Kyse on lähinä siitä että vain rajallinen porukka pystyy jatkossakin autoaan lataamaan kotona jotta sähköautolla ajo olisi helppoa ja vaivatonta.
Siksi valtaosa suomalaisista katsoo jatkossakin ladattavia hybridejä, bensa ja diesel autoja ja sähköautot on hinnoiteltava käytettynä todella alas jotta niitä ostetaan. Eikä se hintakaan auta jos ei ole omakotitaloa tai järkevää 11kw laturia taloyhtiön pihassa.
Sähköauto on upea voimalinjaltaan, se ei kuitenkaan riitä kun ihmisten pitää arjessa pystyä niillä ajamaankin ilman range ahdistusta. Siihen se kotilaturi auttaa jo valtaosalla.
Sehän on päivän selvää miksi sähköauto ei hintaansa pidä, eikä se johdu auton huonoudesta
24
307
Vastaukset
- Anonyymi
Autoliikkeet ovat itse myös kusseet nilkoillensa kun myyvät tuotteita ensin liian kalliilla ja sitten rysäyttävät hintoja yhdessä yössä alas hurjia määriä.
Toinen asia on se että hyvittämällä huonosti sähköautosta se tekee sen että niitä käytettyjä on äkkiä todella halvalla nettiautossa, jolloin uusia ei halua kukaan ostaa.
Ihmiset eivät halua enää menettää rahojaan ja siksi moni on varovainen tai kielteinen suoraan sähköautojen suhteen. Ei haluta ottaa kamalaa suihkua arvonalenemana.- Anonyymi
Se hintojen pudottaminen johtuu Kiinan valtion julistamasta hintasodasta ja muiden oli pakko vastata siihen. Nyt kun saatiin päätös tuontitulleista, niin kilpailu palaa rehelliseen ja normaaliin.
- Anonyymi
Vaikka lataisit julkisella teholaturilla niin silti sähköauton käyttökustannukset ovat merkittävästi edullisemmat ja käyttäminen miellyttävämpää esim. talvella.
- Anonyymi
Ero voi olla hiuksenhieno sähköauton eduksi julkisilla latureilla kesällä, mutta kaupan päälle tulee armoton vitutus ja säätäminen. Lisäksi akku kuluu ennätysvauhtia.
Talvella kulutus on usein kaksinkertaista etenkin lyhyillä matkoilla, jolloin vaaka kääntyy kokonaan polttomoottorin eduksi. Lisäksi on päivänselvä asia, että julkisen latauksen hintatrendi on vain ylöspäin. Bensiinin hinta sen sijaan varsin stabiili. - Anonyymi
Miksi keskityt vain käyttökustannuksiin? Se on se pienin osa lopulta auton kustannuksista. Sähköauto tunnetusti menettää hintansa niin nopeasti että siinä edulliset käyttökulut ei paljoa paina, sähköauton suuret kustannukset tulevat suomeksi sanottuna arvonalenemasta. Sähköauto on voimalinjaltaan kyllä erinomainen, myös mahtavan hiljainen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ero voi olla hiuksenhieno sähköauton eduksi julkisilla latureilla kesällä, mutta kaupan päälle tulee armoton vitutus ja säätäminen. Lisäksi akku kuluu ennätysvauhtia.
Talvella kulutus on usein kaksinkertaista etenkin lyhyillä matkoilla, jolloin vaaka kääntyy kokonaan polttomoottorin eduksi. Lisäksi on päivänselvä asia, että julkisen latauksen hintatrendi on vain ylöspäin. Bensiinin hinta sen sijaan varsin stabiili.Tuo vitutus ja säätäminen on tosiasia. Mietin juuri kun lähdössä mm ralleihin päälle parin viikon päästä että mahtavaa kun ei enää tarvitse miettiä missä lataa ja pääseekö lataamaan ruuhkaisessa ralli-keskisuomessa. Olen kokenut rallit myös sähköautolla vuosia sitten. Ei se silloinkaan ihan helppoa ollut mutta helpotti kun ei ollut sähköautoja läheskään sitä mitä nyt tien päällä liikkuu. Nythän suosituimmat laturit ruuhkautuu takuuvarmasti jyväskylän rallejen aikaan. Ralleihin tulossa ennätysmäärä osallistujia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo vitutus ja säätäminen on tosiasia. Mietin juuri kun lähdössä mm ralleihin päälle parin viikon päästä että mahtavaa kun ei enää tarvitse miettiä missä lataa ja pääseekö lataamaan ruuhkaisessa ralli-keskisuomessa. Olen kokenut rallit myös sähköautolla vuosia sitten. Ei se silloinkaan ihan helppoa ollut mutta helpotti kun ei ollut sähköautoja läheskään sitä mitä nyt tien päällä liikkuu. Nythän suosituimmat laturit ruuhkautuu takuuvarmasti jyväskylän rallejen aikaan. Ralleihin tulossa ennätysmäärä osallistujia.
Talvella se latureilla pomppiminen vituttaa varmasti enempi kuin rallit. Luukut on monissa sähköautoissa suunniteltu niin päin vittua että jäätyvät ja jumiutuvat. Jopa mercedeksessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ero voi olla hiuksenhieno sähköauton eduksi julkisilla latureilla kesällä, mutta kaupan päälle tulee armoton vitutus ja säätäminen. Lisäksi akku kuluu ennätysvauhtia.
Talvella kulutus on usein kaksinkertaista etenkin lyhyillä matkoilla, jolloin vaaka kääntyy kokonaan polttomoottorin eduksi. Lisäksi on päivänselvä asia, että julkisen latauksen hintatrendi on vain ylöspäin. Bensiinin hinta sen sijaan varsin stabiili.Puh, ei se akku kulu kuin jatkuvassa pikalatauksessa.
- Anonyymi
Voi ollakin. Miellyttävyydestä saattaa olla erilaisia käsityksiä kun auton lataamispaikan ja himan väli täytyy kulkea sporalla tai bussilla.
- Anonyymi
Ajelen ladattavalla hybridillä ja laskin, että ei kannata ladata julkisilla, jos kWh maksaa n. 50snt. tai yli.
Copy pastella yhden latausoperaattorin hinta "Tammikuun lopusta lähtien IONITY:n oman sovelluksen kautta ladattaessa palvelun hinta on ollut 0,79 € / kWh. "
- Anonyymi
Aloituksessa otsikko oli oikein, mutta muu huuhaata.
Sähköautot eivät säilytä arvoaan hyvin, koska meneillään on ENNUSTEIDEN MUKAINEN uusien sähköautojen hintojen aleneminen kohti "vastaavien" polttomoottoriautojen hintatasoa. Ja samaan aikaan tekninen kehitys parantaa sähköautojen ominaisuuksia nopeammin kuin polttomoottoripuolella on viime vuosina tapahtunut.
Käsittämätöntä, että sähköautojen hinnanpudotusta kauhisetelleet, eivät ole lainkaan seuranneet uutisia ja autolehdistöä, jossa tämä ennustus on toistettu kymmeniä kertoja, hieman vaihtelevilla vuosilukutarkkuuksilla.- Anonyymi
Joten antaapa kaikessa rauhassa hintojen laskea ja tekniikan kehittyä. Ei ole mikään kiire tarttua putoavaan puukkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joten antaapa kaikessa rauhassa hintojen laskea ja tekniikan kehittyä. Ei ole mikään kiire tarttua putoavaan puukkoon.
Nykyiset mallit joota nyt myydään uutena ovat 5 vuoden päästä jääneet kehityksessä niin jälkeen että niitä myydään lähinä polkuautohintaan. Samalla uusien hinnat tulevat alaspäin joissa pidempi range ja ominaisuudet paremmat. Siksi nyt sähköauton osto on järjetöntä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joten antaapa kaikessa rauhassa hintojen laskea ja tekniikan kehittyä. Ei ole mikään kiire tarttua putoavaan puukkoon.
Kiinalaiset näyttävät jo nyt miten polttomoottoriautojen hintataso alkaa olla saavutettavissa. EU ostaa nyt lisäaikaa hinnanpudotuksille, kun tällää olemassa olevien tullien päälle uudet rangaistustullinsa.
Mutta periaatteessa se on niin, että siinä vaiheessa polttomoottoriautojen hintataso on tavoitettu kun A-B segmenttiä alkaa saada 10 000 - 15 000€ C-segmenttiä alkan noin 20 000, D-segmenttiä alkaen noin 30 000. Siis autoverottomia hintoja, Suomessahan polttomoottoriautojen hintaa kiusaa edelleen autovero, joten Suomessa pitäsi sähköautojen mennä alle vastaavien polttomoottoriautojen.
- Anonyymi
Taloyhtiöt lisäävät kokoajan latauspisteitään ja kohta taloyhtiö jossa ei ole latausmahdollisuutta, niin arvo romahtaa.
- Anonyymi
Meinaatko että 11kw laturit tulee taloyhtiöihin? 11kw on ihan minimi sähköautolle jotta pystyy jotenkin ripeästi latailemaan.
Niillä pienempitehoisilla lataaminen on hidasta.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko että 11kw laturit tulee taloyhtiöihin? 11kw on ihan minimi sähköautolle jotta pystyy jotenkin ripeästi latailemaan.
Niillä pienempitehoisilla lataaminen on hidasta..50 000 vuodessa ajavan kaupparatsun tyyppikoti on omakotitalo, kerrostaloasukkailla on yleensä sen verran maltilliset päiväsuoritteet autoilussaan, että hiukan hitaampikin laturi riittää siihen, että akku on joka aamu täynnä.
- Anonyymi
Latausinfra-tuki loppui 2023 lopussa. Siihen nyykähti laturien asennus. Enää on jäljellä sähköautoilun kuolonkorina
- Anonyymi
Ja tänäkin vuonna on taas rakennettu tuhansia latauspisteitä. Miksi? Koska se on tulevaisuutta ja yrityksen haluavat olla tulevaisuudessakin mukana rahaa tekemässä.
3,6kW riittää mainiosti lataamiseen yöllä. Sillä saa 10 tunnissa 36kW, joka riittää arkiajoihin mainiosti. Ja jos lähdet kauemmaksi, lataat joka tapauksessa pikalatureilla kun pidät taukoa.
3,6kW kolmesta vaiheesta tarkoittaa 6A virtaa. Siis vain puolet pienen sähkökiukaan (6kW) tehosta. Se sähkötolppa, jossa lämmittelet autoasi talvella, ottaa 10A. joksin vain yhdestä vaiheesta. - Anonyymi
Paljonkos niitä omakotitaloja Suomessa olikaan ja niitä rivitaloyhtiöitä, joissa latauksen järjestäminen on helppoa. Nostaa jopa asunnon arvoa!
Kiinteitä kotilatausasemia asennetaan kymmeniä tuhansia joka vuosi ja koko ajan markkinoile tulee entistä edullisempia sähköautomalleja.
Miettikääs nyt hieman ennen kuin vain vouhotatte uuden pelossanne.
Ihme akkoja! Onkos sulla litteä telkkari? Vastustitko pitkäänkin ennen kuin uskalsit vaihtaa putkitelkkarista, häh?- Anonyymi
Aika harvalla on varaa omakotitaloon uudellamaalla jossa sähköautolla voi vielä pärjätä. Maalla taas sähköauto ei sovi usein kulkemiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika harvalla on varaa omakotitaloon uudellamaalla jossa sähköautolla voi vielä pärjätä. Maalla taas sähköauto ei sovi usein kulkemiseen.
Mikä ihme siinä maaseudussa on kun autolla ei siellä voi ajaa. Pellollako ajat?
Osta sähköautomasturi jos tiet on huonot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ihme siinä maaseudussa on kun autolla ei siellä voi ajaa. Pellollako ajat?
Osta sähköautomasturi jos tiet on huonot.Sähköautomasturboy on lelu, eikä se sovellu kaupungin oloihinkaan kuin välttävästi. Huonoille teille paras valinta on Toyota Hilux diesel, patteriteron outo fetissi pellolla ajamisesta on helpointa toteuttaa kyseisellä nelivetoisella lava-autolla.
- Anonyymi
Ei oo kaunista fossiilin kateus! BUUAAAHAAAHAAA!
Kannattaa jo luopua siitä kuvaputki-TV:stä. On nyt luopumisen aika! Se ei toimi enää ensi vuonna.
Joko tajusit että se vanha Nokia näppäinpuhelin ei ookkaan rikki vaan se 2G verkko suljettiin. Siksi se korjaaja ei sitä saanut toimimaan, ei vaan kehdannut sulle sanoa. Osta vaan uusi älykännykkä. Ja sano fossiilikaverille kans niin voitte taas soitella.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077736
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085941- 835167
- 1394536
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552967
- 582928
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562046