Essee on palautettu

Tiukille meni mutta nyt se on sisässä, tänään oli viimeinen päivä. Huomena töihin ja illalla on taas verkkoluento. Loppuviikosta pienryhmä ja seuraavalla viikolla jatkuu pari pienryhmäiltaa ja perjantaina lukupiiri. Siis ihan tosi LUKUPIIRI, eiks mummot yleensä osallistu tommosiin. Mutta kai mä oon vanhaks tullut.

17

305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koska valmistut?

      Muistuu mieleen oma opiskelu 2017-2019 välinen aika, kävin koulussa, työharjoitteluissa, töissä, tein päättötöitä ja opiskelin. Sitten vielä hoidin kodin, pihan ja pienet lapsemme hoitoon ja kotiin ja kotona.

      Olin aika loppu tuon rupeaman jälkeen, eikä terveyskään meinannu kestää. Töissä sitten pettikin ja tuli pitkä jakso lääkärirumbaa, onneksi löytyi viatkin, mutta aivan hukkaan meni viimeisin ammatti ja nuo opinnot. En voi tehdä niitä töitä.

      Muistathan levötä myös, vaikka sulla ei ole perhettä ja lapsia kontollasi, niin osaa tulla burnout työn ja opiskelun liiastakin.

      • En tästä varsinaisesti valmistu, nää on perusopinnot. Ne on edellytys että voi hakee ammatilliseen opettajakorkeaan vuodenvaihteessa. Se kestäis vajaan vuoden. En oo vielä päättänyt meenkö sinne vai tekisinkö epäpätevänä ihan näillä tiedoin. En silleen haaveile virasta. Vois olla helpompaa tehdä vaikka vajaata viikkoa, kun opetustyössä ei missään tapauksessa saa leipiintyä. Mä tiedän ton burnout riskin, keväällä oli töissä raskas jakso, rupes käymään jo pumpun päälle, mutta se on onneks ohi.


      • JeroP kirjoitti:

        En tästä varsinaisesti valmistu, nää on perusopinnot. Ne on edellytys että voi hakee ammatilliseen opettajakorkeaan vuodenvaihteessa. Se kestäis vajaan vuoden. En oo vielä päättänyt meenkö sinne vai tekisinkö epäpätevänä ihan näillä tiedoin. En silleen haaveile virasta. Vois olla helpompaa tehdä vaikka vajaata viikkoa, kun opetustyössä ei missään tapauksessa saa leipiintyä. Mä tiedän ton burnout riskin, keväällä oli töissä raskas jakso, rupes käymään jo pumpun päälle, mutta se on onneks ohi.

        Aaa, okei. 👍

        Eli opettajan työ olis kiinnostava? Ehdotan ala-astetta, ei tuu niin törkeää käytöstä vastaan mitä yläasteella. Voi olla mielekkäämpää olla opena pienemmille. Vaikka ihan valtavasti on nykyään erityislapsia jollain diagnoosilla tai haasteilla. Pahinta on yleinen levottomuus, ei kyetä istumaan aloillaan ja keskittymään mihinkään.

        Tosi lyhytjänteisesti muutenkin.

        Ei oo helppoa työtä mikään lasten kasvatustyö, nimimerkillä kokemusta on paljon. Mutta palkitsevaa on kaikki ne yhdessä onnistumiset haasteista huolimatta. Tuntee että kärsivällisyys on kannattanut haastavan kanssa vääntäessä koulua eteenpäin.

        Tsemiä. 😊👍❤️


      • EivorCreed kirjoitti:

        Aaa, okei. 👍

        Eli opettajan työ olis kiinnostava? Ehdotan ala-astetta, ei tuu niin törkeää käytöstä vastaan mitä yläasteella. Voi olla mielekkäämpää olla opena pienemmille. Vaikka ihan valtavasti on nykyään erityislapsia jollain diagnoosilla tai haasteilla. Pahinta on yleinen levottomuus, ei kyetä istumaan aloillaan ja keskittymään mihinkään.

        Tosi lyhytjänteisesti muutenkin.

        Ei oo helppoa työtä mikään lasten kasvatustyö, nimimerkillä kokemusta on paljon. Mutta palkitsevaa on kaikki ne yhdessä onnistumiset haasteista huolimatta. Tuntee että kärsivällisyys on kannattanut haastavan kanssa vääntäessä koulua eteenpäin.

        Tsemiä. 😊👍❤️

        Eikun nyt luin uudestaan haluat amiksen opeksi? Et peruskouluun tai lukioon.

        Aikuisten kanssakin saat varautua niihin, jotka käy koulua vain nimellisesti muttei kiinnosta kouluun paikalle tulla, eikä suoriutua työjaksoistakaan. Ihmisillä on tosi paljon nykyään vaikeuksia kyetä kantamaan vastuuta mistään edes ittestään.


      • EivorCreed kirjoitti:

        Eikun nyt luin uudestaan haluat amiksen opeksi? Et peruskouluun tai lukioon.

        Aikuisten kanssakin saat varautua niihin, jotka käy koulua vain nimellisesti muttei kiinnosta kouluun paikalle tulla, eikä suoriutua työjaksoistakaan. Ihmisillä on tosi paljon nykyään vaikeuksia kyetä kantamaan vastuuta mistään edes ittestään.

        Joo, mä oon huomannu, aika paljon on vaihtelua, heistäkin jotka meillä työharjoittelussa ollut. Rakennusala kuitenkin pienipalkkaisena alana ei ole niin haluttu, että jää ylijäämäpaikkoja, joita sitten täytetään vähemmän motivoituneilla oppilailla. Myös sellanen yleinen kätevyys on laskenut, kun ei oo lapsilla enää samanlaisia mahdollisuuksia puuhastella, kuin ennen. Mutta on harjoittelussa ollut todella eteviäkin oppilaita ja monella halu oppia. Enemmän vääntöö on ollut aikuispuolella, sellasta ihme jääräpäisyyttä. Nuoret kuitenkin hyviä oppiin ja ainakin jossain määrin heitä saa motivoitumaan.


      • EivorCreed kirjoitti:

        Eikun nyt luin uudestaan haluat amiksen opeksi? Et peruskouluun tai lukioon.

        Aikuisten kanssakin saat varautua niihin, jotka käy koulua vain nimellisesti muttei kiinnosta kouluun paikalle tulla, eikä suoriutua työjaksoistakaan. Ihmisillä on tosi paljon nykyään vaikeuksia kyetä kantamaan vastuuta mistään edes ittestään.

        Tietenkin kiehtoisi ihan perusopetuskin, vaikka jossain yhtenäiskoulussa. Jos sais innostettua lapsia käytännön käsitöihin. Oon kuullu, että jotkin aineopettajat, kovasti puhuu lukion puolesta. Eikä se tietenkään huono ole, mutta joku vois vastapainona vähän ammattikoulutuksestakin kertoa. Monelta alalta on aikamoisia harhakäsityksiä. Kädentaidoista kun ei missään tapauksessa haittaakaan ole. Siihen pitää vaan innostaa, eikä missään tapauksessa tappaa intoa pitkästyttävillä hionta ym. Yksitoikkoisilla töillä.


      • Anonyymi
        JeroP kirjoitti:

        Tietenkin kiehtoisi ihan perusopetuskin, vaikka jossain yhtenäiskoulussa. Jos sais innostettua lapsia käytännön käsitöihin. Oon kuullu, että jotkin aineopettajat, kovasti puhuu lukion puolesta. Eikä se tietenkään huono ole, mutta joku vois vastapainona vähän ammattikoulutuksestakin kertoa. Monelta alalta on aikamoisia harhakäsityksiä. Kädentaidoista kun ei missään tapauksessa haittaakaan ole. Siihen pitää vaan innostaa, eikä missään tapauksessa tappaa intoa pitkästyttävillä hionta ym. Yksitoikkoisilla töillä.

        Jotenkin liikuttavia ala-asteen puutyöt. Voithan sellaisia naperoitakin opettaa.
        Etenkin paperiteline. Aika raju, maksimaalinen. Pari uurrosta kärjessä, mikä oli pyörretty.
        On siinä ollut opettajilla nauramista.
        Vilma


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jotenkin liikuttavia ala-asteen puutyöt. Voithan sellaisia naperoitakin opettaa.
        Etenkin paperiteline. Aika raju, maksimaalinen. Pari uurrosta kärjessä, mikä oli pyörretty.
        On siinä ollut opettajilla nauramista.
        Vilma

        Olihan sielä kaikkee sellasta linnunpönttö, mikä ei oikein innostanut. Mutta kutosella päästiin tekeen jo sellanen pyöree jakkara ja peltinen rikkasihveli. Me oltiin vielä niin vanhanaikaisia, että kaikki pojat otti puukässän ja tytöt rättikässän. Nykyäänhän ne on yhdistetty. Seiskalla oli taas pieni pätkä rättikässää. Ja puupuolen opettaja oli tästä kärmeissään, kun sen mielestä tytöille ei kuulunu tekniset työt. Se oli vanha kansalaiskoulun opettaja ja sitä vähän pelättiinkin. Kansalaiskoulun peruina sielä oli hyvät käsityötilat ja erikseen opettajat vielä metallille ja puulle. Tietenkin otin valinnaisena tekniset työt ja silloin kaikki pojat sen ottikin. Mutta vaan yksi otti sen pitkän oppimäärän eli 4 tuntia viikossa.


      • JeroP kirjoitti:

        Joo, mä oon huomannu, aika paljon on vaihtelua, heistäkin jotka meillä työharjoittelussa ollut. Rakennusala kuitenkin pienipalkkaisena alana ei ole niin haluttu, että jää ylijäämäpaikkoja, joita sitten täytetään vähemmän motivoituneilla oppilailla. Myös sellanen yleinen kätevyys on laskenut, kun ei oo lapsilla enää samanlaisia mahdollisuuksia puuhastella, kuin ennen. Mutta on harjoittelussa ollut todella eteviäkin oppilaita ja monella halu oppia. Enemmän vääntöö on ollut aikuispuolella, sellasta ihme jääräpäisyyttä. Nuoret kuitenkin hyviä oppiin ja ainakin jossain määrin heitä saa motivoitumaan.

        Raksatyö on fyysistä, nykyään ihmiset pelkää rasitusta. Pitäisi olla nappeja mitä painella, ettei väsy kun sormet.

        Kuka kohta rakentaa mitään, jos suuntaus on fyysisen työn pelko?

        Jep, sulla on varmasti mahkuja matkan varrellakin miettiä mihin työllistyä haluat, opettajista alkaa olla pulaa. Sekin on henkisesti vaativa työ. 👍


      • EivorCreed kirjoitti:

        Raksatyö on fyysistä, nykyään ihmiset pelkää rasitusta. Pitäisi olla nappeja mitä painella, ettei väsy kun sormet.

        Kuka kohta rakentaa mitään, jos suuntaus on fyysisen työn pelko?

        Jep, sulla on varmasti mahkuja matkan varrellakin miettiä mihin työllistyä haluat, opettajista alkaa olla pulaa. Sekin on henkisesti vaativa työ. 👍

        Raksatöissä se fyysisyys on säilynytkin, mutta kone puolella selviäisi kyllä nappeja painelemallakin. Mutta silti sinne on vaikee hakijoita löytää. Mä oon tehny töitä noille konepajoille, kaikenlaista konepetiä ym. Ja ne on täysin automaattisia cnc koneita, robotit syöttää. Henkinen kuormitus tietenkin lisääntynyt, kun yksi ihminen hoitaa kolmee konetta ja ennen yhdellä töppäyksellä meni korkeintaan yksi työkappale pilalle ja nyt menee kymmeniä. Mutta on ne konesalit täysin toista, kun joskus 50-60 luvulla. Mutta sitkeesti elää mielissä se hämärä, meluisa ja likanen tehdassali. Sen suhteen ois ihan toivottavaa sinne perusopetuksenkin puolelle saada realistista kuvaa työpaikoista. Kun on monia aloja, mitkä ei tavallisessa arkielämässä näy.


    • Anonyymi

      essee voi olla kuin joku KEÖLAn hakemus, vastausta voi odottaa yleensä noin 3 vuotta

      • Anonyymi

        Eläkeyhtiöstä tulee nopeasti päätös. Muistan kun ihmettelin, että mitä mun tilille on tullut ja parin päivän päästä tuli kirje (kyllä, ihan oikea paperinen kirje) että eläkehakemuksesi on hyväksytty osaeläkkeenä, kuten toivoitkin.

        >simiti<


    • Anonyymi

      Hyvä sinä! 😊

      Kiva lukea kun saat opiskeltua! Itsellekin tulee sellainen minäkin voin vaikka mitä -fiilis. Vaikka nyt onkin vähän jämähtänyt tilanne. Sitten yhtäkkiä varmaan ryöpsähtää... 😬

      xLiner

      • Anonyymi

        Tuo lukupiiri kans hiukan kiinnostaa. Sielläkö siis keskustellaan luetusta kirjasta?

        En tiedä jaksaisinko kaikenmaailman pätijöitä enää vapaa-ajallani, mutta luen paljon ja joskus voisi olla miellyttävää purkaa lukukokemusta muiden kanssa jotka ovat myös lukeneet saman kirjan.

        Kerrothan sitten miten siellä lukupiirissä sujui?

        xLiner


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo lukupiiri kans hiukan kiinnostaa. Sielläkö siis keskustellaan luetusta kirjasta?

        En tiedä jaksaisinko kaikenmaailman pätijöitä enää vapaa-ajallani, mutta luen paljon ja joskus voisi olla miellyttävää purkaa lukukokemusta muiden kanssa jotka ovat myös lukeneet saman kirjan.

        Kerrothan sitten miten siellä lukupiirissä sujui?

        xLiner

        Juu, totta kai kerron. Mä ite luen tosi vähän ja varmaan tollanen lukupiiri juttu ois just mulle hyvä. Mulla on aina kauhee tarve kertoo asioita eteen päin. Ja lukemisesta vaan tulee mieleen, että se kaikki vaan jää sinne pään sisään, eikä siis hyödytä mitään. Lukupiirillä sais sitten käsiteltyä niitä ajatuksia. Jostain vaan on niin vahva mielikuva, että vanhojen ihmisten harrastus, en tiedä miksi.


    • Sulla näyttää olevan ihan hyvä pöhinä tekemisessä. Hieno juttu.

      Jos intoa riittää niin sama kai se olisi hommata ihan pätevän paperit; tämä siis virkavaatimuksen mukaan eikä osaamisen näkökulmasta.
      Ei kai se haitttaa jos samasta työstä saa parempaa palkkaa ja helpommin löytää uuden paikan jos vanha tympii.

      Onko tuo sellainen lukupiiri jossa luetaan omia tekstejä vai ihan valmiita teoksia ja niistä keskustellaan?

      • Valmiita teoksia, kolme niitä ois tarkoitus lukee. Oishan noita lukupiirejä ollu kirjastoissakin, mutta enpä ennen tommosiin oo kiinnittänyt huomioo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe