Tätä sääntöä rikotaan yleisesti moottoripyörällä ajettaessa. Kaksisuuntaisella ajoradalla ajoneuvoa on ajettava niin oikealla kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Moottoipyörälle ei siis kuulu koko kaistan leveys kaksisuuntaisella ajoradalla.
Tieliikennelaki 19 §: "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista."
Newsflash: moottoripyörällä on ajettava kaistan oikeassa reunassa
93
649
Vastaukset
- Anonyymi
...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Moottoripyörä tarvitsee sivusuuntaan liikuma- ja kallistustilaa. Katoppa missä mopopolliisit ajaa.- Anonyymi
Suoralla tiellä ei tarvitse kallistella. Kaarteessa ajettaessa olet toki oikeassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suoralla tiellä ei tarvitse kallistella. Kaarteessa ajettaessa olet toki oikeassa.
Tarvitsee. Pitää tehdä ja nähdä paljon asioita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvitsee. Pitää tehdä ja nähdä paljon asioita.
Itsensä hyväily kannattaa jättää ajaessa tekemättä. Perillä sitten.
- Anonyymi
Kuski itse joutuu tilanteessa sen arvion tekemään, että mikä on hänen ja muiden turvallisuuden kannalta "tarpeeksi" oikeassa reunassa, aivan kuten kaikkien muidenkin ajoneuvojen kuljettajat joutuvat tekemään.
Voi sitten myös mainita sen, että välillä näkee myös autoilijoita, jotka nuolevat keksiviivaa, vaikka oikealla puolella on reilusti tilaa. Melkein metrin verran enemmän oikealla voisivat turvallisesti edetä. - Anonyymi
Tämänkin viestiketjun aloittaja on vähillä älyn lahjoilla siunattu pelle.
Sijoittunee samaan sarjaan vähemmän nerojen sähköautoterojen kanssa.
- Anonyymi
Oikealta ohittaminen on kielletty,eli pakko on keskiviivan tuntumassa kärkkyä!ja muutenkin turvallisempaa keskellä ajorataa että kerkeis paremmin nuo elukat väistellä mitkä pusikosta hyppii.
- Anonyymi
Oman turvallisuuteni takaamiseksi ajan edelleen ja aina keskellä kaistaa koska turvallisuus ja se ei ole yhtään keneltäkään pois sekä 25 v kokemus moottoripyöräilystä on sen opettanut eikä kukaan ole noin idioottimaista laki tekstiä vielä eteen tuonut , enkä usko että kenenkään moottoripyöräilijän on mitään syytä sitä noudattaa tai edes huomioida kokolailla turhana , ehkä laki ajalta kun moottoripyörä oli tiellä tukkona , aika on siitä kovasti muuttunut, telkkarissakin on värit ja telefax on museossa.
- Anonyymi
Keskiviivan väheisyydessä paras ja turvallisin ajolinja , estää tehokkaasti autoilijoiden törttöilyn .
- Anonyymi
Ei todellakaan ole turvallisin, eikä estä mitään törttöilyjä. Keskellä kaistaa kun ajaa, niin jää vähän enemmän aikaa tehdä väistöliikkeitä, kun vastaantulevat autoilijat kurvissa, tai ohitustilanteessa tulevat osittain sinun kaistalle. Siinä kaistan keskellä on myös vähiten reikiä asfaltissa.
Turvaton on myös kaistan oikea reuna, sivuteiltä tulevat autoilijat mieltävät moottoripyörän hitaaksi mopoksi ja tulevat eteen.
- Anonyymi
Säännös ei ole tarkoitukseton. Esimerkki valaisee asiaa.
Jos on tie, jonka kaksisuuntainen ajorata on niin kapea, että kaksi autoa ei voi sinä ajaen toisiaan kohdata ajamatta pientareelle, tällaisella ajoradalla moottoripyörän kohdatessa auton, kumpikin voi sivuuttaa toisensa törmäämättä, jos moottoripyöräilijä ajaa mainitun säännöksen mukaan oikealla. Tilaa riittää turvalliseen kohtaamiseen.
Jos tällaisella kapealla ajoradalla moottoripyörä törmää vastakkaisesta suunnasta tulleeseen autoon, moottirpyöräilijä on yksin syyllinen törmäykseen.- Anonyymi
Väite taitaa olla pelkkä mielipide, eikä faktaperäinen tieto. Jokainen liikennetilanne on aina omanlaisensa ja syyllistä jahdataan viime kädessä sitten tarvittaessa oikeudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väite taitaa olla pelkkä mielipide, eikä faktaperäinen tieto. Jokainen liikennetilanne on aina omanlaisensa ja syyllistä jahdataan viime kädessä sitten tarvittaessa oikeudessa.
Et osannut perustella epäilyäsi mielipiteestä. Jos kaksi ajoneuvoa kohdatessa ajavat siellä, missä niiden paikka lain mukaan on, eivätkä siten voi törmätä toisiinsa, niin miten syyllisyyys voisi jakautua toisin, jos ne kumminkin törmäävät?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et osannut perustella epäilyäsi mielipiteestä. Jos kaksi ajoneuvoa kohdatessa ajavat siellä, missä niiden paikka lain mukaan on, eivätkä siten voi törmätä toisiinsa, niin miten syyllisyyys voisi jakautua toisin, jos ne kumminkin törmäävät?
Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tuo on siis se velvoite.
Kuskille itselle jää arviointi siitä, mikä on "tarpeeksi" lähellä oikeaa reunaa oman ja muiden turvallisuus huomioon ottaen. Jos ajaa niin lähellä reunaa, kun turvallisuus huomioon ottaen on mahdollista, niin lain vaatimus täytyy. Jos tästäkin huolimatta tulee osuma, niin aletaan takuulla katsoa myös kaikkia muita tapahtumaan johtaneita seikkoja. Kaikki tilanteet eivät aina ole yksiselitteisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et osannut perustella epäilyäsi mielipiteestä. Jos kaksi ajoneuvoa kohdatessa ajavat siellä, missä niiden paikka lain mukaan on, eivätkä siten voi törmätä toisiinsa, niin miten syyllisyyys voisi jakautua toisin, jos ne kumminkin törmäävät?
On tilanteita, joissa ajoneuvot kohdatessa ajavat siellä missä niiden paikka lain mukaan on, mutta silti on osumisen mahdollisuus olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tilanteita, joissa ajoneuvot kohdatessa ajavat siellä missä niiden paikka lain mukaan on, mutta silti on osumisen mahdollisuus olemassa.
Ei ole esimerkkini tilanteessa. Siinä on vain yksi mahdollisuus, jolloin ajoneuvot eivät kohdatessaan törmää, kun ajavat lain mukaisissa paikoissa.
- Anonyymi
Sama se on autoillakin, ja harva auto ajaa aivan oikeassa reunassa. Ilman voimakasta ylitulkintaa se oikein paikka moottoripyörälle ja polkupyörälle on keskivertoautoilijan oikean renkaan kohta.
- Anonyymi
Ei se ole noin yksinkertaista.
Mp:llä pitää myös nähdä ja näkyä.
Autossakin ratti on tien keskipuolella jostain syystä.
Sitten kaikki kuopat ja maalaukset tiessä jne - Anonyymi
Eikä autollakaan pitäisi vain passiivisesti kyntää rengasuraa syvemmäksi ja pilata teitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole noin yksinkertaista.
Mp:llä pitää myös nähdä ja näkyä.
Autossakin ratti on tien keskipuolella jostain syystä.
Sitten kaikki kuopat ja maalaukset tiessä jnePitäisikö polkupyöräilijänkin ajaa ajoradan keskellä? Myös jalankulkija näkyisi huomattavasti paremmin, jos kävelisi ajoradan keskellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisikö polkupyöräilijänkin ajaa ajoradan keskellä? Myös jalankulkija näkyisi huomattavasti paremmin, jos kävelisi ajoradan keskellä.
Kevytliikenne on eri asia.
Liikkuu esim hitaammin.
Ei taida moottoripyörä olla hirveän tuttu ajoneuvo? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kevytliikenne on eri asia.
Liikkuu esim hitaammin.
Ei taida moottoripyörä olla hirveän tuttu ajoneuvo?Puhe oli näkyvyydestä, ei nopeudesta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä autollakaan pitäisi vain passiivisesti kyntää rengasuraa syvemmäksi ja pilata teitä.
Älä nyt kun maalaiskansa vaeltaa samoissa urissa niinkuin lehmät laitumen reunaa 😂😂😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitäisikö polkupyöräilijänkin ajaa ajoradan keskellä? Myös jalankulkija näkyisi huomattavasti paremmin, jos kävelisi ajoradan keskellä.
Suositus onkin taajamissa (jossa ei ole piennarta) se, että pyöräilijä ottaa tilaa itsellensä ja ajaa ajoradan keskikohdan oikealla puolella.
Traficom - Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Ajoradalla:
- Aja ensisijaisesti tien oikeassa reunassa tai pientareella.
- Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi.
- Pidä riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suositus onkin taajamissa (jossa ei ole piennarta) se, että pyöräilijä ottaa tilaa itsellensä ja ajaa ajoradan keskikohdan oikealla puolella.
Traficom - Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Ajoradalla:
- Aja ensisijaisesti tien oikeassa reunassa tai pientareella.
- Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi.
- Pidä riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin.Sitten on turha itkeä kun autot ohittaa 20 sentin päästä ja pesevät vielä lasit juuri kohdalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suositus onkin taajamissa (jossa ei ole piennarta) se, että pyöräilijä ottaa tilaa itsellensä ja ajaa ajoradan keskikohdan oikealla puolella.
Traficom - Polkupyörä on ajoneuvo, jolla ajetaan ensisijaisesti ajoradalla tai erillisellä pyörätiellä. Ajoradalla:
- Aja ensisijaisesti tien oikeassa reunassa tai pientareella.
- Kaupunkien kaduilla piennarta ei yleensä ole, joten aja kaistan keskikohdan oikealla puolella. Näin varaat riittävästi tilaa itsellesi.
- Pidä riittävä väli pysäköityihin autoihin ja esteisiin.Autoilijat eivät ymmärtäisi, jos pyöräilisin kaistan keskiosan oikealla puolella. Lakikin sanoo, että oikeassa reunassa pitäisi ajaa, jos laissa säädetyllä tavalla olevaa piennarta ole. Piennar on määritelty TLL:n alussa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijat eivät ymmärtäisi, jos pyöräilisin kaistan keskiosan oikealla puolella. Lakikin sanoo, että oikeassa reunassa pitäisi ajaa, jos laissa säädetyllä tavalla olevaa piennarta ole. Piennar on määritelty TLL:n alussa.
"[pientareella tarkoitetaan] ajoradasta reunaviivalla erotettua tien pituussuuntaista osaa;"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten on turha itkeä kun autot ohittaa 20 sentin päästä ja pesevät vielä lasit juuri kohdalla.
Ei ole turha itkeä, sillä laki velvoittaa antamaan turvallisen tilan.
"Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä."
Reippaasti välimatkaa pitää jättää pyöräilijöihin kaikissa tilanteissa. Tarkkaa välimatkaa ei ole määritelty, mutta noin 1,5 m se on monien mielestä, sillä tämä välimatka löytyy monen muun maan laeista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puhe oli näkyvyydestä, ei nopeudesta.
Polkupyörissä ei ole myöskään ajovalopakkoa valoisaan aikaan taajamien ulkopuolella. Näkyvyydestä jos on kyse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"[pientareella tarkoitetaan] ajoradasta reunaviivalla erotettua tien pituussuuntaista osaa;"
Piennar on yleensä ajokelvoton, liian kapea tai olematon.
- Anonyymi
Newsflash: sivuvaunuttoman moottoripyörän saa ohittaa vasemmalta, vaikka tieosuudella olisi liikennemerkillä määrätty ohituskielto. Jollei moottoripyöräilijä aja kaistan oikeassa reunassa, ohitus on vaikeaa suorittaa.
- Anonyymi
Ohituskieltoc (C28) -liikennemerkki
"Merkillä kielletään muun liikkuvan moottorikäyttöisen ajoneuvon kuin kaksipyöräisen sivuvaunuttoman moottoripyörän tai mopon ohittaminen. Merkki ei koske kääntymistä varten ryhmittyneen ajoneuvon ohittamista ryhmittymisalueella eikä liittymiskaistalla kulkevan ajoneuvon ohittamista. Merkki on voimassa merkkiin C29 asti."
- Anonyymi
Mietin mihin se vaikuttaa jos ajaisin oikeassa reunassa?
Et kai sä ajatellut tulla vierelle ajamaan? Ohittaa ahtaammassa kohdassa ?
Vai jotain muuta?- Anonyymi
Ajattelin avausta kirjoittaessa liikennesääntöjen noudattamsita, kun se on tieliikennelaissa säädetty kaikkien tienkäyttäjien velvollisuus.
Mutta OK, jos liikennesääntöjä ei sitten tarvitse noudattaa, niin voinhan sitten ajaa vaikka moottoripyöräilijän eteen kärkikolmion takaakin. Sehän nopeuttaisi omaa ajamistani, kun ei tarvitse turhaan väistellä kevyempiä kulkuneuvoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelin avausta kirjoittaessa liikennesääntöjen noudattamsita, kun se on tieliikennelaissa säädetty kaikkien tienkäyttäjien velvollisuus.
Mutta OK, jos liikennesääntöjä ei sitten tarvitse noudattaa, niin voinhan sitten ajaa vaikka moottoripyöräilijän eteen kärkikolmion takaakin. Sehän nopeuttaisi omaa ajamistani, kun ei tarvitse turhaan väistellä kevyempiä kulkuneuvoja.Jos moottoripyöräily kiinnostaa noin paljon, niin autokoulu voisi olla hyvä alku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos moottoripyöräily kiinnostaa noin paljon, niin autokoulu voisi olla hyvä alku.
Oliko tämä vastaus siihen, että liikennesääntöjä ei tarvitse noudattaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajattelin avausta kirjoittaessa liikennesääntöjen noudattamsita, kun se on tieliikennelaissa säädetty kaikkien tienkäyttäjien velvollisuus.
Mutta OK, jos liikennesääntöjä ei sitten tarvitse noudattaa, niin voinhan sitten ajaa vaikka moottoripyöräilijän eteen kärkikolmion takaakin. Sehän nopeuttaisi omaa ajamistani, kun ei tarvitse turhaan väistellä kevyempiä kulkuneuvoja.Missä väitetään, ettei jokaisella muka ole liikenteessä sääntöjen noudattamisen velvollisuus? Tietenkin liikennesääntöjä pitää noudattaa. Tieliikennelaista löytyy kuitenkin nykyään pykälä, joka velvoittaa huomioimaan myös toisten mahdolliset virheet. Ei voi koskaan sokeasti luottaa siihen, että jokainen noudattaa tai osaa liikennesäännöt, vaikka niin pitäisi olla.
- Anonyymi
Ei kannata ajaa kovin oikealla ettei puusilmät kuvittele, että tulossa on mopo 40km/h... mp:llä on myös ikävä ajella urissa.
- Anonyymi
Ajatellaas että maajussin tai mökäisen kuormasta on pudonnut klapeja.
Oikeassa laidassa ajavat eivät pysty estettä väistämään kuin vasemmalta.
Keskellä kaistaa ajavilla mahdollisuus väistää vasemmalta/ojan puolelta.
Olettais että lakeja laatijoilla olisi kokemusta hieman m-pyöräilystä.- Anonyymi
Suomessa oli aikoinaan liikenneministeri jolla ei ollut lainkaan ajokorttia.
Paljonko veikkaat hänellä olleen kokemusta moottoripyöristä, tai ylipäätään mistään muistakaan tieliikenteeseen liittyvistä asioista?
Annan pienen vinkin : ei mitään kokemusta
- Anonyymi
Jos A-kortin teoriakokeessa vastaat kuten aloituksen kirjoittaja, väärin menee vastaus. Muistan kysymyksen hyvin kun suoritin A-kortin 2020.
Autokoulussa opetetaan ettei mp:llä kannata ajaa oikeassa reunassa koska autoilijat tulkitsee silloin helposti mopoksi jos on pimeää tai näkyvyys muuten huono. Riskinä että autoilja ajaa kolmion/stop-merkin takaa eteen kun olettaa että kaksipyöräinen olisi hidas mopo jonka edelle "kyllä ehtii".
Tuo oikealla ajaminen koskee vain täsykokoisia autoja/rekkoja sekä hitaita ajoneuvoja kuten mopoja. Mottoripyörän kohdalla oikea vastaus on keskellä tai vasemmassa ajourassa, ei nyt kuitenkaan keskiviivan tuntumassa.- Anonyymi
Eli autokoulussa opetataan, ettei liikennesääntöjä tarvitse noudattaa. Hyvä tietää! Liikenteessä jokainen pärjätköön, miten taitaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli autokoulussa opetataan, ettei liikennesääntöjä tarvitse noudattaa. Hyvä tietää! Liikenteessä jokainen pärjätköön, miten taitaa.
Ei opeteta.
"...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin TURVALLISUUTTA VAARANTAMATTA on mahdollista..."
Ihan oikeassa laidassa ajettaessa on juuri tuo edellä mainittu riski tulla luulluksi hitaaksi mopoksi, jolloin vaarantaa oman turvallisuutensa. Samoin sen kolmion takaa alle pyrkivän turvallisuuden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei opeteta.
"...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin TURVALLISUUTTA VAARANTAMATTA on mahdollista..."
Ihan oikeassa laidassa ajettaessa on juuri tuo edellä mainittu riski tulla luulluksi hitaaksi mopoksi, jolloin vaarantaa oman turvallisuutensa. Samoin sen kolmion takaa alle pyrkivän turvallisuuden.Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Lakitekstissä ei myöskään sanota mitään ajoradan oikeassa reunassa olevista kuopista, lehmistä, telamiinoista tai sammuneista jalankulkijoista, mutta kaikille on kai selvää, että jos sellaisia on, niin silloin ajetaan lähempänä keskiviivaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Kyllä ja minä itse arvioin, mikä on turvallisuuden kannalta "tarpeeksi" reunassa. Ei ole tarve kilauttaa kaverilla tai pyytää poliiseja paikalle mittaamaan välimatka reunaan. Minä arvioin asian kannaltani ja muiden tehtävä on huomioida minut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei opeteta.
"...niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin TURVALLISUUTTA VAARANTAMATTA on mahdollista..."
Ihan oikeassa laidassa ajettaessa on juuri tuo edellä mainittu riski tulla luulluksi hitaaksi mopoksi, jolloin vaarantaa oman turvallisuutensa. Samoin sen kolmion takaa alle pyrkivän turvallisuuden.Ja lisäksi liian reunassa ajaessa poistaa itseltään mahdollisuuden väistää tarvittaessa oikealle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvin erikoinen tulkinta turvallisuudesta. Laissa ei lue, että on ajettava niin, ettei sinua luulla mopoksi. Lakiteksti kertoo, että on ajettava niin REUNASSA kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Tuo niin reunassa kuin mahdollista ajamisen jankuttaminen on lähinnä sairautta ja mopopojille ja fillaristeille tarkoitettu ohje.
Konepyörä liikkuu samaa nopeutta tai jopa yli kuin mitä autot, joten oikea ja turvallisin paikka on ajaa ajoradan keskellä ja pitkät ajovalot päällä päiväsaikaan . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo niin reunassa kuin mahdollista ajamisen jankuttaminen on lähinnä sairautta ja mopopojille ja fillaristeille tarkoitettu ohje.
Konepyörä liikkuu samaa nopeutta tai jopa yli kuin mitä autot, joten oikea ja turvallisin paikka on ajaa ajoradan keskellä ja pitkät ajovalot päällä päiväsaikaan .Jokaisella ajoneuvolla on liikennteessä ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaisella ajoneuvolla on liikennteessä ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
No, konepyörällä ajaessa se turvallisin paikka on ajaa keskellä kaistaa ja näinhän myös , aivan oikein konepyörämiehet ja naiset tekee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No, konepyörällä ajaessa se turvallisin paikka on ajaa keskellä kaistaa ja näinhän myös , aivan oikein konepyörämiehet ja naiset tekee.
Ei pidä etsiä turvallisinta paikkaa, vaan oikea paikka on eniten oikealla ja omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä etsiä turvallisinta paikkaa, vaan oikea paikka on eniten oikealla ja omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta.
Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Niin lähellä, kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Kuski joutuu itse asian tilanteessa arvioimaan. Joskus se voi olla ihan reunassa ja joskus toisten ei. Turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista, on se oleellinen seikka. Turvallisuuteen joutuu asiaa peilaamaan, että miten lähelle reunaa voi mennä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei pidä etsiä turvallisinta paikkaa, vaan oikea paikka on eniten oikealla ja omaa ja muiden turvallisuutta vaarantamatta.
Koetat turhaan venkoilla, se oikea ja turvallisin paikka konepyörällä ajaessa on kaistan keskellä ja päivällä pitkät valot päällä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koetat turhaan venkoilla, se oikea ja turvallisin paikka konepyörällä ajaessa on kaistan keskellä ja päivällä pitkät valot päällä.
Pitkiävaloja ei saa käyttää päivällä edes moottoripyörässä. Pitkävalo häiritsee ja häikäisee ja on vielä naurettava. Ei mitään tekemistä minkään näkymisen tai turvallisuuden kannalta. Tää on sellainen Jawa aikakauden keksintö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkiävaloja ei saa käyttää päivällä edes moottoripyörässä. Pitkävalo häiritsee ja häikäisee ja on vielä naurettava. Ei mitään tekemistä minkään näkymisen tai turvallisuuden kannalta. Tää on sellainen Jawa aikakauden keksintö.
Pitkiä ajovaloja juurikin päivällä käytetään konepyörissä yleisesti, koska se lisää ko ajoneuvon näkyvyyttä ja siten turvallisuutta liikenteessä. Ketäänhän tuo ei häiritse ja joku tyhmä saa toki asian ymmärtämättömyyttään pitää vapaasti halutessaan naurettavana.
Jawa aikakaudella turvallisuus ajattelu ei ollut vallannut alaa nykyiseen tapaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitkiä ajovaloja juurikin päivällä käytetään konepyörissä yleisesti, koska se lisää ko ajoneuvon näkyvyyttä ja siten turvallisuutta liikenteessä. Ketäänhän tuo ei häiritse ja joku tyhmä saa toki asian ymmärtämättömyyttään pitää vapaasti halutessaan naurettavana.
Jawa aikakaudella turvallisuus ajattelu ei ollut vallannut alaa nykyiseen tapaan.Pellekommentti. Niin käytetään kun säännöistä ei välitetä. Moottoripyöräilijät ei ole koskaan noudattaneet liikennesääntöjä ja keksivät tyhmiä omia sääntöjä. Aivan samoin kun polkupyöräilijät ei myöskään välitä säännöistä. Tyhmää porukkaa ja aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä ja vahingon sattuessa ovat eniten loukkaantumis vaarassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pellekommentti. Niin käytetään kun säännöistä ei välitetä. Moottoripyöräilijät ei ole koskaan noudattaneet liikennesääntöjä ja keksivät tyhmiä omia sääntöjä. Aivan samoin kun polkupyöräilijät ei myöskään välitä säännöistä. Tyhmää porukkaa ja aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä ja vahingon sattuessa ovat eniten loukkaantumis vaarassa.
Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske homopyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!
Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.
Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.
Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pellekommentti. Niin käytetään kun säännöistä ei välitetä. Moottoripyöräilijät ei ole koskaan noudattaneet liikennesääntöjä ja keksivät tyhmiä omia sääntöjä. Aivan samoin kun polkupyöräilijät ei myöskään välitä säännöistä. Tyhmää porukkaa ja aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä ja vahingon sattuessa ovat eniten loukkaantumis vaarassa.
Se konepyörä mies ja nainen välittää sinusta poiketen, omasta ja muiden turvallisuudesta liikenteessä, ja siksi ajavat omaa näkyvyyttä parantaen ja turvallisuutta lisäten pitkät ajovalot sallitusti päällä.
Se ettei pyöräliiton jäsenet noudata sääntöjä ja ovat omaa tyhmyyttään kolauksen sattuessa heikoilla ei tarkoita , että motoristit tekisivät samoin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske homopyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!
Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.
Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.
Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.Aika kärjistetty kuva pyöräliitosta. Totta kuitenkin on, että pyöräliitto on yksi kovimmista lobbaajista kun suunnitellaan muutoksia tieliikenteen lainsäädäntöön. Monet suorastaan järjenvastaiset hullutukset, kuten pyörätien jatke, terrorismin edistäminen, vastavirtaan pyöräily ja nyt kovan kritiikin kohteeksi joutunut etuajo-oikeuden osoittaminen ajoradan rakenteellisella korotuksella, ovat pyöräliiton lobbauksen seurauksia. Kun tutustuu ko. liiton tavoitteisiin, ovat ne aika puistattavia. Toivoa sopii, että lainsäätäjillä riittää järkeä ja he kestävät kovan painostuksen alla ja liikennesäännöt muotoillaan siten, että ne ovat tasapuolisia kaikille ja ne oikeasti lisäisivät liikenteen turvallisuutta. Pyöräliiton tavoitteissa huokuu enemmänkin ideologinen lähestymistapa ja terrorismi kuin tavoitteet parantaa liikenneturvallisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monesti on epäilty, että pyöräliitto ei tosissaan ole kiinnostunut liikenneturvallisuudesta ja turvallisuuden parantamisesta, vaan sen pyrkimykset ovat muualla. Pyöräliitto periaatteessa on sitä mieltä, että lait eivät koske homopyöräilijöitä. Pyöräliiton mielestä pyöräilijöillä on vain oikeuksia, ei mitään velvollisuuksia. Lisää oikeuksia vingutaan jatkuvasti, mutta kaikkeen turvallisuutta lisäävään suhtaudutaan vihamielisesti. Hieno asenne!
Pyöräliitto on yleisellä tasolla Suomen naurettavin etujärjestö, ja sen on todistettu olevan terroristijärjestö. Miltään muulta etujärjestöltä ei ole tullut niin paljon päättömiä ehdotuksia kuin pyöräliitolta on vuosien varrelta ilmoille leijaillut. Todellisia aivopieruja suuri osa niistä. Vaikka tuolle terroristijärjestölle ei järki ihmiset mitään painoarvoa anna, niin silti moni nuori saattaa oikean tiedon puuttuessa, tuon mainitun liiton propagandan julistamisen seurauksena jopa henkensä menettää. Pyöräliitto myös pakottaa jäseniään aiheuttamaan onnettomuuksia että pyöräilijät saisivat entistä enemmän erivapauksia.
Pyöräilijät ovat täysin omalla typerällä käytöksellään ja asenteellaan tehneet itsensä yleisen halveksunnan ja vihan kohteiksi. Jos pyöräilijät haluaisivat jonkinlaista kunnioitusta, pitäisi aloittaa voimakas liikennetapojen ja -asenteiden muutos.
Ja tässä annetaan vain siloiteltu kuva pyöräliiton ja pyöräilijöiden toiminnasta.Oooooohhhh.... aaahhhhh... pyöräliitto!
http://pyoraliitto.fi/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oooooohhhh.... aaahhhhh... pyöräliitto!
http://pyoraliitto.fi/Eräille näyttää ottavan erittäin koville se tosiasia, että pyöräilijöillekin on säännöt ja laki myös velvoittaa niitä noudattamaan. Osa pyöräilijöistä elää kuin mullit pellossa, mutta vähitellen asiat muuttuvat. Nykyisin nämä liikenteen "vapaamatkustajat" joutuvat aina silloin tällöin vastuuseen tekosistaan. Liian harvoin, mutta kuitenkin joskus. Myös poliisi on jonkin verran terävöittänyt suhtautumistaan pyöräilijöiden rikkeisiin, mutta vasta promillen tuhannesosa joutuu vastuuseen erittäin törkeistä rikoksistaan. Suunta on kuitenkin oikea. Voisikohan myös pyöräliitto vähitellen herätä ruususen unestaan ja alkaa oikeasti valistamaan pyöräilijöitä. Se propaganda ja päättäjien lobbaaminen kun ei estä yhtäkään turhaa sääntöjen noudattamattomuudesta aiheutuvaa kuolemaa tai loukkaantumista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eräille näyttää ottavan erittäin koville se tosiasia, että pyöräilijöillekin on säännöt ja laki myös velvoittaa niitä noudattamaan. Osa pyöräilijöistä elää kuin mullit pellossa, mutta vähitellen asiat muuttuvat. Nykyisin nämä liikenteen "vapaamatkustajat" joutuvat aina silloin tällöin vastuuseen tekosistaan. Liian harvoin, mutta kuitenkin joskus. Myös poliisi on jonkin verran terävöittänyt suhtautumistaan pyöräilijöiden rikkeisiin, mutta vasta promillen tuhannesosa joutuu vastuuseen erittäin törkeistä rikoksistaan. Suunta on kuitenkin oikea. Voisikohan myös pyöräliitto vähitellen herätä ruususen unestaan ja alkaa oikeasti valistamaan pyöräilijöitä. Se propaganda ja päättäjien lobbaaminen kun ei estä yhtäkään turhaa sääntöjen noudattamattomuudesta aiheutuvaa kuolemaa tai loukkaantumista.
Ei ota yhtään koville ja noudatankin liikennesääntöjä liikenteessä liikkuessani.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ota yhtään koville ja noudatankin liikennesääntöjä liikenteessä liikkuessani.
Niin autolla liikkuessasi, ehkä. Polkupyörällä liikkuessasi tilanne onkin sitten täysin eri, eikö?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin autolla liikkuessasi, ehkä. Polkupyörällä liikkuessasi tilanne onkin sitten täysin eri, eikö?
Miksi muka olisi? Kykenen noudattamaan liikennesääntöjä riippumatta kulkumuodosta.
- Anonyymi
Byrokraatit voivat ohjeistuksensa kanssa painua kilinvittuun.
- Anonyymi
En tiedä, mitä ohjeistuksia ja mitä byrokraatteja tarkoitat. Tieliikenteessä noudatetaan tieliikennelakia, eli liikennesääntöjä. Ne koskevat kaikkia, oli sitten mitä mieltä tahansa niistä. Jokainen suomessa asuva ja oleskeleva on velvollinen noudattamaan ihan kaikkia suomen lakeja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä, mitä ohjeistuksia ja mitä byrokraatteja tarkoitat. Tieliikenteessä noudatetaan tieliikennelakia, eli liikennesääntöjä. Ne koskevat kaikkia, oli sitten mitä mieltä tahansa niistä. Jokainen suomessa asuva ja oleskeleva on velvollinen noudattamaan ihan kaikkia suomen lakeja.
Näin on.
On myös paljon asioita ja taitoja, joita pitää tai olisi hyvä osata sääntöjen lisäksi.
Uuden tieliikennelain ennakointivelvoite tuokin vähän näitä juttuja lakiin asti.
- Anonyymi
Autokoulun moottripyörätunnilla ensimmäisiä opetettuja asioita: Moottoripyörä tarvitsee yhtä leveän tilan tiestä, kuin henkilöautokin.... Jos et tiedä miksi, niin mieti hetki....
- Anonyymi
Lähempänä ajoradan oikeaa reunaa on myös autoilla ajettava, eikä keskiviivaa viistäen.
19 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P19 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lähempänä ajoradan oikeaa reunaa on myös autoilla ajettava, eikä keskiviivaa viistäen.
19 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P19Kyllä. Laissa ei sanota, että moottoripyörän ja polkupyörän pitäisi ajoradalla ajaa enemmän oikealla kuin autojen.
Tosin polkupyörän pitää ensisijaisesti ajaa pyörätiellä tai sen puuttuessa pientareella, mutta jos pyörätietä tai pientaretta ei ole tai pientareella ajaminen ei käy haitatta päinsä, polkupyöräilijä ajaa ajoradan oikeassa reunassa ja yhtä reunassa kuin auto ja mottoripyörätkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä. Laissa ei sanota, että moottoripyörän ja polkupyörän pitäisi ajoradalla ajaa enemmän oikealla kuin autojen.
Tosin polkupyörän pitää ensisijaisesti ajaa pyörätiellä tai sen puuttuessa pientareella, mutta jos pyörätietä tai pientaretta ei ole tai pientareella ajaminen ei käy haitatta päinsä, polkupyöräilijä ajaa ajoradan oikeassa reunassa ja yhtä reunassa kuin auto ja mottoripyörätkin.Auton oikea reuna ja pyöräilijän oikea hartia pitää siis olla yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa, kun etenevät eteenpäin. Sitä ilmeisesti tarkoitat? Silloin ovat molemmat yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton oikea reuna ja pyöräilijän oikea hartia pitää siis olla yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa, kun etenevät eteenpäin. Sitä ilmeisesti tarkoitat? Silloin ovat molemmat yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa.
Jotenkin huomaa, ettei osa kommentoijista ole koskaan ajanut itse tien päällä.
Kyytiläiset ei aina ymmärrä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Auton oikea reuna ja pyöräilijän oikea hartia pitää siis olla yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa, kun etenevät eteenpäin. Sitä ilmeisesti tarkoitat? Silloin ovat molemmat yhtä lähellä ajoradan oikeaa reunaa.
Ei vaan auton oikean renkaan ja moottoripyörän/pyörän renkaan tulee olla samassa linjassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan auton oikean renkaan ja moottoripyörän/pyörän renkaan tulee olla samassa linjassa.
Yhtä hyvin voi sitten väittää, että auton oikea sivupeili ja pyörän sarven oikea reuna tulee olla yhtä kaukana ajoradan oikeasta reunasta. Missään ei asiaa kuitenkaan määritellä.
Se mikä määritellään ja mikä velvoitetaan, on se että: "Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan auton oikean renkaan ja moottoripyörän/pyörän renkaan tulee olla samassa linjassa.
Jaa, miten samassa linjassa
- Anonyymi
Moottoripyörällä ajetaan kaistan keskellä. Kuten jo aiemmin tuolla mainittiin, moottoripyörä tarvitsee yhtä paljon tilaa kuin henkilöauto. Tien reunassa ajava moottoripyörä saatetaan sekoittaa mopoon, mikä on vaarallista sillä moottoripyörän nopeus on suurempi.
- Anonyymi
Riippuu tilanteesta. Jos ei ole pahoja uria tiessä, niin voi ajaa siinä kohtaa kaistaa, missä apukuski autossa istuu. Se on kaistan oikealla puolella, mutta ei kuitenkaan ihan reunaa viistäen. Jos on urat, niin pitää turvallisuus huomioiden ajaa urien välissä, eli melko keskellä kaistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Jos ei ole pahoja uria tiessä, niin voi ajaa siinä kohtaa kaistaa, missä apukuski autossa istuu. Se on kaistan oikealla puolella, mutta ei kuitenkaan ihan reunaa viistäen. Jos on urat, niin pitää turvallisuus huomioiden ajaa urien välissä, eli melko keskellä kaistaa.
Urista näkee hyvin missä liikenne yleensä menee. Moottoripyörän oikea paikka on oikeanpuoleisen uran kohdalla. Pyöräilijätkin pyöräilevät hiekkatiellä aina oikeanpuoleista uraa pitkin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Urista näkee hyvin missä liikenne yleensä menee. Moottoripyörän oikea paikka on oikeanpuoleisen uran kohdalla. Pyöräilijätkin pyöräilevät hiekkatiellä aina oikeanpuoleista uraa pitkin.
Moottoripyörän paikka asfaltti tiellä on ajoradan keskellä, eli niiden ajourien välissä.
Se missä polkupyöräilijä hiekkatiellä ajaessaan vingertää on moottoripyöräilijälle merkityksetön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Urista näkee hyvin missä liikenne yleensä menee. Moottoripyörän oikea paikka on oikeanpuoleisen uran kohdalla. Pyöräilijätkin pyöräilevät hiekkatiellä aina oikeanpuoleista uraa pitkin.
Paikka on niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Jos turvallisuus vaarantuu urista, niin paikka ei ole silloin ajaa urissa. Päivänselvä asia kyseinen turvallisuuteen liittyvä seikka, joka nimenomaan mainitaan laissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paikka on niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Jos turvallisuus vaarantuu urista, niin paikka ei ole silloin ajaa urissa. Päivänselvä asia kyseinen turvallisuuteen liittyvä seikka, joka nimenomaan mainitaan laissa.
Kaikilla teillä on siis uria sinun mielestäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikilla teillä on siis uria sinun mielestäsi.
Onko niin väitetty? Luetun ymmärtämisen osalta vähän haasteita? Aiemmassa kirjoituksessa oleva "Jos" sana antaa vinkkiä ymmärtämiseen liittyen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko niin väitetty? Luetun ymmärtämisen osalta vähän haasteita? Aiemmassa kirjoituksessa oleva "Jos" sana antaa vinkkiä ymmärtämiseen liittyen.
Eli ajat moottoripyörällä ajokaistan oikeassa reunassa. Hyvä kuulla, että teet niin, JOS uria ei ole.
- Anonyymi
Nää höpömopoilijat ajaa aina ylinopeutta ja sitten nää perseentäryyttäjät ajaa vielä pitkätvalot päällä joka sekin on laitonta. Jopa moottoritiellä jossa ei ole vastaantulijoita. Huomaa kyllä, että säännöt on unohtunut mutta viisastella pitää. Naurettavia nämä jälkeen jäänyttä nuoruuttaan etsivät vaarit jotka wanhoilla päivillään vielä laittaa esim liian suuren harrikan, niissä kun on niin ruma äänikin.
- Anonyymi
Keneltä se on pois, jos MP ajaa keskellä kaistaa ?Sitäkö varten, että autoilijan olisi helpompi ohittaa ... vai ?
- Anonyymi
Aivan oikein. Minä ajan autollni aina ylinopeutta ja ohitus sujuisi, jos moottoripyörät noudattaisiva lakia. Pitää huomata, että moottoripyörän [ilman sivuvaunua] saa ohittaa myös, vaikka tiellä olisi ohitus kielletty liikennemerkillä. Mutta voin toki tuupata liian keskella ajavan motoristin kumoonkin tarvittaessa.
- Anonyymi
Olen aina ajanut keskellä kaistaa, tulen myös jatkossa niin tekemään.
- Anonyymi
Minä puolestani ohitan moottoripyörän ja polkupyörän aina riittävällä turvavälillä. Olen aina tehnyt niin. Minä itse päätän mikä on riittävä turvaväli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä puolestani ohitan moottoripyörän ja polkupyörän aina riittävällä turvavälillä. Olen aina tehnyt niin. Minä itse päätän mikä on riittävä turvaväli.
Ei ole määritelty, että mikä on riittävä turvaväli. Jokainen sen joutuu itse punnitsemaan liikennetilanteissa. Kaikilla ei valitettavasti vaan riitä älyä hahmottamaan tilanne ja toisilla taas oikein toimimisen esteenä on asennevamma.
- Anonyymi
minä minä minä älä anna periksi
- Anonyymi
Minä ainakin ..... saa jatkaa
- Anonyymi
Ajan samoja ajolinjoja kuin MP-poliisitkin.
- Anonyymi
Miksi sä niin teet? Aika tyhmää.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tykkään sinusta tosi tosi paljon
Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska363259- 1531975
Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli1931571Mitä tehdä asialle?
Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill1291453- 801105
- 2341084
Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?
Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä258949Olen pahoillani mies
Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari52879- 103826
- 67778