Puolan oikeat nationalistit: Katoliset kansallismieliset vai Rodzimowierstwo-esikristillis-pakanat?

Anonyymi-ap

Kummat ovat oikeita Puolan kansallismielisiä ja oikeita natiiveja? Ovatko ne esi-kristilliset slaavi-uskoa kannattavat Rodzimowierstwo-pakanat vai katoliset kansallismieliset?

Perustelkaa miksi.

14

400

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Viitteeksi:

      Scott Simpson

      Only Slavic Gods: Nativeness in Polish Rodzimowierstwo

      s. 65–86

      Kathryn Rountree (toim.) teoksessa

      Cosmopolitanism, Nationalism, and Modern Paganism. Palgrave Studies in New Religions and Alternative Spiritualities

      https://link.springer.com/chapter/10.1057/978-1-137-56200-5_4


      Piotr Grochowski

      Nationalism and Conservatism in Neopagan Movements: The Case of Polish Rodzimowierstwo

      Politics and Religion, Volume 15 , Issue 4 , joulukuu 2022

      s. 783 - 806

      https://www.cambridge.org/core/journals/politics-and-religion/article/abs/nationalism-and-conservatism-in-neopagan-movements-the-case-of-polish-rodzimowierstwo/6AB173B96403BF21407FD6D4E12D9EB3#


      Palsta-maakarit osaa varmaan antaa erittäin hyvin loppuun ajateltua argumentointia ja perustelua miksi tietty kapeasti tietynlaisen mielivaltaisten ominaisuuksien yhdistelmän (eli etnisyyden) kautta määritelty kollektivistinen kansallismielisyys on se oikea eikä toinen kapeasti tietynlaisen etnisyyden kautta määritelty kollektivistinen kansallismielisyys. :)

      • Anonyymi

        Kuulostaa kumoukselliselta arkaismilta (eng. subversive archaism).

        Kumouksellinen arkaismi on sitä, kun perinnemielinen ryhmittymä haastaa kansakuntavaltion etnokansallismielisen kerronnan ja siihen pohjaavan näennäisen auktoriteetin vetoamalla vanhempaan (ja sitä kautta, implikoituna, aidompaan) perintöön.

        Toisin sanoen, kumouksellinen arkaismi tarkoittaa "meidän perintömme tekee meistä oikeita kansallismielisiä".


        Viitteeksi:

        Teos-arvostelu:

        Michael Herzfeld, Subversive Archaism: Troubling Traditionalists and the Politics of National Heritage


        Viittaa myös vertailun vuoksi James C. Scottin teokseen The Art of Not Being Governed: An Anarchist History of Upland Southeast Asia

        Täsmentää miten James C. Scottin mainitseman valtiovaltaa karttavat ryhmät eroavat Michael Herzfeldin katsastelemista subversiivisista arkaisteista.

        https://blogs.lse.ac.uk/lsereviewofbooks/2024/01/19/book-review-subversive-archaism-troubling-traditionalists-and-the-politics-of-national-heritage-michael-herzfeld/

        Arkisto-versio:

        http://web.archive.org/web/20240303041407/https://blogs.lse.ac.uk/lsereviewofbooks/2024/01/19/book-review-subversive-archaism-troubling-traditionalists-and-the-politics-of-national-heritage-michael-herzfeld/


      • Anonyymi

        AIjaijaijaijai, taas teurastettiin katolisen kansallismielisen pyhä lehmä!!!!!!


      • Anonyymi

        Tiedätkö itsekään mitä helvettiä just selitit?😂🤣


      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa "veri on tärkeämpi kuin lippu tai uskonto"? 😂🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "veri on tärkeämpi kuin lippu tai uskonto"? 😂🤣

        Sitä ei taida se morellinkuuri-addikti (jonka roskakommentit kiitettävästi poistettiin) oikeastaan tietää itsekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö itsekään mitä helvettiä just selitit?😂🤣

        Tämä kommentti oli siis vastaus natsismia ja katolista inkvisiota puolustelleelle sossuelättinatsille, jonka avohoitaja laittoi taas hetkeksi koneen pois päältä kun ylläpito poisteli taas sekoiluja. Surullinen tapaus, vieläpä aikuinen mies. Yhtä surullinen tapaus kuin samanlaisella retoriikalla puolalaista ultranationalismia kannattavat, jotka joutuvat oikein pinnistelemään "emme me kuulosta natseilta, vaikka käytämme samanlaista etnisen vihankiihotuksen retoriikkaa ja kannatamme samanlaista kollektivismia ja inhoamme yksilönvapauksia yhtä paljon".

        -Vertigo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AIjaijaijaijai, taas teurastettiin katolisen kansallismielisen pyhä lehmä!!!!!!

        Perinteinen puolalais-historiankirjoitus on muutenkin keskittynyt liikaa aatelismiesten keikarointeihin.


        Antti Blåfeld & Erja-Outi Heino

        Puola on samaa maata

        [Teoksen nimi viittaa siihen miten paljon samanlaista Suomella ja Puolalla on lukuisista historiallisista eroavaisuuksista huolimatta.]

        julkaissut: Siltala

        s. 248

        Paikallisten muutosten merkitys toistui puolalaisasiantuntijoiden vastauksissa kysymykseen, missä ja miten polarisaatiota olisi mahdollista torjua. Myös suhteessa menneisyyteen oli nupullaan uudenlainen ja paikallisempi katse. Ylhäisöön, kansannousuihin, sotiin ja niiden uhreihin keskittyvän perinteisen historiankirjoituksen rinnalla kiinnitettiin huomiota kansan historiaan.

        Huhtikuussa 2024 usea haastateltava mainitsi spontaanisti "isoäitiemme tarinat". Niitä kerrotaan Joanna Frydryszakin Puolassa menestykseksi nousseessa kirjassa Chłopki. Nimi tarkoittaa maalaisia, ja kirjan alaotsikko tarkentaa isoäitien tarinoihin. Kirjan päähenkilöitä olivat 1920-30-lukujen maalaiskylissä ja köyhissä oloissa kasvaneet tytöt ja naiset. Koulu jäi käymättä, kun he joutuivat kaitsemaan pikkusisaruksiaan ja osallistumaan perheen töihin.

        Moni puolalainen löysi kirjasta oman esi- tai isoäitinsä. Maaseudun naisten kohtalot olivat tunteisiin käypiä. Köyhyyden lisäksi elämää leimasi väkivalta, myös seksuaalinen. Teos puhuttelee konkreettisuudellaan, kun se luettelee yhden naisen omaisuuden muodostavat vaatekappaleet tai perheen vähät huonekalut. Mukana on vanhempien epävarmalla käsialalla kirjoittamia, viranomaisille osoitettuja anomuksia siitä, että tytär saisi lopettaa koulun parin luokan jälkeen. Koulunkäynti oli tullut Puolassa pakolliseksi uudelleen itsenäistymisen myötä, mutta anomuksiin suostuttiin ilmeisen herkästi. Perusteluiksi riitti perheen köyhyys ja se, että tyttö tarvittiin työhön. Merkittävään rooliin nousivat kengät, joita koulunkäynti talvisin edellytti. Naisilla tai varsinkaan tytöillä ei omia kenkiä välttämättä ollut.

        "Puramme nyt myyttiä kansallisesta ylhäisyydestämme ja soturitaustastamme", arvioi kansalaismielipiteen tutkija. Puolalaisten suuren enemmistön juuret ovat maaseudulla ja lähtöisin köyhästä kansasta, mutta kirjoitettu historia on keskittynyt kapeaan aateliseen eliittiin ja sen vapaustaisteluihin.



        Ketjusta

        Toisinajattelija Vladimir Tismaneanu: Etno-kansallismielisyys on vain toinen tuhoisa kollektivismi

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18559704/toisinajattelija-vladimir-tismaneanu-etno-kansallismielisyys-on-vain-toinen-tuhoisa-kollektivismi#comment-135787988


    • Anonyymi

      Mitenköhän "katolisessa" Puolassa suhtaudutaan pakanoiden voittoon katolisista imperialisteista vuonna 1236 Saulen taistelussa?

      Vuonna 1236 Kalparitaristo sai kuitenkin niin pahasti imperialismiaan vastustavilta pakanallisilta semgalleilta ja samogiiteilta päin näköä Saulen taistelussa, että selvinneet kalparitarit joutuivat sulautumaan teutoni-ritareihin.

      Teutoni-ritarit olivat tietenkin germaaneja sekä edustivat katolista uskoa, jota samat saksalaisia vihaavat puolalais-kansallismieliset haluavat Puolan edustavan (puhumattakaan epätoivoisesta halusta uskoa myyttiseen arjalais-slaavilaiseen Lehian turboslaavi-imperiumiin).

      Saule/Saulė tarkoittaa sekä latviaksi että liettuaksi "aurinkoa". Saule/Saulė on baltianmaissa palvotun auringonjumalataren nimi.

      Saulen taistelu:

      liettuaksi: Saulės mūšis / Šiaulių mūšis

      saksaksi: Schlacht von Schaulen

      latviaksi: Saules kauja

      -----

      Vuonna 2000 Latvian ja Liettuan parlamentit julistivat 22. syyskuuta Baltianmaiden Yhtenäisyyden päiväksi 22. syyskuuta 1236 Saulen taistelun johdosta.


      Baltic News Network

      Lithuania and Latvia celebrate Baltic Unity Day

      https://web.archive.org/web/20210521103152/https://bnn-news.com/lithuania-latvia-celebrate-baltic-unity-day-133175


      Public broadcasting of Latvia

      Latvians, Lithuanians remember victory over crusaders

      https://web.archive.org/web/20210123235145/https://eng.lsm.lv/article/society/society/latvians-lithuanians-remember-victory-over-crusaders.a293297/


      -----------------

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18399710/ei-tullut-quotnevski-prospektiaquot-viikinmakeen#comment-129136530

      -----------------

      Saulen taistelu:

      liettuaksi: Saulės mūšis / Šiaulių mūšis

      saksaksi: Schlacht von Schaulen

      latviaksi: Saules kauja

    • Anonyymi

      Katolikot lähinnä haluaa unohtaa Inkvisition ja muut hirveydet katolisuuden historialla ja valkopestä ne.

      Pakanauskot ovat olleet olemassa kauan ennen mitään katolista tai mitään muutakaan kristillisyyttä, joten jos ruvetaan jauhamaan lada-ladaa "oikeista alkuperäisistä natiiveista kansallisista" niin Rodzimowierstwo-pakanat voittaa siinä pelissä sata-nolla mennen tullen.

      Katolisuus on vanha homehtunut vitsi, myös Puolassa.

      • Anonyymi

        Korvaa inkvisitio Neuvostoliiton NKVD:llä, natsien Gestapolla tai Intian brittiläis-siirtomaaherroilla niin ymmärrät mikä tuossa aivoripuli-kommentissasi on vialla. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korvaa inkvisitio Neuvostoliiton NKVD:llä, natsien Gestapolla tai Intian brittiläis-siirtomaaherroilla niin ymmärrät mikä tuossa aivoripuli-kommentissasi on vialla. :)

        " Korvaa inkvisitio Neuvostoliiton NKVD:llä, natsien Gestapolla tai Intian brittiläis-siirtomaaherroilla niin ymmärrät mikä tuossa aivoripuli-kommentissasi on vialla. "

        Nevermind. Näyttää siltä, että se Inkvisition terroria ja juutalaisvihaa lietsova pellekommentti, johon tällä vastasin, poistettiin. Kiitoksia ylläpidolle. 🙂


    • Anonyymi

      Suomenkielinen Wikipedia

      Puolan offensiivi


      Taustaa

      Idea Intermarium-liittoumasta ja miksi se ei toteutunut


      Jo 1800-luvun jälkipuolella ajatus Puolan herättämisestä henkiin niillä rajoilla, jotka olivat määrittäneet sen ennen vuotta 1772, implikoi, että Ukrainaa, Liettuaa ja Valko-Venäjää kohdeltaisiin osana Puolaa, ei kansakuntina itsessään. Puolalais-mieliset poliitikot kohtelivat liettualaisten, ukrainalaisten ja valko-venäläisten kehittyviä kansallisuus-ideoita samalla tavoin kuin venäläis-viranomaiset puolalaisten. Arkeologiassa, joka oli ollut silloin tieteenä vasta kehittymässä, etnisiä eroja vertailtiin ns. "slaavien" ja "germaanisten kansojen" välillä, mutta tulkintoja läntisten ja itäisten alueiden "slaavien" välisistä eroista kartettiin. Adam Mickiewicz-yliopiston tutkija Wlodek Rączkowski on huomioinut: "Oliko tällä asialla jotain tekemistä sen kanssa, että tällaisten tutkimusten olisi pelätty antavan argumentointi-pohjaa liettualaisten, valko-venäläisten ja ukrainalaisten kansallisuus-pyrkimyksille? Tai ehkä kyse oli siitä, että tuntu yleisemmästä slaavilais-yhteisöstä oli vallitsevana? Näihin kysymyksiin ei löydy helposti vastausta. Tosiasia on, että venäläis-sektorin puolalaiset arkeologit tekivät yhteistyötä venäläis-arkeologien kanssa todentaakseen yhteisiä intressejään. Periaatteessa heidän tutkimuksissaan rajoituttiin tulkitsemaan tutkinnan alaisiksi saadut löydökset yleisesti slaavilaisina." Rączkowski huomioi, että läntisten ja itäisten alueiden slaavien välisten erojen huomiotta jättäminen saattoi myös liittyä pan-slaavismin ideaan.[50]

    • Anonyymi

      Molemmat lajit puolalaisia kansallismielisiä ovat taattua itäeurooppalaista chuvinismia eli tosi vastenmielistä uhoa ja naapurivihaa

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      48
      1913
    2. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      67
      813
    3. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      773
    4. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      108
      738
    5. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      9
      712
    6. Aavistatko että moni tietää

      Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      49
      698
    7. Täällä istun ja mietin

      Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      689
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      663
    9. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      35
      636
    10. Salaisuus rakas.

      Mun täytyy kertoa sulle nyt salaisuus rakas. Sä olet todella hyvä sun työssä. Pus!
      Ikävä
      47
      620
    Aihe