Siis oikeasti siten, kun se on tarkoitettu, eikä vain ilmaistyön takia?
Minä olen. Onnettomuuden jälkeen olin omassa työpaikassani työkokeilussa.
Se oli huoletonta aikaa, kun päivät olivat lyhyitä ja kaikessa haluttiin suojella.
Lisäksi eläkeyhtiö löi rahaa tilille mojovan summan joka kuukausi.
Sitä en hyväksy, että terve työtön laitetaan kelan rahoilla työkokeiluun määräajaksi.
Siitä ei hyödy kukaan. Vähiten työkokeilija itse.
>simiti<
Oletteko ollet "työkokeilussa"
17
250
Vastaukset
Ammatillisessa kuntoutuksessa ollut pitkän pätkän. Kun fysiikka aiheuttaa ongelmia opiskelluissa ammateissa, niin B-lausunnon laatii kuntoutukseen kyllä silloin. Mullakin fysiatri kirjoitti pitkän eepoksen useita sivuja seikkaperäisen selonteon sairauksisrani rajoitteineen. Perustellusti työkunto ei riitä enää siihen mihin on aiemmin työllistytty ja opinnot käyty.
Joten mulle jäi kortti käteen osa-aikatyö ja kevennetty työ. Ellei hotsita hajota ennenaikaiselle sairaseläkkeelle. No ei hitsita ei. Mielummin kevyempiä töitä ja lyhyempiä päiviä. 🫡Mullakaan tuskin mikään sairays yksinään on syy päästä mihinkään, mutta kun alkaa olla sairauksia niputtain jotk kaikki vaivaa pystymistä enemmän ja vähemmän, niin selvää on että niiden summa haittoineen on syy, pätevä syy.
EivorCreed kirjoitti:
Mullakaan tuskin mikään sairays yksinään on syy päästä mihinkään, mutta kun alkaa olla sairauksia niputtain jotk kaikki vaivaa pystymistä enemmän ja vähemmän, niin selvää on että niiden summa haittoineen on syy, pätevä syy.
Vanhoissa ammateissani fysiikkaa vaaditaan 100%, muuten ei homma suju. Joten annettava periksi niistä ja uskottava, että kun sairaslomia alkaa kertyä paljon, silloin ei enää ole järkevää jatkaa siinä mihin ei kunto riitä, vaan etsiä helpompaa mihin vielä riittää.
Rahaahan se toki ei tuo yhtälailla, tulot putoo oleellisesti, mutta teen silti jotain elantoni eteen yhä. Kun vielä pystyn johonkin muuhunkin kun olemaan jouten.EivorCreed kirjoitti:
Vanhoissa ammateissani fysiikkaa vaaditaan 100%, muuten ei homma suju. Joten annettava periksi niistä ja uskottava, että kun sairaslomia alkaa kertyä paljon, silloin ei enää ole järkevää jatkaa siinä mihin ei kunto riitä, vaan etsiä helpompaa mihin vielä riittää.
Rahaahan se toki ei tuo yhtälailla, tulot putoo oleellisesti, mutta teen silti jotain elantoni eteen yhä. Kun vielä pystyn johonkin muuhunkin kun olemaan jouten.Mun kuntoutusraha oli verojen jälkeen 762 euroa/kk. Ei se mikään elintasoraha ole, mutta kumppanin kera selviää. 😄
Ja työstä saatu palkkakaan ei tuu ole 1300 euroa enempää kuukaudessa, jos sitäkään verojen jälkeen. Että ei tässä rikkaita olla, mutta ihan onnellisia silti.🙂EivorCreed kirjoitti:
Mun kuntoutusraha oli verojen jälkeen 762 euroa/kk. Ei se mikään elintasoraha ole, mutta kumppanin kera selviää. 😄
Ja työstä saatu palkkakaan ei tuu ole 1300 euroa enempää kuukaudessa, jos sitäkään verojen jälkeen. Että ei tässä rikkaita olla, mutta ihan onnellisia silti.🙂Piti vaktiolla maksaa 240 euroa sakkojakin tuosra, kun kiihdytin tutkaan, vaikka sen enempää en edes kaahannut. Sattui kuspää tutkaan saamaan ja naps. 😜
- Anonyymi
No mutta Elvor. Työeläkeyhtiöt myöntää edelleen osatyökyvyttömyys eläkkeitä, vaikka kela on sen poistanut valikoimistaan.
Itsekin olen osatyökyvyttömyys eläkkeellä ja saan sen päälle tienata tuhansia euroja, ennenkuin pienentää eläkettä.
Laitappas eläkeyhtiöösi vino pino diaknooseja ja hae osatyökyvyttömyys eläkettä.
Parantaa rahallista tilannettasi. Ainakin luulisin niin.
>simiti<Joo, mutta kun minä en halua eläkkeelle. En osa-aikaiselle tai muullekkaan. Minusta ne on vaikeammin sairaille, jitka ei oikeasti pysty mistään työstä enää selviytymään.
Ketkä pystyy edes jotain tekemään työkseen, pitäisi tehdä. Mun mielipide.- Anonyymi
EivorCreed kirjoitti:
Joo, mutta kun minä en halua eläkkeelle. En osa-aikaiselle tai muullekkaan. Minusta ne on vaikeammin sairaille, jitka ei oikeasti pysty mistään työstä enää selviytymään.
Ketkä pystyy edes jotain tekemään työkseen, pitäisi tehdä. Mun mielipide."ei oikeasti pysty mistään työstä enää selviytymään"
No mutta osa-aika eläkkeen idea onkin, että voi juurikin tehdä työtä kykyjensä mukaan.
Jos on täysin työkykyinen, niin eihän silloin saa mitään eläkettä. Poislukien vanhuuseläke.
Oletko siis täysin työkykyinen vai et? En nyt oikein saa viesteistäsi ongittua sitä punaista lankaa.
>simiti< Anonyymi kirjoitti:
"ei oikeasti pysty mistään työstä enää selviytymään"
No mutta osa-aika eläkkeen idea onkin, että voi juurikin tehdä työtä kykyjensä mukaan.
Jos on täysin työkykyinen, niin eihän silloin saa mitään eläkettä. Poislukien vanhuuseläke.
Oletko siis täysin työkykyinen vai et? En nyt oikein saa viesteistäsi ongittua sitä punaista lankaa.
>simiti<Toki olen työkykyinen, kun sooiva tö löytyy. Eläke on aina eläke ja vaikuttaa kaikkeen. Osa tai ei.
EivorCreed kirjoitti:
Toki olen työkykyinen, kun sooiva tö löytyy. Eläke on aina eläke ja vaikuttaa kaikkeen. Osa tai ei.
Kaikkien ei edes kannata olla osa-aikaeläkkeellä. Voi ansaita enintään sen 60% edeltävästä ansiotasosta (siivoojana).😅
Tulee aika kalliiksi ajella töihin mörön perseeseen saadakseen loput 40%-> päästäkseen 100% tuloihin.
- Anonyymi
Kovasti täällä haukutaan kuntouttavaa työtoimintaa ainakin "ilmaistyöksi". Meillä työnantaja teki virheen ja otti poikkeuksellisesti vastoin parempaa tahtoa työkokeiluun henkilön, jota joku viranomaistaho suositteli. Henkilö tuli, häntä perehdytettiin muutaman viikon tekemään yksinkertaisimpia töitä mitä löytyy. Henkilö ei tehnyt mitään itsenäisesti, kyseli täysin järjettömiä kaiken aikaa ja vei näin ollen hirveästi muiden työaikaa. Siihen loppui se kokeilu.
- Anonyymi
PS "ilmaistyö" tuli näin ollen työnantajalle kovin hyvin kalliiksi ja lisäksi oikeat työntekijät stressaantuivat.
- Anonyymi
Kolmesti olen ollut ja siinä on kolme kertaa liikaa. On sitä parempaakin tekemistä kuin kuusituntia päivässä kattella loppuunajetun metallipajan työkoneita taikka kuunnella datanomin piipitystä kuinka sähköasennuksia tehdään.
Olin työkokeilussa kärsittyäni mielenterveysongelmista. Kokeilun jälkeen työllistyin kokeilupaikkaan ja siitä lähtien olen ollut töissä normaalisti. Kannatti.
- Anonyymi
Ooh, siitä voi siis myös olla hyötyä oikean työpaikan saamiseen. Onneksi olkoon sinulle!
xLiner - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ooh, siitä voi siis myös olla hyötyä oikean työpaikan saamiseen. Onneksi olkoon sinulle!
xLinerOikealla työpaikalla tarkoitan työsuhdetta, jossa työnantaja maksaa palkkaa ja noudattaa ryölainsäädäntöä.
xLiner
- Anonyymi
Kokeilin minäkin työntekoa, mutta ei se ollut minua varten.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä242465- 911004
- 58871
- 66845
olet kaiken rakkauden arvoinen
Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy26827Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu6797Olisi kiva
Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä37790Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?
Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.63762Oot mun koko maailma
Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹75684Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa
Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu131678