Oma elämäntilanteeni

Anonyymi-ap

Ensinnäkin olen ihmetellyt sitä, kun jotkut ovat köyhyyspalstan ketjuihin kirjoittaneet kommentteja, joissa valittavat sitä, kuinka ihmiset "kehuskelevat" sillä, kuinka vähän tienaavat ja käyttävät rahaa. No, ehkä jotkut kehuvatkin, mutta en usko, että se on se pääasia heillä. Vaan se, että heidän elämäntilanteensa on se mikä se on, eli rahaa on vähän käytettävissä ja on pakko sillä mennä, mitä saa.
Itsellänikin on aikalailla sellainen tilanne. Toki olen kyllä iloinenkin siitä, että pystyn pärjäämään vähällä rahalla ja kanttini kestää elää siten, etten kuluta enempää kuin mihin minulla on varaa. Ja että pystyn elämään niillä tuloilla, mitä mulla on, enkä ole velkaa kenellekään/minnekään.
Mutta se on myöskin pakon sanelema asia, eli suurin osa omasta rahankäytöstäni johtuu siitä, että on PAKKO olla pihi.
Mutta ehkä nämä valittajat ovat sellaisia, joilla itsellä on hyvät tulot, mutta he ovat myöskin hankkineet itselleen helkkarin isot menotkin ja taistelevat oman pärjäämisensä kanssa. Eli on myös sitten helkkarin isot asuntolainat ynnä muut ja kaikki rahat menee niihin sitten.
Oma tilanteeni on sellainen, että vuosituloni ovat suht pienet ja tulot vaihtelee myös kuukausittain aika paljonkin. Eli jos yhtenä kuukautena saan reilun tilin, niin seuraava kuukausi tai kaksikin voi mennä todella pienellä palkalla/tulolla, joten....
Asiaan nyt tietysti varmaan vaikuttaa sekin, missä asun, missä olen asunut jo useamman vuoden ja sitä kautta työt ja niistä saatavat tulot ovat aika vaihtelevia. Osan tuloista saan kyllä omistakin hommistani, mutta ne on aika vaatimattomia.
Toki jos muuttaisin jonnekin isolle paikkakunnalle, niin olisi varmaankin helpompi saada vakityö reilulla palkalla, mutta ainakin asumismenotkin sitten nousisivat aika reilusti ja varmaan muutkin menot jonkun verran. Niin se hyöty sitten menisi siihen.
Ainakin mitä olen seurannut esim. noin 200000 asukkaan kaupunkien tilannetta, niin vuokratkin ovat aika järkkyjä. Melkeinpä asunto kuin asunto maksaa helposti vähintään 500€/kk+muut maksut päälle, ellei sitten suostu asumaan jossain 15-neliöisessä koirankopissa, millaiseen en ainakaan itse muuttaisi ikipäivänä.
Mutta tosiaan muuten oma tilanteeni on rahallisesti aika tiukka tällä hetkellä, eli joudun noudattamaan aika askeettista taloudenpitoa pärjätäkseni ja saadakseni edes jotain säästöönkin.
Lemmikkini on ainoa "säännöllinen ekstrameno" minulla, sekin tuli minulle ihan sillä, kun entinen naapurini kuoli eikä sille kissalle ollut muuta paikkaa, mihin se olisi päässyt elämään. Enkä itsekään halunnut, että se olisi lopetettu.
Se nyt tietty minulla on, että mulla on aika hyvä "sairaskassa" säästössä, jos itselle tai lemmikilleni tulee lääkärikuluja, niin ei tarvitse näitä ainakaan rahan takia tuskastella sitten, että mistä mä maksan nyt oman tai lemmikkini lääkärilaskun. Ja tuo kassa on ollut pari kertaa todella tarpeellinen. Itselleni viimeksi, kun sairastuin sen verran pahasti, että olin reilu viikon sairaalahoidossakin ja sieltä tuli muutaman satasen lasku perässä.
Mutta muuten tosiaan, tarjousten voimalla mennään ja ostan aina kaiken halvimman mukaan muutenkin. Niin ruuat, vaatteet kuin kodin laitteetkin tarvittaessa. Enkä nyt oikein ymmärräkään esimerkiksi näitä, jotka laittavat pelkästään johonkin televisioon tai kännykkään tuhannenkin euroa kiinni.
Itse uusin muutama vuosi sitten aia kerrallaan kaikki kotilaitteet pakon takia, pesukoneen, läppärin, kännykän, television, imurin ym ja niihin ei kaikkinensakaan mennyt ainakaan paljoa yli tonnin.
Pesukone maksoi noin 300€, läppäri 250€, imuri 90€, kännykkä vajaan satasen, telkku 170€...
Auton jouduin kiireellä vaihtamaan keväällä, kun on pakollinen laite mulle ja vanha oli jo niin mätä, ettei sitä ollut mitään järkeä edes yrittää hitsailla enää katsastuskuntoon.
Paniikkiostoksena ostin yhdeltä tutulta, joka pitää pienimuotoista korjaamoa&automyyntiä, vanhan pikku-sitikan 250 eurolla. AX11-mallisen.
Aika paska auto sinänsä, helvetin pieni ja ahdas eikä nyt kovin käytännöllinen muutenkaan, mutta onpa nyt ainakin leimattu ja kunnossa oleva, millä pääsee nyt ajamaan asiansa siihen asti, että on tarpeeksi rahaa kasassa hankkia edes vähän parempi&sopivampi menopeli alle.
Ja se tässä on nyt ihan hyvä, että ei ole mikään kovin kallis pidettävä ja itsekin pystyy korjaamaan jonkun verran tarvittaessa.
Mutta tosiaan, olisi nyt kiva, jos porukka ei kitisisi siitä, että jotenkin "kehuskellaan" omalla vähäisellä rahankäytöllä ym. Monelle se on kuitenkin pakon sanelemaa arkipäivää ja moni nyt kuitenkin haluaa kertoa omasta arjestaankin. Siinä missä joku muu haluaa "kehuskella" jollain parin tonnin älypuhelimellaan, sadan tonnin mersullaan ja puolen miljoonan asunnollaan jne.

110

1181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Netissä voi kirjoitella ihan mitä vaan summia kuinka paljon hänellä rahoja käytössä ja sitten luottokortin erinomaisuusKöyhyyspalstalla ollaan niin varm monella realistinen summa viikolle on 100eur.Kyllähän kaikilla jotain juoksevia kuluja on ja ensimmäinen on asuminen.

      • Anonyymi

        Niinhän sitä voikin.
        Mua vaan ihmetyttää tuollainen tuohtuminen siitä, jos ja kun joku kertoo, kuinka vähällä kulutuksella elää. Joko pakon takia tai muuten vain.
        En mäkään nyt kait ihan käyhä ole kaiketi, mutta aika pienituloinen tosiaan ja sillä joudun pihistelemään vähän kaikessa sen vuoksi, että pärjää varmasti ja kun rahaa nyt ei tosiaan ole ihan tolkuttomia vara käyttää muutenkaan.
        Tosin en nyt tuhlaisi varmaan kauheasti muutenkaan, vaikka olisikin isommat tulot, mutta totta kai rahaa käyttäisi hieman väljemmin. Kun ei olisi ihan pakko aina vahdata niitä hintoja.
        Mutta heitäkin tosiaan on, jotka joutuvat kitkuttelemaan satasen viikkobudjetilla ja ehkä pienemmälläkin jopa.
        Itsellä suurimmat menoerät myöskin on asuminen, vaikka pienemmällä paikkakunnalla asuminen itsessään on hieman halvempaa kuin isossa kaupungissa.
        Ja auto on toinen, vaikka onkin nyt halpiainen, mikä ei ollut kallis ostaakaan. Mutta se on ihan välttämätön laite tosiaan, sen verran on kuitenkin matkaa vähän joka paikkaan, eikä julkiset kulje sopivasti.


    • Anonyymi

      Voi jotakin ottaa päähän tuo kun joku elää pienellä budjetilla niin ei itse hallitse kulutustaan.Muutamia nuukia tiedän niin sitten noilta kysytään rahaa lainaks.Siinä sitten taas en tiedä onko järkeä joku poikamies joka käyttää viikon samaa teepussia ja kuollessaan onkin miljonääri. Ruokamenot voi kanssa olla iso kulu niin valmistella isoja määriä ja pakastaa.Eihän sitä raivoraitis tarvi olla niin jos käyttää tekee itse,oluen,viinin.Tilailee pizzaa,kebabbia ni tekee itse pizzan.Pullan valmistaminen ei paljon maksa. Joku viikon budjetti ja pysyy siinä.

      • Anonyymi

        Niin, sitä sairaalloista kitsastelemista on vaikea ymmärtää, sIllä ei se rahan kerääminen
        saa olla mikään itsetarkoitus. Kuitenkin vuosi vuodelta on oltava ostoissa tarkempi.
        Talous muuttuu yhä kireämmäksi vaikka palkkoihin ja eläkkeisiin tehdään niitä
        indeksitarkistuksia. Ei ne koskaan ole kuitenkaan prosentuaalisesti inflaatiotasolla.
        Kuhunkin elämäntilanteeseen pitää vaan sopeutua ja käyttää rahaa sen mukaan.
        Alkaa vaan tuntua siltä, että yhä vaikeampi on saada jäämään mitään säästöön,
        sillä välillä joutuu käymään siellä jemmarahapussilla rokottamassa saödoa.
        Vaikka pääasiallisesti siirtää ylimääräisen menoerä seuraavalle kuulle, niin ei se
        aina onnistu, kun tuppaa tulemaan niitä lisämenoja oikein ryppäinä, mikä kyllä
        ylittää se kuukausittaisen tulokehyksen. Vaikka on harrastanut sitä taloudellista
        varautumista jo 15 vuotta, niin ei tuppaa enää se jemmarahan saldo nousemaan,
        kun siihen pitää vähän väliä kajota. Menoja täytyy selkeästi kuristaa vähän
        pienemmäksi niin saa talouden pysymään tasapainossa.
        Kyllä ensi vuoden alusta laitan enemmän kuukausittain sinne jemmaan niin tulee
        selkeästi parempi puskuri yllätysmenoja varten. Lopuilla on vain pakko pärjätä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sitä sairaalloista kitsastelemista on vaikea ymmärtää, sIllä ei se rahan kerääminen
        saa olla mikään itsetarkoitus. Kuitenkin vuosi vuodelta on oltava ostoissa tarkempi.
        Talous muuttuu yhä kireämmäksi vaikka palkkoihin ja eläkkeisiin tehdään niitä
        indeksitarkistuksia. Ei ne koskaan ole kuitenkaan prosentuaalisesti inflaatiotasolla.
        Kuhunkin elämäntilanteeseen pitää vaan sopeutua ja käyttää rahaa sen mukaan.
        Alkaa vaan tuntua siltä, että yhä vaikeampi on saada jäämään mitään säästöön,
        sillä välillä joutuu käymään siellä jemmarahapussilla rokottamassa saödoa.
        Vaikka pääasiallisesti siirtää ylimääräisen menoerä seuraavalle kuulle, niin ei se
        aina onnistu, kun tuppaa tulemaan niitä lisämenoja oikein ryppäinä, mikä kyllä
        ylittää se kuukausittaisen tulokehyksen. Vaikka on harrastanut sitä taloudellista
        varautumista jo 15 vuotta, niin ei tuppaa enää se jemmarahan saldo nousemaan,
        kun siihen pitää vähän väliä kajota. Menoja täytyy selkeästi kuristaa vähän
        pienemmäksi niin saa talouden pysymään tasapainossa.
        Kyllä ensi vuoden alusta laitan enemmän kuukausittain sinne jemmaan niin tulee
        selkeästi parempi puskuri yllätysmenoja varten. Lopuilla on vain pakko pärjätä.

        Kitsastelemiselta vaikuttava elämäntapa saattaa olla tavoitteellista valmistautumista tulevaan.
        Kaikki eivät myöskään tunne tarvetta kaikkien mahdollisuuksiensa ulottuvissa olevien mielitekojensa tyydyttämiseen.
        Eräs tekijä voi olla myös se, ettei kaikkia häiritse näköpiirissä olevien vauraampi elämäntapa.


      • Anonyymi

        Itsekin olen jotenkin päätynyt vähän samaan johtopäätökseen, eli kateus/ärsytys on tuossa takana, ettei jotkut saisi puhua pärjäävänsä vähälläkin kulutuksella.
        Ja se on kyllä ollut kait iän kaiken tapana ihmisillä, että niiltä pyydetään rahaa joilla sitä tiedetään olevan. Mutta onko sekään nyt oikea tapa, ainakaan jos vippiä pyydetään ihan pienilläkin syillä... Toki monella velanpyytäjällä voi olla ja usein onkin ihan todellinen ongelma taustalla ja muualta ei rahaa saa.
        Mutta en itsekään ymmärrä tuollaista sairaalloista pihistelyä. Juurikin että kahvi keitetään vähintään 5 kertaa samoista puruista tai yhtä teepussia käytetään koko viikon jne. Eli järki siinäkin hommassa, asia voi mennä liian pitkälle sinne toiseenkin päähän. Eli rahaa ei käytettäisi edes pakollisiin menoihin juuri mitään.
        Itse kanssa teen tuota joskus, yleensä kerran kuukaudessa. Perjantaina ostan jonkin verran punalaputettuja raaka-aineita ja lauantaina teen isomman satsin sopivina annoskokoina pakkaseen. On ihan hyvä tapa, ei aina tarvitse olla hellankaan ääressä. Lisäksi yleensä teen muutenkin reilumman satsin ruokaa kerralla, esim kattilallisen keittoa, mistä syö hyvinkin 3-4 päivänä. Ja aamuisin syön puuroa, kaurahiutaleita saa halvimmillaan alle euron kilohinnalla ja siitä määrästä saa monelle aamulle puuroa. En nyt ole puurofani, mutta ihan hyvää se on kuitenkin ja pitäähän se aikas pitkälle päivään kylläisenä.
        Mä en juurikaan käytä alkoholia, mutta joskus tulee ostettua 5-6 tölkkiä. Ja olen muutaman kerran tehnyt itsekin kyllä "vauhtijuomaa", josta tuli ihan ok. En tykkää pahemmin olla humalassa, mutta olut on muuten ihan hyvää esim saunan päälle joskus nautittuna tai jonkun liharuuan ruokajuomana.
        Mutta tosiaan, muuten joudun tilanteeni vuoksi noudattamaan aika hiton tiukkaa budjettia, kuten aloituksessani kerroinkin.


    • Anonyymi

      Niimpä ettei nyt sentään mikään saita ole vaan katsoo mitä ostaa.Saahan esim, leikkeleihin menee kanssa rahaa jos oikeen kunnolla vetelee.Itse lopetin maidon ostamisen kun meni litra päivässä ja terveydenhoitaja sitten kysy mistä sitten kalsiumia saan ja aloin ostaa juustoa ni saa leivän päälle.Asumismenot ne on mikä monia ketuttaa eikä kaikilla mahdollisuuksia ottaa asuntolainaa.

      • Anonyymi

        Kalsiumin lähteitä:

        Kuivattu nokkonen 2 830.0 mg
        Kuivattu basilika 2 240.0 mg
        Unikonsiemen 1 608.3 mg
        Kuivattu oregano 1 576.0 mg
        Juusto, keskiarvo 939.7 mg
        Seesaminsiemen 960.2 mg
        Merilevä 900.0 mg
        Sulatejuusto 695.0 mg
        Tofu 683.0 mg
        Tahini, seesamtahna 680.0 mg
        Chiansiemen 623.6 mg
        Fetajuusto 480.0 mg
        Halloumijuusto 435.0 mg
        Sardiini 430.0 mg
        Maitosuklaa 400.0 mg
        Silakka 368.6 mg
        Kuivattu mustaherukkajauhe 310.0 mg
        Siankärsämö 296.0 mg
        Manteli 276.0 mg
        Herneenverso 250.0 mg
        Falafel 246.0 mg
        Lehtikaali 240.0 mg
        Pellavansiemen 234.3 mg
        Muikku 192.0 mg


    • Anonyymi

      Itsellä on jäänyt jonkin verran säästöönkin. Elämiseen menee 100€/viikko. Elän aika askeettisesti tässä yksiössä. Sisustukseen olen panostanut kohtuuden rajoissa. Tämmöinen pieni kammio on minulla. Kulkuneuvoina on Helkaman hyvä pyörä, joka kylläkin pitäisi viedä huoltoon. Askeettista elämää arvostan, enkä mitään mielihalujen perässä juoksemista.

      Kohtuudella on maallista omaisuutta ja voi kiittää Jumalaa että asiat ovat näinkin hyvin. Mikään himosäästäjä en ole vaan kohtuuden rajoissa kulutankin myös.

      Mb_76

      • Anonyymi

        Toi 100eur ihan hyvä viikkobudjetti niin komeesti ostaa ruokia ja vähän jotain muutakin.Ei yksineläjän mitään kituuttaa tarvi 100eurolla. Joku ei täsmää sillon jos toimeentulotuella oleva mainitsee että hänellä vaan varaa makaroniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi 100eur ihan hyvä viikkobudjetti niin komeesti ostaa ruokia ja vähän jotain muutakin.Ei yksineläjän mitään kituuttaa tarvi 100eurolla. Joku ei täsmää sillon jos toimeentulotuella oleva mainitsee että hänellä vaan varaa makaroniin.

        Kyllä satasellakin jo ihan hyvin pärjää viikossa ruokien suhteen ja ostaa kyllä muutakin, ainakin wc-paperit ym.
        Mulle jää kaikkien pakollisten kulujen jälkeen hieman yli 900€ kuukaudessa käyttöön ja pystyn elämään sillä rahalla jo ihan hyvin.
        Nuo pakolliset kuluni ovat siis asumiskulut, sähkö, vesi,netti+puhelinlasku ja jotain muuta. Niin, bussikortti tietenkin.
        En tosiaan omista autoa, siinä säästyy jo kuitenkin iso summa jo polttoainekuluissakin. Ei näillä tuloilla pidetä kyllä minkäänmoista autoa, mutta en sellaista kyllä tarvitsekaan.
        Fillarilla liikun aika paljon ja julkisetkin kulkee aika hyvin, vaikka en asukaan missään ihan kaupunkialueella. Niin näillä pääsee töissä ja kaupassa kulkemaan ihan hyvin.
        Ja eräs lähisukulaiseni asuu muutaman kilsan päässä, jolla on auto, niin joskus käydään yhdessä kaupoilla, jos tarvitsee ostaa vähän enempi tavaraa, mitä ei pysty tai viitsi pyörällä/bussissa lähteä rahtaamaan kotiin.
        Mutta tosiaan, kyllä 100€ viikkobudjetillakin pärjää kohtuullisesti ainakin. Itsellä menee 150€/vko, joskus harvoin saattaa mennä liki 200 euroakin viikossa, ja siinäkin nyt on jonkin verran turhempaakin rahanmenoa mukana.
        Eli kyllä mulla yleensä jää vähintään satanen kuukaudessa säästöönkin. Syön silti aina hyvin, kuljen ihan hyvissä kaupasta ostetuissa vaatteissakin ja käyn joskus elokuvissakin tai jotain ylimääräistä turhaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä satasellakin jo ihan hyvin pärjää viikossa ruokien suhteen ja ostaa kyllä muutakin, ainakin wc-paperit ym.
        Mulle jää kaikkien pakollisten kulujen jälkeen hieman yli 900€ kuukaudessa käyttöön ja pystyn elämään sillä rahalla jo ihan hyvin.
        Nuo pakolliset kuluni ovat siis asumiskulut, sähkö, vesi,netti puhelinlasku ja jotain muuta. Niin, bussikortti tietenkin.
        En tosiaan omista autoa, siinä säästyy jo kuitenkin iso summa jo polttoainekuluissakin. Ei näillä tuloilla pidetä kyllä minkäänmoista autoa, mutta en sellaista kyllä tarvitsekaan.
        Fillarilla liikun aika paljon ja julkisetkin kulkee aika hyvin, vaikka en asukaan missään ihan kaupunkialueella. Niin näillä pääsee töissä ja kaupassa kulkemaan ihan hyvin.
        Ja eräs lähisukulaiseni asuu muutaman kilsan päässä, jolla on auto, niin joskus käydään yhdessä kaupoilla, jos tarvitsee ostaa vähän enempi tavaraa, mitä ei pysty tai viitsi pyörällä/bussissa lähteä rahtaamaan kotiin.
        Mutta tosiaan, kyllä 100€ viikkobudjetillakin pärjää kohtuullisesti ainakin. Itsellä menee 150€/vko, joskus harvoin saattaa mennä liki 200 euroakin viikossa, ja siinäkin nyt on jonkin verran turhempaakin rahanmenoa mukana.
        Eli kyllä mulla yleensä jää vähintään satanen kuukaudessa säästöönkin. Syön silti aina hyvin, kuljen ihan hyvissä kaupasta ostetuissa vaatteissakin ja käyn joskus elokuvissakin tai jotain ylimääräistä turhaa.

        Samat kuviot minullakin. Hyvällä polkupyörällä ajelen ja linja-autot surraa vartin välein kaupunkiin ja pidemmällekkin. Autoa haaveilin, mutta en kehtaa vähiä säästöjä käyttää autoon. Sen sijaan aion panostaa asumisviihtyvyyteen. Keittiönpöytä pitää ostaa uusi, tämä on ainoa iso ostos. Muut kamat saan kunnostamalla käyttöön. Olen säästänyt nyt kuusi vuotta aktiivisesti.

        Pitää olla nuuka rahoista, eikä juosta jokaisen mielihalun perässä. Elämisen laatuun aion kyllä panostaa. Eli pientä kulutustakin on luvassa. Kuitenkin tietty järkevä summa pitää jättää säästötilille. Minulla se on 10 000€, loput laitan kompaktiin sisustukseen tässä yksiössä.

        Mb_76


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat kuviot minullakin. Hyvällä polkupyörällä ajelen ja linja-autot surraa vartin välein kaupunkiin ja pidemmällekkin. Autoa haaveilin, mutta en kehtaa vähiä säästöjä käyttää autoon. Sen sijaan aion panostaa asumisviihtyvyyteen. Keittiönpöytä pitää ostaa uusi, tämä on ainoa iso ostos. Muut kamat saan kunnostamalla käyttöön. Olen säästänyt nyt kuusi vuotta aktiivisesti.

        Pitää olla nuuka rahoista, eikä juosta jokaisen mielihalun perässä. Elämisen laatuun aion kyllä panostaa. Eli pientä kulutustakin on luvassa. Kuitenkin tietty järkevä summa pitää jättää säästötilille. Minulla se on 10 000€, loput laitan kompaktiin sisustukseen tässä yksiössä.

        Mb_76

        Lomat on pidetty ja virtaa täynnä olin töissä. Ei edes tympäännyttänyt yhtään. Säästöjä syntyy näin! Aloitin kaljalakon, että taloudellinen tilanne paranisi myös käyttörahan suhteen. Nyt alkotonta elämää 3 viikkoa. Tavoitteena on absolutisti. Paheita ei näin ole ollenkaan ja sisustusrahoja saan näin enemmän.

        Mb_76


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lomat on pidetty ja virtaa täynnä olin töissä. Ei edes tympäännyttänyt yhtään. Säästöjä syntyy näin! Aloitin kaljalakon, että taloudellinen tilanne paranisi myös käyttörahan suhteen. Nyt alkotonta elämää 3 viikkoa. Tavoitteena on absolutisti. Paheita ei näin ole ollenkaan ja sisustusrahoja saan näin enemmän.

        Mb_76

        Mulla taas on jo yli 6 viikkoa savutonta elämää takana ja eiköhän se jatku lopunikää.
        Vaikka onhan tässä ehtinyt kirjaimellisestikin palaa isoja summia savuna ilmaan, mutta ehtiihän sitä vieläkin säästämään lompakkoa ja terveyttä ainakin siltä osin. Tupakka-aski maksaa kuitenkin jo yli kympin...
        Pitkään yritin lopettaa ja nyt sitten onnistui lopettamaan ja pahin vaihe on jo takana. Ei edes tee mieli eikä ole muutakaan tarvetta polttaa enää.


    • Anonyymi

      Huumoria pitää olla ja vääntää vitsiksi kurjatkin asiat, sitä ei kaikki ymmärrä. Eiköhän maailmaan ääntä mahdu. On typerää kieltää ihmisiä puhumasta. Ihmiset tarvitsevat puhua asioista ja välillä puutaheinääkin. Itseä kiellettiin puhumasta siitä kun en saa kaikesta tehdystä työstä palkkaa. Omaa etuaan kai ne puolustavat, vähät välittävät toisesta. Oikeus heilläkin lausua mielipiteensä, sydämettömillä.

    • Anonyymi

      Olen säästänyt kolikoita. Niitä on jotain 1300 euron verran. Minulla on tuloja työttömänä joten pärjään kyllä.

    • Anonyymi

      Pisti silmään tuo sinun autosi..
      Ihan sillä, kun taitaa olla jo aika harvinaisia nuo AX-mallin pikku-sitikat nykyään, ainakin tieliikennekelpoiset. Tuo automalli hävisi aika nopeasti katukuvasta muutama vuosi sitten.
      Miten päädyit hankkimaan sellaisen?
      Ja onko ollut muuten miten toimiva? Tuo on tuttua muutaman ranskiksen itsekin omistaneena, että on ahdas ja jotenkin epäkäytännöllisen tuntuinen auto, vaikka on aika veikeä muuten ja tosiaan käyttökuluiltaan aika edullinen pidettävä.

      • Anonyymi

        Eipä niitä kauheammin näy enää, liikenteessä tai myynnissäkään.
        En nyt muista varmaksi, miten oli päätynyt tuolle korjaamotutulleni myyntiin, mutta taisi olla joko perikuntatavaraa tai muuten vain edelliselle tarpeettomaksi jäänyt.
        Ja oli ollut hänen nurkissaan kaupan jo aika kauankin, vaikka hinta nyt ei päätä huimannut alunperinkään. Sillä sitten sanoinkin, että voin maksaa tuosta samantien sen 250€ käteisellä, että saa sen pois pihastaan ja hän myi sen sitten mulle.
        Ei ole tosiaan nyt mikään sellainen "unelma", mutta kunhan nyt toimii.
        Ja olen kyllä huomannut, ettei ranskalaiset nyt ainakaan ihan turhasta ole omassa maineessaan. Ranskalaisten autosähköthän ovat mitä ovat ja on tuokin pari kertaa hukannut sähköt aika totaalisesti, mutta jollain ihme kepulikonstilla ne on saanut palaamaan takaisin, kun on tarpeeksi aikaa malttanut ronkkia..
        Ja on tuossa jotain muutakin ollut, repsikan puolen takalaakeri meni vaihtoon yhdessä vaiheessa ja jotain pienempää. Onneksi tutula oli jotain osia tuohon varastossa ja saa hankittua jotain kautta tarvittaessa ainakin jotain siihen.
        Tuon kokoluokan autosta ehkä joku Suzuki Alto tai vastaava olisi varmaan ollut järkevämpi peli, mutta ei niitä nyt sattunut ainakaan siihen hätään olemaan kaupan. Ainakaan budjetilleni sopivaa ja nekin 3 mitä oli, pari oli älyttömillä kilsoilla ja kolmas oli jossain toisella puolen Suomea.
        No, tuolla ajellaan nyt ainakin kesän yli, ehkä syksynkin yli. Milloin nyt on tarpeeksi rahaa kasassa toiseen autoon tai jos löytyy alle tonnilla joku asiallinen peli sopivan hakumatkan päästä. En viitsi nyt ihan toista samanlaista parinsadan paukkulautaa ostaa tilalle.
        Sitten myyn tuon joko kokonaisena parilla sataa tai puran sen osiksi ja myyn palasina maailmalle ainakin vähän paremmalla hinnalla.
        Ehkä.. Katsoo sitten, on tuossa nyt kuitenkin marraskuun alkuun asti leimaa jäljellä.
        No, tällä nyt ajellaan tosiaan ainakin jonkun aikaa vielä ja tärkein nyt on, että on edes joku auto, millä pääsee kulkemaan. Vaikka onkin helvetin pieni ja kaikinpuolin karsea koppero.
        Kyllä nyt fillarillakin ainakin näin kesäaikaan jotain menoja menee ja on mulla vanha, mutta aika hyväkuntoinen mopokin tallissa hätävarana. Mutta nuo 2-pyöräiset on ihan pelkästään kesäpelejä, ei niillä talvella kyllä viitsi ainakaan ajella eikä syyssateilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä niitä kauheammin näy enää, liikenteessä tai myynnissäkään.
        En nyt muista varmaksi, miten oli päätynyt tuolle korjaamotutulleni myyntiin, mutta taisi olla joko perikuntatavaraa tai muuten vain edelliselle tarpeettomaksi jäänyt.
        Ja oli ollut hänen nurkissaan kaupan jo aika kauankin, vaikka hinta nyt ei päätä huimannut alunperinkään. Sillä sitten sanoinkin, että voin maksaa tuosta samantien sen 250€ käteisellä, että saa sen pois pihastaan ja hän myi sen sitten mulle.
        Ei ole tosiaan nyt mikään sellainen "unelma", mutta kunhan nyt toimii.
        Ja olen kyllä huomannut, ettei ranskalaiset nyt ainakaan ihan turhasta ole omassa maineessaan. Ranskalaisten autosähköthän ovat mitä ovat ja on tuokin pari kertaa hukannut sähköt aika totaalisesti, mutta jollain ihme kepulikonstilla ne on saanut palaamaan takaisin, kun on tarpeeksi aikaa malttanut ronkkia..
        Ja on tuossa jotain muutakin ollut, repsikan puolen takalaakeri meni vaihtoon yhdessä vaiheessa ja jotain pienempää. Onneksi tutula oli jotain osia tuohon varastossa ja saa hankittua jotain kautta tarvittaessa ainakin jotain siihen.
        Tuon kokoluokan autosta ehkä joku Suzuki Alto tai vastaava olisi varmaan ollut järkevämpi peli, mutta ei niitä nyt sattunut ainakaan siihen hätään olemaan kaupan. Ainakaan budjetilleni sopivaa ja nekin 3 mitä oli, pari oli älyttömillä kilsoilla ja kolmas oli jossain toisella puolen Suomea.
        No, tuolla ajellaan nyt ainakin kesän yli, ehkä syksynkin yli. Milloin nyt on tarpeeksi rahaa kasassa toiseen autoon tai jos löytyy alle tonnilla joku asiallinen peli sopivan hakumatkan päästä. En viitsi nyt ihan toista samanlaista parinsadan paukkulautaa ostaa tilalle.
        Sitten myyn tuon joko kokonaisena parilla sataa tai puran sen osiksi ja myyn palasina maailmalle ainakin vähän paremmalla hinnalla.
        Ehkä.. Katsoo sitten, on tuossa nyt kuitenkin marraskuun alkuun asti leimaa jäljellä.
        No, tällä nyt ajellaan tosiaan ainakin jonkun aikaa vielä ja tärkein nyt on, että on edes joku auto, millä pääsee kulkemaan. Vaikka onkin helvetin pieni ja kaikinpuolin karsea koppero.
        Kyllä nyt fillarillakin ainakin näin kesäaikaan jotain menoja menee ja on mulla vanha, mutta aika hyväkuntoinen mopokin tallissa hätävarana. Mutta nuo 2-pyöräiset on ihan pelkästään kesäpelejä, ei niillä talvella kyllä viitsi ainakaan ajella eikä syyssateilla.

        Ok.
        Tuttua itsellenikin nuo muutaman ranskiksen omistaneena.. Sähköjen kanssa oli melkein jokaisen kanssa probleemia ja laakereitakin kului..
        Ei nyt tosiaan ollut tarkoitus tehdä tästä mitään autopalstaa, mutta tosiaan pisti tuo autosi merkki&malli silmään, nuo AX:t tosiaan katosivat ihan muutamassa vuodessa melkeinpä totaalisesti katukuvasta, vaikka olivat yhdessä vaiheessa aika yleisiäkin pikkuautoja.
        Itselläni oli juuri kortin saaneena pappavainaalta jäänyt vanha diesel-Peugeot aika pitkänkin aikaa käytössä. Se oli kyllä idioottivarma ikiliikkuja, kiertelin sillä Lapissakin sesonkitöissä monet sesongit ja "lomailinkin" sen kanssa ajelemalla joskus pitkin Pohjoismaita. Noin 600tkm sillä oli jo mittarissa, kun myin sen pois.
        Ja sitten mulla oli sellainen kasari-Clio hyvän aikaa, sekin oli yllättävän luotettava menopeli. Myöhemmät 2 ranskalais-farkkua ei nyt olleetkaan niin laadukkaita, vaikka ajelin kummallakin nyt aikas pitkän aikaa.
        Ne ostinkin lähinnä sillä, kun aikanaan otettiin emännän kanssa asuntolainaa 90-luvun lopulla ja vuosituhannen alkupuolella saatiin vielä perheenlisäyksenä kaksoset.
        Vaikka mä tienasin tuolloin aikas hyvinkin, nettopalkka pyöri likempänä 2500€/kk, niin ei autoihin ollut kauheasti laittaa rahaa kiinni ja jonkinasteista tila-autoa tarvittiin kuitenkin, niin ranskis-farkut nyt oli tuolloin ainoat autot melkeinpä, joita sai aika pienelläkin rahalla kohtuukilometreillä ja huollettuina.
        Mutta ihan hyvin tuostakin ajasta selvittiin rahallisestikin, vaikka tietysti tiukkaakin oli ajoittain. Varsinkin kun emäntä oli aika pitkäänkin lasten kanssa kotona ja ei hänen palkkansa nyt muutenkaan ole mikään kovin iso, ajatellen sitä aikaa, kun palasi sitten taas työelämään.
        Nyt muksut ovat jo onneksi siinä iässä, että alkavat jo itsenäistymään ja saavat kanssa omaakin rahaa osa-aikatöillä jne ja asuntokin saatiin maksettua koronapandemian alkuvaiheessa omaksi.
        Mulla on nykyään aika laillakin pienempi palkka kuin tuolloin, kun jouduin vaihtamaan työpaikkaa yhdessä vaiheessa, mutta menotkin ovat nykyään pienemmät. Niin kyllä tässä nyt sinänsä ihan kohtuullisesti pärjää, vielä kun tuo aika opetti viimeistään pärjäämään vähemmälläkin rahankäytöllä mitä se aika silloin oli, kun muksut oli pieniä ja oli lainaa maksettavana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok.
        Tuttua itsellenikin nuo muutaman ranskiksen omistaneena.. Sähköjen kanssa oli melkein jokaisen kanssa probleemia ja laakereitakin kului..
        Ei nyt tosiaan ollut tarkoitus tehdä tästä mitään autopalstaa, mutta tosiaan pisti tuo autosi merkki&malli silmään, nuo AX:t tosiaan katosivat ihan muutamassa vuodessa melkeinpä totaalisesti katukuvasta, vaikka olivat yhdessä vaiheessa aika yleisiäkin pikkuautoja.
        Itselläni oli juuri kortin saaneena pappavainaalta jäänyt vanha diesel-Peugeot aika pitkänkin aikaa käytössä. Se oli kyllä idioottivarma ikiliikkuja, kiertelin sillä Lapissakin sesonkitöissä monet sesongit ja "lomailinkin" sen kanssa ajelemalla joskus pitkin Pohjoismaita. Noin 600tkm sillä oli jo mittarissa, kun myin sen pois.
        Ja sitten mulla oli sellainen kasari-Clio hyvän aikaa, sekin oli yllättävän luotettava menopeli. Myöhemmät 2 ranskalais-farkkua ei nyt olleetkaan niin laadukkaita, vaikka ajelin kummallakin nyt aikas pitkän aikaa.
        Ne ostinkin lähinnä sillä, kun aikanaan otettiin emännän kanssa asuntolainaa 90-luvun lopulla ja vuosituhannen alkupuolella saatiin vielä perheenlisäyksenä kaksoset.
        Vaikka mä tienasin tuolloin aikas hyvinkin, nettopalkka pyöri likempänä 2500€/kk, niin ei autoihin ollut kauheasti laittaa rahaa kiinni ja jonkinasteista tila-autoa tarvittiin kuitenkin, niin ranskis-farkut nyt oli tuolloin ainoat autot melkeinpä, joita sai aika pienelläkin rahalla kohtuukilometreillä ja huollettuina.
        Mutta ihan hyvin tuostakin ajasta selvittiin rahallisestikin, vaikka tietysti tiukkaakin oli ajoittain. Varsinkin kun emäntä oli aika pitkäänkin lasten kanssa kotona ja ei hänen palkkansa nyt muutenkaan ole mikään kovin iso, ajatellen sitä aikaa, kun palasi sitten taas työelämään.
        Nyt muksut ovat jo onneksi siinä iässä, että alkavat jo itsenäistymään ja saavat kanssa omaakin rahaa osa-aikatöillä jne ja asuntokin saatiin maksettua koronapandemian alkuvaiheessa omaksi.
        Mulla on nykyään aika laillakin pienempi palkka kuin tuolloin, kun jouduin vaihtamaan työpaikkaa yhdessä vaiheessa, mutta menotkin ovat nykyään pienemmät. Niin kyllä tässä nyt sinänsä ihan kohtuullisesti pärjää, vielä kun tuo aika opetti viimeistään pärjäämään vähemmälläkin rahankäytöllä mitä se aika silloin oli, kun muksut oli pieniä ja oli lainaa maksettavana.

        No joo, onhan nämä ranskalaiset omanlaisiaan ajopelejä.
        Isommat kyllä ovat aika hyviä ajettavia, ainakin oman kokemuksen mukaan, mutta muuten. Eikä se tietty mitään meinaa, vaikka olisi millainen ajettava, jos vikaa on jatkuvasti tai usein ainakin.
        Eli en ihmettele itsekään, että näitä myydään todella halvalla. Jotain isompia Renaultin farkkujakin saa alle 200tkm ajettuina ja suht tuoreella leimalla tonnin hintaluokkaankin.
        Mutta kyllä tämä pikku-sitikka on varmaan minulle ensimmäinen ja viimeinen aito ranskis, mitä tulee olemaan.
        Ihan silläkin, kun minulla oli joskus aikanaan 300-sarjan Volvo hetken aikaa, mikä oli moottoria myöden Renaultin tekniikalla ja oli kyllä kaikista pahin painajainen, minkä kanssa olen joutunut elämään..
        Sähköt oli ihan onnettomat ja sitten kun ne sai ison työn jälkeen toimimaan, niin 2-3kk sen jälkeen siitä hajosi moottori ihan totaalisesti. Enkä enää yksinkertaisesti viitsinyt lähteä mihinkään vaihtomoottori-sirkukseen sen kanssa...
        Auto oli kuitenkin noin 140tkm ajettu ja säännöllisesti huollettu, kun ostin sen ja oli ihan normaalissa&rauhallisessa arkiajossa ollut uudesta asti. Muuta ei ollut paitsi se, että oli jo 20v vanha kun ostin sen ekalta omistajalta.
        Mutta katsoo sitten..
        Onneksi itsellä on se tilanne, etten tosiaan ole velkaa senttiäkään ja lapset on nyt muuten jäänyt hankkimatta tässä matkan varrella.
        Ja lemmikki nyt ei onneksi hirveästi vie rahaa peruselämiseensä ja mulla on tosiaan hyvä kasa rahaa jemmassa lääkärikuluja varten.
        Ja luovun siitä kyllä sitten,jos ja kun missä vaiheessa sen kunto nyt iän puolesta alkaakin heikkenemään reilusti.
        On jo kuitenkin 16-vuotias, niin tuskin sillä nyt enää mitään älyttömiä vuosimääriä on edessään ja pidän sitä eläinrääkkäyksenä, jos eläintä väkisin pidetään elossa.
        Muutamalla tutullani on ollut niitä tilanteita, kun ovat vielä väkisin pitäneet lemmikkiään elossa, vaikka lemmikki ei ole enää jaksanut oikeastaan muuta tehdä kuin maata pedillään eikä sillä ole välttämättä ollut voimia käydä edes tarpeillaan, vaan on nekin on sitten tullut pedille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, onhan nämä ranskalaiset omanlaisiaan ajopelejä.
        Isommat kyllä ovat aika hyviä ajettavia, ainakin oman kokemuksen mukaan, mutta muuten. Eikä se tietty mitään meinaa, vaikka olisi millainen ajettava, jos vikaa on jatkuvasti tai usein ainakin.
        Eli en ihmettele itsekään, että näitä myydään todella halvalla. Jotain isompia Renaultin farkkujakin saa alle 200tkm ajettuina ja suht tuoreella leimalla tonnin hintaluokkaankin.
        Mutta kyllä tämä pikku-sitikka on varmaan minulle ensimmäinen ja viimeinen aito ranskis, mitä tulee olemaan.
        Ihan silläkin, kun minulla oli joskus aikanaan 300-sarjan Volvo hetken aikaa, mikä oli moottoria myöden Renaultin tekniikalla ja oli kyllä kaikista pahin painajainen, minkä kanssa olen joutunut elämään..
        Sähköt oli ihan onnettomat ja sitten kun ne sai ison työn jälkeen toimimaan, niin 2-3kk sen jälkeen siitä hajosi moottori ihan totaalisesti. Enkä enää yksinkertaisesti viitsinyt lähteä mihinkään vaihtomoottori-sirkukseen sen kanssa...
        Auto oli kuitenkin noin 140tkm ajettu ja säännöllisesti huollettu, kun ostin sen ja oli ihan normaalissa&rauhallisessa arkiajossa ollut uudesta asti. Muuta ei ollut paitsi se, että oli jo 20v vanha kun ostin sen ekalta omistajalta.
        Mutta katsoo sitten..
        Onneksi itsellä on se tilanne, etten tosiaan ole velkaa senttiäkään ja lapset on nyt muuten jäänyt hankkimatta tässä matkan varrella.
        Ja lemmikki nyt ei onneksi hirveästi vie rahaa peruselämiseensä ja mulla on tosiaan hyvä kasa rahaa jemmassa lääkärikuluja varten.
        Ja luovun siitä kyllä sitten,jos ja kun missä vaiheessa sen kunto nyt iän puolesta alkaakin heikkenemään reilusti.
        On jo kuitenkin 16-vuotias, niin tuskin sillä nyt enää mitään älyttömiä vuosimääriä on edessään ja pidän sitä eläinrääkkäyksenä, jos eläintä väkisin pidetään elossa.
        Muutamalla tutullani on ollut niitä tilanteita, kun ovat vielä väkisin pitäneet lemmikkiään elossa, vaikka lemmikki ei ole enää jaksanut oikeastaan muuta tehdä kuin maata pedillään eikä sillä ole välttämättä ollut voimia käydä edes tarpeillaan, vaan on nekin on sitten tullut pedille.

        Ihan järkevä asenne lemmikkisi suhteen ja toivottavasti sillä nyt olisi kuitenkin vielä muutama terve ja hyvä vuosi edessä ja sitä kautta teillä mukavaa eloa yhdessä.
        Nuo sähköviat autossa ovat aina kinkkisiä ja nykyautoissa varsinkin niitä tuppaa olemaan ihan hitosti sen älyttömän elektroniikkamäärän ansiosta, mitä niihin työnnetään nykyään.
        Vanhempien autojen kanssa nyt vielä pärjää sähköjenkin puolesta vielä, jos itsellä on taitoa ja mahdollisuudet niitäkin korjailla/yrittää korjata.
        Mutta no, autot ovat autoja ja monelle kaupunkilaisellekin auto on kuitenkin aika pakollinen väline.
        Monessa kaupungissakin työpaikan sijainti ja mahdollisesti työajatkin ovat sitä luokkaa, ettei julkisilla pääse niihin kovin hyvin ja esim pyörällä työmatkat eivät myöskään onnistu.
        Aloittajalla tuntuu olevan muuten aika järkevä ja hyvä ote talouteensa, vaikka tiukilla onkin kirjoituksensa mukaan..?
        Tuo nyt ainakin on hyvä asia, että saa säästöönkin jotain pienemmistäkin tuloista ja esim nuo laitehankinnat vaikuttavat järkeviltä ihan rahallisesti ajateltuna jo.
        Eihän tonnin telkkaria nyt välttämättä tarvitse ja parilla sadalla eurolla saa jo hyvälaatuisen älypuhelimenkin. Tarjouksesta halvemmallakin. Itse juuri jokin aika sitten ostin älypuhelimen tarjouksesta, normihinta oli 169€, mutta tarjoushinta oli hieman alle sata euroa. Ja tuntuu ainakin parin kuukauden käytön jälkeen ihan hyvältä puhelimelta.
        Yhteydnpito ainakin sujuu loistavasti ja kyllä sillä nettiäkin selaa ihan hyvin sen, mitä tarvitsee silloin, kun sitä tarvitsee selata, kun ei ole läppärin ääressä.


    • Anonyymi

      Pääsispä varassuon moskeijaan kaulankatkojan pantavaksi
      Eläkeläistörppö

      • Anonyymi

        Eikä kannata kuitenkin tehdä jatkosopimus Niuanniemeen. Se on turvallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä kannata kuitenkin tehdä jatkosopimus Niuanniemeen. Se on turvallista.

        Niinpä, siellä on törppöjen hyvä olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä kannata kuitenkin tehdä jatkosopimus Niuanniemeen. Se on turvallista.

        Niuassa sielu lepää, kun saa tukevat iltalääkkeet.


    • Anonyymi

      Oma tilanteeni on aloittajantyyppinen. (Sain tosin vaikutelman noista asuntolainakommenteista, että asuu vuokralla. Itse olen lainat maksanut ja majailen osakeasunnossa.)

      Jos aloittajan tilanteessa olisin, ottaisin varmasti yhteyttä esim. eläinsuojeluyhdistykseen, että löytyisikö kissalle ottajaa. Eläimen pitäminen aiheuttaa jatkuvaa rahanmenoa päivittäisen normaalikulutuksen vuoksi, mutta myös lisähuolen yllättävistä lääkärilaskuista.

      Hallitus on päättänyt korottaa arvonlisäveroa 1,5 prosenttiyksikköä syyskuun alusta, mikä nostaa kauttaaltaan kaikkia hintoja. Lisäksi kannattaa varautua muihinkin lisämenoihin, joista ei vielä tietoa ole. Siksi olisi viisasta varautua ajoissa tuleviin vaikeisiin vuosiin karsimalla turhia menoja.

      Uuden kodin löytämisessä kissalle voi mennä jonkin aikaa, joten nopea yhteydenotto voi olla hyödyllinen. Ja kesän loppuessa kai tulee joitakin kesäkissoja lemmikkimarkkinoille tilannetta vaikeuttamaan.

      Pitkäaikatyötön

      • Anonyymi

        Olen aloittaja ja kissa ei lähde minulta mihinkään muualle enää.
        On jo kuitenkin sen verran vanha ja muutenkin sovittiin perikunnan jälkikasvun kanssa niin, ettei sen tarvitse lähteä tutusta ympäristöstä tuttujen asioiden äärestä mihinkään.
        Ja muutenkin, se EI ole turha meno, vaikkakin tietysti ylimääräistä menoa on hieman ruokien ym muodossa. Ja kuten selvästi kirjoitin, minulla on kuitenkin elämäntilanteestani huolimatta oma "sairaskassa", mistä pystyn kyllä maksamaan isommatkin lääkärikulut, niin itseni osalta kuin kissani myöskin. Vaikka kissani nyt ei ole sairastellutkaan onneksi pahemmin eikä "liian kalliisti" niilläkään kerroilla, kun olen sitä ell:n luona käyttänyt.
        Ja minulla on sen suhteen kyllä järkevä asenne, siinä se lopetetaan, jos ja kun se alkaa enemmän sairastelemaan. Ihan jo senkin vuoksi, kun tosiaan on jo aikas iäkäs kissa. Enkä nyt muutenkaan ole sentään ihan niin hölmö kuin jotkut, jotka laittavat jopa tuhansiakin euroja lemmikkinsä eläinlääkärikuluihin saadakseen sille edes muutamia kuukausia lisää elin aikaa, josta iso osa vielä yleensä on aika heikkolaatuista.
        Eli "kiitos" vain tuosta neuvostasi/kommentistasi, että hukkaa kissasi pois...
        En oikein pidä tuollaisista ihmisistä, jotka ovat heti käskemässä hävittämänn eläimiä pois ja piitää niitä ylipäätäänkin vain rahanmenona. Vaikka nyt ymmärrän jossain määrin tuollaistakin asennetta, mutta silti.
        Kuten kirjoitin, pystyn kuitenkin huolehtimaan siitä yhtälailla kuin joku varakkaampikin. Lääkärirahaa on aina reilusti varalla meille molemmille, joka kuukausi laitan sillekin tilille nyt ainakin jotain summia. Eli aina siellä on vähintään 2000€ rahaa, mitä ei käytetä yhtään mihinkään muuhun paitsi siihen, jos itselle tai kissalle nyt sattuu tulemaan lääkärimenoja.
        Muusta voin tarvittaessa tingata ja tinkaakin välillä, mutta en tuosta, että rahaa ei olisi terveyskuluihin. Käyn kuitenkin töissä ja saan muutakin kautta tuloja, eli en ole kuitenkaan pelkkien tukien varassa, mitkä ovat parhaimmillankin aika huonot.
        Se on eri juttu, jos eläisin pelkän toimeentulon tm varassa, mikä ei riittäisi kuin nippanappa omiin menoihin.
        Se on totta, että kun eläimen joutuu viemään eläinlääkäriin, niin se on helposti kunnallisenkin eläinlääkärin vastaanotolla parin sadan euron keikka. Mutta ruuat ym menot taas kissalla ei ainakaan ole mitkään kovinkaan korkeat kuukaudessa.
        Joten mielipiteestäsi huolimatta pidän kissani siihen asti, kunnes kuolee vanhuuteen/sairastuu sen verran isosti, että lopettaminen on siinä vaiheessa ainoa järkevä vaihtoehto. Tai järkevämpi ainakin, kuin alkaa maksamaan tuhansia euroja tosiaan siitä, että saisi tosiaan muutamia kuukausia lisää elinaikaa, joista todennäköisesti kärsisi vielä suurimman osan.
        Ja toisekseen omalla toiminnallani varmistan ainakin sen, että edes yksi kissa pelastuu kesäkissan kohtalolta eikä myöskään päädy minkään välinpitämättömän kusipään hoteisiin, jolle eläin tosiaan on pelkkä turhake ja ylimääräinen menoerä tai joka ei muuten vain pidä eläimiä missään arvossa....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja ja kissa ei lähde minulta mihinkään muualle enää.
        On jo kuitenkin sen verran vanha ja muutenkin sovittiin perikunnan jälkikasvun kanssa niin, ettei sen tarvitse lähteä tutusta ympäristöstä tuttujen asioiden äärestä mihinkään.
        Ja muutenkin, se EI ole turha meno, vaikkakin tietysti ylimääräistä menoa on hieman ruokien ym muodossa. Ja kuten selvästi kirjoitin, minulla on kuitenkin elämäntilanteestani huolimatta oma "sairaskassa", mistä pystyn kyllä maksamaan isommatkin lääkärikulut, niin itseni osalta kuin kissani myöskin. Vaikka kissani nyt ei ole sairastellutkaan onneksi pahemmin eikä "liian kalliisti" niilläkään kerroilla, kun olen sitä ell:n luona käyttänyt.
        Ja minulla on sen suhteen kyllä järkevä asenne, siinä se lopetetaan, jos ja kun se alkaa enemmän sairastelemaan. Ihan jo senkin vuoksi, kun tosiaan on jo aikas iäkäs kissa. Enkä nyt muutenkaan ole sentään ihan niin hölmö kuin jotkut, jotka laittavat jopa tuhansiakin euroja lemmikkinsä eläinlääkärikuluihin saadakseen sille edes muutamia kuukausia lisää elin aikaa, josta iso osa vielä yleensä on aika heikkolaatuista.
        Eli "kiitos" vain tuosta neuvostasi/kommentistasi, että hukkaa kissasi pois...
        En oikein pidä tuollaisista ihmisistä, jotka ovat heti käskemässä hävittämänn eläimiä pois ja piitää niitä ylipäätäänkin vain rahanmenona. Vaikka nyt ymmärrän jossain määrin tuollaistakin asennetta, mutta silti.
        Kuten kirjoitin, pystyn kuitenkin huolehtimaan siitä yhtälailla kuin joku varakkaampikin. Lääkärirahaa on aina reilusti varalla meille molemmille, joka kuukausi laitan sillekin tilille nyt ainakin jotain summia. Eli aina siellä on vähintään 2000€ rahaa, mitä ei käytetä yhtään mihinkään muuhun paitsi siihen, jos itselle tai kissalle nyt sattuu tulemaan lääkärimenoja.
        Muusta voin tarvittaessa tingata ja tinkaakin välillä, mutta en tuosta, että rahaa ei olisi terveyskuluihin. Käyn kuitenkin töissä ja saan muutakin kautta tuloja, eli en ole kuitenkaan pelkkien tukien varassa, mitkä ovat parhaimmillankin aika huonot.
        Se on eri juttu, jos eläisin pelkän toimeentulon tm varassa, mikä ei riittäisi kuin nippanappa omiin menoihin.
        Se on totta, että kun eläimen joutuu viemään eläinlääkäriin, niin se on helposti kunnallisenkin eläinlääkärin vastaanotolla parin sadan euron keikka. Mutta ruuat ym menot taas kissalla ei ainakaan ole mitkään kovinkaan korkeat kuukaudessa.
        Joten mielipiteestäsi huolimatta pidän kissani siihen asti, kunnes kuolee vanhuuteen/sairastuu sen verran isosti, että lopettaminen on siinä vaiheessa ainoa järkevä vaihtoehto. Tai järkevämpi ainakin, kuin alkaa maksamaan tuhansia euroja tosiaan siitä, että saisi tosiaan muutamia kuukausia lisää elinaikaa, joista todennäköisesti kärsisi vielä suurimman osan.
        Ja toisekseen omalla toiminnallani varmistan ainakin sen, että edes yksi kissa pelastuu kesäkissan kohtalolta eikä myöskään päädy minkään välinpitämättömän kusipään hoteisiin, jolle eläin tosiaan on pelkkä turhake ja ylimääräinen menoerä tai joka ei muuten vain pidä eläimiä missään arvossa....

        Kivahan se kissakin on. Ehti repiä tapetteja ja sohvan kankaita 16 vuoden ajan,
        vaikka oli hankittu muitakin sopivia kynsittäviä.
        Viimein tuli sen verran vakava sairaus, että oli asiallista ja järkevää
        päästää eläin tuskistaan. Näin järkevästi ajatteleva ihminen menettelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja ja kissa ei lähde minulta mihinkään muualle enää.
        On jo kuitenkin sen verran vanha ja muutenkin sovittiin perikunnan jälkikasvun kanssa niin, ettei sen tarvitse lähteä tutusta ympäristöstä tuttujen asioiden äärestä mihinkään.
        Ja muutenkin, se EI ole turha meno, vaikkakin tietysti ylimääräistä menoa on hieman ruokien ym muodossa. Ja kuten selvästi kirjoitin, minulla on kuitenkin elämäntilanteestani huolimatta oma "sairaskassa", mistä pystyn kyllä maksamaan isommatkin lääkärikulut, niin itseni osalta kuin kissani myöskin. Vaikka kissani nyt ei ole sairastellutkaan onneksi pahemmin eikä "liian kalliisti" niilläkään kerroilla, kun olen sitä ell:n luona käyttänyt.
        Ja minulla on sen suhteen kyllä järkevä asenne, siinä se lopetetaan, jos ja kun se alkaa enemmän sairastelemaan. Ihan jo senkin vuoksi, kun tosiaan on jo aikas iäkäs kissa. Enkä nyt muutenkaan ole sentään ihan niin hölmö kuin jotkut, jotka laittavat jopa tuhansiakin euroja lemmikkinsä eläinlääkärikuluihin saadakseen sille edes muutamia kuukausia lisää elin aikaa, josta iso osa vielä yleensä on aika heikkolaatuista.
        Eli "kiitos" vain tuosta neuvostasi/kommentistasi, että hukkaa kissasi pois...
        En oikein pidä tuollaisista ihmisistä, jotka ovat heti käskemässä hävittämänn eläimiä pois ja piitää niitä ylipäätäänkin vain rahanmenona. Vaikka nyt ymmärrän jossain määrin tuollaistakin asennetta, mutta silti.
        Kuten kirjoitin, pystyn kuitenkin huolehtimaan siitä yhtälailla kuin joku varakkaampikin. Lääkärirahaa on aina reilusti varalla meille molemmille, joka kuukausi laitan sillekin tilille nyt ainakin jotain summia. Eli aina siellä on vähintään 2000€ rahaa, mitä ei käytetä yhtään mihinkään muuhun paitsi siihen, jos itselle tai kissalle nyt sattuu tulemaan lääkärimenoja.
        Muusta voin tarvittaessa tingata ja tinkaakin välillä, mutta en tuosta, että rahaa ei olisi terveyskuluihin. Käyn kuitenkin töissä ja saan muutakin kautta tuloja, eli en ole kuitenkaan pelkkien tukien varassa, mitkä ovat parhaimmillankin aika huonot.
        Se on eri juttu, jos eläisin pelkän toimeentulon tm varassa, mikä ei riittäisi kuin nippanappa omiin menoihin.
        Se on totta, että kun eläimen joutuu viemään eläinlääkäriin, niin se on helposti kunnallisenkin eläinlääkärin vastaanotolla parin sadan euron keikka. Mutta ruuat ym menot taas kissalla ei ainakaan ole mitkään kovinkaan korkeat kuukaudessa.
        Joten mielipiteestäsi huolimatta pidän kissani siihen asti, kunnes kuolee vanhuuteen/sairastuu sen verran isosti, että lopettaminen on siinä vaiheessa ainoa järkevä vaihtoehto. Tai järkevämpi ainakin, kuin alkaa maksamaan tuhansia euroja tosiaan siitä, että saisi tosiaan muutamia kuukausia lisää elinaikaa, joista todennäköisesti kärsisi vielä suurimman osan.
        Ja toisekseen omalla toiminnallani varmistan ainakin sen, että edes yksi kissa pelastuu kesäkissan kohtalolta eikä myöskään päädy minkään välinpitämättömän kusipään hoteisiin, jolle eläin tosiaan on pelkkä turhake ja ylimääräinen menoerä tai joka ei muuten vain pidä eläimiä missään arvossa....

        "En oikein pidä tuollaisista ihmisistä, jotka ovat heti käskemässä hävittämänn eläimiä pois ja piitää niitä ylipäätäänkin vain rahanmenona."

        Itse taas en pidä sellaisista ihmisistä, jotka keskustelupalstoilla lukevat käskyksi toisen näkemyksen hänen yrittäessään asettua toisen asemaan. Jokaisella on oikeus käyttää rahojaan miten haluaa, eikä minua sinänsä kiinnosta, pidätkö eläimiä vai et. Kerroit kuitenkin saaneesi sen jotenkin passiivisesti eli ei tullut esiin, että varsinaisesti olisit hakenut lemmikkejä, joten kissan antaminen jollekin toiselle oli mielestäni ihan varteenotettava vaihtoehto taloudellisen tilanteesi kohentamiseen.

        Itse en ole tottunut eläimiin lainkaan, enkä koe niiden elättämistä mitenkään tarpeellisena. Köyhyys-palstalla raha on aina jotenkin keskusteluissa mukana tavalla tai toisella, kuten aloituksessasi. Joitakin vuosia sitten luin jostain kissan keskimääräisiksi kuukausikuluiksi noin 50 euroa/kuukausi, joten vuositasolla muodostuva 600 euron meno on köyhälle merkittävä raha. Viidessä vuodessa kertyvä 3.000 euroa olisi aika kiva esimerkiksi auto-ostoksilla, eikö niin?

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En oikein pidä tuollaisista ihmisistä, jotka ovat heti käskemässä hävittämänn eläimiä pois ja piitää niitä ylipäätäänkin vain rahanmenona."

        Itse taas en pidä sellaisista ihmisistä, jotka keskustelupalstoilla lukevat käskyksi toisen näkemyksen hänen yrittäessään asettua toisen asemaan. Jokaisella on oikeus käyttää rahojaan miten haluaa, eikä minua sinänsä kiinnosta, pidätkö eläimiä vai et. Kerroit kuitenkin saaneesi sen jotenkin passiivisesti eli ei tullut esiin, että varsinaisesti olisit hakenut lemmikkejä, joten kissan antaminen jollekin toiselle oli mielestäni ihan varteenotettava vaihtoehto taloudellisen tilanteesi kohentamiseen.

        Itse en ole tottunut eläimiin lainkaan, enkä koe niiden elättämistä mitenkään tarpeellisena. Köyhyys-palstalla raha on aina jotenkin keskusteluissa mukana tavalla tai toisella, kuten aloituksessasi. Joitakin vuosia sitten luin jostain kissan keskimääräisiksi kuukausikuluiksi noin 50 euroa/kuukausi, joten vuositasolla muodostuva 600 euron meno on köyhälle merkittävä raha. Viidessä vuodessa kertyvä 3.000 euroa olisi aika kiva esimerkiksi auto-ostoksilla, eikö niin?

        Pitkäaikatyötön

        Ihmeellinen homma tuo eläinten jatkuva lääkärissä juoksuttaminen.
        Maalla ei ikinä viety kissaa lääkäriin ja se eli n. 20 vuotta tai jopa yli.
        Nyt siitä pienelänklinikasta on paisunut valtava bisnes joka kylään.
        Onko siis luotu tarve, mitä ei siis oikeasti ole edes olemassa. ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En oikein pidä tuollaisista ihmisistä, jotka ovat heti käskemässä hävittämänn eläimiä pois ja piitää niitä ylipäätäänkin vain rahanmenona."

        Itse taas en pidä sellaisista ihmisistä, jotka keskustelupalstoilla lukevat käskyksi toisen näkemyksen hänen yrittäessään asettua toisen asemaan. Jokaisella on oikeus käyttää rahojaan miten haluaa, eikä minua sinänsä kiinnosta, pidätkö eläimiä vai et. Kerroit kuitenkin saaneesi sen jotenkin passiivisesti eli ei tullut esiin, että varsinaisesti olisit hakenut lemmikkejä, joten kissan antaminen jollekin toiselle oli mielestäni ihan varteenotettava vaihtoehto taloudellisen tilanteesi kohentamiseen.

        Itse en ole tottunut eläimiin lainkaan, enkä koe niiden elättämistä mitenkään tarpeellisena. Köyhyys-palstalla raha on aina jotenkin keskusteluissa mukana tavalla tai toisella, kuten aloituksessasi. Joitakin vuosia sitten luin jostain kissan keskimääräisiksi kuukausikuluiksi noin 50 euroa/kuukausi, joten vuositasolla muodostuva 600 euron meno on köyhälle merkittävä raha. Viidessä vuodessa kertyvä 3.000 euroa olisi aika kiva esimerkiksi auto-ostoksilla, eikö niin?

        Pitkäaikatyötön

        No, olet juurikin sellainen, kuten ensimmäisestä kirjoituksesta ymmärsinkin sinun täysin olevan.
        Oma tietty on asiasi, ettet piittaa hittojakaan eläimistä, mutta se on yksi sellainen asia, mikä voisi olla ihan hyvä asia pitää omana tietonaan, ellei sitä erikseen kysytä.
        Ja eläinrakkaus on eri asia kuin aktiivinen eläimen etsiminen, jos et tiennyt.
        Vaikka en ollut aikanaan etsimässä lemmikkiä, se ei tarkoita todellakaan sitä, ettei lemmikille voisi tai saisi antaa kotia silloin, kun lemmikki sellaisen tarvitsee. Ymmärrätkö?
        Jos kaltaisiani ihmisiä ei olisi, olisi eläinten tilanne ylipäätäänkin vielä helvetisti pahempi Suomessa kuin mitä se nyt jo on. Esim. kissoja hylätään luontoon vuosittain jo muistaakseni noin 20000 yksilöä. Ja kaikki sen vuoksi, ettei niistä viitsitä pitää huolta tai niille ei löydy hyvää kotia.
        Joten edelleen, minun ansiostani ainakin yksi kissa on selvinnyt ihmisten välinpitämätttömyydestä johtuvasta, paskasta kohtalosta.
        Ja mieluummin huolehdin yhdestä kissasta ja ajelen 200€ pikkupurkilla kuin että keräisin rahaa vuosikausia saadakseni jonkun parin kolmen tonnin koslan. Kun saan kyllä jo vuodessa viimeistään ihan hyvänkin rahan autoon kasaan siitäkin huolimatta, että käytän muutaman satasen vuodessa lemmikin pitoon. Ihan sen vuoksi, kun en tilanteestani huolimatta makaa kotona työttömänä tukien varassa.
        Ja lisäksi vielä, ymmärsin sinun kommenttisis sinun mielipiteeksesi asiasta, eli lemmikinpidosta. En ottanut sitä käskynä. Sanoin vaan suoraan oman näkemykseni asiasta ja sanoin sen sen verran vahvasti, että se menisi yhdestä kerrasta perille eikä siitä tarvitsisi "vääntää" sitä yhtä kertaa enempää.
        Ja kun sillä nyt ei tosiaankaan ole oikeasti mitään hiton väliä eikä merkitystä, miten kissa minulle päätyi. Ymmärrät sitä tai et.
        Lemmikkiä ei aina tarvitse aktiivisesti etsiä, joskus ne tilanteet tulee eteen ihan "omin voimin". Ja toisekseen, jos en olisi ottanut tätä kissaa silloin itselleni, kun sen sijoittaminen uuteen kotiin tuli ajankohtaiseksi, niin olisin saattanut ottaa toisen kissan myöhemmin, ehkä jo parin kuukauden pääästäkin, elämäntilanteestani huolimatta. Ihan senkin vuoksi jo, että selviän lemmikinpidosta kuitenkin riittävän hyvin jo nytkin. Tajusitko ajatella sitä puolta asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kivahan se kissakin on. Ehti repiä tapetteja ja sohvan kankaita 16 vuoden ajan,
        vaikka oli hankittu muitakin sopivia kynsittäviä.
        Viimein tuli sen verran vakava sairaus, että oli asiallista ja järkevää
        päästää eläin tuskistaan. Näin järkevästi ajatteleva ihminen menettelee.

        No kissat on kissoja, kuten koirat on koiria. Jokaisella eläimellä on omat juttunsa, mitä tekevät hyvässä ja huonossa.
        Mutta noin se kuuluukin mennä, niin kauan lemmikki pidetään, kun se on terve ja voi hyvin. Siinä vaiheessa, kun sairastelu alkaa ja lemmikki kärsii, niin se on armeliaampaa päästää se tuskistaan.
        Sellaista en hyväksy, että lemmikki lopetetaan vain sen vuoksi, ettei sitä halua eikä viitsi enää pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmeellinen homma tuo eläinten jatkuva lääkärissä juoksuttaminen.
        Maalla ei ikinä viety kissaa lääkäriin ja se eli n. 20 vuotta tai jopa yli.
        Nyt siitä pienelänklinikasta on paisunut valtava bisnes joka kylään.
        Onko siis luotu tarve, mitä ei siis oikeasti ole edes olemassa. ???

        Siis eläintä ei viedä lääkäriin silloin, kun se on terve, mutta silloin taas viedään kun se on sairas. Siinä ei ole mitään epäselvää, sama juttu kuin ihmisellä, terveenä ei mennä lääkäriin mutta sairaana mennään.
        Eli ei ole nyt mitenkään "tarpeettomasti luotu tarve" tämä eläinklinikkajuttu, mistä kirjoitat.
        Se, mikä siinä mättää, on tämä hintataso, mihin ko ala on päätynyt.
        Se on rahastusta ja rosvousta, että silmääräinen eläintarkastus jo maksaa jotain satasen verran.
        Ennen sentään kunnaliset eläinlääkärit hoitivat eläimet kuntoon tarvittaessa kohtuuhinnalla. Nyt sitä kunnallista eläinterveydenhuoltoa on ajettu alas ja kaikki on työnnetty yksityisten klinikoiden ja lekurien käsiin, jotka laskuttavat pienestäkin asiasta isoja summia.
        Ihan sama meininki kuin ihmistenkin terveydenhuollossa nykyään. Todella toimiva julkinen terveydenhuoltojärjestelmä on romutettu aika lailla totaalisesti, jotta kaikki joutuisivat käymään todella kalliilla yksityislääkäreillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "En oikein pidä tuollaisista ihmisistä, jotka ovat heti käskemässä hävittämänn eläimiä pois ja piitää niitä ylipäätäänkin vain rahanmenona."

        Itse taas en pidä sellaisista ihmisistä, jotka keskustelupalstoilla lukevat käskyksi toisen näkemyksen hänen yrittäessään asettua toisen asemaan. Jokaisella on oikeus käyttää rahojaan miten haluaa, eikä minua sinänsä kiinnosta, pidätkö eläimiä vai et. Kerroit kuitenkin saaneesi sen jotenkin passiivisesti eli ei tullut esiin, että varsinaisesti olisit hakenut lemmikkejä, joten kissan antaminen jollekin toiselle oli mielestäni ihan varteenotettava vaihtoehto taloudellisen tilanteesi kohentamiseen.

        Itse en ole tottunut eläimiin lainkaan, enkä koe niiden elättämistä mitenkään tarpeellisena. Köyhyys-palstalla raha on aina jotenkin keskusteluissa mukana tavalla tai toisella, kuten aloituksessasi. Joitakin vuosia sitten luin jostain kissan keskimääräisiksi kuukausikuluiksi noin 50 euroa/kuukausi, joten vuositasolla muodostuva 600 euron meno on köyhälle merkittävä raha. Viidessä vuodessa kertyvä 3.000 euroa olisi aika kiva esimerkiksi auto-ostoksilla, eikö niin?

        Pitkäaikatyötön

        Ja sen verran vielä, kirjoitin tämän asian jo aiemmassa kommentissani, mutta kirjoitanpa sen varmuuden vuoksi uudestaan, jos/kun et sitä ehkä lukenut.
        Sen ymmärrän, että silloin ei oteta lemmikkiä, jos eletään pelkän toimeentulotuen tm varassa, jolloin ihmisen kk-tulot ovat muutamia satasia kuukaudessa.
        Sellaiset tulot eivät riitä edes ihmisen omiin menoihin, joten ei niistä kyllä mitään eläintäkään ruokita. Ja sellaisella jos tulee ell-meno, niin ei puhettakaan että eläimen voisi viedä lääkäriin, mistä seuraa se, että eläin kärsii ja pahimmassa tapauksessa kituu kuoliaaksi. Ja ihan turhan takia, kun sellainen on ottanut eläimen, joka ei pysty millään tavoin huolehtimaan siitä rahallisesti ainakaan.
        Itse tosiaan pystyn kyllä ruokkimaan kissani ja edelleenkin minulla on reilusti rahaa lääkärikuluihin, mistä pystyn kyllä maksamaan tarvittaessa kissanikin ell-kulut. Ja siinä vaiheessa, kun se alkaa sairastelemaan enemmän ja säännöllisemmin, jolloin ell-kulutkin tulisivat olemaan todella korkeat, niin vien sen piikille. Ihan sillä jo, koska sen elämänlaatu ei siinä vaiheessa enää olisi hyvä.
        Olen kerännyt tuota lääkärirahaa ihan sillä, ettei tarvitse tuskailla lekurilaskujen suhteen tosiaan sitten minuuttiakaan, että mistä helvetistä mä rahat siihen revin. Kuten moni muu joutuu tuskailemaan. Tai kerjäämään sossusta niihin rahaa tm.
        Toivottavasti nyt ymmärrät asian laidan, eikä tästä tarvitse enää "vaihtaa näkemyksiä".
        Pidä jatkossakin tuo linjasi, ettet ota eläintä vastuullesi, se on varmasti viisain ja paras ratkaisu. Ja minä puolestani huolehdin kissani hyvin niin kauan, kuin mitä sillä nyt on vielä hyviä elinvuosia jäljellä.
        Voi olla, että joudun jo vuoden sisällä luopumaan siitä, mutta voi olla, että se elää vielä 4-5 vuottakin ilman mitään isompia ongelmia. Ainakaan ilman niin isoja ongelmia, etteikö niistä selvittäisi kohtuullisella rahankululla ja muulla. Se on täysin oma asiani, ei sinun eikä muidenkaan.
        Kaikkea ei mitata rahassa ja esimerkiksi tuo mainitsemasi 3000 euroahan ei vielä takaa mitään automarkkinoilla.
        Sillä rahalla voi saada hyvänkin auton tai sitten ei. Ja perseestä sekin on, jos ostat kolmen tonnin auton, mikä on jatkuvasti rikki. Siiinä tilanteessa olisi ainoastaan tuhlannut 5 vuoden säästöt paskaan eikä rahalle ei olisi saanut sitäkään vähää vastinetta kuin mitä esim itse saan nyt lemmikinpidolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, olet juurikin sellainen, kuten ensimmäisestä kirjoituksesta ymmärsinkin sinun täysin olevan.
        Oma tietty on asiasi, ettet piittaa hittojakaan eläimistä, mutta se on yksi sellainen asia, mikä voisi olla ihan hyvä asia pitää omana tietonaan, ellei sitä erikseen kysytä.
        Ja eläinrakkaus on eri asia kuin aktiivinen eläimen etsiminen, jos et tiennyt.
        Vaikka en ollut aikanaan etsimässä lemmikkiä, se ei tarkoita todellakaan sitä, ettei lemmikille voisi tai saisi antaa kotia silloin, kun lemmikki sellaisen tarvitsee. Ymmärrätkö?
        Jos kaltaisiani ihmisiä ei olisi, olisi eläinten tilanne ylipäätäänkin vielä helvetisti pahempi Suomessa kuin mitä se nyt jo on. Esim. kissoja hylätään luontoon vuosittain jo muistaakseni noin 20000 yksilöä. Ja kaikki sen vuoksi, ettei niistä viitsitä pitää huolta tai niille ei löydy hyvää kotia.
        Joten edelleen, minun ansiostani ainakin yksi kissa on selvinnyt ihmisten välinpitämätttömyydestä johtuvasta, paskasta kohtalosta.
        Ja mieluummin huolehdin yhdestä kissasta ja ajelen 200€ pikkupurkilla kuin että keräisin rahaa vuosikausia saadakseni jonkun parin kolmen tonnin koslan. Kun saan kyllä jo vuodessa viimeistään ihan hyvänkin rahan autoon kasaan siitäkin huolimatta, että käytän muutaman satasen vuodessa lemmikin pitoon. Ihan sen vuoksi, kun en tilanteestani huolimatta makaa kotona työttömänä tukien varassa.
        Ja lisäksi vielä, ymmärsin sinun kommenttisis sinun mielipiteeksesi asiasta, eli lemmikinpidosta. En ottanut sitä käskynä. Sanoin vaan suoraan oman näkemykseni asiasta ja sanoin sen sen verran vahvasti, että se menisi yhdestä kerrasta perille eikä siitä tarvitsisi "vääntää" sitä yhtä kertaa enempää.
        Ja kun sillä nyt ei tosiaankaan ole oikeasti mitään hiton väliä eikä merkitystä, miten kissa minulle päätyi. Ymmärrät sitä tai et.
        Lemmikkiä ei aina tarvitse aktiivisesti etsiä, joskus ne tilanteet tulee eteen ihan "omin voimin". Ja toisekseen, jos en olisi ottanut tätä kissaa silloin itselleni, kun sen sijoittaminen uuteen kotiin tuli ajankohtaiseksi, niin olisin saattanut ottaa toisen kissan myöhemmin, ehkä jo parin kuukauden pääästäkin, elämäntilanteestani huolimatta. Ihan senkin vuoksi jo, että selviän lemmikinpidosta kuitenkin riittävän hyvin jo nytkin. Tajusitko ajatella sitä puolta asiasta?

        "Oma tietty on asiasi, ettet piittaa hittojakaan eläimistä, mutta se on yksi sellainen asia, mikä voisi olla ihan hyvä asia pitää omana tietonaan, ellei sitä erikseen kysytä."

        Ei suinkaan, minä en sinunkaltaistesi suvaitsemattomien tyyppien takia ala piilottelemaan omia näkemyksiäni. Ihmisten pitäisi päinvastoin tuoda esiin näkemyksiään ja mielipiteitään, jotta ymmärrys ihmisten moninaisuudesta kasvaisi edes niillä, joilla on aito kiinnostus yrittää ymmärtää muita ihmisiä.

        Elukoita ottavat sellaisetkin henkilöt, joilla ei ole tosiasiassa edellytyksiä huolehtia niistä. Seurauksena on monenlaisia ongelmia, kuten ihmisten kimppuun hyökkäilevät koirat tai valvomatta jätetyt lemmikit, jotka joutuvat ongelmiin, ja sitten eläimenpitäjä syyttää niistä muita ihmisiä, vaikka on itse ollut asiasta vastuullinen.

        Välillä vaikuttaa siltä, että elikoita otetaan pelkän tunteen takia edes lukematta ollenkaan asiaan liittyvää lainsäädäntöä eli eläinsuojelulakia.

        "Ihan sen vuoksi, kun en tilanteestani huolimatta makaa kotona työttömänä tukien varassa."

        Tämän mainitseminen työttömälle kertoikin olemuksestasi kaiken tarpeellisen: Olet heikosti koulutettu matalapalkkainen, joihin Yhdysvalloissa viitataan nimityksellä 'white trash'. Se tarkoittaa alinta sosiaaliluokkaa, joka ylläpitää rasismia siksi, että he kokisivat tummaihoisten olevan vielä heidänkin alapuolellaan, eivätkä he olisikaan pohjasakkaa. Arvostusta ei silti löydy kuin omista kuvitelmista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oma tietty on asiasi, ettet piittaa hittojakaan eläimistä, mutta se on yksi sellainen asia, mikä voisi olla ihan hyvä asia pitää omana tietonaan, ellei sitä erikseen kysytä."

        Ei suinkaan, minä en sinunkaltaistesi suvaitsemattomien tyyppien takia ala piilottelemaan omia näkemyksiäni. Ihmisten pitäisi päinvastoin tuoda esiin näkemyksiään ja mielipiteitään, jotta ymmärrys ihmisten moninaisuudesta kasvaisi edes niillä, joilla on aito kiinnostus yrittää ymmärtää muita ihmisiä.

        Elukoita ottavat sellaisetkin henkilöt, joilla ei ole tosiasiassa edellytyksiä huolehtia niistä. Seurauksena on monenlaisia ongelmia, kuten ihmisten kimppuun hyökkäilevät koirat tai valvomatta jätetyt lemmikit, jotka joutuvat ongelmiin, ja sitten eläimenpitäjä syyttää niistä muita ihmisiä, vaikka on itse ollut asiasta vastuullinen.

        Välillä vaikuttaa siltä, että elikoita otetaan pelkän tunteen takia edes lukematta ollenkaan asiaan liittyvää lainsäädäntöä eli eläinsuojelulakia.

        "Ihan sen vuoksi, kun en tilanteestani huolimatta makaa kotona työttömänä tukien varassa."

        Tämän mainitseminen työttömälle kertoikin olemuksestasi kaiken tarpeellisen: Olet heikosti koulutettu matalapalkkainen, joihin Yhdysvalloissa viitataan nimityksellä 'white trash'. Se tarkoittaa alinta sosiaaliluokkaa, joka ylläpitää rasismia siksi, että he kokisivat tummaihoisten olevan vielä heidänkin alapuolellaan, eivätkä he olisikaan pohjasakkaa. Arvostusta ei silti löydy kuin omista kuvitelmista.

        Äskeisestä näköjään unohtui nimimerkki.

        "Kaikkea ei mitata rahassa ja esimerkiksi tuo mainitsemasi 3000 euroahan ei vielä takaa mitään automarkkinoilla."

        Juu ei. Tosin kymmenessä vuodessahan se olisi jo 6.000 euroa :-)

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oma tietty on asiasi, ettet piittaa hittojakaan eläimistä, mutta se on yksi sellainen asia, mikä voisi olla ihan hyvä asia pitää omana tietonaan, ellei sitä erikseen kysytä."

        Ei suinkaan, minä en sinunkaltaistesi suvaitsemattomien tyyppien takia ala piilottelemaan omia näkemyksiäni. Ihmisten pitäisi päinvastoin tuoda esiin näkemyksiään ja mielipiteitään, jotta ymmärrys ihmisten moninaisuudesta kasvaisi edes niillä, joilla on aito kiinnostus yrittää ymmärtää muita ihmisiä.

        Elukoita ottavat sellaisetkin henkilöt, joilla ei ole tosiasiassa edellytyksiä huolehtia niistä. Seurauksena on monenlaisia ongelmia, kuten ihmisten kimppuun hyökkäilevät koirat tai valvomatta jätetyt lemmikit, jotka joutuvat ongelmiin, ja sitten eläimenpitäjä syyttää niistä muita ihmisiä, vaikka on itse ollut asiasta vastuullinen.

        Välillä vaikuttaa siltä, että elikoita otetaan pelkän tunteen takia edes lukematta ollenkaan asiaan liittyvää lainsäädäntöä eli eläinsuojelulakia.

        "Ihan sen vuoksi, kun en tilanteestani huolimatta makaa kotona työttömänä tukien varassa."

        Tämän mainitseminen työttömälle kertoikin olemuksestasi kaiken tarpeellisen: Olet heikosti koulutettu matalapalkkainen, joihin Yhdysvalloissa viitataan nimityksellä 'white trash'. Se tarkoittaa alinta sosiaaliluokkaa, joka ylläpitää rasismia siksi, että he kokisivat tummaihoisten olevan vielä heidänkin alapuolellaan, eivätkä he olisikaan pohjasakkaa. Arvostusta ei silti löydy kuin omista kuvitelmista.

        Jotenkin huvittavaa, kun tukien varassa elävä pitkäaikatyötön haukkuu muita white trash-nimikkeellä, vaikka white trash-ihmisethän jenkeissä, joista nimitys on lähtöisin, ovat juurikin enimmäkseen sosiaali- ym tuilla eleleviä ihmisiä.
        En muuten ota kantaa kenenkään eläimenpitoon, mutta sellainen, joka pystyy maksamaan eläimen ruokinta- sekä eläinlääkärikulut ja pystyy antamaan eläimelle myös kaiken muun sen tarvitsemat asiat, voi oikeasti ottaa eläimen niin halutessaan. Olkoon lähtötilanne se, että henkilö haluaa aktiivisesti eläimen tai haluaa esimerkiksi pelastaa terveen eläimen turhalta lopetukselta/päätymästä heitteille(siinäkin tapauksessa, ettei henkilö ole aktiivisesti etsinyt lemmikkiä itselleen). Tuota kutsutaan inhimillisyydeksi, nimim. pitkäaikatyötön on varmaan kuullut siitä ainakin käsitteenä?
        Ja ihmeesti noita eläinrikoksia otetaan niidenkin kohdalla esiin, jotka hoitavat omat eläimensä juuri siten kun kuuluukin.
        Ja näkemykset taasen, no jokaisellahan on omansa ja omanlaisensa, kuten persereikäkin.
        Tietty jos omaa persereikäänsäkin haluaa esitellä kaikille, niin ei kai sitä estääkään voi... Vaikka kaikkea ei nyt olekaan mielestäni tarkoitettu kaikkien nähtäväksi/kuultavaksi.
        Mutta kun kerta muutkin alkoivat, niin voin kai itsekin kertoa omia nmäkemyksiäni ja mielipiteitäni.
        Itse olen lasten suhteen ihan samalla asenteella kuin pitkäaikatyötön eläinten suhteen.
        Ovat ihan turhaa rahanmenoa kaiken muun lisäksi, joten itse en ole viitsinyt hankkia itselleni sellaisia rasitteita.
        Eikä moni lapsia hankkinut niitäkään huolehdi kuten pitäisi. Näitä laiminlyöntejähän saa lukea ja katsella uutisista vähän väliä. Joten mielestäni monen muunkin pitäisi tai olisi pitänyt jättää ne hankkimatta.
        Mutta en silti todellaakaan kailota näitä näkemyksiäni muille samaan malliin kuin pitkäaikatyötön tuo näkemyksiään eläintenpidosta tällä palstalla, joilla lapsia on.
        Toki nyt avasin suuni ja ihan esimerkkinä kerroin oman näkemykseni asioista. Esimerkkinä siis, ettei kaikkea nyt välttämättä kannata/tarvitse erikseen mainostaa, mitä siellä päässä liikkuu. Riittää kun ihminen itse tietää asenteensa ja sen, missä menee niiden tiimoilta.
        Eli jos joku nyt haluaa ja pystyy pitämään lemmikkiä, niin pitäkööt. Sama kuin se että jos joku nyt haluaa välttämättä tehdä kakaroita niin tehkööt ja lusikoon sitä elämää sitten niin paljon kuin jaksaa.
        Nimim. Sivustaseuraaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äskeisestä näköjään unohtui nimimerkki.

        "Kaikkea ei mitata rahassa ja esimerkiksi tuo mainitsemasi 3000 euroahan ei vielä takaa mitään automarkkinoilla."

        Juu ei. Tosin kymmenessä vuodessahan se olisi jo 6.000 euroa :-)

        Pitkäaikatyötön

        Niin tuo 10v säästäminen ja 6000€ säästetty summako sitten tekee jo jotain..?
        Taidat olla vähän yksinkertainen...
        Selailin tässä aikani kuluksi näitä köyhyyspalstan ketjuja, olet kirjoitellut moneen ketjuun, että olet ostanut 6000 eurolla hienon talon, mikä on huippukunnossa, eikä remppaa ole tarvinnut tehdä muuta kuin jotain "ikkunapokien maalaamista" ja "oven vaihtoja".. Ja elelet tässä kuuden tonnin talossasi kuin kuningas konsanaan ja leveämmin kuin useammat töissä käyvät, vaikka oletkin täystyötön.
        Välillä nimimerkkisi saattaa olla syrjäseudunasukki tai sitten juuri tämä pitkäaikatyötön.
        Autoista sen verran että toki kuudella tonnilla saa jo aika käteviä autoja, mutta ei sekään takaa vielä sitä, että auto on luotettava ja vähävikainen. Muuta eroa tuohon 5 vuoteen ja 3000 euroon ei ole kuin se, että se vituttaa vielä enemmän, jos olet säästänyt tiukasti 10 vuotta ja sitten onnistut saamaan 10 vuoden säästöillä itsellesi jonkun "korjaamon onnen"..
        Autokauppa on ihan tuuripeliä jopa uusien kohdalla, omassakin lähipiirissäni on paljon esimerkkejä kummastakin ääripäästä.
        Eräskin tuttavani osti aikanaan vuosituhannen alussa VW-konsernin valmistaman isomman kokoluokan auton maksaen siitä liki noin 35000€. No, ajeli sillä normaalia, rauhallista arkiajoa ja kuinka ollakaan, 40tkm ehti ajelemaan ja kone hajosi totaalisesti. Koneremppa meni kyllä onneksi takuisiin, mutta silti. Ja mitä vikoja siinä nyt muutenkin on ollut ihan hitosti.
        Pari tuttua taas ovat ajelleen reilu tonnin autoilla jo useamman vuoden ilman isompia ongelmia.
        Joten mainitsemasi 3000€ tai kuusikaan ei meinaa mitään.
        Jos auto on paska, niin se on paska ja sellaisen voi saada ihan mistä hintaluokasta tahansa.
        Ja kaikkea ei edelleenkään muutenkaan mitata rahassa.
        Itselleni ainakin se on jo useamman tonnin arvoinen asia, jos ja kun saan annettua edes yhdelle eläimelle hyvän&turvallisen kodin&elämän.
        Ihan yhtä hyvän vastineen siitä saa, kun jollain muutaman tuhannen autolla ajelemisesta, ellei paremmankin.
        Ja toisekseen, saan säästeltyä kyllä autokassaankin kaikesta huolimatta rahaa myöskin.
        Jopa lemmikinpidostani huolimatta. Nyt toki alat varmaan inttämään että "No jos sulla ei olisi lemmikkiä niin saisit 50€/kk säästöön enemmän, kun sen verran kuluu lemmikinpitoon ainakin sen mukaan, mitä muutama vuosi sitten luin asiasta".
        Jotenkin ihem asenne joillakin, että täytyy tulla pilaamaan asialliset keskustelut tällaisillä "näkemyksillä", joita ko henkilön on ihan pakko kailottaa kaikille.
        Tuo kirjoitus muuten noista lapsista, minkä joku sivustaseuraaja kirjoitti tänne, on aika hyvä.
        Toivottavasti arvon pitkäaikatyötön olet lapseton. Koska lapsethan on kaiken lisäksi todella iso rahallinen menoerä ja senkin rahan voisit laittaa vaikka autonhankintaankin, minkä säästät/säästäisit lapsettomuudella.
        Toki yhteiskuntahan antaa rahaa tukina lapsenkasvatukseen, mutta silti.. Sellainen rahahan taas rasittaa valtion taloutta, mikä jaetaan tukina sellaisille vanhemmille, joilla ei ole varaa pitää lapsiaan muuten...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Oma tietty on asiasi, ettet piittaa hittojakaan eläimistä, mutta se on yksi sellainen asia, mikä voisi olla ihan hyvä asia pitää omana tietonaan, ellei sitä erikseen kysytä."

        Ei suinkaan, minä en sinunkaltaistesi suvaitsemattomien tyyppien takia ala piilottelemaan omia näkemyksiäni. Ihmisten pitäisi päinvastoin tuoda esiin näkemyksiään ja mielipiteitään, jotta ymmärrys ihmisten moninaisuudesta kasvaisi edes niillä, joilla on aito kiinnostus yrittää ymmärtää muita ihmisiä.

        Elukoita ottavat sellaisetkin henkilöt, joilla ei ole tosiasiassa edellytyksiä huolehtia niistä. Seurauksena on monenlaisia ongelmia, kuten ihmisten kimppuun hyökkäilevät koirat tai valvomatta jätetyt lemmikit, jotka joutuvat ongelmiin, ja sitten eläimenpitäjä syyttää niistä muita ihmisiä, vaikka on itse ollut asiasta vastuullinen.

        Välillä vaikuttaa siltä, että elikoita otetaan pelkän tunteen takia edes lukematta ollenkaan asiaan liittyvää lainsäädäntöä eli eläinsuojelulakia.

        "Ihan sen vuoksi, kun en tilanteestani huolimatta makaa kotona työttömänä tukien varassa."

        Tämän mainitseminen työttömälle kertoikin olemuksestasi kaiken tarpeellisen: Olet heikosti koulutettu matalapalkkainen, joihin Yhdysvalloissa viitataan nimityksellä 'white trash'. Se tarkoittaa alinta sosiaaliluokkaa, joka ylläpitää rasismia siksi, että he kokisivat tummaihoisten olevan vielä heidänkin alapuolellaan, eivätkä he olisikaan pohjasakkaa. Arvostusta ei silti löydy kuin omista kuvitelmista.

        Mikäs muuten pitkäaikatyöttömän koulutustaso on?
        Korkeakoulutettu kaiketi kommentista päätellen, vai miksi heti oletat/solvaat toista heikostikoulutetuksi matalapalkkatyöläiseksi..?
        Onko se sitten parempi olla korkeastikoulutettu tukieläjä? Olettaen että olet itse kouluja käynyt.
        Omasta mielestäni ainakin näin keskustelua sivusta seuraavana on parempi olla töissä edes jonkinmoisella palkalla kuin lorvata kotona pelkkien tukien varassa, varsinkin joku yliopistotutkinto "meriittinä takataskussa".
        Todellista tyhmyyttä ja alinta luokkaa on se, ettei ihminen onnistu eikä yksinkertaisesti pysty hankkimaan itselleen omin voimin korkeasta koulutustasostaan huolimatta edes sen tasoista tulotasoa, että selviäisi perusmenoistaan itse ilman yhteiskunnan tai muidenkaan tukia ja apuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs muuten pitkäaikatyöttömän koulutustaso on?
        Korkeakoulutettu kaiketi kommentista päätellen, vai miksi heti oletat/solvaat toista heikostikoulutetuksi matalapalkkatyöläiseksi..?
        Onko se sitten parempi olla korkeastikoulutettu tukieläjä? Olettaen että olet itse kouluja käynyt.
        Omasta mielestäni ainakin näin keskustelua sivusta seuraavana on parempi olla töissä edes jonkinmoisella palkalla kuin lorvata kotona pelkkien tukien varassa, varsinkin joku yliopistotutkinto "meriittinä takataskussa".
        Todellista tyhmyyttä ja alinta luokkaa on se, ettei ihminen onnistu eikä yksinkertaisesti pysty hankkimaan itselleen omin voimin korkeasta koulutustasostaan huolimatta edes sen tasoista tulotasoa, että selviäisi perusmenoistaan itse ilman yhteiskunnan tai muidenkaan tukia ja apuja.

        Tuo nimimerkki Pitkäaikatyötön on kirjoitellut tänne varmaan lähes parikymmentä vuotta.
        Työt ei näköjään maistu eikä kurssit ym. koulutus, kun aina vaan on pitkäaikatyötön. Luulisi, että tuossa ajassa jo työkkärikin olisi saanut patistettua hänet edes jotenkin työnsyrjään kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nimimerkki Pitkäaikatyötön on kirjoitellut tänne varmaan lähes parikymmentä vuotta.
        Työt ei näköjään maistu eikä kurssit ym. koulutus, kun aina vaan on pitkäaikatyötön. Luulisi, että tuossa ajassa jo työkkärikin olisi saanut patistettua hänet edes jotenkin työnsyrjään kiinni.

        Elikkä sinä. Voit tietää van omista asioista, et muiden, joten sinä olet se pitkäaikastyötön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elikkä sinä. Voit tietää van omista asioista, et muiden, joten sinä olet se pitkäaikastyötön.

        Niinpä, on varmasti enempikin elämäntapatyötön kuin pitkäaikatyötön. Eli juuri tällainen, kenelle ei työnteko kelpaakaan vaikka tarjottaisiin kuinka hyväpalkkaista työpaikkaa tahansa.
        Omassa tuttavapiirissäni on pari ihan samanhenkistä tyyppiä, ei millään töihin vaikka mikä olisi. Verukkeet siihen ovat milloin mitäkin, mm. sellainen että "Voisin mä muten mennäkin töihin, mutta kun töissä täytyy olla aina se 8 tuntia työpaikalla sen palkan eteen".. Eli palkan verran täytyisi saada sitä rahaa, mutta sen eteen ei haluta tehdä mitään.
        No, jokainen tavallaan, kuten sanotaan.
        Mutta omasta mielestäni on ainakin parempi vaihtoehto käydä töissä keskiasteen tai ammattikorkeakoulutuksella kuin että makaa kotona tuilla eläen korkeakoulututkinnon kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin huvittavaa, kun tukien varassa elävä pitkäaikatyötön haukkuu muita white trash-nimikkeellä, vaikka white trash-ihmisethän jenkeissä, joista nimitys on lähtöisin, ovat juurikin enimmäkseen sosiaali- ym tuilla eleleviä ihmisiä.
        En muuten ota kantaa kenenkään eläimenpitoon, mutta sellainen, joka pystyy maksamaan eläimen ruokinta- sekä eläinlääkärikulut ja pystyy antamaan eläimelle myös kaiken muun sen tarvitsemat asiat, voi oikeasti ottaa eläimen niin halutessaan. Olkoon lähtötilanne se, että henkilö haluaa aktiivisesti eläimen tai haluaa esimerkiksi pelastaa terveen eläimen turhalta lopetukselta/päätymästä heitteille(siinäkin tapauksessa, ettei henkilö ole aktiivisesti etsinyt lemmikkiä itselleen). Tuota kutsutaan inhimillisyydeksi, nimim. pitkäaikatyötön on varmaan kuullut siitä ainakin käsitteenä?
        Ja ihmeesti noita eläinrikoksia otetaan niidenkin kohdalla esiin, jotka hoitavat omat eläimensä juuri siten kun kuuluukin.
        Ja näkemykset taasen, no jokaisellahan on omansa ja omanlaisensa, kuten persereikäkin.
        Tietty jos omaa persereikäänsäkin haluaa esitellä kaikille, niin ei kai sitä estääkään voi... Vaikka kaikkea ei nyt olekaan mielestäni tarkoitettu kaikkien nähtäväksi/kuultavaksi.
        Mutta kun kerta muutkin alkoivat, niin voin kai itsekin kertoa omia nmäkemyksiäni ja mielipiteitäni.
        Itse olen lasten suhteen ihan samalla asenteella kuin pitkäaikatyötön eläinten suhteen.
        Ovat ihan turhaa rahanmenoa kaiken muun lisäksi, joten itse en ole viitsinyt hankkia itselleni sellaisia rasitteita.
        Eikä moni lapsia hankkinut niitäkään huolehdi kuten pitäisi. Näitä laiminlyöntejähän saa lukea ja katsella uutisista vähän väliä. Joten mielestäni monen muunkin pitäisi tai olisi pitänyt jättää ne hankkimatta.
        Mutta en silti todellaakaan kailota näitä näkemyksiäni muille samaan malliin kuin pitkäaikatyötön tuo näkemyksiään eläintenpidosta tällä palstalla, joilla lapsia on.
        Toki nyt avasin suuni ja ihan esimerkkinä kerroin oman näkemykseni asioista. Esimerkkinä siis, ettei kaikkea nyt välttämättä kannata/tarvitse erikseen mainostaa, mitä siellä päässä liikkuu. Riittää kun ihminen itse tietää asenteensa ja sen, missä menee niiden tiimoilta.
        Eli jos joku nyt haluaa ja pystyy pitämään lemmikkiä, niin pitäkööt. Sama kuin se että jos joku nyt haluaa välttämättä tehdä kakaroita niin tehkööt ja lusikoon sitä elämää sitten niin paljon kuin jaksaa.
        Nimim. Sivustaseuraaja.

        "Jotenkin huvittavaa, kun tukien varassa elävä pitkäaikatyötön haukkuu muita white trash-nimikkeellä, vaikka white trash-ihmisethän jenkeissä, joista nimitys on lähtöisin, ovat juurikin enimmäkseen sosiaali- ym tuilla eleleviä ihmisiä."
        - En suinkaan hauku muita, vaan vastaan vain tietyn kirjoittajan minulle esitettyyn haukkumiseen samalla mitalla, kuten aina ennenkin näissä tapauksissa olen tehnyt.

        "En muuten ota kantaa kenenkään eläimenpitoon, mutta sellainen, joka pystyy maksamaan eläimen ruokinta- sekä eläinlääkärikulut ja pystyy antamaan eläimelle myös kaiken muun sen tarvitsemat asiat, voi oikeasti ottaa eläimen niin halutessaan."
        - Totta kai voi ottaa, mutta itse en ottaisi. En ole sitä keneltäkään kieltänyt, vaan jokainen päättää omasta elämästään.

        "Olkoon lähtötilanne se, että henkilö haluaa aktiivisesti eläimen tai haluaa esimerkiksi pelastaa terveen eläimen turhalta lopetukselta/päätymästä heitteille(siinäkin tapauksessa, ettei henkilö ole aktiivisesti etsinyt lemmikkiä itselleen). Tuota kutsutaan inhimillisyydeksi, nimim. pitkäaikatyötön on varmaan kuullut siitä ainakin käsitteenä?"
        - Inhimillisyys tarkoittaa ensisijaisesti ihmismäistä kohtelua toiselle ihmiselle. Toki kukin saa varojensa mukaan harjoittaa sitä muitakin lajeja kohtaan.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin tuo 10v säästäminen ja 6000€ säästetty summako sitten tekee jo jotain..?
        Taidat olla vähän yksinkertainen...
        Selailin tässä aikani kuluksi näitä köyhyyspalstan ketjuja, olet kirjoitellut moneen ketjuun, että olet ostanut 6000 eurolla hienon talon, mikä on huippukunnossa, eikä remppaa ole tarvinnut tehdä muuta kuin jotain "ikkunapokien maalaamista" ja "oven vaihtoja".. Ja elelet tässä kuuden tonnin talossasi kuin kuningas konsanaan ja leveämmin kuin useammat töissä käyvät, vaikka oletkin täystyötön.
        Välillä nimimerkkisi saattaa olla syrjäseudunasukki tai sitten juuri tämä pitkäaikatyötön.
        Autoista sen verran että toki kuudella tonnilla saa jo aika käteviä autoja, mutta ei sekään takaa vielä sitä, että auto on luotettava ja vähävikainen. Muuta eroa tuohon 5 vuoteen ja 3000 euroon ei ole kuin se, että se vituttaa vielä enemmän, jos olet säästänyt tiukasti 10 vuotta ja sitten onnistut saamaan 10 vuoden säästöillä itsellesi jonkun "korjaamon onnen"..
        Autokauppa on ihan tuuripeliä jopa uusien kohdalla, omassakin lähipiirissäni on paljon esimerkkejä kummastakin ääripäästä.
        Eräskin tuttavani osti aikanaan vuosituhannen alussa VW-konsernin valmistaman isomman kokoluokan auton maksaen siitä liki noin 35000€. No, ajeli sillä normaalia, rauhallista arkiajoa ja kuinka ollakaan, 40tkm ehti ajelemaan ja kone hajosi totaalisesti. Koneremppa meni kyllä onneksi takuisiin, mutta silti. Ja mitä vikoja siinä nyt muutenkin on ollut ihan hitosti.
        Pari tuttua taas ovat ajelleen reilu tonnin autoilla jo useamman vuoden ilman isompia ongelmia.
        Joten mainitsemasi 3000€ tai kuusikaan ei meinaa mitään.
        Jos auto on paska, niin se on paska ja sellaisen voi saada ihan mistä hintaluokasta tahansa.
        Ja kaikkea ei edelleenkään muutenkaan mitata rahassa.
        Itselleni ainakin se on jo useamman tonnin arvoinen asia, jos ja kun saan annettua edes yhdelle eläimelle hyvän&turvallisen kodin&elämän.
        Ihan yhtä hyvän vastineen siitä saa, kun jollain muutaman tuhannen autolla ajelemisesta, ellei paremmankin.
        Ja toisekseen, saan säästeltyä kyllä autokassaankin kaikesta huolimatta rahaa myöskin.
        Jopa lemmikinpidostani huolimatta. Nyt toki alat varmaan inttämään että "No jos sulla ei olisi lemmikkiä niin saisit 50€/kk säästöön enemmän, kun sen verran kuluu lemmikinpitoon ainakin sen mukaan, mitä muutama vuosi sitten luin asiasta".
        Jotenkin ihem asenne joillakin, että täytyy tulla pilaamaan asialliset keskustelut tällaisillä "näkemyksillä", joita ko henkilön on ihan pakko kailottaa kaikille.
        Tuo kirjoitus muuten noista lapsista, minkä joku sivustaseuraaja kirjoitti tänne, on aika hyvä.
        Toivottavasti arvon pitkäaikatyötön olet lapseton. Koska lapsethan on kaiken lisäksi todella iso rahallinen menoerä ja senkin rahan voisit laittaa vaikka autonhankintaankin, minkä säästät/säästäisit lapsettomuudella.
        Toki yhteiskuntahan antaa rahaa tukina lapsenkasvatukseen, mutta silti.. Sellainen rahahan taas rasittaa valtion taloutta, mikä jaetaan tukina sellaisille vanhemmille, joilla ei ole varaa pitää lapsiaan muuten...

        Teit juuri itsestäsi kaikkien silmissä yksinkertaisen, missä ei sinänsä ollutkaan enää yllättävää. Nimimerkki "syrjäseudunasukki" asuu nimimerkkinsä mukaisesti maaseudulla, jos hän on totuudenmukaisesti elämästään kertonut. Itse olen monta kertaa todennut asuvani eteläsuomalaisessa kaupungissa. Ja yhtäjaksoisesti jo viime vuosisadalta alkaen.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs muuten pitkäaikatyöttömän koulutustaso on?
        Korkeakoulutettu kaiketi kommentista päätellen, vai miksi heti oletat/solvaat toista heikostikoulutetuksi matalapalkkatyöläiseksi..?
        Onko se sitten parempi olla korkeastikoulutettu tukieläjä? Olettaen että olet itse kouluja käynyt.
        Omasta mielestäni ainakin näin keskustelua sivusta seuraavana on parempi olla töissä edes jonkinmoisella palkalla kuin lorvata kotona pelkkien tukien varassa, varsinkin joku yliopistotutkinto "meriittinä takataskussa".
        Todellista tyhmyyttä ja alinta luokkaa on se, ettei ihminen onnistu eikä yksinkertaisesti pysty hankkimaan itselleen omin voimin korkeasta koulutustasostaan huolimatta edes sen tasoista tulotasoa, että selviäisi perusmenoistaan itse ilman yhteiskunnan tai muidenkaan tukia ja apuja.

        Kuten jo "Nimim. Sivustaseuraaja." sai asiasta vastauksen, vastasin minulle esitettyyn haukkumiseen samalla mitalla.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo nimimerkki Pitkäaikatyötön on kirjoitellut tänne varmaan lähes parikymmentä vuotta.
        Työt ei näköjään maistu eikä kurssit ym. koulutus, kun aina vaan on pitkäaikatyötön. Luulisi, että tuossa ajassa jo työkkärikin olisi saanut patistettua hänet edes jotenkin työnsyrjään kiinni.

        Kyllä työt ovat maistuneet, mutta työnantaja irtisanoi työsuhteen tuotannollisista ja taloudellisista syistä finanssikriisin aikana, kuten olen joskus todennut. Sen jälkeen olen tehnyt pätkätöitä tuon tuostakin, mutta töiden vähyyden vuoksi saan jatkuvasti työmarkkinatukea eli suurin osa (joskus kaikkikin) ansiotuloistani tulee työttömyyskorvauksesta.

        Olen ehdottanut TE-toimistolle, että kävisin ammatillisen tutkintokoulutuksen työmarkkinatuella työhakujen onnistumiseksi. Virkailijan mielestä tämä oli hyvä ajatus, joten näin toimittiin. Tein näyttötutkinnon alalta, josta minulla oli jo työkokemusta. Työnantajia se ei kuitenkaan näytä kiinnostavan. Ilmeisesti yli 50-vuotias ikäni on niin merkittävä ongelma heille.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elikkä sinä. Voit tietää van omista asioista, et muiden, joten sinä olet se pitkäaikastyötön.

        No onkos hää se kalastelija joka myy affenat enolle ja sitten maalaa laiturin... Tai se yks joka syö riisikakkusia ja juo punaista maitoa jäätävän kylmänä. Heh, on täällä porukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onkos hää se kalastelija joka myy affenat enolle ja sitten maalaa laiturin... Tai se yks joka syö riisikakkusia ja juo punaista maitoa jäätävän kylmänä. Heh, on täällä porukkaa.

        Joo näitä affenia kalastelevia&kaupittelevia laiturin ja ties minkä taivaanrannan maalareita täällä tuntuu piisaavan, jotka porskuttaa eteenpäin punaisen maidon ja riisikakkusten voimin.
        Ties vaikka olisi sama tyyppi/samoja tyyppejä näiden kirjoitusten takana, jopa tämä pitkäaikatyötön, joka kirjoittaa sillä nimimerkilläkin juttujansa vähän joka ketjuun....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo "Nimim. Sivustaseuraaja." sai asiasta vastauksen, vastasin minulle esitettyyn haukkumiseen samalla mitalla.

        Pitkäaikatyötön

        Aika metka juttu, sinun kommenttisi ovat näkemyksiä ja muiden kommentit haukkumisia...
        Mutta ei siinä mitään, minun puolestani sillä kai sitten mennään.
        Itse seison silti myöskin kommentointieni takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika metka juttu, sinun kommenttisi ovat näkemyksiä ja muiden kommentit haukkumisia...
        Mutta ei siinä mitään, minun puolestani sillä kai sitten mennään.
        Itse seison silti myöskin kommentointieni takana.

        Olen siis tämä "Nimim. Sivustaseuraaja".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jotenkin huvittavaa, kun tukien varassa elävä pitkäaikatyötön haukkuu muita white trash-nimikkeellä, vaikka white trash-ihmisethän jenkeissä, joista nimitys on lähtöisin, ovat juurikin enimmäkseen sosiaali- ym tuilla eleleviä ihmisiä."
        - En suinkaan hauku muita, vaan vastaan vain tietyn kirjoittajan minulle esitettyyn haukkumiseen samalla mitalla, kuten aina ennenkin näissä tapauksissa olen tehnyt.

        "En muuten ota kantaa kenenkään eläimenpitoon, mutta sellainen, joka pystyy maksamaan eläimen ruokinta- sekä eläinlääkärikulut ja pystyy antamaan eläimelle myös kaiken muun sen tarvitsemat asiat, voi oikeasti ottaa eläimen niin halutessaan."
        - Totta kai voi ottaa, mutta itse en ottaisi. En ole sitä keneltäkään kieltänyt, vaan jokainen päättää omasta elämästään.

        "Olkoon lähtötilanne se, että henkilö haluaa aktiivisesti eläimen tai haluaa esimerkiksi pelastaa terveen eläimen turhalta lopetukselta/päätymästä heitteille(siinäkin tapauksessa, ettei henkilö ole aktiivisesti etsinyt lemmikkiä itselleen). Tuota kutsutaan inhimillisyydeksi, nimim. pitkäaikatyötön on varmaan kuullut siitä ainakin käsitteenä?"
        - Inhimillisyys tarkoittaa ensisijaisesti ihmismäistä kohtelua toiselle ihmiselle. Toki kukin saa varojensa mukaan harjoittaa sitä muitakin lajeja kohtaan.

        Pitkäaikatyötön

        Inhimillisyys kyllä kaiketi kattaa kaiken positiivisen huolenpidon tarpeen/halun kaikkea elävää kohtaan, joskin ihmiset nyt kaiketi menee siinä(kin) asiassa etusijalle/kaiken muun edellä.
        Ja omasta mielestäni ainakin yksi todella hyvä inhimillisyyden mittari on se, miten ihminen kohtelee eläimiä ja asennoituu niihin ylipäätään.
        En oikein jaksa uskoa, että sellainen, joka on eläimille häijy, olisi ihmisille yhtään sen parempi.
        Eli karkeasti sanoen, jos vaikka potkii koiran hengiltä, niin sellainen ihminen kyllä pystyy samalla tavoin potkimaan myös toista ihmistä ja se ei todellakaan ole inhimillistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teit juuri itsestäsi kaikkien silmissä yksinkertaisen, missä ei sinänsä ollutkaan enää yllättävää. Nimimerkki "syrjäseudunasukki" asuu nimimerkkinsä mukaisesti maaseudulla, jos hän on totuudenmukaisesti elämästään kertonut. Itse olen monta kertaa todennut asuvani eteläsuomalaisessa kaupungissa. Ja yhtäjaksoisesti jo viime vuosisadalta alkaen.

        Pitkäaikatyötön

        Niinhän sinä väität.
        Ja eipä sinunkaan vintillä kauheammin taida tavaraa olla, jos tuolle tielle nyt välttämättä itse haluat lähteä kulkemaan....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sinä väität.
        Ja eipä sinunkaan vintillä kauheammin taida tavaraa olla, jos tuolle tielle nyt välttämättä itse haluat lähteä kulkemaan....

        Muistan itse asiassa kerran kommentoineeni "syrjäseudunasukin" maaseutua ihannoivia kommentteja palvelujen vähyydestä. En tiedä, löytyykö sitä ketjua enää.

        Minulla on vintillä lähinnä tyhjiä pahvilaatikoita, aloittajan vintistä en sitten tiedä mitään.

        Äskettäin harrastettu yleinen, paljolti perusteeton syyttely sisälsi vääriä väitteitä, joita omalta puoleltani oion. Tiedän kyllä, että kaikille totuudella ei ole väliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika metka juttu, sinun kommenttisi ovat näkemyksiä ja muiden kommentit haukkumisia...
        Mutta ei siinä mitään, minun puolestani sillä kai sitten mennään.
        Itse seison silti myöskin kommentointieni takana.

        No näin siinä käy, kun reagoi aggressiivisesti toisten kirjoituksiin, kuten aloittaja myönsi tehneensä 2024-07-19 13:26:25.

        Jatkossa kehottaisin muitakin ottamaan enemmän sellaista linjaa, että jos toisen näkemykset eivät miellytä, voi ensin selvittää, mitä niiden taustalla on. Pelkkien tekstien välityksellä tulee helposti väärinymmärryksiä, kun keskustelijoilla on monenlaisia taustoja, koulutuksia, elämäntilanteita jne. Voi toki jättää myös vastaamatta, jos kommentti ei ole suoraan itseen kohdistettu, kuten monesti teen.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inhimillisyys kyllä kaiketi kattaa kaiken positiivisen huolenpidon tarpeen/halun kaikkea elävää kohtaan, joskin ihmiset nyt kaiketi menee siinä(kin) asiassa etusijalle/kaiken muun edellä.
        Ja omasta mielestäni ainakin yksi todella hyvä inhimillisyyden mittari on se, miten ihminen kohtelee eläimiä ja asennoituu niihin ylipäätään.
        En oikein jaksa uskoa, että sellainen, joka on eläimille häijy, olisi ihmisille yhtään sen parempi.
        Eli karkeasti sanoen, jos vaikka potkii koiran hengiltä, niin sellainen ihminen kyllä pystyy samalla tavoin potkimaan myös toista ihmistä ja se ei todellakaan ole inhimillistä.

        "Ja omasta mielestäni ainakin yksi todella hyvä inhimillisyyden mittari on se, miten ihminen kohtelee eläimiä ja asennoituu niihin ylipäätään."

        Minusta tuollainen mittari ei ole kovin onnistunut, koska se ei ota huomioon ihmisten erilaisia taustoja. Minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaista eläintä - ei lemmikkejä eikä tuotantoeläimiä, ei lapsena eikä aikuisena. Siksi ei ole ollut myöskään opetusta siitä, mitä milloinkin pitäisi tehdä erityyppisten elukoiden kanssa.

        Olen kuitenkin joutunut kohtaamaan monenlaista häiriötä niistä, etenkin koirista. Muinoin postia jakaessani ne olivat toisinaan riesakin, kun piti tehdä työnsä, mutta postinsaajan elukka teki kaikkensa sen estämiseksi.

        Yleensä eläimistä ei ole minulle riesaa, jos niitä hoidetaan järjestysmääräysten ja eläinsuojelulain mukaisesti. Niinpä tyypillisesti en kiinnitä niihin huomiota.

        "En oikein jaksa uskoa, että sellainen, joka on eläimille häijy, olisi ihmisille yhtään sen parempi."

        Ihmiset ovat myös yllättävästi sekä-että. Tiedän eräänkin, joka alkaa aina lässyttää jonkinlaista vauvapuhetta lemmikkikoiria nähdessään, mutta tappaa välittömästi kaikki kotonaan näkemänsä hämähäkit ja hyttyset!

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi

        Siis hyttysille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan itse asiassa kerran kommentoineeni "syrjäseudunasukin" maaseutua ihannoivia kommentteja palvelujen vähyydestä. En tiedä, löytyykö sitä ketjua enää.

        Minulla on vintillä lähinnä tyhjiä pahvilaatikoita, aloittajan vintistä en sitten tiedä mitään.

        Äskettäin harrastettu yleinen, paljolti perusteeton syyttely sisälsi vääriä väitteitä, joita omalta puoleltani oion. Tiedän kyllä, että kaikille totuudella ei ole väliä.

        Siis tuolla "vintillä ei ole mitään"-sanonnalla tarkoitetaan myös sitä, että se ihminen, kenelle niin sanotaan, on jotenkin yksinkertainen tai jopa suoraan sanoen todella tyhmä.
        "Vintillä ei ole mitään" tai "Hänellä on vintti pimeänä" tarkoittaa siis, että sanomisen kohde on henkisesti vähintäänkin yksinkertainen tai sitten hullu.
        No, tämäkin kommenttisi kertoo sinusta paljon, kun otit sen kirjaimellisesti ja aloit selittämään ainakin oletettavasti asuintalosi varastotilana käytetyn vintin sisältöä.
        Vielä kun se täytyy erikseen selittää niin ei hyvää päivää..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tuolla "vintillä ei ole mitään"-sanonnalla tarkoitetaan myös sitä, että se ihminen, kenelle niin sanotaan, on jotenkin yksinkertainen tai jopa suoraan sanoen todella tyhmä.
        "Vintillä ei ole mitään" tai "Hänellä on vintti pimeänä" tarkoittaa siis, että sanomisen kohde on henkisesti vähintäänkin yksinkertainen tai sitten hullu.
        No, tämäkin kommenttisi kertoo sinusta paljon, kun otit sen kirjaimellisesti ja aloit selittämään ainakin oletettavasti asuintalosi varastotilana käytetyn vintin sisältöä.
        Vielä kun se täytyy erikseen selittää niin ei hyvää päivää..

        Itse tulin tänne keskustelemaan asiallisesti, mutta voin toki vaihtaa linjaa. Toivottavasti elämäsi päättyy pian, mutta tuskallisesti.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tulin tänne keskustelemaan asiallisesti, mutta voin toki vaihtaa linjaa. Toivottavasti elämäsi päättyy pian, mutta tuskallisesti.

        Pitkäaikatyötön

        Näemmä.
        Tai jos tulitkin mutta kelkkasi kääntyi myös hyvin nopeasti.
        Ihan asiallisena vinkkinä, älä nimittele muita yksinkertaisiksi, jos et pidä siitä että itseäsi nimitellään yksinkertaiseksi.
        Mutta toivotaan vähän kaikenlaista, jokainen puolin ja toisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näemmä.
        Tai jos tulitkin mutta kelkkasi kääntyi myös hyvin nopeasti.
        Ihan asiallisena vinkkinä, älä nimittele muita yksinkertaisiksi, jos et pidä siitä että itseäsi nimitellään yksinkertaiseksi.
        Mutta toivotaan vähän kaikenlaista, jokainen puolin ja toisin.

        En olisikaan nimitellyt, jos asiallisiin viesteihin olisi vastattu asiallisesti. Minullahan on kyllä aikaa ja muitakin resursseja huudella takaisin. Ja haluakin löytyy, kuten näkyi.

        Hauskasti taas joku meni lankaan ja alkoi vääntämään selitystä koko ikänsä Suomessa asuneelle keski-ikäiselle sanonnan kaksoismerkityksestä. Eli kyllä tästä hupiakin saa:-)

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En olisikaan nimitellyt, jos asiallisiin viesteihin olisi vastattu asiallisesti. Minullahan on kyllä aikaa ja muitakin resursseja huudella takaisin. Ja haluakin löytyy, kuten näkyi.

        Hauskasti taas joku meni lankaan ja alkoi vääntämään selitystä koko ikänsä Suomessa asuneelle keski-ikäiselle sanonnan kaksoismerkityksestä. Eli kyllä tästä hupiakin saa:-)

        Pitkäaikatyötön

        No voi nyt vittu, väännät vielä jälkikäteen asioita itsellesi edulliseen muotoon, onko se "kasvojen säilytys" tosiaan noin sairaalloisen tärkeä asia sinulle? Sinun "juttusi" oikein..:D
        No, ihan miten vaan ja sehän on ihan itsestään selvä asia, että sinulla ei mitään muuta olekaan kuin aikaa... Noihin "muihin resursseihin" en ota kantaa.
        Et ole ainoa koko ikänsä Suomessa asunut henkilö tässä ketjussa, omassa ikäluokassasi etkä muussakaan. Sinänsä ymmärrettävää, että sinulle jouduttiin selittämään vintin eri merkityksiä, jos kerta sinulle ihan oikeasti vintti on ainoastaan rakennuksen yläkerta/rakennuksen yläkerrassa sijaitseva varastointitila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi nyt vittu, väännät vielä jälkikäteen asioita itsellesi edulliseen muotoon, onko se "kasvojen säilytys" tosiaan noin sairaalloisen tärkeä asia sinulle? Sinun "juttusi" oikein..:D
        No, ihan miten vaan ja sehän on ihan itsestään selvä asia, että sinulla ei mitään muuta olekaan kuin aikaa... Noihin "muihin resursseihin" en ota kantaa.
        Et ole ainoa koko ikänsä Suomessa asunut henkilö tässä ketjussa, omassa ikäluokassasi etkä muussakaan. Sinänsä ymmärrettävää, että sinulle jouduttiin selittämään vintin eri merkityksiä, jos kerta sinulle ihan oikeasti vintti on ainoastaan rakennuksen yläkerta/rakennuksen yläkerrassa sijaitseva varastointitila.

        Pitkäaikaistyöttömillä sitä aikaa riittää......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkäaikaistyöttömillä sitä aikaa riittää......

        Niinpä.
        Tietty kuluuhan se jouten olevan aika näinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No voi nyt vittu, väännät vielä jälkikäteen asioita itsellesi edulliseen muotoon, onko se "kasvojen säilytys" tosiaan noin sairaalloisen tärkeä asia sinulle? Sinun "juttusi" oikein..:D
        No, ihan miten vaan ja sehän on ihan itsestään selvä asia, että sinulla ei mitään muuta olekaan kuin aikaa... Noihin "muihin resursseihin" en ota kantaa.
        Et ole ainoa koko ikänsä Suomessa asunut henkilö tässä ketjussa, omassa ikäluokassasi etkä muussakaan. Sinänsä ymmärrettävää, että sinulle jouduttiin selittämään vintin eri merkityksiä, jos kerta sinulle ihan oikeasti vintti on ainoastaan rakennuksen yläkerta/rakennuksen yläkerrassa sijaitseva varastointitila.

        "Sinänsä ymmärrettävää, että sinulle jouduttiin selittämään vintin eri merkityksiä, jos kerta sinulle ihan oikeasti vintti on ainoastaan rakennuksen yläkerta/rakennuksen yläkerrassa sijaitseva varastointitila."

        Kuten sanoin, ilmaisulla on kaksoismerkitys, mutta kirjoittaja jätti avoimeksi sen, miten halusi lukijan sen tulkitsevan. Itse kuulun väestön koulutetumpaan puoliskoon eli ylioppilaisiin, ja olen lukenut myös vapaa-ajallani kirjallisuutta.

        Hassua, että sinun pitää hermostua tästä keskustelusta, mutta onhan se kiva huomata, että sinullakin on niin runsaasti aikaa käytettävissäsi kirjoitteluun.

        Itse kirjoitan samalla nimimerkillä koko ajan, täysin anonyymejä tekstejä kirjoittavat voivat sitten suoltaa mitä tahansa.

        Pitkäaikatyötön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sinänsä ymmärrettävää, että sinulle jouduttiin selittämään vintin eri merkityksiä, jos kerta sinulle ihan oikeasti vintti on ainoastaan rakennuksen yläkerta/rakennuksen yläkerrassa sijaitseva varastointitila."

        Kuten sanoin, ilmaisulla on kaksoismerkitys, mutta kirjoittaja jätti avoimeksi sen, miten halusi lukijan sen tulkitsevan. Itse kuulun väestön koulutetumpaan puoliskoon eli ylioppilaisiin, ja olen lukenut myös vapaa-ajallani kirjallisuutta.

        Hassua, että sinun pitää hermostua tästä keskustelusta, mutta onhan se kiva huomata, että sinullakin on niin runsaasti aikaa käytettävissäsi kirjoitteluun.

        Itse kirjoitan samalla nimimerkillä koko ajan, täysin anonyymejä tekstejä kirjoittavat voivat sitten suoltaa mitä tahansa.

        Pitkäaikatyötön

        HAH:D
        Kirjoitan kuitenkin vapaa-ajallani, eli silloin kun en ole töissä.
        Ja esimerkiksi nyt olen ollut kesälomalla, joten aikaa on nemmän käytettävissä myös kirjoitteluun. Sitten taas, kun palailen lomilta työn ääreen, ajankäyttö mm. kirjoitteluun vähenee.
        Sinä taas tosiaan kirjoittelet ympäri vuoden aamusta iltaan jne..
        SImppeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä.
        Tietty kuluuhan se jouten olevan aika näinkin.

        Täysin jouten en tietenkään ole asetetuista hakuvelvoitteista johtuen. Työmarkkinatuen edellytyksenä on haettava joka kuukausi töitä, joihin työnantajat eivät minua ota. Varmaan jo viimeisen työnantajan vastuu estää palkkaamasta: https://ek.fi/ajankohtaista/blogit/viimeiselle-tyonantajalle-kohtuuton-uhka-yli-55-vuotiaan-tyollistamisesta/

        Vapaa-aika on kyllä lisääntynyt huhtikuusta alkaen, kun hallitus poisti työttömyysturvan suojaosan. Pieniä työkeikkoja (joiden palkoilla ei voi elää) ei kannata sitten tehdä, kun jokainen tienattu satanen pienentää työmarkkinatukea viiskymppisen, ja sitten täytyy vielä maksaa siitä satasesta vero. Eli palkasta ei jäisi puoliakaan käteen.

        Pitkäaikatyötön


    • Anonyymi

      Eikö säästäminen ole joku muoti-ilmiö nykyään. Olisi ollut kummallista laskea vaikka leivän kilohintaa silloin kun oli enemmän rahaa.
      Kehoitus tarkkuuteen on aiheellinen.

      • Anonyymi

        Taitaahan se olla, vaikka on se ainakin käsittääkseni ollut aina tavoite jokaisella tai ainakin sellainen tapa, mihin olisi hyvä tähdätä. Eli laittaa tuloistaan ainakin vähän jotain säästöönkin niinäkin aikoina, kun on enempi rahaa käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaahan se olla, vaikka on se ainakin käsittääkseni ollut aina tavoite jokaisella tai ainakin sellainen tapa, mihin olisi hyvä tähdätä. Eli laittaa tuloistaan ainakin vähän jotain säästöönkin niinäkin aikoina, kun on enempi rahaa käytössä.

        Eihän se säästäminen ole mikään itsetarkoitus, mutta varautuminen on viisasta.
        On turha kasata mitään valtavia rahavaroja, mutta sellainen pesämuna on
        suorastaan toivottava, että pystyy selättämään ainakin yhden ylimääräisen
        laskun joka kuukausi. Olipa se sitten kodinkone, auton renkaat tai jopa
        pikku remontin poikanen.
        Kun saan nykyisen osamaksun pian hoidettua, niin seuraava tavoite on
        selkeästi se, että varautumiseen käytettävä summa nousee nettotuloista
        5 %:n sijasta 10:een %:iin. Sillä potilla on sitten jo paljon helpompaa
        saada hoidettua monetkin yllätyksenä tulevat menoerät .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se säästäminen ole mikään itsetarkoitus, mutta varautuminen on viisasta.
        On turha kasata mitään valtavia rahavaroja, mutta sellainen pesämuna on
        suorastaan toivottava, että pystyy selättämään ainakin yhden ylimääräisen
        laskun joka kuukausi. Olipa se sitten kodinkone, auton renkaat tai jopa
        pikku remontin poikanen.
        Kun saan nykyisen osamaksun pian hoidettua, niin seuraava tavoite on
        selkeästi se, että varautumiseen käytettävä summa nousee nettotuloista
        5 %:n sijasta 10:een %:iin. Sillä potilla on sitten jo paljon helpompaa
        saada hoidettua monetkin yllätyksenä tulevat menoerät .

        No säästäminen nyt käsittääkseni melkeinpä poikkeuksetta on sitä varautumista tuleviin aikoihin, taloudellisesti siis. Harvemmin se kai itsetarkoitus onkaan, vaikka niitäkin on, jotka elävät vain säästääkseen.
        Se taas on sairaus enempikin, kuin normaalia käytöstä.
        Itsekin laitan joka tilistä säästöön aina hieman, kuitenkaan en erikseen pihistele tai nuukuile mistään. Eli jos jotain tarvitsen, niin totta kai se täytyy ostaa/hankkia.
        Nuo summat tietty vaihtelee joka kuukausi, mitä pistän jemmaan riippuen siitä, mitä menoja kuukauden aikana on ollut ja millaisen palkan saan. Tuntityöläisenä kuukauden tili aina vaihtelee kuitenkin, joskus tulee reilusti ylitöitä, jolloin palkka on normaalia aika paljonkin isompi ja joskus(harvemmin kylläkin) työtunnit jäävät hieman vajaaksi, jolloin palkkakin on hieman pienempi. Muutamasta kympistä 300-400 euroon kuukaudessa laitan tilistä säästöön.
        On tosiaan sitten varaa yllätysmenoihinkin kun niitä tulee joskus.


    • Anonyymi

      Miksi ihmettelet muiden elämäntilannetta? Eihän se kuulu sinulle. Jos kadehdituttaa, älä lue tai käy tällä palstalla, ihan oma vika jos luet. On ihan jokaisen oma asia miten käyttää rahaa ja mitä tienaa. Jos olet kateellinen ei kannata lukea.

      Ilmeisesti haet apua omiin talousvaikeuksiisi ja alkoholismiin, joka minua ihmetyttää miski joku käyttää viinaa noin kuin sinä. Huh huh.

      • Anonyymi

        Taas mökkijuoppo kommentoimassa muiden oletettua juomista..


      • Anonyymi

        Niinpä.
        Jos jollakin on varaa pitää lemmikkiä, kuten aloittajalla kuitenkin on kirjoitustensa perusteella, niin pitäkööt. Vaikka siihen nyt kulisikin muutama kymppi kuukaudessa+satunnaiset ell-kulut.
        Ei kaikkea lasketa rahassa ja monesta muusta turhemmasta voi sitten tingata, jos siltä tuntuu.
        Esimerkiksi jotkut lemmikkittömät voivat tupakoida ja tällaista, mihin yhtälailla tuhlaantuu vähintäänkin kymmeniä euroja kuukaudessa ja on helvetisti tyhmempää ja turhempaa rahankulua kuin eläimenpito.
        Eli ne pitäkööt lemmikkiä, joilla on siihen varaa ja halua. Ne joille ei ole, olkoot pitämättä.
        Ja tuossa olen samaa mieltä myöskin, että ne, joilla ei ole varaa hankkia lapsia omilla tuloillaan, olkoot ilman lapsia sen sijaan, että maksattavat lastensa kasvatusta ja kuluja yhteiskunnalla ja muilla.
        Työssäkäyvä nyt tietty ansaitsee myös yhteiskunnankin apuja lastenpitoon, kun sellainen nyt hoitaa muuten perhemenoja etupäässä itse. Tarkoitan siis lapsilisien lisäksi mahdolliset helpotukset mm päiväkotimaksuihin.
        Eli ne, jotka pystyvät työllään elättämään lapsensa nyt ainakin suurimmaksi osaksi itse, hankkikoot lapsia. Pitkäaikatyöttömät ym tapaukset nyt voisivat jättää lapset hankkimatta.


      • Anonyymi

        Eihän aloittaja ihmetellyt kenenkään elämäntilannetta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän aloittaja ihmetellyt kenenkään elämäntilannetta!

        Ei ihmetellytkään.
        Siitä taisi ainoastaan olla hieman ihmeissään, kun on sellaisia ihmisiä, jotka tuntuvat jotenkin suuttuvan, kun joku kirjoittaa omasta elämäntilanteestaan/-kokemuksistaan, kun joutuu elämään ainakin hieman tiukemmalla budjetilla kuin moni muu.
        Ja toivoi ihmisiltä nyt edes vähän korrektiutta olla sättimättä, että joku "kehuu vähävaraisuuttaan" siinä, missä joku toinen tuhansien eurojen laitehankintojaan ym "hienostelua".
        Samalla kertoi omasta elämäntilanteestaan, mitä se on.
        Mikä nyt on vähän surullistakin, kun joutuu elämään ainakin jossain määrin "penniä venyttämällä", mutta myöskin aika ihailtavaa, että joku onnistuu pyörittämään arkea aika sujuvastikin, vaikka taloudellinen tilanne onkin tiukka.
        Ihan hyvä, tai ainakin yllättävänkin hyvä elämäntilanne hänellä nyt ainakin omasta mielestäni on hänen aloituksensa perusteella. Raha nyt kuitenkin riittää aika hyvin pakollisiin menoihin kuitenkin ja saa käsittääkseni nyt säästöönkin jotain isompia hankintoja+kuluja varten. Hitaasti ehkä, mutta saa nyt kuitenkin.
        Toivon kyllä aidosti, että hän onnistuisi silti saamaan nyt ainakin vähän paremman tulotason itselleen. Helpottaa ainakin säästämistä ihmeesti, jos nyt nettotulot kasvaisivat vaikka 100-200€/kk kokoisen summankin verran edes.
        Tsemppiä aloittajalle ja hänen lemmikilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihmetellytkään.
        Siitä taisi ainoastaan olla hieman ihmeissään, kun on sellaisia ihmisiä, jotka tuntuvat jotenkin suuttuvan, kun joku kirjoittaa omasta elämäntilanteestaan/-kokemuksistaan, kun joutuu elämään ainakin hieman tiukemmalla budjetilla kuin moni muu.
        Ja toivoi ihmisiltä nyt edes vähän korrektiutta olla sättimättä, että joku "kehuu vähävaraisuuttaan" siinä, missä joku toinen tuhansien eurojen laitehankintojaan ym "hienostelua".
        Samalla kertoi omasta elämäntilanteestaan, mitä se on.
        Mikä nyt on vähän surullistakin, kun joutuu elämään ainakin jossain määrin "penniä venyttämällä", mutta myöskin aika ihailtavaa, että joku onnistuu pyörittämään arkea aika sujuvastikin, vaikka taloudellinen tilanne onkin tiukka.
        Ihan hyvä, tai ainakin yllättävänkin hyvä elämäntilanne hänellä nyt ainakin omasta mielestäni on hänen aloituksensa perusteella. Raha nyt kuitenkin riittää aika hyvin pakollisiin menoihin kuitenkin ja saa käsittääkseni nyt säästöönkin jotain isompia hankintoja kuluja varten. Hitaasti ehkä, mutta saa nyt kuitenkin.
        Toivon kyllä aidosti, että hän onnistuisi silti saamaan nyt ainakin vähän paremman tulotason itselleen. Helpottaa ainakin säästämistä ihmeesti, jos nyt nettotulot kasvaisivat vaikka 100-200€/kk kokoisen summankin verran edes.
        Tsemppiä aloittajalle ja hänen lemmikilleen.

        Minusta on hienoa, että jotkut kertoilevat omista käytännön toimistaan ja kokemuksistaan!
        Taivaanrannan tasalla olevia jeesustelijoita riittää.

        Nettotulojen muutos. Talovelkojen ollessa pahimmillaan korkeiden korkojen aikaan 70-luvulla, vaimoni oli ollut kotona useita vuosia ilman muita tukiaisia kuin 3kk:n välein tullut, nykyiseen verrattuna mitättömät lapsilisät.
        Ei ollut oikeutta kunnalliseen päivähoitoon ja vaimon puotipuksun kokoaikainekin palkka olisi mennyt kahden penskan yksityiseen hoitoon.
        Vaimon mentyä marketin kassalle iltatöihin 22h/viikko jäi hänen palkkansa kuluttamatta vaikka emme tietoisesti säästäneetkään. Puutteita oli lasten varusteissa ja harrastusvälineissä, omissa vaatteissa yms. mutta emme ryhtyneet vimmaisesti paikkaamaan niitä vaan harkinnan mukaan hiljalleen.


    • Anonyymi

      Ja sitten päästin kissan ulos.

    • Anonyymi

      Aika paljonhan on tosi tiukilla eläviä ihmisiä tällä hetkellä, ihan näissäkin, joilla ei ollut oikein mitään hätää joku vuosi sitten vielä.
      Ylehän joskus uutisoikin, että on paljon niitäkin, joiden talous on jo siitä kuralla, jos tulee satasen ylimääräinen menoerä/elinkustannukset nousisivat vielä satasella kuukaudessa.
      Ja yhdestä tapauksesta luin, missä joku kotitalous makselee 500000 talolainaa noin 2400€/kk ja siitä summasta menee ainaostaan jotain 80-90€/kk siihen varsinaisen lainasumman lyhennykseen. Ei mitään järkeä... Luulisi tuollaisesta kuukausisummasta menevän huonoinakin aikoina nyt ainakin tonni siihen varsinaiseen lainanlyhennykseen.. Ja omasta tuttavapiiristäni yksi henkilö on myös aika ihmeissään ison asuntolainansa kanssa, että kuinka vähän lyhennyssummasta huolimatta varsinainen laina lyhenee..
      Ja sen verran ketjussa käytyyn puheisiin, niin lastenkasvattaminenhan se vasta kallista onkin, kyllä siinä yksi lemmikki jää kirkkaasti kakkoseksi, jos kulujen kantilta katsotaan.
      Ja muutenkin, jos jollakulla on varaa laittaa muutama satanen vuodessa lemmikin ruokintaan ja selviää myös ajoittaisista eläinlääkärikuluista, niin se suotakoot hänelle.
      Ja vastaavasti, jos joku haluaa nyt hankkia lapsia ja ottaa niistä kaiken muun lisäksi vielä hitonmoisen taloudellisen taakan niskoilleen, niin se suotakoot myöskin hänelle. Kunhan nämä tosiaan huolehditaan omista rahoista, eikä muiden kustannuksella. Kanssaeläjien tai yhteiskunnan..
      Itsekin elän aika pitkälti tarjousten ja halpamerkkien voimalla.
      Olisi mulla ehkä varaa elää hieman "leveämminkin", mutta eipä siihen ole tarvetta.
      Hyvässä muistissa on kuitenkin vielä ne todella köyhät ajat.
      Opiskeluajat esimerkiksi. Tietty en nyt ehkä tuolloin osannut hakeakaan kaikkea opiskelijoille kuuluvia etujakaan, mutta silti.
      Opiskelijathan eivät ainakaan tuolloin olleet sosiaalituen piirissä ja itse en taas halunnut ottaa opintolainaa keskiasteen koulutusta varten, eikä mulla nyt ollut esim taloudellista apua saatavissa sukulaisten taholta. Niin huonoimmillaan jouduin sinnittelemään pelkällä opintotuella, mikä nyt oli tuohon aikaan jotain 190€/kk tasoa. Koulun puolesta oli onneksi asuntolakämppä sekä 1 lämmin ruoka päivässä.
      Niin sillä pyrin vielä nykyäänkin pitämään menot aika pienenä, vaikka en silti ole mikään sairaalloinen saituri.
      Vaikka eihän nyt peruselämiseeni nyt muutenkaan mene kauheita rahaa ja kun tosiaan suosii vielä halpamerkkejä+tarjouksia, niin vuositasolla siitäkin jo saa kuitenkin vielä aika hyvän summan nipistettyä pois kuitenkaan varsinaisesti luopumatta mistään.
      Esimerkiksi pyykinpesuaineissa mieluummin Xtran alle euron kilohintaista pyykkipulveria kuin Omon tai muiden vähintään 3€/kg hintaista pulveria. Jne.

      • Anonyymi

        Pitkä laina-aika jolloin kuukausittaisesta vakioerästä menee pienempi osa lyhennykseen.
        Toinen vaihtoehto on sopia lainamuodosta jossa vakiosummaiset lyhennykset maksetaan määräajoin jolloin lainan korko-osuus pienenee lainasumman pienetyessä.
        Itse valitsin aikanaan tuon jälkimmäisen vaihtoehdon jolloin pelasin mm. ennakkoveron pienentämisedun kanssa. Enemmän rahaa käteen, nopeampaa lainan lyhentämistä ja varautuminen jälkiveron maksamiseen. Saattaa vaikuttaa näpertelyltä mutta kaikki oli kotiin päin enkä ole koskaan halveksinut pienempiäkään vaivattomia säästäjö tai tuloja.

        Itse en saanut aikanaan mitään opinto-, asumis- tai muutakaan tukea. Kesät ja joulut töissä, vaatimaton alivuokralaishuone ja minimaalisen vähän isäni tuttavan takaamaa pankkilainaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkä laina-aika jolloin kuukausittaisesta vakioerästä menee pienempi osa lyhennykseen.
        Toinen vaihtoehto on sopia lainamuodosta jossa vakiosummaiset lyhennykset maksetaan määräajoin jolloin lainan korko-osuus pienenee lainasumman pienetyessä.
        Itse valitsin aikanaan tuon jälkimmäisen vaihtoehdon jolloin pelasin mm. ennakkoveron pienentämisedun kanssa. Enemmän rahaa käteen, nopeampaa lainan lyhentämistä ja varautuminen jälkiveron maksamiseen. Saattaa vaikuttaa näpertelyltä mutta kaikki oli kotiin päin enkä ole koskaan halveksinut pienempiäkään vaivattomia säästäjö tai tuloja.

        Itse en saanut aikanaan mitään opinto-, asumis- tai muutakaan tukea. Kesät ja joulut töissä, vaatimaton alivuokralaishuone ja minimaalisen vähän isäni tuttavan takaamaa pankkilainaa.

        Tiedä siitä näpertelystä, omasta mielestäni ihan fiksuakin toimintaa ja loppuviimeksi aika pienelläkin vaivannäöllä saa aika hyvänkin edun itselleen, jos tosiaan viitsii edes hieman nähdä vaivaa.
        Ja rahaa se pienikin säästö ja tulo on, on se sitten satanen tai tonni. Vielä kun lainoissahan korot tekee käsittääkseni sen suurimman ylimääräisen kuluerän.
        Omasta tuosta elämäntyylistäni vielä, että ei sinkulla nyt niin hirveitä ainakaan peruselämiseen mene velattomana ainakaan, mutta kyllä pienemmilläkin valinnoilla saa jo ainakin vuositasolla aika helpostikin karsittua menoista satasiakin, minkä ansiosta rahaa riittää sitten moneen muuhunkin menoon tai sitten saa vielä edes vähän paremmin säästöön rahaa.
        Keskikokoisesta kauppareissustakin saa laskusta helposti 10-15 euroakin nipistettyä pois valinnoillaan, millä saa jo kuukausitasolla muutaman kympinkin säästön.
        Ei mullakaan muita tukia ollut kuin tuo opintotuki ja sitten tosiaan koulutuksen puolesta oli ilmainen asunto, soluhuone koulun asuntolasta tosin, mutta silti. Sekin teki jo kuitenkin tuohonkin aikaan vuosituhannen alussa helposti 200-300 euron säästön kuukausikuluihin, jos laskee että olisi ollut jossain vuokralla vastaavassa soluasunnossa..
        Ja ilmainen ateria päivässä, sai vielä syödä niin paljon kuin jaksoi, niin sillä säästi jonkin verran ruokakuluissa.
        Eli vaatimattomalla opintotuella ja lisätöillä mäkin sinnittelin sen opiskeluaikani. Lainaa mulla ei ollut silloinkaan.
        Kesät tein töitä 2-3kk niin paljon, kuin vain niitä sai tehdä ja opiskelukuukaudet sitten ilta- ja vkl-töitä aina, kun niitä oli tarjolla.
        Tuon ajan takia vieläkin pidän kuluni mahdollisimman pieninä tai järkevinä ainakin.
        Opetti ainakin tarkan taloudenpidon, jos ei muuta, kun joutui elämään työttömänkin tasoa pienemmällä budjetilla eikä ollut tukena edes yhteiskunnan sosiaaliverkkoa, kuten työttömillä.


    • Anonyymi

      Omilla valinnoillaankin jo pystyy aika hyvin vaikuttamaan kuluihinsa.
      Itsekin ostan käyttötavaraa ja ruokaa useimmiten halvimman mukaan, tietysti joskus kun jotain tarvitsee välttämättä, niin silloin kyllä maksan normihinnankin ihan mielelläni. Ja jotkut pienet yksittäistuotteet ostan aina sitä, mistä pidän, vaikka onkin kalliimpaa.
      Ihan äkkiseltään sanoen vaikka ketsuppi. Jotain Kanian ketsuppia saa Lidlistä tosi halvalla, mutta on ihan kuraa. Ja itselleni kelpaa ainoastaan Meiran ja Felixin ketsupit, vaikka ovatkin kalliita.
      Mutta muuten tosiaan, halvallakin saa elettyä ja terveellistäkin ruokaa pystyy tosiaan tekemään edullisestikin.
      Ja näin kesäaikaan myös kotimaisia vihanneksiakin saa edullisesti, esim hiljattain ostin aika ison satsin suomalaista tomaattia, mitä myytiin lähi-sittarissa 1€/kg-hintaan. Olivat hiton isoja tomaatteja, päässeet kaiketi kasvamaan liian isoiksi, muuten ei ollut mitään eroa näihin normihintaisiin tomaatteihin. Ja samantasoisia myydään välillä näissä kauppojen kesäkojuissakin 2-laatuna halvalla.
      Ja halpamerkeilläkin on hyviä tuotteita myöskin.
      Itse olen pitkään pessyt pyykit Xtran tuotteilla, pulverissa nousi hieman hinta, mutta 2kg paketti maksaa tällä hetkellä 1,75€ ja huuhteluaine 1,35€/litra.
      Ja ihan hyväksi nuokin pyykit pesee.
      Nyt tosin meni Tokmanniin hieman reilummin rahaa, kun hankin sieltä kalastusvälineitä. Minulla on kuitenkin kalastusmahdollisuudet ja pidän siitä myöskin paljon, joten sen vuoksi ihan tuli ostettua siihen liittyviä juttuja.
      Virveli maksoi 15€, kalaverkkoja 13€/kpl ja mitä nyt olikaan.
      Marjastus ja sienestys myös kuuluu harrastuksiini, joten..
      Asuminen ja auto(niillä ketä autoa tarvitsee) ovat tietysti iso menoerä tuloista.
      Itsellä nuo menot kuitenkin ovat aika siedettävät, mulla on 29-neliöinen rivariyksiö noin 330€/kk kuluilla ja sijainti on ihan kohtuullinen.
      Eli kaupoille ja töihin ajaa 15-20 minuutissa ja kauppareissut teen yleensä töistä tm reissulta palatessani, joten harvemmin nyt täytyy erikseen kauppaan lähteä.
      Terveys-ym palvelut löytyy myös saman matkan päästä.
      Autona mulla on vanha Toyota Starlet. Pieni mutta näppärä ja pystyn korjaamaan sitä tarvittaessa itsekin, vielä kun löysin siihen toisen yksilön varaosiksi, niin osatkaan ei hirveitä kustanna silloin, kun niitä tarvitsee.
      Toki ainakin yleisimpiä osia tuohon löytyy tarvikeosinakin vielä aika hyvin.
      Ja on tosiaan yllättävänkin hyvä tilaihme, vielä kun siitä kaataa takapenkit, niin tilaa löytyy kyllä hyvin, jos tarvitsee isompaa tavaramäärää kuljettaa.
      Ja on edullinen kuluiltaankin.
      En tarvitsekaan tuon isompaa enkä erikoisempaa autoa, ajan kuitenkin hyväkuntoisia teitä pitkin ja samassa taloyhtiössä asuva tyttöystäväni taas kulkee työmatkansa omallaan jne, joten aika harvoin tulee kuljettua yhdellä autolla.
      Eri juttu olisi, jos työajat ja työpaikkojen sijainti olisi edes suurinpiirtein samat, niin silloinhan järkevintä olisi pitää vain yhtä autoa.
      Mutta nykyään useimmiten lähinnä yhteisissä harrastuksissa kuljetaan samalla autolla.

      • Anonyymi

        Toistuvuudenkaan merkitystä ei kannata vähätellä.
        Eräänä ääriesimerkkinä vaikkapa kahvinsuodattimet.
        Valinnasta riippumatta yhden suodattimen hinta ja hintaero toiseen vastaavaan saattaa tuntua mitättömälle mutta kun vuosikulutus, esimerkiksi meillä on oin 1000kpl niin muutamien senttien hintaerolla voi vuositasolla jo ostaa hieman kahviakin.

        Pienet valinnat vaikuttavat. En osta mitään pakkaus- vaan kilohinnan perusteella. Koskee myös punalappuisia jotka eivät aina automaattisesti ole halvempia kuin vastavan tarpen täyttävä normaalihintainen.
        Kananmunat on luokiteltu kolmeen kokoryhmään. Yleensä pienimmän ryhmän kilohinta on alhaisin.
        Jne.


      • Anonyymi

        Yksineläminen kuulemma on tilastollisesti kalliimpaa kuin suhteessa eläminen, mutta kyllähän sitä aika vähällä pärjää peruskuluissakin, jos vain on järkeä ja itsehillintää ostoskäyttäytymisessä.
        Halpakaupat ja -merkit on yksi hyvä tapa pitää ruokakunnan menot pienempinä ja sekin auttaa paljon, ettei heräteostoksia harrastele jne.
        Itse asustelen avoliitossa, mutta meillä on emännän kanssa aika hyvin toimiva taloudenpito ja muutenkin ainakin omasta mielestä terve asenne kaikessa muussakin.
        Muutettiin aikanaan pienemmälle paikkakunnalle(hieman alle 10000 asukkaan kaupunki) ja täälläkin vielä vähän syrjempään, valtatielle on noin 4km ja siitä vielä 7-8km lähimpien palvelujen ääreen. Ja ollaan silti todella rauhallisessa paikassa metsän keskellä.
        Olin itse jo todella ärsyyntynyt isoon kaupunkiin ja kerrostaloasumiseen jne, eikä silloinen työpaikkakaan enää tuntunut ilmapiirinkään takia kivalta.
        Täältä onneksi löytyi 65-neliöinen mökki, missä oli luvat ympärivuotiseen asumiseen, aika edullisesti, vaikka tähän nyt joutui hieman remonttiakin tekemään ja muita hankintoja myöskin. Tuli silti kaikkinensa hyvinkin 15000-20000€ halvemmaksi hankinnaksi kuin tällainen avaimet heti käteen ja samantien nautiskelemaan-kuntoinen talo.
        On vielä kiva, kun tontilla on hyvävetinen lampi, missä pystyy kesäisin hyvin uimaan ja järvi on aika lähellä myöskin, missä meillä on soutuvene ja pääsee kalallekin halutessaan. Ja metsää on reilusti ympärillä, missä voi ulkoilla ja nauttia olostaan vaikka miten. Eikä naapurit häiritse, vaikka jonkin matkan päässä on suurempi maatalo naapurina. Mukava perhe siellä silti asuu, joista saa seuraakin silti, ei sen puoleen.
        Omalla paikkakunnalla tuossa 11-12km päässä on kuitenkin kaikki palvelut, k- ja s-kauppa, kirjasto, terveyspalvelut ja jopa uimahalli ja pieni elokuvateatterikin.
        Ainoa miinus on se, että lähin Lidl on 30km päässä, mutta sielläkin tulee ajoittain käytyä kun sinne on muutenkin asiaa.
        Mutta tosiaan, meilläkin arki pyörii aika pitkälti tarjous- ja halpatuotteiden voimin ja luonnostakin saa aina pitkin vuotta jotain ruokaa kerättyä pakkaseen ulkoilun "sivutuotteena". Sientä, marjaa ja kalaa.
        Talossamme on aika pienet ylläpitokulut loppuviimeksi eikä mitään isoja remontteja ainakaan ole myöskään tarve tehdä lähivuosina, joten niidenkin varalle ehtii säästää rahaa jemmaan.
        Autokulut nyt tietty on jonkinmoiset, tarvitsemme kuitenkin pakostikin 2 autoa jo töidemme takia. Ja sen verransyrjäisestä sijainnista johtuen senkin vuoksi täällä on ihan hyvä olla 2 liikennekelpoista autoa, jos toinen nyt sattuukin hajoamaan, niin on koko ajan silti joku toimiva auto käytössä.
        Ja nuo automme on vanhempia halpiaisia, joita pystyn kyllä korjaamaan aika paljon itsekin ja joista ei nyt monimerkkikorjaamoihinkaan mene hirveitä rahaa, jos vika nyt onkin sellainen, etten itse pysty tai ehdi korjaamaan ja auton saa silti vietyä korjaamolle. Toki minulla on yksi tuttu, joka osaa korjata oikeastaan mitä vaan, niin hän tekee tarvittaessa "kotikäyntejäkin".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toistuvuudenkaan merkitystä ei kannata vähätellä.
        Eräänä ääriesimerkkinä vaikkapa kahvinsuodattimet.
        Valinnasta riippumatta yhden suodattimen hinta ja hintaero toiseen vastaavaan saattaa tuntua mitättömälle mutta kun vuosikulutus, esimerkiksi meillä on oin 1000kpl niin muutamien senttien hintaerolla voi vuositasolla jo ostaa hieman kahviakin.

        Pienet valinnat vaikuttavat. En osta mitään pakkaus- vaan kilohinnan perusteella. Koskee myös punalappuisia jotka eivät aina automaattisesti ole halvempia kuin vastavan tarpen täyttävä normaalihintainen.
        Kananmunat on luokiteltu kolmeen kokoryhmään. Yleensä pienimmän ryhmän kilohinta on alhaisin.
        Jne.

        Monihan ei taida tajuta sitä, että pitkässä juoksussa pienestäkin säästöstä tulee isojakin eroja.
        Toki aina ainakaan yksinelävän ei automaattisesti tule halvemmaksi ostaa pelkän kilohinnan perusteella. Johtuen ihan siitä, että isoissa/jättipakteissa yleensä kilohinta on alhaisin, eikä yksinelävä välttämättä ehdi kuluttaa suurpakkausta loppuun, mistä seuraa hävikkiä.
        Mutta itsekin ostan kyllä suurimman osan tuotteista litra- ja kilohinnan mukaan.
        Ja tosiaan muutamankin sentin hintaero voi vuositasolla tehdä isonkin eron.
        Kahvisuodattimien ollessa kyseessä vuositasolla hintaero voi olla jo muutamankin kahvipaketin verran, ainakin jos tarjouskahvin hinnoilla laskee.
        Esim jos 1 sentti yksittäisen suodattimen kohdalla hintaeroa tekee jo tuon 1000 suodattimen kulutuksella kympin vuodessa, millä saa parhaimmillaan jopa 4-5pkt kahvia tarjouksesta.
        Tai auton polttoaine on toinen. Omalla alueella ainakin alkuviikosta bensa on alkuviikosta halvimmillaan ja yleensä tiistaina tai viimeistään keskiviikkona hinta nousee, hinnannousu on aina viikosta riippuen 5-20 senttiä/litra.
        Omassa autossani on 60-litrainen tankki, eli jos 5 sentin hintaerollakin laskee, niin oman auton kohdalla eroa tulee jo 3 euroa per tankillinen. Vähintään.
        Ajan tankillisella vielä noin 900km ja vuodessa kaikkinensa noin 16000km, joten sopii laskea, mitä tuollainen 3€ säästö per tankillinen tekee jo vuositasolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monihan ei taida tajuta sitä, että pitkässä juoksussa pienestäkin säästöstä tulee isojakin eroja.
        Toki aina ainakaan yksinelävän ei automaattisesti tule halvemmaksi ostaa pelkän kilohinnan perusteella. Johtuen ihan siitä, että isoissa/jättipakteissa yleensä kilohinta on alhaisin, eikä yksinelävä välttämättä ehdi kuluttaa suurpakkausta loppuun, mistä seuraa hävikkiä.
        Mutta itsekin ostan kyllä suurimman osan tuotteista litra- ja kilohinnan mukaan.
        Ja tosiaan muutamankin sentin hintaero voi vuositasolla tehdä isonkin eron.
        Kahvisuodattimien ollessa kyseessä vuositasolla hintaero voi olla jo muutamankin kahvipaketin verran, ainakin jos tarjouskahvin hinnoilla laskee.
        Esim jos 1 sentti yksittäisen suodattimen kohdalla hintaeroa tekee jo tuon 1000 suodattimen kulutuksella kympin vuodessa, millä saa parhaimmillaan jopa 4-5pkt kahvia tarjouksesta.
        Tai auton polttoaine on toinen. Omalla alueella ainakin alkuviikosta bensa on alkuviikosta halvimmillaan ja yleensä tiistaina tai viimeistään keskiviikkona hinta nousee, hinnannousu on aina viikosta riippuen 5-20 senttiä/litra.
        Omassa autossani on 60-litrainen tankki, eli jos 5 sentin hintaerollakin laskee, niin oman auton kohdalla eroa tulee jo 3 euroa per tankillinen. Vähintään.
        Ajan tankillisella vielä noin 900km ja vuodessa kaikkinensa noin 16000km, joten sopii laskea, mitä tuollainen 3€ säästö per tankillinen tekee jo vuositasolla.

        En tarkoita, että ostaisin jotain säkeittäin kilohinnan perusteella vaan vertaan ajankohtaisen ja lähitulevaisuuden tarpeeni tyydyttäviä rinnakkaistuotteiden pakkauksia kilohinnoittain.
        Yksinkertainen esimerkki on kananmunat.
        Kahden pieneläkeläisen viikkokulutus on noin 10 munaa. Kolmen kokoluokan pienimpien munien kilohinta on tavallisesti alhasin. Valinta on helppo. Juu, juu. Kennossa on vähemmän munaa kuin suurimpien munien kennossa. Juu, juu. Kysehän onkin kilohinnasta!
        Joku viisasteli munankuorien osuudella. Niin tarkasti en ryhdy laskemaan, että ottaisin huomioon tolkuttoman ohuidn kuorien osuuden painosta.
        10:n munan kenno sopii meille. Olen joskus katsonut suurkennojen munien kilohintaa mutta oma tarve viimekädessä ratkaisee.

        Melko tavallinen vertailukohde ovat kahvileivät. Palatessani viikon kuutena aamupäivänä kuntosalilta tarkistan aina läheisen S-Marketin punalappuisten tarjonnan.
        Katson mieleiset vaihtoehdot. Vertaan niiden kilohinnat keskenään sekä joihinkin normaalihintaisiin tuotteisiin. Punalappuinen ei aina voita. Useimmiten kylläkin.

        Lyhennetyn pakoputkeni johdosta kuluu runsaasti vessapaperia joten ostan sen kolleittain. Yleiset supermarketit, sekä Tokman, Rajamarket ja Liddl ovat haarukassa.
        Samalla reisulla ostan myös kollin talouspaperia. Nokkani ryyskää.

        Viinakset ostan saksalaisesta nettikaupasta 12 pullon latikoissa. Siinäkin ajattelen hyötysuhdetta. Joukossa mm. 80% rommia litran pulloissa, Kannabis 80 Absinttia vain 0,7 litran puteleissa jne.
        Hankalasti käsiteltävä laatikko on paskamoinen kannettava hissittömän talon 46 rappua ylös vaikka se painaa vain 23kg - 24kg. Joudun nousemaan raput kylkimyyryä koska sileä laatikko peittää näköalan eteen päin. Ei ole helppoa hauraalla pieneläkeläisellä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksineläminen kuulemma on tilastollisesti kalliimpaa kuin suhteessa eläminen, mutta kyllähän sitä aika vähällä pärjää peruskuluissakin, jos vain on järkeä ja itsehillintää ostoskäyttäytymisessä.
        Halpakaupat ja -merkit on yksi hyvä tapa pitää ruokakunnan menot pienempinä ja sekin auttaa paljon, ettei heräteostoksia harrastele jne.
        Itse asustelen avoliitossa, mutta meillä on emännän kanssa aika hyvin toimiva taloudenpito ja muutenkin ainakin omasta mielestä terve asenne kaikessa muussakin.
        Muutettiin aikanaan pienemmälle paikkakunnalle(hieman alle 10000 asukkaan kaupunki) ja täälläkin vielä vähän syrjempään, valtatielle on noin 4km ja siitä vielä 7-8km lähimpien palvelujen ääreen. Ja ollaan silti todella rauhallisessa paikassa metsän keskellä.
        Olin itse jo todella ärsyyntynyt isoon kaupunkiin ja kerrostaloasumiseen jne, eikä silloinen työpaikkakaan enää tuntunut ilmapiirinkään takia kivalta.
        Täältä onneksi löytyi 65-neliöinen mökki, missä oli luvat ympärivuotiseen asumiseen, aika edullisesti, vaikka tähän nyt joutui hieman remonttiakin tekemään ja muita hankintoja myöskin. Tuli silti kaikkinensa hyvinkin 15000-20000€ halvemmaksi hankinnaksi kuin tällainen avaimet heti käteen ja samantien nautiskelemaan-kuntoinen talo.
        On vielä kiva, kun tontilla on hyvävetinen lampi, missä pystyy kesäisin hyvin uimaan ja järvi on aika lähellä myöskin, missä meillä on soutuvene ja pääsee kalallekin halutessaan. Ja metsää on reilusti ympärillä, missä voi ulkoilla ja nauttia olostaan vaikka miten. Eikä naapurit häiritse, vaikka jonkin matkan päässä on suurempi maatalo naapurina. Mukava perhe siellä silti asuu, joista saa seuraakin silti, ei sen puoleen.
        Omalla paikkakunnalla tuossa 11-12km päässä on kuitenkin kaikki palvelut, k- ja s-kauppa, kirjasto, terveyspalvelut ja jopa uimahalli ja pieni elokuvateatterikin.
        Ainoa miinus on se, että lähin Lidl on 30km päässä, mutta sielläkin tulee ajoittain käytyä kun sinne on muutenkin asiaa.
        Mutta tosiaan, meilläkin arki pyörii aika pitkälti tarjous- ja halpatuotteiden voimin ja luonnostakin saa aina pitkin vuotta jotain ruokaa kerättyä pakkaseen ulkoilun "sivutuotteena". Sientä, marjaa ja kalaa.
        Talossamme on aika pienet ylläpitokulut loppuviimeksi eikä mitään isoja remontteja ainakaan ole myöskään tarve tehdä lähivuosina, joten niidenkin varalle ehtii säästää rahaa jemmaan.
        Autokulut nyt tietty on jonkinmoiset, tarvitsemme kuitenkin pakostikin 2 autoa jo töidemme takia. Ja sen verransyrjäisestä sijainnista johtuen senkin vuoksi täällä on ihan hyvä olla 2 liikennekelpoista autoa, jos toinen nyt sattuukin hajoamaan, niin on koko ajan silti joku toimiva auto käytössä.
        Ja nuo automme on vanhempia halpiaisia, joita pystyn kyllä korjaamaan aika paljon itsekin ja joista ei nyt monimerkkikorjaamoihinkaan mene hirveitä rahaa, jos vika nyt onkin sellainen, etten itse pysty tai ehdi korjaamaan ja auton saa silti vietyä korjaamolle. Toki minulla on yksi tuttu, joka osaa korjata oikeastaan mitä vaan, niin hän tekee tarvittaessa "kotikäyntejäkin".

        Voe helvata asua ny jossain korvessa pienessä 65neliön hikisessä mökissä järsien jotain sieniä.Eihän tuossa ole mitään järkeä asumismuotona ja pah köyhällä 2autoa mukamas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarkoita, että ostaisin jotain säkeittäin kilohinnan perusteella vaan vertaan ajankohtaisen ja lähitulevaisuuden tarpeeni tyydyttäviä rinnakkaistuotteiden pakkauksia kilohinnoittain.
        Yksinkertainen esimerkki on kananmunat.
        Kahden pieneläkeläisen viikkokulutus on noin 10 munaa. Kolmen kokoluokan pienimpien munien kilohinta on tavallisesti alhasin. Valinta on helppo. Juu, juu. Kennossa on vähemmän munaa kuin suurimpien munien kennossa. Juu, juu. Kysehän onkin kilohinnasta!
        Joku viisasteli munankuorien osuudella. Niin tarkasti en ryhdy laskemaan, että ottaisin huomioon tolkuttoman ohuidn kuorien osuuden painosta.
        10:n munan kenno sopii meille. Olen joskus katsonut suurkennojen munien kilohintaa mutta oma tarve viimekädessä ratkaisee.

        Melko tavallinen vertailukohde ovat kahvileivät. Palatessani viikon kuutena aamupäivänä kuntosalilta tarkistan aina läheisen S-Marketin punalappuisten tarjonnan.
        Katson mieleiset vaihtoehdot. Vertaan niiden kilohinnat keskenään sekä joihinkin normaalihintaisiin tuotteisiin. Punalappuinen ei aina voita. Useimmiten kylläkin.

        Lyhennetyn pakoputkeni johdosta kuluu runsaasti vessapaperia joten ostan sen kolleittain. Yleiset supermarketit, sekä Tokman, Rajamarket ja Liddl ovat haarukassa.
        Samalla reisulla ostan myös kollin talouspaperia. Nokkani ryyskää.

        Viinakset ostan saksalaisesta nettikaupasta 12 pullon latikoissa. Siinäkin ajattelen hyötysuhdetta. Joukossa mm. 80% rommia litran pulloissa, Kannabis 80 Absinttia vain 0,7 litran puteleissa jne.
        Hankalasti käsiteltävä laatikko on paskamoinen kannettava hissittömän talon 46 rappua ylös vaikka se painaa vain 23kg - 24kg. Joudun nousemaan raput kylkimyyryä koska sileä laatikko peittää näköalan eteen päin. Ei ole helppoa hauraalla pieneläkeläisellä!

        Niinpä, itsekin ostan wc-paperit isoissa paketeissa, vaikk mulla nyt ei olekaan mitään suolistojuttuja.
        Just ostin 56 rullan 9,99€ hintaan, kun oli eräässä oman alueen halpakaupassa tarjouksessa.
        Normihinnallakin 12,95€/säkki ja tosiaan 56 rullaa on säkissä.
        Mukavempaa, kun paperia on varalla reilusti aina, ei huvita jatkuvasti kantaa sitä 6 tai 8 rullan pikkupaketeissa, joiden rullahintakin on korkeampi.
        Ja kaupasta saa ajoittain pieniä kananmunia todella edullisesti, ensimunina niitä kai puhutaan, ovat usein reilusti pienempiä kuin normaalisti, mutta hintakin on halpa ja sellainen 15 tai 30 munan pakkaus riittää minulle ainakin pitkäksi aikaa.
        Mutta tuli mieleen, kannattaisiko hiemna hillitä tuota alkoholirumbaa..?
        Vaikka oma asiasi muuten on täysin, eikä mua haittaa mitä kukakin tekee, mutta ajattelin vaan että pääsisit helpommalla.
        Vatsasi toimisi ehkä hieman paremmin nykyiseen verraten eikä sinun tarvitsisi rääkätä itseäsi tuollaisella roudaamisella..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voe helvata asua ny jossain korvessa pienessä 65neliön hikisessä mökissä järsien jotain sieniä.Eihän tuossa ole mitään järkeä asumismuotona ja pah köyhällä 2autoa mukamas.

        No auto on pakollinen kummallekin, eikä selvitä yhden auton kanssa, kuten kirjoitin.
        Kallistahan niiden pito on, mutta kyllä nyt sen verran saadaan revittyä rahaa kasaan, että selvitään niiden kuluista. Kannattaisi ehkä lukea hieman tarkemmin, eikös juu...?
        Ja elämäntapamme on muuten kuitenkin oma valinta, tuskin isossa kaupungissa olisi halvempaa tai helpompaakaan elää.
        Ja mieluummin korvessa "pienessä 65 neliön hikimökissä" kuin vastaavassa tai paljon pienemmässä kuppaisessa kerros- tai rivitaloasunnossa jossain kaupungissa maksaen kalliimpaa asumiskulua. Ja ei todellakaan tarvita mitään edes 100-neliöistä kämppää saati suureempaa. Suuruudenhullut mielisairaat sellaisia asustaa... Perheellinen tietty tarvitsee ison kämpän, mutta lapseton pari saati sinkkuihminen ei todellakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarkoita, että ostaisin jotain säkeittäin kilohinnan perusteella vaan vertaan ajankohtaisen ja lähitulevaisuuden tarpeeni tyydyttäviä rinnakkaistuotteiden pakkauksia kilohinnoittain.
        Yksinkertainen esimerkki on kananmunat.
        Kahden pieneläkeläisen viikkokulutus on noin 10 munaa. Kolmen kokoluokan pienimpien munien kilohinta on tavallisesti alhasin. Valinta on helppo. Juu, juu. Kennossa on vähemmän munaa kuin suurimpien munien kennossa. Juu, juu. Kysehän onkin kilohinnasta!
        Joku viisasteli munankuorien osuudella. Niin tarkasti en ryhdy laskemaan, että ottaisin huomioon tolkuttoman ohuidn kuorien osuuden painosta.
        10:n munan kenno sopii meille. Olen joskus katsonut suurkennojen munien kilohintaa mutta oma tarve viimekädessä ratkaisee.

        Melko tavallinen vertailukohde ovat kahvileivät. Palatessani viikon kuutena aamupäivänä kuntosalilta tarkistan aina läheisen S-Marketin punalappuisten tarjonnan.
        Katson mieleiset vaihtoehdot. Vertaan niiden kilohinnat keskenään sekä joihinkin normaalihintaisiin tuotteisiin. Punalappuinen ei aina voita. Useimmiten kylläkin.

        Lyhennetyn pakoputkeni johdosta kuluu runsaasti vessapaperia joten ostan sen kolleittain. Yleiset supermarketit, sekä Tokman, Rajamarket ja Liddl ovat haarukassa.
        Samalla reisulla ostan myös kollin talouspaperia. Nokkani ryyskää.

        Viinakset ostan saksalaisesta nettikaupasta 12 pullon latikoissa. Siinäkin ajattelen hyötysuhdetta. Joukossa mm. 80% rommia litran pulloissa, Kannabis 80 Absinttia vain 0,7 litran puteleissa jne.
        Hankalasti käsiteltävä laatikko on paskamoinen kannettava hissittömän talon 46 rappua ylös vaikka se painaa vain 23kg - 24kg. Joudun nousemaan raput kylkimyyryä koska sileä laatikko peittää näköalan eteen päin. Ei ole helppoa hauraalla pieneläkeläisellä!

        Alkoholin ostamisessa mitään säästä kun voi olla ostamattakin.Sätkän polttajakin säästää verrattuna askitupakin käryttäjään.Mukamas säästää ja sitten kuitenkin törsää rahat johonki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholin ostamisessa mitään säästä kun voi olla ostamattakin.Sätkän polttajakin säästää verrattuna askitupakin käryttäjään.Mukamas säästää ja sitten kuitenkin törsää rahat johonki.

        Minkään tavaran tai palvelun osamisessa ei säästä mitään!
        Täydellinen luontaistaloudessa eläminen on mahdotonta. Vaikka eläisit luomutilalla kasvattaen ruokasi pellossa ja metsästäen lihasi niin jotain sinun on kuitenkin ostettava.
        Hauraan pieneläkeläisen elämään kuuluu a-kaapin asiallinen sisältö joka on osa vieraanvaraisuuttakin. Juu, juu. Mitäs tunkevat?! Osa "tunkijoista" tuovat "tunkiessaan" meille talven marjat ja sienet. En ole koskaan arvioinut vaihtotasetta.
        Rahan törsääminen? En "törsää" mihinkään sellaiseen todella tarvitsemaani jos en mielestäni saa rahalleni riittävää vastiketta.
        Mutta noiden nettiviinojen dokaaminen onkin varsinaista törsäämistä. Juhlapyhinä kostuttelen nieluani. Laatikollinen riittää pitkälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoholin ostamisessa mitään säästä kun voi olla ostamattakin.Sätkän polttajakin säästää verrattuna askitupakin käryttäjään.Mukamas säästää ja sitten kuitenkin törsää rahat johonki.

        Ainoa oikeastaan, millä noiden suhteen voi säästää on olla polttamatta ja juomatta.
        Toki voihan sitä itse tehdä vaikka kiljua, on ehkä halvempaa kuin kaupan ja alkon tuotteet, mutta onko siinä taas mitään järkeä, että laitat jonkun kiljupöntön pörisemään hajujaan jonnekin kylppäriin tm..?
        Toki moni savuton ja alkoton tuhlaa rahojaan johonkin muuhun ihan ytä turhaan asiaan.


      • Anonyymi

        Miksi ette muuta yhteen, kun kerta olette suhteessa ja asutte samassa taloyhtiössäkin vielä?
        Lähinnä tuo järjestely tuntuu aika mielenkiintoiselta, eri asia olisi jos teillä olisi reilusti välimatkaa ja esim työpaikat pitäisi teitä erillään.
        Sillekin kuitenkin tulee ylimääräistä hintaa jo kuukausitasolla, kun pitää kahta asuntoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ette muuta yhteen, kun kerta olette suhteessa ja asutte samassa taloyhtiössäkin vielä?
        Lähinnä tuo järjestely tuntuu aika mielenkiintoiselta, eri asia olisi jos teillä olisi reilusti välimatkaa ja esim työpaikat pitäisi teitä erillään.
        Sillekin kuitenkin tulee ylimääräistä hintaa jo kuukausitasolla, kun pitää kahta asuntoa.

        Tuolle siis kirjoitin, joka kertoi asuvansa tyttöystävänsä kanssa samassa taloyhtiössä. Sain ainakin käsityksen, että molemmilla on omat asunnotkin.
        Omat autot vielä ymmärtää, monella parilla on mm työasiat sellaiset, ettei töissäkäyminen tosiaan onnistu yhden auton taktiikalla. Mutta muuten tosiaan...
        Aloin vain väkisinkin ihmettelemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolle siis kirjoitin, joka kertoi asuvansa tyttöystävänsä kanssa samassa taloyhtiössä. Sain ainakin käsityksen, että molemmilla on omat asunnotkin.
        Omat autot vielä ymmärtää, monella parilla on mm työasiat sellaiset, ettei töissäkäyminen tosiaan onnistu yhden auton taktiikalla. Mutta muuten tosiaan...
        Aloin vain väkisinkin ihmettelemään.

        No, vähän ehkä jarruttaa sekin, että ollaan oltu kimpassa vajaan vuoden. Ajateltiin ainakin, ettei oteta paineita yhteenmuuton kanssa.
        Mutta isompi ja se ratkaiseva syy tähän meidän 2 asunnon järjestelyyn on se, että tyttiksellä asunto on hänen omansa ja itse asun vuokralla. Ja tyttiksen asunto on myöskin samanlainen 29-neliöinen pikkuluukku kuin mullakin, ovat identtiset keskenään.
        Ja tämänkokoinen kämppä nyt on liian pieni avoliittoon.
        Eikä ole mitään järkeä, että tyttis myisi omansa pois ja muutettaisiin kimppaan vuokralle, eikä nyt ainakaan tällä hetkellä asuntolainakaan houkuttele.
        50 neliöinen asunto olisi aika minimi, minkä tarvitsisimme ja sellaisen hinta tulisi meidän alueellammekin jopa olemaan helpostikin sellainen sadan tonnin menoerä...
        ELi silläkin ei ainakaan vielä saman katon alle.
        Ja toimii tämä nyt ainakin tällä hetkellä näinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voe helvata asua ny jossain korvessa pienessä 65neliön hikisessä mökissä järsien jotain sieniä.Eihän tuossa ole mitään järkeä asumismuotona ja pah köyhällä 2autoa mukamas.

        Itse asut sitten jossain suuren kaupungin ydinkeskustassa tai meren-/järvenrantatontilla hienossa lukaalissa ja järsit jotain Stockmannin herkkudelin "alelaarista" ostettua, vähintään 70€ kilohintaista naudan perselihaa? Ja voit niin hiton hyvin ja kaikkea..?
        Ja kaiken rahoitat tietysti järjettömän kokoisella pankkilainalla, mitä täydentelet kaikenlaisilla kulutusluotoilla...
        Mikä hiton järki tuollaisessa asumis- ja elämismuotona sitten on?


    • Anonyymi

      Polttoaineen kulutukseen liittyen.
      Käytän vaimoani kahdesti kuukaudessa naapurikaupungin keskussairaalassa.
      Moottoritiematkaa on noin 35km.
      Motarilla olen asettanut vakionopeussäätimen noin 82-83 km/h asetukseen. Rajoitus on 100km/h. Ajelen oikean puolen kaistaa seuraten takaa tulevaa liikennettä. Kun kuormuri ilmestyy taakse niin nostan nopeuden hieman yli 9-kympin.
      Olemme molemmat eläkkeellä eikä aika merkitse mitään. Tuolla nopeuden säätelyllä säästän bensaa noin 0,5 litraa/ 100 km
      verrattuna 100 km/h ja menetämme aikaa muutaman minuutin. Mihin me tarvitsisimme ne minuutit? Saattaa tuntua näpertelylle mutta kuvaa yleistä asennettamme. Haluamme omasta mielestämme täyden vastikkeen jokaiselle käyttämällemme eurolle.
      Vastaavasti olemme juhlapyhät, joulu, pääsiäinen ja juhannus, kotikaupunkimme kylpylässä täysihoidossa.
      Käytämme yksityistä terveydenhuoltoa koska siinä on useita hyviä puolia.
      Jne.

      • Anonyymi

        Ajonopeuskin vaikuttaa polttoaineen kulutukseen.
        Omalla autollani mittailin joskus sitä piruuttani ja aikani kuluksi, kun olin pidemmällä reissulla lomaa viettäessäni.
        Ajoin mennessä 200-300km matkan 80-90km/h tuntivauhdilla ja takaisin ajellessa saman pätkän 100-120km/h tuntivauhdilla rajoituksten mukaan, niin eroa oman autoni kanssa oli likemmäksi litran verran.
        Mennessä tuolla rauhallisella vauhdilla autoni kulutti aika tarkkaan 6,2l/100km ja tulomatkan "hurjastelulla" 7,1l/100km.
        Eli tuollakin tekee helpostikin jo liki parin euron eron kuluihin sataa kilometriä kohden.
        Itse kyllä enemmänkin säästelen pumppuhinnoissa, eli tankkaan aina mahdollisuuksien mukaan silloin viikosta, milloin pumppuhinta on halvimmillaan. Parhaimmillaan sillä säästää jopa 20-30 senttiä litrahinnassa. Tankillisessakin tuo taktiikka jo tuo helposti vitosenkin säästön per tankkauskerta ja vuositasolla reilusti enemmän. 10 tankillisessa säästyy helpostikin jo 40-50 euroa muuhun käytettäväksi.
        Mutta ajotyyli tuo myöskin hyvän säästön polttoainekuluihin. Ja yksi, mitä itse käytän aika onnistuneesti on se, että kartan ruuhkia mahdollisuuksien mukaan.
        Eli kauppareissutkin teen mahdollisuuksin mukaan muuhun aikaan kuin silloin, kun väkeä on enemmän liikkeellä. Eli käyn kaupassa joko todella aikaisin aamulla taisitten illalla myöhään.
        Ei tarvitse jurnuttaa missään letkoissa 20km tuntivauhdilla ja pitää turhaa tyhjäkäyntiä liikennevaloissa tai muissakaan risteyksissä.


    • Anonyymi

      Se säälin ja hyväksynnän kerjäämistä. Sinänsä ihan sairasta, kukana perhe tai yksineläjä ei elä samoin kuin joku toinen, menot ja asiat on erilaiset. Tuo on todella kummallista, että ihmetellään toisten rahan käyttöä ja itse surkeena ilmoittaa häpeille että minä käytän näin vähän ja päjrään sillä. Se on ihan sen oma asia mitä käyttää ja mitä ei.
      Sääin kerjääminen ha hyväksynnän hakeminen on ihmisellä jolla on erittäin huono talouden hoito kyky, mielensä on sairas ja heikko itsetunto, ei kestä arvostelua eikä omaa elääntilannetta, joten jollain tavoin siitä pitää kehittää asia, että kaikki on hyvin ja tasapainossa. Valheessa elää ja hakee vaan hyväksyntää, kun ei kestä totuutta.

      • Anonyymi

        Toinen ääripään ilmiö on omaisuudella kehuskelu ja sen esille tuominen. Tai siis "omaisuuden"..
        Moni kehuu, kun asuu useamman sadantuhannen arvoista kotia ja ajaaa vielä jollain kalliilla autolla, tai ovat ainakin sitten niin helvetin ylimielisiä ja käyttäytyvät alentuvasti sellaisia kohtaan, jotka asuvat vuokralla tai jotain max. adan tonnin peruskämppää ja ajavat jollain 20000€ hintaisella Toyotalla.
        Ihan kuin elämä oikeasti vaatisi jotain 300000-500000€ hintaista asuntoa ja 50000-100000€ hintaista mersua ajopeliksi.. Vielä kun idioottikin tajuaa, että hyvätuloisenkin täytyy tehdä velkaa saadakseen tuon hintaiset asiat itselleen ja raha meneekin sitten velkojen maksuun ja noiden ylläpitoon.
        Eli tällaiset ovat yhtä huonossa tai huonommassakin asemassa taloudellisesti kuin halvempia vastaavia ostaneet. Muuta eroa ei ole, kuin että nämä "hienommin" elävät ovat kovien paineiden alla velkojensa kanssa ja ovat salaa persaukisia.


    • Anonyymi

      Toimeentulotukiasiakkaat oikeen kehuu säästövinkkejään heh itsellä n, 4000eur nettotulot ni voi vähän mällätä.Ostakaa vaan halpaa paskapaperia.

      • Anonyymi

        Tiedätkö miten helppo on säästää kelan etuuksista ja tt tuloista? Helpompi kuin palkoista, tukirahat tulee aina ja sen päälle tt maksaa laksut, ei tarvi niistä huolehtia. Palkalliset maksaaa kaiken itse, laskut, asumisen, ruuat... ihan kaiken... tukiasiakkaat saa kaiken omaan käyttöön ja tt maksaa laskut...mitään ei tarvi itse maksaa. Voi ostaa sitä kalleinta silkkistä vessa paperiakin, kun ei tarvi itse sitä maksaa...


    • Anonyymi

      Joskus pistänyt omaankin silmään sama asia, pienen budjetin elämisestä ja pienituloisuudesta ei saisi sanoa sanaakaan. Nämä kyllä sitten porskuttaa, joilla ainakin omien puheidensa mukaan "on paalua ja kaikkea", vaikka jotkut hermostuvat siitäkin. Ja totta, ihan kuin se olisi jotenkin parempi, että ihmisellä on iso kämppä kalliilta alueelta ja kallis auto, kuin että on joku halpa vuokra-/omistuskämppä jostain laitakaupungilta ja joku satasen paukkulauta ajopelinä.
      Ja joku kitisee kummastakin, juurikin "että vittuako ne kenenkään rahat kenellekään kuuluu..??" Se kyllä toisaalta on paras asenne, pidetään omat asiat omina ja jätetään muiden asiat muiden omiksi.
      Itse myöskin kyllä elän aika nuukasti.
      Kävi vähän köpelösti aikanaan, onnettomuuden vuoksi eläkkeelle ja invalidistatus sen verran vahva sen vuoksi, että eläkepaperit tuli. Liikuntakyky onneksi säilyi, en tarvitse apuvälineitäkään liikkumiseen kuin joskus ajoittain, kyynärsauvoja tm tukea, mutta mua parsittiin sen verran raudalla kasaan, että fyysiseen työhön ei ollut paluuta. Erokin sitten tuli, no, se kai oli tullakseen muutenkin mutta tuo tapaturma oli kai se viimeinen niitti.
      Muutin vielä reilusti pienemmälle, muutaman tuhannen asukkaan kokoiselle paikkakunnalle ihan sillä, että elämiskulut on ainakin täällä jonkun verran halvemmat ja asun kuitenkin kaupunkialueella. Tulot kun tippuivat tietysti jonkun verran eläkkeen myötä ja kun ei tosiaan muijaakaan enää ole tuossa keventämässä arjen kuluja, niin täytyi tehdä oma ratkaisu asioiden suhteen. Enkä nyt viitsinyt muutenkaan jäädä vanhoille nurkille, pari sikäläisen kaverin kanssa ollaan vieläkin tekemisissä, kyläillään joskus vuoronpäiten kuka kenenkin luona milläkin kertaa ja pidetään muuten yhteyttä säännöllisesti.
      Keskustaan kämpiltä on noin 4km ja sieltä löytyy kaikki tärkeimmät kaupat sekä pieni uimahalli ja elokuvateatterikin jopa. Ja tietty kirjastokin sekä peruspalvelut.
      Uimahalli ja leffateatteri ovat vielä halvemmat kuin isolla paikkakunnalla muutenkin. Leffateatteri laskuttaa 10€/näytös ja uimahallikäynti on 5,50€/kerta. Eläkealennuksella ja sarjalipuilla noista saa vielä hieman hinnasta pois. Niin saa pidettyä itseään kunnossa aika edullisesti mielen ja kropan suhteen.
      Sittari ja Prisma on jotain 20km päässä, mutta harvemmin niihin onkaan asiaa. Lidl ja yksi halpakauppa on täällä ja kyllä s-marketista ja k-supermarketistakin saa riittävän halvalla tavaraa, mitä tarvitsee.
      Halpamerkeillä ja tarjouksilla mäkin elämistäni pyöritän aika pitkälti.
      Kämppä jäi erossa exälle, sain siitä kyllä osuuteni rahana pois ja täältä löytyi mulle hyvänkokoinen, saunallinen rt-kaksio aika edullisesti, mikä on rakennettu 90-luvulla, eli on vielä suht uusikin. Niin kyllä tässä pärjää ihan hyvin senkin puolesta.
      On vielä rauhallinen asumalähiö ja tosiaan kuitenkin aika liki keskustan palveluja.
      Muuten ehkä perseestä vähän koko elämäntilanne, siis kun terveys kuitenkin heikkeni tapaturman takia, mutta ei voi valittaa muuten. On ainakin ihan rauhallista ja useimmiten mukavaakin elämä nykyään muilta osin. Ja olen nyt kuitenkin saanut täältäkin jotain kavereita, joiden kanssa voi viettää aikaa.

      • Anonyymi

        Oikea asenne ja elämäntyyli, vaikka sinä ainakin olet päätynyt tuohon elämäntilanteeseen ilman omaa syytäsi.
        Mutta hyvä, että ongelmistasi huolimatta pärjäät omillasi ja vaikutat nyt ainakin kuitenkin ihan tyytyväiseltä elämääsi.
        Siis että pärjäät kuitenkin taloudellisesti, etkä ole päätynyt syrjäytyneeksi ja katkeraksi möllöttämään 4 seinän sisälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikea asenne ja elämäntyyli, vaikka sinä ainakin olet päätynyt tuohon elämäntilanteeseen ilman omaa syytäsi.
        Mutta hyvä, että ongelmistasi huolimatta pärjäät omillasi ja vaikutat nyt ainakin kuitenkin ihan tyytyväiseltä elämääsi.
        Siis että pärjäät kuitenkin taloudellisesti, etkä ole päätynyt syrjäytyneeksi ja katkeraksi möllöttämään 4 seinän sisälle.

        No eihän tässä katkeruus auta, vaikka tietty kyrsiikin joskus.
        Ja täytyy nyt vain pärjätä sillä mitä on ja saa. Onneksi kuitenkin liikuntakyky on säilynyt, vaikka minusta ei nyt olekaan enää mihinkään fyysisesti raskaaseen työhön eikä tässä nyt mitään fyysisesti hiton isoja revittelyjä tehdä muutenkaan.
        Mutta peruseläminen ja kevyt/kevyehkö liikunta sujuu hyvin, kuten ulkoilu ja uiminen. Ja kyllä mä kesällä pyörälläkin ajan jonkun verran.


    • Anonyymi

      :):)

    • Anonyymi

      Pakkohan tässä on nuukailla.
      Olen kyllä muutenkin tarkka rahoistani, mutta kaikki on kallistunut jo parin viime vuodenkin aikana sen verran, että senkin vuoksi on ostettava halvemman mukaan.
      Kesällä siirryin vielä tiukempaan budjettiin siirtymällä käyttämään melkeinpä pelkästään halpamerkkien tuotteita.
      Ja ero on entiseen kyllä selvä ja olen yllättynyt vielä, kun halpamerkkien tuotteista suuri osa on vielä todella laadukasta tavaraa. Hinta tosiaan vain on selvästi pienempi kuin monella muulla "normi"-brändillä.
      Mutta ei se ole itselle häpeä eikä muille kitisemisen aihe, jos joku elää halvemmin kuin muut ja ylipäätään noudattaa mahdollisimman tarkasti pienten kulujen budjettia. Hyvähän se vain on, että osaa olla järkevä.
      Minulla kyllä kävi sinänsä hyvä tuuri, sain noin 15000 asukkaan kaupungista työpaikan aikanaan ja löysin vielä edullisen vuokrakämpänkin. Bruttopalkkani pyörii siinä 2000-2200€ välissä ja asumiskulut jäävät reilusti alle 400€ kuukaudessa kuitenkin.
      Isommalla paikkakunnalla asuminen olisi aika hitostikin kalliimpi menoerä, eikä esim Turussa tai Tampereella tällaista pikkuyksiötäkään saisi ainakaan paljoa alle 500€ kuukausikuluilla.

      • Anonyymi

        Kyllä ei ruoan suhteen nuukailla, vaan monipuolisista ja ravinteikasta pöytään. Myös siivousvälineet kunnollisia, kyllä ei nuukailla. Opiskelee, että saa kunnon duunin ja kyllä ei meillä nuukailla, vaan keski-Euroopassa lomaillaan. Kyllä ei tingitä elämysten määrästä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ei ruoan suhteen nuukailla, vaan monipuolisista ja ravinteikasta pöytään. Myös siivousvälineet kunnollisia, kyllä ei nuukailla. Opiskelee, että saa kunnon duunin ja kyllä ei meillä nuukailla, vaan keski-Euroopassa lomaillaan. Kyllä ei tingitä elämysten määrästä !

        Jaaha, taas yksi "meillä ei kursailla"-tason latvakakkonen liikenteessä....
        Kyllä halvallakin nyt riittävän monipuolisesti ja terveellisesti pystyy syömään.
        Ei tarvitse tosiaankaan olla mitään Stockmannin HerkkuDelin 70 euron kilohintaista "tarjous"nautaa eikä 20-30 euron kilohintaisia pikkutomaattieja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaaha, taas yksi "meillä ei kursailla"-tason latvakakkonen liikenteessä....
        Kyllä halvallakin nyt riittävän monipuolisesti ja terveellisesti pystyy syömään.
        Ei tarvitse tosiaankaan olla mitään Stockmannin HerkkuDelin 70 euron kilohintaista "tarjous"nautaa eikä 20-30 euron kilohintaisia pikkutomaattieja.

        Kyllä ei voi olla huomaamatta kateutta! Kyllä ei meidän tarvitse pihistää YHTÄÄN MISSÄÄN! Ole vaan kateellinen ihan rauhassa
        Männä viikolla ostettiin pari sijoitusasuntoa. Kateellinen ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ei voi olla huomaamatta kateutta! Kyllä ei meidän tarvitse pihistää YHTÄÄN MISSÄÄN! Ole vaan kateellinen ihan rauhassa
        Männä viikolla ostettiin pari sijoitusasuntoa. Kateellinen ??

        En ole kateellinen, totesin vaan asian juuri niin kuin se on.
        Ketään vain ei kiinnosta, miten itse rahasi käytät. Toivot muiden olevan kateellisia sinulle.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2560
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1489
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      903
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      844
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe