Laihduttajan vitamiinit

Anonyymi-ap

Mitä vitamiineja ja kivennäisaineita käytätte lisäravinteina?

Olen Finelin ruokapäiväkirjatoiminnon avulla katsonut, että monivitamiinit eivät minulle oikein hyvin sovi, sillä saada muuten jotain ainetta yli turvallisena pidetyn maksimin. Tämänhetkiset suositellut maksimit ovat täällä: https://pub.norden.org/nord2023-003/recommendations.html#lnk9f8be957-c691-4fff-9811-90539536e160 . Toisaalta monia saan nykyisellä ruokavaliolla liian vähän.

Itse käy maitotuotteita. Niissä olisi paljon kalsiumia, jodia, B2-vitamiinia ja seleeniäkin.

Otan seuraavanlaisen vitamiini-kivennäisainesatsin:

– kalsium 750 mg (= 1,5 tablettia)
– seleeni 50 mikrog
– jodi 150 mikrog
– D-vitamiini 25 mikrog
– B2-vitamiini pari kolme kertaa viikossa 100 mg
– B12-vitamiini pari kertaa viikossa 1000 mikrog
– koliini 350 mg
– K2-vitamiini 100 mikrog

A-vitamiinia saan tarpeeksi, koska syön yli kilon keitettyä porkkanaa viikossa smoothiena.

8

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täytyy itsekin tarkistaa nuo saantimäärät mutta nyt menee:
      -benfotiamiini
      -B12
      -Q10
      -K2
      -monivitamiinitabletti

      B12 metformiinin takia, Q10 statiinien takia ja benfotiamiini saattaa vähentää neuropatiaa ja K2 sydäntauteja. Muuten tuo monivitamiinitabletti riittää hyvin eikä minulla ole puutetta kuin muutamasta vitamiinista eli A- ja B12-vitamiinista.

    • Anonyymi

      Melkoinen vitamiinipaukku aloittajalla. En ole tiennytkään, että laihduttajan pitäisi syödä joka vitamiinia ja kivennäistä erikseen purkista. Eikö laihduttaja syö terveellistä ruokaa, josta saa vitamiinit?

      Olen itse laihduttanut reilussa vuodessa 20 kiloa. Käytössäni on metformiinin takia ollut B12-vitamiini kuureina, talvella lisäksi D-vitamiini. Muuten monipuolinen, terveellinen ruoka. Ruokamäärät hyvin kohtuulliset. Liikuntaa kohtuullisesti. Kaikki veriarvot hyvät, vointi hyvä.

      No, mutta jokainen tyylillään!

      • Anonyymi

        "Olen itse laihduttanut reilussa vuodessa 20 kiloa. Käytössäni on metformiinin takia ollut B12-vitamiini kuureina,"

        No mutta jokainen tyylillään.


      • Riippuu ruuasta. Itse syön paljon eineksiä välttämättömyyden pakosta (pitkät työpäivät eli ei aikaa ruuanlaittoon, ruokalan ruoka ei "kelpaa") ja puutetta tulee ainakin A-vitamiinin suhteen joten varmempi ottaa monivitamiinitabletti. Minulla on ruokarajoitteena se, että en saa syödä sisäelimiä joskin ostan joskus maksamakkaraa.

        Aloittajalla on kyllä aika paljon lisäravinteita mutta kyllä esimerkiksi jodista voi tulla pulaa jos ei käytä jodioitua ruokasuolaa.


      • Anonyymi

        Olen vegaani, joten joudun täydentämään ravintoa vitamiineilla. Ei tuossa luettelossa ollut muuta yllättävää kuin koliini ja K2-vitamiini. Mieluummin käyttäisin monivitamiinivalmisteita, mutta en voi. Maidossa olisi kyllä monia tarvitsemiani aineita, mutta en käytä sitä.


      • Anonyymi

        Kun energiamäärää pienennetään, pienenee syöty ruokamääräkin, jolloin myös pienenee vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden saanti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun energiamäärää pienennetään, pienenee syöty ruokamääräkin, jolloin myös pienenee vitamiinien, kivennäis- ja hivenaineiden saanti.

        Siksipä elintarvikkeet täytyy valita hyvin, eikä tyhjiä kaloreita kannata syödä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksipä elintarvikkeet täytyy valita hyvin, eikä tyhjiä kaloreita kannata syödä.

        No kerroppa miten elintarvikkeet pitää valita että voi laihduttaa ja samalla saa riittävästi magnesiumia ja kaliumia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      253
      18650
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3275
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2171
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1860
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      137
      1758
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      273
      1476
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1302
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      83
      1151
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      134
      1004
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      235
      985
    Aihe