Sähkö on maailman pahin saastuttaja

Anonyymi-ap

Ilmastomuutokset ovat lähes suoraan verrannollisia sähkön kulutukseen. Ilman sähköä olisi maailma pelastunut ilmastomuutokselta.

29

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No tuo on totta. Ilman sähköä ei olisi öljytuotteita.

    • Anonyymi

      Yksi suurimmista sähkökäyttäjistä on serverit missä kaikenlaiset turhat foorumit ja kissavideot pyörii. Data centterien sähkökn kulutus maailman laajuisesti on luokkaa 500TWh/vuosi ja Genratiivinen teköäly vie kohta 10% tuosta.

      Koko Suomen sähköenergian kulutus on noin 60TWh/vuosi. Eli maailman datacentterir vie 8-kertaisesti sähköä kuin koko Suomi.

      Joten, KYLLÄ, sähkö tuottaa päästöjän paljon mutta sähköautot ei koska niiden osuus on hyttysen pieru tuosta. Ihan varmaa ei ole viekö sähköautot enemmän energia kuin öljynjalostus hukkaa taivaalle.

      • Anonyymi

        Sähkö on mahdollistanut hirveän teollisen tuotannon ja tuotteita valmistetaan sähkön avulla ihan joka lähtöön. Sähkö itsessään ei ole niin paha mutta sen hyödyntäminen on johtanut maailman saastumiseen. Nyt pestään kädet siirtymällä sähköautoihin.


      • Anonyymi

        Viherhippiäiset ei oo ollenkaa ottanu tosiaa huomioo sitä että millasia saastuttajia noi serverisalit on. Tai sitte ne vaa sulkee silmänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viherhippiäiset ei oo ollenkaa ottanu tosiaa huomioo sitä että millasia saastuttajia noi serverisalit on. Tai sitte ne vaa sulkee silmänsä.

        Tarkoitit varmaankin viherkommareita.
        Sillä roskasakilla ei tunnetusti ole aivoja lainkaan.


    • Anonyymi

      Puun ja hiilenpoltto saastuttaa todella pahasti ja on tehnyt sitä jo aikojen alusta ja jatkuu.

      • Anonyymi

        Puu ja hiili ovat Luojan luomia hyviä luonnontuotteita energiakäytössä. Liika on kuitenkin liikaa polttamisesta. Luonnon tasapaino suistui huonolle puolelle vasta 1950- luvulla. Siitä lähtien öljyllä ja sähköllä on hoidettu maailman tolkuttoman kasvun energiatarpeet. Tuulivoimasta tulee maailman pelastaja. Autoilun pelastaja on toistaiseksi pysynyt piilossa.


      • Anonyymi

        Puu ei ole fossiilinen polttoaine


    • Anonyymi

      Ilman hiiltä ei olisi tarpeeksi sähköä ja lämpöä. Hiilen polton vähentäminen on nostanut ja heiluttanut sähkön hintaa.

      • Anonyymi

        Perustuuko tulevaisuuden autoilu maailman saastuttavimman energian eli sähkön käyttämiseen? Sähköautoilija on osa sähköistymisen aiheuttamaa saastetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustuuko tulevaisuuden autoilu maailman saastuttavimman energian eli sähkön käyttämiseen? Sähköautoilija on osa sähköistymisen aiheuttamaa saastetta.

        Luojan luomat energialähteet ovat rajallisia. Auringon sammuminenkin on tosiasia ja onneksi samalla sammuu myös ihmisen tuottama sähkö. Sähköautoilijan ei kuitenkaan tarvitse ajatelle lataustolppaa pidemmälle. Siihen sähköautoilija-maailmanpelastajan elämän kehys rajautuu.


      • Anonyymi

        Hiilen poltto esim. Suomessa on pudonnut miltei olemattomiin ja käyttö rajoittuu enää muutamiin kylmimpiin talviviikkoihin. Suurin osa vielä 2000- luvun alkuvuosina toimintakuntoisina olleista hiilellä toimivista höyrykattiloista on jo purettu, esimerkkeinä olkoot vaikkapa Inkoon sähköteholtaan 1000 MW voimala, Helsingin kaupungin jo purettu vanhempi Hanasaaren sähkö/kaukolämpövoimala ja toimintansa lopettanut vähän uudempi sähkö/kaukolämpövoimala jne.
        Lisääntynyt sen sijaan on hakkeen ja jätteenkin poltto ja lisääntynyt on toki ydinvoiman tuottokin OL3:n verran.
        Sähkön hinnan heilahtelut varsinaisesti alkoivat vasta kun yhteispohjoismainen sähköpörssi perustettiin ja varsinkin kun Suomen siirtoyhteyksiä länteen vahvistettiin ja yhdessä jälkimmäisen kanssa yksiin osui Ukrainan sodan välittömät ja myös seurannaisvaikutukset polttoaineen vaikeutuneine ja kallistuneine elementteineen. Jos maakaasua sekä sähköäkin olisi meille sekä myös muualle Eurooppaan saatu Venäjältä kuten saatiin sotaan asti, ei kivihiilen poistuminen tuskin juurikaan olisi sähkön hintaa nostanut.
        Mainitsin vahvistuneet siirtoyhteydet siksi, että sähkön kysyntä ja hinnoittelu keskisessä Euroopassa vaikuttaa nykyään aina Suomeen asti ja ilman riittävän isoa siirtokapasiteettia ko. vaikutuksia ei tietenkään olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustuuko tulevaisuuden autoilu maailman saastuttavimman energian eli sähkön käyttämiseen? Sähköautoilija on osa sähköistymisen aiheuttamaa saastetta.

        Että öljy/bensa on kuin hunajaa ja puhdasta kuin mikä?


    • Anonyymi

      Mitäköhän ilmastonmuutoksia aloittaja tarkoittaa, mitä niistä monista..?
      Esim. Egyptin faraot todennäköisesti menettivät valtansa ja maa ajautui kaaokseen ja anarkiaan ilmastonmuutoksen seurauksena mutta tiettävästi sähköä ei paljon Egyptissä 3500- 4500 vuotta sitten käytetty...

    • Anonyymi

      Sähkö ei ole syy mihinkään, vaan se mihin sitä käytetään.

      • Anonyymi

        Oikeastaan ei sekään vaan se miten sitä tuotetaan.
        Nyt on menossa suuri muutos kun sähköä pystytään tuottamaan liki päätöttömästi mutta silti taloudellisesti.
        Tämä on se syy miksi sähköautotkin on puhtaita ja ero polttiksiin vain kasvaa. Jos opitaan tekemään polttoneisteitä päästöttömäsi ja silti kustannustehokkaasti niin autojen suhteen asia voi muuttua takaisin nesteihin. Asiantuntijat kuitenkin epäilevät ettei näin koskaan tule käymään.
        Päästöttömiä polttoneisteitä tullaan kuitenkin käyttämään lentokoneissa ja laivoissa ja raskaassa liikenteessä PAITSI jos akkuteknologia kehittyy todella nopeasti mistä on jonkin verran merrkejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan ei sekään vaan se miten sitä tuotetaan.
        Nyt on menossa suuri muutos kun sähköä pystytään tuottamaan liki päätöttömästi mutta silti taloudellisesti.
        Tämä on se syy miksi sähköautotkin on puhtaita ja ero polttiksiin vain kasvaa. Jos opitaan tekemään polttoneisteitä päästöttömäsi ja silti kustannustehokkaasti niin autojen suhteen asia voi muuttua takaisin nesteihin. Asiantuntijat kuitenkin epäilevät ettei näin koskaan tule käymään.
        Päästöttömiä polttoneisteitä tullaan kuitenkin käyttämään lentokoneissa ja laivoissa ja raskaassa liikenteessä PAITSI jos akkuteknologia kehittyy todella nopeasti mistä on jonkin verran merrkejä.

        Sähköä ei tuotettasi jos sitä ei käytettäisi, nerokasta vai mitä
        Oikeasti öljy on kaikkein pahinta, sitä poltetaan, lutrataan myrkyksi, polttoaineeksi, tehdään muovia ja tienpitoja jne.... kaikkialla on öljynpaskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeastaan ei sekään vaan se miten sitä tuotetaan.
        Nyt on menossa suuri muutos kun sähköä pystytään tuottamaan liki päätöttömästi mutta silti taloudellisesti.
        Tämä on se syy miksi sähköautotkin on puhtaita ja ero polttiksiin vain kasvaa. Jos opitaan tekemään polttoneisteitä päästöttömäsi ja silti kustannustehokkaasti niin autojen suhteen asia voi muuttua takaisin nesteihin. Asiantuntijat kuitenkin epäilevät ettei näin koskaan tule käymään.
        Päästöttömiä polttoneisteitä tullaan kuitenkin käyttämään lentokoneissa ja laivoissa ja raskaassa liikenteessä PAITSI jos akkuteknologia kehittyy todella nopeasti mistä on jonkin verran merrkejä.

        Akkuteknologia ei poista materiaalien tarvetta ja esim. puusta todennäköisesti ei akkuja aleta valmistaa joten niitä suhteellisen vähän maaperässä olevia mineraaleja joudutaan löytämään ja kaivamaan aina vaan enemmän ja enemmän vaikka tarve yhtä akkua kohti vähän pienenisikin, akkujen määrä kun kasvaa, vaikkapa 100 miljoonaa uutta sähköautoa on myös 100 miljoonaa akkua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkuteknologia ei poista materiaalien tarvetta ja esim. puusta todennäköisesti ei akkuja aleta valmistaa joten niitä suhteellisen vähän maaperässä olevia mineraaleja joudutaan löytämään ja kaivamaan aina vaan enemmän ja enemmän vaikka tarve yhtä akkua kohti vähän pienenisikin, akkujen määrä kun kasvaa, vaikkapa 100 miljoonaa uutta sähköautoa on myös 100 miljoonaa akkua...

        Eipä puusta tehdä polttiksiakaan eikä öljyä. Teoriassa mahdollista mutta Suomen puun hakkuu ei riittäisi likikään Suomen henkilöautojen energian tarpeeseen. Prosessi on lisäksi hyötysuhteeltaan onneton.

        Akut poistaa tarpeen pumpata hiilidioksidia ilmakehään. Se kun ei siitä mihinkään lähde enää ikinä ja CO2 ilmakehässä aiheuttaa kasvihuoneilmiön eli että lämpö ei pääsekään säteilemään yöaikaan pois planeetalta (siltä yön puolelta). Siksi se keskilämpötila kasvaa!
        CO2 siis heijastaa sen lämpösäteilyn maasta takaisin maahan kun se on aiemmin päässyt vapaammin avaruuteen.

        9-luokkalaisetkin ymmärtää tämän. On itseasiassa selitetty oppikirjoissa.

        Akut ei tuota CO2 lisää. Vain fossiilisen polttaminen tuottaa.


    • Anonyymi

      Sähkömoottorin hyötysuhde on hieman moottorityypistä ja käyttötavasta riippuen 95- 98 prosenttia.
      Polttomoottorin hyötysuhde on enimmillään 40- 45 prosenttia.
      Sähköauto ei tarvitse vaihdelaatikkoa eikä vaihteita, miten se on mahdollista?

      • Anonyymi

        Keskimäärin bensakoneisen (ei täyshybridi) hyötysuhde on kyllä jossain 10-15% välissä. Pelkässä kaupunkiajossa jopa selvästi alle 10%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskimäärin bensakoneisen (ei täyshybridi) hyötysuhde on kyllä jossain 10-15% välissä. Pelkässä kaupunkiajossa jopa selvästi alle 10%.

        Puhuin polttomoottoreista yleisellä tasolla, polttomoottoriautossa voimanlähteenä on polttomoottori, pidä ne hybridisi ihan vaan itselläsi.
        Et ilmeisesti tiedä edes mitä käsitteellä hyötysuhde tarkoitetaan ja miten se milloinkin määritellään?


    • Anonyymi

      Pienemmillä päästöillä päästäisiin polttamalla se öljy isoissa höyryvoimalaitoksissa ja tuottamalla sähköä sähköautoihin kuin että poltettaisiin se öljy bensakoneissa.

      Jopa surkealla kotikäyttöön tarkoitetulla agrekaatilla latailtu sähköauto tuottaa vähemmän hiilidioksidia kuin sen saman nesteen polttaminen polttiksessa.
      Ero tulee siitä että polttomoottori nyt vaan on todella surkea osakuormalla, siis todella surkea. Sähköautossa hyötysuhde liki sama kuormasta riippumatta. Tässä se isoin ero tulee.

      • Anonyymi

        ... niin ja kun se surkea koti agrekaatti kun ruksuttaa täysillä niin sen hyötyhude hakkaa kirkkaasti henkilöauton polttiksen keskimääräisen hyötysuhteen.

        Iso höyryvoimala on sitten vielä hurjasti parempi työtysuhteeltaan joten sillä tehty sähkö autoa varten on myös hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ... niin ja kun se surkea koti agrekaatti kun ruksuttaa täysillä niin sen hyötyhude hakkaa kirkkaasti henkilöauton polttiksen keskimääräisen hyötysuhteen.

        Iso höyryvoimala on sitten vielä hurjasti parempi työtysuhteeltaan joten sillä tehty sähkö autoa varten on myös hyvä.

        Höyryvoimalan hyötysuhde on ihan siitä riippuvainen, onko kyseessä lauhde- tai vastapainevoimala!
        Lauhdevoimalat pelkässä sähköntuotannossa ovat parhaimmillaan hyötysuhteeltaan noin 40 %, vastapainekäytössä eli silloin kun ne on rakennettu yhdistetyksi sähkön ja kaukolämmön tuottajiksi, voidaan saavuttaa noin 90 % hyötysuhde.
        Myös esim. ydinvoimalat ovat hyötysuhteeltaan matalia lauhdevoimaloita, kaikki maailman ydinvoimalat ovat lauhdevoimaloita.
        Mutten, juuri nyt koko Suomessa em. yhteistuotannossa tuotetaan sähköä noin 40 MW teholla eli tämä on se pikkuruinen osa joka tuotetaan hyvällä hyötysuhteella. Mistäpä tämä sitten johtuu, johtuisiko siitä että näin kesällä ei ole tarvis tehdä sitä kaukolämpöä joten ei voi syntyä yhteistuotannosta sähköäkään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höyryvoimalan hyötysuhde on ihan siitä riippuvainen, onko kyseessä lauhde- tai vastapainevoimala!
        Lauhdevoimalat pelkässä sähköntuotannossa ovat parhaimmillaan hyötysuhteeltaan noin 40 %, vastapainekäytössä eli silloin kun ne on rakennettu yhdistetyksi sähkön ja kaukolämmön tuottajiksi, voidaan saavuttaa noin 90 % hyötysuhde.
        Myös esim. ydinvoimalat ovat hyötysuhteeltaan matalia lauhdevoimaloita, kaikki maailman ydinvoimalat ovat lauhdevoimaloita.
        Mutten, juuri nyt koko Suomessa em. yhteistuotannossa tuotetaan sähköä noin 40 MW teholla eli tämä on se pikkuruinen osa joka tuotetaan hyvällä hyötysuhteella. Mistäpä tämä sitten johtuu, johtuisiko siitä että näin kesällä ei ole tarvis tehdä sitä kaukolämpöä joten ei voi syntyä yhteistuotannosta sähköäkään...

        Ihminen on niin heikoilla, että energiakysymyksissä on aina rajallisuus vastassa. Hyötysuhdekin on siksi aina syynissä. Jos ei osaa tehdä energiaa ilman ympäristötuhoja, joutuu sellaiseen sekotilaan kuin missä nyt ollaan. Luullaan, että sähköauto olisi ympäristöpelastus, kun se vain käyttää ydin- tai tuulisähköä. Ihminen valehtelee itselleen, kun on kysymys omasta navasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen on niin heikoilla, että energiakysymyksissä on aina rajallisuus vastassa. Hyötysuhdekin on siksi aina syynissä. Jos ei osaa tehdä energiaa ilman ympäristötuhoja, joutuu sellaiseen sekotilaan kuin missä nyt ollaan. Luullaan, että sähköauto olisi ympäristöpelastus, kun se vain käyttää ydin- tai tuulisähköä. Ihminen valehtelee itselleen, kun on kysymys omasta navasta.

        Ihmisellä on matemaattinen määritelmä rajattomalle mutta kerropa sinä sitten joku asia tai ilmiö joka on rajaton?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisellä on matemaattinen määritelmä rajattomalle mutta kerropa sinä sitten joku asia tai ilmiö joka on rajaton?

        Lisääntymiselle tulee ennemmin tai myöhemmin esteitä. Näin se on tapahtunut kaikkialla luonnossa. Luonto toimiikin järkevästi mutta ihmisen toiminta on viimeisen päälle sekoilua. Sitä se on kun pimeydessä vaeltaa. Nykyiset sähköautot ovat valitettavan lyhytnäköinen ratkaisu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisääntymiselle tulee ennemmin tai myöhemmin esteitä. Näin se on tapahtunut kaikkialla luonnossa. Luonto toimiikin järkevästi mutta ihmisen toiminta on viimeisen päälle sekoilua. Sitä se on kun pimeydessä vaeltaa. Nykyiset sähköautot ovat valitettavan lyhytnäköinen ratkaisu.

        Jos haluaa ansaita rahaa helpolla, on sähköautojen valmistus hyvä ratkaisu. Mutta nyt tuokaan helppo rauhanteko ei toimi. Saksassakin on yli 100.000 uutta sähköautoa varastoissa. Kukaa ei halua niitä ostaa. Hintoja on laskettava roimasti, jotta edes joitakin sais myytyä. Persnettobusinesta nykyään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3673
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2287
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1999
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1874
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1286
    6. 80
      1205
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1094
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1020
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe