Voiko joku auttaa?

Anonyymi-ap

Muutama vuosi sitten silloinen lääkärini lopetti diapam-reseptini, joka oli pysyvä lääkitys mm. ahdistukseeni ja sosiaalisten tilanteiden pelkooni. Olin käyttänyt sitä n. 10v. Lääkäri 1 kuitenkin perui reseptin, kostona haistattelustani vo:lla. Minut siirrettiin lääkärille 2, joka ajoi lääkityksen alas vastalauseistani huolimatta. Tämän jälkeen minut siirrettiin nykyiselle lääkärilleni, olkoon hän lääkäri 3, joka ei suostu kirjoittamaan edes lyhyttä reseptiä rauhoittaviin. Saati sitten palauttamaan tarvitsemaani lääkitystä. 1,5v sitten sain hammasproteesit ja ahdistus, masennus ja pelkotilat nousivat aivan uudelle levelille. Pikku hiljaa olen eristäytynyt muusta maailmasta, koska en pysty proteeseja pitämään ihmisten nähden. Mahaan sattuu ja viiltää, raajoista lähtee kaikki tunto ja voimat, hikoilen, tärisen ja lamaannun täysin. Pahimmillaan esim odottaessani ta:n aukeamista muiden kanssa, jouduin lähtemään tilanteesta pois ja mennä oksentamaan nurkan taakse. Pois muiden katseilta. Nykyään en saa edes virallisia asioita hoidettua livenä ja ne täytyy hoitaa puhelimitse. Minulla on suuria vaikeuksia käydä edes lähikaupassani ja olenkin ajoittanut käynnit iltaan tai aamuun, kun on hiljaisempaa. Fyysinen kuntoni on romahtanut täysin tänä aikana, jopa kaikki lihakseni ovat surkastuneet olemattomiin. Myös psyykkinen hyvinvointini on vain muisto entisestä, siitä kun vielä pystyin elämään suht normaalia elämää. Nykyinen lääkärini 3, on rauhoittavien sijaan kirjoittanut minulle psyykelääkkeitä, joista ei ole ollut apua. Päinvastoin, olen alkanut voida entistäkin huonommin. 3 ei tästä välitä pätkääkään ja tällä viikolla kirjoitettiin jälleen uusi psyykelääke, entisten lisäksi. Vo-käynnillä hän ilmoitti, että on antanut minulle hoitovaihtoehdon, joka on osastohoito. Voin siis valita. Joko syön mömmöjä jotka pahentavat tilannettani entisestään, tai menen johonkin psykiatriseen laitokseen osastohoitoon. Siis tämä kaikki sen sijaan, että saisin rauhoittavat muutamaksi kuukaudeksi ja tottuisin proteesien käyttöön. Pystyisin jatkamaan elämääni ja palaamaan normaaliin arkeen. Tällä käynnillä olisin tarvinnut myös lääkärintodistuksen jaloistani, että pääsisin asianmukaiseen hoitoon. Tästäkin lääkäri 3 vihaisesti kieltäyti, koska ei kuulemma tiennyt, mitä todistukseen tulisi kirjoittaa. Lopuksi 3 avasi minulle huoneen oven ja vihaisena ilmoitti "Näistä asioista ei sitten koskaan enää puhuta, ole hyvä ja poistu!" Tämän jälkeen en ole 3:n vastaanotolle edes halunnut mennä. Päivystykseen olen joutunut turvautumaan nyt vuoden aikana 6 kertaa, viimeksi univaikeuksien vuoksi kolme peräkkäistä kertaa. Tämä oli em. kerta, kun jouduin jopa oksentamaan oireideni vuoksi. Ilmeisesti lääkäri 3 määräyksestä en saanut edes uni- tai nukahtamislääkettä, vaikka olin valvonut 2-3 viikkoa. Kaksi kertaa taas jotain psykoosi mömmöjä ja kerran allergia lääkkeitä. Mistään näistä ei ollut apua ja yhdestä mömmöstä sain jopa vaarallisia oireita. Olen suostunut käymään myös usean eri psyksairaanhoitajan juttusilla ja käynyt läpi kolme käyttäytymisterapiaa, neljäs on menossa. Jokainen psyksh on ollut aivan ihmeissään lääkärien toiminnasta, osa on jopa kauhistellut kohteluani lääkäreiden toimesta. Eräskin psyksh soitti 3:lle, huomattuaan tämän olevan vuorossa. Olin hoitajan vieressä ja kuulin suuren osan keskustelusta heidän välillään. Hoitaja suositteli kokemuksensa perusteella 3:lle, että aikaisempi diapam-lääkitykseni palautettaisiin. Tai jokin muu rauhoittava lääkitys, ainakin siksi aikaa kunnes pahin menisi ohi. "Ei tule kuuloonkaan", kuului vihainen kommentti puhelimessa. Lääkärini vastauksesta hieman vaivautuneena ja yllättyneenä, psyksh tiedusteli minulle reseptiä uni-, tai nukahtamislääkkeeseen. Olinhan valvonut jo viikkoja ja rupesin tämän vuoksi olemaan jo täysin romuna. Niin psyykkisesti, kuin fyysisestikin. Hyvä ettei lääkäri tullut linjoja pitkin, kieltäydyttyään myös tästä. Hänen ratkaisunsa oli tuplata voxra, joka jo nykyiselläkin annoksella vaikeutti unensaantiani. Jokainen jolle olen asioistani joutunut kertomaan, ovat ihmetelleet, kauhistelleet, jopa tuominneet lääkäreiden moraalittoman toiminnan. Joka ikinen hoitaja, joka vain on kerennyt kuuntelemaan, jopa diakoni on näin tehnyt. Olen saanut heiltä neuvoja ja olen aloittamassa ta:n ja siinä samalla lääkärinvaihto prosessin. Olen yrittänyt saada myös taloudellista tukea apua, että pääsisin yksityisen lääkärin vastaanotolle. Tämä kun maksaa käsittääkseni satoja euroja ja tällä hetkellä elän toimeentulotuen varassa. Tiedän ettei rauhoittavia saa enää kovin helposti. Se tekeekin lääkäri 1:n tekemästä, lääkäri 2:n toteuttamasta ja lääkäri 3:n ylläpitämästä henk koht kostosta niin täydellisen. Osaako joku kertoa, mitä voisin enää tilanteessani tehdä? Oletko kenties lääkäri, joka haluaisi auttaa? Tai kenties tunnet sellaisen ja vinkkaisit hänelle tilanteestani? Voin osoittaa tapahtuneet todeksi potilaskertomuksistani, jos vain täytyy. Rukoilen! Auttakaa minut takaisin elämän syrjään kiinni

16

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitkään lääkkeet, eikä lääkärit pysty poistamaan sinun ongelmaasi liittyen hammasproteeseihin.
      On itse ajateltava ja hyväksyttävä ne proteesit. Mitä pelkäät, jos sinulla on ne yleisissä paikoissa, mitä voisi tapahtua ? Eihän kukaan edes tiedä, onko sinulla omat hampaat vai proteesit. Ne eivät näy mitenkään eri tavalla kuin omat hampaat.
      Taidat tuntea häpeää, nolostusta proteesien takia ?
      Tilannettasi auttaisi paljon jo se, että hyväksyisit ne proteesit. Ne eivät huononna sinua millään tavalla, et ole ainoa, joka käyttää proteeseja.
      Ei elämässä tarvitse miettiä, mitä muut mahtavat ajatella, kun minulla on sitä taikka tätä... Eikä kukaan edes ajattele juuri sinua/minua, olemistamme, tms. Ihmisillä on omat ongelmansa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Juuri tähän tarvitsenkin ja yritän hakea apua rauhoittavista. Siihen että saisin proteeseista positiivisia kokemuksia ollessani muiden ihmisten ilmoilla, tottuisin pitämään niitä julkisilla paikoilla ilman lamaannuttavia oireita ja näin ollen päästäkseni takaisin normaaliin elämään. Lääkityksen ei tarvitsisi olla edes pitkä, muutaman kuukauden tarvittaessa otettavana. Omasta mielestäni tämä ei ole paljoa pyydetty. Minulle on muodostunut tästä kaikesta pikku hiljaa sellainen kuva, että lääkärit eivät myönnä rauhoittavia edes lyhyeksi aikaa, koska silloin periaatteessa myöntäisivät olleensa väärässä. Tämähän ei tietenkään ole mahdollista, lääkärit ovat aina oikeassa. Puhumattakaan heidän käytöksestään potilasta kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri tähän tarvitsenkin ja yritän hakea apua rauhoittavista. Siihen että saisin proteeseista positiivisia kokemuksia ollessani muiden ihmisten ilmoilla, tottuisin pitämään niitä julkisilla paikoilla ilman lamaannuttavia oireita ja näin ollen päästäkseni takaisin normaaliin elämään. Lääkityksen ei tarvitsisi olla edes pitkä, muutaman kuukauden tarvittaessa otettavana. Omasta mielestäni tämä ei ole paljoa pyydetty. Minulle on muodostunut tästä kaikesta pikku hiljaa sellainen kuva, että lääkärit eivät myönnä rauhoittavia edes lyhyeksi aikaa, koska silloin periaatteessa myöntäisivät olleensa väärässä. Tämähän ei tietenkään ole mahdollista, lääkärit ovat aina oikeassa. Puhumattakaan heidän käytöksestään potilasta kohtaan.

        Muuttaako ne lääkkeet jotenkin ajatteluasi ?
        Kun oikeasti ajattelet, ettei yhtään kukaan kiinnitä minkäänlaista huomiota sinuun tai sinun proteeseihisi, niin varmaan tuntuu helpommalta ilman lääkkeitäkin.
        Siitähän se on kiinni, ajatus että pelottaa ja jännittää, näkeekö joku ja mitä hän mahtaa ajatella. Parempi ymmärtää, ettei kukaan mitenkään tuijottele ja ajattele, mitä sinulla on suussasi.
        Jos ne lääkkeet poistaisivat tai muuttaisivat ajattelutavan, silloin niistä olisi hyötyä. Ehkä joo, oireita voivat vähän lievittää, mutta joskus on kuitenkin kuljettava ilman pillereitä.


    • Anonyymi

      Voi sua ap, kyllä ne psykiatrit hoitavat sut ns terveeksi, menet vain käymään siellä ja kerrot oireesi!

      • Anonyymi

        Onhan ihmisillä, vaikka millaisia tehtyjä osia, ei niitä kannata hävetä! On käsiä on jalkoja on silmiä korvia ym!


    • Anonyymi

      Lääkeaineriippuvainen keksii vaikka mitä syyksi, että saisi taas jotain huumaavia lääkkeitä.

      • Anonyymi

        Bentsoihin ns riippuvaisilla ihmisillä ei usein ole sen kummempaa riippuvuutta lääkkeeseensä kuin SSRI-käyttäjällä. Riippuvuussyyttelyn vuoksi ihmisille tuotetaan turhaa harmia. Kyse on fyysisestä mukautumisesta lääkkeeseen eli dependence-ilmiöstä. Kehossa tapahtuu muutoksia käytön aikana kun keho mukautuu aineen alla oloon joten siitä seuraa jopa aiempaa pahempia oireita lopettaessa ts vieroitusoireet aka lopetusoireet. Lääkkeiden kanssa voi käydä niin että lääke näiden vuoksi tuntuu hyödyllisemmältä mitä on ja jotkut luulevat vieroitusseuraamusten olevan osa sairauttaan ja napsivat käytännössä aineita vieroitusoireisiin

        Ainoa ero mikä bentsoissa ja muissa psyykenlääkkeissä on, on suurempi riski toleranssiin eli siihen että edellinen annos lakkaa tehoamasta missä ihminen kokee tarvetra nostaa annosta. Toki tämä riski toleranssista kuuluu jokaiseen aineeseen. Bentsot ovat tässä suhteessa turvallisempia ottaa isompia määriä ilman vastaavaa toksisuutta kuin SSRIssä joka on serotoniinisyndrooma. Mutta isommasta annoksesta voi seurats esim pahempia kognitiivisia haittoja tai tasapainon heittämistä yms vastaavia haittoja.

        Kun käyttää tällaista ainetta kehossa tapahtuu näin: Kun gabaa (vertauskuvallisesti jarru) keinotekoisesti nostetaan silloin reseptorien määrä alenee ja muuttuu vähemmän tiheäksi. Glutamaattireseptorien (ns kaasu) määrä taas kasvaa koska keho pyrkii vastustamaan tätä kemiallista epätasapainoa mitä lääke puhkaisee. Lopettaessa olo voi olla ahdistunut, uneton ja levoton koska kehossa on kemiallinen epätasapaino. Kehon pitää lisätä gabareseptorien tiheyttä ja siinä menee aikaa minä aikana kehossa menee vieroitusoireita.

        Bentsoista ikäviä lääkkeitä tekee niiden potentiaali tehdä pitkittyneitä vieroitusoireita. Lääkäri joka heittää potilaan liian nopealla vauhdilla bentsoista irti antamatta potilaan mennä itselleen sopivalla vauhdilla voi syöstä potilaan elämän pitkiksi ajoiksi helvetiksi ja olon sietämättömäksi.

        Toleranssissa ihminen alkaa käytön aikana kokea usein oireita mitkä ovat kuin vieroitusoireita.

        Itse kuvaisin bentsodependenceä ja toleranssia vaurioksi kehon normaaliin toimintaan.

        Usein potilas voisi paremmin nähdä ettei lääkettä tarvi jos saa pitää vieroituksessa ohjat käsissään ja vieroittautua tavalla missä gabareseptorit ehtii palautua ja vastamekanismit glutamaatille palautua rauhallisesti normaaliin uomiinsa.

        Pahimmillaan jätetään potilas joka on tuskissaan, leviton ja ahdistubut. Ja ps. Vieroitusoireita jotka voi olla pitkittyneitä ei hoideta pois syyttelemällä riippuvaiseksi, määräämällä kaikennäköisiä rohtoja päälle. Pahimmillaan lääkäri tuhoaa ihmisen toimintakyvyn ja terveyden.

        Tätäkö on lääkärinetiikka?

        Miksiköhän osa käy lääkärissä kinuamassa reseptiä? Usein juuri sairaalloisen levottomuuden ja ahdisruksen vuoksi mitä lääkepurku aiheuttaa. Siihen ei auta riippuvaiseksi haukkuminen tai mustavalkoinen ajattelu.

        Ja osalla lääke oikeasti auttaakin. On ihmisiä ketkä eivät koe tarvetta nostaa annostusta. Mustavalkoinen ajattelutapa bentsolääkitykseen (bentsot pahoja muut lääkkeet hyviä) voi olla jopa tappava ja invalidisoiva.


      • Anonyymi

        Niinhän he taitavat tehdä. En kuitenkaan katso olevani sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bentsoihin ns riippuvaisilla ihmisillä ei usein ole sen kummempaa riippuvuutta lääkkeeseensä kuin SSRI-käyttäjällä. Riippuvuussyyttelyn vuoksi ihmisille tuotetaan turhaa harmia. Kyse on fyysisestä mukautumisesta lääkkeeseen eli dependence-ilmiöstä. Kehossa tapahtuu muutoksia käytön aikana kun keho mukautuu aineen alla oloon joten siitä seuraa jopa aiempaa pahempia oireita lopettaessa ts vieroitusoireet aka lopetusoireet. Lääkkeiden kanssa voi käydä niin että lääke näiden vuoksi tuntuu hyödyllisemmältä mitä on ja jotkut luulevat vieroitusseuraamusten olevan osa sairauttaan ja napsivat käytännössä aineita vieroitusoireisiin

        Ainoa ero mikä bentsoissa ja muissa psyykenlääkkeissä on, on suurempi riski toleranssiin eli siihen että edellinen annos lakkaa tehoamasta missä ihminen kokee tarvetra nostaa annosta. Toki tämä riski toleranssista kuuluu jokaiseen aineeseen. Bentsot ovat tässä suhteessa turvallisempia ottaa isompia määriä ilman vastaavaa toksisuutta kuin SSRIssä joka on serotoniinisyndrooma. Mutta isommasta annoksesta voi seurats esim pahempia kognitiivisia haittoja tai tasapainon heittämistä yms vastaavia haittoja.

        Kun käyttää tällaista ainetta kehossa tapahtuu näin: Kun gabaa (vertauskuvallisesti jarru) keinotekoisesti nostetaan silloin reseptorien määrä alenee ja muuttuu vähemmän tiheäksi. Glutamaattireseptorien (ns kaasu) määrä taas kasvaa koska keho pyrkii vastustamaan tätä kemiallista epätasapainoa mitä lääke puhkaisee. Lopettaessa olo voi olla ahdistunut, uneton ja levoton koska kehossa on kemiallinen epätasapaino. Kehon pitää lisätä gabareseptorien tiheyttä ja siinä menee aikaa minä aikana kehossa menee vieroitusoireita.

        Bentsoista ikäviä lääkkeitä tekee niiden potentiaali tehdä pitkittyneitä vieroitusoireita. Lääkäri joka heittää potilaan liian nopealla vauhdilla bentsoista irti antamatta potilaan mennä itselleen sopivalla vauhdilla voi syöstä potilaan elämän pitkiksi ajoiksi helvetiksi ja olon sietämättömäksi.

        Toleranssissa ihminen alkaa käytön aikana kokea usein oireita mitkä ovat kuin vieroitusoireita.

        Itse kuvaisin bentsodependenceä ja toleranssia vaurioksi kehon normaaliin toimintaan.

        Usein potilas voisi paremmin nähdä ettei lääkettä tarvi jos saa pitää vieroituksessa ohjat käsissään ja vieroittautua tavalla missä gabareseptorit ehtii palautua ja vastamekanismit glutamaatille palautua rauhallisesti normaaliin uomiinsa.

        Pahimmillaan jätetään potilas joka on tuskissaan, leviton ja ahdistubut. Ja ps. Vieroitusoireita jotka voi olla pitkittyneitä ei hoideta pois syyttelemällä riippuvaiseksi, määräämällä kaikennäköisiä rohtoja päälle. Pahimmillaan lääkäri tuhoaa ihmisen toimintakyvyn ja terveyden.

        Tätäkö on lääkärinetiikka?

        Miksiköhän osa käy lääkärissä kinuamassa reseptiä? Usein juuri sairaalloisen levottomuuden ja ahdisruksen vuoksi mitä lääkepurku aiheuttaa. Siihen ei auta riippuvaiseksi haukkuminen tai mustavalkoinen ajattelu.

        Ja osalla lääke oikeasti auttaakin. On ihmisiä ketkä eivät koe tarvetta nostaa annostusta. Mustavalkoinen ajattelutapa bentsolääkitykseen (bentsot pahoja muut lääkkeet hyviä) voi olla jopa tappava ja invalidisoiva.

        Bentsojen lopetus ei tuonut minulle mitään vieroitusoireita, ainoastaan lopettamisen syy ja tapa millä se tehtiin jäi kaivelemaan. Olinhan 10 vuotta niitä jo ohjeen mukaan käyttänyt, niin ei ihme jos toleranssi nousee. Myöskään annostukseni 2x5mg/vrk tarvittaessa, ei mielestäni ole kovin suuri. Alunperinhan juuri tätä lääkäriltä A tiedustelinkin, olisiko mahdollista nostaa annostus esim. 3x5mg/vrk tarvittaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bentsojen lopetus ei tuonut minulle mitään vieroitusoireita, ainoastaan lopettamisen syy ja tapa millä se tehtiin jäi kaivelemaan. Olinhan 10 vuotta niitä jo ohjeen mukaan käyttänyt, niin ei ihme jos toleranssi nousee. Myöskään annostukseni 2x5mg/vrk tarvittaessa, ei mielestäni ole kovin suuri. Alunperinhan juuri tätä lääkäriltä A tiedustelinkin, olisiko mahdollista nostaa annostus esim. 3x5mg/vrk tarvittaessa.

        Itse lopetin bentsot rauhallisesti enkä koe niitä enää tarvitsevani.


    • Anonyymi

      Tee lääkäristä kirjallinen kantelu ja ole tarvitaessa yhteydessä potilasasiemieheen. Varaa aika esim terveystalon fyysiselle vastaanotolle ja anna luvat katsoa tietojasi niim voisi olla ymmärtäväisempi lääri. Käsittääkseni nykyään sen käynti tulee laskulle. Jos sitä ei pysty maksamaaan niin varmaan voi neuvotella että maksaa sen muutamassa erässä. Itsellä loppui hoitosuhde paikalliseen mtt vuosia sitten, johon psykiatri lopuksi summasi että tilanteessa voidaa katsoa pieni annoksinen ja pitkäaikainen rauhoittavan lääkkeen käytyö suotavaksi, jota voidaan pitkän ajan tähtäimellä varovaisesti vähentää. Nyt käynyt julkisella tk-lääkärillä joka ymmärtää asian ja sovittiin että tiettyyn päivien kestoon pidennetään reseptin iterointinväliä 1 vrk noin 4 kk välein ja vähennys loppuu siihen iterointinväliin joka yhdessä sovittiin.

      • Anonyymi

        Olen jo tehnyt kantelun viime vuoden puolella, potilasasiamiehen avustuksella, tuloksetta. Kantelussa seuraavat asiat:
        1. Lääkäri A:n käyttäytyminen minua kohtaan vo:lla sosiaalityöntekijän nähden ja kuullen (nauraminen päin naamaani, nolaamiseni ja haukkumiseni, jotka johtivat suutahtamiseeni, haistatatteluuni lääkärille ja vo:lta poistumiseeni) ja tästä "kostona" diapamin purku. Purku hänen määräyksestään, toisen lääkärin (B) toimesta kuukaudessa.
        2. Lääkäri C:n kieltäytyminen kirjoittamasta lääkärintodistusta jaloistani sosiaalitoimeen (vaativat sitä kirjallisena), että voisin saada maksusitoomuksen yksityiselle jalkahoitajalle (C sanoi minulle vain, ettei tiedä mitä todistukseen tulisi laittaa), sekä ilmeisesti tästä närkästyneenä pois ajaminen VO:lta sanoin "Ole hyvä ja poistu, näistä asioista ei sitten koskaan enää puhuta".
        Potilasasiamies laittoi selvitykseni tapahtuneista, sekä oman näkemyksensä asiasta eteenpäin ta:n ylilääkärille. Häneltä tuli seuraavanlainen vastine:
        1. asiaan; "Lääkärin A toiminta vo:lla oli perusteltua, koska hän on käynyt läpi perus- ja erikoissairaanhoidon tekstit. Potilaalla todennäköisesti kehittymässä toleranssi ja riippuvuutta diapamiin. On suositeltu kognitiivista käyttäytymisterapiaa, jotta potilas hyötyisi tästä pitäisi diaoam olla pois käytöstä."
        2. asiaan; "Jalkaterapia asia on tarkistettu VAKE-hoitolinjauksesta, jossa jalkaterapiaa tarjotaan vain reumaa sekä diabetesta sairastaville potilaille." "Jalkojen hoito on jokaisen omalla vastuulla ja asiakas voi käyttää omakustanteisesti yksityisiä jalkaterapiapalveluita."
        Voimavarani eivät riitä enää valittamaan tästä "vastineesta" eteenpäin ja lääkäri A:n tapauksesta taitaakin olla jo yli 2 vuotta, jolloin seuraava instanssi ei sitä pääsääntöisesti edes ottaisi käsittelyynkään.


    • Anonyymi

      Ihminen ei tartte hammasproteesia jos pitäis hampaistaan huolen . Itselläni ei ole edes reikiä hampaissa koska olen huolehtinut hammashygieniasta. Nyt varmaan sanot ettet ole jaksanut pestä hampaita. Olet varmasti tietoinen mitä tapahtuu jos jättää hampaat pesemättä

      • Anonyymi

        Oliko tämäkin nyt ihan pakko laittaa, syyllistää toista jostain hampaiden hoidosta ?
        Eihän sitä voi tietää, minkä takia toisella ne proteesit on.
        Ole tyytyväinen, että sinulla itselläsi on hampaat pysyneet hyvinä. Ehkä tuli hyvä mielikin, kun pääsit kehaisemaan asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko tämäkin nyt ihan pakko laittaa, syyllistää toista jostain hampaiden hoidosta ?
        Eihän sitä voi tietää, minkä takia toisella ne proteesit on.
        Ole tyytyväinen, että sinulla itselläsi on hampaat pysyneet hyvinä. Ehkä tuli hyvä mielikin, kun pääsit kehaisemaan asiasta.

        no aloittaja häpeää proteeseja. Näköjään aloittajalla on joku sairaus sitten minkä takia on menettänyt hampaansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      140
      4295
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      125
      1681
    3. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1497
    4. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1422
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1304
    6. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      51
      1207
    7. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1141
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1126
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1091
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      66
      1083
    Aihe