Keski-ikä on elämän surkeinta aikaa, jos viimeisiä kuolinkorinoita ei huomioida

Anonyymi-ap

Keski-ikä on ihmisen 'pskinta' aikaa. Se on aikaa, kun ihminen ymmärtää, että ei ole enää nuori, mutta ei ole vielä valmis tätä hyväksymään. Toisaalta ei ole riittävän vanha, jotta olisi sopeutunut muuttuneeseen tilanteeseen. Se on aikaa, kun ovet alkavat sulkeutua, eikä uusia enää avaudu. Ei ole enää paluuta entiseen, vaan on entistä vähemmän vaihtoehtoja.

Enää ei ole sopivaa katella nuorten tyttöjen perään. Ei ole sopivaa lähteä pussikaljalle puistoon. Ei ole sopivaa irroitella baareissa. Sen sijaan oletetaan, että tuossa iässä ihmisellä on jo vakaa parisuhde, lapset lukioiässä, omakotitalo, koira ja farmari Volvo sekä hyväpalkkainen vakityö hyvässä firmassa.

Samaan aikaan alkaa ilmaantua ensimmäisiä otsryppyjä, kipeytyviä niskanikamia ja osa lapsuudentuttavista alkaa kuolla erinäisiin sairauksiin. Myös omat vanhemmat alkavat olla jo siinä iässä, että kuoleman kellot kilkattavat. Toisin sanoen, keski-iässä ihmisen elämässä tapahtuu sellaisia mullistuksia, joihin ei voi oikeastaan mitenkään valmistautua tai varautua.

Toisaalta, jos jossakin kohdassa tätä portaikkoa on jäänyt ikään kuin "tasanteelle" ihmettelemään, huomaa, että on jäänyt ikävästi jälkeen kehityksestä. Jos esimerkiksi perheen perustaminen on lykkääntynyt vuodesta toiseen niin keski-iässä pienen paniikin kera huomaa, että välttämättä se ei enää ole yhtä itsestäänselvää ja mahdollista kuin vielä kymmenen vuotta aikaisemmin. Aika on ikään kuin kulunut tiimalasissa loppuun ja tietty raja on ylittymässä, jonka jälkeen tilanteen korjaaminen on jo auttamatta myöhäistä.

Monen muun asian kanssa on samoin. Jos et ole pitänyt siihen mennessä kunnostasi huolta, et ole aloittanut jotain mielitiettyä harrastusta, on sen aloittaminen vuosi vuodelta vaikeampaa ja raskaampaa - jossakin vaiheessa jopa mahdotonta. Nelikymppinen keski-ikäinen tuskin enää aloittaa korkeushyppyä, jos ei ole sitä koskaan aikaisemmin tehnyt, ja jos aloittaa niin loukkaantumisriski on merkittävästi kohonnut.

Uskoisin, että tilanne helpottaa, kunhan keski-iän ylittää jokusella vuodella (mikäli sitä ennen ei kuole johonkin varhasvanhuuden sairauteen). Luultavasti siinä 45-50 vuoden iässä ihminen ymmärtää, että nyt se on ohi ja että oman elämän rajallisuus on realiteetti, jonka hyväksyminen on ainoa keino jatkaa tätä surkuhupaisaa tarinaa. Sen jälkeen elämässään voi nähdä niitä uusia puolia, jotka tuskin ovat yhtä korkealentoisia kuin nuorempana, mutta ehkä järkevämpiä ja perustellumpia, huomioiden ihmiskehon ja mielen rajat. Ehkä tietynlainen pitkäjänteinen nautinnolisuus ja mukavuudenhaluisuus nousee enemmän päärooliin kuin sellainen pintapuoleinen pikapalkintojen metsästys nuorena. Mene ja tiedä, kun vielä olen keski-iän kiroissa ja kamppailen asian hyväksymisen kanssa. Koen siis edelleen olevani nuorukainen, mutta peili, järki ja almanakka kertovat muuta, joten pakko tässä on tämä taantumuksellisuus hyväksyä osaksi tulevaa elämää. Ei auta!

34

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No se nyt on miten sen ottaa. Minusta tämä on parasta aikaa, mutta sä koet noin.

    • Anonyymi

      En itse näe keski-ikäisyyttä tuolla tavoin. Olen riittävä kaiken ikäisenä ja itseni ulkopuolelta en mittauta arvoani. Onneksi en ole missään markkinoilla, ettei tarvitse mittauttaa markkina-arvoa. Kun sellaisesta olen kuullut puhuttavan. Olen kaiken tällaisen ihmistä halventavan tilastokulttuurin ulkopuolella. Minusta tuntuu hyvältä kun ikää karttuu, alkaa nähdä asioita ihan toisella tavalla mitä ennen. Olen kiitollinen siitä.

      • Anonyymi

        49v. Elämä hymyilee kun tuossa jokunen vuosi sitten oivalsi tämän "vanhenemisen" ihanuuden.❤️


    • En pysty samaistumaan tuohon. Mielestäni elän nyt keski-ikäisenä monella tavalla elämäni parhaita vuosia. Ei sillä, etteikö nuorempanakin olisi ollut ihania aikoja, mutta silloin olin vielä aika hukassa itseni kanssa. Nykyään on paljon ihanampaa olla minä.

      Elämäntilanteenikin on aika kivalla mallilla. Minulla on aivan mahtava teini-ikäinen lapsi, jonka kanssa arki on valtaosin todella hyvää. Voin elää nykyään paljon vapaammin kuin ennen. Voin harrastaa enemmän, nähdä ystäviäni enemmän. Minulla on hyvä työ, oma koti, ihana perhe, ystäviä, olen terve.. Huikean paljon hyviä asioita. Ei elämä tietenkään aina pelkkää onnea ole. On huonoja hetkiä, pettymyksiä, suruja, mutta se on tavallista ihmisen elämää.

      Keski-ikäisyydessä on se mahtava puoli, että asiat osaa laittaa oikeisiin mittasuhteisiin. Enää ei maailma kaadu kaiken maailman pikkuasioihin. Sitä on oppinut käsittelemään asioita paljon kypsemmin eikä enää anna kaiken upota ihonsa läpi, kuten nuorempana. Ja mitä tulee siihen, ettei keski-ikäisenä muka sovi enää tehdä jotain, niin kuka kieltää? Sinä itse olet itsesi pahin vihollinen, jos rajoitat itseäsi noin. En minä ainakaan kysy keneltäkään lupaa esim. mennä baariin ja tanssia jalkani kipeiksi ja viettää hauska ilta hyvässä seurassa, jos minusta siltä tuntuu.

      • Anonyymi

        "Keski-ikäisyydessä on se mahtava puoli, että asiat osaa laittaa oikeisiin mittasuhteisiin. Enää ei maailma kaadu kaiken maailman pikkuasioihin. Sitä on oppinut käsittelemään asioita paljon kypsemmin eikä enää anna kaiken upota ihonsa läpi, kuten nuorempana. "

        Kyllä. Keski-iässä nuoruuden ehdottomuus ja mustavalkoisuus on väistynyt ja tilalle on tullut kyky nähdä muitakin elämän värisävyjä ja näkökulmia. Asiat ei ole enää niin joko tai. Pidän myös siitä, että keski-ikäisenä näytöt on jo annettu eikä kenellekään tarvitse enää todistaa yhtään mitään, ei edes itselle 😅

        -Pietari


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Keski-ikäisyydessä on se mahtava puoli, että asiat osaa laittaa oikeisiin mittasuhteisiin. Enää ei maailma kaadu kaiken maailman pikkuasioihin. Sitä on oppinut käsittelemään asioita paljon kypsemmin eikä enää anna kaiken upota ihonsa läpi, kuten nuorempana. "

        Kyllä. Keski-iässä nuoruuden ehdottomuus ja mustavalkoisuus on väistynyt ja tilalle on tullut kyky nähdä muitakin elämän värisävyjä ja näkökulmia. Asiat ei ole enää niin joko tai. Pidän myös siitä, että keski-ikäisenä näytöt on jo annettu eikä kenellekään tarvitse enää todistaa yhtään mitään, ei edes itselle 😅

        -Pietari

        Juuri noin. Maailmaa on oppinut katsomaan vähän muistakin näkökulmista kuin vain omastaan 😊 Eikä sitä koe enää tarvetta miellyttää tai todistaa kenellekään yhtään mitään, koska sen tiedostaa, ettei voi olla muuta kuin oma itsensä, vahvuuksinensa ja heikkouksinensa.


      • Anonyymi
        Aletheias kirjoitti:

        Juuri noin. Maailmaa on oppinut katsomaan vähän muistakin näkökulmista kuin vain omastaan 😊 Eikä sitä koe enää tarvetta miellyttää tai todistaa kenellekään yhtään mitään, koska sen tiedostaa, ettei voi olla muuta kuin oma itsensä, vahvuuksinensa ja heikkouksinensa.

        No näinpä 👍😊

        -Pietari


    • Minulla on vain yksi ikäkausi ja se ei näytä muuttuvan.
      (pikkulapsena oli omituista olla niin paljon vanhempi kuin muut samanikäiset)

    • Anonyymi

      Keski-ikä alkaa 35-ikävuoden jälkeen. Jos tuohon mennessä ei olisi pariutunut, saanut lapsia jne. Voi tulla aika kiire toimimaan suuntaan, joka tuollaisia toiveita voisi tuottaa.
      Ne jotka olisivat eläneet yhteiskunnallisten normien mukaisesti, he näkevät ajan olevan aina oikea. Tuskin tuntevat suurta hämmennystä iän karttumisesta, tai vaivojen tulemisesta. Onhan se vähän niin että kaikella on aikansa, ja paikkansa.

    • Minusta tää keski-ikä on luultavasti se ihmisen paras ikä. Ei välttämättä fyysisesti, mutta mulla fyysisestikin. Olen jossain määrin terveempi kuin nuorena, voin psyykkisesti paremmin kuin koskaan elämäni aikana ennen. Tunnen itseni ja tunnen olevani elämässä kiinni.

      Jollekin toki asia voi olla erilainen.

      • Ja nämä TULES vaivat mitä on kulumista ja ahtaumisra. Ne sietää kyllä 100 kertaa paremmin sörkyineen, kun kroonisen migreenin, jota sairastin välillä 7-37 ikävuodet viikottain monta kertaa viikossa tai loppupäässä kaarta satunnaisempina viikkoina vähintään pari kertaa viikko. Siitä on kuulkaa vitsit vitun kaukana!

        Nämä mummoutumiskivut on lastenleikkiä sen rinnalla.


      • EivorCreed kirjoitti:

        Ja nämä TULES vaivat mitä on kulumista ja ahtaumisra. Ne sietää kyllä 100 kertaa paremmin sörkyineen, kun kroonisen migreenin, jota sairastin välillä 7-37 ikävuodet viikottain monta kertaa viikossa tai loppupäässä kaarta satunnaisempina viikkoina vähintään pari kertaa viikko. Siitä on kuulkaa vitsit vitun kaukana!

        Nämä mummoutumiskivut on lastenleikkiä sen rinnalla.

        Jos joka kerta kun pää särkee, tuntuu että aivot halkee kivusta ja oksennat sappinesteitäkin monta kertaa viikossa, niin kivenkovaan sanon että yksi tai kaksi kipeää niveltä ei tunnu miltään sen rinnalla. Koita siinä sitten elää normaalia elämää arkea tehden.

        Ei kaikilla meillä ole helppo elämä, silti se on elettävänä.


    • Anonyymi

      Vastasyntyneiden poikien elinajanodote oli viime vuonna Suomessa 79,2 vuotta ja tyttöjen 84,5 vuotta.

      Keski-ikä on siis 39 vuotta ja 42 vuotta.

    • Anonyymi

      Keski-ikä aiheuttaa umpitolloille liian pitkiä viestien kirjoittelua,

      • Anonyymi

        Ja sinä "teini" et jaksa lukea. Pitäiskö sulle tehdä tiketintokkiviteo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä "teini" et jaksa lukea. Pitäiskö sulle tehdä tiketintokkiviteo?

        Kaikki olennainen in 15 seconds or less 😆 näille adhd:eille!


    • Anonyymi

      raamatun pituiset viestit joo... oikein vanhasta testamentistakin sukukirjoja alat toistamaan sen tuhat sivua kuka oli Eliaksen ensimmäinen poika jne...

    • Anonyymi

      Näinpä. Jos teinirakkaus ja nuoruuden seksikokemukset on saamatta, ei elämässä ole mitään järkeä. Varsinkin jos on kunnollinen ja kiltti mies ollut koko ikänsä, tätä tuomiota on vielä puolet jäljellä. Mutta nyt se todellisuus ettei naisille kelpaa iskee kovempaa kalloon. Enää ei voi lähteä salillekaan jotta saisi treenattua itsensä pitkäksi ja jykeväleukaiseksi alfaksi, sillä jännämieheksi synnytään.

      Jos et nelikymppisenä *miehenä* ole elämässä onnistunut, et onnistu enää ikinä. Tässä tämä oli, enää ei kiinnosta edes alkoholi. Kiltiksi ja kunnolliseksi mieheksi syntyminen on kirous.

      • Mä en ymmärrä tätä sun filosofiaa. Mitä nyt muistan kouluaikoja, jotain ysi luokkaa, niin tasan kahdella oli ollu suhde, nekään ei kestänyt. Lukioaikana ei sen enempää. Siis pojista nyt puhun. Mä en ymmärrä mistä teinikokemuksista sä puhut. Tottakai ne puheet oli eri. Mulla on yks juttu, mutta siinä on vaitiolovelvollisuus, mutta usko nyt jo lopulta mua. Sun kirjoitustyylin perusteella luulisin, että ollaan tästä ennenkin puhuttu. Mä en tiedä mikä tää syndrooma on, mutta aika yleinen tällänen ulossulkemisen tunne monella.


      • Jos olet sinut itsesi ja tekojesi tai tekemättä jättämiesi asioiden kanssa niin sinua ei vaivaa läheskään niin paljon se mitä olet teoriassa menettänyt tai jäänyt saamatta, ihminen voi myöskin aina kehittyä. Käsipohjaa uimaan ei kannata jäädä.
        Paratiisiksi tämä elämä ei tule myöskään muuttumaan missään vaiheessa, onnistut tavoitteissasi tai et. Turhat kuvitelmat pois ja voi paremmin.


    • Anonyymi

      Se miten suhtaudut asioihin on ihan sun oma valinta.

    • Anonyymi

      hmh pelit ja epelit.. kun pelaan huvikseni jalokivien yhdistelypeliä... bejeweled, on jo yli 100000 pistettä, huviksi pelaan joskus aina, enkä ole hakkeroinut peliä tai no hakkeroin että muka poisti peliajat... alusta uusiksi vanha pelihän tuo on, mutta hauska.

    • Anonyymi

      Ikääntymisessä on hyvää se, jos olet ahkera ja fiksu, +50 vuoden jälkeen ainakin rahahuolet ovat poissa, terveyskin voi olla parempi kuin nuorena, kun oppii syömään terveellisesti ja kohtelemaan kroppaansa oikein. Asenne ratkaisee, jos aina vatvoo ongelmia, tai mitä jollakin on enemmän, niin päätyy samaan kuin aloittaja, aina on elämän paskinta aikaa.

    • Anonyymi

      Julma musiikki tämä Accept Son of a bitch, joskus ostin eurooppa-version jossa sensuroitu tuo sanonta, palautin, sittemmin otin jossa ei lauleta "wanna be rich ", vaan oikein "son of a bitch".

      https://www.youtube.com/watch?v=n1KSF9w9X1o

    • Anonyymi

      Mutta niin joskus kun nuo KKK-porukat niin joskusus eyttä mitä tekevät muttya itse en enää näe suunnitelmia mitä.... joku hyvä sanonta oli: äijä leikit elämäsi kanssa jos riitaudut noiden klanin porukoiden kanssa heh.

    • Niin. Nuorena se on elämä elettävä. Kun on kuntoa ja virtaa ja ulkonäköä, voi elämästään nauttia ihan eri tavalla, kuin sitten vanhempana, jos ei mikään sairaus taikka vamma ole elämää rajoittamassa. Elämä on karua ja lyhyt. Äkkiä sitä huomaa olevansa keski-ikäinen ja se kaikki hauska on takanapäin.

    • Anonyymi

      Aika itsesäälin sekaista vuodatusta, jota ei paljoa viitsi kuunnella. Kaikki vanhetaan ja kuollaan, ei siinä ole epäselvyyttä, mutta pitääkö se tehdä ruikuttaen.

    • Anonyymi

      Ikä mielen tyhmentää... hmm joo huvittavaa kun noilla moottoripyörä-ihmisillä paikka mihin menevät... kerrankin jäin odottamaan kuulostaa kuin joku Harley Davidson Pan Head tulossa... ei tullut kaukaa, vain eri kaupunginosasta kun vain shortsit ja t-paita päällä...

    • Anonyymi

      Olen keski-ikäinen. Minulla ihmisellä on jo vakaa parisuhde, lapset lukioiässä, omakotitalo, koira ja farmari Volvo sekä hyväpalkkainen vakityö hyvässä firmassa.

      Olen varsin tyytyväinen kyllä, ei voi valittaa. Talouskin hyvässä jamassa. Se on vaan niin, että pitää takoa kun rauta on kuumaa, kylmennyttä metallia monet hitaat itkee. Mutta ketä siitä voi syyttää kuin itseään?

    • Voihan sitä sitten, jos kuntoa riittää, alkaa elämään uutta nuoruutta. Jos on vapaa tekemään mitä haluaa, eikä pallo jalassaan kotona. Ostaa moottoripyörän ja viilettää sillä pitkin Suomee. Tai mitä vaan.

    • Anonyymi

      hyvä joo no tyttöjen mielestä jossain virallisessa logossakin on joku minihameinen 3D-tyttö pyörimässä cheer-leader-tyyppi

    • Tjaa, en tiedä mikä aina on sopivaa tämmöiselle kääkälle 😉. Just tuumasin opetella käsillä kävelemään, sitä en ole vielä tehnyt...mulla on nääs kyynärpäät sen malliset että liikerata on vähän vajaa...saa nähdä miten onnistuu 😁. Nooh ei tässä niin kiire, kunhan syksyyn mennessä...

    • Anonyymi

      Kuten tässä on jo pari muutakin todennut, niin minäkään en pysty lainkaan samaistumaan sun tarinaasi. Elämäni on tällä hetkellä monin verroin parempaa kuin vaikka nyt parikymppisenä. Silloin elämä oli oikeastaan aika rasittavaa ja stressaava. Johtuneeko sitten siitä, että kun elämässä on sattunut ja tapahtunut, kun en mä tunnista omaa elämääni tuosta pitkästä tekstistä.

      Mä en ole oikein koskaan kokenut olevani nuori, enkä vanha. Oma ikäni on asia, jota mä en mieti. Oikeastaan ainoa aika, jolloin sitä tuli pohdittua oli välillä 16-18 vuotta. Olin muuttanut omilleni, mutta en voinut käytännössä itse itseellisesti hoitaa kaikkia asioitani. Se oli toisinaan vähän hankalaa ja työlästä, kun välimatkaakin vanhempiini oli monta sataa kilometriä. Nykysysteemein tuokin olisi helpompaa.

      Mä en myöskään pohdi, että mitä mun muka sopii tai ei sovi tehdä. Miksi muka ei voisi mennä baariin irrottelemaan, jos mieli tekee? En ole huomannut muidenkaan ajattelevan noin, sillä noi paikathan ovat täynnä keski-ikäisiä. Olen kai sitten onnellisessa asemassa myös siksi, että ei mun tuttavapiiriini kuulu ihmisiä, joiden mielestä "tuossa iässä ihmisellä on jo vakaa parisuhde, lapset lukioiässä, omakotitalo, koira ja farmari Volvo sekä hyväpalkkainen vakityö hyvässä firmassa". Moni ei edes halua vakiintua ennen 35:ttä, ei halua lainkaan lapsia, ei huolisi omakotitaloa, ei halua koiraa, eikä tee mitään autolla ja vakityökin on nykyään kiven alla ja voi mennä alta koska vaan. En tiedä, mutta mun korvaani tuollaiset olettamat kuulostava tyyliin seitkytlukulaisilta, eivätkä ole lainkaan tätä päivää.

      Itse olen kokenut kipuja jo lapsena ja teininä ja multa on kuollut läheisiä sukulaisia, ystäviä ja poikaystäväkin, kun olin just ja just täysi-ikäinen. En siis ole päässyt keski-ikään saakka oppimatta elämän realiteetteja. Tietysti jos saa (vai lieneekö tuo nyt hyvä juttu) elää noin suojattua elämää noin pitkään, niin voivathan nuo kolahtaa kovaakin. Itse olen myös saanut jo teini-ikäisenä parikin diagnoosia, joiden mukaan en tulisi lapsia saamaan ja sitten huomannutkin yli kolmekymppisenä olevani yhtäkkiä raskaana. En siis ole koskaan päässyt pohtimaan myöskään tuollaista, että "Jos esimerkiksi perheen perustaminen on lykkääntynyt vuodesta toiseen niin keski-iässä pienen paniikin kera huomaa, että välttämättä se ei enää ole yhtä itsestäänselvää ja mahdollista kuin vielä kymmenen vuotta aikaisemmin." Sen ei pitänyt ylipäänsä olla mahdollista, ainakaan ilman lääketieteen apua, jota en koskaan halunnut. En ole huomannut, että elämässäni olisivat mahdollisuudet mihinkään vähentyneet, mutta toisaalta eipä mua joku korkeushyppy kiinnostakaan. Olisko sitten, että minun kiinnostuksenkohteeni eivät ole koskaan olleet iästä riippuvaisia?

    • Anonyymi

      Elämä on ihmisen parasta aikaa minkä ikäisenä tahansa. Tai etenkin vanhempana, kun elämää vielä riittää.

      - Sheena

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      169
      3059
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      302
      2457
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      195
      1850
    4. 79
      1391
    5. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      82
      1357
    6. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      33
      1219
    7. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      339
      1170
    8. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      81
      1076
    9. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      184
      955
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      898
    Aihe