Tätä ei moni uskoisi

Anonyymi-ap

"Suositusta alhaisempi määrä moottoriöljyä tuotti 14 hevosvoimaa enemmän verrattuna normaaliin öljymäärään ja jopa 60 hevosvoimaa enemmän verrattuna liialliseen öljymäärään."
https://www.is.fi/autot/art-2000010477124.html

Ilmeisesti tämä video, iso V8, tavallisessa moottorissa erot ei olisi noin isot. Mutta mistä tuo ero johtuu, jos kamoiakseli vatkaa öljyä niin vie sitä enemmän tehoa mitä syvemmällä liikkuu, tarpeeksi paljon niin ottaa jo mäntiin kiinni. Jos voitelu olisi erillisestä säiliöstä pelkällä suihkutuksella tai paineella kanaviin niin ei olisi mitään eroa.
https://www.youtube.com/watch?v=bk7r0TL0Or4

21

259

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vw:ssä hevosvoimat siis lisääntyy sitä mukaa, kun öljypohjassa öljy vähenee, neroksta, kyllä saksalainen insinööri on nerokas 😅

      • Anonyymi

        Miten käyttäytyy Toyotan öljyä syövät moottorit? Nouseeko tehot?
        Toyotalla ainakin pitäisi olla asiasta tietoa, sillä he ovat taistelleet vuosikymmeniä öljyä syövien moottoreittensa kanssa ja siksi heillä on huollossa tapana tehdä "pieni ylitäyttö" ja huoltoväli pidetään maailman lyhimpänä ettei koko kaameus paljastuisi räikeänä.


      • Anonyymi

        Toyotissa öljy lisääntyy ja tehot vähenee. Sen huomaa siitä kun jonon ensimmäisenä matelee tehonsa menettäny tojoloota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten käyttäytyy Toyotan öljyä syövät moottorit? Nouseeko tehot?
        Toyotalla ainakin pitäisi olla asiasta tietoa, sillä he ovat taistelleet vuosikymmeniä öljyä syövien moottoreittensa kanssa ja siksi heillä on huollossa tapana tehdä "pieni ylitäyttö" ja huoltoväli pidetään maailman lyhimpänä ettei koko kaameus paljastuisi räikeänä.

        Toyotsta en tiedä, mutta W:n koneet käyttäytyvät juuri noin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten käyttäytyy Toyotan öljyä syövät moottorit? Nouseeko tehot?
        Toyotalla ainakin pitäisi olla asiasta tietoa, sillä he ovat taistelleet vuosikymmeniä öljyä syövien moottoreittensa kanssa ja siksi heillä on huollossa tapana tehdä "pieni ylitäyttö" ja huoltoväli pidetään maailman lyhimpänä ettei koko kaameus paljastuisi räikeänä.

        Kukaan ei tiedä kun Tojot ei vie öljyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toyotsta en tiedä, mutta W:n koneet käyttäytyvät juuri noin.

        Hauska yritys peitellä Toyotan ongelmia.


    • Anonyymi

      Motor kaasut luultavasti lisääntyvät ja siksi kulkee rakettimaisesti?🧑‍🔧

    • Anonyymi

      Itse asiassa voitelu on jo erillisestä säiliöstä voitelukohteisiin pumpaten.
      Tuota erillistä säiliötä kutsutaan öljypohjaksi.
      Valmistaja on asettanut öljytikkuun ylä- ja alamerkin valmiiksi
      tyhmiä auton käytttäjiä verten, jotta osaisivat pitää ölyn oikealla tasolla.
      Kyllä valmistaja on laittanut nuo merkit ihan järkiperustein.
      Turha sitä on Esson baarin takapöydässä sorvata miksikään muuksi.

      • Anonyymi

        Olisit kuunnellut viisaampiasi siellä Esson baarissa.
        Itseasiassa kaikissa autoissa ei ole edes loiskesuojaa ei-erillisessä ölysäiliössä eli öljypohjassa, vaan kampiakselin voi olla tarkoitettukin saada voitelu suoraan öljypohjasta.

        Voitelutapoja on erilaisia:
        1. Kuivasumppuinen paineistettu ruiskutusvoitelu.
        2. Märkäsumppuinen paineistettu upotusvoitelu.
        3. Kuivasumppuinen upotus- ja roiskevoitelu.
        4. Märkäsumppuinen ruiskutus- ja roiskevoitelu.

        "Kuivasumppuvoitelu on voitelutapa, jota käytetään suurissa 2-tahti- ja nelitahtimoottoreissa, sekä erikoiskohteissa, kuten ralliautojen tai taitolentokoneiden moottoreissa. Kuivasumppujärjestelmässä öljysäiliö on erillään moottorista ja öljyä pumpataan moottoriin ja sieltä pois kahdella eri pumpulla. Vastaavasti perinteisessä, eli ns. märkäsumppuvoitelussa öljy varastoidaan moottorin öljypohjaan ja pumpataan moottorin sisäisellä öljypumpulla haluttuihin kohteisiin, joista se valuu takaisin öljypohjaan.

        Kuivasumppuvoitelu mahdollistaa paljon pienemmän öljypohjan käytön, jolloin moottori voidaan sijoittaa alemmas ja näin laskea koko ajoneuvon painopistettä. Moottorin ulkopuoliset öljypumput ovat myös helpommin huollettavissa ja voitelujärjestelmä toimii tehokkaammin vaikka ajoneuvoon kohdistuisi korkeita G-voimia (esim. rata-autot, moottoripyörät, taitolentokoneet). Kuivasumppujärjestelmässä voidaan myös käyttää suurempaa öljysäiliötä. Suurempi öljyn määrä pitää sen myös viileämpänä, jolloin voiteluominaisuudet säilyvät hyvinä vaikka moottoria käytettäisiin korkeilla kierroksilla ja moottorin lämmön ollessa korkea. Tästä huolimatta myös kuivasumppuvoitelun yhteydessä voidaan käyttää erillistä öljynjäähdytintä.

        Järjestelmän huonoja puolia ovat puolestaan sen monimutkaisuus verrattuna märkäsumppuvoiteluun sekä korkeampi massa. "
        http://www.autowiki.fi/index.php/Kuivasumppuvoitelu


      • Anonyymi

        Ainahan niissä pieni turva-alue on vaikka täyttäisi hiukan liikaa, mutta kuten testistä näki, ylärajalla ei ole optimaalinen tehojen ja polttoaineen kulutuksen kannalta. Jotkut lisäilee jatkuvasti kun hiukan pinta laskee ja se on typerää.

        Niitäkin on ketkä ei usko ettei pidä täyttää liikaa, yhdellä ei pyörinyt moottori ollenkaan, toisella savutti älyttömästi jasitten on niitä ketkä ei tarkasta koskaan öljyjä ja moottori leikkaa kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisit kuunnellut viisaampiasi siellä Esson baarissa.
        Itseasiassa kaikissa autoissa ei ole edes loiskesuojaa ei-erillisessä ölysäiliössä eli öljypohjassa, vaan kampiakselin voi olla tarkoitettukin saada voitelu suoraan öljypohjasta.

        Voitelutapoja on erilaisia:
        1. Kuivasumppuinen paineistettu ruiskutusvoitelu.
        2. Märkäsumppuinen paineistettu upotusvoitelu.
        3. Kuivasumppuinen upotus- ja roiskevoitelu.
        4. Märkäsumppuinen ruiskutus- ja roiskevoitelu.

        "Kuivasumppuvoitelu on voitelutapa, jota käytetään suurissa 2-tahti- ja nelitahtimoottoreissa, sekä erikoiskohteissa, kuten ralliautojen tai taitolentokoneiden moottoreissa. Kuivasumppujärjestelmässä öljysäiliö on erillään moottorista ja öljyä pumpataan moottoriin ja sieltä pois kahdella eri pumpulla. Vastaavasti perinteisessä, eli ns. märkäsumppuvoitelussa öljy varastoidaan moottorin öljypohjaan ja pumpataan moottorin sisäisellä öljypumpulla haluttuihin kohteisiin, joista se valuu takaisin öljypohjaan.

        Kuivasumppuvoitelu mahdollistaa paljon pienemmän öljypohjan käytön, jolloin moottori voidaan sijoittaa alemmas ja näin laskea koko ajoneuvon painopistettä. Moottorin ulkopuoliset öljypumput ovat myös helpommin huollettavissa ja voitelujärjestelmä toimii tehokkaammin vaikka ajoneuvoon kohdistuisi korkeita G-voimia (esim. rata-autot, moottoripyörät, taitolentokoneet). Kuivasumppujärjestelmässä voidaan myös käyttää suurempaa öljysäiliötä. Suurempi öljyn määrä pitää sen myös viileämpänä, jolloin voiteluominaisuudet säilyvät hyvinä vaikka moottoria käytettäisiin korkeilla kierroksilla ja moottorin lämmön ollessa korkea. Tästä huolimatta myös kuivasumppuvoitelun yhteydessä voidaan käyttää erillistä öljynjäähdytintä.

        Järjestelmän huonoja puolia ovat puolestaan sen monimutkaisuus verrattuna märkäsumppuvoiteluun sekä korkeampi massa. "
        http://www.autowiki.fi/index.php/Kuivasumppuvoitelu

        Kerro yksikin nykyään myytävä henkilöauto , jossa kampiakselin laakereiden voitelu ei ole öljypumpun varassa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro yksikin nykyään myytävä henkilöauto , jossa kampiakselin laakereiden voitelu ei ole öljypumpun varassa .

        Hyvin paljon autoja mitkä tarvitsee edelleen loiskevoitelun, muutenhan se öljy olisi erilisessä säiliössä.


    • Anonyymi

      Öljypumppu käy tyhjänä = vähemmän vastusta = jää enemmän tehoa renkaille
      Nerokasta

    • Anonyymi

      Toimiihan se kone vähällä öljyllä kepeästi, kunnes öljynpaine romahtaa ja öljykalvo laaketeista häviää. Sitten ei enää toimikaan niin hyvin.

      • Anonyymi

        Eihän sitä loppumaan pidä laskea, mutta ylärajallakaan ei ole optimaalinen ellei ole kyse erillisestä öljysäiliöstä ja painevoitelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sitä loppumaan pidä laskea, mutta ylärajallakaan ei ole optimaalinen ellei ole kyse erillisestä öljysäiliöstä ja painevoitelusta.

        Kaikissa autonmoottoreissa on painevoitelu, liukulaakereiden välissä on paineistettu öljy, jolloin metallipinnat eivät hankaa toisiaan vasten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikissa autonmoottoreissa on painevoitelu, liukulaakereiden välissä on paineistettu öljy, jolloin metallipinnat eivät hankaa toisiaan vasten.

        Vain pienessä osassa autoista erillinen öljysäiliö ja monet tarvitsee edelleen myös loiskevoitelua. Siksihän se tuossa testimoottorissakin vie tehoja kun kiertokanki vatkaa korkeammalla olevaa öljyä.


    • Anonyymi

      Kampiakseli ei vatkaa öljyjä vaikka olisi ylitäyttöä vaikka 0,5 litraa .

      • Anonyymi

        Riippuu ihan autosta.


    • Anonyymi

      Ei ole mitään hyötyä aloittajan huomiosta koska hevosvoima- käsitettä ei enää ole, se poistui käytöstä ainakin 20 vuotta sitten!

      • Anonyymi

        Suurin osa osaa muuntaa hevosvoimat kilowateiksi tai päinvastoin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe