Tehokas sähkömoottori ON taloudellinen myös normaalissa ajossa.

Anonyymi-ap

Sähkömoottorin hyötysuhde osakuormituksellakin on erinomainen toisin kuin oli polttomoottoreissa. Siksi kulutuksen osalta ei ole merkitystä onko sähköautossa 200 kilowatin vai 600 kilowatin moottori. Käytännössä jännite ja taajuusmuuttaja sanelevat mikä on maksimiteho millä moottoria voidaan käyttää.

Kiihdytys sähköautolla nollasta sataseen muutamassa sekunnissa vie vähemmän energiaa kuin kiihdytys samaan nopeuteen kymmenessä sekunnissa. Näin siksi, että jälkimmäisessä tapauksessa ilmaa pitää halkoa pidempi matka. Liike-energiahan on molemmissa tilanteissa lopulta yhtä suuri. Toki ensin mainitussa tilanteessa keskinopeus voi nousta suuremmaksi mikä nostaa energiankulutusta.

Sähköauton paino ei lisää kulutusta merkittävästi, koska suuri massa kyllä vaatii paljon energiaa saadakseen vauhtia, mutta tämä liike-energia saadaan jarrutuksessa palautettua akkuun melko hyvällä prosentilla.

Sähköauton ilmanvastus aiheuttaa kulutusta ja se riippuu nopeudesta, lämpötilasta (ilman tiheydestä), ilman kosteudesta, auton poikkipinta-alasta ja ilmanvastuskertoimesta. Autojen poikkipinta-alat ovat kasvaneet viimeisen 40 vuoden aikana todella hurjasti ja ilmanvastuksen lisääntymistä on pyritty kompensoimaan matalalla ilmanvastuskertoimella eli muotoilulla.

Näin se vain menee. Pulinat pois.

5

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiihtyvyydestä höpisevät jatkuvasti vain keskenkasvuiset ääliöt. Kiihtyvyys ei useimmille ole tärkeä asia. Normaalit eivät piittaa kiihtyykö auto 3 sekunnissa tai 10 sekunnissa. Omakin auto kiihtyy sataseen 10 sekunnissa ja silti sillä kulkee mukavasti.

      Ja jopa urheiluautoissa kiihtyvyys ei ole tärkeimpiä asioita. Lisäksi paino vaikuttaa merkittävästi ajettavuuteen, senhän takia sähköautot ovat yleensä mutkaisella tiellä surkeita ajettavia.

      • Anonyymi

        Sähköautot ovat mutkaisella tiellä todella hyviä ajettaviksi matalan painopisteen ansiosta.
        Huomaa ettei sinulla ole asiasta mitään tietoa.


    • Anonyymi

      Et selvästikään ymmärrä fysiikasta paskankaan vertaa, koska väitteesi ovat pelkkää puppua. Paino lisää todella paljon kulutusta vaikka kuinka höpiset ja vain pikkuinen osa energiasta palautuu jarrutuksissa. Jos kulkee tasaista vauhtia maantiellä sähköautolla niin liike-energiaa ei edes tule jarrutuksista, koska silloin ei jarruteta.

      Ja nopea kiihdytys kuluttaa enemmän energiaa, vaikka kuinka höpiset. Kun kaasupolkimen laittaa pohjaan niin energian kulutus nousee pilviin. Ja muutenkin tuollaisia nopeita kiihdytyksiä tekee vain aivottomat pölvästit.

      • Anonyymi

        Kovassa kiihdytyksessä energiaa kuluu nopeammin, mutta lyhyemmän ajan kuin hitaammassa kiihdytyksessä. Siis jos kiihdytetään samaan nopeuteen.


    • Anonyymi

      Nopea kiihdytys tunnetusti tyhjentää akun. Erityisesti talvella ylämäkeen moottoritien liittymässä.
      https://physics.stackexchange.com/questions/252130/accelerating-hard-in-an-ev-more-wasteful
      Polttomoottoriautoissa kytkin on avainasemassa. Kytkimen ansiosta niin polttoaineen kuin myös renkaiden ja akselien ja ripustusten ja tien pinnan kulutus pysyy kurissa. Jonkin verran auttaa myös polttomoottoriauton keveys verrattuna pohjakosketuksille alttiilla raskaalla ajoakulla varustettuun aerodynaamisesti heikkoon täyssähköautoon, jonka kaarreominaisuudet ovat erityisen surkeat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehen lapsettomuus keski-ikäisten deittailussa

      Tällä palstalla esitetään usein ajatus, jonka mukaan lapsia saanut nainen olisi parisuhdemarkkinoilla huonommassa asemas
      Sinkut
      296
      2456
    2. Kunpa voisin halata sinua

      ja sanoa sinulle miten onnellinen olen siitä, että olet elämässäni. Mutta et ole halausetäisyydellä... etkä elämässäni.
      Ikävä
      44
      1143
    3. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      78
      1090
    4. Muut yrittää seata meidän välejä

      Nainen, oot varmaan sen myös huomannut. Ihan irl oon sen huomannut jo hyvän aikaa. Eihän anneta sen häiritä.
      Ikävä
      100
      1053
    5. Miksi Suomi ärsyttää Venäjää?

      Jatkuvasti? Hyvin suomen herrat tietää, että tuo DCA-sopimus on paha ärsyke Venäjälle. eihän Venäjä ole hyökännyt Suomen
      Maailman menoa
      275
      898
    6. Jotenkin tätä asiaa pitää nyt käsitellä

      Vaikka sitten anomuumisti. Olen lähestulkoon rakastunut vanhempaan mieheen mutta tämä ei nyt oikein suju niin kuin pitäi
      Ikävä
      72
      819
    7. Kun unohdat tämän

      Sivuston, unohdat myös meidät nopeammin. Kokeile. Naiselle.
      Ikävä
      79
      815
    8. Meillä olisi kaunis kesä

      Yhden viestin päässä. Haluaisin tutustua. Vaikka oltaisiin vaan ystäviä. Eikä mitään vaan vähättelyä. Ajattelen et olet
      Ikävä
      17
      704
    9. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      65
      703
    10. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      699
    Aihe