Kummat ovat oikeita Puolan kansallismielisiä ja oikeita natiiveja? Ovatko ne esi-kristilliset slaavi-uskoa kannattavat Rodzimowierstwo-pakanat vai katoliset kansallismieliset?
Perustelkaa miksi.
Puolan oikeat nationalistit: Katoliset kansallismieliset vai Rodzimowierstwo-esikristillis-pakanat?
14
393
Vastaukset
- Anonyymi
Viitteeksi:
Scott Simpson
Only Slavic Gods: Nativeness in Polish Rodzimowierstwo
s. 65–86
Kathryn Rountree (toim.) teoksessa
Cosmopolitanism, Nationalism, and Modern Paganism. Palgrave Studies in New Religions and Alternative Spiritualities
https://link.springer.com/chapter/10.1057/978-1-137-56200-5_4
Piotr Grochowski
Nationalism and Conservatism in Neopagan Movements: The Case of Polish Rodzimowierstwo
Politics and Religion, Volume 15 , Issue 4 , joulukuu 2022
s. 783 - 806
https://www.cambridge.org/core/journals/politics-and-religion/article/abs/nationalism-and-conservatism-in-neopagan-movements-the-case-of-polish-rodzimowierstwo/6AB173B96403BF21407FD6D4E12D9EB3#
Palsta-maakarit osaa varmaan antaa erittäin hyvin loppuun ajateltua argumentointia ja perustelua miksi tietty kapeasti tietynlaisen mielivaltaisten ominaisuuksien yhdistelmän (eli etnisyyden) kautta määritelty kollektivistinen kansallismielisyys on se oikea eikä toinen kapeasti tietynlaisen etnisyyden kautta määritelty kollektivistinen kansallismielisyys. :)- Anonyymi
Kuulostaa kumoukselliselta arkaismilta (eng. subversive archaism).
Kumouksellinen arkaismi on sitä, kun perinnemielinen ryhmittymä haastaa kansakuntavaltion etnokansallismielisen kerronnan ja siihen pohjaavan näennäisen auktoriteetin vetoamalla vanhempaan (ja sitä kautta, implikoituna, aidompaan) perintöön.
Toisin sanoen, kumouksellinen arkaismi tarkoittaa "meidän perintömme tekee meistä oikeita kansallismielisiä".
Viitteeksi:
Teos-arvostelu:
Michael Herzfeld, Subversive Archaism: Troubling Traditionalists and the Politics of National Heritage
Viittaa myös vertailun vuoksi James C. Scottin teokseen The Art of Not Being Governed: An Anarchist History of Upland Southeast Asia
Täsmentää miten James C. Scottin mainitseman valtiovaltaa karttavat ryhmät eroavat Michael Herzfeldin katsastelemista subversiivisista arkaisteista.
https://blogs.lse.ac.uk/lsereviewofbooks/2024/01/19/book-review-subversive-archaism-troubling-traditionalists-and-the-politics-of-national-heritage-michael-herzfeld/
Arkisto-versio:
http://web.archive.org/web/20240303041407/https://blogs.lse.ac.uk/lsereviewofbooks/2024/01/19/book-review-subversive-archaism-troubling-traditionalists-and-the-politics-of-national-heritage-michael-herzfeld/ - Anonyymi
AIjaijaijaijai, taas teurastettiin katolisen kansallismielisen pyhä lehmä!!!!!!
- Anonyymi
Tiedätkö itsekään mitä helvettiä just selitit?😂🤣
- Anonyymi
Mitä tarkoittaa "veri on tärkeämpi kuin lippu tai uskonto"? 😂🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "veri on tärkeämpi kuin lippu tai uskonto"? 😂🤣
Sitä ei taida se morellinkuuri-addikti (jonka roskakommentit kiitettävästi poistettiin) oikeastaan tietää itsekään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkö itsekään mitä helvettiä just selitit?😂🤣
Tämä kommentti oli siis vastaus natsismia ja katolista inkvisiota puolustelleelle sossuelättinatsille, jonka avohoitaja laittoi taas hetkeksi koneen pois päältä kun ylläpito poisteli taas sekoiluja. Surullinen tapaus, vieläpä aikuinen mies. Yhtä surullinen tapaus kuin samanlaisella retoriikalla puolalaista ultranationalismia kannattavat, jotka joutuvat oikein pinnistelemään "emme me kuulosta natseilta, vaikka käytämme samanlaista etnisen vihankiihotuksen retoriikkaa ja kannatamme samanlaista kollektivismia ja inhoamme yksilönvapauksia yhtä paljon".
-Vertigo - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AIjaijaijaijai, taas teurastettiin katolisen kansallismielisen pyhä lehmä!!!!!!
Perinteinen puolalais-historiankirjoitus on muutenkin keskittynyt liikaa aatelismiesten keikarointeihin.
Antti Blåfeld & Erja-Outi Heino
Puola on samaa maata
[Teoksen nimi viittaa siihen miten paljon samanlaista Suomella ja Puolalla on lukuisista historiallisista eroavaisuuksista huolimatta.]
julkaissut: Siltala
s. 248
Paikallisten muutosten merkitys toistui puolalaisasiantuntijoiden vastauksissa kysymykseen, missä ja miten polarisaatiota olisi mahdollista torjua. Myös suhteessa menneisyyteen oli nupullaan uudenlainen ja paikallisempi katse. Ylhäisöön, kansannousuihin, sotiin ja niiden uhreihin keskittyvän perinteisen historiankirjoituksen rinnalla kiinnitettiin huomiota kansan historiaan.
Huhtikuussa 2024 usea haastateltava mainitsi spontaanisti "isoäitiemme tarinat". Niitä kerrotaan Joanna Frydryszakin Puolassa menestykseksi nousseessa kirjassa Chłopki. Nimi tarkoittaa maalaisia, ja kirjan alaotsikko tarkentaa isoäitien tarinoihin. Kirjan päähenkilöitä olivat 1920-30-lukujen maalaiskylissä ja köyhissä oloissa kasvaneet tytöt ja naiset. Koulu jäi käymättä, kun he joutuivat kaitsemaan pikkusisaruksiaan ja osallistumaan perheen töihin.
Moni puolalainen löysi kirjasta oman esi- tai isoäitinsä. Maaseudun naisten kohtalot olivat tunteisiin käypiä. Köyhyyden lisäksi elämää leimasi väkivalta, myös seksuaalinen. Teos puhuttelee konkreettisuudellaan, kun se luettelee yhden naisen omaisuuden muodostavat vaatekappaleet tai perheen vähät huonekalut. Mukana on vanhempien epävarmalla käsialalla kirjoittamia, viranomaisille osoitettuja anomuksia siitä, että tytär saisi lopettaa koulun parin luokan jälkeen. Koulunkäynti oli tullut Puolassa pakolliseksi uudelleen itsenäistymisen myötä, mutta anomuksiin suostuttiin ilmeisen herkästi. Perusteluiksi riitti perheen köyhyys ja se, että tyttö tarvittiin työhön. Merkittävään rooliin nousivat kengät, joita koulunkäynti talvisin edellytti. Naisilla tai varsinkaan tytöillä ei omia kenkiä välttämättä ollut.
"Puramme nyt myyttiä kansallisesta ylhäisyydestämme ja soturitaustastamme", arvioi kansalaismielipiteen tutkija. Puolalaisten suuren enemmistön juuret ovat maaseudulla ja lähtöisin köyhästä kansasta, mutta kirjoitettu historia on keskittynyt kapeaan aateliseen eliittiin ja sen vapaustaisteluihin.
Ketjusta
Toisinajattelija Vladimir Tismaneanu: Etno-kansallismielisyys on vain toinen tuhoisa kollektivismi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18559704/toisinajattelija-vladimir-tismaneanu-etno-kansallismielisyys-on-vain-toinen-tuhoisa-kollektivismi#comment-135787988
- Anonyymi
Mitenköhän "katolisessa" Puolassa suhtaudutaan pakanoiden voittoon katolisista imperialisteista vuonna 1236 Saulen taistelussa?
Vuonna 1236 Kalparitaristo sai kuitenkin niin pahasti imperialismiaan vastustavilta pakanallisilta semgalleilta ja samogiiteilta päin näköä Saulen taistelussa, että selvinneet kalparitarit joutuivat sulautumaan teutoni-ritareihin.
Teutoni-ritarit olivat tietenkin germaaneja sekä edustivat katolista uskoa, jota samat saksalaisia vihaavat puolalais-kansallismieliset haluavat Puolan edustavan (puhumattakaan epätoivoisesta halusta uskoa myyttiseen arjalais-slaavilaiseen Lehian turboslaavi-imperiumiin).
Saule/Saulė tarkoittaa sekä latviaksi että liettuaksi "aurinkoa". Saule/Saulė on baltianmaissa palvotun auringonjumalataren nimi.
Saulen taistelu:
liettuaksi: Saulės mūšis / Šiaulių mūšis
saksaksi: Schlacht von Schaulen
latviaksi: Saules kauja
-----
Vuonna 2000 Latvian ja Liettuan parlamentit julistivat 22. syyskuuta Baltianmaiden Yhtenäisyyden päiväksi 22. syyskuuta 1236 Saulen taistelun johdosta.
Baltic News Network
Lithuania and Latvia celebrate Baltic Unity Day
https://web.archive.org/web/20210521103152/https://bnn-news.com/lithuania-latvia-celebrate-baltic-unity-day-133175
Public broadcasting of Latvia
Latvians, Lithuanians remember victory over crusaders
https://web.archive.org/web/20210123235145/https://eng.lsm.lv/article/society/society/latvians-lithuanians-remember-victory-over-crusaders.a293297/
-----------------
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18399710/ei-tullut-quotnevski-prospektiaquot-viikinmakeen#comment-129136530
-----------------
Saulen taistelu:
liettuaksi: Saulės mūšis / Šiaulių mūšis
saksaksi: Schlacht von Schaulen
latviaksi: Saules kauja - Anonyymi
Katolikot lähinnä haluaa unohtaa Inkvisition ja muut hirveydet katolisuuden historialla ja valkopestä ne.
Pakanauskot ovat olleet olemassa kauan ennen mitään katolista tai mitään muutakaan kristillisyyttä, joten jos ruvetaan jauhamaan lada-ladaa "oikeista alkuperäisistä natiiveista kansallisista" niin Rodzimowierstwo-pakanat voittaa siinä pelissä sata-nolla mennen tullen.
Katolisuus on vanha homehtunut vitsi, myös Puolassa.- Anonyymi
Korvaa inkvisitio Neuvostoliiton NKVD:llä, natsien Gestapolla tai Intian brittiläis-siirtomaaherroilla niin ymmärrät mikä tuossa aivoripuli-kommentissasi on vialla. :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korvaa inkvisitio Neuvostoliiton NKVD:llä, natsien Gestapolla tai Intian brittiläis-siirtomaaherroilla niin ymmärrät mikä tuossa aivoripuli-kommentissasi on vialla. :)
" Korvaa inkvisitio Neuvostoliiton NKVD:llä, natsien Gestapolla tai Intian brittiläis-siirtomaaherroilla niin ymmärrät mikä tuossa aivoripuli-kommentissasi on vialla. "
Nevermind. Näyttää siltä, että se Inkvisition terroria ja juutalaisvihaa lietsova pellekommentti, johon tällä vastasin, poistettiin. Kiitoksia ylläpidolle. 🙂
- Anonyymi
Suomenkielinen Wikipedia
Puolan offensiivi
Taustaa
Idea Intermarium-liittoumasta ja miksi se ei toteutunut
Jo 1800-luvun jälkipuolella ajatus Puolan herättämisestä henkiin niillä rajoilla, jotka olivat määrittäneet sen ennen vuotta 1772, implikoi, että Ukrainaa, Liettuaa ja Valko-Venäjää kohdeltaisiin osana Puolaa, ei kansakuntina itsessään. Puolalais-mieliset poliitikot kohtelivat liettualaisten, ukrainalaisten ja valko-venäläisten kehittyviä kansallisuus-ideoita samalla tavoin kuin venäläis-viranomaiset puolalaisten. Arkeologiassa, joka oli ollut silloin tieteenä vasta kehittymässä, etnisiä eroja vertailtiin ns. "slaavien" ja "germaanisten kansojen" välillä, mutta tulkintoja läntisten ja itäisten alueiden "slaavien" välisistä eroista kartettiin. Adam Mickiewicz-yliopiston tutkija Wlodek Rączkowski on huomioinut: "Oliko tällä asialla jotain tekemistä sen kanssa, että tällaisten tutkimusten olisi pelätty antavan argumentointi-pohjaa liettualaisten, valko-venäläisten ja ukrainalaisten kansallisuus-pyrkimyksille? Tai ehkä kyse oli siitä, että tuntu yleisemmästä slaavilais-yhteisöstä oli vallitsevana? Näihin kysymyksiin ei löydy helposti vastausta. Tosiasia on, että venäläis-sektorin puolalaiset arkeologit tekivät yhteistyötä venäläis-arkeologien kanssa todentaakseen yhteisiä intressejään. Periaatteessa heidän tutkimuksissaan rajoituttiin tulkitsemaan tutkinnan alaisiksi saadut löydökset yleisesti slaavilaisina." Rączkowski huomioi, että läntisten ja itäisten alueiden slaavien välisten erojen huomiotta jättäminen saattoi myös liittyä pan-slaavismin ideaan.[50] - Anonyymi
Molemmat lajit puolalaisia kansallismielisiä ovat taattua itäeurooppalaista chuvinismia eli tosi vastenmielistä uhoa ja naapurivihaa
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184461Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia5042405Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421961Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.171692- 771525
- 1591493
- 10991
- 93890
- 115800
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34798