Lauantaina ajelin motaria pitkät pätkät. Liikenne oli melko hiljaista. Huomasin, että hyvin monet ratsastivat keskikaistalla koko ajan, vaikka oikeapuoleisella kaistallakin olisi ollut tilaa. Minulle on aikanaan opetettu, että vasen kaista on vain ohittamista varten, ja ohituksen jälkeen pitää palata oikeanpuoleiselle kaistalle.
Onko säännöt jotenkin muuttuneet?
58
634
Vastaukset
- Anonyymi
Jos tie on lähes tyhjä ja edessä häämöttää ohitettava, eikä takana tule ketään, niin turhaa sitä on oikealle kaistalle vaihtaa. Tietenkin kaista vaihdetaan jos joku tulee taakse ja haluaa mennä ohi tai liikennettä on enemmän. Enemmän paskamaista on kun liikennettä on enemmän ja vasemmalla kaistalla on enemmän autoja kuin oikealla ja sitä letkaa vetää joku joka ajaa liian hitaasti tai juuri sitä suurinta sallittua ja piruuttaan tukkii kaistan, "kun kerran on siihen oikeus". Suomalaisessa on liikaa niitä kuspäitä jotka ajattelevat, että enpä väistä kun ajan suurinta sallittua tai ainakin lähes. Sivistysmaissa hitaasti ajava väistää aina nopeampaa, oli vauhti millainen tahansa.
- Anonyymi
Juuri kaltaisiesi ääliöiden takia moottoritiekin saadaan tukkoon.
Noudata lakia, äläkä keksi omia tulkintoja, koska kapasiteettisi ei siihen selvästikään riitä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juuri kaltaisiesi ääliöiden takia moottoritiekin saadaan tukkoon.
Noudata lakia, äläkä keksi omia tulkintoja, koska kapasiteettisi ei siihen selvästikään riitä.Älä ragee mlukku. Sulla on hyvin aikaa ajella siellä takana.
- Anonyymi
Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu.
- Anonyymi
Jos oikea kaista kulkee paremmin, ei mikään kiellä ajamasta vasemmalla kaistalla olevan hitaamman auton ohi kaistaa vaihtamatta. Oikealta ei saa ohittaa, mutta ohi saa ajaa.
- Anonyymi
No tuostahan ei ollut kysymys, viisastelija.
- Anonyymi
Oikealta ohi ajaminen on aivan sama kuin oikealta ohittaminen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikealta ohi ajaminen on aivan sama kuin oikealta ohittaminen.
Ei ole. Se on ohi ajamista jos et vaihda kaistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Se on ohi ajamista jos et vaihda kaistaa.
Tavaa edellinen kommentti uudestaan.
Kaistanvaihto ei vaikuta siihen millään tavalla.
Opit asian sitten kun menet autokouluun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole. Se on ohi ajamista jos et vaihda kaistaa.
Juuri näin. Jonkun ohi saa mennä, mutta ohittaa ei saa. Jos kaksi kaistaa menevät esim. eri suuntiin. niin saa ajaa lujempaa oikealla olevalla kaistalla ja mennä toisesta ohi. Hänen kaistalle ei sitten saa ohi menemisen jälkeen vaihtaa, koska se on oikealta ohittamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavaa edellinen kommentti uudestaan.
Kaistanvaihto ei vaikuta siihen millään tavalla.
Opit asian sitten kun menet autokouluun.Autokoulussa asia nimenomaan opetetaan. Oikealta saa ohittaa, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Tuossa "ohittaminen" on nimenomaan sitä ohi ajamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autokoulussa asia nimenomaan opetetaan. Oikealta saa ohittaa, jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla. Tuossa "ohittaminen" on nimenomaan sitä ohi ajamista.
Ketjussa on kyse moottottoritiellä ohittamisesta!
Opettele liikennesäännöt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ketjussa on kyse moottottoritiellä ohittamisesta!
Opettele liikennesäännöt.Moottoriteillä on myös tilanteita, jossa kaistat erkanevat toisistaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moottoriteillä on myös tilanteita, jossa kaistat erkanevat toisistaan.
Niin, moottoritiellä oikealta ohittamiskieltoon oli muistaakseni kolme poikkeusta;
1. Ajokaistat on ajokaistaopasteilla ohjattu tiettyyn ajosuuntaan.
2. Ruuhkatilanteessa oikean kaistan jono liikkuu nopeammin.
3. Tienpidossa olevan auton saa ohittaa oikealta.
Aina muulloin ohitetaan vasemmalta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, moottoritiellä oikealta ohittamiskieltoon oli muistaakseni kolme poikkeusta;
1. Ajokaistat on ajokaistaopasteilla ohjattu tiettyyn ajosuuntaan.
2. Ruuhkatilanteessa oikean kaistan jono liikkuu nopeammin.
3. Tienpidossa olevan auton saa ohittaa oikealta.
Aina muulloin ohitetaan vasemmalta.Suoraan tieliikennelaista:
"Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."
Jo kaksi autoa muodostavat jonon. Laki ei myöskään määritä kummalla kaistalla se jono tulee olla, joka mahdollistaa edellä ajavan ajoneuvon ohittamisen oikealta ajokaistaa vaihtamatta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suoraan tieliikennelaista:
"Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."
Jo kaksi autoa muodostavat jonon. Laki ei myöskään määritä kummalla kaistalla se jono tulee olla, joka mahdollistaa edellä ajavan ajoneuvon ohittamisen oikealta ajokaistaa vaihtamatta."Suoraan tieliikennelaista" -osuus meni hienosti.
Heti oman tulkinnan alkaessa mennään hakoteille. LUKEKAA ihmiset tieliikennelaki ja yrittäkää ymmärtää. Tähän keskusteluun riittää yksi pykälä, 61 §. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suoraan tieliikennelaista" -osuus meni hienosti.
Heti oman tulkinnan alkaessa mennään hakoteille. LUKEKAA ihmiset tieliikennelaki ja yrittäkää ymmärtää. Tähän keskusteluun riittää yksi pykälä, 61 §.Tieliikennelaki ei määritä jonoa tai montako ajoneuvoa tarvitaan jonon muodostamiseksi. Jo kaksi peräkanaa ajavaa ajoneuvoa muodostavat siten jonon. Tieliikennelaki ei myöskään määritä, kummalla kaistalla se jonon tulee kulkea tilanteessa. Mikä meni sinun mielestäsi sitten hakoteille? Tieliikennelain 61 § nimenomaan ohitukseen liittyvät asiat määrittää moottoritien osalta.
- Anonyymi
Ajan aina vasenta kaistaa, jos taakse tulee joku kovempaa väistän oikealle.
Ei ole tänä kesänä tullut kuin pari autoa kovempaa.
Ne ajaa oikealla ketkä ei aja kuin alle rajoituksen.- Anonyymi
Bmw-kuskit ajaa perään kiinni (homot).
Annat sitten tilaa, että mene nyt sitten, jos noin kiire.
Ajavat rinnalle ja jäävät jumittamaan.
Blokkaavat sinut rekan taakse, kun rekan ohittaminen alkaa ujottamaan.
Ei kannata antaa tilaa.
Hakevat vain jonkun perää, eikä itse uskalla ajaa etummaisena ripeästi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bmw-kuskit ajaa perään kiinni (homot).
Annat sitten tilaa, että mene nyt sitten, jos noin kiire.
Ajavat rinnalle ja jäävät jumittamaan.
Blokkaavat sinut rekan taakse, kun rekan ohittaminen alkaa ujottamaan.
Ei kannata antaa tilaa.
Hakevat vain jonkun perää, eikä itse uskalla ajaa etummaisena ripeästi.Samaan settiin menee Audi kutosen kuskit ja supibiiskoodan kuskit. Kovaa uskalletaan ajaa toisen perässä mutta ei yksin
- Anonyymi
Ikävää että kaltaisiasi kusipäitä on olemassa.
- Anonyymi
Toivottavasti ymmärsit pitää pitkätvalot kytkettynä kun kun kun kukaan ei tullut sivutieltä eikä kukaan tullut vastaan. Ymmärrettävästi ajoit myös ylinopeutta koko ajan.
- Anonyymi
Ennen liikennepoliisi olisi sakottanut.
Tolpat on hitaammilla teillä ja niillä puututaan vain nopeuteen.
Toyotat ja saksalaiset
...mittari näyttää tosi isoa nopeutta, että luulee autoa todellista tehokkaammaksi.
Siitä johtuu se muniminen ja turha kameroihin jarruttelu. Kuvaamassasi liikennetilanteessa moottoritiellä, missä ei ole "taivaanmerkkejä" osittamassa pian erkanevaa kaistaa ja on vähän liikennettä olet tietysti oikeassa siinä, että pitäisi ajaa sitä oikeanpuoleisinta kaistaa.
Kummallista, että vastaajista jotkut alkoivat esitellä väärin ajamistaan tai aivan muuta, eli ruuhkaisempaa liikennetilannetta.- Anonyymi
Niinhän se näissä keskusteluissa aina menee, että aloitusviestin asiaan ei osata kantaa, mutta jotenkin saadaan riita aikaan jostain asiaan liittymättömästä. On vain ajan kysymys, milloin tässä keskustelussa alkaa tappelu siitä, tekeekö pyöräilijät enemmän pippeli virheitä kuin autoilijat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän se näissä keskusteluissa aina menee, että aloitusviestin asiaan ei osata kantaa, mutta jotenkin saadaan riita aikaan jostain asiaan liittymättömästä. On vain ajan kysymys, milloin tässä keskustelussa alkaa tappelu siitä, tekeekö pyöräilijät enemmän pippeli virheitä kuin autoilijat.
Poikkeava tekee takuulla niitä mainitsemiaan virheitä riittävästi jo autolla ajaessaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Poikkeava tekee takuulla niitä mainitsemiaan virheitä riittävästi jo autolla ajaessaan.
Itse kirjoitat nuo jutut ja sitten kommentoit niitä. Hanki apua!
- Anonyymi
Aloittajan kertomassa tilanteessa oli kolme kaistaa samaan suuntaa Suomessa moottoritiellä. Mistä löytyy sellainen jossa oikeanpuoleisin (ja mahdollisesti myös keskimmäinen) kaista ei kohtapuoleen erkane eri suunnalle?
Aivan, ei mistään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittajan kertomassa tilanteessa oli kolme kaistaa samaan suuntaa Suomessa moottoritiellä. Mistä löytyy sellainen jossa oikeanpuoleisin (ja mahdollisesti myös keskimmäinen) kaista ei kohtapuoleen erkane eri suunnalle?
Aivan, ei mistään.Ei oikein saanut selvää, että mitä tarkoitat. Tässä on ainakin kuva tilanteesta, jossa kaksi kaistaa erkanevat ja kaksi kaistaa jatkaa suoraan.
https://maps.app.goo.gl/EMqThuxPPU7aktyg6
Noiden kahden erkanevien kaistojen kohdalla tapahtuu sitten lisää erkaantumisia vähän edempänä. Anonyymi kirjoitti:
Ei oikein saanut selvää, että mitä tarkoitat. Tässä on ainakin kuva tilanteesta, jossa kaksi kaistaa erkanevat ja kaksi kaistaa jatkaa suoraan.
https://maps.app.goo.gl/EMqThuxPPU7aktyg6
Noiden kahden erkanevien kaistojen kohdalla tapahtuu sitten lisää erkaantumisia vähän edempänä.Tuota kohtaa ennen on opasteet, joiden mukaan ajetaan. Muistellaan nyt niitä liikennesääntöjä...
- Anonyymi
kollimaattori kirjoitti:
Tuota kohtaa ennen on opasteet, joiden mukaan ajetaan. Muistellaan nyt niitä liikennesääntöjä...
Juu on. Saa siis ajaa suoraan menevien ohi oikealta, kun kerta kaistat erkanevat. Sehän se pointti on keskustelussa. Oikealta saa ajaa ohi (ohittaa), jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu on. Saa siis ajaa suoraan menevien ohi oikealta, kun kerta kaistat erkanevat. Sehän se pointti on keskustelussa. Oikealta saa ajaa ohi (ohittaa), jos ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa ja ajoneuvot kulkevat rinnakkaisilla ajokaistoilla.
Tuo koskee vain tavallista useampikaistaista tietä, moottoritiellä on omat sääntönsä ja niissä on erikseen mainittu ne poikkeukset, joissa oikealta saa ohittaa.
Miten ihmiset voi olla noin pihalla liikennesäännöistä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo koskee vain tavallista useampikaistaista tietä, moottoritiellä on omat sääntönsä ja niissä on erikseen mainittu ne poikkeukset, joissa oikealta saa ohittaa.
Miten ihmiset voi olla noin pihalla liikennesäännöistä?Kannattaisi lukea 61 § kokonaisuudessa ja varsinkin tuo viimeinen momentti, joka kertoo asian selkeästi.
"61 §
Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä
Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Jos jokin ajokaista on ajosuunnassa liikennemerkillä osoitettu tietylle liikennesuunnalle, ajoneuvolla saa ajaa olosuhteisiin ja matkan jatkamiseen parhaiten soveltuvaa ajokaistaa.
Jos ajosuunnassa on vähintään kolme ajokaistaa, kuorma-autolla tai yli seitsemän metrin pituisella ajoneuvoyhdistelmällä saa ajaa vain jommallakummalla kahdesta oikeanpuoleisesta ajokaistasta, jollei 1 momentista tai 59 §:n 3 tai 4 momentista muuta johdu.
Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."
- Anonyymi
Mikään ei ole muuttunut. Voimassa olevan tieliikennelain 61 pykälä alkaa näin:
"Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla."
Sen jälkeen luetellaan sitten lievennyksiä, jolloin voidaan poiketa tuosta pääsäännöstä, mutta pääsääntö on kuitenkin edelleen se, että on ajettava eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.- Anonyymi
Pykälän viilaaja ja kerrostalokyttääjä vauhdissa. Että joku voikin rakastaa luetella noita pykäliä ja sääntöjä päivästä toiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pykälän viilaaja ja kerrostalokyttääjä vauhdissa. Että joku voikin rakastaa luetella noita pykäliä ja sääntöjä päivästä toiseen.
Tieliikenne perustuu liikennesääntöihin. Asennevammaiset eivät vammastaan johtuen monesti kykene noudattamaan yhteiskunnan sääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikenne perustuu liikennesääntöihin. Asennevammaiset eivät vammastaan johtuen monesti kykene noudattamaan yhteiskunnan sääntöjä.
En tarkoittanut etten niitä noudattaisi, mutta tuo pykälien ja sääntöjen luetteleminen ja jos siinä kerrotaan vielä pykälien numerot jne,,,.niin ovat naurettavia ja juuri kerrostalokyttääjän tyypillistä toimintaa. "Hiljaisuus klo 22:00! ei saa käydä suihkussa ja pitää kusta jalka pöntössä reittä pitkin ettei lorise jne....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tarkoittanut etten niitä noudattaisi, mutta tuo pykälien ja sääntöjen luetteleminen ja jos siinä kerrotaan vielä pykälien numerot jne,,,.niin ovat naurettavia ja juuri kerrostalokyttääjän tyypillistä toimintaa. "Hiljaisuus klo 22:00! ei saa käydä suihkussa ja pitää kusta jalka pöntössä reittä pitkin ettei lorise jne....
Kerrostalokyttääjiä tarvitaan. He ovat joskus pelastaneet ihmishenkiäkin. Kerrostalotykkääjistä eivät tykkää varkaat eivätkä ne jotka rikkovat eniten sääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrostalokyttääjiä tarvitaan. He ovat joskus pelastaneet ihmishenkiäkin. Kerrostalotykkääjistä eivät tykkää varkaat eivätkä ne jotka rikkovat eniten sääntöjä.
Kaltaisiasi kerrostalo ja sääntö kyttääjiä ei missään tarvita, eikä ole koskaan tarvittu. Mainitsemistasi kyttääjistä ei tykkää kukaan ei ennen eikä nyt. Joten maineesi pelastat vain vetämällä itsesi jojoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En tarkoittanut etten niitä noudattaisi, mutta tuo pykälien ja sääntöjen luetteleminen ja jos siinä kerrotaan vielä pykälien numerot jne,,,.niin ovat naurettavia ja juuri kerrostalokyttääjän tyypillistä toimintaa. "Hiljaisuus klo 22:00! ei saa käydä suihkussa ja pitää kusta jalka pöntössä reittä pitkin ettei lorise jne....
”Kerrostalokyttääjiä” ja ”kotipoliiseja” näkevillä taitaa itsellä olla jokin syy ja tarve mainita asiasta jatkuvasti. Eivät ilmeisesti kykene olemaan ihmisiksi ja noudattamaan sääntöjä ja lakeja. Aiemmin kirjoitettiin: Asennevammaiset eivät vammastaan johtuen monesti kykene noudattamaan yhteiskunnan sääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pykälän viilaaja ja kerrostalokyttääjä vauhdissa. Että joku voikin rakastaa luetella noita pykäliä ja sääntöjä päivästä toiseen.
Säännöistähän aloittaja kysyi jo otsikossa joten lienee ihan asiallista mainita säännöistä vastauksessakin. Jos sellainen harmittaa niin kannattaa ehkä ohittaa selkeästi sääntöihin liittyvät keskustelut, eikä mennä sinne mesoamaan että säännöt ärsyttää.
- Anonyymi
Oliko vasen kaista saanut uuden pinnan?
Yksi ärsyttävä tekijä, joka tuohon vaikuttaa, on kaistakohtaiset (muuttuvat) nopeusrajoitukset. Toki häiritsevät useimmiten vain ruuhka-aikoina, mutta kun vasemmalla kaistalla saa ajaa 80 km/h ja muilla 60 km/h, niin siinä pitää sitten miettiä rikkooko lakia ajamalla vasenta kaistaa (vaikka tilaa olisi muillakin), ajaako jotain muuta kaistaa ylinopeutta, vai jurnuttaako turhaan 20 km/h hitaammin kuin pitäisi.
Onneksi aika-avaruus. Nopeammin ajamalla pääsee teknisesti eri kohtaan aika-avaruutta, joten olen kylmästi tulkinnut nopeusrajoituksen tarkoittavan, että kaistat on ohjattu eri suuntiin. :)
Tietysti jos tuollaisessa tilanteessa joku tulee taakse ja haluaa mennä ohi, väistän. Mutta harvoin tulee.- Anonyymi
Väistätkö 80 km/h vauhdissa kaistalle jossa rajoitus on vain 60, vai hidastatko ensin 60 vauhtiin takakonttiin kiinni tunkevan kiusaksi?
Lisäksi jään ihmettelemään löytyykö suomesta todellakin moottoritieosuus, jossa oikealla kaistalla on vain 60 km/h rajoitus? Anonyymi kirjoitti:
Väistätkö 80 km/h vauhdissa kaistalle jossa rajoitus on vain 60, vai hidastatko ensin 60 vauhtiin takakonttiin kiinni tunkevan kiusaksi?
Lisäksi jään ihmettelemään löytyykö suomesta todellakin moottoritieosuus, jossa oikealla kaistalla on vain 60 km/h rajoitus?Väistän, hieman yli 90 km/h. Todennäköisyys että poliisi moiseen puuttuisi on aika marginaalinen.
Ja löytyy. Ykköstie Kehien 1 ja 3 välillä. Ruuhkassa.
Voi olla muitakin.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Väistän, hieman yli 90 km/h. Todennäköisyys että poliisi moiseen puuttuisi on aika marginaalinen.
Ja löytyy. Ykköstie Kehien 1 ja 3 välillä. Ruuhkassa.
Voi olla muitakin.Jonkun pitää nyt paheksua tuota ylinopeutta, koska rotta mainitsi sen siksi, että joku paheksuisi, ja siitä voisi sitten saada aikaan kuukausia kestävän väittelyn.
Anonyymi kirjoitti:
Jonkun pitää nyt paheksua tuota ylinopeutta, koska rotta mainitsi sen siksi, että joku paheksuisi, ja siitä voisi sitten saada aikaan kuukausia kestävän väittelyn.
Ihan sama minulle, mistä te väittelette. Joskin tein virheen, ajan 80 km/h alueella karvan alle 90 km/h, niin ei tarvitse jarrutella tolppien kohdalla. Sama tapa on iskostunut moottoriteillekin (yleensä, jos on kiireempi niin sitten mennään vähän lujempaa).
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Ihan sama minulle, mistä te väittelette. Joskin tein virheen, ajan 80 km/h alueella karvan alle 90 km/h, niin ei tarvitse jarrutella tolppien kohdalla. Sama tapa on iskostunut moottoriteillekin (yleensä, jos on kiireempi niin sitten mennään vähän lujempaa).
Itse kiihdyttelen joskus reilummin, että epämääräisesti ajeleva autorykelmä jää kauas taakse.
Sitten tasainen matkanopeus ja kaikessa rauhassa.
Ei vaan jaksa sitä, että edessä ajavan nopeus seilaa jatkuvasti miten sattuu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse kiihdyttelen joskus reilummin, että epämääräisesti ajeleva autorykelmä jää kauas taakse.
Sitten tasainen matkanopeus ja kaikessa rauhassa.
Ei vaan jaksa sitä, että edessä ajavan nopeus seilaa jatkuvasti miten sattuu.Totta, olisi hienoa jos ihmiset keskittyisivät ajamiseen ja käyttäisivät cruisea tai pystyisvät pitämään tasaista vauhtia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jonkun pitää nyt paheksua tuota ylinopeutta, koska rotta mainitsi sen siksi, että joku paheksuisi, ja siitä voisi sitten saada aikaan kuukausia kestävän väittelyn.
Lainsäädännön ja oikeuskäytännön mukaan 90 km/h nopeus 60 km/h rajoitusalueella ei ole ylinopeus, vaan törkeä ylinopeus ja liikenteen vaarantaminen.
Ei tietenkään koske hälytysajoa siniset vilkut päällä.
- Anonyymi
Missään ei kielletä ohittamasta useampia ajoneuvoja palaamatta välillä oikeanpuolimmaiselle kaistalle. Mutta pujottelusta on kyllä poliisi jakanut sakkoja siihen syyllistyneille, vaikka olisikin ohittanut ainoastaan vasemmalta.
- Anonyymi
Pujottelusta ei ole kyse, jos ohitus tehdään oikeaoppisesti vasenta kaistaa käyttäen. Pujottelussa joka toinen ohitus tehdään ohitettavan toiselta puolelta ja sellaisesta sääntöjen vastaisesta toiminnasta todellakin sakotetaan.
- Anonyymi
Tieliikennelaki ei määritä, mikä on vapaa ajokaista. Ajoneuvolla on ajettava moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla. Monet tulkitsevat, että jos sinne oikealle voi siirtyä ajamaan esim. puoleksi minuutiksi ennen seuraavaa ohitusta, niin se on tarpeeksi vapaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pujottelusta ei ole kyse, jos ohitus tehdään oikeaoppisesti vasenta kaistaa käyttäen. Pujottelussa joka toinen ohitus tehdään ohitettavan toiselta puolelta ja sellaisesta sääntöjen vastaisesta toiminnasta todellakin sakotetaan.
Ihan sama millään nimellä sinä asiaa kutsut. Poliisi on kuitenkin sakottanut satoja kertoja vain vasemmalta ohittaneita siitä, että koukkivat joka välissä ohitettavien väliin.
Toiset kutsuvat sitä myös kiilaamiseksi, vaikkei ohitettava muuttaisi ajolinjaansa oikealle sen seurauksena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama millään nimellä sinä asiaa kutsut. Poliisi on kuitenkin sakottanut satoja kertoja vain vasemmalta ohittaneita siitä, että koukkivat joka välissä ohitettavien väliin.
Toiset kutsuvat sitä myös kiilaamiseksi, vaikkei ohitettava muuttaisi ajolinjaansa oikealle sen seurauksena.Tilanteessa pitää huomioida turvavälit ja ajoneuvojen etäisyydet nopeuden lisäksi. Itse olen noin toiminut ja ohitin jopa poliisiauton. Ei tullut mitään sanktiota. Pysyttelin aina oikealla kaistalla luokkaa noin 1 min, kunnes saavutin seuraavan ja lähdin jälleen ohi. Tein muutaman tuollaisen ohituksen ja välillä menin parinkin ohi siinä samalla. Tosiaan ohitin myös yhden poliisiauton samassa yhteydessä.
Toki jos vain muutamaksi sekunniksi menee takaisin oikealle kaistalle ja heti perään taas vasemmalle, niin sellaiseen edestakaiseen seilaamiseen puututaan varmasti. Jokainen liikennetilanne on myös omanlaisensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan sama millään nimellä sinä asiaa kutsut. Poliisi on kuitenkin sakottanut satoja kertoja vain vasemmalta ohittaneita siitä, että koukkivat joka välissä ohitettavien väliin.
Toiset kutsuvat sitä myös kiilaamiseksi, vaikkei ohitettava muuttaisi ajolinjaansa oikealle sen seurauksena.Ei varmasti ole sakottamut yhtäkään.
- Anonyymi
Hemmetin hyvä huomio aloittajalta mutta aivan turha aloitus. Seuraa vain omaa ajoasi ja anna muiden mennä.
- Anonyymi
Tuolla tavalla toimimalla rikkoo liikennesääntöä (tieliikennelakia). Jokainen on velvollinen katsomaan ja huomioimaan mitä muut ympärillä tekevät.
"4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus
Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1619404Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492940Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja402726- 572581
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971985- 981882
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai241836Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä511382Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1101244- 281231