2 eri tapausta.
-olen yh isä n.1v erosta ja 2 tarha/eskari ikäistä lasta.
-lähi vanhempi.
-kiukutteleva ex vaikka ero tehtiin yhteisymmärryksessä.
-Lapset vk/vk,lisät äitille.
Olemme kummatkin vanhemmat "hyvä tuloisia" ja elämät hyvin, ex haluaa lapsille "vuoro asumisen" ja nopealla Googlella veikkaan että on elareitten perässä, suostuisin mikäli on olemassa sopimus missä voi lain turvin jättää elarit pois, ymmärtääkseni ei ole?
2.tapaus
-2 lasta ja vanhemmat eri paikkakunnilla.
-Hyvin katkera äiti
-Lapset asuu äitin luona(lähi vanhempi)
-elatusavut kohtuuttomat (1500ekk) eikä isä pääse eteenpäin elämässä kun hoitaa elareita. Asiaa käyty oikeudessa.
-miten kohtuullistaa elatusmaksujen?
Elatusapu kysymykset
8
917
Vastaukset 8
- Anonyymi
- miten kohtuullistaa elatusmaksujen?
Et sä niitä saa kohtuullistettua muuten kuin tekemällä joko yhteisymmärryksessä toisen osapuolen kanssa uuden sopimuksen tai hakemalla oikeudesta uuden päätöksen, eli siis käräjöimällä uudelleen. - Anonyymi
Olen itse tämä 1 tapaus. Osaan kyllä säätää tuloni (yrittäjä). Eniten häiritsee tää tutun tilanne kun kohtuuttomia haetaan.
- Anonyymi
Jos oikeus on sen vahvistanut, niin sitten se selvästikin on katsottu kohtuulliseksi. Jos hänen tilanteensa on muuttunut, niin ensimmäisenä lastenvalvojan pakeille tekemään uutta laskelmaa. Jos hänen eksänsä ei sitä uutta sopimusta hyväksy, niin sitten käräjille.
- Anonyymi
Onhan elatusmaksuissa kohtuus. Tuo summa näyttää kuin maksettaisiin entiselle puolisolle elaria ja näinhän ei Suomessa tehdä.
- Anonyymi
Tai voihan se olla 1500 mutta yhteensä, joka jaetaan molemmille 750 €/ vanhempi. Sekin on paljon, saahan lähivanhempi lapsilisät.
- Anonyymi
Toisen osapuolen katkeruus tai kiukuttelu ei ole laskentaperuste elatusapua määriteltäessä.
- Anonyymi
Tämä on murhaajien maa.
Ei koskaan anteeksi! - Anonyymi
Onpa vähän kummallisia kysymyksiä.
Tapaus 1.
Sinä muutut elatusmaksujen maksajasta saajaksi, jos sinusta tulee lähivanhempi. Silloin exsäsi joutuu maksamaan sinulle elatusmaksuja.
Tapaus 2.
Jos oikeus on päättänyt asian, on mahdollisuus muuttaa elatusmaksuja hyvin pienet. Näen pari vaihtoehtoa pienentämiseen:
1) Tuttavasi tulot oleellisesti pienenee, vaikka työttömyyden tai sairauden takia
2) Tuttavastasi tuleekin lähivanhempi
3) Tuttavasi ex muuttaa yhteen hyvätuloisen miehen kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?
Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi3551075- 71738
Missä vaiheessa
Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et37686- 49580
- 41578
- 63533
SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia
Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht320496- 75471
Mulla on ikävä sua
Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri19471kasariperjantai 2026
Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle22459