Monta kuukautta miinuskaloreita, ei muutosta painossa tai mitoissa

Anonyymi-ap

Heips!
Pakko kokeilla onnea, jos täällä joku osaisi auttaa ja olis kokenut jotain vastaavaa. :( Oon siis nainen, 24v ja ANTEEKSI, kun tästä tuli niin pitkä teksti!

Mulle ei IKINÄ aiemmin ole käynyt tälläistä ja oon todella ärsyyntynyt ja hukassa. Etenkin, kun mulle jatkuvasti toistetaan sitä, että "sä oot täysin normaalipainoinen, älä mieti liikaa sun kehoa, vaan keskity elämään terveellisesti". En saa mistään ammattiapua tähän asiaan...

Eli olin lähes joka päivä koko maaliskuun kalorivajeella (-100-600) ja painoa lähti vain 900 grammaa, mitoissa vähän enemmän muutosta. Maaliskuun alussa painoindeksi oli siis melkein lievän ylipainon puolella.

Huhtikuussa alotin treenit PT:n kanssa ja sain ruokaohjelman pariks kuukaudeksi. Tässäkin miinuksia tuli melkein päivittäin (-200-600), mutta laihtumista ei edelleenkään tapahtunut juuri ollenkaan, mitoissakaan ei myöskään suurta muutosta huhtikuun ekan viikon jälkeen.

Nyt kesäkuussa (ei enää PT:tä) oon jatkanut terveellisesti syömistä ja liikkumista, miinuksia 100-600 päivässä, pari plussapäivää toki siellä täällä. Edelleen ei muutosta painossa tai mitoissa.

Ainoa muutos, mikä on tapahtunut on se, et mun rasvaprosentti on pienentynyt maaliskuusta vähän yli yhden prosenttiyksikön mut lihasmassa ei oo lisääntynyt. Eli mikä hitto siellä on täytteenä, kun rasvaa kuitenkin on lähtenyt jonkun verran, mut paino ja mitat ei muutu? Uusimman kehonkoostumuksenkin (kesäkuun alussa) mukaan vettä oli varastoituneena vähän vähemmän kuin edellisellä mittauskerralla eli tuolloin maaliskuussa, joten ei pitäisi olla mitään jäätävää vesipainoakaan.

Taustaa:
- Syön kolme ateriaa päivässä plus välipalan ennen treeniä (kalorit noin 1700-2000)
- Syön 90% ajasta terveellisesti ja vegaanisti, loppuajasta saattaa olla maitotuotteita ja välillä esim. pakastepizza. Lihaa en syö.
- Juon vettä vähintään 2 litraa päivässä
- Vältän ylimääräistä suolaa
- Urheilen monipuolisesti useita kertoja viikossa (tanssi, HIIT, kehonpainotreenit ja kävely). Lepopäivisin yleensä tyyliin 1h rauhallista kävelyä, ei mitään tehokasta kävelyä siis!
- Ei kilpirauhasen vajaatoimintaa tai ruoka-aineallergioita
- Luonnostaan korkea kolesteroli, ei muita terveysongelmia
- Unta saan riittävästi
- Ei stressiä muuten paitsi nyt muutamana edellisenä viikkona vähän
- Ei hormonaalista ehkäisyä ja normaali kierto

Ymmärtäisin tämän, jos olis kyse siitä, että olisin pudottanut lyhyessä ajassa paljon painoa ja nyt olis se perinteinen jumitus. Mutta mulla tää jumitus on ollut päällä jo ihan ensimmäisestä kuukaudesta alkaen niin en voi käsittää tätä!

Eikö ihan terveellinen syöminen ja liikkuminen oikeasti sitten vain riitä mun keholle? Geenitestin mukaan (jos näihin voi luottaa) mulla ei pitäisi olla geneettisesti mitään, mikä estää laihdutuksen ja ilmeisesti esim. ketoruokavalio ei toimi mulla niin hyvin kuin joillakin.

Haluaisin kuitenkin sellaisen elämäntavan, joka kantaa pitkälle eli ei mitään keto tms dieettiä, mutta ottaa pannuun, kun minkäänlaista kiinteytymistäkään ei ole havaittavissa ja paino huitelee edelleen muutaman kilon päässä lievästä ylipainosta... :( Kaikki apu ja tsempit on siis tarpeen!

24

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Syöt täysin oikein jos kalorit on 1700-2000 päivässä.
      Jos et ole yhtään laihtunut niin se johtuu vain siitä että sinulla ei ole TODELLISUUDESSA yhtään kalorivajetta.

      Ala harrastamaan pitkäkestoisia pyörälenkkejä vähintään 2,5- 3 tuntia päivässä mahdollisimman suurella teholla ja osta kotiin hyvä juoksumatto jolla voi harrastaa lisää liikuntaa.
      - kuntoilusta riittää että pulssi on välillä 100-110 ja välillä vähän enempi.
      Toinen vinkki on jättää herkuttelu ja iltasyönti vähemmälle,niitä ei tarvitse lopettaa kokonaan.

      • Anonyymi

        Hei, kiitos vinkeistä! :)

        Ongelma on vähän se, että jos tästä vielä liikun enemmän niin mulla tulee tosi kova nälkä, heikotus, väsymys, unettomuus ja kaikki perus liiallisen kalorivajeen "oireet". :( Senkin takia olen vähän hämilläni siitä, mitä mun keho oikein haluaa multa... Mulla siis päivittäinen kulutus on noin 2200-2400 kaloria, välillä sitten vähän enemmän.

        Iltaisin en tosiaan syö ollenkaan eli syön viimeisen kerran noin klo 17.30-18 välillä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, kiitos vinkeistä! :)

        Ongelma on vähän se, että jos tästä vielä liikun enemmän niin mulla tulee tosi kova nälkä, heikotus, väsymys, unettomuus ja kaikki perus liiallisen kalorivajeen "oireet". :( Senkin takia olen vähän hämilläni siitä, mitä mun keho oikein haluaa multa... Mulla siis päivittäinen kulutus on noin 2200-2400 kaloria, välillä sitten vähän enemmän.

        Iltaisin en tosiaan syö ollenkaan eli syön viimeisen kerran noin klo 17.30-18 välillä!

        Se ei ole normaalia,sinulla on raudan puute ja varmasti myös proteeninpuute,kummatkin väsyttää.

        Itsellä ei tule mitään väsymystä ja pystyn olemaan 2-3 kertaa pienemmällä kalorimäärällä silloin kun liikun paljon
        Proteenit saan lihasta,ja raejuustosta,sekä vähän täysjyväleivästä.
        Raudan verituotteista ja lisäksi syön rautatabletteja.
        Rautaa saa aika hyvin myös punaisesta lihasta mitä syön aika paljon

        Tässä yksi raudanpuutejuttu
        https://youtu.be/OGYdcyr4zBY?si=dnB-vD9fO3JAPTrg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei ole normaalia,sinulla on raudan puute ja varmasti myös proteeninpuute,kummatkin väsyttää.

        Itsellä ei tule mitään väsymystä ja pystyn olemaan 2-3 kertaa pienemmällä kalorimäärällä silloin kun liikun paljon
        Proteenit saan lihasta,ja raejuustosta,sekä vähän täysjyväleivästä.
        Raudan verituotteista ja lisäksi syön rautatabletteja.
        Rautaa saa aika hyvin myös punaisesta lihasta mitä syön aika paljon

        Tässä yksi raudanpuutejuttu
        https://youtu.be/OGYdcyr4zBY?si=dnB-vD9fO3JAPTrg

        Niin siis väsymys yms alkaa siinä kohtaa, kun kalorivaje alkaa huidella tuhannessa. Labrat on otettu ja raudan osalta ei ole puutteita. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis väsymys yms alkaa siinä kohtaa, kun kalorivaje alkaa huidella tuhannessa. Labrat on otettu ja raudan osalta ei ole puutteita. :)

        Se pitää silloin vain liikkua VAIKKA väsyttää.
        Se väsymys on vain sen merkki että rasva palaa.
        Jos silloin alat syömään laihdutus pysähtyy välittömästi.
        Eli se pitää vain kestää kaikki väsymykset yms paineet päässä.

        Jos laihdutus olisi helppoa lihavia ihmisiä ei olisi ollenkaan 😦


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se pitää silloin vain liikkua VAIKKA väsyttää.
        Se väsymys on vain sen merkki että rasva palaa.
        Jos silloin alat syömään laihdutus pysähtyy välittömästi.
        Eli se pitää vain kestää kaikki väsymykset yms paineet päässä.

        Jos laihdutus olisi helppoa lihavia ihmisiä ei olisi ollenkaan 😦

        No huh huh, kuulostaa kyllä siltä, että ei oo oikein terve suhtautuminen liikuntaan. :') Välilä totta kai pitää tehdä vaikka ja mitä, vaikka väsyttäisi, mutta tosiaan itse oon myös ihan normaalissa painoindeksissä eli en ole varsinaisesti lihava. Harmittaa vaan, kun treenin ja terveellisesti syömisen tulokset ei näy.

        Liika liikunta satuttaa kehoa ihan siinä missä huono syöminen tai liikkumattomuuskin! Sen takia ammattiurheilijatkin joutuu lopettamaan uransa poikkeuksellisen nuorina muuhun väestöön verrattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, kiitos vinkeistä! :)

        Ongelma on vähän se, että jos tästä vielä liikun enemmän niin mulla tulee tosi kova nälkä, heikotus, väsymys, unettomuus ja kaikki perus liiallisen kalorivajeen "oireet". :( Senkin takia olen vähän hämilläni siitä, mitä mun keho oikein haluaa multa... Mulla siis päivittäinen kulutus on noin 2200-2400 kaloria, välillä sitten vähän enemmän.

        Iltaisin en tosiaan syö ollenkaan eli syön viimeisen kerran noin klo 17.30-18 välillä!

        "Iltaisin en tosiaan syö ollenkaan eli syön viimeisen kerran noin klo 17.30-18 välillä!"

        Siinä se vika.Minä TIEDÄN miten laihtuu.Pitää syödä klo 22.00 kunnon ateria 565 si kaloria ja yöllä jotain pientä kuten kaakauta ja kanelikorppuja ja muutama fasupala klo 01.00. Päälle kakkukahvit 3mesti päivässä.Karkkipussien päälle kirjoita ELÄ OTA ja syö niitä VAIN kun tekee mieli ei kuitenkaa enempää kuin 450 g päivässä.Vaniliajäätelyä 800 g yöllä jolloin se ei LIHOTA.Olen 40 vuotta laihduttanut joten tiedän laihdutuskuurista kaiken. Aamupalaa en ole koskaan syönyt enkä syö nytkään. Kakkukahvit ja kääretorttu riittää.Veitsenterävät vatsalihakset tulee jo viikon kuluttua.Nyt alkaa uusi kuuri kun juoksen 31 tuntia joka päivä juoksumatolla ennen kevyitä töitä ja kevyitten töitten jälkeen 3me tuntia. Samalla katson yuotude fideoita. Parvekkeen ovi auki ja tuuletin päälle ja käytä OIKEITA mononlämmittimiä eikä mitään rimpuloita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siis väsymys yms alkaa siinä kohtaa, kun kalorivaje alkaa huidella tuhannessa. Labrat on otettu ja raudan osalta ei ole puutteita. :)

        "Niin siis väsymys yms alkaa siinä kohtaa, kun kalorivaje alkaa huidella tuhannessa. "

        Kalorivaje on ihan hyvä tavoite, ilman sitä ei laihdu.

        Mutta vielä pitää pilkkoa tuo syöty energia kolmeen osaan: hiilihydraatit, proteiinit ja rasva.
        Proteiinit on pakollisia, noista kahdesta voi tinkiä.

        Jos siis olet vaan syönyt vähemmän, laskee proteiinienkin määrä ja siitä seuraa nälkä.

        Suosittelen että pudotat hiilareiden määrää ainakin 10%, rasvan määrää ainakin 10% ja nostat proteiinin määrää ainakin 10%.

        Juu, vaikea noita on muuttaa tarkasti jos ei tiedä mikä on ollut tilanne aiemmin, mutta sanotaan yksinkertainen ohje: syö proteiinipitoisempaa ruokaa.


    • Anonyymi

      Kaloreiden laskeminen on typerää.
      Ihmisen pitää syödä riittävästi ja 5 kertaa vuorokaudessa, mutta oikein. Aamulla ja aamupäivällä pitää saada energiaa, eli hiilihydraatteja riittävästi ja iltaa kohden vähemmän. Illalla pääosin proteiinipitoista ruokaa ja vihanneksia ja kasviksia riittävästi. Jos liikaa tinkii ruuasta, niin elimistö menee sekaisin ja menee säästötilaan, eikä painonpudottajan tai jos putoaa, niin painoa nousee takaisin ja enmmänkin. Hakeudu sellaisen lääkärin vastaanotolle jolla on osaamista painonhallinnasta. Isojen terveystalojen lääkäreistä heitä löytyy ja he kertovat erityisosaamisensa yleensä firman sivuilla, esim. Terveystalo ja Pihlajalinna.

      • Anonyymi

        Ei niistä mitään apua ole,kyllä se tieto pitää hakea aivan muualta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niistä mitään apua ole,kyllä se tieto pitää hakea aivan muualta.

        Juu samaa mieltä ja itse en edes saa apua, kun painoindeksi on normaalin sisällä. :/

        Tosiaan syön ihan tavallista, terveellistä ruokaa useita kertoja päivässä ja makroja tsekkaan viikkotasolla, että tulee tarpeeksi kaikkea. Ja kalorimääräisesti perus laihduttajan määrät eli en ole millään nälkäkuurilla...


      • Anonyymi

        Minulla on kohta veitsenterävät vatsalihakset.


      • Anonyymi

        Ei tarvitse syödä viittä kertaa päivässä (esim. 3 ateriaa voi olla jollekin hyvä) ja ei kannata syödä jos ei ole yhtään nälkä.


    • Anonyymi

      Ala syömään hedelmätoffeeta 250 g päivässä fasupaloja ja maradou sukkaata ja yöllä pitää syödä KERMAJÄÄTELÖÄ. Näistä pitää tulla 4000 kaloria. Osta orbi trek hiihtolaite minullakin on ollut pesuhuoneessa 10 vuotta käyttämättömänä.Osta hyvät akkukäyttöiset mononlämmittimet kirpputorilta halvalla.

    • Anonyymi

      Ainoa varmuudella oikeaksi havaittu ja suositeltu tapa on valita ruokansa oikein ja pitää päiväkirjaa ruokailustaan. Päiväkirja (tai vastaava app) on ainoa luotettava seurata omaa energiansaantiaan: ihmisellä on tapana valehdella ruuasta itselleen. Keittiövaaka, desin mitta ja tuoteselosteiden tunteminen on täysin pakollista. Rutiinin jälkeen asioita oppii "näkemään", ei ennen sitä.

      Jos kulutus on suurempi kuin energiansaanti, laihtumista tapahtuu pakosti. Laihtumisessa voi tapahtua hyppäyksiä, ja jotta säästöliekiltä voisi välttyä, pitkäaikaisesti ei pidä alittaa omaa perusaineenvaihduntaansa, joka on keskimäärin välillä 1000 - 1200 kaloria päivässä.

      Tärkeintä on ruoka, kaikki sen päälle tapahtuva liikunta, rehkiminen ja hikoilu on ns. kotiin päin.

      Parhaat elintarvikkeet juuri sinulle, ja joista päivän energia lasketaan:

      - Kasvikset, vihannekset ja marjat lähes rajattomasti eli kyllästymiseen saakka, samoin perunaa, lisäksi hedelmiä rajoitetusti;
      - Runsaskuituiset täysjyväviljat (pastat, puurot, leivät ja sokerittomat murot);
      - Herneet, pavut ja muut palkokasvit;
      - Pähkinät, siemenet ja kasviperäiset rasvat suurin rajoituksin;
      - Rasvaton tai vähärasvainen liha, kala, kana, kananmuna, katkaravut ja muut merenelävät + lohi tai makrilli vähintään 100 - 200 g/vrk;
      - Rasvattomat ja vähäsuolaiset leikkeleet;
      - Alle 5 % rasvaa sisältävät juustot, rahkat ja maitovalmisteet:
      - Rasvaton maito ja piimä;
      - Proteiinivalmisteet sekä kasviproteiinituotteet;
      - Vesi, kahvi ja tee sekä keinomakeutetut juomat.

      Energiaa ei pidä saada muista elintarvikkeista (valkoiset jauhotuotteet kuten leivät, pullat, pastat ja sämpylät, sipsit, sokerit, juomat, karkit, rasvaiset lihat + juustot + voi + margariini, friteeratut tuotteet jne.) kuin satunnaisesti.

      Jos kalorivajetta saa muodostumaan - liikkuen tai liikkumatta - 1000 kaloria vuorokaudessa, keskimääräinen laihtuminen on 1 kilo viikossa.

      • Anonyymi

        Joo, oon jo vuosia käyttänyt FatSecretiä ja tosiaan pari kuukautta tein myös PT:n kanssa töitä eli sieltä tuli mulle räätälöity ruokaohjelma, mutta silti mun keho ei suostunut päästämään painosta tai mitoista irti.

        En tosiaan syö lihatuotteita ollenkaan ja maitotuotteita vain vähän, koska ne aiheuttaa kehossa tulehdustilaa. "Mistä sä sitten saat proteiinia?!" Monipuolisesti eri vegaanista lähteistä ja makrojen perusteella riittävästä suhteessa hiilareihin ja rasvaan.

        Eli perus ravinto-oppi ei auta enää mua valitettavasti... :/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, oon jo vuosia käyttänyt FatSecretiä ja tosiaan pari kuukautta tein myös PT:n kanssa töitä eli sieltä tuli mulle räätälöity ruokaohjelma, mutta silti mun keho ei suostunut päästämään painosta tai mitoista irti.

        En tosiaan syö lihatuotteita ollenkaan ja maitotuotteita vain vähän, koska ne aiheuttaa kehossa tulehdustilaa. "Mistä sä sitten saat proteiinia?!" Monipuolisesti eri vegaanista lähteistä ja makrojen perusteella riittävästä suhteessa hiilareihin ja rasvaan.

        Eli perus ravinto-oppi ei auta enää mua valitettavasti... :/

        Sinä olet sitten täysin erilainen kuin muut ihmiset, ja siitä pahoittelut.

        Sinua voi auttaa vain erikoislääkäri.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet sitten täysin erilainen kuin muut ihmiset, ja siitä pahoittelut.

        Sinua voi auttaa vain erikoislääkäri.

        Tuskin, vaikka tiedänkin et mulla on tosi huono aineenvaihdunta ihan yleisesti. :/ Sen takia mietinkin, että onko kellään muulla kokemusta samanlaisesta ongelmasta, kun muutenhan olisin saanut tän ratkaistua jo aikoja sitten...


    • Anonyymi

      Voi olla että olet aikaisempien dieettien jäljiltä säästöliekillä kuluttaen normaalia vähemmän, joten et ole ollut miinuskaloreilla.

      • Anonyymi

        Tätä oon miettinyt, mut toisaalta en oo ollut dieetillä piiiitkään aikaan ennen tätä vuotta ja myös viime vuonna söin silleen perus järkevästi. Kehonkoostumusmittauskin arvio mun aineenvaihdunnan ihan normaaliksi, mut ehkä pitäis käydä sellaisessa kunnon testissä, jossa tsekataan vaan nimenomaan kulutus. 🤔 Ja sit jotain reverse diet tyyppistä juttua...


    • Anonyymi

      Proteiinia saa jos suostuu juomaan EAA aminohappojuomaa. Kannattaa ostaa maustettua jauhetta. Toinen vaihtoehto on sekoittaa se mehuun. Ja ei kannata ottaa mitään missä on lisättyjä hiilareita! Syö urheilun jälkeen sitten vähän, eli esim. 1 maustamaton jugurtti (2 dl). Tee ruokapäiväkirjaa Fineliin (se on ilmainen palvelu), jotta selvität saatko ravinnostasi kaikkea tarpeeksi.

    • Anonyymi

      Entä onko sinulta otettu kilpirauhaskokeet? Sekä TSH että T4 pitää mitata jos ei ole mitattu.

    • Anonyymi

      Jatka syömistä terveellisesti. Et kertonut painoindeksiäsi. Syy siihen on luultavasti se, että se on alle 25:n, joka on ylipainon alaraja.

    • Anonyymi

      "Tuskin, vaikka tiedänkin et mulla on tosi huono aineenvaihdunta ihan yleisesti."

      No et sinä ihan "tavallinen" ihminen ole tässä asiassa, jos painosi ei laske, vaikka kaloreitasi on runsaasti rajoitettu.

      Moni voisi väittää, että sinulla ei ole kalorivajetta vaan väärin on laskettu. Ihmisillä on tapana kaunistella syömisiään.

      Hae apua asiaasi erikoistuneelta lääkäriltä, ei miltään yleispuoskarilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe