Työssäoloehdon muutoksesta

Anonyymi-ap

Tässä kun laki nyt muuttuu puolentoistakuukauden päästä 2.9. on varmaan aika paljon porukkaa, jotka täyttävät nykyisen 6kk työssäoloehdon, mutteivat uutta 12 kk työssäoloehtoa. Mitenkähän tämä himmeli on suunniteltu ansiosidonnaisen suhteen?

Itsellä 6kk eli 26 viikkoa tulee ensi viikolla täyteen, mutta vuoden työssäoloehtoon pitäisi siis painaa toiset 26 viikkoa. Pitäisikö tässä nyt väkisin jäädä työttömäksi ennen lakimuutosta ollakseen oikeutettu ansiosidonnaiseen eikä enää mennä töihin ollenkaan jos ei saa puolen vuoden sopparia kun/jos esim. muutaman viikon työkeikka evää ansiosidonnaisen jatkossa. Entä jos meneillään olevaa työtä jatkaakin syyskuun puolelle, onko kohtalona silti työmarkkinatuki koska on jäänyt työttämäksi lakimuutoksen voimaantulon jälkeen?

12

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kannattaa irtisanoutua ennen kuun vaihdetta ja ilmoittautua työttömäksi, sekä huomioida omavastuuaika ja kuukauden karenssi.

      • Anonyymi

        "kuukauden karenssi."

        Se on 45pv eli 1,5kk


      • Anonyymi

        Jo on elämän ohjetta kerrakseen?
        Irtisanoutua kannattaa vasta silloin kun saa paremman työpaikan tai aloittaa opiskella uudelle alalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo on elämän ohjetta kerrakseen?
        Irtisanoutua kannattaa vasta silloin kun saa paremman työpaikan tai aloittaa opiskella uudelle alalle.

        Mikä se ala voisi olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se ala voisi olla?

        kukin voi sen opiskelualan valinnan itse tehdä. Joihinkin opiskeluihin on todella kovat vaatimukset mutta varmasti jokaisella on vaihtoehtoja joihin omat kyvyt ja sitkeystaso riittää. Toisilta on neuvoja turha kysyä. Ainakaan keskustelupalstoilla. Asiat ovat täysin ns. perskohtaisia eli yksilön henk. koht. elämänvalintoja


    • Anonyymi

      Orpon ja Satosen uudistusten tavoitteena on hävittää ammattiliittojen merkitys työntekijän edunvalvojana ja siirtää työmarkkinat EK:n ehdoin toteutettaviksi halpatyövoiman (0-9 €/pv) työmarkkinoiksi. Sitten ihmetellään, kun ostovoima ei kasva.

    • Anonyymi

      Kyllä se on peruspäiväraha tiedossa. Minulle kävi sama juttu 2016, kun laki muuttu. 1 kk jäi vajaaksi ansiosidonnaisesta. Sen jälkeen enää päässy siihen. Irtisanoutua et voi, koska saat karenssin.

      • Anonyymi

        "Irtisanoutua et voi, koska saat karenssin."

        Aina voi irtisanoutua ja kärsiä karenssi. Itse irtisanouduin ja menin työkkäriin vasta 5kk tuosta, karenssin laskenta alkaa irtisanomisajasta seuraavana päivänä...eli karenssinkin olin jo kärsinyt kun menin työkkäriin


    • Anonyymi

      "Itsellä 6kk eli 26 viikkoa tulee ensi viikolla täyteen, mutta vuoden työssäoloehtoon pitäisi siis painaa toiset 26 viikkoa. "

      Laki ei tule voimaan takautuvasti eli ensi viikolla sun työssäoloehto täyttyy ja pääset 400pv ansiosidonnaiselle johon ei siihenkään liity uudet porrastukset.

    • Anonyymi

      Jo on murheet ja keksitään jotain taiteellisia kuvioita että talous olisi ryhdissä, jopa irtisanomistakin miettien???
      Kyllä se niin on, että työssä on oltava ja sitä tehtävä eikä keksiä typeriä ideoita välttää työtä. Eläkeelle saakka on sitä työherkkua tehtävä eikä vain 6kk tai 12kk!

      • Anonyymi

        Mitä ihmettä, minä irtisanouduin enkä mitään töitä aio tehdä ennen eläkettä, noin 10v vielä aikaa.

        Ai niin..ja rahaa kyllä on


    • Anonyymi

      Kuka voi olla 5 kk työtön? Aika kovat säästöt pitää olla ja eikö karenssi ole 3 kk. Näin oli ainakin tutullani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe