Newsflash: moottoripyörällä on ajettava kaistan oikeassa reunassa

Anonyymi-ap

Tätä sääntöä rikotaan yleisesti moottoripyörällä ajettaessa. Kaksisuuntaisella ajoradalla ajoneuvoa on ajettava niin oikealla kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Moottoipyörälle ei siis kuulu koko kaistan leveys kaksisuuntaisella ajoradalla.

Tieliikennelaki 19 §: "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

64

464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

      Moottoripyörä tarvitsee sivusuuntaan liikuma- ja kallistustilaa. Katoppa missä mopopolliisit ajaa.

      • Anonyymi

        Suoralla tiellä ei tarvitse kallistella. Kaarteessa ajettaessa olet toki oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoralla tiellä ei tarvitse kallistella. Kaarteessa ajettaessa olet toki oikeassa.

        Tarvitsee. Pitää tehdä ja nähdä paljon asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsee. Pitää tehdä ja nähdä paljon asioita.

        Itsensä hyväily kannattaa jättää ajaessa tekemättä. Perillä sitten.


      • Anonyymi

        Kuski itse joutuu tilanteessa sen arvion tekemään, että mikä on hänen ja muiden turvallisuuden kannalta "tarpeeksi" oikeassa reunassa, aivan kuten kaikkien muidenkin ajoneuvojen kuljettajat joutuvat tekemään.

        Voi sitten myös mainita sen, että välillä näkee myös autoilijoita, jotka nuolevat keksiviivaa, vaikka oikealla puolella on reilusti tilaa. Melkein metrin verran enemmän oikealla voisivat turvallisesti edetä.


      • Anonyymi

        Tämänkin viestiketjun aloittaja on vähillä älyn lahjoilla siunattu pelle.
        Sijoittunee samaan sarjaan vähemmän nerojen sähköautoterojen kanssa.


    • Anonyymi

      Oikealta ohittaminen on kielletty,eli pakko on keskiviivan tuntumassa kärkkyä!ja muutenkin turvallisempaa keskellä ajorataa että kerkeis paremmin nuo elukat väistellä mitkä pusikosta hyppii.

    • Anonyymi

      Oman turvallisuuteni takaamiseksi ajan edelleen ja aina keskellä kaistaa koska turvallisuus ja se ei ole yhtään keneltäkään pois sekä 25 v kokemus moottoripyöräilystä on sen opettanut eikä kukaan ole noin idioottimaista laki tekstiä vielä eteen tuonut , enkä usko että kenenkään moottoripyöräilijän on mitään syytä sitä noudattaa tai edes huomioida kokolailla turhana , ehkä laki ajalta kun moottoripyörä oli tiellä tukkona , aika on siitä kovasti muuttunut, telkkarissakin on värit ja telefax on museossa.

    • Anonyymi

      Keskiviivan väheisyydessä paras ja turvallisin ajolinja , estää tehokkaasti autoilijoiden törttöilyn .

      • Anonyymi

        Ei todellakaan ole turvallisin, eikä estä mitään törttöilyjä. Keskellä kaistaa kun ajaa, niin jää vähän enemmän aikaa tehdä väistöliikkeitä, kun vastaantulevat autoilijat kurvissa, tai ohitustilanteessa tulevat osittain sinun kaistalle. Siinä kaistan keskellä on myös vähiten reikiä asfaltissa.
        Turvaton on myös kaistan oikea reuna, sivuteiltä tulevat autoilijat mieltävät moottoripyörän hitaaksi mopoksi ja tulevat eteen.


    • Anonyymi

      Säännös ei ole tarkoitukseton. Esimerkki valaisee asiaa.

      Jos on tie, jonka kaksisuuntainen ajorata on niin kapea, että kaksi autoa ei voi sinä ajaen toisiaan kohdata ajamatta pientareelle, tällaisella ajoradalla moottoripyörän kohdatessa auton, kumpikin voi sivuuttaa toisensa törmäämättä, jos moottoripyöräilijä ajaa mainitun säännöksen mukaan oikealla. Tilaa riittää turvalliseen kohtaamiseen.

      Jos tällaisella kapealla ajoradalla moottoripyörä törmää vastakkaisesta suunnasta tulleeseen autoon, moottirpyöräilijä on yksin syyllinen törmäykseen.

      • Anonyymi

        Väite taitaa olla pelkkä mielipide, eikä faktaperäinen tieto. Jokainen liikennetilanne on aina omanlaisensa ja syyllistä jahdataan viime kädessä sitten tarvittaessa oikeudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väite taitaa olla pelkkä mielipide, eikä faktaperäinen tieto. Jokainen liikennetilanne on aina omanlaisensa ja syyllistä jahdataan viime kädessä sitten tarvittaessa oikeudessa.

        Et osannut perustella epäilyäsi mielipiteestä. Jos kaksi ajoneuvoa kohdatessa ajavat siellä, missä niiden paikka lain mukaan on, eivätkä siten voi törmätä toisiinsa, niin miten syyllisyyys voisi jakautua toisin, jos ne kumminkin törmäävät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et osannut perustella epäilyäsi mielipiteestä. Jos kaksi ajoneuvoa kohdatessa ajavat siellä, missä niiden paikka lain mukaan on, eivätkä siten voi törmätä toisiinsa, niin miten syyllisyyys voisi jakautua toisin, jos ne kumminkin törmäävät?

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tuo on siis se velvoite.

        Kuskille itselle jää arviointi siitä, mikä on "tarpeeksi" lähellä oikeaa reunaa oman ja muiden turvallisuus huomioon ottaen. Jos ajaa niin lähellä reunaa, kun turvallisuus huomioon ottaen on mahdollista, niin lain vaatimus täytyy. Jos tästäkin huolimatta tulee osuma, niin aletaan takuulla katsoa myös kaikkia muita tapahtumaan johtaneita seikkoja. Kaikki tilanteet eivät aina ole yksiselitteisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et osannut perustella epäilyäsi mielipiteestä. Jos kaksi ajoneuvoa kohdatessa ajavat siellä, missä niiden paikka lain mukaan on, eivätkä siten voi törmätä toisiinsa, niin miten syyllisyyys voisi jakautua toisin, jos ne kumminkin törmäävät?

        On tilanteita, joissa ajoneuvot kohdatessa ajavat siellä missä niiden paikka lain mukaan on, mutta silti on osumisen mahdollisuus olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tilanteita, joissa ajoneuvot kohdatessa ajavat siellä missä niiden paikka lain mukaan on, mutta silti on osumisen mahdollisuus olemassa.

        Ei ole esimerkkini tilanteessa. Siinä on vain yksi mahdollisuus, jolloin ajoneuvot eivät kohdatessaan törmää, kun ajavat lain mukaisissa paikoissa.


    • Anonyymi

      Sama se on autoillakin, ja harva auto ajaa aivan oikeassa reunassa. Ilman voimakasta ylitulkintaa se oikein paikka moottoripyörälle ja polkupyörälle on keskivertoautoilijan oikean renkaan kohta.

      • Anonyymi

        Ei se ole noin yksinkertaista.
        Mp:llä pitää myös nähdä ja näkyä.
        Autossakin ratti on tien keskipuolella jostain syystä.

        Sitten kaikki kuopat ja maalaukset tiessä jne


      • Anonyymi

        Eikä autollakaan pitäisi vain passiivisesti kyntää rengasuraa syvemmäksi ja pilata teitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole noin yksinkertaista.
        Mp:llä pitää myös nähdä ja näkyä.
        Autossakin ratti on tien keskipuolella jostain syystä.

        Sitten kaikki kuopat ja maalaukset tiessä jne

        Pitäisikö polkupyöräilijänkin ajaa ajoradan keskellä? Myös jalankulkija näkyisi huomattavasti paremmin, jos kävelisi ajoradan keskellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö polkupyöräilijänkin ajaa ajoradan keskellä? Myös jalankulkija näkyisi huomattavasti paremmin, jos kävelisi ajoradan keskellä.

        Kevytliikenne on eri asia.
        Liikkuu esim hitaammin.

        Ei taida moottoripyörä olla hirveän tuttu ajoneuvo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevytliikenne on eri asia.
        Liikkuu esim hitaammin.

        Ei taida moottoripyörä olla hirveän tuttu ajoneuvo?

        Puhe oli näkyvyydestä, ei nopeudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä autollakaan pitäisi vain passiivisesti kyntää rengasuraa syvemmäksi ja pilata teitä.

        Älä nyt kun maalaiskansa vaeltaa samoissa urissa niinkuin lehmät laitumen reunaa 😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö polkupyöräilijänkin ajaa ajoradan keskellä? Myös jalankulkija näkyisi huomattavasti paremmin, jos kävelisi ajoradan keskellä.

        Suositus onkin taajamissa (jossa ei ole piennarta) se, että pyöräilijä ottaa tilaa itsellensä ja ajaa ajoradan keskikohdan oikealla puolella.

        Traficom - Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Ajoradalla:

        - Aja ensisijaisesti tien oikeassa reunassa tai pientareella.
        - Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi.
        - Pidä riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositus onkin taajamissa (jossa ei ole piennarta) se, että pyöräilijä ottaa tilaa itsellensä ja ajaa ajoradan keskikohdan oikealla puolella.

        Traficom - Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Ajoradalla:

        - Aja ensisijaisesti tien oikeassa reunassa tai pientareella.
        - Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi.
        - Pidä riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin.

        Sitten on turha itkeä kun autot ohittaa 20 sentin päästä ja pesevät vielä lasit juuri kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositus onkin taajamissa (jossa ei ole piennarta) se, että pyöräilijä ottaa tilaa itsellensä ja ajaa ajoradan keskikohdan oikealla puolella.

        Traficom - Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Ajoradalla:

        - Aja ensisijaisesti tien oikeassa reunassa tai pientareella.
        - Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi.
        - Pidä riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin.

        Autoilijat eivät ymmärtäisi, jos pyöräilisin kaistan keskiosan oikealla puolella. Lakikin sanoo, että oikeassa reunassa pitäisi ajaa, jos laissa säädetyllä tavalla olevaa piennarta ole. Piennar on määritelty TLL:n alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijat eivät ymmärtäisi, jos pyöräilisin kaistan keskiosan oikealla puolella. Lakikin sanoo, että oikeassa reunassa pitäisi ajaa, jos laissa säädetyllä tavalla olevaa piennarta ole. Piennar on määritelty TLL:n alussa.

        "[pientareella tarkoitetaan] ajoradasta reunaviivalla erotettua tien pituussuuntaista osaa;"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on turha itkeä kun autot ohittaa 20 sentin päästä ja pesevät vielä lasit juuri kohdalla.

        Ei ole turha itkeä, sillä laki velvoittaa antamaan turvallisen tilan.

        "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä."

        Reippaasti välimatkaa pitää jättää pyöräilijöihin kaikissa tilanteissa. Tarkkaa välimatkaa ei ole määritelty, mutta noin 1,5 m se on monien mielestä, sillä tämä välimatka löytyy monen muun maan laeista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhe oli näkyvyydestä, ei nopeudesta.

        Polkupyörissä ei ole myöskään ajovalopakkoa valoisaan aikaan taajamien ulkopuolella. Näkyvyydestä jos on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "[pientareella tarkoitetaan] ajoradasta reunaviivalla erotettua tien pituussuuntaista osaa;"

        Piennar on yleensä ajokelvoton, liian kapea tai olematon.


    • Anonyymi

      Newsflash: sivuvaunuttoman moottoripyörän saa ohittaa vasemmalta, vaikka tieosuudella olisi liikennemerkillä määrätty ohituskielto. Jollei moottoripyöräilijä aja kaistan oikeassa reunassa, ohitus on vaikeaa suorittaa.

      • Anonyymi

        Ohituskieltoc (C28) -liikennemerkki

        "Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella eikä liittymiskaistalla kulkevan ajoneuvon ohittamista. Merkki on voimassa merkkiin C29 asti."


    • Anonyymi

      Mietin mihin se vaikuttaa jos ajaisin oikeassa reunassa?
      Et kai sä ajatellut tulla vierelle ajamaan? Ohittaa ahtaammassa kohdassa ?

      Vai jotain muuta?

      • Anonyymi

        Ajattelin avausta kirjoittaessa liikennesääntöjen noudattamsita, kun se on tieliikennelaissa säädetty kaikkien tienkäyttäjien velvollisuus.

        Mutta OK, jos liikennesääntöjä ei sitten tarvitse noudattaa, niin voinhan sitten ajaa vaikka moottoripyöräilijän eteen kärkikolmion takaakin. Sehän nopeuttaisi omaa ajamistani, kun ei tarvitse turhaan väistellä kevyempiä kulkuneuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin avausta kirjoittaessa liikennesääntöjen noudattamsita, kun se on tieliikennelaissa säädetty kaikkien tienkäyttäjien velvollisuus.

        Mutta OK, jos liikennesääntöjä ei sitten tarvitse noudattaa, niin voinhan sitten ajaa vaikka moottoripyöräilijän eteen kärkikolmion takaakin. Sehän nopeuttaisi omaa ajamistani, kun ei tarvitse turhaan väistellä kevyempiä kulkuneuvoja.

        Jos moottoripyöräily kiinnostaa noin paljon, niin autokoulu voisi olla hyvä alku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos moottoripyöräily kiinnostaa noin paljon, niin autokoulu voisi olla hyvä alku.

        Oliko tämä vastaus siihen, että liikennesääntöjä ei tarvitse noudattaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin avausta kirjoittaessa liikennesääntöjen noudattamsita, kun se on tieliikennelaissa säädetty kaikkien tienkäyttäjien velvollisuus.

        Mutta OK, jos liikennesääntöjä ei sitten tarvitse noudattaa, niin voinhan sitten ajaa vaikka moottoripyöräilijän eteen kärkikolmion takaakin. Sehän nopeuttaisi omaa ajamistani, kun ei tarvitse turhaan väistellä kevyempiä kulkuneuvoja.

        Missä väitetään, ettei jokaisella muka ole liikenteessä sääntöjen noudattamisen velvollisuus? Tietenkin liikennesääntöjä pitää noudattaa. Tieliikennelaista löytyy kuitenkin nykyään pykälä, joka velvoittaa huomioimaan myös toisten mahdolliset virheet. Ei voi koskaan sokeasti luottaa siihen, että jokainen noudattaa tai osaa liikennesäännöt, vaikka niin pitäisi olla.


    • Anonyymi

      Ei kannata ajaa kovin oikealla ettei puusilmät kuvittele, että tulossa on mopo 40km/h... mp:llä on myös ikävä ajella urissa.

    • Anonyymi

      Ajatellaas että maajussin tai mökäisen kuormasta on pudonnut klapeja.
      Oikeassa laidassa ajavat eivät pysty estettä väistämään kuin vasemmalta.
      Keskellä kaistaa ajavilla mahdollisuus väistää vasemmalta/ojan puolelta.
      Olettais että lakeja laatijoilla olisi kokemusta hieman m-pyöräilystä.

      • Anonyymi

        Suomessa oli aikoinaan liikenneministeri jolla ei ollut lainkaan ajokorttia.
        Paljonko veikkaat hänellä olleen kokemusta moottoripyöristä, tai ylipäätään mistään muistakaan tieliikenteeseen liittyvistä asioista?

        Annan pienen vinkin : ei mitään kokemusta


    • Anonyymi

      Jos A-kortin teoriakokeessa vastaat kuten aloituksen kirjoittaja, väärin menee vastaus. Muistan kysymyksen hyvin kun suoritin A-kortin 2020.

      Autokoulussa opetetaan ettei mp:llä kannata ajaa oikeassa reunassa koska autoilijat tulkitsee silloin helposti mopoksi jos on pimeää tai näkyvyys muuten huono. Riskinä että autoilja ajaa kolmion/stop-merkin takaa eteen kun olettaa että kaksipyöräinen olisi hidas mopo jonka edelle "kyllä ehtii".

      Tuo oikealla ajaminen koskee vain täsykokoisia autoja/rekkoja sekä hitaita ajoneuvoja kuten mopoja. Mottoripyörän kohdalla oikea vastaus on keskellä tai vasemmassa ajourassa, ei nyt kuitenkaan keskiviivan tuntumassa.

      • Anonyymi

        Eli autokoulussa opetataan, ettei liikennesääntöjä tarvitse noudattaa. Hyvä tietää! Liikenteessä jokainen pärjätköön, miten taitaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli autokoulussa opetataan, ettei liikennesääntöjä tarvitse noudattaa. Hyvä tietää! Liikenteessä jokainen pärjätköön, miten taitaa.

        Ei opeteta.
        "...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin TURVALLISUUTTA VAARANTAMATTA on mahdollista..."

        Ihan oikeassa laidassa ajettaessa on juuri tuo edellä mainittu riski tulla luulluksi hitaaksi mopoksi, jolloin vaarantaa oman turvallisuutensa. Samoin sen kolmion takaa alle pyrkivän turvallisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei opeteta.
        "...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin TURVALLISUUTTA VAARANTAMATTA on mahdollista..."

        Ihan oikeassa laidassa ajettaessa on juuri tuo edellä mainittu riski tulla luulluksi hitaaksi mopoksi, jolloin vaarantaa oman turvallisuutensa. Samoin sen kolmion takaa alle pyrkivän turvallisuuden.

        Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Lakitekstissä ei myöskään sanota mitään ajoradan oikeassa reunassa olevista kuopista, lehmistä, telamiinoista tai sammuneista jalankulkijoista, mutta kaikille on kai selvää, että jos sellaisia on, niin silloin ajetaan lähempänä keskiviivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Kyllä ja minä itse arvioin, mikä on turvallisuuden kannalta "tarpeeksi" reunassa. Ei ole tarve kilauttaa kaverilla tai pyytää poliiseja paikalle mittaamaan välimatka reunaan. Minä arvioin asian kannaltani ja muiden tehtävä on huomioida minut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei opeteta.
        "...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin TURVALLISUUTTA VAARANTAMATTA on mahdollista..."

        Ihan oikeassa laidassa ajettaessa on juuri tuo edellä mainittu riski tulla luulluksi hitaaksi mopoksi, jolloin vaarantaa oman turvallisuutensa. Samoin sen kolmion takaa alle pyrkivän turvallisuuden.

        Ja lisäksi liian reunassa ajaessa poistaa itseltään mahdollisuuden väistää tarvittaessa oikealle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Tuo niin reunassa kuin mahdollista ajamisen jankuttaminen on lähinnä sairautta ja mopopojille ja fillaristeille tarkoitettu ohje.
        Konepyörä liikkuu samaa nopeutta tai jopa yli kuin mitä autot, joten oikea ja turvallisin paikka on ajaa ajoradan keskellä ja pitkät ajovalot päällä päiväsaikaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo niin reunassa kuin mahdollista ajamisen jankuttaminen on lähinnä sairautta ja mopopojille ja fillaristeille tarkoitettu ohje.
        Konepyörä liikkuu samaa nopeutta tai jopa yli kuin mitä autot, joten oikea ja turvallisin paikka on ajaa ajoradan keskellä ja pitkät ajovalot päällä päiväsaikaan .

        Jokaisella ajoneuvolla on liikennteessä ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella ajoneuvolla on liikennteessä ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        No, konepyörällä ajaessa se turvallisin paikka on ajaa keskellä kaistaa ja näinhän myös , aivan oikein konepyörämiehet ja naiset tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, konepyörällä ajaessa se turvallisin paikka on ajaa keskellä kaistaa ja näinhän myös , aivan oikein konepyörämiehet ja naiset tekee.

        Ei pidä etsiä turvallisinta paikkaa, vaan oikea paikka on eniten oikealla ja omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä etsiä turvallisinta paikkaa, vaan oikea paikka on eniten oikealla ja omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta.

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Niin lähellä, kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Kuski joutuu itse asian tilanteessa arvioimaan. Joskus se voi olla ihan reunassa ja joskus toisten ei. Turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, on se oleellinen seikka. Turvallisuuteen joutuu asiaa peilaamaan, että miten lähelle reunaa voi mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä etsiä turvallisinta paikkaa, vaan oikea paikka on eniten oikealla ja omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta.

        Koetat turhaan venkoilla, se oikea ja turvallisin paikka konepyörällä ajaessa on kaistan keskellä ja päivällä pitkät valot päällä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Koetat turhaan venkoilla, se oikea ja turvallisin paikka konepyörällä ajaessa on kaistan keskellä ja päivällä pitkät valot päällä.

        Pitkiävaloja ei saa käyttää päivällä edes moottoripyörässä. Pitkävalo häiritsee ja häikäisee ja on vielä naurettava. Ei mitään tekemistä minkään näkymisen tai turvallisuuden kannalta. Tää on sellainen Jawa aikakauden keksintö.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkiävaloja ei saa käyttää päivällä edes moottoripyörässä. Pitkävalo häiritsee ja häikäisee ja on vielä naurettava. Ei mitään tekemistä minkään näkymisen tai turvallisuuden kannalta. Tää on sellainen Jawa aikakauden keksintö.

        Pitkiä ajovaloja juurikin päivällä käytetään konepyörissä yleisesti, koska se lisää ko ajoneuvon näkyvyyttä ja siten turvallisuutta liikenteessä. Ketäänhän tuo ei häiritse ja joku tyhmä saa toki asian ymmärtämättömyyttään pitää vapaasti halutessaan naurettavana.
        Jawa aikakaudella turvallisuus ajattelu ei ollut vallannut alaa nykyiseen tapaan.


    • Anonyymi

      Byrokraatit voivat ohjeistuksensa kanssa painua kilinvittuun.

      • Anonyymi

        En tiedä, mitä ohjeistuksia ja mitä byrokraatteja tarkoitat. Tieliikenteessä noudatetaan tieliikennelakia, eli liikennesääntöjä. Ne koskevat kaikkia, oli sitten mitä mieltä tahansa niistä. Jokainen suomessa asuva ja oleskeleva on velvollinen noudattamaan ihan kaikkia suomen lakeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mitä ohjeistuksia ja mitä byrokraatteja tarkoitat. Tieliikenteessä noudatetaan tieliikennelakia, eli liikennesääntöjä. Ne koskevat kaikkia, oli sitten mitä mieltä tahansa niistä. Jokainen suomessa asuva ja oleskeleva on velvollinen noudattamaan ihan kaikkia suomen lakeja.

        Näin on.
        On myös paljon asioita ja taitoja, joita pitää tai olisi hyvä osata sääntöjen lisäksi.

        Uuden tieliikennelain ennakointivelvoite tuokin vähän näitä juttuja lakiin asti.


    • Anonyymi

      Autokoulun moottripyörätunnilla ensimmäisiä opetettuja asioita: Moottoripyörä tarvitsee yhtä leveän tilan tiestä, kuin henkilöautokin.... Jos et tiedä miksi, niin mieti hetki....

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähempänä ajoradan oikeaa reunaa on myös autoilla ajettava, eikä keskiviivaa viistäen.

        19 §
        Ajoneuvon paikka ajoradalla
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P19

        Kyllä. Laissa ei sanota, että moottoripyörän ja polkupyörän pitäisi ajoradalla ajaa enemmän oikealla kuin autojen.

        Tosin polkupyörän pitää ensisijaisesti ajaa pyörätiellä tai sen puuttuessa pientareella, mutta jos pyörätietä tai pientaretta ei ole tai pientareella ajaminen ei käy haitatta päinsä, polkupyöräilijä ajaa ajoradan oikeassa reunassa ja yhtä reunassa kuin auto ja mottoripyörätkin.


    • Anonyymi

      Moottoripyörällä ajetaan kaistan keskellä. Kuten jo aiemmin tuolla mainittiin, moottoripyörä tarvitsee yhtä paljon tilaa kuin henkilöauto. Tien reunassa ajava moottoripyörä saatetaan sekoittaa mopoon, mikä on vaarallista sillä moottoripyörän nopeus on suurempi.

      • Anonyymi

        Riippuu tilanteesta. Jos ei ole pahoja uria tiessä, niin voi ajaa siinä kohtaa kaistaa, missä apukuski autossa istuu. Se on kaistan oikealla puolella, mutta ei kuitenkaan ihan reunaa viistäen. Jos on urat, niin pitää turvallisuus huomioiden ajaa urien välissä, eli melko keskellä kaistaa.


    • Anonyymi

      Nää höpömopoilijat ajaa aina ylinopeutta ja sitten nää perseentäryyttäjät ajaa vielä pitkätvalot päällä joka sekin on laitonta. Jopa moottoritiellä jossa ei ole vastaantulijoita. Huomaa kyllä, että säännöt on unohtunut mutta viisastella pitää. Naurettavia nämä jälkeen jäänyttä nuoruuttaan etsivät vaarit jotka wanhoilla päivillään vielä laittaa esim liian suuren harrikan, niissä kun on niin ruma äänikin.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      328
      3806
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      237
      3412
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      146
      2653
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      111
      2171
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      22
      2166
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      16
      2027
    7. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1815
    8. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      45
      1812
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      315
      1546
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      123
      1402
    Aihe