Älä hidastele, aiheutat perässä roikkumista

Anonyymi-ap

Asia on vaan näin eikä se tule muuttumaan, jos hidastelet niin joskus ihan varmasti perässäsi roikutaan, ajetaan siis liian lähellä ja niitä on aina ja ainoa mikä siihen auttaa on että älä hidastele.

Parrannat liikenneturvallisuttakin sillä kun et hidastele, koska taas se että perässäsi ei roikuta silloin.

Kyse ei ole nyt mistään "KAAHAAMISESTA" se ihan eri asia.
Aja sujuvasti, huomioi muu liikenne äläkä ole se hidasteleva tulppa siellä.
Pidä tasainen nopeus ja riittävä väli edellä olevaan.

Yksi vinkki, käytä vakionopeudensäädintä niin nopeus ei jojoile koko ajan vaan pysyy suurinpiirtein samana koko ajan.

135

811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hidastan, jos on tarve hidastaa ja kiihdytän jos on tarve kiihdyttää. Muuten ajan tasaista nopeutta. Kun ajaa tasaisesti, niin ei hidasta eikä kiihdytä.

      • Anonyymi

        Aika erikoista logiikkaa tuossa aloittajan tekstissä.

        Eiköhän se kuitenkin ole niin, että perässä roikkumista aiheuttaa vain ja ainoastaan perässä roikkuja. Edellä menevä ei voi mitenkään vaikuttaa takaa tulevan reaktioihin tai ajamiseen muutenkaan. Jos takaa tulijalle ei edellä ajavan nopeus riitä, seuraavassa turvallisessa paikassa ohi ja unohda.

        Suurin osa "perässä roikkumisista" omalla kohdallani ainakin johtuu siitä, että ajan rajoitusten mukaan. Nopeusmittarin olen tarkistanut GPS:stä, joten en aja alle rajoituksen muuten kuin toisen autoilijan perässä ajoittain. Mutta kun se ei nykyisin riitä, vähintään 10% pitäisi ajaa yli rajoituksen ollakseen "joustava" liikenteessä.

        Hyvä puoli nopeusrajoitusten mukaan etenemisessä on, että ohittajat eivät ole juuri koskaan uudestaan edessäni. Ja kiireen voi välttää lähtemällä liikkeelle vähän aikaisemmin.


    • Anonyymi

      polta kumia ja hanki ralliauto

    • Anonyymi

      Kyse on kylläkin siitä, että ajaessa nopeusrajoitusten mukaan takana ajavalla palaa pinna melkein heti ja sitten aletaan roikkumaan auton takapuskurissa tai mennään ohi mielenosoitukselliseksi tuhatta ja sataa. Itse en halua saada ylinopeussakkoja tai vaarantaa muita ja ajan rajoitusten mukaan. Kalliimmilla autoilla ajavat usein kiireisimpiä.

      • Anonyymi

        Kun ajaa rajoitusten mukaista tasaista nopeutta, niin ei hidasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ajaa rajoitusten mukaista tasaista nopeutta, niin ei hidasta.

        Vielä kun muistaa mitä merkki C32, nopeusrajoitus tarkoittaa;
        "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa." Voi huoletta ajella satasen alueella vaikka 90 km/h ilman pelkoa sakosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä kun muistaa mitä merkki C32, nopeusrajoitus tarkoittaa;
        "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa." Voi huoletta ajella satasen alueella vaikka 90 km/h ilman pelkoa sakosta.

        Voi toki. Kohtelijasta on kuitenkin ajaa lähellä nopeusrajoituksen nopeutta, jos tilanne ja olosuhteet sen mahdollistaa. Aina ei tietenkään ole mahdollista.


      • Juu. Eilenkin ajoin nopeusrajoitusten mukaan ajavan perässä ja kyllä alkoi tällaisella rauhallisellakin kaverilla vähän pinna lämpenemään. Mikäs siinä, että 50 km/h alueella ajetaan 40 km/h. Eihän se ole kuin 20% alle rajoituksen... Mutta kun sama jatkuu ensin 60 km/h alueella ja sitten liitytään isommalle tielle samalla nopeudella kun rajoitus olisi 80 km/h, niin alkaa olemaan tuo rajoitusten mukaan ajaminen jo vähän vaarallista.

        Ei siinä mitään, ensimmäisen tilaisuuden tullen meinasin lähteä ohi, mutta tämpä käänsi turvallisen hitaasti eteen (ilman vilkkua tietysti).

        Onneksi oli ilta-aika, eikä muuta liikennettä. Oletan ettei tämä nuorehko herrasmies paljoa katsonut siinä liittymässäkään, kun ei kaistaa vaihtaessaankaan taakseen vilkaissut...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Juu. Eilenkin ajoin nopeusrajoitusten mukaan ajavan perässä ja kyllä alkoi tällaisella rauhallisellakin kaverilla vähän pinna lämpenemään. Mikäs siinä, että 50 km/h alueella ajetaan 40 km/h. Eihän se ole kuin 20% alle rajoituksen... Mutta kun sama jatkuu ensin 60 km/h alueella ja sitten liitytään isommalle tielle samalla nopeudella kun rajoitus olisi 80 km/h, niin alkaa olemaan tuo rajoitusten mukaan ajaminen jo vähän vaarallista.

        Ei siinä mitään, ensimmäisen tilaisuuden tullen meinasin lähteä ohi, mutta tämpä käänsi turvallisen hitaasti eteen (ilman vilkkua tietysti).

        Onneksi oli ilta-aika, eikä muuta liikennettä. Oletan ettei tämä nuorehko herrasmies paljoa katsonut siinä liittymässäkään, kun ei kaistaa vaihtaessaankaan taakseen vilkaissut...

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi." Hyvä että ennakoit noita hänen mokia.


      • Anonyymi

        Et sä saa mitään sakkoja kun et hidastele, osta tonttia, ihmettele, seilaa nopeutta, tuijuta mittaria, anna mennä! Ei siihen tarvita ylinopeutta normaalin sujuvaan etenemiseen, hidastelematta.. Siinä on taas esimerkki, onnittelut, luet taustapeilistä scanjaa, volvoo suin muita rekkapenojen keulalokoja, varmaan kiva saada niitäkin perään roikkumaan.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Juu. Eilenkin ajoin nopeusrajoitusten mukaan ajavan perässä ja kyllä alkoi tällaisella rauhallisellakin kaverilla vähän pinna lämpenemään. Mikäs siinä, että 50 km/h alueella ajetaan 40 km/h. Eihän se ole kuin 20% alle rajoituksen... Mutta kun sama jatkuu ensin 60 km/h alueella ja sitten liitytään isommalle tielle samalla nopeudella kun rajoitus olisi 80 km/h, niin alkaa olemaan tuo rajoitusten mukaan ajaminen jo vähän vaarallista.

        Ei siinä mitään, ensimmäisen tilaisuuden tullen meinasin lähteä ohi, mutta tämpä käänsi turvallisen hitaasti eteen (ilman vilkkua tietysti).

        Onneksi oli ilta-aika, eikä muuta liikennettä. Oletan ettei tämä nuorehko herrasmies paljoa katsonut siinä liittymässäkään, kun ei kaistaa vaihtaessaankaan taakseen vilkaissut...

        Olet törmännyt yhteen netissä nevojaan jakavaan "viisaaseen" kuljettajaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet törmännyt yhteen netissä nevojaan jakavaan "viisaaseen" kuljettajaan.

        Viisasta on huomioida muiden virheet. Liikennesääntö jopa velvoittaa siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi." Hyvä että ennakoit noita hänen mokia.

        Tuota jaksetaan hokea ettei itse tarvitse ennakoida.
        Tuo perkeleen ennakointipykälä sallii jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, skuuttikuskien ja muuten hitaiden autoilijoiden törttöillä miten haluaa sillä onhan muilla se ennakointivelvollisuus.
        Jos alan ennakoimaan 100% varmuudella niin jään kotia enkä lähde liikenteeseen en jalan enkä millään ajoneuvolla, silloin olen täyttänyt 100% lain vaatimuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota jaksetaan hokea ettei itse tarvitse ennakoida.
        Tuo perkeleen ennakointipykälä sallii jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, skuuttikuskien ja muuten hitaiden autoilijoiden törttöillä miten haluaa sillä onhan muilla se ennakointivelvollisuus.
        Jos alan ennakoimaan 100% varmuudella niin jään kotia enkä lähde liikenteeseen en jalan enkä millään ajoneuvolla, silloin olen täyttänyt 100% lain vaatimuksen.

        Jokaisen tienkäyttäjän pitää ennakoida. Taas looginen ajattelu ei toimi, kun väitetään, että >> "...ettei itse tarvitse ennakoida."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota jaksetaan hokea ettei itse tarvitse ennakoida.
        Tuo perkeleen ennakointipykälä sallii jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, skuuttikuskien ja muuten hitaiden autoilijoiden törttöillä miten haluaa sillä onhan muilla se ennakointivelvollisuus.
        Jos alan ennakoimaan 100% varmuudella niin jään kotia enkä lähde liikenteeseen en jalan enkä millään ajoneuvolla, silloin olen täyttänyt 100% lain vaatimuksen.

        Ennakointipykälä ei salli liikennesääntöjen rikkomisia. Ennakoida pitää jokaisen. Jos ei kykene siihen, niin sitten ei todellakaan kannata lähteä kotipihaa pidemmälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi toki. Kohtelijasta on kuitenkin ajaa lähellä nopeusrajoituksen nopeutta, jos tilanne ja olosuhteet sen mahdollistaa. Aina ei tietenkään ole mahdollista.

        On kohteliasta ajaa ohi jos joku ajaa 100 alueella 90. Ei ole mitään syytä jäädä taakse nostattamaan verenpainetta. Jos tass ei osaa/uskalla ohittaa voi jättää sopivan turvavälin ja ajelee takana. Se on myös kohteliasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viisasta on huomioida muiden virheet. Liikennesääntö jopa velvoittaa siihen.

        Se luetun ymmärtäminen.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisen tienkäyttäjän pitää ennakoida. Taas looginen ajattelu ei toimi, kun väitetään, että >> "...ettei itse tarvitse ennakoida."

        Onhan se ihan loogista ajattelua, kun laki antaa mahdollisuuden siihen, että itse voi ja saa toimia miten tahansa, koska onhan muilla se ennakointi velvollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakointipykälä ei salli liikennesääntöjen rikkomisia. Ennakoida pitää jokaisen. Jos ei kykene siihen, niin sitten ei todellakaan kannata lähteä kotipihaa pidemmälle.

        Kykeni tai ei niin jos ja kun itse tekee virheen, tahallaan tai tahtomattaan, niin muiden kuuluu ennakoida ja väistää. Joten siitä kotipihasta voi hyvillä mielin lähteä muiden ennakointikykyä testaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan se ihan loogista ajattelua, kun laki antaa mahdollisuuden siihen, että itse voi ja saa toimia miten tahansa, koska onhan muilla se ennakointi velvollisuus.

        Ei ole muilla, vaan kaikilla, eli myös itsellä. Logiikkasi siis ontuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole muilla, vaan kaikilla, eli myös itsellä. Logiikkasi siis ontuu.

        Logiikka, että itsestä ei aina niin väliä, koska mahdollinen nukahtaminen on muiden huomioitava ei suinkaan ole ontuvaa, vaan tuon 4§ aiheuttama tulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Logiikka, että itsestä ei aina niin väliä, koska mahdollinen nukahtaminen on muiden huomioitava ei suinkaan ole ontuvaa, vaan tuon 4§ aiheuttama tulos.

        Vänkkääjä taas vauhdissa, tosin yritys on todella huono.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vänkkääjä taas vauhdissa, tosin yritys on todella huono.

        Tuo sinun lällätyksesi se vasta huono on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota jaksetaan hokea ettei itse tarvitse ennakoida.
        Tuo perkeleen ennakointipykälä sallii jalankulkijoiden, pyöräilijöiden, skuuttikuskien ja muuten hitaiden autoilijoiden törttöillä miten haluaa sillä onhan muilla se ennakointivelvollisuus.
        Jos alan ennakoimaan 100% varmuudella niin jään kotia enkä lähde liikenteeseen en jalan enkä millään ajoneuvolla, silloin olen täyttänyt 100% lain vaatimuksen.

        Sama ennakointivelvollisuus on kaikilla tienkäyttäjillä. Myös jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama ennakointivelvollisuus on kaikilla tienkäyttäjillä. Myös jalankulkijoilla ja pyöräilijöillä.

        Juuri näin. Ennakointivelvollisuus ei mitenkään salli tai mahdollista liikennesääntöjen rikkomista, eli se ei kumoa muita liikennesääntöjä. Jokaisen pitää noudattaa liikennesääntöjä ja jokaisen pitää ennakoida muiden liikkeitä.


    • Anonyymi

      Kun ajan sitä samaa nopeutta kuin edelläni oleva jono, ja takana oleva roikkuu puskurissa, niin mikä on sinun ratkaisuehdotuksesi tilanteeseen?

      • Anonyymi

        Sellaista on joskus esitetty, että kun takana tuleva on valinnut turvavälin, niin voit sovittaa oma nopeutesi hänen valitsemalleen turvavälille, eli hidastaa, kunnes mielestäsi turvaväli ja nopeus ovat hyvässä suhteessa toisiinsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista on joskus esitetty, että kun takana tuleva on valinnut turvavälin, niin voit sovittaa oma nopeutesi hänen valitsemalleen turvavälille, eli hidastaa, kunnes mielestäsi turvaväli ja nopeus ovat hyvässä suhteessa toisiinsa.

        Joskus tulee hieman himmattua ja sitten taas palattua aiempaan nopeuteen. Jotkut ymmärtävät yskän ja jättävät paremman välin, kun taas toiset pysyvät kiinni puskurissa kuin "sinappi" vaipassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus tulee hieman himmattua ja sitten taas palattua aiempaan nopeuteen. Jotkut ymmärtävät yskän ja jättävät paremman välin, kun taas toiset pysyvät kiinni puskurissa kuin "sinappi" vaipassa.

        Ja jos joku on pysähtynyt suojatien eteen, hiljennä ja pysähdy sinäkin.
        Älä yritä keretä.
        Liian monta kertaa on ollut tilanne muuttua jauhelihaksi.
        Ja älä säästä vilkun käytössä, sillä jalankulkijanakin sitä osaa lukea merkkejä.
        Kiitäjä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos joku on pysähtynyt suojatien eteen, hiljennä ja pysähdy sinäkin.
        Älä yritä keretä.
        Liian monta kertaa on ollut tilanne muuttua jauhelihaksi.
        Ja älä säästä vilkun käytössä, sillä jalankulkijanakin sitä osaa lukea merkkejä.
        Kiitäjä

        Uusi nykyiseen tieliikennelakiin mukaan tullut liikennesääntö sanoo, että jos ei näe koko suojatietä (oli syy mikä tahansa), niin pitää hiljentää ja tarvittaessa pysähtyä. Vanha sääntö on sitten tuon lisäksi edelleen voimassa, eli silloin on pakko pysähtyä rinnalle, jos joku on pysähtynyt suojatien eteen, eli on pysähdyksissä ennen suojatietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi nykyiseen tieliikennelakiin mukaan tullut liikennesääntö sanoo, että jos ei näe koko suojatietä (oli syy mikä tahansa), niin pitää hiljentää ja tarvittaessa pysähtyä. Vanha sääntö on sitten tuon lisäksi edelleen voimassa, eli silloin on pakko pysähtyä rinnalle, jos joku on pysähtynyt suojatien eteen, eli on pysähdyksissä ennen suojatietä.

        13:55
        Jepjep.
        Tuota rikotaan ihan tolkuttomasti. Lapsia ei välttämättä sivulle tuleva edes näe.
        Olen joutunut 'suojelemaan' eli komentelemaan ja viemäänkin tien yli.
        Jos minulla olisi oikeus pikasakottaa, minulla olisi enemmän kuin taskut täynnä.
        Joten muistakaa suojatie.
        Kiitäjä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi nykyiseen tieliikennelakiin mukaan tullut liikennesääntö sanoo, että jos ei näe koko suojatietä (oli syy mikä tahansa), niin pitää hiljentää ja tarvittaessa pysähtyä. Vanha sääntö on sitten tuon lisäksi edelleen voimassa, eli silloin on pakko pysähtyä rinnalle, jos joku on pysähtynyt suojatien eteen, eli on pysähdyksissä ennen suojatietä.

        Tää on silleen kiva touhu, stop ja start niin lakipykälä on täytetty.
        Takavedolla on kiva vähän jättää kumia katuun.


      • Anonyymi

        Tilanne korjautuu heti kun lakkaat kuvittelemasta sen takana tulijan olevan liian lähellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanne korjautuu heti kun lakkaat kuvittelemasta sen takana tulijan olevan liian lähellä.

        Useinkaan ei tarvitse kuvitella, vaan asian näkee ihan omin silmin, että takana tulevan valitsema turvaväli on aivan liian lyhyt oman ajoneuvon takapuskuriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useinkaan ei tarvitse kuvitella, vaan asian näkee ihan omin silmin, että takana tulevan valitsema turvaväli on aivan liian lyhyt oman ajoneuvon takapuskuriin.

        Autokoulussa neuvottiin, että takana olevan homon olematonta turvaväliä voi yrittää kompensoida lisäämällä vastaavasti edessä olevaa turvaväliä.

        Koittaa mennä kahvitauolle samaan aikaan ja vetää homoa turpaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autokoulussa neuvottiin, että takana olevan homon olematonta turvaväliä voi yrittää kompensoida lisäämällä vastaavasti edessä olevaa turvaväliä.

        Koittaa mennä kahvitauolle samaan aikaan ja vetää homoa turpaan?

        Joskus aamuruuhkassa 2-pyöräisellä, ennakoin että yhden mäen jälkeen on aina liikenne seis.
        Satoi räntää ja paku-kuski alkoi ahdistella kiinni takatenkaassa.

        Onnistuin pääsemään viereiselle kaistalle ja jarrutettiin vierekkäin siihen ruuhkan hännille.

        Näytin kurkun leikkaus liikettä siinä vieressä ja kuski tuijotti silmät pyöreenä.
        Yrittihän se kuitenkin tappaa minut.

        Otti niin pitkän turvavälin, ettei peileistä nähnyt :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useinkaan ei tarvitse kuvitella, vaan asian näkee ihan omin silmin, että takana tulevan valitsema turvaväli on aivan liian lyhyt oman ajoneuvon takapuskuriin.

        Se vain osaamattomasta tuolta tuntuu. Ja mitä sitten jos onkin mielestäsi turhan lähellä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autokoulussa neuvottiin, että takana olevan homon olematonta turvaväliä voi yrittää kompensoida lisäämällä vastaavasti edessä olevaa turvaväliä.

        Koittaa mennä kahvitauolle samaan aikaan ja vetää homoa turpaan?

        Tuo himmailu muka takana liian lähellä ajavaan ani harvoin tehoaa. Ja tuo kieltämättä hyvä ehdotuksesi saattaa kompastua ihan luonnonlakeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vain osaamattomasta tuolta tuntuu. Ja mitä sitten jos onkin mielestäsi turhan lähellä?

        Lähteekö joku väittämään vastaan vänkkääjälle?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vain osaamattomasta tuolta tuntuu. Ja mitä sitten jos onkin mielestäsi turhan lähellä?

        Sen näkee selkeästi ja on suhteessa nopeuteen. Maantie-/moottoritienopeuksilla se on vähintään kolme sekuntia. Voit itse laskea mitä se on metreissä 100 km/h vauhdissa, jos sitä tietoa kaipaat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo himmailu muka takana liian lähellä ajavaan ani harvoin tehoaa. Ja tuo kieltämättä hyvä ehdotuksesi saattaa kompastua ihan luonnonlakeihin.

        Ajatus ei ollut vaikuttaa takana homostelevaan, vaan lisätä esim. 1 sekunnilla omaa turvaväliä.
        Saa edes siihen suuntaan lisää reaktioaikaa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen näkee selkeästi ja on suhteessa nopeuteen. Maantie-/moottoritienopeuksilla se on vähintään kolme sekuntia. Voit itse laskea mitä se on metreissä 100 km/h vauhdissa, jos sitä tietoa kaipaat.

        Sinäpä se villakoiran ydin on, että se selkeästi näkeminen on hyvinkin erilainen eri ihmisten kohdalla. Mainitsemasi sekuntimäärä on monelle hyvä ja yhtä monelle ei.
        Joten mitä sitten jos se takana tulijan pitämä turvaväli onkin vähemmän kuin mitä omasta mielestä pitäisi olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatus ei ollut vaikuttaa takana homostelevaan, vaan lisätä esim. 1 sekunnilla omaa turvaväliä.
        Saa edes siihen suuntaan lisää reaktioaikaa..

        Hyvä ja kannatettava näkökohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinäpä se villakoiran ydin on, että se selkeästi näkeminen on hyvinkin erilainen eri ihmisten kohdalla. Mainitsemasi sekuntimäärä on monelle hyvä ja yhtä monelle ei.
        Joten mitä sitten jos se takana tulijan pitämä turvaväli onkin vähemmän kuin mitä omasta mielestä pitäisi olla?

        Sitten pitää hiljentää, kunnes nopeus on sopiva siihen väliin nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten pitää hiljentää, kunnes nopeus on sopiva siihen väliin nähden.

        Jolla hiljentämisellä vaarantaa ennen kaikkea oman mutta myös monen muun lähellä olevan turvallisuuden. Hieno neuvo sinänsä, vaikkakin toimimaton ja jopa vaarallinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaista on joskus esitetty, että kun takana tuleva on valinnut turvavälin, niin voit sovittaa oma nopeutesi hänen valitsemalleen turvavälille, eli hidastaa, kunnes mielestäsi turvaväli ja nopeus ovat hyvässä suhteessa toisiinsa.

        Paras ja toimiva menettely, jonka yleistyminen lopettaisi perään kiinni tunkemisen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo himmailu muka takana liian lähellä ajavaan ani harvoin tehoaa. Ja tuo kieltämättä hyvä ehdotuksesi saattaa kompastua ihan luonnonlakeihin.

        On tehonnut jo kymmeniä tuhansia kertoja, eikä ole mitään syytä olettaa ettei toimisi jatkossakin. Suosittelen käytännössä parasta ratkaisumallia kaikille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras ja toimiva menettely, jonka yleistyminen lopettaisi perään kiinni tunkemisen!

        Siihen "perän tukemiseen" tuskin vaikuttaisi sitä tai tätä, mutta onnettomuudet ainakin lisääntyisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tehonnut jo kymmeniä tuhansia kertoja, eikä ole mitään syytä olettaa ettei toimisi jatkossakin. Suosittelen käytännössä parasta ratkaisumallia kaikille!

        Kehumisestasi huolimatta, (netissä on helppo valehdella)tuskin tehonnut kertaakaan ja sama se on tuon tehoamisen suhteen tulevaisuudessakin. Kumpa vielä jostain löytyisi se paras ratkaisumalli, vielä ei ole löytynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehumisestasi huolimatta, (netissä on helppo valehdella)tuskin tehonnut kertaakaan ja sama se on tuon tehoamisen suhteen tulevaisuudessakin. Kumpa vielä jostain löytyisi se paras ratkaisumalli, vielä ei ole löytynyt.

        Tuo keino toimii oikein hyvin. Kokeile vaikka itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus aamuruuhkassa 2-pyöräisellä, ennakoin että yhden mäen jälkeen on aina liikenne seis.
        Satoi räntää ja paku-kuski alkoi ahdistella kiinni takatenkaassa.

        Onnistuin pääsemään viereiselle kaistalle ja jarrutettiin vierekkäin siihen ruuhkan hännille.

        Näytin kurkun leikkaus liikettä siinä vieressä ja kuski tuijotti silmät pyöreenä.
        Yrittihän se kuitenkin tappaa minut.

        Otti niin pitkän turvavälin, ettei peileistä nähnyt :)

        Pakukuski päätteli viisaastii, että räntäsateessa kaksipyöräisellä ajavan täytyy olla jotenkin hullu, ja kurkunleikkauseleen jälkeen päätti pysytellä mahdollisimman kaukana. Viisaasti tehty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo keino toimii oikein hyvin. Kokeile vaikka itse.

        On kokeiltu ja aiheutti takana erikoisen näköistä kiemurtelua ja ohitusyritystä paikassa jossa se oli mahdotonta. Joten kokemuksen perusteella en pidä keinoa hyvänä, kun se aiheutti ja aiheuttaa vaaraa niin itselle kuin muille tiellä liikkuville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kokeiltu ja aiheutti takana erikoisen näköistä kiemurtelua ja ohitusyritystä paikassa jossa se oli mahdotonta. Joten kokemuksen perusteella en pidä keinoa hyvänä, kun se aiheutti ja aiheuttaa vaaraa niin itselle kuin muille tiellä liikkuville.

        Ei siitä aiheudu vaaraa. Osa roikkujista ymmärtää yskän ja kasvattaa välin kunnolliseksi, osa taas on liian tyhmiä ymmärtääkseen mitään.


    • Anonyymi

      Aloittaja kirjoittaa niin asiaa kuin olla ja voi!
      Mun perässä ei koskaan roiku ketään, enkä aja ylinopeutta.

      Perään saa roikkujan nimenomaan sillä kun nopeus seilaa ja vielä sen lisäksi hiljennellään nopeutta ilman mitään liikenteellistä syytä.

      • Anonyymi

        Juu me kaikki uskotaan. Ihan totta puhut.


      • Anonyymi

        Sama juttu


      • Anonyymi

        Tuohon kun lisää ne jotka lisäävät nopeutta aina kun tulee ohituspaikka.
        Eli kun tulee keskikaide niin nopeus putoaa ja paljon ja kun keskikaide loppuu ja vastaan ei tule autoja tai alkaa ohituskaista niin nopeus nousee jopa ylinopeudeksi.

        Sitten löytyy niitä jotka ajavat pikkuisen alle nopeusrajoituksen ja kun joku tulee perään niin aletaan himmaamaan sitä nopeutta siten että se turvaväli takuulla pysyy siinä 1s kieppeillä, ihan sama kuinka paljon takanatuleva hidastaa niin edessäajava hidastaa saman verran.
        Tuohon yhdistyy monesti se kiihdytys ohituspaikoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon kun lisää ne jotka lisäävät nopeutta aina kun tulee ohituspaikka.
        Eli kun tulee keskikaide niin nopeus putoaa ja paljon ja kun keskikaide loppuu ja vastaan ei tule autoja tai alkaa ohituskaista niin nopeus nousee jopa ylinopeudeksi.

        Sitten löytyy niitä jotka ajavat pikkuisen alle nopeusrajoituksen ja kun joku tulee perään niin aletaan himmaamaan sitä nopeutta siten että se turvaväli takuulla pysyy siinä 1s kieppeillä, ihan sama kuinka paljon takanatuleva hidastaa niin edessäajava hidastaa saman verran.
        Tuohon yhdistyy monesti se kiihdytys ohituspaikoissa.

        Joidenkin ohituskaistojen kohdalla nopeus nousee sen ohituskaistan ajaksi. Sellainen, joka noudattaa nopeusrajoituksia ja ajaa niiden mukaan, nostaa oman nopeutensa, kun näin voi laillisesti tehdä. Sitten kun kaista loppuu ja rajoitus muuttuu, niin ajetaan jälleen sen uuden rajoituksen mukaista nopeutta, joka siis usein on hitaampi hitaamman rajoituksen vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joidenkin ohituskaistojen kohdalla nopeus nousee sen ohituskaistan ajaksi. Sellainen, joka noudattaa nopeusrajoituksia ja ajaa niiden mukaan, nostaa oman nopeutensa, kun näin voi laillisesti tehdä. Sitten kun kaista loppuu ja rajoitus muuttuu, niin ajetaan jälleen sen uuden rajoituksen mukaista nopeutta, joka siis usein on hitaampi hitaamman rajoituksen vuoksi.

        No tässä lähellä rajoitus putoaa talvella ohituskaistan alkaessa... enivei 9§

        Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässä lähellä rajoitus putoaa talvella ohituskaistan alkaessa... enivei 9§

        Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

        Itse nostan nopeuden, kun rajoitus muuttuu 80 -> 100 km/h, joten ohitustarvetta ei pitäisi syntyä. Lasken toki nopeuteni takaisin 80 km/h, kun siitä liikennemerkillä jälleen ilmoitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tässä lähellä rajoitus putoaa talvella ohituskaistan alkaessa... enivei 9§

        Ohitettavan on, havaittuaan ohituksen vasemmalta, pysyteltävä niin oikealla kuin se muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen on mahdollista, eikä hän saa lisätä nopeutta.

        Eli kun nopeusrajoitus nousee, kannattaa ensin kiihdyttää suurimpaan sallituun mikäli liikennetilanne sallii, ja vasta sitten voi katsoa, onko joku yrittämässä ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse nostan nopeuden, kun rajoitus muuttuu 80 -> 100 km/h, joten ohitustarvetta ei pitäisi syntyä. Lasken toki nopeuteni takaisin 80 km/h, kun siitä liikennemerkillä jälleen ilmoitetaan.

        Se ohituskaistan kohdalla tuleva ohitustarve syntyy siitä , että viimeiset kymmenen kilometriä tai jopa enemmän, ennen ohituskaistaa olet sillä 80km/h rajoituksella ajanut reilusti alle sallitun. Ohituskaistalla ohittava vain, aivan oikein, ennakoi tulevan tilanteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ohituskaistan kohdalla tuleva ohitustarve syntyy siitä , että viimeiset kymmenen kilometriä tai jopa enemmän, ennen ohituskaistaa olet sillä 80km/h rajoituksella ajanut reilusti alle sallitun. Ohituskaistalla ohittava vain, aivan oikein, ennakoi tulevan tilanteen.

        Jos kohdassa on 80km/h rajoitus ja ajan 80km/h todellista nopeutta, niin se ei millään tavalla ole alle rajoitusten ajamista. Se on taas takana ylinopeudella etenemistä haluavan ongelma, ettei kykene noudattamaan kyseistä nopeusrajoitusta. Kun rajoitus muuttuu ja saan ajaa 100 km/h, niin nostan nopeuteni siinä kohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kohdassa on 80km/h rajoitus ja ajan 80km/h todellista nopeutta, niin se ei millään tavalla ole alle rajoitusten ajamista. Se on taas takana ylinopeudella etenemistä haluavan ongelma, ettei kykene noudattamaan kyseistä nopeusrajoitusta. Kun rajoitus muuttuu ja saan ajaa 100 km/h, niin nostan nopeuteni siinä kohtaa.

        Niin _jos_ ajat sitä sallittua kahdeksankympin alueella. Oli miten oli niin siinä satasen alueella ohittaminen tuskin sinua vaarantaa tai edes häiritsee, ja takaa ohittajalle matkan sujuvan jatkumisen jälleen alemman nopeuden voimaan tullessa. Molemmilla, niin sinulla kuin ohittajalla voittaja fiilis ja kaikilla hyvä mieli, eikö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin _jos_ ajat sitä sallittua kahdeksankympin alueella. Oli miten oli niin siinä satasen alueella ohittaminen tuskin sinua vaarantaa tai edes häiritsee, ja takaa ohittajalle matkan sujuvan jatkumisen jälleen alemman nopeuden voimaan tullessa. Molemmilla, niin sinulla kuin ohittajalla voittaja fiilis ja kaikilla hyvä mieli, eikö?

        Oikea olettamus on se, ettei minua häiritse ohituskaistan kohdalla tapahtuvat ohitukset ollenkaan. Joillakin muilla tuntuu muiden rajoitusten mukaista nopeutta ajaminen kuitenkin häiritsevän, kun asiasta jaksavat vinkua ja valittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea olettamus on se, ettei minua häiritse ohituskaistan kohdalla tapahtuvat ohitukset ollenkaan. Joillakin muilla tuntuu muiden rajoitusten mukaista nopeutta ajaminen kuitenkin häiritsevän, kun asiasta jaksavat vinkua ja valittaa.

        Ymmärsin varmaan väärin kun sain (väärän?) käsityksen, että sinua kuitenkin jossain määrin haittaa/häiritsee jos/kun joku liikkuu/haluaa liikkua hieman tikkarinopeutta nopeammin.


    • Anonyymi

      Tikkari +10 on sopiva kyyti. Vähiten ohitettavia ja ohittajia.

      • Anonyymi

        Tuo on joka tapauksessa lain vastaista ja tajuat varmasti sen, etteivät kaikki halua niin toimia, eikä mikään siihen velvoita.


    • Anonyymi

      En ole huomannut, takana ei ole ketään ikinä. Edessä enemmänkin tulevat kiinni etupuskuriin

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Varmaan joku kallis vika teslassa?
        Yrittää saada peräänajon, että joku muu maksaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan joku kallis vika teslassa?
        Yrittää saada peräänajon, että joku muu maksaa...

        Ei se välttämättä edes menis peräänajajan piikkiin jos turhaan tekee hätäjarrutuksen. Varsinkin kun on todisteet...


    • Anonyymi

      Mainittu:
      "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

      Mitä tuo oikeasti tarkoittaa?
      Jos ihan aletaan tulkitsemaan, niin kukaan ei ole 100% syytön / syyllinen onnettomuuteen.

      Mitä sanotaan liikennevakuutuksesta:
      "Lakisääteinen liikennevakuutus korvaa liikennevahingossa aiheutuneet henkilövahingot sekä ulkopuolisille aiheutuneet omaisuusvahingot.
      Ajoneuvojen yhteenajotilanteissa korvataan SYYTTÖMÄN osapuolen ajoneuvon vauriot."

      Huomio sanaan syytön. Jos kukaan ei ole 100% syytön, niin silloin molemmat osapuolet maksaa itse kalustovauriot (oma raha / kasko).

      Jos joskus olen kolarissa ja näyttää, että ajoin päin punaisia, stop-merkin takaa ja ylinopeutta, niin syytän vastapuolta , kun ei ennakoinut, joten en ole 100% syyllinen, jolloin vastapuoli ei saa kalustovaurioihin korvausta minun liikennevakuutuksesta.

    • Anonyymi

      Ensimmäinen auto ei tee jonoa, vaan se joka jää puskuriin roikkumaan. Näin toiminen hankaloittaa kolmannen ohitusta.

      • Anonyymi

        Höpö höpö.
        Jos ensimmäinen auton kuski on sellainen jojoajaja joka nostaa nopeutta aina kun ohituspaikka tulee ja kun ohituspaikka ei ole ajaa huomattavasti alle nopeusrajoitusten.
        Tuollaisen jojokuskin ohitus onnistuu vain ja ainoastaan joko ohituskieltoalueella tai kovalla ylinopeudella, laillista keinoa ohitukseen ei ole.
        Ymmärrän jos jotakin pelottaa ajaa nopeusrajoitusten mukaan mutta pitää myös ymmärtää katoa peiliin ja ajella hitaasti myös niissä ohituspaikoissa.

        Olen tosiaan miettinyt että pelottaako ne keskikaiteet ja yhtäjaksoinen keskiviiva vai onko kyseessä vain vittuilu.


      • Anonyymi

        Jos kaikki ajaisivat tismalleen nopeusrajoitusten mukaista vauhtia, niin jonoja ei edes syntyisi. Ero on kuitenkin siinä, että alle rajoitusten saa ajaa mutta rajoitusta ei saa ylittää. Kumpi siis ”syyllinen”, jos toinen ajaa vähän alle ja toinen vähän yli rajoitusta, voi jokainen sitten miettiä itsekseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kaikki ajaisivat tismalleen nopeusrajoitusten mukaista vauhtia, niin jonoja ei edes syntyisi. Ero on kuitenkin siinä, että alle rajoitusten saa ajaa mutta rajoitusta ei saa ylittää. Kumpi siis ”syyllinen”, jos toinen ajaa vähän alle ja toinen vähän yli rajoitusta, voi jokainen sitten miettiä itsekseen.

        Tyhmähän sinä olet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyhmähän sinä olet.

        Itse et kovin fiksulta vaikuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse et kovin fiksulta vaikuta.

        Olet tyhmämpi kuin muut.


    • Anonyymi

      Minä olen se tulppa ja hidastelija. Voi hyvin ajella mukavaa ja taloudellista nopeutta 80 kmh maanteilla riittää hyvin. Moottoritiellä 80-90. Saldo on siinä mallissa ettei ole mihinkään kiire. Jos olisin myöhässä niin en kirjoittelisi tätä kommenttia. Suomen teillä ei ohittele juuri muut kuin vähä-älyiset.

      • Anonyymi

        Kyllä sinut vähä-älyisen tulpan ja hidastelijan ohittaa juuri ne täysjärkiset ja ajokykyiset kuljettajat, jollainen sinä et ole.


    • Anonyymi

      Kun ajelen jonon ekana niin minun takana on vain yksi auto. Joskus sen takana on pitkä jono mutta ei se mua haittaa kun minun takana on vaan se yksi toope joka ei osaa ohittaa minua. Sen huomaa varsinkin kun vedän matkailuperävaunua.

      • Anonyymi

        Olet siis liikenteen vihatuin tyyppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis liikenteen vihatuin tyyppi.

        Tervetuloa sanomaan se aivan henkilökohtaisesti niin voimme keskustella asiasta.
        Täällä on aivan turha piipittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tervetuloa sanomaan se aivan henkilökohtaisesti niin voimme keskustella asiasta.
        Täällä on aivan turha piipittää.

        Kyllä se asia on aivan sama, sanottakoon se sinulle henkilökohtaisesti tai anonyyminä netissä. Liikenteen vihatuimpaan ryhmään kuulut joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se asia on aivan sama, sanottakoon se sinulle henkilökohtaisesti tai anonyyminä netissä. Liikenteen vihatuimpaan ryhmään kuulut joka tapauksessa.

        Jos jollain on kiire se ei tarkoita, että minun pitäisi ajaa ylinopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jollain on kiire se ei tarkoita, että minun pitäisi ajaa ylinopeutta.

        Erittäin harva liikennetilanne on sellainen, että pitäisi ajaa ylinopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin harva liikennetilanne on sellainen, että pitäisi ajaa ylinopeutta.

        Liikenteessä ei pidäkkään ajaa ylinopeutta. Liikenteessä ei saa ajaa ylinopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos jollain on kiire se ei tarkoita, että minun pitäisi ajaa ylinopeutta.

        Ei sinua kukaan velvoita ajamaan ylinopeutta. Eikä sillä ohittavalla kuskilla ole myöskään kiire. Matkailuvaunua vetäviä tientukkoja? vaan perinteisesti monet vihaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sinua kukaan velvoita ajamaan ylinopeutta. Eikä sillä ohittavalla kuskilla ole myöskään kiire. Matkailuvaunua vetäviä tientukkoja? vaan perinteisesti monet vihaa.

        Jos liikenteessä ei kykene ajamaan ilman muiden vihaamista, niin sitten on suuri todennäköisyys sille, ettei sovellu ajoneuvon kuljettajaksi kovinkaan hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se asia on aivan sama, sanottakoon se sinulle henkilökohtaisesti tai anonyyminä netissä. Liikenteen vihatuimpaan ryhmään kuulut joka tapauksessa.

        Miksi olisin vihatuin liikenteessä kun ajan rajoitusten ja sääntöjen mukaan. En ole itse keksinyt ja asettanut lakia jonka vuoksi en voi ajaa yli 80km/h.
        Ja nyt en puhu muista matkailuperävaunujen vetäjistä, en puutu muiden tekemisiin liikenteessä niin kuin täällä useat tuntuu tekevän.


    • Anonyymi

      Joskus tuntuu että paras olisi kun liikenteessä kulkisi vain rahtareita ja karavaanareita. Idiootit löytyy yleensä henkilöautolla ajavista.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä.


      • Anonyymi

        Älä nyt moista potaskaa edes unissasi toivo. Rahtarit toki on työtään tekeviä liikenteen ammattilaisia, vaikka toki joskus myös mokaavat. Caravaanareissa taas on monen tasoista suharia, jotka ei mitenkään poikkea ns tavallisista henkilöautolla ajavista, muuten kuin , että ovat tientukkona lain pakottamina, Samoinhan sitä ajetaan olkoon kärry perässä tai ei.


    • Anonyymi

      Asia on juuri päinvastoin kuin aloittaja esittää. Mitä lähemmäs takapuskurissa tullaan, sitä hitaammin ajan. On toiminut hyvin jo vuosikymmeniä, enkä aio toimintaani muuttaa.
      Takapuskurissa roikkuva siis hidastaa liikennettä, mutta minä estä silti liikenteen vaarantamisen hidastamalla riittävästi jotta turvaväli myös takanani on järkevä. Jos kaikki toimisivat samoin, loppuisi roikkuminen, liikenneturvallisuus paranisi, ja matka-ajat lyhenisivät.

      • Anonyymi

        Juu ja varmaan myös kiihdytät ohituspaikoissa lievään ylinopeuteen ettei takanatulija vain pääse ajamaan omaa nopeuttaan vaan jatkaa takana roikkumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja varmaan myös kiihdytät ohituspaikoissa lievään ylinopeuteen ettei takanatulija vain pääse ajamaan omaa nopeuttaan vaan jatkaa takana roikkumista.

        Takana roikkujat on pelkkää pohjasakkaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja varmaan myös kiihdytät ohituspaikoissa lievään ylinopeuteen ettei takanatulija vain pääse ajamaan omaa nopeuttaan vaan jatkaa takana roikkumista.

        Takana ajava voi koska tahansa kasvattaa välin tarpeeksi suureksi. Eikös se olisi fiksu teko?


      • Anonyymi

        Vaikka kusipäistä toimintaasi kehut, niin tosiasia on, että jos kaikki toimisi tavallasi seuraus olisi täydellinen kaaos. Juuri siksi tuota kusipäistä tapaasi ei juuri kukaan järjissään oleva kannata tai noudata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka kusipäistä toimintaasi kehut, niin tosiasia on, että jos kaikki toimisi tavallasi seuraus olisi täydellinen kaaos. Juuri siksi tuota kusipäistä tapaasi ei juuri kukaan järjissään oleva kannata tai noudata.

        Ei tuosta mitään kaaosta seuraisi, vaan liikenne, jossa ei tapahdu peräänajoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takana ajava voi koska tahansa kasvattaa välin tarpeeksi suureksi. Eikös se olisi fiksu teko?

        Olisi, mutta monella fiksuus loistaa poissaolollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka kusipäistä toimintaasi kehut, niin tosiasia on, että jos kaikki toimisi tavallasi seuraus olisi täydellinen kaaos. Juuri siksi tuota kusipäistä tapaasi ei juuri kukaan järjissään oleva kannata tai noudata.

        Kusipäistä toimintaa on tulla takapuskuriin kiinni, ja minä en sellaiseen syyllisty. Päinvastoin pyrin sellasta estämään muidenkin osalta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuosta mitään kaaosta seuraisi, vaan liikenne, jossa ei tapahdu peräänajoja.

        Jätä konditionaali pois, kun kyse on hyväksi jo todetusta toimintatavasta, eikä teoreettisesta spekulaatiosta. Kokemus osoittaa menettelyn poikkeuksetta johtavan turvavälin kasvamiseen, sekä liikenteen nopeutumiseen turvallisuutta menettämättä. Jokainen perässä roikkuva on korjannut turvaväli sä kuntoon, kun vauhti on ensin hidastunut tarpeeksi, eikä ole uudestaan kiinni ängennyt, joten vauhdin on voinut palauttaa pysyvästi rajoituksen mukaiseksi varsin pian.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu ja varmaan myös kiihdytät ohituspaikoissa lievään ylinopeuteen ettei takanatulija vain pääse ajamaan omaa nopeuttaan vaan jatkaa takana roikkumista.

        En tietenkään, miksi niin oletat?
        Eihän turvaväli eteen eikä taakse muutu itsestään ohituskaistan alkaessa, joten peruste tietyn ajonopeuden käytölle ei muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätä konditionaali pois, kun kyse on hyväksi jo todetusta toimintatavasta, eikä teoreettisesta spekulaatiosta. Kokemus osoittaa menettelyn poikkeuksetta johtavan turvavälin kasvamiseen, sekä liikenteen nopeutumiseen turvallisuutta menettämättä. Jokainen perässä roikkuva on korjannut turvaväli sä kuntoon, kun vauhti on ensin hidastunut tarpeeksi, eikä ole uudestaan kiinni ängennyt, joten vauhdin on voinut palauttaa pysyvästi rajoituksen mukaiseksi varsin pian.

        Valehtelet joko tahallasi tai muuten vaan ymmärtämättömyyttäsi.
        Tuo edessä hidastelu ei mitenkään korjaa liian lähellä takana ajavan mielipidettä riittävästä turvavälistä.
        Vauhdin hidastuminen tarpeeksi, toki helpottaa sen takaa nopeammin tulijan ohitusta, joten tuo mielestäsi liian lähelle tuleminen saattaa olla tarkoituksellinen vihje edessä menevälle nysvärille toimia oikein takaa tulijan ohittamisen huomioimiseksi.
        Tuollainen esittämäsi pumppaaminen liikenteessä on omiaan hidastamaan ja haittaamaan kaikkien, myös itsesi matkantekoa, eikä sillä liikenneturvallisuuskaan parane, vaan päinvastoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelet joko tahallasi tai muuten vaan ymmärtämättömyyttäsi.
        Tuo edessä hidastelu ei mitenkään korjaa liian lähellä takana ajavan mielipidettä riittävästä turvavälistä.
        Vauhdin hidastuminen tarpeeksi, toki helpottaa sen takaa nopeammin tulijan ohitusta, joten tuo mielestäsi liian lähelle tuleminen saattaa olla tarkoituksellinen vihje edessä menevälle nysvärille toimia oikein takaa tulijan ohittamisen huomioimiseksi.
        Tuollainen esittämäsi pumppaaminen liikenteessä on omiaan hidastamaan ja haittaamaan kaikkien, myös itsesi matkantekoa, eikä sillä liikenneturvallisuuskaan parane, vaan päinvastoin.

        Ei se tyhmän ihmisen mielipidettä korjaa, mutta tekee vaarallisesta tilanteesta vähemmän vaarallisen.


    • Anonyymi

      Joillakin erilaiset psyykkiset kuormitukset, epäonnistuminen työssä tai vaikkapa perheelämässä, alemmuudentunto, huono itseluottamus, tyytymättömyys tms saattaa purkautua liikenteessä itsekkäänä ja välinpitämättömänä käyttäytymisenä ja riski onnettomuuteen kasvaa. Ihminen käyttäytyy tuossa tilanteessa arvaamattomasti eikä kykene ajattelemaan ja toimimaan rationaalisesti ja muiden tielläliikkujien huomioiminen on rajallista. Tila jota kutsutaan myös rattiraivoksi voidaan verrata rattijuopumukseen jolloin vaarantaa itsensä ja muut liikenteessä kulkijat.
      Eräänlainen verenpainemittari pitäisi olla poliiseilla alkometrien ohella.

      • Anonyymi

        No tästähän oli jo puhetta aiemmin.


      • Anonyymi

        Onkohan noita mainitsemiasi epäonnistumisia oikeasti muilla kuin sinulla?


    • Anonyymi

      Vastoinkäymisiä ja epäonnistumisia ja psyykkistä kuormitusta on eriasteisesti kaikilla mutta osalla ne purkautuu ja näyttäytyy huonona käyttäytymisenä esim. liikenteessä ja sosiaalisissa tilanteissa.

    • Anonyymi

      Ostin viimeviikolla auton joka on 21 vuosimallia.
      Ajattelin että kun nyt autossa on navi niin käytettäisiin sateliittia ensisijaisena nopeusanturina mutta ei.
      Mittasin vanhalla navilla nopeuden ja satasen vauhdissa mittarivirhe 4km/h liian vähän ja 120 vauhdissa 5 km/h liian vähän.
      Eli autoissa valitettavasti käytetään edelleen renkaiden pyörimisnopeuteen perustuvaa nopeusmittausta vaikka tekniikka olisi todellisen nopeuden mittaamiseen monin eri tavoin.
      Eli mittarivirheeseen vaikuttaa renkaat, uudet renkaat oikeilla rengaspaineilla saa mittarin näyttämään oikeaa lukemaa ja kun syksy tulee niin rengaspaine pienenee jos sitä ei lisätä ja rengas on myös kulunut jolloin mittarivirhe lisääntyy.
      Itse ajan työsutolla pelkästään navin näyttämällä nopeudella ja aika paljon autoja tulee perse-edeltä vastaan juurikin tuon 4 -5km/h erolla.

      Tarkistakaa niitä mittarilukemia ettei tarvitse vaahdota niistä ylinopeudella ajavista.
      Mittarin voi tarkistaa vaikka kännnykän ilmaisella sovellutuksella joka kertoo nopeuden.

      Ja vinkkinä tuo minun uudempi auto näytti hitaalla nopeudella (30) 2km/h liian vähän, eli mittarin mukaan 30 niin todellinen 32, jos olisin vetänyt suoran johtopäätöksen mittarivirheestä ja ajan satasen alueella 98 niin todellinen alinopeus olisi ollut se oikea -4 ja luultu ylinopeus 2 jolloin ajaisin 6km/h alle nopeusrajoituksen.
      Eli ne kaduilla olevat koulujen läheisyydessä olevat nopeusnäytöt kertovat vain hitaan nopeuden mittarivirheen.

      • Anonyymi

        Hurraa ! Siirryit kerralla 1980-luvulta tähän päivään.
        Nuo mittarivirheet olivat ihan hyvä aihe keskusteluihin 1960-1990 aikoihin.
        Se millä nopeudella kukakin ajaa ei liity enää nykyään mittarivirheisiin, vaan muihin asioihin, mikä sitten on se syy kun toiset ajelee 100-alueella 85 km/h ja toiset 280 km/h, syyn tietävät vain kuljettajat itse.......


      • Anonyymi

        Muutama km/h alle rajoitusten ei ketään haittaa. Muutama km/h yli on sitten kiellettyä.


      • Anonyymi

        Kenenkään auton mittarivirhe ei vaikuta kenenkään muun tapaan ajaa ylinopeutta.


      • Anonyymi

        Etkä ostanut sellaista autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hurraa ! Siirryit kerralla 1980-luvulta tähän päivään.
        Nuo mittarivirheet olivat ihan hyvä aihe keskusteluihin 1960-1990 aikoihin.
        Se millä nopeudella kukakin ajaa ei liity enää nykyään mittarivirheisiin, vaan muihin asioihin, mikä sitten on se syy kun toiset ajelee 100-alueella 85 km/h ja toiset 280 km/h, syyn tietävät vain kuljettajat itse.......

        Ei tarvita mitään syytä jos ajaa 100 alueella 85. Se on täysin laillista eikä sitä tarvi selittää täällä eikä missään, kellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hurraa ! Siirryit kerralla 1980-luvulta tähän päivään.
        Nuo mittarivirheet olivat ihan hyvä aihe keskusteluihin 1960-1990 aikoihin.
        Se millä nopeudella kukakin ajaa ei liity enää nykyään mittarivirheisiin, vaan muihin asioihin, mikä sitten on se syy kun toiset ajelee 100-alueella 85 km/h ja toiset 280 km/h, syyn tietävät vain kuljettajat itse.......

        Liikenteessä liikkuu muitakin uusia moottoriajoneuvoja kuin autoja. Ja niistä löytyy varsin suuriakin mittarivirheitä. Esim mönkijöitä ja moottoripyöriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenteessä liikkuu muitakin uusia moottoriajoneuvoja kuin autoja. Ja niistä löytyy varsin suuriakin mittarivirheitä. Esim mönkijöitä ja moottoripyöriä.

        Viimeisiksimainittuja ei nopeusrajoitukset eivät koske.
        Ja jos joku nykyään väittää ettei tiedä miten paljon auton mittarissa on virhettä, niin hän on silloin vasta koeajolla tai puhuu "vastoin parempaa tietoaan".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeisiksimainittuja ei nopeusrajoitukset eivät koske.
        Ja jos joku nykyään väittää ettei tiedä miten paljon auton mittarissa on virhettä, niin hän on silloin vasta koeajolla tai puhuu "vastoin parempaa tietoaan".

        Nopeusrajoitukset koskevat tietenkin ihan kaikkia ajoneuvoja liikenteessä. Se on sitten täysin erillinen seikka, että jotkut eivät suostu noudattamaan niitä nopeusrajoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nopeusrajoitukset koskevat tietenkin ihan kaikkia ajoneuvoja liikenteessä. Se on sitten täysin erillinen seikka, että jotkut eivät suostu noudattamaan niitä nopeusrajoituksia.

        Koskeeko muuta liikennettä kuin ajoneuvoja, ja millä perusteella koskee/ei koske?
        Esim hevosia. Niillä voi helposti ratsastaa joitakin rajoituksia nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskeeko muuta liikennettä kuin ajoneuvoja, ja millä perusteella koskee/ei koske?
        Esim hevosia. Niillä voi helposti ratsastaa joitakin rajoituksia nopeammin.

        Nopeusrajoitus ei koske muita kuin ajoneuvoja ja raitiovaunuja.

        Nopeusrajoitus (C32): "Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita mitään syytä jos ajaa 100 alueella 85. Se on täysin laillista eikä sitä tarvi selittää täällä eikä missään, kellekään.

        Eikä se ajokyvyttömyys, joka tuossa on takana, selittämällä muuksi muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koskeeko muuta liikennettä kuin ajoneuvoja, ja millä perusteella koskee/ei koske?
        Esim hevosia. Niillä voi helposti ratsastaa joitakin rajoituksia nopeammin.

        Helposti!!?? Älä naurata. Kukaan ei asfaltilla ratsasta kuin kävelyvauhtia jos ei halua hevosestaan entistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä se ajokyvyttömyys, joka tuossa on takana, selittämällä muuksi muutu.

        Näytähän mihin lain kohtaan viittaa tuolla ajokyvyttömyydellä.

        Onko se niin vaikeaa ohittaa? Me jotka olimme nuoria kortin saaneita 90-luvulla osaamme ohittaa. Silloin autot oli tehottomia mutta ohi päästin silti ja turvallisestikin. Se ohittaminen on taito laji. Jos et siihen kykene niin älä pura osaamattomuuttasi toisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytähän mihin lain kohtaan viittaa tuolla ajokyvyttömyydellä.

        Onko se niin vaikeaa ohittaa? Me jotka olimme nuoria kortin saaneita 90-luvulla osaamme ohittaa. Silloin autot oli tehottomia mutta ohi päästin silti ja turvallisestikin. Se ohittaminen on taito laji. Jos et siihen kykene niin älä pura osaamattomuuttasi toisiin.

        Ohitustaito on katoavaa kansanperinnettä. Nämä nykykuskit on peloteltu pilalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohitustaito on katoavaa kansanperinnettä. Nämä nykykuskit on peloteltu pilalle.

        Usean täällä kommentoivan erikoisesti muutaman "viisaan" ajo -ja huomiokyvyltään jo erikoisen alas vajonneen kommentoijan mukaan, sitä ohittamista tapahtuu liiankin kanssa, joten ei se taito/kyky nyt ainakaan ihan kokonaan ole kadonnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näytähän mihin lain kohtaan viittaa tuolla ajokyvyttömyydellä.

        Onko se niin vaikeaa ohittaa? Me jotka olimme nuoria kortin saaneita 90-luvulla osaamme ohittaa. Silloin autot oli tehottomia mutta ohi päästin silti ja turvallisestikin. Se ohittaminen on taito laji. Jos et siihen kykene niin älä pura osaamattomuuttasi toisiin.

        Ei ohittamisella, osaamisella tai osaamattomuudella ole mitään tekemistä sen kanssa, että ajo-ja huomiokyvyttömyys siinä lähes aina on takana jos ja kun satasen alueella ei kykene ajamaan kahdeksaa kymppiä kovempaa.


    • Anonyymi

      Eipä kävisi mielessäni, että voisin käskeä muita ajamaan lujempaa ajamalla perään kiinni, kuten aloittaja ilmeisesti tekee.

      Kai sinä Räikkönen osaat myös ohittaa turvallisesti ajamatta perässä? Nykyään autoissa on kameroita, että joskus narahdat ja tulee mukavat sakot riittämättömän turvavälin pidosta.

    • Anonyymi

      JA ajan juuri sitä nopeuta jolle oma kalustoni antaa myöden ja on tarve ja jos roikut perässä niin se on vain ja ainoastaan sinun ongelma ja jos et osaa ohittaa oikein suoittelen kortin luovuttamista vakavasti eikä mitään itkemisiä täällä palstalla.ÄLÄ ROIKU IMUSSA VAAN OHITA TAUNO!

      • Anonyymi

        Aamen !!

        Puskurissa roikkuminen homppelien hommaa. Jos haluaa mennä lujempaa niin sitten ohittaa. Kukin tekee itse päätökset.

        Jos ei ole kykyä ohittaa niin sitten ajelee turvallisen välin päässä takana. Jos ei siihenkään kykene nii parempi luovuttaa kortti pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aamen !!

        Puskurissa roikkuminen homppelien hommaa. Jos haluaa mennä lujempaa niin sitten ohittaa. Kukin tekee itse päätökset.

        Jos ei ole kykyä ohittaa niin sitten ajelee turvallisen välin päässä takana. Jos ei siihenkään kykene nii parempi luovuttaa kortti pois.

        Ei kai sitä nyt korttiaan tarvitse pois luovuttaa, jos vilkkaan vastaan tulevan liikenteen tai muun vastaavan syyn takia ei ajo-ja huomiokyvytöntä aina pysty ohittamaan.


    • Anonyymi

      Rajoitusten mukaan ajeleva koetaan aina hidasteluksi . Näin se vaan on .

      • Anonyymi

        Kaikki vatipäät kenties kokeva asian olevan noin. Kaikki eivät todellakaan koe.


    • Anonyymi

      Yhden ha:n ohitaminen on helppoa ja onnistuu varmasti kaikilta. Kahden ha:n samanaikainen ohittaminen, yleensä "roikkuu etummaisen puskurissa" on myös helppoa ja onnistuu lähes kaikilta. Kahden ha:n ohittaminen vastaa osapuilleen "teiden tukkojen / kaikkien kavereiden" ohittamista.

      Kun jonossa on edellä mainittua enemmän yhteneistä pituutta tulee koko letkan samanaikaisesta ohittamisesta jo hitusen haasteellisempaa ja muuttuu lähes mahdottomaksi jos jonoa vetää rekka. Ongelmaa lisää puskureissa roikkuminen.

      Jokainen ajaa sillä nopeudella jonka kokee sopivaksi. Esim vanhukset ajavat yleensä hiljaa ja lyhyitä matkoja. Jonon tekee takanatulevat jotka roikkuvat edellä ajanvan perässä.

      Itse ohitan aina ja poikkeustilanteissa jätän edellä hitaammin ajavaan reilun välin johon takana tuleva ohittaja voi helposti palata jatkaakseen jälleen ohittamista.

      Asian tiimoilta on ollut puhetta niin kauan kuin autoja on ollut liikenteessä. Asia ei tule koskaa ratkeamaan. Osa haluaa tai joutuu ajamaan alinopeutta, osa haluaa roikkua perässä ja osa ohittaa kun taas toiset ohittaa vaikka pikku riskillä.

      Kaikkien kaverit onkin sitten oma lukunsa ja ehkä myös rotunsa liikennetukkojen aiheuttajina.

      • Anonyymi

        Asiahan ei minulle mitenkään kuulu, mutta minä vaan sanon, että se "kaikkien kaverin" liikennetukkojen aiheuttaminen johtuu lainsäätäjän tahdosta ja määräyksestä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      170
      9817
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      51
      3199
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      45
      2965
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      62
      2718
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      201
      2115
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      113
      2053
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1943
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      60
      1526
    9. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1306
    10. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1261
    Aihe