Uudet 2-tahtimopot kuluttavat melkein kuin henkilöautot.

Anonyymi-ap

Tekniikan Maailmassa 9/2024 todettiin kuinka janoisia 2-tahtimoottorit ovat. 50-kuutioiset minimoottorit imivät neljänkympin vauhdissa moposta riippuen 3,7 - 4,7 litraa satasella!

Vertailun kuudesta moposta kolme oli varustettu nykyaikaisella moottorilla ja niiden kulutukset satasella olivat 3,9 - 5,6 kWh.

Energiakustannuksen ero 2-tahti vs. nykyaika on todella suuri. Kaiken huipuksi kaksitahtimopot jäivät kiihdytyksessä kauas nykyaikaisella moottorilla varustettujen mopojen taakse. Kiihtyvyysero kolminkertainen! Sähkömoottorissa on voimaa, keula nousee herkästi.

Sitä paitsi kaksitahtimopot olivat selvästi vertailun painavimpia ja kalliimpia kuin kaksi edullisempaa sähkömopoa.

17

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eivät testin 2-tahtilaitteet olleet mitään valmiita kulkuneuvoja. Kaikki sen tietää, että uusi 2-tahtimopo ostetaan virityslavetiksi. Sen kulutuskin tulee vielä 2-kertaistumaan. Pysyykö se edes sisäänajon ajan edes 50-kuutioisena, riippuu siitä, onko isäpappa juonessa mukana vai ei.
      Pojat tietty tutkivat mielenkiinnolla myös noita sähkölaitteita, mutta niissä on se ongelma, että niitä ei saa mitkään rajoittimet pois kytkettynäkään kulkemaan kuin 70 km/h, kun nuo testin lässyimmät 2-tahtiset menevät aika pienin kustannuksin 80-90 km/h

      • Anonyymi

        Sähkömoottori on helppo vaihtaa tehokkaampi, mutta ainakin isot pojat tykkää pitää meteliä.

        Oliskohan sähkömopoihin helppo tehdä rajoitin ettei kytät huomaisi olevan tehokkaampi kuin kuuluu.


      • Anonyymi

        Siinä tulee 2-tahtitekniikka tutuksi, kun saa olla vähä väliä vaihtamassa mäntää ja sylinteriä ja välillä koko alakertaa.


    • Anonyymi

      Wankelit kuluttaisi vielä enemmän. Citikkakin kokeili wankeleita, mutta tiivistys ja tulppien nokeentuminen olivat onglmana, öljykriisi viimeistään lopetti kokelun kun kulutus oli 16l/100km.

      Yrittivät ostaa kaikki autot takaisin ja tuhota, vain muutama selvisi.
      https://petrolicious.com/articles/an-afternoon-with-the-citroen-gs-birotor-a-wankel-powered-rarity-that-shouldnt-exist

      Kokeiivat myös helikopterissa, pienillä kierroksilla hiljainen, mutta melu kasvaa kierrosten myötä ja kuumeni liikaa. Jäähdytyksen olisi voinut ratkaista, mutta ei olisi hauskaa korkealla ilmassa kun tulpat nokeentuisi.
      https://www.youtube.com/watch?v=yFQQnPN3sSg

      • Anonyymi

        Onko wankel 1- vai 0.5-tahtinen kun siinähän on kaksi työtahtia yhdellä männän kierroksella. Olisi mukavan pienikokoinen, kevyt ja kierrosherkkä kaksipyöräisiinkin, tiivistys vaan paremmaksi. Polttoaientta eivät kai Mazdallakaan enää hirveästi kuluttaneet, mutta päästöt ongelma jos öljyä palaa.


    • Anonyymi

      2-tahti mopon kulutuspiikki 4-litraa sadalle johtuu siitä kun se moottori huutaa rajoitinta vasten koko sen 2½ tuntia kestävän 100km testiajan.
      Kulutus on siis maksimien maksimi (kaasupohjassa koko ajan)

      • Anonyymi

        Kaasupohjassa rajoitinta vasten ajetaan muitakin mopoja koko ajan ja sähkömopot selviävät siitä parhaiten, 4-tahtiset myös kohtuullisesti, mutta 2-tahtiset surkeimmalla hyötysuhteella jäävät ostajan valintakoriin ihan muista syistä. Tosin 4-tahtisistakin tehdään pytyn kokoa kasvattamalla melkoisia menijöitä, tai siis todellisuudessa aivan tuhnuja luvattomia moottoripyöriä


      • Anonyymi

        Olikohan se TM, Tuulilasi tai joku muu vastaava lehti taannoin joka mittasi Tunturille 2,1Litraa/100km kulutuksen. Mopojen koneet oli Puchin tekemiä mutta Suomeen tuotavissa kaasutin oli huomattavasti pienempi.


    • Anonyymi

      Ei 2-tahtiselle tarvitse tehdä muuta kun avartaa pakoputken käyrän supistinta. Sillä pääsee jo laittomiin nopeuksiin.
      4-tahtisessa jossa on sähköisesti rajoitettu tehoa niin muutos on vielä helpompi. Yleensä yhden johtimen siirto paikasta toiseen.

      • Anonyymi

        Bensa maistuu nykymopoille, - no ei mikään ihme -jos noissa kerran se tehon rajoitus on toteutettu väärälle puolelle (imu vs. pako)


    • Anonyymi

      2 Tähtinen mopo eli 50cm3 olisi pitäisi kieltää uusissa mopoissa jo kauan sitten. Korkeat päästöt.

      Kulutus noussut koska tehtaalla tehty pytty ja kaasutin kuluttamaan.


      Ei tarvii uudet mopot 2 tahti koneita tai jotka viritetty.


      Ilmasto kiittää ja ihmiset

    • Anonyymi

      Yamahan 4-tahtinen 125-kuutioinen kevytmoottoripyörä vei Tekniikan Maailman vertailussa maantiellä 2,0 litraa satasella ja kaupunkiajo toi yllätyksen: 1,9 litraa satasella! Tehoa ja vauhtia tietysti ihan erilailla kuin täysin voimattomissa 2-tahtimopoissa.

      Yamahan 125-kuutioisen tapauksessa kyseessä on polttomoottoriajan viimeisintä teknologiaa eli kyseisessä moottorissa on säätyvä venttiilien ajoitus yms.

      • Anonyymi

        Ei tuo kaupunkiajokulutus mikään yllätys ole. Moottoripyörän ilmanvastuskerroin on suurin piirtein sama kuin pikkubussin, joten nopeuden kasvaessa kulutus kasvaa yli kaupunkikulutuksen. Kevyessä kulkupelissä liikkeellelähdöt eivät aiheuta samaa kulutuspiikkiä kuin puolitoistatonnisessa autossa, joten liikennevalopysähdykset eivät juuri kasvata kulutusta rauhallisesti ajellen.


      • Anonyymi

        2,5-tonninen sähköauto kulkee vielä energiatehokkaammin kuin 140-kiloinen nelitahtinen kevytmoottoripyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2,5-tonninen sähköauto kulkee vielä energiatehokkaammin kuin 140-kiloinen nelitahtinen kevytmoottoripyörä.

        Aika lähelle ainakin
        2L/100km => 18kWh/100km ja tuota luokkaa sähköautoilla kulutus kesällä on. Monilla paljon pienempikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika lähelle ainakin
        2L/100km => 18kWh/100km ja tuota luokkaa sähköautoilla kulutus kesällä on. Monilla paljon pienempikin.

        Vertailun kolmen sähkömopon kulutukset olivat 3,9 - 5,6 kWh/100km. Mitähän mahtaa olla sähköskootterilla kulutus? (aikuisten, ei siis mopo)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertailun kolmen sähkömopon kulutukset olivat 3,9 - 5,6 kWh/100km. Mitähän mahtaa olla sähköskootterilla kulutus? (aikuisten, ei siis mopo)

        Ihan sama kulutus jos ei nosta keskinopeutta, Esimerkiksi Vespa sähkömopo ja sähköskootteri ovat ihan samoilla suoritusarvoilla paitsi kun kääntää skootterissa kahvasta lisää. Mutta kaupunkiajossa kulutus on identtinen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe