Tämän takia lääkkeet lihottavat.

Ennen lääkkeitä painoni oli ollut todella vakaa ja söin mitä huvitti. Elimistössä siis toimi ennen "säätelymekanismi".

Lopetettuani lääkkeet lähti painoa muutamassa kuukaudessa lähes 20 kiloa ihan itsestään, vaikkein ihan entiseen painoon palannutkaan. Normaalipainoon kuitenkin.

Nyt tuntuu taas siltä, että en joudu itse hallitsemaan painoani vaan se hoitaa itse itsensä ja pysyn normipainossa.

Käyn kuitenkin säännöllisesti vaa'alla tarkistamassa tilanteen, koska lihomisen pelko jäi päälle. Lääkkeisiin en enää palaa.

Mä lihoin yhdestä lääkkeestä niin, että kaloriteorian mukaan se olisi vastannut 1000-1500kcal ylimääräistä syömistä joka päivä.

Lääke vaikuttaa solujen toimintaan eli hidastaa soluaineenvaihduntaa.

ääritapauksessa ihminen syö yhtä paljon kuin ennenkin ja tekee samat liikunnat kuin ennenkin, mutta voi huonommin ja lihoo.

En aio päätyä enää ikinä osastolle, kun takuulla minut laitetaan sitten loputtomalle piikityslääkitykselle ja se ON pahempi kuin kuolema!

Sama lihottava ja kemiallisesti lobotomisoiva vaikutus on lähestulkoon kaikilla antipsykoottisilla lääkkeillä.

Mulla on samanlaisia kokemuksia, kuin sinulla. Kadun, kadun ja kadun, että olen koskaan mennyt psykiatrialle. Sanon rehellisesti, että se on lähes täydellisesti tuhonnut elämäni.

Mun Escitalopram-lääkepaketissa lukee, että sivuvaikutuksia:

-lisää ruokahalua

-painonnousu

Joten siksi katson nuo kahdeksi erilliseksi asiaksi, eli painnonnousu ei ole seuraus ruokahalun lisääntymisestä, vaan painonnousu voi aiheutua myös ilman ruokahalun lisääntymistä.

Olen syönyt lääkettä 3v, en ole kokenut ruokahalun lisääntyvän, se on mielestäni samalla tasolla kuin ennen lääkettä. Mutta painoni on silti noussut lähes 20 kg. Se nousi jo ekan 7 kk aikana.

Naapurilla paino nousi kuukaudessa 30 kiloa uuden lääkkeen aloittamisen jälkeen.

Elimistö suojaa soluja myrkyiltä keräämällä nestettä. Eli lääkkeet ovat myrkkyä / vierasaineita.
7278
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Lääkeaineiden aiheuttama lihavuus on hyvin yleistä, mutta ei sitä haluta tilastoida, vaikka sopiva ICD-koodi onkin olemassa.

Äänestä

Tietyt lääkkeet voivat aiheuttaa painonnousua, mutta eivät todellakaan kaikki.
Itselläni ei ole psyykenlääkkeitä, joista aloittaja ilmeisesti puhuu, mutta muita lääkkeitä runsain määrin. Ei ole painonnousua yhtään, pikemmin painonlaskua.

Äänestä

minulla on kyllä lääkkeitä, mutta en ole huomannut painonnousua. Söisinhän muutenkin enemmän kuin saisin. yritän pysyä taulukossa "lievä lihavuus" Päinvastoin, alkuun, kun minulle määrättiin tämä lääke, mikä minulla onkin, ja se toimi, koin että kykenin pitämään paremmin painoani kurissa. Ongelmat helpottuivat, joten riitti energiaa painon pudotukseen.

Äänestä

itellä ollut 24 unettomuuteen lääkkeet. Lapsesta asti ollut ylipainoinen. Olen pystynyt laihduttaa 9 vuotta sitten melkein alipainoiseksi. Nyt olen ollut kolme viikkoa pussikuurilla ja paino tippunut 9 kiloa. Eli ei ne lääkkeet mua ainakaan ole lihottaneet vaan ihan ylensyöminen tylsyyteen. Jos lääkkeet lihottais niin en olis pudottanut vajaata 10 kiloa kolmessa viikossa. Jotkut voi lihoa mutta ite en ole lihonut lääkkeistä. Eivätkä lisänneet ruokahalua. Sitä kun syö tylsyyteen niin kyllä siinä lihoo. 16 kiloa tavoitepainoon ja sitten alkaa painonhallinta. En yritä edes enää saada painoa 50 kiloon.

Äänestä

Monet psyyken lääkkeet hidastavat aineenvaihduntaa, siitä painon nousu pitkälti johtuu.
Psyyken lääkkeet aiheuttavat herkästi ummetusta, joka johtuu hidastuneesta aineenvaihdunnasta, ja siksi voi paino nousta.
Itse kun aikoinaan käytin neuroleptejä, mielialalääkkeitä, ym. käytin samaan aikaan ummetukseen tarkoitettuja valmisteita.

Äänestä
  • Tämä on täyttä totta! Itse sain niin pahan ummetuksen aikoinaan Olanzapinistä että vatsa ei toiminut edes joka viikko! Jouduin käyttämään sitten vahvempaa laksatiivia että sai vatsan toimimaan. Sitten aloitin Pegorionin säännöllisen käytön ja vatsani alkoi toimimaan vain 2 kertaa viikossa. Tilanne parani huomattavasti heti 1-2 viikon kuluttua kuin olin lopettanut Olanzapiinin.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi-ap kirjoitti:

Ennen lääkkeitä painoni oli ollut todella vakaa ja söin mitä huvitti. Elimistössä siis toimi ennen "säätelymekanismi".

Lopetettuani lääkkeet lähti painoa muutamassa kuukaudessa lähes 20 kiloa ihan itsestään, vaikkein ihan entiseen painoon palannutkaan. Normaalipainoon kuitenkin.

Nyt tuntuu taas siltä, että en joudu itse hallitsemaan painoani vaan se hoitaa itse itsensä ja pysyn normipainossa.

Käyn kuitenkin säännöllisesti vaa'alla tarkistamassa tilanteen, koska lihomisen pelko jäi päälle. Lääkkeisiin en enää palaa.

Mä lihoin yhdestä lääkkeestä niin, että kaloriteorian mukaan se olisi vastannut 1000-1500kcal ylimääräistä syömistä joka päivä.

Lääke vaikuttaa solujen toimintaan eli hidastaa soluaineenvaihduntaa.

ääritapauksessa ihminen syö yhtä paljon kuin ennenkin ja tekee samat liikunnat kuin ennenkin, mutta voi huonommin ja lihoo.

En aio päätyä enää ikinä osastolle, kun takuulla minut laitetaan sitten loputtomalle piikityslääkitykselle ja se ON pahempi kuin kuolema!

Sama lihottava ja kemiallisesti lobotomisoiva vaikutus on lähestulkoon kaikilla antipsykoottisilla lääkkeillä.

Mulla on samanlaisia kokemuksia, kuin sinulla. Kadun, kadun ja kadun, että olen koskaan mennyt psykiatrialle. Sanon rehellisesti, että se on lähes täydellisesti tuhonnut elämäni.

Mun Escitalopram-lääkepaketissa lukee, että sivuvaikutuksia:

-lisää ruokahalua

-painonnousu

Joten siksi katson nuo kahdeksi erilliseksi asiaksi, eli painnonnousu ei ole seuraus ruokahalun lisääntymisestä, vaan painonnousu voi aiheutua myös ilman ruokahalun lisääntymistä.

Olen syönyt lääkettä 3v, en ole kokenut ruokahalun lisääntyvän, se on mielestäni samalla tasolla kuin ennen lääkettä. Mutta painoni on silti noussut lähes 20 kg. Se nousi jo ekan 7 kk aikana.

Naapurilla paino nousi kuukaudessa 30 kiloa uuden lääkkeen aloittamisen jälkeen.

Elimistö suojaa soluja myrkyiltä keräämällä nestettä. Eli lääkkeet ovat myrkkyä / vierasaineita.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu