Miettikääs nyt vähän. Mitä väliä on sillä että että sähköauto ei kulje oikeassa elämässä WLTP rangea?
Tai että sen range pienenee vuosien kuluessa?
Oikeassa elämässä se täyttää kuskin tarpeen eli kulkee joka tapauksessa pisteestä A pisteeseen B. Ja joka kilometrin hinta on vain murto-osa polttiksen kuluista.
Ja sitten kun sähköautolla on ikää 15 vuotta niin se kulkee edelleen pisteestä A pisteeseen B vain murto-osalla polttiksien kuluista.
Ainoa ero tavis suomalaiselle on että lataa uuden sähköauton kaksi kertaa viikossa ja vanhan sähköauton joutuu lataamaan kolme kertaa.
Ja edelleen kilometrikustannus on vain murto-osan polttiksen kustannuksista.
Naurattaa nämä polttispolitrukkien surkeat provot
50
447
Vastaukset
- Anonyymi
Mutta jollain se kateus ja köyhyys pitää selittää ja kääntää hyväksi.
Toisaalta toisilla on tärkeää yrittää päästä pätemään edes jollain kun omat asiat ovat huonosti.- Anonyymi
Se että onko omat asiat taloudellisesti hyvin tai huonosti ei oikeastaan liity kovinkaan paljon siihen millaisia kirjoituksia ko. yksilön näppikseltä lähtee.
Aloittajana en halunnut mitenkään ottaa kantaa kenenkään materialisiseen taloudelliseen tilanteeseen. Ainoastaan polttispolitrukin henkiseen köyhyyteen. - Anonyymi
Ei noilla rangejutuilla ole minulle mitään merkitystä . Sillä on merkitystä , ettei sähköauto ole ainakaan halvempi vaihtoehto omistaa , kun ajan vuosittain vain n. 25 tkm . Diiseliin menee rahaa vajaa 1900 €/ vuosi .
- Anonyymi
Hehee, eipä ne polttoromutkaan koskaan kuluta niin vähän tosielämässä kuin mitä valmistaja lupaa. Niiden kohdalla ei vaan jostain syystä puhuta ihmeemmin mistään rangesta.
Sähkäautossa on se ero polttikseen ollut, että polttiksen kanssa joutui käymään bensiksellä lotraamassa sen syöpävaarallisen litkun kanssa. Nyt auto latautuu omassa pihassa, tai sitten kaupan pihassa sillä välin kun käy ostoksilla (22 kW AC). Kun tekee pidempää matkaa, niin täytyy joskus toisinaan käydä ottamassa hieman sitä kalliimpaa pikalataussähköä. Mutta aika harvoin, kyllä se kuuluisa range on enimmäkseen riittänyt kaupunkien välisiin matkoihin yms.- Anonyymi
En tiedä valmistajan lupauksista , mutta aina on diiselini " range " yli 1000 km tankkauksen jälkeen. Autossani on 52 litran tankki .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä valmistajan lupauksista , mutta aina on diiselini " range " yli 1000 km tankkauksen jälkeen. Autossani on 52 litran tankki .
Toteutuuko se esim. pätkäajossa on aivan toinen asia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toteutuuko se esim. pätkäajossa on aivan toinen asia.
Ja talvella se nokipaska ei edes lähde käyntiin, range 0 km...
- Anonyymi
"Hehee, eipä ne polttoromutkaan koskaan kuluta niin vähän tosielämässä kuin mitä valmistaja lupaa. Niiden kohdalla ei vaan jostain syystä puhuta ihmeemmin mistään rangesta."
Ei varmaan ole puhuttu, koska se ei millään tavalla ole ollut ongelma tai merkityksellinen asia auton käyttäjälle. Yleisesti kun se range on polttiksissa pidempi, ja rangen saa aina halutessaan maksimiin muutaman minuutin pysähdyksellä -> ei ole millään tavalla liikkumisen este tai rajoite joka pitäisi huomioida matkateossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toteutuuko se esim. pätkäajossa on aivan toinen asia.
Dieselin kulutukseen ei ajo-olosuhteet paljon vaikuta. Ne on bensavehkeen ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä valmistajan lupauksista , mutta aina on diiselini " range " yli 1000 km tankkauksen jälkeen. Autossani on 52 litran tankki .
Minulla oli dieselissä 70 litran tankki, mutta kaiken se vei mitä tankkiin lsitettiin. Verottajakin muisti minua vuosittain laskulla, joka liki tuplasi ajamisen kustannukset. Nykyinen autoni on kulkenut liki kokonaan halpaan aikaan ladatulla pörssisähköllä. Jos auto maksoikin hieman enemmän, on tuo hintaero kuitattu alle parissa vuodessa. Enhän minä millään tonnin katiskalla ajanut ennenkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Dieselin kulutukseen ei ajo-olosuhteet paljon vaikuta. Ne on bensavehkeen ongelmia.
Niin dieselin kulutus on paukkupakkasilla tasan nolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toteutuuko se esim. pätkäajossa on aivan toinen asia.
Kaupunki kulutus n 4,5 l /100 km . Kyllä toteutuu . Maantiellä helposti alle 4 / 100 km .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja talvella se nokipaska ei edes lähde käyntiin, range 0 km...
Miksi kommentoit , kun et näköjään autoista mitään tiedä .
- Anonyymi
Lapsityöläiset ovat turvallisissa oloissa kaivaneet kobolttia sinunkin akkuusi
- Anonyymi
WLTP range on niin fiinisti sanottu...
- Anonyymi
Samoin kuin WLTP-kulutus.
- Anonyymi
Olet se pikku nappula joka seuraa aikuisten keskustelua aidanraosta ja huutelee väliin.
- Anonyymi
Polttis tuo elämään vapautta. Sen takia ne syrjäyttivät sähköautot 1920-luvulla. Ongelma on energian varastoinnissa, ei voiman välityksessä.
- Anonyymi
Jos vapautta sinulle on olla öljy-yhtiöiden kynittävänä, hyvä on.
Minulle vapautta on se, että auto on aina ”tankattuna” kotipihassa, täysin vapaa huoltoasemista. - Anonyymi
Sähköauto tuo 5 kertaa enemmän vapautta, kun ajaminen on halpaa eikä auto seiso korjaamolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauto tuo 5 kertaa enemmän vapautta, kun ajaminen on halpaa eikä auto seiso korjaamolla.
Ei mulla seiso korjaamolla vaikka asentajat joskus aika kuumia ovatkin.
- Anonyymi
-70 luvulla minun polttiksen range oli alle 500km, -20 luvulla ei päästy lähellekkään sitä.
- Anonyymi
WLPCCCP ringerange on parasta olla kulkea hyvin alle 1, 11 s MPKH.
- Anonyymi
Pisteiden A ja B täytyy vain olla kovin lähellä toisiaan. Muutoin matka-aika moninkertaistuu kun pitää vähän väliä pissiä, kahvitella ja vaihtaa vaippoja.
- Anonyymi
Siis selkokielellä: Pitää lataustaukoja.
- Anonyymi
Entä jos kysymykseen liitetään myös piste D?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis selkokielellä: Pitää lataustaukoja.
Aivan, eivät polttomoottoriautoilijat koskaan pidä tuollaisia taukoja...
- Anonyymi
Sillä on aika pirustikin väliä jos ajaa muutakin kuin nurkka-ajoa. Ja tuo kerran kahdesti viikossa lataaminen on pelkkää propagandaa, jolla annetaan sähköautoilusta yliruusuinen kuva. Todellisuudessa autoa joutuu lataamaan vähintään joka toinen päivä, talvella päivittäin.
- Anonyymi
"Todellisuudessa autoa joutuu lataamaan vähintään joka toinen päivä, talvella päivittäin."
No onko tuo sitten joku ongelma? Polttiksiakin laitetaan lohkolämmittimen perään joka ilta eikä se ole teille mikän ongelma. Huvittaa lukea teidän sekavia soperruksia. - Anonyymi
Tuo tarkoittaa kilometreinä vähintään 70 tkm vuoteen jos ajatellaan että keskitason sähköautolla pääsee sen 200 km kelissä kuin kelissä.
Toki joku ajaa näinkin paljon. Toisaalta pieni motivaattori siihen lataamisen on se että noilla kilometrimäärillä polttoainekuluissa säästää vuodenkin aikana tuhansia euroja.
- Anonyymi
"Pisteiden A ja B täytyy vain olla kovin lähellä toisiaan. "
Sanotaan vaikka nyt että sata kilsaa. Valtaosa suomalaisista on järjestänyt asiansa sen verran fiksusti että arkielämä mahtuu sadan kilsan ympyrään. Jos pitää useasti istua enemmän auton ratissa niin sitten on tehnyt tyhmiä valintoja.
Auton ratin takana istuminen on pois oikeasta elämästä.- Anonyymi
Tässä on nyt kyse siitä yksinkertaisesta asiasta että nykyiset hyvät ja ison latauskyvyn ja riittävän toimintamatkan omaavat auto ovat NIIIN kalliita että useimmat kiukuttelijat eivät kykenisi hankkimaan sellaista edes velkarahalla...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä on nyt kyse siitä yksinkertaisesta asiasta että nykyiset hyvät ja ison latauskyvyn ja riittävän toimintamatkan omaavat auto ovat NIIIN kalliita että useimmat kiukuttelijat eivät kykenisi hankkimaan sellaista edes velkarahalla...
Joka vuosi käytettyjen markkinoille tulee enemmän ja enemmän taviksen budjettiin mahtuvia sähköautoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka vuosi käytettyjen markkinoille tulee enemmän ja enemmän taviksen budjettiin mahtuvia sähköautoja.
Mutta yhä vaan on yllättäen myös lisääntyvä määrä ihmisiä jotka eivät saa lainaa auton hankintaan, nämä sivut ovat heille mielipahan purkautumistie!
Kukaan, toistan: Lähes kukaan ei halua ostaa 2000- 2010 tai edes 2011- 2013 valmistettua sähköautoa koska jokainen jo tajuaa että tekninen kehitys on mennyt alalla valtavasti eteenpäin noiden vuosien jälkeen. Vaikka Suomessa(kin) uusia sähköautoja myytiin varsin vähän em. vuosina, on ymmärrettävää että silloiset ostajat haluavat eroon autostaan miltei hinnalla kuin hinnalla ja siksikin niiden hinnat mahtuvat "taviksenkin" budjettiin. Eri asia on, haluaako "taviskaan" ihan lyödä käsiänsä _askaan? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta yhä vaan on yllättäen myös lisääntyvä määrä ihmisiä jotka eivät saa lainaa auton hankintaan, nämä sivut ovat heille mielipahan purkautumistie!
Kukaan, toistan: Lähes kukaan ei halua ostaa 2000- 2010 tai edes 2011- 2013 valmistettua sähköautoa koska jokainen jo tajuaa että tekninen kehitys on mennyt alalla valtavasti eteenpäin noiden vuosien jälkeen. Vaikka Suomessa(kin) uusia sähköautoja myytiin varsin vähän em. vuosina, on ymmärrettävää että silloiset ostajat haluavat eroon autostaan miltei hinnalla kuin hinnalla ja siksikin niiden hinnat mahtuvat "taviksenkin" budjettiin. Eri asia on, haluaako "taviskaan" ihan lyödä käsiänsä _askaan?Tuollainen vanha katiska on vanha katiska liikkuu se sitten millä tahansa käyttövoimalla. Sähköautolla sentään on halpa ajella kun ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi bensaveroja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta yhä vaan on yllättäen myös lisääntyvä määrä ihmisiä jotka eivät saa lainaa auton hankintaan, nämä sivut ovat heille mielipahan purkautumistie!
Kukaan, toistan: Lähes kukaan ei halua ostaa 2000- 2010 tai edes 2011- 2013 valmistettua sähköautoa koska jokainen jo tajuaa että tekninen kehitys on mennyt alalla valtavasti eteenpäin noiden vuosien jälkeen. Vaikka Suomessa(kin) uusia sähköautoja myytiin varsin vähän em. vuosina, on ymmärrettävää että silloiset ostajat haluavat eroon autostaan miltei hinnalla kuin hinnalla ja siksikin niiden hinnat mahtuvat "taviksenkin" budjettiin. Eri asia on, haluaako "taviskaan" ihan lyödä käsiänsä _askaan?"Lähes kukaan ei halua ostaa 2000- 2010 tai edes 2011- 2013 valmistettua sähköautoa koska jokainen jo tajuaa että tekninen kehitys on mennyt alalla valtavasti eteenpäin noiden vuosien jälkeen. "
Tuon ikäisten autojen ostajat ymmärtävät etteivät saa uusinta tekniikkaa. Ei polttiksissa eikä sähköautoissa.
He ymmärtävät että kun budjetti on mitä on niin joutuu tekemään kompromissejä.
Autoilussa ja muussakin elämässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollainen vanha katiska on vanha katiska liikkuu se sitten millä tahansa käyttövoimalla. Sähköautolla sentään on halpa ajella kun ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi bensaveroja.
Tuon ikäinen polttis on vasta käyttöikänsä puolessavälissä, siksi sillä on rahallista arvoa, sähköauto on vastaavan ikäisenä ongelmajätettä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuon ikäinen polttis on vasta käyttöikänsä puolessavälissä, siksi sillä on rahallista arvoa, sähköauto on vastaavan ikäisenä ongelmajätettä.
Tuollaisen vanhan polttiskatiskan rahallinen arvo riippuu siitä paljon tankissa on bensaa, leimaa jäljellä ja kumeissa kulutuspintaa.
Tekniikan asiantuntijat ovat hyvin yksimieleisiä siitä että sähköautojen käyttöikä tulee olemaan pidempi kuin polttiksien. Alumiinirakenteet eivät ruostu ja sähkö-voimalinja on aivan törkeän paljon yksinkertaisempi kuin polttiksen. Siis ne oikeat ammattilaiset, ei nämä essonbaareissa istuvat ja jobbariliikkeiden renkaanpotkijat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisen vanhan polttiskatiskan rahallinen arvo riippuu siitä paljon tankissa on bensaa, leimaa jäljellä ja kumeissa kulutuspintaa.
Tekniikan asiantuntijat ovat hyvin yksimieleisiä siitä että sähköautojen käyttöikä tulee olemaan pidempi kuin polttiksien. Alumiinirakenteet eivät ruostu ja sähkö-voimalinja on aivan törkeän paljon yksinkertaisempi kuin polttiksen. Siis ne oikeat ammattilaiset, ei nämä essonbaareissa istuvat ja jobbariliikkeiden renkaanpotkijat.Voi voi, ai että ihan asiantuntijat :D
Joka ainut tavis, jopa lapsi tietää, ettei mikään akku kestä 21 vuotta, ei edes puolta siitä. - Anonyymi
Esim. työmatkat Hyvinkää-Helsinki-Hyvinkää on jo reilusti ulkona 100km:n.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuollaisen vanhan polttiskatiskan rahallinen arvo riippuu siitä paljon tankissa on bensaa, leimaa jäljellä ja kumeissa kulutuspintaa.
Tekniikan asiantuntijat ovat hyvin yksimieleisiä siitä että sähköautojen käyttöikä tulee olemaan pidempi kuin polttiksien. Alumiinirakenteet eivät ruostu ja sähkö-voimalinja on aivan törkeän paljon yksinkertaisempi kuin polttiksen. Siis ne oikeat ammattilaiset, ei nämä essonbaareissa istuvat ja jobbariliikkeiden renkaanpotkijat.On se voimalinja yksinkertainen joo . Sähkömoottori tai kaksi , alennusvaihde, vetoakselit . Olisko akku vielä voimalinjaa . Sitten on näitä invertterejä ja konverttereja ja tajuusmuuttajia . Esim . Konvertteri vanhaan Leaffiin maksaa 10 000 € . Ei mulla muuta .
- Anonyymi
Nissan Leaf, 40 kwh akulla, nyt ollut 1,5 vuotta käytössä ja 57 000 km ajettu, kohta toinen huolto. Akussa täydet palkit, ei mitään vaikeuksia toistaiseksi. Sijainti pohjois Oulu.
- Anonyymi
Itseasiassa sähköautolla keskiarvoiset kulutuslukemat toteutuvat pitkällä tähtäimellä melko hyvin. Sen siaan esimerkiksi dieselin alle 3l/100km WLTP lupaukset on silkaa myntimiesten puppua.
- Anonyymi
Valtio huomasi edulliset kilometrit :
https://www.is.fi/autot/art-2000010525007.html
Lisää tulee takuulla ennen 2030-lukua- Anonyymi
No ei tule. Suomi on niin EU mallioppilas, että tavoitteisiin on päästävä ja liikenne sähköistettävä joten sähköautoilun on oltava edullista ja houkuttelevaa. EU:ssa liikenne ei sähköisty vuoteen 2030 mennessä vaan tuo päivämäärä liukuu vielä moneen kertaan. Verotulot on kerättävä jostain muualta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei tule. Suomi on niin EU mallioppilas, että tavoitteisiin on päästävä ja liikenne sähköistettävä joten sähköautoilun on oltava edullista ja houkuttelevaa. EU:ssa liikenne ei sähköisty vuoteen 2030 mennessä vaan tuo päivämäärä liukuu vielä moneen kertaan. Verotulot on kerättävä jostain muualta.
Pöh, riittää kun sähköautoilu on hivenenkin edullisempaa polttomoottoreihin verrattuna.
Ennustan että vuonna 2030 on sähköauton käyttömaksu 1500-2000€ vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pöh, riittää kun sähköautoilu on hivenenkin edullisempaa polttomoottoreihin verrattuna.
Ennustan että vuonna 2030 on sähköauton käyttömaksu 1500-2000€ vuodessa.Ihan tosissasiko väität että 6 vuodessa koko suomen autokanta uudistu, vain unissasi.
Vaikka polttomoottoriautojen myynti lopetettaisiin nyt olisi suomen autokannasta vielä suurin osa polttomoottoriautoja vuonna 2030 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan tosissasiko väität että 6 vuodessa koko suomen autokanta uudistu, vain unissasi.
Vaikka polttomoottoriautojen myynti lopetettaisiin nyt olisi suomen autokannasta vielä suurin osa polttomoottoriautoja vuonna 2030Maailmassa on yli 1,1 mrd henkilöautoa. Onko 25000 -30000 uuden sähköauton vuosimyynnillä Suomessa suurikin merkitys johonkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pöh, riittää kun sähköautoilu on hivenenkin edullisempaa polttomoottoreihin verrattuna.
Ennustan että vuonna 2030 on sähköauton käyttömaksu 1500-2000€ vuodessa."Ennustan että vuonna 2030 on sähköauton käyttömaksu 1500-2000€ vuodessa."
Jos tuo toteutuu niin se tarkoittaa sitä että vuonna 2030 polttiksen käyttömaksu on 3.000-4.000€ vuodessa. Suomeen ei voi tästä eteenpäin koskaan tulla tilannetta että polttiksessa olisi pienemmät käyttömaksut/verot kuin sähköautoissa. Se on poliittisesti täysin mahdoton ajatus.
- Anonyymi
Maailma suurin automarkkina eli Kiina. Yli 50% uusista autoista on sähköautoja. Maailma sähköautoistuu siis hirveällä vauhdilla vaikka suomessa pistettäisiin pää pensaaseen pyllistäen ja annettaisiin arabin tulla takaapäin öljyinensä ;-)
Kyllä te polttispellet ootte todellisia fossiileja kun näe mitä on tapahtumassa. Otatte vaan arabilta perseeseen vaikka sattuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tilaisuuden perunut yrittäjä Eira Maijala vahvistaa Ylelle, että hän ei halunnut, että hänen yrityks
– Hän kertoi, että meille on varattu paikka jostain ihan muualta. Sitten hän kertoi, että se paikka on helvetti. Yrittä783866- 513460
Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille
Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en1103124- 1082444
Pitopalvelu yrittäjä teki ainoan oikean ratkaisun .
Emme saa suomea ja Haapajärven PIIRUAKAAN paremmaksi nostamalla moraalittomuuden edessä kädet pystyyn antautumisen ja531572- 801486
Tänään valtuustossa
Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa281468Lapsuus 50-60 luvulla
Oli ihanaa aikaa. Lapsi sai olla pieni pitkään. Ei joka tuutista työnnetty silmille ja korville Setaa ja muita sukupuoli1491205Kari Kanala paljastaa - Papin työhön paluu Myyrästä vaati "nollauksen" ensin: "Pitää siinä..."
Kari Kanala: ihminen, mies ja pappi. Kanala nähdään tänä syksynä tv:ssä Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa sekä Myyrä-ki221096Sinne eivät homot tule
Että tälläistä käytöstä tällä kertaa. Saattoväki odotteli sateessa kun yrittäjä saarnaa herran nimessä homoja ja lesboja2431043