Newsflash: moottoripyörällä on ajettava kaistan oikeassa reunassa

Anonyymi-ap

Tätä sääntöä rikotaan yleisesti moottoripyörällä ajettaessa. Kaksisuuntaisella ajoradalla ajoneuvoa on ajettava niin oikealla kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Moottoipyörälle ei siis kuulu koko kaistan leveys kaksisuuntaisella ajoradalla.

Tieliikennelaki 19 §: "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."

93

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

      Moottoripyörä tarvitsee sivusuuntaan liikuma- ja kallistustilaa. Katoppa missä mopopolliisit ajaa.

      • Anonyymi

        Suoralla tiellä ei tarvitse kallistella. Kaarteessa ajettaessa olet toki oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoralla tiellä ei tarvitse kallistella. Kaarteessa ajettaessa olet toki oikeassa.

        Tarvitsee. Pitää tehdä ja nähdä paljon asioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsee. Pitää tehdä ja nähdä paljon asioita.

        Itsensä hyväily kannattaa jättää ajaessa tekemättä. Perillä sitten.


      • Anonyymi

        Kuski itse joutuu tilanteessa sen arvion tekemään, että mikä on hänen ja muiden turvallisuuden kannalta "tarpeeksi" oikeassa reunassa, aivan kuten kaikkien muidenkin ajoneuvojen kuljettajat joutuvat tekemään.

        Voi sitten myös mainita sen, että välillä näkee myös autoilijoita, jotka nuolevat keksiviivaa, vaikka oikealla puolella on reilusti tilaa. Melkein metrin verran enemmän oikealla voisivat turvallisesti edetä.


      • Anonyymi

        Tämänkin viestiketjun aloittaja on vähillä älyn lahjoilla siunattu pelle.
        Sijoittunee samaan sarjaan vähemmän nerojen sähköautoterojen kanssa.


    • Anonyymi

      Oikealta ohittaminen on kielletty,eli pakko on keskiviivan tuntumassa kärkkyä!ja muutenkin turvallisempaa keskellä ajorataa että kerkeis paremmin nuo elukat väistellä mitkä pusikosta hyppii.

    • Anonyymi

      Oman turvallisuuteni takaamiseksi ajan edelleen ja aina keskellä kaistaa koska turvallisuus ja se ei ole yhtään keneltäkään pois sekä 25 v kokemus moottoripyöräilystä on sen opettanut eikä kukaan ole noin idioottimaista laki tekstiä vielä eteen tuonut , enkä usko että kenenkään moottoripyöräilijän on mitään syytä sitä noudattaa tai edes huomioida kokolailla turhana , ehkä laki ajalta kun moottoripyörä oli tiellä tukkona , aika on siitä kovasti muuttunut, telkkarissakin on värit ja telefax on museossa.

    • Anonyymi

      Keskiviivan väheisyydessä paras ja turvallisin ajolinja , estää tehokkaasti autoilijoiden törttöilyn .

      • Anonyymi

        Ei todellakaan ole turvallisin, eikä estä mitään törttöilyjä. Keskellä kaistaa kun ajaa, niin jää vähän enemmän aikaa tehdä väistöliikkeitä, kun vastaantulevat autoilijat kurvissa, tai ohitustilanteessa tulevat osittain sinun kaistalle. Siinä kaistan keskellä on myös vähiten reikiä asfaltissa.
        Turvaton on myös kaistan oikea reuna, sivuteiltä tulevat autoilijat mieltävät moottoripyörän hitaaksi mopoksi ja tulevat eteen.


    • Anonyymi

      Säännös ei ole tarkoitukseton. Esimerkki valaisee asiaa.

      Jos on tie, jonka kaksisuuntainen ajorata on niin kapea, että kaksi autoa ei voi sinä ajaen toisiaan kohdata ajamatta pientareelle, tällaisella ajoradalla moottoripyörän kohdatessa auton, kumpikin voi sivuuttaa toisensa törmäämättä, jos moottoripyöräilijä ajaa mainitun säännöksen mukaan oikealla. Tilaa riittää turvalliseen kohtaamiseen.

      Jos tällaisella kapealla ajoradalla moottoripyörä törmää vastakkaisesta suunnasta tulleeseen autoon, moottirpyöräilijä on yksin syyllinen törmäykseen.

      • Anonyymi

        Väite taitaa olla pelkkä mielipide, eikä faktaperäinen tieto. Jokainen liikennetilanne on aina omanlaisensa ja syyllistä jahdataan viime kädessä sitten tarvittaessa oikeudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väite taitaa olla pelkkä mielipide, eikä faktaperäinen tieto. Jokainen liikennetilanne on aina omanlaisensa ja syyllistä jahdataan viime kädessä sitten tarvittaessa oikeudessa.

        Et osannut perustella epäilyäsi mielipiteestä. Jos kaksi ajoneuvoa kohdatessa ajavat siellä, missä niiden paikka lain mukaan on, eivätkä siten voi törmätä toisiinsa, niin miten syyllisyyys voisi jakautua toisin, jos ne kumminkin törmäävät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et osannut perustella epäilyäsi mielipiteestä. Jos kaksi ajoneuvoa kohdatessa ajavat siellä, missä niiden paikka lain mukaan on, eivätkä siten voi törmätä toisiinsa, niin miten syyllisyyys voisi jakautua toisin, jos ne kumminkin törmäävät?

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tuo on siis se velvoite.

        Kuskille itselle jää arviointi siitä, mikä on "tarpeeksi" lähellä oikeaa reunaa oman ja muiden turvallisuus huomioon ottaen. Jos ajaa niin lähellä reunaa, kun turvallisuus huomioon ottaen on mahdollista, niin lain vaatimus täytyy. Jos tästäkin huolimatta tulee osuma, niin aletaan takuulla katsoa myös kaikkia muita tapahtumaan johtaneita seikkoja. Kaikki tilanteet eivät aina ole yksiselitteisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et osannut perustella epäilyäsi mielipiteestä. Jos kaksi ajoneuvoa kohdatessa ajavat siellä, missä niiden paikka lain mukaan on, eivätkä siten voi törmätä toisiinsa, niin miten syyllisyyys voisi jakautua toisin, jos ne kumminkin törmäävät?

        On tilanteita, joissa ajoneuvot kohdatessa ajavat siellä missä niiden paikka lain mukaan on, mutta silti on osumisen mahdollisuus olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tilanteita, joissa ajoneuvot kohdatessa ajavat siellä missä niiden paikka lain mukaan on, mutta silti on osumisen mahdollisuus olemassa.

        Ei ole esimerkkini tilanteessa. Siinä on vain yksi mahdollisuus, jolloin ajoneuvot eivät kohdatessaan törmää, kun ajavat lain mukaisissa paikoissa.


    • Anonyymi

      Sama se on autoillakin, ja harva auto ajaa aivan oikeassa reunassa. Ilman voimakasta ylitulkintaa se oikein paikka moottoripyörälle ja polkupyörälle on keskivertoautoilijan oikean renkaan kohta.

      • Anonyymi

        Ei se ole noin yksinkertaista.
        Mp:llä pitää myös nähdä ja näkyä.
        Autossakin ratti on tien keskipuolella jostain syystä.

        Sitten kaikki kuopat ja maalaukset tiessä jne


      • Anonyymi

        Eikä autollakaan pitäisi vain passiivisesti kyntää rengasuraa syvemmäksi ja pilata teitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole noin yksinkertaista.
        Mp:llä pitää myös nähdä ja näkyä.
        Autossakin ratti on tien keskipuolella jostain syystä.

        Sitten kaikki kuopat ja maalaukset tiessä jne

        Pitäisikö polkupyöräilijänkin ajaa ajoradan keskellä? Myös jalankulkija näkyisi huomattavasti paremmin, jos kävelisi ajoradan keskellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö polkupyöräilijänkin ajaa ajoradan keskellä? Myös jalankulkija näkyisi huomattavasti paremmin, jos kävelisi ajoradan keskellä.

        Kevytliikenne on eri asia.
        Liikkuu esim hitaammin.

        Ei taida moottoripyörä olla hirveän tuttu ajoneuvo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kevytliikenne on eri asia.
        Liikkuu esim hitaammin.

        Ei taida moottoripyörä olla hirveän tuttu ajoneuvo?

        Puhe oli näkyvyydestä, ei nopeudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä autollakaan pitäisi vain passiivisesti kyntää rengasuraa syvemmäksi ja pilata teitä.

        Älä nyt kun maalaiskansa vaeltaa samoissa urissa niinkuin lehmät laitumen reunaa 😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö polkupyöräilijänkin ajaa ajoradan keskellä? Myös jalankulkija näkyisi huomattavasti paremmin, jos kävelisi ajoradan keskellä.

        Suositus onkin taajamissa (jossa ei ole piennarta) se, että pyöräilijä ottaa tilaa itsellensä ja ajaa ajoradan keskikohdan oikealla puolella.

        Traficom - Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Ajoradalla:

        - Aja ensisijaisesti tien oikeassa reunassa tai pientareella.
        - Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi.
        - Pidä riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositus onkin taajamissa (jossa ei ole piennarta) se, että pyöräilijä ottaa tilaa itsellensä ja ajaa ajoradan keskikohdan oikealla puolella.

        Traficom - Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Ajoradalla:

        - Aja ensisijaisesti tien oikeassa reunassa tai pientareella.
        - Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi.
        - Pidä riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin.

        Sitten on turha itkeä kun autot ohittaa 20 sentin päästä ja pesevät vielä lasit juuri kohdalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suositus onkin taajamissa (jossa ei ole piennarta) se, että pyöräilijä ottaa tilaa itsellensä ja ajaa ajoradan keskikohdan oikealla puolella.

        Traficom - Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Ajoradalla:

        - Aja ensisijaisesti tien oikeassa reunassa tai pientareella.
        - Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi.
        - Pidä riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin.

        Autoilijat eivät ymmärtäisi, jos pyöräilisin kaistan keskiosan oikealla puolella. Lakikin sanoo, että oikeassa reunassa pitäisi ajaa, jos laissa säädetyllä tavalla olevaa piennarta ole. Piennar on määritelty TLL:n alussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijat eivät ymmärtäisi, jos pyöräilisin kaistan keskiosan oikealla puolella. Lakikin sanoo, että oikeassa reunassa pitäisi ajaa, jos laissa säädetyllä tavalla olevaa piennarta ole. Piennar on määritelty TLL:n alussa.

        "[pientareella tarkoitetaan] ajoradasta reunaviivalla erotettua tien pituussuuntaista osaa;"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten on turha itkeä kun autot ohittaa 20 sentin päästä ja pesevät vielä lasit juuri kohdalla.

        Ei ole turha itkeä, sillä laki velvoittaa antamaan turvallisen tilan.

        "Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä."

        Reippaasti välimatkaa pitää jättää pyöräilijöihin kaikissa tilanteissa. Tarkkaa välimatkaa ei ole määritelty, mutta noin 1,5 m se on monien mielestä, sillä tämä välimatka löytyy monen muun maan laeista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhe oli näkyvyydestä, ei nopeudesta.

        Polkupyörissä ei ole myöskään ajovalopakkoa valoisaan aikaan taajamien ulkopuolella. Näkyvyydestä jos on kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "[pientareella tarkoitetaan] ajoradasta reunaviivalla erotettua tien pituussuuntaista osaa;"

        Piennar on yleensä ajokelvoton, liian kapea tai olematon.


    • Anonyymi

      Newsflash: sivuvaunuttoman moottoripyörän saa ohittaa vasemmalta, vaikka tieosuudella olisi liikennemerkillä määrätty ohituskielto. Jollei moottoripyöräilijä aja kaistan oikeassa reunassa, ohitus on vaikeaa suorittaa.

      • Anonyymi

        Ohituskieltoc (C28) -liikennemerkki

        "Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella eikä liittymiskaistalla kulkevan ajoneuvon ohittamista. Merkki on voimassa merkkiin C29 asti."


    • Anonyymi

      Mietin mihin se vaikuttaa jos ajaisin oikeassa reunassa?
      Et kai sä ajatellut tulla vierelle ajamaan? Ohittaa ahtaammassa kohdassa ?

      Vai jotain muuta?

      • Anonyymi

        Ajattelin avausta kirjoittaessa liikennesääntöjen noudattamsita, kun se on tieliikennelaissa säädetty kaikkien tienkäyttäjien velvollisuus.

        Mutta OK, jos liikennesääntöjä ei sitten tarvitse noudattaa, niin voinhan sitten ajaa vaikka moottoripyöräilijän eteen kärkikolmion takaakin. Sehän nopeuttaisi omaa ajamistani, kun ei tarvitse turhaan väistellä kevyempiä kulkuneuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin avausta kirjoittaessa liikennesääntöjen noudattamsita, kun se on tieliikennelaissa säädetty kaikkien tienkäyttäjien velvollisuus.

        Mutta OK, jos liikennesääntöjä ei sitten tarvitse noudattaa, niin voinhan sitten ajaa vaikka moottoripyöräilijän eteen kärkikolmion takaakin. Sehän nopeuttaisi omaa ajamistani, kun ei tarvitse turhaan väistellä kevyempiä kulkuneuvoja.

        Jos moottoripyöräily kiinnostaa noin paljon, niin autokoulu voisi olla hyvä alku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos moottoripyöräily kiinnostaa noin paljon, niin autokoulu voisi olla hyvä alku.

        Oliko tämä vastaus siihen, että liikennesääntöjä ei tarvitse noudattaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin avausta kirjoittaessa liikennesääntöjen noudattamsita, kun se on tieliikennelaissa säädetty kaikkien tienkäyttäjien velvollisuus.

        Mutta OK, jos liikennesääntöjä ei sitten tarvitse noudattaa, niin voinhan sitten ajaa vaikka moottoripyöräilijän eteen kärkikolmion takaakin. Sehän nopeuttaisi omaa ajamistani, kun ei tarvitse turhaan väistellä kevyempiä kulkuneuvoja.

        Missä väitetään, ettei jokaisella muka ole liikenteessä sääntöjen noudattamisen velvollisuus? Tietenkin liikennesääntöjä pitää noudattaa. Tieliikennelaista löytyy kuitenkin nykyään pykälä, joka velvoittaa huomioimaan myös toisten mahdolliset virheet. Ei voi koskaan sokeasti luottaa siihen, että jokainen noudattaa tai osaa liikennesäännöt, vaikka niin pitäisi olla.


    • Anonyymi

      Ei kannata ajaa kovin oikealla ettei puusilmät kuvittele, että tulossa on mopo 40km/h... mp:llä on myös ikävä ajella urissa.

    • Anonyymi

      Ajatellaas että maajussin tai mökäisen kuormasta on pudonnut klapeja.
      Oikeassa laidassa ajavat eivät pysty estettä väistämään kuin vasemmalta.
      Keskellä kaistaa ajavilla mahdollisuus väistää vasemmalta/ojan puolelta.
      Olettais että lakeja laatijoilla olisi kokemusta hieman m-pyöräilystä.

      • Anonyymi

        Suomessa oli aikoinaan liikenneministeri jolla ei ollut lainkaan ajokorttia.
        Paljonko veikkaat hänellä olleen kokemusta moottoripyöristä, tai ylipäätään mistään muistakaan tieliikenteeseen liittyvistä asioista?

        Annan pienen vinkin : ei mitään kokemusta


    • Anonyymi

      Jos A-kortin teoriakokeessa vastaat kuten aloituksen kirjoittaja, väärin menee vastaus. Muistan kysymyksen hyvin kun suoritin A-kortin 2020.

      Autokoulussa opetetaan ettei mp:llä kannata ajaa oikeassa reunassa koska autoilijat tulkitsee silloin helposti mopoksi jos on pimeää tai näkyvyys muuten huono. Riskinä että autoilja ajaa kolmion/stop-merkin takaa eteen kun olettaa että kaksipyöräinen olisi hidas mopo jonka edelle "kyllä ehtii".

      Tuo oikealla ajaminen koskee vain täsykokoisia autoja/rekkoja sekä hitaita ajoneuvoja kuten mopoja. Mottoripyörän kohdalla oikea vastaus on keskellä tai vasemmassa ajourassa, ei nyt kuitenkaan keskiviivan tuntumassa.

      • Anonyymi

        Eli autokoulussa opetataan, ettei liikennesääntöjä tarvitse noudattaa. Hyvä tietää! Liikenteessä jokainen pärjätköön, miten taitaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli autokoulussa opetataan, ettei liikennesääntöjä tarvitse noudattaa. Hyvä tietää! Liikenteessä jokainen pärjätköön, miten taitaa.

        Ei opeteta.
        "...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin TURVALLISUUTTA VAARANTAMATTA on mahdollista..."

        Ihan oikeassa laidassa ajettaessa on juuri tuo edellä mainittu riski tulla luulluksi hitaaksi mopoksi, jolloin vaarantaa oman turvallisuutensa. Samoin sen kolmion takaa alle pyrkivän turvallisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei opeteta.
        "...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin TURVALLISUUTTA VAARANTAMATTA on mahdollista..."

        Ihan oikeassa laidassa ajettaessa on juuri tuo edellä mainittu riski tulla luulluksi hitaaksi mopoksi, jolloin vaarantaa oman turvallisuutensa. Samoin sen kolmion takaa alle pyrkivän turvallisuuden.

        Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Lakitekstissä ei myöskään sanota mitään ajoradan oikeassa reunassa olevista kuopista, lehmistä, telamiinoista tai sammuneista jalankulkijoista, mutta kaikille on kai selvää, että jos sellaisia on, niin silloin ajetaan lähempänä keskiviivaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Kyllä ja minä itse arvioin, mikä on turvallisuuden kannalta "tarpeeksi" reunassa. Ei ole tarve kilauttaa kaverilla tai pyytää poliiseja paikalle mittaamaan välimatka reunaan. Minä arvioin asian kannaltani ja muiden tehtävä on huomioida minut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei opeteta.
        "...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin TURVALLISUUTTA VAARANTAMATTA on mahdollista..."

        Ihan oikeassa laidassa ajettaessa on juuri tuo edellä mainittu riski tulla luulluksi hitaaksi mopoksi, jolloin vaarantaa oman turvallisuutensa. Samoin sen kolmion takaa alle pyrkivän turvallisuuden.

        Ja lisäksi liian reunassa ajaessa poistaa itseltään mahdollisuuden väistää tarvittaessa oikealle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Tuo niin reunassa kuin mahdollista ajamisen jankuttaminen on lähinnä sairautta ja mopopojille ja fillaristeille tarkoitettu ohje.
        Konepyörä liikkuu samaa nopeutta tai jopa yli kuin mitä autot, joten oikea ja turvallisin paikka on ajaa ajoradan keskellä ja pitkät ajovalot päällä päiväsaikaan .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo niin reunassa kuin mahdollista ajamisen jankuttaminen on lähinnä sairautta ja mopopojille ja fillaristeille tarkoitettu ohje.
        Konepyörä liikkuu samaa nopeutta tai jopa yli kuin mitä autot, joten oikea ja turvallisin paikka on ajaa ajoradan keskellä ja pitkät ajovalot päällä päiväsaikaan .

        Jokaisella ajoneuvolla on liikennteessä ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella ajoneuvolla on liikennteessä ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        No, konepyörällä ajaessa se turvallisin paikka on ajaa keskellä kaistaa ja näinhän myös , aivan oikein konepyörämiehet ja naiset tekee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, konepyörällä ajaessa se turvallisin paikka on ajaa keskellä kaistaa ja näinhän myös , aivan oikein konepyörämiehet ja naiset tekee.

        Ei pidä etsiä turvallisinta paikkaa, vaan oikea paikka on eniten oikealla ja omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä etsiä turvallisinta paikkaa, vaan oikea paikka on eniten oikealla ja omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta.

        Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

        Niin lähellä, kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Kuski joutuu itse asian tilanteessa arvioimaan. Joskus se voi olla ihan reunassa ja joskus toisten ei. Turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, on se oleellinen seikka. Turvallisuuteen joutuu asiaa peilaamaan, että miten lähelle reunaa voi mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä etsiä turvallisinta paikkaa, vaan oikea paikka on eniten oikealla ja omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta.

        Koetat turhaan venkoilla, se oikea ja turvallisin paikka konepyörällä ajaessa on kaistan keskellä ja päivällä pitkät valot päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koetat turhaan venkoilla, se oikea ja turvallisin paikka konepyörällä ajaessa on kaistan keskellä ja päivällä pitkät valot päällä.

        Pitkiävaloja ei saa käyttää päivällä edes moottoripyörässä. Pitkävalo häiritsee ja häikäisee ja on vielä naurettava. Ei mitään tekemistä minkään näkymisen tai turvallisuuden kannalta. Tää on sellainen Jawa aikakauden keksintö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkiävaloja ei saa käyttää päivällä edes moottoripyörässä. Pitkävalo häiritsee ja häikäisee ja on vielä naurettava. Ei mitään tekemistä minkään näkymisen tai turvallisuuden kannalta. Tää on sellainen Jawa aikakauden keksintö.

        Pitkiä ajovaloja juurikin päivällä käytetään konepyörissä yleisesti, koska se lisää ko ajoneuvon näkyvyyttä ja siten turvallisuutta liikenteessä. Ketäänhän tuo ei häiritse ja joku tyhmä saa toki asian ymmärtämättömyyttään pitää vapaasti halutessaan naurettavana.
        Jawa aikakaudella turvallisuus ajattelu ei ollut vallannut alaa nykyiseen tapaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkiä ajovaloja juurikin päivällä käytetään konepyörissä yleisesti, koska se lisää ko ajoneuvon näkyvyyttä ja siten turvallisuutta liikenteessä. Ketäänhän tuo ei häiritse ja joku tyhmä saa toki asian ymmärtämättömyyttään pitää vapaasti halutessaan naurettavana.
        Jawa aikakaudella turvallisuus ajattelu ei ollut vallannut alaa nykyiseen tapaan.

        Pellekommentti. Niin käytetään kun säännöistä ei välitetä. Moottoripyöräilijät ei ole koskaan noudattaneet liikennesääntöjä ja keksivät tyhmiä omia sääntöjä. Aivan samoin kun polkupyöräilijät ei myöskään välitä säännöistä. Tyhmää porukkaa ja aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä ja vahingon sattuessa ovat eniten loukkaantumis vaarassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pellekommentti. Niin käytetään kun säännöistä ei välitetä. Moottoripyöräilijät ei ole koskaan noudattaneet liikennesääntöjä ja keksivät tyhmiä omia sääntöjä. Aivan samoin kun polkupyöräilijät ei myöskään välitä säännöistä. Tyhmää porukkaa ja aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä ja vahingon sattuessa ovat eniten loukkaantumis vaarassa.

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske homopyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pellekommentti. Niin käytetään kun säännöistä ei välitetä. Moottoripyöräilijät ei ole koskaan noudattaneet liikennesääntöjä ja keksivät tyhmiä omia sääntöjä. Aivan samoin kun polkupyöräilijät ei myöskään välitä säännöistä. Tyhmää porukkaa ja aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä ja vahingon sattuessa ovat eniten loukkaantumis vaarassa.

        Se konepyörä mies ja nainen välittää sinusta poiketen, omasta ja muiden turvallisuudesta liikenteessä, ja siksi ajavat omaa näkyvyyttä parantaen ja turvallisuutta lisäten pitkät ajovalot sallitusti päällä.
        Se ettei pyöräliiton jäsenet noudata sääntöjä ja ovat omaa tyhmyyttään kolauksen sattuessa heikoilla ei tarkoita , että motoristit tekisivät samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske homopyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Aika kärjistetty kuva pyöräliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa ja terrorismi kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske homopyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!

        Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.

        Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.

        Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.

        Oooooohhhh.... aaahhhhh... pyöräliitto!

        http://pyoraliitto.fi/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oooooohhhh.... aaahhhhh... pyöräliitto!

        http://pyoraliitto.fi/

        Eräille näyttää ottavan erittäin koville se tosiasia, että pyöräilijöillekin on säännöt ja laki myös velvoittaa niitä noudattamaan. Osa pyöräilijöistä elää kuin mullit pellossa, mutta vähitellen asiat muuttuvat. Nykyisin nämä liikenteen "vapaamatkustajat" joutuvat aina silloin tällöin vastuuseen tekosistaan. Liian harvoin, mutta kuitenkin joskus. Myös poliisi on jonkin verran terävöittänyt suhtautumistaan pyöräilijöiden rikkeisiin, mutta vasta promillen tuhannesosa joutuu vastuuseen erittäin törkeistä rikoksistaan. Suunta on kuitenkin oikea. Voisikohan myös pyöräliitto vähitellen herätä ruususen unestaan ja alkaa oikeasti valistamaan pyöräilijöitä. Se propaganda ja päättäjien lobbaaminen kun ei estä yhtäkään turhaa sääntöjen noudattamattomuudesta aiheutuvaa kuolemaa tai loukkaantumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eräille näyttää ottavan erittäin koville se tosiasia, että pyöräilijöillekin on säännöt ja laki myös velvoittaa niitä noudattamaan. Osa pyöräilijöistä elää kuin mullit pellossa, mutta vähitellen asiat muuttuvat. Nykyisin nämä liikenteen "vapaamatkustajat" joutuvat aina silloin tällöin vastuuseen tekosistaan. Liian harvoin, mutta kuitenkin joskus. Myös poliisi on jonkin verran terävöittänyt suhtautumistaan pyöräilijöiden rikkeisiin, mutta vasta promillen tuhannesosa joutuu vastuuseen erittäin törkeistä rikoksistaan. Suunta on kuitenkin oikea. Voisikohan myös pyöräliitto vähitellen herätä ruususen unestaan ja alkaa oikeasti valistamaan pyöräilijöitä. Se propaganda ja päättäjien lobbaaminen kun ei estä yhtäkään turhaa sääntöjen noudattamattomuudesta aiheutuvaa kuolemaa tai loukkaantumista.

        Ei ota yhtään koville ja noudatankin liikennesääntöjä liikenteessä liikkuessani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ota yhtään koville ja noudatankin liikennesääntöjä liikenteessä liikkuessani.

        Niin autolla liikkuessasi, ehkä. Polkupyörällä liikkuessasi tilanne onkin sitten täysin eri, eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin autolla liikkuessasi, ehkä. Polkupyörällä liikkuessasi tilanne onkin sitten täysin eri, eikö?

        Miksi muka olisi? Kykenen noudattamaan liikennesääntöjä riippumatta kulkumuodosta.


    • Anonyymi

      Byrokraatit voivat ohjeistuksensa kanssa painua kilinvittuun.

      • Anonyymi

        En tiedä, mitä ohjeistuksia ja mitä byrokraatteja tarkoitat. Tieliikenteessä noudatetaan tieliikennelakia, eli liikennesääntöjä. Ne koskevat kaikkia, oli sitten mitä mieltä tahansa niistä. Jokainen suomessa asuva ja oleskeleva on velvollinen noudattamaan ihan kaikkia suomen lakeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mitä ohjeistuksia ja mitä byrokraatteja tarkoitat. Tieliikenteessä noudatetaan tieliikennelakia, eli liikennesääntöjä. Ne koskevat kaikkia, oli sitten mitä mieltä tahansa niistä. Jokainen suomessa asuva ja oleskeleva on velvollinen noudattamaan ihan kaikkia suomen lakeja.

        Näin on.
        On myös paljon asioita ja taitoja, joita pitää tai olisi hyvä osata sääntöjen lisäksi.

        Uuden tieliikennelain ennakointivelvoite tuokin vähän näitä juttuja lakiin asti.


    • Anonyymi

      Autokoulun moottripyörätunnilla ensimmäisiä opetettuja asioita: Moottoripyörä tarvitsee yhtä leveän tilan tiestä, kuin henkilöautokin.... Jos et tiedä miksi, niin mieti hetki....

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähempänä ajoradan oikeaa reunaa on myös autoilla ajettava, eikä keskiviivaa viistäen.

        19 §
        Ajoneuvon paikka ajoradalla
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P19

        Kyllä. Laissa ei sanota, että moottoripyörän ja polkupyörän pitäisi ajoradalla ajaa enemmän oikealla kuin autojen.

        Tosin polkupyörän pitää ensisijaisesti ajaa pyörätiellä tai sen puuttuessa pientareella, mutta jos pyörätietä tai pientaretta ei ole tai pientareella ajaminen ei käy haitatta päinsä, polkupyöräilijä ajaa ajoradan oikeassa reunassa ja yhtä reunassa kuin auto ja mottoripyörätkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Laissa ei sanota, että moottoripyörän ja polkupyörän pitäisi ajoradalla ajaa enemmän oikealla kuin autojen.

        Tosin polkupyörän pitää ensisijaisesti ajaa pyörätiellä tai sen puuttuessa pientareella, mutta jos pyörätietä tai pientaretta ei ole tai pientareella ajaminen ei käy haitatta päinsä, polkupyöräilijä ajaa ajoradan oikeassa reunassa ja yhtä reunassa kuin auto ja mottoripyörätkin.

        Auton oikea reuna ja pyöräilijän oikea hartia pitää siis olla yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa, kun etenevät eteenpäin. Sitä ilmeisesti tarkoitat? Silloin ovat molemmat yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton oikea reuna ja pyöräilijän oikea hartia pitää siis olla yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa, kun etenevät eteenpäin. Sitä ilmeisesti tarkoitat? Silloin ovat molemmat yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa.

        Jotenkin huomaa, ettei osa kommentoijista ole koskaan ajanut itse tien päällä.
        Kyytiläiset ei aina ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton oikea reuna ja pyöräilijän oikea hartia pitää siis olla yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa, kun etenevät eteenpäin. Sitä ilmeisesti tarkoitat? Silloin ovat molemmat yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa.

        Ei vaan auton oikean renkaan ja moottoripyörän/pyörän renkaan tulee olla samassa linjassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan auton oikean renkaan ja moottoripyörän/pyörän renkaan tulee olla samassa linjassa.

        Yhtä hyvin voi sitten väittää, että auton oikea sivupeili ja pyörän sarven oikea reuna tulee olla yhtä kaukana ajoradan oikeasta reunasta. Missään ei asiaa kuitenkaan määritellä.

        Se mikä määritellään ja mikä velvoitetaan, on se että: "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan auton oikean renkaan ja moottoripyörän/pyörän renkaan tulee olla samassa linjassa.

        Jaa, miten samassa linjassa


    • Anonyymi

      Moottoripyörällä ajetaan kaistan keskellä. Kuten jo aiemmin tuolla mainittiin, moottoripyörä tarvitsee yhtä paljon tilaa kuin henkilöauto. Tien reunassa ajava moottoripyörä saatetaan sekoittaa mopoon, mikä on vaarallista sillä moottoripyörän nopeus on suurempi.

      • Anonyymi

        Riippuu tilanteesta. Jos ei ole pahoja uria tiessä, niin voi ajaa siinä kohtaa kaistaa, missä apukuski autossa istuu. Se on kaistan oikealla puolella, mutta ei kuitenkaan ihan reunaa viistäen. Jos on urat, niin pitää turvallisuus huomioiden ajaa urien välissä, eli melko keskellä kaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu tilanteesta. Jos ei ole pahoja uria tiessä, niin voi ajaa siinä kohtaa kaistaa, missä apukuski autossa istuu. Se on kaistan oikealla puolella, mutta ei kuitenkaan ihan reunaa viistäen. Jos on urat, niin pitää turvallisuus huomioiden ajaa urien välissä, eli melko keskellä kaistaa.

        Urista näkee hyvin missä liikenne yleensä menee. Moottoripyörän oikea paikka on oikeanpuoleisen uran kohdalla. Pyöräilijätkin pyöräilevät hiekkatiellä aina oikeanpuoleista uraa pitkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urista näkee hyvin missä liikenne yleensä menee. Moottoripyörän oikea paikka on oikeanpuoleisen uran kohdalla. Pyöräilijätkin pyöräilevät hiekkatiellä aina oikeanpuoleista uraa pitkin.

        Moottoripyörän paikka asfaltti tiellä on ajoradan keskellä, eli niiden ajourien välissä.
        Se missä polkupyöräilijä hiekkatiellä ajaessaan vingertää on moottoripyöräilijälle merkityksetön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Urista näkee hyvin missä liikenne yleensä menee. Moottoripyörän oikea paikka on oikeanpuoleisen uran kohdalla. Pyöräilijätkin pyöräilevät hiekkatiellä aina oikeanpuoleista uraa pitkin.

        Paikka on niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Jos turvallisuus vaarantuu urista, niin paikka ei ole silloin ajaa urissa. Päivänselvä asia kyseinen turvallisuuteen liittyvä seikka, joka nimenomaan mainitaan laissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikka on niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Jos turvallisuus vaarantuu urista, niin paikka ei ole silloin ajaa urissa. Päivänselvä asia kyseinen turvallisuuteen liittyvä seikka, joka nimenomaan mainitaan laissa.

        Kaikilla teillä on siis uria sinun mielestäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikilla teillä on siis uria sinun mielestäsi.

        Onko niin väitetty? Luetun ymmärtämisen osalta vähän haasteita? Aiemmassa kirjoituksessa oleva "Jos" sana antaa vinkkiä ymmärtämiseen liittyen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko niin väitetty? Luetun ymmärtämisen osalta vähän haasteita? Aiemmassa kirjoituksessa oleva "Jos" sana antaa vinkkiä ymmärtämiseen liittyen.

        Eli ajat moottoripyörällä ajokaistan oikeassa reunassa. Hyvä kuulla, että teet niin, JOS uria ei ole.


    • Anonyymi

      Nää höpömopoilijat ajaa aina ylinopeutta ja sitten nää perseentäryyttäjät ajaa vielä pitkätvalot päällä joka sekin on laitonta. Jopa moottoritiellä jossa ei ole vastaantulijoita. Huomaa kyllä, että säännöt on unohtunut mutta viisastella pitää. Naurettavia nämä jälkeen jäänyttä nuoruuttaan etsivät vaarit jotka wanhoilla päivillään vielä laittaa esim liian suuren harrikan, niissä kun on niin ruma äänikin.

    • Anonyymi

      Keneltä se on pois, jos MP ajaa keskellä kaistaa ?Sitäkö varten, että autoilijan olisi helpompi ohittaa ... vai ?

      • Anonyymi

        Aivan oikein. Minä ajan autollni aina ylinopeutta ja ohitus sujuisi, jos moottoripyörät noudattaisiva lakia. Pitää huomata, että moottoripyörän [ilman sivuvaunua] saa ohittaa myös, vaikka tiellä olisi ohitus kielletty liikennemerkillä. Mutta voin toki tuupata liian keskella ajavan motoristin kumoonkin tarvittaessa.


    • Anonyymi

      Olen aina ajanut keskellä kaistaa, tulen myös jatkossa niin tekemään.

      • Anonyymi

        Minä puolestani ohitan moottoripyörän ja polkupyörän aina riittävällä turvavälillä. Olen aina tehnyt niin. Minä itse päätän mikä on riittävä turvaväli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä puolestani ohitan moottoripyörän ja polkupyörän aina riittävällä turvavälillä. Olen aina tehnyt niin. Minä itse päätän mikä on riittävä turvaväli.

        Ei ole määritelty, että mikä on riittävä turvaväli. Jokainen sen joutuu itse punnitsemaan liikennetilanteissa. Kaikilla ei valitettavasti vaan riitä älyä hahmottamaan tilanne ja toisilla taas oikein toimimisen esteenä on asennevamma.


      • Anonyymi

        minä minä minä älä anna periksi


    • Anonyymi

      Minä ainakin ..... saa jatkaa

    • Anonyymi

      Ajan samoja ajolinjoja kuin MP-poliisitkin.

      • Anonyymi

        Miksi sä niin teet? Aika tyhmää.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      36
      3259
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1975
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      193
      1571
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      129
      1453
    5. 80
      1105
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1084
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      258
      949
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      879
    9. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      103
      826
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      67
      778
    Aihe