Kuinka lapsi nöyryytetään eliniäksi..?

Ollessani kansakoulun 3:lla luokalla saimme kotitehtäväksi päntätä päähämme Jeesuksen opetuslasten nimet seuraavaksi uskonnon tunniksi.
En tietenkään sitä tehnyt koska tehtävä tuntui vaikeahkolta ja ikävältä. Pallon potkiminenkin vei aikaa.
Luotin tuuriini ettei sitä minulta kuitenkaan kysyttäisi.

Tulipa sitten kyseinen päivä jota kutsun nyt tuomion päiväksi.
Opettaja pisti kaikki luettelemaan nimiä. Joka ei tiennyt joutui jäädä seisomaan. Kohta seisoimme koko luokka.

Saimme kutsun jälkitunnille pänttäämään nimiä. Kotiin pääsi viittaamalla että nyt osaa ja sitten sai sen todistaa.
Olisiko nyt pari sen suorittanut. Kun n. tunti oli kulunut niin opettaja sanoi:
- Noh, menkäähän siitä kotiinne pässinpäät!

Vieläkin muistan tuon tapahtuneen aiheuttaman häpeän ja nöyryytyksen enkä osaa noita nimiä luetella vieläkään.

43

357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Meillä oli vastaava kun piti jotain sananlaskuja osata.

      Sitten kun väki alkoi kaikki sanomaan "mene laiska muurahaisen tykö, katso sen menoa ja viisastu" puhalsi opettaja pelin poikki.

      https://www.raamattu.fi/raamattu/KR38/PRO.6

      Tuosta kuudes jae.

      Mutta Viki, älä valehtele, et sä koe itseäsi nöyryytetyksi vieläkään.

      • Anonyymi

        Osaat Raamatun, mutta nimittelet ihmistä, Vikiä, joka ei sitä osaa, valehtelijaksi. Selvä. Sen minkä kirjoitit, sen kirjoitit.

        Meissä uskovaisissakin vaikuttavat eri henget. Ja ainakaan sinussa ja minussa se ei ole sama.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaat Raamatun, mutta nimittelet ihmistä, Vikiä, joka ei sitä osaa, valehtelijaksi. Selvä. Sen minkä kirjoitit, sen kirjoitit.

        Meissä uskovaisissakin vaikuttavat eri henget. Ja ainakaan sinussa ja minussa se ei ole sama.

        Missä kohtaa nimittelin ketään?

        Viki aloituksessa sanoo että oli nöyrryytetty. Se Viki jonka mä palstan kautta tunnen ei tuollaisesta nöyrtyisi vaan vittuilisi päin naamaa nauraen.

        Viki kun nääs ei ole joku mamis. Se on Kova Jätkä(tm).


      • Anonyymi

        No mitäs muurahaiset sit tekee. Painaa kuin heikkopäiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä kohtaa nimittelin ketään?

        Viki aloituksessa sanoo että oli nöyrryytetty. Se Viki jonka mä palstan kautta tunnen ei tuollaisesta nöyrtyisi vaan vittuilisi päin naamaa nauraen.

        Viki kun nääs ei ole joku mamis. Se on Kova Jätkä(tm).

        Nöyrtyiskö Viki jos sitä ei ikinä lopetettaisi? Olis vähä niinku semmonen trumann show missä kaikki muut juonessa paitsi Viki ja joka viikoks vähintään keksittäis uus nöyryytys ja siitä sitten vittuiltas. Tätä jatkuisi koko elämän ajan eikä sitäkään tiedä koska päättyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nöyrtyiskö Viki jos sitä ei ikinä lopetettaisi? Olis vähä niinku semmonen trumann show missä kaikki muut juonessa paitsi Viki ja joka viikoks vähintään keksittäis uus nöyryytys ja siitä sitten vittuiltas. Tätä jatkuisi koko elämän ajan eikä sitäkään tiedä koska päättyy.

        Ei juurikaan eroa tästä elämästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nöyrtyiskö Viki jos sitä ei ikinä lopetettaisi? Olis vähä niinku semmonen trumann show missä kaikki muut juonessa paitsi Viki ja joka viikoks vähintään keksittäis uus nöyryytys ja siitä sitten vittuiltas. Tätä jatkuisi koko elämän ajan eikä sitäkään tiedä koska päättyy.

        Et selvästi lue tätä palstaa.

        Viki on sellainen persoona joka ei nöyrry mistään. Olen mitä mieltä tahansa joistain Vikin mielipiteistä, jotka on todellisia tai tekaistuja, niin henkilönä se on vaan Äijä, kova luu.

        Eteenpäin mennään aina, kovempaa kuin mummo lumessa nääs, vaikka olisi astunut märkään betoniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et selvästi lue tätä palstaa.

        Viki on sellainen persoona joka ei nöyrry mistään. Olen mitä mieltä tahansa joistain Vikin mielipiteistä, jotka on todellisia tai tekaistuja, niin henkilönä se on vaan Äijä, kova luu.

        Eteenpäin mennään aina, kovempaa kuin mummo lumessa nääs, vaikka olisi astunut märkään betoniin.

        Toki on kova luu mutta kuinka paljon koeteltu ja kuinka kauan. Onko täysin yksin vai onko porukkaa takana? Viki on ilmeisesti jollain takana kytköksissä armeijaan eikä siellä yksin olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki on kova luu mutta kuinka paljon koeteltu ja kuinka kauan. Onko täysin yksin vai onko porukkaa takana? Viki on ilmeisesti jollain takana kytköksissä armeijaan eikä siellä yksin olla.

        Ei se enää ole 70 luvun lopun YK päiviensä ole ollut armeijan toimissa mukana.

        Sä et lue tätä palstaa.


    • Anonyymi

      Vaikka pidän itseäni uskovaisena, en itsekään osaa noita nimiä luetella.

      Ööö... Pietari, Matteus, Bartolomeus, 2 x Jaakov (?), Juudas, Simeon...?

      En ymmärrä miksi nuo nimet pitäisi osata ulkoa, koska niillä ei itse kristinuskon, evankeliumin kannalta ole ensisijaista merkitystä.

      Noilla älyttömyyksillä koululaiset saatiin vain traumatisoitua ja mahd. vihaamaan kyseistä asiaa koko loppuikänsä. Itselläni se oli Ruotsi ja ruotsinkieli.

      Jaakobin 12 poikaa osaan kyllä luetella: Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, Daan, Naftali, Gaad, Asser, Isaskar, Sebulon, Joosef ja Benjamin. 😇

      • Anonyymi

        Itseni muutoin, useilla eri tavoilla, nöyryytettiin koko iäksi, etenkin helluntailaisten taholta. N. 4-vuotiaasta asti sain helluntailaisen isän vyöstä paljaalle takapuolelle n. joka toinen päivä, useiden vuosien, yli 10 vuoden ajan. Olen tyttö. Kukaan ei minua auttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseni muutoin, useilla eri tavoilla, nöyryytettiin koko iäksi, etenkin helluntailaisten taholta. N. 4-vuotiaasta asti sain helluntailaisen isän vyöstä paljaalle takapuolelle n. joka toinen päivä, useiden vuosien, yli 10 vuoden ajan. Olen tyttö. Kukaan ei minua auttanut.

        Vaikea hahmottaa mikä näissä on niin tärkeää että täytyy väkipakolla paukuttaa päähän kun ei niitä hetken päästä edes muista. Ellei ole kyseessä joku psykiatrien juoni että saadaan tulevaisuudessa asiakkaita. Vanhemmatkin voi olla jotain sadisteja jotka nauttii piiskaamisesta ja joku syy täytyy tekaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseni muutoin, useilla eri tavoilla, nöyryytettiin koko iäksi, etenkin helluntailaisten taholta. N. 4-vuotiaasta asti sain helluntailaisen isän vyöstä paljaalle takapuolelle n. joka toinen päivä, useiden vuosien, yli 10 vuoden ajan. Olen tyttö. Kukaan ei minua auttanut.

        Äärimmäisen surullista. Maailma on julma. Ilmeisesti olet kuitenkin selvinnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äärimmäisen surullista. Maailma on julma. Ilmeisesti olet kuitenkin selvinnyt.

        >>Ilmeisesti olet kuitenkin selvinnyt.<<...
        Noin sanoi minulle muinoin myös sosiaalisairaalan terapeutti.

        Tuijotin häntä hiljaa. Mistä hän päätteli "selviytymiseni"? Kyllä: hengitin vielä, joka tämäkin oli ihme, eräänlaista selviytymistä. Muutoin olinkin vauhko kuin sekaisin mennyt käkikello, pitkin seiniä pomppiva, kauhistunut jänis.

        Ymmärrän kyllä hyvän tarkoituksesi. 🙂 On ihme, että olen "selviytynyt" näinkin hyvin, mutta eihän tuollainen väkivalta jää useinkaan siihen, vaan saattaa näiden ihmisten taholta jatkua henkisellä tasolla vuosia ja vuosikymmeniä.

        Myös mainitun uskonlahkon vihatoiminta, kun uhri ei enää pidä suutansa kiinni.

        Olen nk. selviytynyt jotenkuten, mutten kylläkään täysin. Tiedän, kuinka yksin väkivallan uhrit usein jäävät, siksi nykyään jo uskallan kertoa kokemistani varovasti, pyrkien tekemään sen mitä minun kohdallani ei kukaan tehnyt: tukeakseni muita väkivaltarikosten uhreja, ojentaakseni kättäni ja nostaakseni myös näitä muita, eri tavoin pahoinpideltyjä ylös lattianraosta. Pahoinpidelty lapsihan on totutettu kokemaan itse syyllisyyttä ja tämä kuvio voi jatkua muiden ihmisten (etenkin miesten) taholta sitten myös nuoren ja aikuisen elämässä.

        Miksi syyttää muita ulkopuolisia, jos ei itse edes yritä tehdä siten kuin olisi tuolloin muilta, aikuisilta odottanut?

        Olen yksin taistellut itseäni irti näistä eri rikollisten henkisistä otteista ja ikää minulla on jo jonkin verran, joten yksin jätettynä, hylättynä, saa uhri todella ponnistella.

        Kiitos osanotostasi. 🙂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Ilmeisesti olet kuitenkin selvinnyt.<<...
        Noin sanoi minulle muinoin myös sosiaalisairaalan terapeutti.

        Tuijotin häntä hiljaa. Mistä hän päätteli "selviytymiseni"? Kyllä: hengitin vielä, joka tämäkin oli ihme, eräänlaista selviytymistä. Muutoin olinkin vauhko kuin sekaisin mennyt käkikello, pitkin seiniä pomppiva, kauhistunut jänis.

        Ymmärrän kyllä hyvän tarkoituksesi. 🙂 On ihme, että olen "selviytynyt" näinkin hyvin, mutta eihän tuollainen väkivalta jää useinkaan siihen, vaan saattaa näiden ihmisten taholta jatkua henkisellä tasolla vuosia ja vuosikymmeniä.

        Myös mainitun uskonlahkon vihatoiminta, kun uhri ei enää pidä suutansa kiinni.

        Olen nk. selviytynyt jotenkuten, mutten kylläkään täysin. Tiedän, kuinka yksin väkivallan uhrit usein jäävät, siksi nykyään jo uskallan kertoa kokemistani varovasti, pyrkien tekemään sen mitä minun kohdallani ei kukaan tehnyt: tukeakseni muita väkivaltarikosten uhreja, ojentaakseni kättäni ja nostaakseni myös näitä muita, eri tavoin pahoinpideltyjä ylös lattianraosta. Pahoinpidelty lapsihan on totutettu kokemaan itse syyllisyyttä ja tämä kuvio voi jatkua muiden ihmisten (etenkin miesten) taholta sitten myös nuoren ja aikuisen elämässä.

        Miksi syyttää muita ulkopuolisia, jos ei itse edes yritä tehdä siten kuin olisi tuolloin muilta, aikuisilta odottanut?

        Olen yksin taistellut itseäni irti näistä eri rikollisten henkisistä otteista ja ikää minulla on jo jonkin verran, joten yksin jätettynä, hylättynä, saa uhri todella ponnistella.

        Kiitos osanotostasi. 🙂

        Kyl ne tietää kun ne on koulutettuja ammattislaisia. Samaa luokkaa kuin maailmansodassa psykiatrit paranteli kranaattikammoisia sotilaita kun piti saada takaisin rintamamalle. Ne on hulluja ne jotka pelkää kun kranaatti repii silmät päästä. Atomipommin tiputtaja ja käskijä on mieleltään terveitä.


    • Anonyymi

      Mitä sitä nolostelemaan.
      Jos ei jotain osaa tai muista, mitä sitten ?
      Pääasia kai on, että kouluajat ovat takana päin.
      Itseäni ainakin lapsuuteni " mokat " enemmänkin huvittavat nyt aikuisena.

      • Anonyymi

        Nykyaikana ei kouluajat ole koskaan takanapäin. Jatkuvaa kouluttamista eikä niitäkään sitten muista. Kouluttajat toki tienaavat ja mukavan puhtaat hommat. Eikä tartte osata muuta kuin se oma osuus. Koulutettavien osuus on osata kaikkien kouluttajien osuudet. Se on reilu diili.


    • Anonyymi

      Tykkäsitkö koronasta Jumalan tuomiona? Siinähän se lopunajan kysymys olikin.

      • Anonyymi

        Mitäköhän tuokin nyt sitten tarkoittaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäköhän tuokin nyt sitten tarkoittaa ?

        Joku ateisti yrittää trollata "uskovaisena".

        Korona yksistään ei ollut mikään Jumalan tuomio, mutta mahdollisesti osa, ensimmäinen varoitusvaihe, nyt alkaneesta nk. "lopunajasta".

        Ilmestyskirja, 6. luku:
        https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ilm.+6:1&rnd=1720517990920 :

        1 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"
        2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.

        1 et vidi quod aperuisset agnus unum de septem signaculis et audivi unum de quattuor animalibus dicentem tamquam vocem tonitrui veni
        2 et vidi et ecce equus albus et qui sedebat super illum habebat arcum et data est ei corona et exivit vincens ut vinceret

        Seppele = latinaksi "corona". Kruunu, seppele...

        Tällä ennustuksella saattaa olla yhteytensä tauti koronaan, tai sitten ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku ateisti yrittää trollata "uskovaisena".

        Korona yksistään ei ollut mikään Jumalan tuomio, mutta mahdollisesti osa, ensimmäinen varoitusvaihe, nyt alkaneesta nk. "lopunajasta".

        Ilmestyskirja, 6. luku:
        https://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Ilm. 6:1&rnd=1720517990920 :

        1 Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"
        2 Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.

        1 et vidi quod aperuisset agnus unum de septem signaculis et audivi unum de quattuor animalibus dicentem tamquam vocem tonitrui veni
        2 et vidi et ecce equus albus et qui sedebat super illum habebat arcum et data est ei corona et exivit vincens ut vinceret

        Seppele = latinaksi "corona". Kruunu, seppele...

        Tällä ennustuksella saattaa olla yhteytensä tauti koronaan, tai sitten ei.

        Ja lopunaika ei ole sama kuin maailmanloppu, vaan sitä edeltävä, päälle tuhatvuotinen aika.

        Vasta sitten tulee maailmanloppu, ehkä n. vuonna 3030 tai hiukan jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja lopunaika ei ole sama kuin maailmanloppu, vaan sitä edeltävä, päälle tuhatvuotinen aika.

        Vasta sitten tulee maailmanloppu, ehkä n. vuonna 3030 tai hiukan jälkeen.

        Johan sen maailmanlopun olisi historiankirjojen mukaan pitänyt tulla jo moneen kertaan.
        Eikä me ihmiset kuitenkaan täällä olla kuin oma aikamme, oma hetkemme, ja päätteeksi kaikki loppuu, elämä ja eläminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan sen maailmanlopun olisi historiankirjojen mukaan pitänyt tulla jo moneen kertaan.
        Eikä me ihmiset kuitenkaan täällä olla kuin oma aikamme, oma hetkemme, ja päätteeksi kaikki loppuu, elämä ja eläminen.

        Everything that has a beginning has an end.


      • Anonyymi

        Minä en. Ajattelin sitä muurarihomojen leikkinä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johan sen maailmanlopun olisi historiankirjojen mukaan pitänyt tulla jo moneen kertaan.
        Eikä me ihmiset kuitenkaan täällä olla kuin oma aikamme, oma hetkemme, ja päätteeksi kaikki loppuu, elämä ja eläminen.

        Ehkä se tulikin, mutta me ei huomattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Everything that has a beginning has an end.

        Tämä on periaatteessa totta: kaikki millä on alkunsa, on myös loppunsa.


    • Anonyymi

      Vittuilu on perinteinen uskovaisten tapa, joka on se ainoa hyväksytty vihanmuoto, jota Suomessa sallitaan käytettävän. Nyt ovat sitten valtakunnan suuret päämiehet tasavallan presidenttiä myöten pahoittaneet mielensä kun vittuilu kohdistuu persuihin sekä muihin diipuli-daapa väestönosii joita myös jättöpojiksi kuuluvat jotkut sanovan.

      Eikös sananlaskuissakin sanota jotta se joka ei lapselle vittuile ei lasta rakasta. Että jota silleen ...

      • Anonyymi

        Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.

        Laki kieltää nykyään vitsan käytön, niin tarkoittaako se sitten, että laki määrää vihaamaan..?
        Ei se onneksi noinkaan mene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laki kieltää nykyään vitsan käytön, niin tarkoittaako se sitten, että laki määrää vihaamaan..?
        Ei se onneksi noinkaan mene.

        Maailman suurin viha on uskovaisen rakkaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailman suurin viha on uskovaisen rakkaus.

        Ovat vääriä uskovaisia.

        Oikea Uskovainen aina rakastaa lähimmäistään kuin itseään.


    • Anonyymi

      Ja kerrot tämän meille koska...?

    • Anonyymi

      Tietenkin se oli sinulle vaikeaa koska olet älyllisesti vähäosainen.
      Olet tämän todistanut yhä uudelleen useasti.

    • Anonyymi

      Oisko ollu 3 tai 4 luokalla kun mulle vittuileva opettaja käski "punnitusta" varten riisua itseni alasti koko luokan edessä. Samassa luokassa siis tytöt ja pojat. Muiden ei tarvinu riisua vain minun. Opettaja sanoi kun olin riisunut ja käynyt luokan edessä alasti punnituksessa ettei muiden tarvikaan riisua. Tuo tais olla melkoista vittuilua ja nöyryytystä opettajalta ja nykypäivänä ei onnistuisi. Tapahtui joskus 70- luvun lopussa.

      • Anonyymi

        Osoitus suuresta rohkeudesta nöyryyttää lapsia. Pedofiliasta joutaisi linnaan.


      • Anonyymi

        Voi luoja, lapsiparat!


    • Anonyymi

      Kertotaulun opettelu ulkoo oli nöyryyttävää, pistivät luokan eteen, kulmassa roskiksen vieressä oli varattu paikka, jossaa piti lukea seinässä kiinni olevaa lappua jossa oli vastaus luvut. Jos ei osannut voi joutua lukemaan niitä koko välitunnin ajaksi.

      Laulaminen koko luokan edessä oli myös nöyryyttävää.

      Samoin nöyryyttävää oli lukeminen suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi kun oli arka ja hiljainen, kun siinä oli huonompi muita ja senkin takia koulukiusattuna.

      • Anonyymi

        Minä tykkäsin Kalevalasta, ja tietämättäni, ymmärtämättäni sain paikan äidinkielen opettajani sydämestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tykkäsin Kalevalasta, ja tietämättäni, ymmärtämättäni sain paikan äidinkielen opettajani sydämestä.

        Olin itseäni väheksyvä lapsi - vasta paljon, paljon myöhemmin olen ymmärtänyt monta asiaa, jossa opettajat ilmaisivat arvostusta ja empatiaa - ei vain silloin mennyt pieneen ihmiseen perille, vasta vanhana olen ymmärtänyt, että miksi he niin tekivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin itseäni väheksyvä lapsi - vasta paljon, paljon myöhemmin olen ymmärtänyt monta asiaa, jossa opettajat ilmaisivat arvostusta ja empatiaa - ei vain silloin mennyt pieneen ihmiseen perille, vasta vanhana olen ymmärtänyt, että miksi he niin tekivät.

        Todellisuudessa olisin saanut elää hyvän kouluelämän, mikäli olisin ymmärtänyt. Pääosin omat lapsuuden kokemukseni liittyvät nimenomaan luotettavaisiin ja kannustaviin aikuisiin - en ole joutunut lapsuudessani kokemaan mitään pahaa aikuisten taholta - on karmea ajatuskin, että kaikki eivät olisi olleet yhtä onnekkaita - pienen mieli ja sielu on niin helppoa särkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuudessa olisin saanut elää hyvän kouluelämän, mikäli olisin ymmärtänyt. Pääosin omat lapsuuden kokemukseni liittyvät nimenomaan luotettavaisiin ja kannustaviin aikuisiin - en ole joutunut lapsuudessani kokemaan mitään pahaa aikuisten taholta - on karmea ajatuskin, että kaikki eivät olisi olleet yhtä onnekkaita - pienen mieli ja sielu on niin helppoa särkeä.

        Jopa muiden läpikäymässä raadollisessa erossa, ex-mieheni halasi minua ja sanoi, että häntä niin hirvittää päästää minut yksin pahaan mailmaan, mutta olen jo niin vanha, että kohta kuolen on, ja siitä on jo kauan, ihan hyvin selvisin - tapasin vain hyviä ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa muiden läpikäymässä raadollisessa erossa, ex-mieheni halasi minua ja sanoi, että häntä niin hirvittää päästää minut yksin pahaan mailmaan, mutta olen jo niin vanha, että kohta kuolen on, ja siitä on jo kauan, ihan hyvin selvisin - tapasin vain hyviä ihmisiä.

        Olen onnellinen, että synnyin idealistina ja saan myös kuolla idealistina. Kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri.


      • Anonyymi

        Mitä nöyryyttävää kertotaulun opettelussa oli?

        Helppoahan se on.

        Meillä oli luokan seinällä sellainen "kilpa-ajo" missä autojen matkaa lisättiin oikeiden vastausten kanssa; yhdeksän kierroksen jälkeen olin selvä voittaja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe