asioita niin se on juurikin se syy miksi polttisten myynti on sakannut noin pahasti.


    • Anonyymi

      On ja paaliin menee paljon autoja..

    • Anonyymi

      Uusia autoja ostavat ovat ne jotka päättävät minkälaisilla käytetyillä vähävaraisemmat ajavat muutaman vuoden viiveellä.
      Jokainen käytetty auto on ostettu kerran uutena. Ei ne käytetyt autot taivaasta putoa sinne halpislaariin.

      • Anonyymi

        Eihän kaikki osta samanlaisia uutenakaan ja ne jotkut ei kelpaa käytettyinä juuri kenellekään.


    • Anonyymi

      Juu mulla oli poikasena noita patterilla toimivia autoja kyllä, mutta siten pääsin ihan oikeiden autojen rattiin. Toiset ne jäävät lapsen tasolle noissakin asioissa.

      • Anonyymi

        Taitaa kiivaimmin patteriautoja ylistää teinit, joilla ei vielä ole mopokorttiakaan. Eikä siksi mitään käsitystä rahan arvosta. Samalla vaivalla haaveilee 100 000 € autosta kuin 30 000 € autosta eikä tarvi murehtia rahoituskuluja yms. Eikä sitä, miten jääkaappi täyttyy itsekseen. Äiti hoitaa ja pappa betalar.


    • Anonyymi

      "Eihän kaikki osta samanlaisia uutenakaan ja ne jotkut ei kelpaa käytettyinä juuri kenellekään."

      Jos osaisit lukea niin tietäisit että suomalaiset ostavat uutena ladattavia enemmän kuin kaikkia latauskelvottomia yhteensä.
      Käytettyjä sähköautoja halutaan niin paljon että niitä tuodaan Suomeen ulkomailta tuhansittain. Latauskelvottomista on ylitarjontaa käytettynä. Siksi niitä ei kannata tuoda ja siksi niiden hyvityshinta vaihdossa on surkea.

      • Anonyymi

        Suomalaiset ostaa enemmän polttomoottorilla kuin ilman ja hybridejä pienillä akuilla ei voi sähköautoiksi sanoakaan.

        Suomeen on tuotu paljon enemmän polttomoottoriautoja käytettyinäkin ja tuodaan edelleen.


    • Anonyymi

      Käytettyjen maahantuonnissa 78% hybridejä tai sähköautoja toukokuussa. Bensa 10% ja diesel 8%.

      • Anonyymi

        Täysin turha tuoda käytettynä latauskelvottomia kun niistä on ylitarjontaa. Huono hintataso ja pitkät myyntiajat.


      • Anonyymi

        Sähköautojen tuonti senkin laskee, suurimmassa osassa bensa- tai dieselmoottori :D


    • Anonyymi

      Ladattavien osuus kasvoi taas.
      Pelkällä fossiililla kulkevien autojen päivät ovat luetut.

      • Anonyymi

        Suomessakin myydyimmäksi nousi bensa-auto :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessakin myydyimmäksi nousi bensa-auto :)

        Ei yksi pääsky kesää tee. Tämä on se pitkän aikavälin kokonaiskuva jota kannattaa katsoa.

        Trafi kertoo suomalaisten valitseman tien 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yksi pääsky kesää tee. Tämä on se pitkän aikavälin kokonaiskuva jota kannattaa katsoa.

        Trafi kertoo suomalaisten valitseman tien 2019-2023 olevan seuraavanlainen

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Juuri niin, täyssähköiset vähenee, kun ensihuuma ja tuet loppuu, polttomoottorilla olevat lisääntyy, lisänä voi olla akkuja että saa teoreettisen kulutuksen pienemmäksi :D


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Lukumäärät kertovat miten Suomi on muuttunut viidessä vuodessa.

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukumäärät kertovat miten Suomi on muuttunut viidessä vuodessa.

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Kyllä, täyssähköautojen myynti sakannut, suurimmassa osassa polttomoottori ja akkuja vain vähän lisänä että saa kulutuksen näyttämään pienemmältä. Autoja valtavasti ennestään polttomoottoreilla ja tuodaan käytettyinä kun kestävät kymmeniä vuosia, sähköautot hyvä jos 10 vuotta kestävät, mutta kukaan ei osta käytettynä kun akun takuu lopussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, täyssähköautojen myynti sakannut, suurimmassa osassa polttomoottori ja akkuja vain vähän lisänä että saa kulutuksen näyttämään pienemmältä. Autoja valtavasti ennestään polttomoottoreilla ja tuodaan käytettyinä kun kestävät kymmeniä vuosia, sähköautot hyvä jos 10 vuotta kestävät, mutta kukaan ei osta käytettynä kun akun takuu lopussa.

        "Autoja valtavasti ennestään polttomoottoreilla ja tuodaan käytettyinä kun kestävät kymmeniä vuosia, "

        Vanhalle autokannalle ei voi mitään. Ne joutuu ajamaan paaliin saakka.

        Fakta on se että uutena ei osteta polttiksia enää kuin murto-osa viiden vuoden takaisista luvuista.
        Toinen fakta on se että käytettynä polttiksia ei tuoda juuri lainkaan. Ylivoimaisesti suurin ryhmä tuontiautoista on sähköautot.

        Trafi ei valehtele ja suomalaiset ovat valintansa tehneet. Latauskelvottomien loppulaskenta on alkanut jo vuosia sitten.

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Autoja valtavasti ennestään polttomoottoreilla ja tuodaan käytettyinä kun kestävät kymmeniä vuosia, "

        Vanhalle autokannalle ei voi mitään. Ne joutuu ajamaan paaliin saakka.

        Fakta on se että uutena ei osteta polttiksia enää kuin murto-osa viiden vuoden takaisista luvuista.
        Toinen fakta on se että käytettynä polttiksia ei tuoda juuri lainkaan. Ylivoimaisesti suurin ryhmä tuontiautoista on sähköautot.

        Trafi ei valehtele ja suomalaiset ovat valintansa tehneet. Latauskelvottomien loppulaskenta on alkanut jo vuosia sitten.

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Vaikuttaa tosiaan siltä että ihmiset tehneet valintansa, täyssähköisten akkulavettien myynti romahtanut Saksassakin. Ihmiset haluaa luotettavan polttomoottorin, pienet akut vain että saa huijattua päästölukemat pienemmiksi :)


    • Anonyymi

      Essonbaarin menneisyyteen juuttunut porukka ei näe omaa nenäänsä pidemmälle.

      • Anonyymi

        Suomalaisista en3mmistö ei ole essonbaarissa. Siksi ladattavia autoja ostetaan eniten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisista en3mmistö ei ole essonbaarissa. Siksi ladattavia autoja ostetaan eniten.

        Suomalaisista kuten muuallakin enemmistä fiksuja, siksi täyssähköautojen myynti romahtanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisista kuten muuallakin enemmistä fiksuja, siksi täyssähköautojen myynti romahtanut.

        Trafi ei valehtele ja suomalaiset ovat valintansa tehneet. Latauskelvottomien loppulaskenta on alkanut jo vuosia sitten.

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Trafi ei valehtele ja suomalaiset ovat valintansa tehneet. Latauskelvottomien loppulaskenta on alkanut jo vuosia sitten.

        Bensa 82.000--> 34.000
        Diesel 21.000 -->5.000
        Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

        Trafi ei valehtele ja suomalaiset ovat valintansa tehneet, polttomoottorittomien täyssähköautojen myynti romahtanut ja hybridithän ovat useimmiten polttomoottoriautoja pienellä ajoakulla. Sama joka maassa, sähköauttojen valmistajatkin vaikeuksissa esim Saksassa.


    • Anonyymi

      Viidessä vuodessa polttikseen myynti on romahtanut ja suomalaiset ostavat enemmän ladattavia kuin polttiksia yhteensä.



      Bensa 82.000--> 34.000
      Diesel 21.000 -->5.000
      Vaihtoehtoiset eli käytännössä ladattavat 10.000 --> 48.000

      • Anonyymi

        Polttomoottorittomien täyssähköautojen myynti romahtanut ja hybridithän ovat useimmiten polttomoottoriautoja pienellä ajoakulla. Sama joka maassa, sähköauttojen valmistajatkin vaikeuksissa esim Saksassa ja akkutehtaat kohta konkurssissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottorittomien täyssähköautojen myynti romahtanut ja hybridithän ovat useimmiten polttomoottoriautoja pienellä ajoakulla. Sama joka maassa, sähköauttojen valmistajatkin vaikeuksissa esim Saksassa ja akkutehtaat kohta konkurssissa.

        Vuodesta 2024 on tulossa jälleen kerran ennätysvuosi uusien täyssähköautojen osalta sekä myös käytettyinä tuotujen suhteen. Trafin tilastot kertovat kummankin osalta jo nyt että homma on saletti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuodesta 2024 on tulossa jälleen kerran ennätysvuosi uusien täyssähköautojen osalta sekä myös käytettyinä tuotujen suhteen. Trafin tilastot kertovat kummankin osalta jo nyt että homma on saletti.

        Ennätyspettymys kun myynti ei sujukaan toivottuun tahtiin, mutta määrät luonnollisesti kasvaa silti kun nollasta alkanut. Näillä näkymin kestää todella kauan kun täyssähköautojen määrä ohittaa polttomoottorilla olevat, tapahtuneeko koskaan.

        Fiksua että EU sallii sittenkin synteettisillä polttoaineilla toimivien moottoreiden valmistamisen jatkossakin, mutta ei pitäisi tulla täyskieltoa muillekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennätyspettymys kun myynti ei sujukaan toivottuun tahtiin, mutta määrät luonnollisesti kasvaa silti kun nollasta alkanut. Näillä näkymin kestää todella kauan kun täyssähköautojen määrä ohittaa polttomoottorilla olevat, tapahtuneeko koskaan.

        Fiksua että EU sallii sittenkin synteettisillä polttoaineilla toimivien moottoreiden valmistamisen jatkossakin, mutta ei pitäisi tulla täyskieltoa muillekaan.

        "Fiksua että EU sallii sittenkin synteettisillä polttoaineilla toimivien moottoreiden valmistamisen jatkossakin, mutta ei pitäisi tulla täyskieltoa muillekaan."

        Tuolla kiellolla ei oikeastaan ole mitään väliä oikeassa maailmassa. Kuluttajat ovat jo tehneet valintansa ja polttiksien myynti loppuu paljon ennen kiellon voimaanastumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennätyspettymys kun myynti ei sujukaan toivottuun tahtiin, mutta määrät luonnollisesti kasvaa silti kun nollasta alkanut. Näillä näkymin kestää todella kauan kun täyssähköautojen määrä ohittaa polttomoottorilla olevat, tapahtuneeko koskaan.

        Fiksua että EU sallii sittenkin synteettisillä polttoaineilla toimivien moottoreiden valmistamisen jatkossakin, mutta ei pitäisi tulla täyskieltoa muillekaan.

        Tuolla kiellolla ei oikeastaan ole mitään väliä oikeassa maailmassa. Kuluttajat ovat jo tehneet valintansa ja polttiksien myynti ei lopu suurimmassa osassa maista koskaan, tuskin missään. Polttomoottoreita on jo ennestään niin valtavasti ettei täyssähköautot saavuta samaa tasoa koskaan, ellei sitten akut kehity todella paljon, mutta latausverkkoa ei kuitenkaan saada läheskään joka paikkaan, kaikkialla ei ole edes sähköverkkoa.


    • Anonyymi

      Ostihan suomalaiset ennenkin enemmän ladoja kuin autoja...

    • Anonyymi

      Voisivat samalla tehdä tilaston montako riitatapausta tulee vuodessa käytetyistä?...

    • Anonyymi

      Huonolta näyttää sähköautojen tulevaisuus.

      "Markkina-asemiaan viime vuodet menettänyt polttomoottoritekniikka on kokemassa uutta tulemista. Tästä pitää huolen erityisesti täyssähköautojen vaimentunut kysyntä, ranskalainen komponenttitoimittaja OPmobilityn kertoo.

      Saksalaisten, ranskalaisten ja amerikkalaisten autonvalmistajien tuotantolinjoilla kootaan tällä hetkellä jopa 40 prosenttia ennustettua vähemmän sähköautoja.
      Päivän politiikan aiheet kätevässä paketissa - Tilaa Uuden Suomen maksuton uutiskirje

      ”Tämä tarkoittaa että jo kertaalleen lukkoon lyötyjä tilauksia on tarkistettava jatkuvasti uudelleen”, OPmobilityn toimitusjohtaja Laurent Favre kertoo uutistoimisto Bloombergille.

      Esimerkiksi erittäin aggressiivista sähköistämisohjelmaa toteuttanut Mercedes-Benz on joutunut ottamaan taka-askelia kysynnän käännyttyä epätoivottuun suuntaan.

      Vastikään kehnon puolivuotiskatsauksen julkistanut Stellantis puolestaan pohtii Milanon-tehtaan sähköautotuotannon alasajoa. Volkswagen-konserni on puolestaan väläyttänyt Brysselin-tehtaan sulkemista premium-luokan täyssähköautojen kysynnän ajettua kiville.

      Atlantin tuolla puolen Ford aikoo sijoittaa sievoisia summia suositun Super Duty-avolavamallistonsa kehittelyyn. Operaatioon ohjataan jopa 3 miljardia dollaria.

      Malliston avolavat varustellaan neljällä V8-polttomoottoreilla, joiden iskutilavuus vaihtelee 6,8–7,3 litran välillä. Avolavat aiotaan koota Kanadan Ontarion-tehtaassa, jonne aiemmin suunniteltiin sähköautotuotantoa."
      https://www.uusisuomi.fi/uutiset/tayssahkoautot-vs-polttomoottorit-tilanne-muuttumassa-totaalisesti/3c9c7953-3287-4494-b82a-46237bf1d2c7

    • Anonyymi

      olisivat vaan tehneet kaasu hybridi autoja niin toimintamatka olisi pitkä ja toimisivat myös talvella...oli siis tyhmää tehdä pelkästään sähköautoja suomen talveen ja kosteaan olosuhteeseen...

    • Anonyymi

      Sähköautojen myynti romahtamut Suomessa, bensiiniautojen osuus kasvaa.

      Bensiiniautot 47%
      Sähköautot 27%

      Juuri kerrottiin uutisissa.

      • Anonyymi

        Kannattaa myös muistaa, että kaikesta hypetyksestä huolimatta valtaosa latashybrideistäkin on käytännössä polttomoottoriautoja, joilla voi näön vuoksi silloin tällöin muutaman kymmenen km kihnuttaa sähköllä. Kesällä, ei koskaan talvipakkasilla.

        Ao. syystä lataushybridien keskikulutus on Suomessa noin 6 l/100 km ja CO2 päästö 140 g/km. Vaikka paperien mukaan päästön pitäisi olla vain 40 g/km.

        Muualla maailmassa menee vielä huonommin, koska plugareita lataillaan vielä harvemmin kalliin sähkön tai puuttuvan latausmahdollisuuden vuoksi.

        Vain ani harva plugari pystyy tosissaan toimimaan suurimman osan ajasta pelkällä sähköllä ja turvautuen polttomoottoriin vasta pitkillä reissuilla - kuten tämän tekniikan kantava ajatus on. Tuppaavat nämä olemaan 100 000+ € hintaluokassa.

        Koska valtaosa sekä Suomen että muunkin maailman "sähköautoista" on pitkälti yli 100 g/km CO2 päästöt tupruttavia plugareita (kulutus voi siis olla 7-12 l/100 km, jos autoa ei ladata), niin aikamoiset päästöt tulee sähköautojen käytöstä. Sen lisäksi, että ovat paljon painavampia, täyssähkäreissä joku 2200 kg ihan normaalia tasoa eli ylimääräistä läskiä ainakin 600 kg eikä se ole halpaa terästä. Hurjasti kuluu myös luonnonvaroja näihin kertakäyttötuotteisiin. (*

        Näistä syistä sähköistyminen EI ole pienentänyt liikenteen päästöjä. Energiatehokkuuden patantumisen hyödyn on syönyt hurjasti kasvanut massa. Pieniä, kevyitä ja halpoja sähköautoja kun ei ole.

        Ympäristön kannalta olisi ollut parempi ratkaisu panostaa autojen koon ja painon karsimiseen. Ranskalaisilla ihan oikeansuuntainen ajatus, kun pistävät lisämaksuja katumaasturimöhkäleille.

        (* patterisuristimet ovat kertakäyttötuotteita, koska ne pienenkin vaurion seurauksena helposti romutetaan

        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90

        Tämä on ihan suunniteltu juttu - edistää uusien myyntiä. Ei ole akkukorjaamoita maa täynnä eikä tule, kun tällä hetkellä autovalmistajat kilvan suunnittelevat ratkaisuja, jolla tekevät autojensa akuista korjauskelvottomia (esim. koko akuston valu massan sisään).


      • Anonyymi

        Tarkoitit varmaan, että 1/4 -osa patterisuristimia ja 3/4 osaa polttomoottoriautoja.

        Näistä polttomoottoriautoista osa on varustettu ison polttomoottorin lisäksi myös pienellä sähkömoottorilla ja 30-40 km matkan kihnuttamiseen riittävällä akulla. Tempulla tienataan roima veronalennus, vaikka aikalailla samoihin päästölukemiin pääsisi myös paljon yksinkertaisemmalla ja halvemmalla tekniikalla, jos auton koko ja etenkin paino pidetään kurissa. Tai vaihdetaan polttoaine (biokaasu tai etanoli)

        Patteriuskovaiset vaan keksi huijata määrittelemällä lataushybriditkin sähköautoiksi, vaikka keskimääräisistä 6-8 l/100 km kulutuslukemista voi helposti päätellä, mikä todellinen käyttövoima on. Koska suurin osa sähköautoista on tällaisia, voidaan todeta, että keskimääräinen sähköauto kuluttaa 3-4 l bensaa per 100 km. Siis oikeasti. Paperillahan plugarit kuluttaa vain reilun litran per 100 km ja tupruttaa parikymmentä grammaa CO2 per km. Todelliset päästöt satoja prosentteja suuremmat.

        Kun em. päälle lasketaan myös suuremmat päästöt sähköauton valmistuksesta, voidaan todeta, että ettei päästöt ole lainkaan pienentyneet, mutta saatiin sentään autolle reilusti lisää massaa ja hintaa.

        Ja lisää hintaa infralle. Esim. USA:ssa on havahduttu siihen, ettei polttomoottoriautoille suunnitellut ajoväylien reunakaiteet yms. turvaratkaisut riitä pysäyttämään 2-2,6 tonnin painoisia patteritankkeja. Eli pitäisi uusia kaiteet yms. törmäyssuojat järeammiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan, että 1/4 -osa patterisuristimia ja 3/4 osaa polttomoottoriautoja.

        Näistä polttomoottoriautoista osa on varustettu ison polttomoottorin lisäksi myös pienellä sähkömoottorilla ja 30-40 km matkan kihnuttamiseen riittävällä akulla. Tempulla tienataan roima veronalennus, vaikka aikalailla samoihin päästölukemiin pääsisi myös paljon yksinkertaisemmalla ja halvemmalla tekniikalla, jos auton koko ja etenkin paino pidetään kurissa. Tai vaihdetaan polttoaine (biokaasu tai etanoli)

        Patteriuskovaiset vaan keksi huijata määrittelemällä lataushybriditkin sähköautoiksi, vaikka keskimääräisistä 6-8 l/100 km kulutuslukemista voi helposti päätellä, mikä todellinen käyttövoima on. Koska suurin osa sähköautoista on tällaisia, voidaan todeta, että keskimääräinen sähköauto kuluttaa 3-4 l bensaa per 100 km. Siis oikeasti. Paperillahan plugarit kuluttaa vain reilun litran per 100 km ja tupruttaa parikymmentä grammaa CO2 per km. Todelliset päästöt satoja prosentteja suuremmat.

        Kun em. päälle lasketaan myös suuremmat päästöt sähköauton valmistuksesta, voidaan todeta, että ettei päästöt ole lainkaan pienentyneet, mutta saatiin sentään autolle reilusti lisää massaa ja hintaa.

        Ja lisää hintaa infralle. Esim. USA:ssa on havahduttu siihen, ettei polttomoottoriautoille suunnitellut ajoväylien reunakaiteet yms. turvaratkaisut riitä pysäyttämään 2-2,6 tonnin painoisia patteritankkeja. Eli pitäisi uusia kaiteet yms. törmäyssuojat järeammiksi.

        Ei vaan uutisissa oli nimen omaan BENSAmoottoriautojen osuus 47% ja myysnti lisääntynyt, täyssähköautojen 27% ja laskenut, loput hybridejä, dieseleitä, kaasuautoja ja mitä onkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan, että 1/4 -osa patterisuristimia ja 3/4 osaa polttomoottoriautoja.

        Näistä polttomoottoriautoista osa on varustettu ison polttomoottorin lisäksi myös pienellä sähkömoottorilla ja 30-40 km matkan kihnuttamiseen riittävällä akulla. Tempulla tienataan roima veronalennus, vaikka aikalailla samoihin päästölukemiin pääsisi myös paljon yksinkertaisemmalla ja halvemmalla tekniikalla, jos auton koko ja etenkin paino pidetään kurissa. Tai vaihdetaan polttoaine (biokaasu tai etanoli)

        Patteriuskovaiset vaan keksi huijata määrittelemällä lataushybriditkin sähköautoiksi, vaikka keskimääräisistä 6-8 l/100 km kulutuslukemista voi helposti päätellä, mikä todellinen käyttövoima on. Koska suurin osa sähköautoista on tällaisia, voidaan todeta, että keskimääräinen sähköauto kuluttaa 3-4 l bensaa per 100 km. Siis oikeasti. Paperillahan plugarit kuluttaa vain reilun litran per 100 km ja tupruttaa parikymmentä grammaa CO2 per km. Todelliset päästöt satoja prosentteja suuremmat.

        Kun em. päälle lasketaan myös suuremmat päästöt sähköauton valmistuksesta, voidaan todeta, että ettei päästöt ole lainkaan pienentyneet, mutta saatiin sentään autolle reilusti lisää massaa ja hintaa.

        Ja lisää hintaa infralle. Esim. USA:ssa on havahduttu siihen, ettei polttomoottoriautoille suunnitellut ajoväylien reunakaiteet yms. turvaratkaisut riitä pysäyttämään 2-2,6 tonnin painoisia patteritankkeja. Eli pitäisi uusia kaiteet yms. törmäyssuojat järeammiksi.

        Polttomoottoriautojen myynti on lisääntynyt ja vastavasti patteriautojen myynti laskenut. Moni autotehdas on joutunut luopumaan suunnistelmistaan pelkkien patteriautojen valmistamisesta, ja joutunut palauttamaan linjoilleen polttomoottoriautojen valmistuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan uutisissa oli nimen omaan BENSAmoottoriautojen osuus 47% ja myysnti lisääntynyt, täyssähköautojen 27% ja laskenut, loput hybridejä, dieseleitä, kaasuautoja ja mitä onkin.

        Patterisuristimien osuus oli vuosi sitten 34 % ja kun näiden päälle laskettiin sähkööautoiksi rekisteröidyt polttomoottoriautot (keskimäärin 6 l/100 km kuluttavat plugarit), saatiin "sähköautojen" osuus niukasti yli 50 %. Tätä ilosanomaa ynnä polttomoottorien katoamista täysin 2026 mennessä petterit yhä toitottaa.

        Todellisuudessa 2023 ensirekisteröidyistä autoista 2/3 osaa ja 2024 ensireksteröidyistä 3/4 osaa liikkuu polttomoottorin voimin. Siis enimmäkseen, vaikka pieni osa näistä polttomoottoriautoista pystyy kihnuttamaan lyhyitä matkoja myös sähköllä. 2024 rekisteröidyistä autoista 1/5 osa on näitä.


    • Anonyymi

      Polttikset ovat jo käytännössä hävinneet ja elävät jatkoajalla. Kysymys on vain ja ainoastaan siitä kuinka uan sitä jatkoaikaa on jäljellä.

      Niinkuin kuolemaa tuomittu joka tietää että se teloituspäivä tulee ja ainoa mitä voi tehdä on hankkia jatkoaikaa vetoomuksilla.

    • Anonyymi

      Sähköautot ovat jo käytännössä hävinneet ja elävät vain tukien avulla. Kysymys on vain ja ainoastaan siitä kuinka kauan sitä jatkoaikaa on jäljellä.

      Mitä muuta voi odottaa kun maksavat aivan liikaa, lataus hankalaa ja vaihtoarvo romahtaa kun akut lähenee loppuaan. Ei niitä tatrvitse edes teloittaa, katoavat itsestään ongelmajätteeksi :)

      Bensiiniautot 47%, määrä kasvussa.
      Sähköautot 27%, määrä laskussa :D

    • Anonyymi

      Uusia autoja on jo pitkään ostaneet vain rikkaat osakekeinottelijat, yrittäjät, eläkeläiset ja harrastajat. Ne autot on sellaisia joita valtaosa ei halua ostaa käytettynä.

      • Anonyymi

        Työsuhdeautoiksi patterivatkaimet menee. Ei kukaan halua omissa nahoissaan kokea 1000 €/kk arvonalenemaa.

        Käytettyjen ostamista puolestaan hillistee hillitsemättömät korjauskulut. Peukalonpään kokoinen painauma auton pohjassa tai helmakotelossa -> pelkkä akuston tarkastus, kasaus ja uuden pohjalevyn asennes voi kustantaa 10 000 € (yhtä kallista kuin polttomoottorin vaihto), varsinaiset korjauskulut (akkumodulien vaihto) päälle. Jos edes onnistuu. Uusilla kinkkimerkeillä ei ole vielä huolto-ohjeita, koulutettua huolto-organisaatiota eikä varaosaketjut pystyssä, joten vaurioituneet autot jäävät korjaamon pihaan seisomaan (autolehdissä näitä tapauksia ollut esillä, voi mennä jopa 2025 puolelle ennen kuin 2023 vaurioitunut auto saadaan takasin liikenteeseen).

        Petterit sylki roiskuen uhosi, ettei mitään ongelmaa, akkukorjaamoita putkahtelee kuin sieniä sateella. Ehein, työ on kallista (vaatii turvallisuussyistä 2 hlö), vaatii erikoiskoulutuksen ja laitteet. Eli kallista lystiä ja näitä korjaamoita on edelleen vain pari.

        Lisäksi moni merkki (Tesla etunenässä) on kehittänyt uusimmista akuistaan korjauskelvottomia. Uusien autojen myyntiä edistääkseen. Tämä on lopputulos

        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työsuhdeautoiksi patterivatkaimet menee. Ei kukaan halua omissa nahoissaan kokea 1000 €/kk arvonalenemaa.

        Käytettyjen ostamista puolestaan hillistee hillitsemättömät korjauskulut. Peukalonpään kokoinen painauma auton pohjassa tai helmakotelossa -> pelkkä akuston tarkastus, kasaus ja uuden pohjalevyn asennes voi kustantaa 10 000 € (yhtä kallista kuin polttomoottorin vaihto), varsinaiset korjauskulut (akkumodulien vaihto) päälle. Jos edes onnistuu. Uusilla kinkkimerkeillä ei ole vielä huolto-ohjeita, koulutettua huolto-organisaatiota eikä varaosaketjut pystyssä, joten vaurioituneet autot jäävät korjaamon pihaan seisomaan (autolehdissä näitä tapauksia ollut esillä, voi mennä jopa 2025 puolelle ennen kuin 2023 vaurioitunut auto saadaan takasin liikenteeseen).

        Petterit sylki roiskuen uhosi, ettei mitään ongelmaa, akkukorjaamoita putkahtelee kuin sieniä sateella. Ehein, työ on kallista (vaatii turvallisuussyistä 2 hlö), vaatii erikoiskoulutuksen ja laitteet. Eli kallista lystiä ja näitä korjaamoita on edelleen vain pari.

        Lisäksi moni merkki (Tesla etunenässä) on kehittänyt uusimmista akuistaan korjauskelvottomia. Uusien autojen myyntiä edistääkseen. Tämä on lopputulos

        https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/lukemisto/c8816c3f-4dcf-4959-afce-e06d1a214a90

        Käytetyn polttomoottorin saa halvalla, omaan autoon vaihto töineen 600€. Uudempiin tietysti kalliimpia, mutta harvemmin kovin uusissa hajoaakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytetyn polttomoottorin saa halvalla, omaan autoon vaihto töineen 600€. Uudempiin tietysti kalliimpia, mutta harvemmin kovin uusissa hajoaakaan.

        Jos kyse tämän vuosituhannen autosta niin hintaan saa melkein laittaa sen yhden nollan lisää....

        Siis oikeasti, 600 euroa ei useimmissa tapauksissa riitä edes vaihtotyöhön vaikka moottorin saisi jostain ilmaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kyse tämän vuosituhannen autosta niin hintaan saa melkein laittaa sen yhden nollan lisää....

        Siis oikeasti, 600 euroa ei useimmissa tapauksissa riitä edes vaihtotyöhön vaikka moottorin saisi jostain ilmaiseksi.

        Hups, pikkuvirhe, moottori maksoi 900€ ja työ 600€.
        Tämän vuosituhannen auto ja kallis uutena, moottorikaan ei niitä tavallismpia. Useimmissa korjaamoissa tarjous oli 3000€ luokkaa, mutta onneksi pikkukorjaamo teki halvalla. Itse tehtynä olisi vielä halvempaa kun olisi tilat, mutta aähköauton akkuja tuskin kannattaa yrittää itse vaihtaa ja käytettyihin ei voi luottaa.


    • Anonyymi

      On nämä polttiskuskit ihme pelkomummoja. Sähkö autolla on nyt ajettu jo muutama vuosi ilman mitään ongelmia. Käyttökulut ovat pudonneet vain murto-osaan polttisaikoihin nähden.
      Väliraha uuteen sähköiseen on sama kuin polttiksessa olisi. Voittajan on helppo hymyillä.
      Siinä on iso ero kun liikkumisen kustannuksista ei mene valtaosa polttoaineveroihin.

      • Anonyymi

        Hahah, monissa sähköautoissa uusienkin hinnat tippuneet kymmeniä tonnia sen jälkeen kun ostanut ja vaihtoarvo romahtaa paljon nopeammin kuin polttomoottoreilla, varsinkin kun se akun takuun loppu lähenee. Käytetyt sähköautot seisoo autoliikkeissä, maksetaan jatkossa yhä vähemmän.


    • Anonyymi

      BUAHHAHHAA

      Otsikko patteripellen linkittämästä artikkelista
      "Julkaistu 21.03.2022"

      Kas näin patteripellet elävät menneisyydessä!

      Vuoden 2023 kesällä sähkövatkaimien myynti ROMAHTI ja rekistöintien määrä romahti tämän seurauksena 2023/2024 vuodenvaihteessa.

      2024 rekisteröidyistä autosta sähkövatkaimia on 28 %

      Loput 2024 ensirekisteröidyistä autoista kulkevat polttomoottorin voimin. Ainain enimmäkseen. Neljäsosa vuonna 2024 rekisteröidyistä polttomoottoriautoista rekisteröitiin puhtaasti veronkiertomielessä sähköautoiksi.

      Nämä verojen kiertämiseksi sähköautoksi reksiteröitävät polttomoottoriauto valehdellaan vähäpäästöisiksi (40 g/km CO2-päästö), mutta Suomessa niiden keskimääräinen CO2 päästö on 140 g/km ja muualla Euroopassa 160-200 g/km.

      Ei ole "sähköautojen" osuus 50 % eneirekisteröinneistä edes summattaessa sähkövatkaimet JA sähköautoiksi rekisteröidyt polttomoottoriautot.

      Sähkövatkaimien haluttavuus on romahtanut. Myynti laski, vaikka moni valmistaja on epätoivoissaan laskenut hintaa 5000-10000 vuoden aikana.

    • Anonyymi

      Nyt syyskussa Suomen rekisteröinnin kaikki kolme sijaa menivät sähköautoille.


      TESLA MOTORS MODEL Y 272
      SKODA ENYAQ 238
      TESLA MOTORS MODEL 3 172

      Latauskelvottomuuden perikuva Toyota romahti totaalisesti ja sen myynti putosi alle puoleen. Fossilipolttimia ei halua enää kukaan.

      • Anonyymi

        Ei näköjään ole rekisteröity paljon mitään, alle 300 :)


      • Anonyymi

        Kuinka monessa VW viime vuonna myymässä autossa oli polttomoottori?
        No, noin 90%.ssa. Missä mielessä VW on jotenkin erikoinen sähköautojen myyjä?


    • Anonyymi

      Latauskelvottomien aika oli ja meni.

    • Anonyymi

      Huollossa ihmettelivät...kukahan nuokin ostaa käytettynä.

      • Anonyymi

        Niitä tuodaan maahan käytettyinä jatkuva virtana joten aika moni ostaa käyettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä tuodaan maahan käytettyinä jatkuva virtana joten aika moni ostaa käyettynä.

        Norskit haluaa eroon niistä..pöntöt ostaa niitä


    • Anonyymi

      Mitä sitten? Ei mua kiinnosta mitä muut ostavat.

    • Anonyymi

      Polttiksia ne on hybriditkin.
      Sähköllä mennään kaupungissajoskus jokunen kilometri.
      Ja maantieajossa kokoajan fossiileilla.

      • Anonyymi

        Nyt ei puhuta latauskelvottomista vaan oikeista hybrideistä. Nykyhybrideillä menee päivästä eka 100km pelkällä sähköllä.


    • Anonyymi

      Latauskelvottomien ovat historiaa. Suomalaiset ostavat ladattavia autoja.

    • Anonyymi

      Ameeriikas saa ostaa semmosen minkä itte haluaa.

    • Anonyymi

      Kyllä moni puhuu hankkivansa tavallisen auton.Makso se menovesi mitä tahansa.On hyppe kokemus ,kesällä hyvä.Talvi toikin ongelmat.Kilometrit puuttu ajosta.Kyllä vuoden 2035 on vaikka autoton.Tai pikku kauppakassin ostaa.Uuden sähköauton.Ei kannata ostaa käytettyä akkujen vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      109
      2820
    2. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      21
      2320
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1930
    5. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1620
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      169
      1341
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      284
      1169
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1024
    9. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1024
    10. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      979
    Aihe