"Suositusta alhaisempi määrä moottoriöljyä tuotti 14 hevosvoimaa enemmän verrattuna normaaliin öljymäärään ja jopa 60 hevosvoimaa enemmän verrattuna liialliseen öljymäärään."
https://www.is.fi/autot/art-2000010477124.html
Ilmeisesti tämä video, iso V8, tavallisessa moottorissa erot ei olisi noin isot. Mutta mistä tuo ero johtuu, jos kamoiakseli vatkaa öljyä niin vie sitä enemmän tehoa mitä syvemmällä liikkuu, tarpeeksi paljon niin ottaa jo mäntiin kiinni. Jos voitelu olisi erillisestä säiliöstä pelkällä suihkutuksella tai paineella kanaviin niin ei olisi mitään eroa.
https://www.youtube.com/watch?v=bk7r0TL0Or4
Tätä ei moni uskoisi
21
293
Vastaukset
- Anonyymi
Vw:ssä hevosvoimat siis lisääntyy sitä mukaa, kun öljypohjassa öljy vähenee, neroksta, kyllä saksalainen insinööri on nerokas 😅
- Anonyymi
Miten käyttäytyy Toyotan öljyä syövät moottorit? Nouseeko tehot?
Toyotalla ainakin pitäisi olla asiasta tietoa, sillä he ovat taistelleet vuosikymmeniä öljyä syövien moottoreittensa kanssa ja siksi heillä on huollossa tapana tehdä "pieni ylitäyttö" ja huoltoväli pidetään maailman lyhimpänä ettei koko kaameus paljastuisi räikeänä. - Anonyymi
Toyotissa öljy lisääntyy ja tehot vähenee. Sen huomaa siitä kun jonon ensimmäisenä matelee tehonsa menettäny tojoloota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten käyttäytyy Toyotan öljyä syövät moottorit? Nouseeko tehot?
Toyotalla ainakin pitäisi olla asiasta tietoa, sillä he ovat taistelleet vuosikymmeniä öljyä syövien moottoreittensa kanssa ja siksi heillä on huollossa tapana tehdä "pieni ylitäyttö" ja huoltoväli pidetään maailman lyhimpänä ettei koko kaameus paljastuisi räikeänä.Toyotsta en tiedä, mutta W:n koneet käyttäytyvät juuri noin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten käyttäytyy Toyotan öljyä syövät moottorit? Nouseeko tehot?
Toyotalla ainakin pitäisi olla asiasta tietoa, sillä he ovat taistelleet vuosikymmeniä öljyä syövien moottoreittensa kanssa ja siksi heillä on huollossa tapana tehdä "pieni ylitäyttö" ja huoltoväli pidetään maailman lyhimpänä ettei koko kaameus paljastuisi räikeänä.Kukaan ei tiedä kun Tojot ei vie öljyä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toyotsta en tiedä, mutta W:n koneet käyttäytyvät juuri noin.
Hauska yritys peitellä Toyotan ongelmia.
- Anonyymi
Motor kaasut luultavasti lisääntyvät ja siksi kulkee rakettimaisesti?🧑🔧
- Anonyymi
Itse asiassa voitelu on jo erillisestä säiliöstä voitelukohteisiin pumpaten.
Tuota erillistä säiliötä kutsutaan öljypohjaksi.
Valmistaja on asettanut öljytikkuun ylä- ja alamerkin valmiiksi
tyhmiä auton käytttäjiä verten, jotta osaisivat pitää ölyn oikealla tasolla.
Kyllä valmistaja on laittanut nuo merkit ihan järkiperustein.
Turha sitä on Esson baarin takapöydässä sorvata miksikään muuksi.- Anonyymi
Olisit kuunnellut viisaampiasi siellä Esson baarissa.
Itseasiassa kaikissa autoissa ei ole edes loiskesuojaa ei-erillisessä ölysäiliössä eli öljypohjassa, vaan kampiakselin voi olla tarkoitettukin saada voitelu suoraan öljypohjasta.
Voitelutapoja on erilaisia:
1. Kuivasumppuinen paineistettu ruiskutusvoitelu.
2. Märkäsumppuinen paineistettu upotusvoitelu.
3. Kuivasumppuinen upotus- ja roiskevoitelu.
4. Märkäsumppuinen ruiskutus- ja roiskevoitelu.
"Kuivasumppuvoitelu on voitelutapa, jota käytetään suurissa 2-tahti- ja nelitahtimoottoreissa, sekä erikoiskohteissa, kuten ralliautojen tai taitolentokoneiden moottoreissa. Kuivasumppujärjestelmässä öljysäiliö on erillään moottorista ja öljyä pumpataan moottoriin ja sieltä pois kahdella eri pumpulla. Vastaavasti perinteisessä, eli ns. märkäsumppuvoitelussa öljy varastoidaan moottorin öljypohjaan ja pumpataan moottorin sisäisellä öljypumpulla haluttuihin kohteisiin, joista se valuu takaisin öljypohjaan.
Kuivasumppuvoitelu mahdollistaa paljon pienemmän öljypohjan käytön, jolloin moottori voidaan sijoittaa alemmas ja näin laskea koko ajoneuvon painopistettä. Moottorin ulkopuoliset öljypumput ovat myös helpommin huollettavissa ja voitelujärjestelmä toimii tehokkaammin vaikka ajoneuvoon kohdistuisi korkeita G-voimia (esim. rata-autot, moottoripyörät, taitolentokoneet). Kuivasumppujärjestelmässä voidaan myös käyttää suurempaa öljysäiliötä. Suurempi öljyn määrä pitää sen myös viileämpänä, jolloin voiteluominaisuudet säilyvät hyvinä vaikka moottoria käytettäisiin korkeilla kierroksilla ja moottorin lämmön ollessa korkea. Tästä huolimatta myös kuivasumppuvoitelun yhteydessä voidaan käyttää erillistä öljynjäähdytintä.
Järjestelmän huonoja puolia ovat puolestaan sen monimutkaisuus verrattuna märkäsumppuvoiteluun sekä korkeampi massa. "
http://www.autowiki.fi/index.php/Kuivasumppuvoitelu - Anonyymi
Ainahan niissä pieni turva-alue on vaikka täyttäisi hiukan liikaa, mutta kuten testistä näki, ylärajalla ei ole optimaalinen tehojen ja polttoaineen kulutuksen kannalta. Jotkut lisäilee jatkuvasti kun hiukan pinta laskee ja se on typerää.
Niitäkin on ketkä ei usko ettei pidä täyttää liikaa, yhdellä ei pyörinyt moottori ollenkaan, toisella savutti älyttömästi jasitten on niitä ketkä ei tarkasta koskaan öljyjä ja moottori leikkaa kiinni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisit kuunnellut viisaampiasi siellä Esson baarissa.
Itseasiassa kaikissa autoissa ei ole edes loiskesuojaa ei-erillisessä ölysäiliössä eli öljypohjassa, vaan kampiakselin voi olla tarkoitettukin saada voitelu suoraan öljypohjasta.
Voitelutapoja on erilaisia:
1. Kuivasumppuinen paineistettu ruiskutusvoitelu.
2. Märkäsumppuinen paineistettu upotusvoitelu.
3. Kuivasumppuinen upotus- ja roiskevoitelu.
4. Märkäsumppuinen ruiskutus- ja roiskevoitelu.
"Kuivasumppuvoitelu on voitelutapa, jota käytetään suurissa 2-tahti- ja nelitahtimoottoreissa, sekä erikoiskohteissa, kuten ralliautojen tai taitolentokoneiden moottoreissa. Kuivasumppujärjestelmässä öljysäiliö on erillään moottorista ja öljyä pumpataan moottoriin ja sieltä pois kahdella eri pumpulla. Vastaavasti perinteisessä, eli ns. märkäsumppuvoitelussa öljy varastoidaan moottorin öljypohjaan ja pumpataan moottorin sisäisellä öljypumpulla haluttuihin kohteisiin, joista se valuu takaisin öljypohjaan.
Kuivasumppuvoitelu mahdollistaa paljon pienemmän öljypohjan käytön, jolloin moottori voidaan sijoittaa alemmas ja näin laskea koko ajoneuvon painopistettä. Moottorin ulkopuoliset öljypumput ovat myös helpommin huollettavissa ja voitelujärjestelmä toimii tehokkaammin vaikka ajoneuvoon kohdistuisi korkeita G-voimia (esim. rata-autot, moottoripyörät, taitolentokoneet). Kuivasumppujärjestelmässä voidaan myös käyttää suurempaa öljysäiliötä. Suurempi öljyn määrä pitää sen myös viileämpänä, jolloin voiteluominaisuudet säilyvät hyvinä vaikka moottoria käytettäisiin korkeilla kierroksilla ja moottorin lämmön ollessa korkea. Tästä huolimatta myös kuivasumppuvoitelun yhteydessä voidaan käyttää erillistä öljynjäähdytintä.
Järjestelmän huonoja puolia ovat puolestaan sen monimutkaisuus verrattuna märkäsumppuvoiteluun sekä korkeampi massa. "
http://www.autowiki.fi/index.php/KuivasumppuvoiteluKerro yksikin nykyään myytävä henkilöauto , jossa kampiakselin laakereiden voitelu ei ole öljypumpun varassa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro yksikin nykyään myytävä henkilöauto , jossa kampiakselin laakereiden voitelu ei ole öljypumpun varassa .
Hyvin paljon autoja mitkä tarvitsee edelleen loiskevoitelun, muutenhan se öljy olisi erilisessä säiliössä.
- Anonyymi
Öljypumppu käy tyhjänä = vähemmän vastusta = jää enemmän tehoa renkaille
Nerokasta - Anonyymi
Toimiihan se kone vähällä öljyllä kepeästi, kunnes öljynpaine romahtaa ja öljykalvo laaketeista häviää. Sitten ei enää toimikaan niin hyvin.
- Anonyymi
Eihän sitä loppumaan pidä laskea, mutta ylärajallakaan ei ole optimaalinen ellei ole kyse erillisestä öljysäiliöstä ja painevoitelusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä loppumaan pidä laskea, mutta ylärajallakaan ei ole optimaalinen ellei ole kyse erillisestä öljysäiliöstä ja painevoitelusta.
Kaikissa autonmoottoreissa on painevoitelu, liukulaakereiden välissä on paineistettu öljy, jolloin metallipinnat eivät hankaa toisiaan vasten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikissa autonmoottoreissa on painevoitelu, liukulaakereiden välissä on paineistettu öljy, jolloin metallipinnat eivät hankaa toisiaan vasten.
Vain pienessä osassa autoista erillinen öljysäiliö ja monet tarvitsee edelleen myös loiskevoitelua. Siksihän se tuossa testimoottorissakin vie tehoja kun kiertokanki vatkaa korkeammalla olevaa öljyä.
- Anonyymi
Kampiakseli ei vatkaa öljyjä vaikka olisi ylitäyttöä vaikka 0,5 litraa .
- Anonyymi
Riippuu ihan autosta.
- Anonyymi
Ei ole mitään hyötyä aloittajan huomiosta koska hevosvoima- käsitettä ei enää ole, se poistui käytöstä ainakin 20 vuotta sitten!
- Anonyymi
Suurin osa osaa muuntaa hevosvoimat kilowateiksi tai päinvastoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1112862Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302395Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen222344Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631081966- 1141640
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1701355Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2871181- 711034
- 801034
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi2461003