Mitä vanhan testamentin profetioita on täyttynyt Jeesuksessa?

Kristityt sanovat Jeesuksen täyttäneen monia vanhan testamentin profetioita, mutta mitä nämä ovat?

Muistan äkikseltään Jesajan kirjan 53. luvun profetian kärsivästä "messiaasta". Jeesuksen kieltävien juutalaisten mielestä siinä puhutaan "Israelin kansasta", mutta messiaanisten ja kristittyjen mielestä Jeesuksesta. Kumpi on oikein?

Olen sitä mieltä, että kyse ei voi olla Israelin kansasta, sillä sen kuolemaa ei ole todettu eikä sen elämän laittaminen uhriksi ole minkään kirjoituksen perusteella tuonut sovitusta kansalle. Jäljelle jää siis ainakin messias-profetia, mutta sopiiko se Jeesukseen vai onko odotettava toista niin kuin jotkut tekevät?

Juutalaiset ja monet muut pitävät Jeesusta - tai fiktiivistä hahmoa nimeltä Jeesus - vääränä profeettana, koska hän ei tullut takaisin kuninkaana ja herrana sen sukupolven eläessä, jonka aikana hän sanoi tulevansa takaisin. Tämä on totta, joten onko Jeesus - tai kuva hänestä - väärä profeetta? Ja jos on, niin onko odotettava toista?

Miksi Tanakhin profetioiden pitäisi toteutua? Onko siellä edes messias-profetioita? Mihin Jeesuksen ajan juutalaisten messias-odotus perustui? Tanakhiin vai jonkin muuhun?

Humanist_atheist vastaa tähän pian, sillä hän tietää ja mainitsee monia lähteitä väitteidensä tueksi. :)

20

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lähde kävelylle. Se tekee hyvää sinulle.

    • Olen monta kertaa pyytänyt osoittamaan VT:stä kylän nimen Nasaret tai ennustuksen nasaretilaisesta. Olen luvannut syödä täyden hatullisen paskaa, jos joku onnistuu tässä. Kukaan ei ole onnistunut. VT:ssä ei ole mainintaa nasaretilaisesta tai kylästä nimeltä Nasaret.

      [23] ja asettui siellä kaupunkiin, jonka nimi on Nasaret. Näin tapahtui, jotta kävisi toteen profeettojen ennustus: häntä kutsutaan Nasaretilaiseksi.

      VT:ssä mainitaan Jaafia, joka on parin kilometrin päässä Nasaretista. Hassua, ettei käytetä sitä nimeä, joka nykyään on tunnetumpi (nykyään Nasaret on kaupunki ja Jaafia sen kaupunginosa).

      Josefus oli Galilean komentaja juutalaissodassa. Hän valvoi Galilean linnoitustöitä mm. Jaafiassa. Hassua, ettei Josefuskaan mainitse parin kilometrin päässä ollutta Nasaretia, josta oli lähtöisin suuri matkasaarnaaja, joka eli melkein samaan aikaan kuin Jeesus.

      Mikä on totuus? Tietysti se, että Jeesus Nasaretilainen on anakronismi. Kylä tuli tunnetuksi Nasaretina vasta kolmannella vuosisadalla ja kun evankeliumit sepitettiin yli sata vuotta myöhemmin niin sepittäjä ei tiennyt, ettei kyseistä kylää edes ollut olemassa hänen sepittämänään aikana.

      "The form Nazara is also found in the earliest non-scriptural reference to the town, a citation by Sextus Julius Africanus dated about AD 221.

      The first non-Christian reference to Nazareth is an inscription on a marble fragment from a synagogue found in Caesarea Maritima in 1962. This fragment gives the town's name in Hebrew as נצרת (n-ṣ-r-t). The inscription dates to c. AD 300."

      https://en.wikipedia.org/wiki/Nazareth

      • Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien kaksi ensimmäistä lukua voivat olla myöhempi lisäys, mutta ne eivät ole välttämättä sisältyneet alkuperäisiin teksteihin. Ne on tehty neitseellisen syntymisen opin tueksi, joka oli tuntematon apostoleille. Apostolien teot ja Paavali ja Uuden testamentin kirjeet ja Ilmestyskirja eivät puhu siitä mitään, ei sanaakaan. Jos kyse olisi pelastumisen kannalta tärkeästä opin kohdasta, niin se olisi mainittu näissä teksteissä. Nyt on syytä olettaa kyseessä olleen myöhempi lisäys.

        Mitä nimeen "Nasaret" tulee, niin se ei ratkaise Jeesuksen todellisuutta historiallisena henkilönä. Bart D Ehrman pitää Jeesusta historiallisena tästä nimestä huolimatta. Niin voi ateisti ajatella eikä se tee hänestä teistiä tai lattialla sätkivää hellaria, joka mongertaa siansaksaa sylki suusta valuen. Seinähulluja ovat jotkut muut: eivät ne, jotka pitäytyvät faktoissa ja jättävät epäselvät asiat avoimeksi tai puoltavat paremmin perusteltua kantaa. (kuten Jeesuksen historiallisuus, vaikka voihan siitä olla montaa eri mieltä olematta silti teisti)


      • Kujeilija kirjoitti:

        Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien kaksi ensimmäistä lukua voivat olla myöhempi lisäys, mutta ne eivät ole välttämättä sisältyneet alkuperäisiin teksteihin. Ne on tehty neitseellisen syntymisen opin tueksi, joka oli tuntematon apostoleille. Apostolien teot ja Paavali ja Uuden testamentin kirjeet ja Ilmestyskirja eivät puhu siitä mitään, ei sanaakaan. Jos kyse olisi pelastumisen kannalta tärkeästä opin kohdasta, niin se olisi mainittu näissä teksteissä. Nyt on syytä olettaa kyseessä olleen myöhempi lisäys.

        Mitä nimeen "Nasaret" tulee, niin se ei ratkaise Jeesuksen todellisuutta historiallisena henkilönä. Bart D Ehrman pitää Jeesusta historiallisena tästä nimestä huolimatta. Niin voi ateisti ajatella eikä se tee hänestä teistiä tai lattialla sätkivää hellaria, joka mongertaa siansaksaa sylki suusta valuen. Seinähulluja ovat jotkut muut: eivät ne, jotka pitäytyvät faktoissa ja jättävät epäselvät asiat avoimeksi tai puoltavat paremmin perusteltua kantaa. (kuten Jeesuksen historiallisuus, vaikka voihan siitä olla montaa eri mieltä olematta silti teisti)

        "Seinähulluja ovat jotkut muut: eivät ne, jotka pitäytyvät faktoissa..."

        Ja mikähän se fakta olikaan? Bart Ehrman luulee ja olettaa, mutta hänellä ei ole yhtään ainoaa faktaa. Ehrmanin teoria historiallisesta Jeesuksesta on seuraava: "Vaikka Evankeliumeissa on valtavasti sisäisiä ristiriitoja, asiavirheitä ja anakronismeja niin näistä huolimatta tarina on pohjimmiltaan totta koska se perustuu evankeliumeihin ja Lähteeseen, jonka uskotaan olleen olemassa." Jeesuksen historiallisuutta puolustavat teologit ovat akateemisia häpeäpilkkuja ja millä tahansa muulla tieteenalalla heidän paperinsa olisivat pelkkää vessapaperia.


      • Humanist_atheist kirjoitti:

        "Seinähulluja ovat jotkut muut: eivät ne, jotka pitäytyvät faktoissa..."

        Ja mikähän se fakta olikaan? Bart Ehrman luulee ja olettaa, mutta hänellä ei ole yhtään ainoaa faktaa. Ehrmanin teoria historiallisesta Jeesuksesta on seuraava: "Vaikka Evankeliumeissa on valtavasti sisäisiä ristiriitoja, asiavirheitä ja anakronismeja niin näistä huolimatta tarina on pohjimmiltaan totta koska se perustuu evankeliumeihin ja Lähteeseen, jonka uskotaan olleen olemassa." Jeesuksen historiallisuutta puolustavat teologit ovat akateemisia häpeäpilkkuja ja millä tahansa muulla tieteenalalla heidän paperinsa olisivat pelkkää vessapaperia.

        Jeesuksen historiallisuus perustuu Paavalin kirjeisiin, joiden mukaan hän vainosi Jeesuksen todistajia 30-luvun alussa ja nämä kertoivat ristiinnaulitusta ihmisestä, Daavidin suvusta, joka oli syntynyt vaimosta ja oli ihminen, jonka todistajat väittivät heränneen kuolleista. Tämä usko oli yhteinen Paavalille ja apostoleille ennen häntä. Tämän Paavali sanoo kirjeissään.

        Paavali ei keksinyt tätä ihmistä kristusta Jeesusta omasta päästään vaan hänestä todistivat opetuslapset jo ennen häntä. Elleivät nämä olleet keksineet Jeesusta, niin sitten ei kukaan. Jeesuksen seuraajia kuitenkin oli jo 30-luvun alussa, joten kyse ei ole myöhemmästä tarusta, henkiolennosta, vaan ihmisestä, joka eli Paavalin ja apostolien aikana.


      • Kujeilija kirjoitti:

        Jeesuksen historiallisuus perustuu Paavalin kirjeisiin, joiden mukaan hän vainosi Jeesuksen todistajia 30-luvun alussa ja nämä kertoivat ristiinnaulitusta ihmisestä, Daavidin suvusta, joka oli syntynyt vaimosta ja oli ihminen, jonka todistajat väittivät heränneen kuolleista. Tämä usko oli yhteinen Paavalille ja apostoleille ennen häntä. Tämän Paavali sanoo kirjeissään.

        Paavali ei keksinyt tätä ihmistä kristusta Jeesusta omasta päästään vaan hänestä todistivat opetuslapset jo ennen häntä. Elleivät nämä olleet keksineet Jeesusta, niin sitten ei kukaan. Jeesuksen seuraajia kuitenkin oli jo 30-luvun alussa, joten kyse ei ole myöhemmästä tarusta, henkiolennosta, vaan ihmisestä, joka eli Paavalin ja apostolien aikana.

        "Jeesuksen historiallisuus perustuu Paavalin kirjeisiin, joiden mukaan hän vainosi Jeesuksen todistajia 30-luvun alussa ja nämä kertoivat ristiinnaulitusta ihmisestä..."

        Paavali tekee vanhimman kirjeensä alussa, ettei hänen evankeliumi eli siis kertomus Jeesuksesta perustu ihmisiltä saatuun todistukseen vaan hänelle ilmestyneeseen henkiolentoon. Näin ollen ihmisjeesuksen todisteluyrityksesi kaatui tähän.

        [11] Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.

        [12] Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle.


      • Humanist_atheist kirjoitti:

        "Jeesuksen historiallisuus perustuu Paavalin kirjeisiin, joiden mukaan hän vainosi Jeesuksen todistajia 30-luvun alussa ja nämä kertoivat ristiinnaulitusta ihmisestä..."

        Paavali tekee vanhimman kirjeensä alussa, ettei hänen evankeliumi eli siis kertomus Jeesuksesta perustu ihmisiltä saatuun todistukseen vaan hänelle ilmestyneeseen henkiolentoon. Näin ollen ihmisjeesuksen todisteluyrityksesi kaatui tähän.

        [11] Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.

        [12] Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle.

        Paavali sanoo samassa yhteydessä olleen apostoleja ennen häntä ja näillä olevan sama usko ja vainonneensa heitä. Nämä kaikki todistivat ihmisestä joka kuoli ristillä.


    • Anonyymi

      Jeesus on Vanhan Testamentin lupaus. VT:ssa on sukulinja joka täytyy Jeesuksessa ennustus sitten. Jeesus tuli taivaasta ja juutalaiset hylkäsivät Hänet ja olivat pahiksia koko ajan Jeesukselle koetaan surmata Hänet.
      Nyt ne on Israelin valtio on rasistivaltio demokraattinen rasisti apartheid valtio, joka sortaa palestiinalaisia ja miehittää Gazaa ja Länsirantaa.
      Radio Dei hehkuttaa demokraattista rasisti apartheid valtiota, saatanallista valhetta.

      Markus: 11:18 Ja ylipapit ja kirjanoppineet kuulivat sen ja miettivät, kuinka saisivat hänet surmatuksi; sillä he pelkäsivät häntä, koska kaikki kansa oli hämmästyksissään hänen opetuksestansa.

      Pahikset ei ole muuttuneet miksikään! Gazan tämänhetkinen tilanne on edelleen ennennäkemättömän julma.

      • Jumala itse käski Israelin tappaa viholliskansat lapsia ja imettäviä äitejä myöten, tehdä kansanmurhia. Mutta neitsyet sai ottaa seksiorjiksi Tooran käskyjen mukaan.

        Jotta sellainen Jumala sulla! :)


    • Anonyymi

      Jeesuksen profetiat Vanhassa testamentissa

      Vanhan testamentin profetiat, jotka ovat täyttyneet Jeesuksessa Kristuksessa, ovat lukuisia ja konkreettisia, ja ne osoittavat merkittävän linjan vuosisatoja aikaisemmin tehtyjen ennusteiden ja niiden toteutumisen välillä Jeesuksen elämässä, palveluksessa, kuolemassa ja ylösnousemuksessa. Tässä on joitain keskeisiä ennustuksia Vanhasta testamentista sekä niiden täyttymys Jeesuksessa:

      Naisen siemen (neitseestä syntymä) - 1. Moos. 3:15

      Täyttymä: Galatalaiskirje 4:4-5; Matteus 1:18
      Hän murskaa Saatanan pään - 1. Moos. 3:15

      Täyttymä: Heprealaiskirje 2:14; 1 Joh 3:8
      Seemin Jumala on Seemin Poika - 1. Moos. 9:26-27

      Täyttymä: Luukas 3:36
      Abrahamin siemen siunaa kaikkia kansoja - 1. Moos. 12:3

      Täyttymä: Galatalaiskirje 3:8; Apostolien teot 3:25-26
      Pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan - 1. Moos. 14:18

      Täyttymä: Heprealaiskirje 6:20
      Rauhan ja vanhurskauden kuningas - 1. Moos. 14:18

      Täyttymä: Heprealaiskirje 7:2
      Viimeinen ehtoollinen ennusti - 1. Moos. 14:18

      Täyttymä: Matteus 26:26-29
      Iisakin siemen - 1. Moos. 17:19 (1. Moos. 21:12)

      Täyttymä: Roomalaiskirje 9:7
      Jumalan Karitsa lupasi - Mooseksen kirja 22:8

      Täyttymä: Johannes 1:29
      Silta taivaaseen - 1. Moos. 28:12

      Täyttymä: Johannes 1:51
      Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä monista Vanhan testamentin profetioista, jotka täyttyvät Jeesuksessa Kristuksessa ja jotka esittelevät Hänen elämänsä ja tehtävänsä takana olevan jumalallisen järjestelyn.

      On todella ilmiselvää ettei ateismi tarjoa sisältöä.

      • Anonyymi

        Unohdit tietenkin kertoa, miten mikään noista on toteutunut.


    • Anonyymi

      Rakkaus on voimakas ja vielä suurelta osin tuntematon henkinen energia, joka ilmentää myötätuntoa ja hyväntahtoisuutta. Se on maailmankaikkeuden kaikkialla vallitseva voima, joka saa aikaan hyviä asioita ja suojelee luonnon luomuksia. Kun yhdistämme sisäisen henkisen olemuksemme tähän energiaan, koemme henkistä itsemme kehittymistä.

      Kirjailija Anne Buttsin mukaan rakkaus ei ole vain tunne tai tunne, vaan todellinen ja puhdas energia henkisessä maailmassa. Tätä energiaa on kaikkialla universumissa ja se ylittää tilan ja ajan. Se on täynnä myötätuntoa ja hyväntahtoisuutta ja pyrkii aina saamaan hyviä asioita tapahtumaan maailmassa, eikä se voi koskaan vahingoittaa ketään tai luontoa.

      Kun puhumme henkisestä yhteydestä maailmankaikkeuteen, tarkoitamme sisäisen henkisen olemuksemme yhteyttä tähän kaiken läpäisevään rakkauden voimaan. Hengellisistä olennoistamme tulee yhtä sen kanssa, mikä johtaa siihen, että saamme ravintoa rakkaudella, myötätunnolla, hyväntahtoisuudella ja positiivisilla tunteilla ja tunteilla. Tämä johtaa suoraan henkiseen itsemme kehittymiseen.

      Kognitiiviset strategiat itsensä kehittämiseksi ovat haastavia, ja tutkimukset osoittavat, että on harvinaista mitata ja saavuttaa mitattavissa olevaa parannusta persoonallisuuden piirteissään. Siksi elinkelpoinen henkinen menetelmä itsensä kehittämiseksi on välttämätön. Ja se tapahtuu vain, kun avaudumme olemuksemme läpi tunkeutuvalle puhtaalle rakkauden voimalle. Voimme tuntea tämän energian värähtelyinä tai tunteina keskushermostossamme.

      Rakkaus tulee henkisestä järjestelmästämme sen ohjaamana tunteena. Chakramme edustavat taipumuksiamme ja taipumuksiamme elämään, ihmisiä, myös itseämme kohtaan, ja ne hallitsevat asenteitamme ja muokkaavat persoonallisuutemme. Vasen energiakanava (Ida Nadi) antaa meille rakkauden tunteen ja emotionaalisen toiminnan, kun taas sydänchakra on puhtaan rakkauden ja myötätunnon lähde. Mitä vahvempia nämä chakrat ovat, sitä rakastavampia ja rakastettavampia persoonallisuuksia meistä tulee.

      Todellinen rakkaus tarkoittaa ehdotonta huolenpitoa ilman kiintymyksiä tai odotuksia. Kun todella rakastamme jotakuta, emme ole huolissamme odottaa mitään vastineeksi, koska se on ehdoton. Välitämme heistä olematta tarvitsevia tai riippuvaisia ​​heistä, samalla kun tihkumme positiivista energiaa heidän läsnäolostaan, mutta meillä on rajoitettuja pettymyksiä tällaisissa suhteissa. Todellinen rakkaus ei ole romanttista, vaan universaalia, voimakasta, syvempää kuin romantiikkaa, joka perustuu alempiin vaistoihin, kuten fyysiseen vetovoimaan tai pariutumistarpeisiin sen sijaan, että siitä tulisi voimakkaampia voimanlähteitä rakkaillemme samalla kun se on parantavaa ja energisoivaa sen sijaan, että se olisi toisinaan haitallista henkiselle hyvinvoinnille. kuten romantiikkaa joskus voi olla. Rakkaus eroaa myös himosta tai seksuaalisista tunteista, koska ne eivät muodosta itse rakkautta, vaan voivat syntyä siitä sen sijaan, että ne edustaisivat sitä itse. Todellinen rakkaus tarkoittaa anteeksiantoa, aivan kuin todellinen rakkaus täyttää meidät; anteeksiantamisesta tulee yleismaailmallista ja lähes välitöntä parantavien ominaisuuksiensa ansiosta, jolloin kaikki ihmettelevät, mitä tuo erityinen hehku on, aina kun he ovat lähellämme!


      Kiitos keinoäly. Näitä kysymyksiä kannattaa kysyä.
      ask.ai

      • Peto rakastaa toista petoa, mutta on armoton saaliseläintä kohtaan. Ihminen rakastaa toista ihmistä, mutta on armoton syömäänsä eläintä kohtaan ja ihminen voi olla peto toiselle ihmiselle. Tämä ilmenee pahan tekemisenä toista ihmistä kohtaan ja sotina.

        Se siitä väitteestä, että ihminen ei voi tehdä mitään pahaa vaan ainoastaan rakastaa ja on myötätuntoinen muita kohtaan.


    • Anonyymi

      <<Jotta sellainen Jumala sulla! :)<<<

      Et taida ymmärtää että Vanha testamentti on kokonaisuudessaan ennustusta Jeesuksesta ja opetusta Jumalan Pyhyydestä.

      Matt: 11:13 Sillä kaikki profeetat ja laki ovat ennustaneet Johannekseen asti;

      Jesaja: 6:5 Niin minä sanoin: "Voi minua! Minä hukun, sillä minulla on saastaiset huulet, ja minä asun kansan keskellä, jolla on saastaiset huulet; sillä minun silmäni ovat nähneet kuninkaan, Herran Sebaotin."

      • Eivätkö tanakhin kertomukset olekaan historiallisesti tosia?

        Eikö Jehova olekaan Jeesuksen taivaallinen isä?

        Eikö Jeesus olekaan Jumala?


    • Anonyymi

      Jumala tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme.

      • Anonyymi

        Ihminen ei voi olla Jumala eikä Jumala ole ihminen.

        Miten niin "Jumala tuli lihaksi"?

        Ihminen on kokonaan eri olevainen kuin Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen ei voi olla Jumala eikä Jumala ole ihminen.

        Miten niin "Jumala tuli lihaksi"?

        Ihminen on kokonaan eri olevainen kuin Jumala.

        Joh: 8:23 Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. 8:24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joh: 8:23 Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta. 8:24 Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

        Höpö höpö. Raamatun lauseiden lainaaminen on typerää eikä kerro mitään, kun ne eivät edes puhu aiheesta. Jeesus sanoo olevansa Kristus ja Jumalan poika, ei koskaan itse Jumala.

        Toorassa Herran enkeli sanoi "Minä olen se joka minä olen." Sekään ei ollut Jumala.

        Moni ihminen sanoo Raamatussa "Minä olen" mutta ei tietenkään ole Jumala. Suuresti sinä eksyt kun et tunne kirjoituksia etkä Jumalan voimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Raamatun lauseiden lainaaminen on typerää eikä kerro mitään, kun ne eivät edes puhu aiheesta. Jeesus sanoo olevansa Kristus ja Jumalan poika, ei koskaan itse Jumala.

        Toorassa Herran enkeli sanoi "Minä olen se joka minä olen." Sekään ei ollut Jumala.

        Moni ihminen sanoo Raamatussa "Minä olen" mutta ei tietenkään ole Jumala. Suuresti sinä eksyt kun et tunne kirjoituksia etkä Jumalan voimaa.

        Ei satanistit ole uskossa! Henki on kuolleessa tilassa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe