Menee vaikeeks oudolla paikkakunnalla ryhmittyminen

Anonyymi-ap

Onko palstalaiset matkustaneet jollekin toiselle paikkakunnalle ilman navigaattoria, et pitää googlesta katsoa kotona mistä risteyksestä pitää kääntyä ja mille liittymälle liittyä.
Serkku asuu etelä suomessa ja katsoin sinne reittiä, jossa pitää ryhmittyä moottoriteille oikeasta rampista.
Ei se niin helppoa ole paikanpäällä ryhmittyä, vaikka google mapsista olis katunäkymästä katsonut, että millainen on risteys ja mihin mennä, niin paikanpäällä tilanne näyttää aivan erilaiselta.
Se on ajettava sitä liittymää pitkin, vaikka huomais, et nyt mentiin väärään, niin ei sieltä voi takaisin kääntyä, jos ollaan moottoritiellä.
Ajettiin liittymästä vahingossa ohi, josta olis pitänyt kääntyä ja sitten sitä ollaankin hukassa ja on vaan ajettava moottoritietä, kunnes ensimmäinen erkaantumis kaista tulee, muuten se on menoa Helsinkiin saakka, kun Poriin piti kääntyä.
Meikäläisen tuurilla menee kyllä väärälle tielle.

Kesällä menin mansikoita keräämään ja google mapsista katoin paikan, mistä pitää kääntyä ja kuinka pitkästi ajaa.
Kääntymispaikka näytti selvältä google mapsista, mutta paikanpäällä olikin, että mansikakpaikan pikkutie tulikin yllättävän äkkiä, eikä niin selvästi näkyvillä.
Lisäksi taakse alkoi kertymään autoja ja kun hidasti vauhtia, niin autot tunkivat puskuriin, että mitäs siinä hidastelet ja kääntymiskohdassa oli senerran vauhtia, että meinasi mennä kääntyminen pitkäksi ja ojan puolelle.
Mikä *ittu siinä on, että tuollaisissa tilanteissa kertyy autoja perään, vaikkei koko matkalla olisi ainuttakaan autoa perässä, niin silloin kuin täytyy hidastaa ja yrittää etsiä sitä sivutietä, niin on kymmeniä autoja perässä juuri silloin, kun koko matkalla ei ole ollut ainuttakaan.

46

270

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saksassa olen todennut, että maan suurin paikkakunta on Ausfart, sillä moottoritieltä pääsee sinne kaikkialta.

      • Anonyymi

        Hahah!


      • Juu ja joka paikkakunnan pääkatu on nimeltään Einbahnstrasse.


      • scrg kirjoitti:

        Juu ja joka paikkakunnan pääkatu on nimeltään Einbahnstrasse.

        Ja Pariisissa pärjää jos on kunnollinen kartanlukija ja niin iso auto, etteivät paikalliset uskalla kokeilla kummalla on kestävämmät pellit (siellä on hirmuisesti kolhittuja autoja).

        (Olen ajanut myös Lontoossa ja briteillä on epästandardeja liikennemerkkejä, joita ei voi heti ymmärtää. Liikenneympyräkin siellä oli ensimmäisellä kerralla jokseenkin hämmentävä tilanne.)


      • Anonyymi
        buddy-love kirjoitti:

        Ja Pariisissa pärjää jos on kunnollinen kartanlukija ja niin iso auto, etteivät paikalliset uskalla kokeilla kummalla on kestävämmät pellit (siellä on hirmuisesti kolhittuja autoja).

        (Olen ajanut myös Lontoossa ja briteillä on epästandardeja liikennemerkkejä, joita ei voi heti ymmärtää. Liikenneympyräkin siellä oli ensimmäisellä kerralla jokseenkin hämmentävä tilanne.)

        Niin. Ne Britithän ajaa väärinpäin ja väärällä puolella.

        >simiti<


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Ne Britithän ajaa väärinpäin ja väärällä puolella.

        >simiti<

        Mut ratti niillä on oikealla puolella😉 sitä en väitä, että meillä olisi väärällä puolella.


    • Anonyymi

      Ei tuossa ole mitään ongelmaa tai hätää. Päätät vaan jo kotona jämptisti, että tuosta kohdasta minä prkl ryhmityn oli mikä oli, ja sitten teet niin!

      Ajat vaan reippaasti rinta rottingilla. Aina voi ajaa myös takaisin päin. Siis sekä eteenpäin että ottaa myös peruutusvaihteen. Tärkeintä on olla hyvin päättäväinen vaikka olisi mikä aasivankkuri takana.

      Hyvä siitä tulee. Nyt vaan kuskinpenkille ja hop.

    • Anonyymi

      Minähän itse ajelen katselemalla linnunrataa ja muita luonnonmerkkejä. Koskaan millään mapsilla mitään tehnyt. Mansikankeruupaikkani ja reitin puutarhalle muistan muurahaispesien lukumäärästä. Tsemppiä kaikille kesäretkeilijöille!

    • Anonyymi

      Ja siis jos tuntuu sillä hetkellä liian vaikealta ryhmittyä niin unohda se ryhmittyminen. Ei sitä tarvii tehdä.

    • Anonyymi

      Ihan tuttua hommaa, yleensä menee kaikki risteykset ohi ja reagoin vasta Vallisaaren ja Harmajan luotsiaseman välissä. Lappeenranta on mennyt aikaa sitten ohi.

      • Anonyymi

        Sitä paitsi kun pohjoisesta tullaan etelään, se viettää alaspäin kovempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä paitsi kun pohjoisesta tullaan etelään, se viettää alaspäin kovempaa.

        Rullaati rullaa 🚗💨


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä paitsi kun pohjoisesta tullaan etelään, se viettää alaspäin kovempaa.

        Painovoima sen selittää, ei muu? Mut asiaan, ennakoiva ajaminen helpottaa aina liikenteessä, myös itselle vieraassa kaupungissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painovoima sen selittää, ei muu? Mut asiaan, ennakoiva ajaminen helpottaa aina liikenteessä, myös itselle vieraassa kaupungissa.

        Jep: kannattaa lähteä kohteeseen pari viikkoa aiemmin.


    • Anonyymi

      Pyydä serkkuasi tulemaan seisomaan siihen oikean rampin kohdalle. Kyllä hän ymmärtää, että maalta tässä tullaan.

      • Anonyymi

        Tämä on ihan tapana täällä maalla, että tullaan vastaan. 🌿


    • Anonyymi

      Jyväskylän kaupungin ohitus on tosi vaikea. Se on kuin slalomrinne ilman keppejä. Siellä on yks petollinen keskikaista. Sitä ei löydä millään ja jää ikuisiksi ajoiksi Jyväskylään! Olen nähnyt oikeasti kaksi painajaista etten pääse Jyväskylän keskustasta ikinä ulos vaikka olisin halunnut Tampereelle. Sitten piti vaihtaa kirjatkin jo Jyväskylään. Tämä on varmaan kaupungin keksintö, että väestömäärä lisääntyisi pysyvästi?

      • Anonyymi

        Siellä mistä pitää kääntyä Tampereelle, lukeekin Lutakko tjms. Se on tosi hämäävä. Kaistanvaihto on tehtävä tosi nopeasti, tai joutuu keskusta kautta koukkaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä mistä pitää kääntyä Tampereelle, lukeekin Lutakko tjms. Se on tosi hämäävä. Kaistanvaihto on tehtävä tosi nopeasti, tai joutuu keskusta kautta koukkaamaan.

        En satu millään.


    • Anonyymi

      Ei noi navit kauaa ole vielä olleet käytössä.

      Vielä parikymmentä vuotta sitten kaikki reitit katsottiin kartoista, joko ostokartoista tai puhelinluetteloiden kartoista.

      Eikä muuten kestä kauaa kun joudutaan taas seikkailemaan paperikarttojen avulla. Itänaapuri alkaa tekemään kiusaa. Mulla on jaksavamman ajan suunnitelmana keräillä kaikki tärkeimpien alueiden kartat sitä aikaa silmällä pitäen. Valitettavasti isävainaan kartta-aarteista ei ole enää juurikaan apua nykypäivänä.

      xLiner

      • Anonyymi

        Autoilijan tiekartasto (300 sivua ja 3 kg) on minulla ainakin yhä autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijan tiekartasto (300 sivua ja 3 kg) on minulla ainakin yhä autossa.

        Joskus on helkutin vaikea plärätä sitä kun pitäs kääntää rattiakin.


      • Anonyymi

        Minä olen kyllästyt naviin. Ukko tai akka mäkättää siinä, ei usko mitään ja meillä menee sen kanssa aina väittelyksi. Viimeksi kun vaihdoin autoa, sen sisällä oli pysyvä saksalainen mäkättäjä kojelaudassa. Koko kesäloma meni Aufwiederseheniä huutaessa. 😡


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijan tiekartasto (300 sivua ja 3 kg) on minulla ainakin yhä autossa.

        Taisi olla kallis aikoinaan?

        Ainakin täällä päin uusia asuinalueita ja teitä on rakennettu aivan tolkuttomasti muutamassa vuosikymmenessä, vanhaa purettu. Vanhat maamerkitkin kaivettu tasalle tai täytetty.

        Osa pääteistä niistä kartoista voisi vielä löytyä. Tai ehkä ne ovat nykyään sivuteitä...

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen kyllästyt naviin. Ukko tai akka mäkättää siinä, ei usko mitään ja meillä menee sen kanssa aina väittelyksi. Viimeksi kun vaihdoin autoa, sen sisällä oli pysyvä saksalainen mäkättäjä kojelaudassa. Koko kesäloma meni Aufwiederseheniä huutaessa. 😡

        V*ttu viime kesänäkin matka päätyi Turun saaristossa lautan kautta saareen eikä paluulauttaa tullut enää illalla, ei ollut mitään tehtävissä, oli vaan Kustavissa. Ei mitään luottamusta teknologiaan! Sitä paitsi miksi ”rengasreitillä” on umpikuja kun minusta ”rengasreitti” on ympyrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taisi olla kallis aikoinaan?

        Ainakin täällä päin uusia asuinalueita ja teitä on rakennettu aivan tolkuttomasti muutamassa vuosikymmenessä, vanhaa purettu. Vanhat maamerkitkin kaivettu tasalle tai täytetty.

        Osa pääteistä niistä kartoista voisi vielä löytyä. Tai ehkä ne ovat nykyään sivuteitä...

        xLiner

        Olihan se. Ja yhäkin, kuten varmaan myös sinä muistat, se on varsin vaikuttava kolossaalinen näky. Luottamussuhde tähän kartastoon tuntuu jo kouriintuntuvasti sen painossa. Nykyisin kirja luokitellaan kaiketi siten, että hetkillä jolloin sitä ei käytetä, sen täytyy matkustaa koirahäkissä auton takaosassa.

        Kyllä se vielä paikkansa pitää. Muutamasta pysyvämmästä maamerkistä voi ottaa nuppineuloilla suuntiman. Kuten Näsinneula, Vuoksi, Puijon torni ja Pielinen. Kaikki ne ovat vielä paikoillaan ja tiet niiden ympärillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan se. Ja yhäkin, kuten varmaan myös sinä muistat, se on varsin vaikuttava kolossaalinen näky. Luottamussuhde tähän kartastoon tuntuu jo kouriintuntuvasti sen painossa. Nykyisin kirja luokitellaan kaiketi siten, että hetkillä jolloin sitä ei käytetä, sen täytyy matkustaa koirahäkissä auton takaosassa.

        Kyllä se vielä paikkansa pitää. Muutamasta pysyvämmästä maamerkistä voi ottaa nuppineuloilla suuntiman. Kuten Näsinneula, Vuoksi, Puijon torni ja Pielinen. Kaikki ne ovat vielä paikoillaan ja tiet niiden ympärillä.

        Kun viimeksi ajelin Tampereella, kaikki tiejärjestelyt olivat muuttuneet Särkänniemen ja Näsineulan puoleisella osalla. On tunnelia ja tekosaarta ja kymmenen risteävää kaistaa 😵‍💫

        Venäjän rajalla paikat ovat säilyneet paremmin viime vuosisataa vastaavasti. Sinne ei ole niin imua muutenkaan.

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun viimeksi ajelin Tampereella, kaikki tiejärjestelyt olivat muuttuneet Särkänniemen ja Näsineulan puoleisella osalla. On tunnelia ja tekosaarta ja kymmenen risteävää kaistaa 😵‍💫

        Venäjän rajalla paikat ovat säilyneet paremmin viime vuosisataa vastaavasti. Sinne ei ole niin imua muutenkaan.

        xLiner

        No itärajalla olen lisännyt tussilla pari poteroa pääväylien kylkeen.

        Vai niin. Vai on se sitten Tamperekin mennyt Jyväskylästä mallia ottamaan. Ja niin, onhan siellä se stanan ratikkalinjakin. Mitä ne sillä tekee, tuli vaan tavallisen matkaajan haitaksi. V*ttu veturi puuskuttaa perässä kun yrität Atlasta selata ja jäätelöä syödä. Kyllä on Tampereen tonttikin pilalle mennyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun viimeksi ajelin Tampereella, kaikki tiejärjestelyt olivat muuttuneet Särkänniemen ja Näsineulan puoleisella osalla. On tunnelia ja tekosaarta ja kymmenen risteävää kaistaa 😵‍💫

        Venäjän rajalla paikat ovat säilyneet paremmin viime vuosisataa vastaavasti. Sinne ei ole niin imua muutenkaan.

        xLiner

        Nykyisin se keskustan ratikka vastaa entistä Särkänniemeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyisin se keskustan ratikka vastaa entistä Särkänniemeä.

        No sekin vielä... 😅

        xLiner


    • Oliks teillä sellasta tiekartasto Pohjolaa, se oli jostain 80 luvulta? Siinä oli kaikki pohjoismaat, että siitä se oli hyvä. Mä käytin sitä vielä 2008 ja ihan hyvin sillä selvisin. Västeråsin moottoritiekin oli merkattu karttaan, että rakenteilla ja se oli kyllä edelleen rakenteilla lähes 30 vuotta myöhemmin. Nyt toi teos on hajonnu irtolehtipainokseksi ja oon varmaan heittänyt sen pois. On mulla paperikartat Ruotsista kans ja mukana sillon kun ajelen.

      • Anonyymi

        Nopealla kuuklailulla en löytänyt mistään uusia paperikarttoja. Ilmeisesti vuodelta 2018 oli viimeiset 🤔

        Onko sulla tietoa mistä saisiuusia karttoja?

        Täytyy varmaan itse tulostaa...

        xLiner


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopealla kuuklailulla en löytänyt mistään uusia paperikarttoja. Ilmeisesti vuodelta 2018 oli viimeiset 🤔

        Onko sulla tietoa mistä saisiuusia karttoja?

        Täytyy varmaan itse tulostaa...

        xLiner

        Eikö Maanmittauslaitokset näitä toimittele?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nopealla kuuklailulla en löytänyt mistään uusia paperikarttoja. Ilmeisesti vuodelta 2018 oli viimeiset 🤔

        Onko sulla tietoa mistä saisiuusia karttoja?

        Täytyy varmaan itse tulostaa...

        xLiner

        Ei kai niitä sitten enää oo. Mä luulisin että 2018 kartalla vielä löytää perille. Ei noita osakarttoja painettu ees joka vuosi, että yleensä vaan tarpeen mukaan. Ruotsin puolelta toi Tukholma Helsingborg moottoritiekin oli sellanen ikuisuus projekti. Eikä Suomessakaan oo noita isoja hankkeita ollut niin paljoo takavuosina.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Ei kai niitä sitten enää oo. Mä luulisin että 2018 kartalla vielä löytää perille. Ei noita osakarttoja painettu ees joka vuosi, että yleensä vaan tarpeen mukaan. Ruotsin puolelta toi Tukholma Helsingborg moottoritiekin oli sellanen ikuisuus projekti. Eikä Suomessakaan oo noita isoja hankkeita ollut niin paljoo takavuosina.

        Ookkei... Jotain täytyy kuitenkin kehitellä pahan päivän varalle. Jos sitten vaikka itse täydentelisi karttoja ajanmukaisemmiksi. Täytyy vähän miettiä mikä systeemi olis hyvä.

        xLiner


    • Ajan aina ilman navigaattoria, sillä tavalla päänuppi oppii reittejä, koska on pakko. Toki katson etukäteen minne olen menossa ja miten sinne pitäisi suunnilleen ajella, sitten viimeiset mailit usein katselen kartasta uudelleen sillä hetkellä kun sitä tietoa tarvitsen ellei reitti ole suunnilleen suoraa tietä ilman käännöksiä.

    • Anonyymi

      En enää moneen vuoteen. Jos ei käytä mäpsiä, niin täytyy tietää ainakin suuret linjat ja suunnat. Navigaattori vapautti automatkailun ja karttojen tutkailun. Ei sekään kerro kaikkea, mutta ennen osui lähinnä tuurillaan perille.

      Siihen aikaan oli hätäohjeena, että jos paniikki iskee pahasti, niin voi käydä seuraamaan jotain autoa. Aina se johonkin menee.

    • Anonyymi

      Googel näyttää missä on mansikoita kaksinkin kappalein, tien viereltä ei kannata kerätä, autojen myrkkyjä niissä voi olla.

      Renkaat kun autoista poistettaisiin kokonaan, olisi ympäristöteko, renkaat saastuttavat moottoriajoneuvoissa enitrn.

      Itseäni, todella huvittaa mopo-tytöt ja pojat niitä menee, muutenkin kevyttä liikennettä paljon... ja kun puistomainen kadun pätkä, ulkoilijoita on paljon.

    • Anonyymi

      Kerran ajoin risteyksestä ohi ja piakkoin olinkin pohjoisnavalla.

    • Anonyymi

      Miksei vois väärältä kaistalta huutaa ikkunasta, että menin ohi, minä käännyn nyt kuitenkin, käden laittaa ulos ja viitata sinne suuntaan, mihin sitten on yrittämässä?

    • Anonyymi

      No tuohan se useinmiten on se suurin ärsyynnyksen aihe vieraassa paikassa ajellessa. Ei sillä, että se varsinainen este olisi, mutta kyllä se usein aiheuttaa turhaa kiertelyä. Läheskään aina navigaattori ei osaa noita ryhmittymisiä.riittävän nopeasti kertoa ja varsinkaan kaupunkikeskustoissa ei usein ole liikennemerkkejä noita kertomassa. Sekin on ihan ymmärrettävää, sillä muuten tiheän asemakaavan alueella olisi ryhmittymismerkkien metsä. Aina on kuitenkin perille päästy, vaikkakin toisinaan eri suunnasta kuin alunperin oli tarkoitus. 🙂

    • Anonyymi

      kaupunkiin voi eksyä joskus... joskus jouduin kysymään joiltain teineiltä apua että missähän olen nyt ja pitäisi löytää erääseen paikkaan kuin mopo-jope-skootteritytöiltäkin sellaisilta.

      mutta jos alle 445763-asukkaan kaupunki niin ei helposti eksu jos kymmeniä vuosi a asunut, voi silti eksyä jonnekin..

    • Anonyymi

      alle 100000 asukkaan kaupunki ei ole kaupunki ellenkaan on tuppukylä

    • Anonyymi

      voivat näyttää vihamielisille jotkut tyttöjenkin skootterijengit, mutta jos uskaltaa ja poikienkin jutuille vain puhua jos jotain.... eivät ole.

    • Monta kertaa. Muistan kerran kun piti lähteä Nokialle, enkä ollut ikinä käynyt siellä kenenkään kanssa. Tampereellakin vain lapsena. Osoite oli maalla, hiekkatiellä hevonoerseessä.

      Orimattilasta läksin pelkän karttakirjan turvin liikkeelle. Olin kotona katsellut karttaa ja lähdin muistini varassa ajamaan. Ikää oli sen 19 vuotta. Ei siis kummoista ajokokemustakaan.

      Löysin perille ilman ongelmia. Kysymättä keltään apuja ja takas kotiinkin.

      • Osoite oli sarkolassa. Nokialla. Maatila.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      169
      3059
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      2457
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      195
      1850
    4. 79
      1391
    5. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      82
      1357
    6. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      33
      1219
    7. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      339
      1170
    8. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      81
      1076
    9. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      184
      955
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      898
    Aihe