Mulla on nyt parisen viikkoa ollut järkyttävä ientulehdus jota en meinaa kotikonstein saada kuuriin =(
Soitin hammaslääkärille mutta aika löytyi vasta heinäkuun puoliväliin.
Ikinien tulehtuneimpien osien päälle muodostuu valkoista peitettä (mätää??), ikenet ovat koko ulkoreunoiltaan punaiset, verestävät ja jotenkin "kutistuneet" hampaiden vieristä. Sattuu ihan älyttömästi kun harjaa.
Corsodylillä olen purskutellut, tuntuu vaan että sen jälkeen ikenet on vielä paljon entistä kamalamman näköiset ja tosi kipeät. Kuuluuko kuitenkin asiaan? Eli parantaako tuo hammashoitajan puhelimessa minulle suosittelema purskutteluaine kuitenkin tulehdusta vaikka tuntuu että sen jälkeen ikenet on tosiaan paljon entistä kamalammat?
Miten mun nyt pitäisi hampaistoani hoitaa? On vähän jo epätoivoinen olo kun ei 2xpäivä hammaslangalla puhdistamisesta, ruokailujen jälkeen harjaamisesta ja 2xpäivä Corsodylistä ole apua ollut. Ientulehdus on yhtä voimakas edelleen kuin silloin kun se juuri alkoi =(
Ei yhtään auta huoleen että olen lukenut tutkimuksesta jonka mukaan pahalla ientulehduksella saattaa olla yhteyttä ennenaikaisiin synnytyksiin. Raskausviikko 20 menossa...
Ientulehdus raskauden aikana
8
6152
Vastaukset
- milla
Raskauden aikainen ientulehdus (raskausgingiviitti)
• Raskauden aikana ienverenvuoto on runsaampaa kuin muulloin.
• Ikenen vaste plakille on heikentynyt raskauden aikana
• Bakteeriplakki saa aikaan ientulehduksen niin raskauden aikana kuin muulloinkin.
• Raskaus ei yksinään aiheuta ientulehdusta vaan pahentaa jo olemassa olevaa tulehdusta.
• Tutkimuksissa on todettu gingiviitin olevan pahimmillaan toisen ja kolmannen raskauskolmanneksen aikana.
• Ientulehduksen osittainen paraneminen alkaa kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen. Jos plakki on poistettu, ikenen terveys palautuu normaaliksi noin vuoden kuluttua synnytyksestä.
Hoito
Hoito on suuhygienian tehostaminen (huolellinen kotihoito), terveellisten ruokailutottumusten omaksuminen (ei välipaloja) ja paikallisten ärsyttävien tekijöiden eliminoiminen (hammaslääkärikonsultaatio). Vain akuuteissa, kuumeisissa, bakteerien aiheuttamissa, haavaisissa gingiviiteissä käytetään antibiootteja tai kemoterapeutteja (metronidatsoli) - lisäksi suun paikallinen desinfektio (klorheksidiini, polyvidonijodi, vetyperoksidi), yleiskunnon kohentaminen (vitamiini-, hivenaine-, valkuaispitoinen ruokavalio) sekä mahdollisen paikallisen altistavan tekijän eliminoiminen akuutin vaiheen mentyä ohitse (esim. puhkeava viisaudenhammas). Jos gingiviitin aiheuttajana on jokin yleissairaus, perussairauden hoitoon yhdistetään paikallisten tekijöiden eliminoiminen. - dytvjdstyj
että corsodyliä ei saa käyttää pitkää aikaa yhtämittaa. lue pullon kyljestä. onko pahaa hajua ja sellaista mustumista niistä hampaitten välistä. ja onko ne hampaitten väliset ikenet ikääkuin hävinneet. onko ikenissä jatkuvaa kipua. jos tälläisia oireita on, ainakin siinä tapauksessa hakeudu hammaslääkäriin (päivystys). muutenkin kyllä kävisin näyttämässä, jos kuitenkin jotain apua saisit. raskaus todella edesauttaa ientulehdusta, mutta aika rajulta tapauksesi kuulostaa.
- ienvaivainen
Juu, Corsodyliä suositellaan käytettäväksi max 2 viikkoa putkeen. Viikon olen nyt käyttänyt.
Hampaiden vierustan ikenet on madaltuneet ja ovat röpelöiset, vertavuotavat, ja kipeät sorkittaessa (eivät ole mustuneet). Hampaidenpesun jälkeenkin vielä aika pitkään tuntuu ikenissä mutta sitten helpottaa eikä oirehdi ennen kuin taas hoitelen hampaita.
Yksityisille hammaslääkäreille olen yrittänyt soitella, kunnallisessa vastaaja päällä, mutta en ole onnistunut saamaan aikaa nyt viikonlopuksi. Uskoisin yksityiseltä kuitenkin ajan saavani ensi viikoksi. Toivotaan ainakin.
Tosi kurjaa tämä =( - hoitaja
ienvaivainen kirjoitti:
Juu, Corsodyliä suositellaan käytettäväksi max 2 viikkoa putkeen. Viikon olen nyt käyttänyt.
Hampaiden vierustan ikenet on madaltuneet ja ovat röpelöiset, vertavuotavat, ja kipeät sorkittaessa (eivät ole mustuneet). Hampaidenpesun jälkeenkin vielä aika pitkään tuntuu ikenissä mutta sitten helpottaa eikä oirehdi ennen kuin taas hoitelen hampaita.
Yksityisille hammaslääkäreille olen yrittänyt soitella, kunnallisessa vastaaja päällä, mutta en ole onnistunut saamaan aikaa nyt viikonlopuksi. Uskoisin yksityiseltä kuitenkin ajan saavani ensi viikoksi. Toivotaan ainakin.
Tosi kurjaa tämä =(Olen sellaisessa käsityksessä, että Corsodyliä ei suositella raskaana oleville eikä imettäville äideille. Ei ole tarpeeksi tutkimustietoa siitä, että aiheuttaako se sikiölle vahinkoa. Tosin toiset hammaslääkärit ovat eri mieltä, mutta näin koulussa tänä päivänä opetetaan.
- peitteet
eivät kuulu tavallisen (eivätkä raskauden aikaisen) ientulehduksen taudinkuvaan. Suosittelen hakeutumista hammaslääkäriin.
- Nimetön
No niin. Nyt on hampulääkärillä käyty, yksityisellä. Corsodyliä määräsi hammaslääkärikin käyttämään edelleen, vakuutti sen olevan turvallista raskauden aikana.
Nuo valkoiset peitteet ovat kuulemma normaalia plakkikertymää jota helposti kertyy tulehtuneisiin ikeniin.
Hammaskiveä mulla oli reippaasti ja siitä tuo tulehdus olikin saanut alkunsa.
t.alkuperäinen kirjoittaja- pahempaa
Hyvä ettei ollut pahempaa. Näin tämä netti vääristää, viestistäsi sai sen kuvan, että valkeat peitteet olivat ikenessä itsessään, jolloin tuli jo mieleen vaikea haavainen ientulehdus... Hampaan pinnalla oleva valkea peite on toinen juttu - bakteerimassaa eli plakkia. Sen aiheuttama ientulehdus näkyy punoituksena, turvotuksena ja ienverenvuotona.
Hammaskivi siis pois, niin ikenetkin tervehtyvät. - ienvaivainen
pahempaa kirjoitti:
Hyvä ettei ollut pahempaa. Näin tämä netti vääristää, viestistäsi sai sen kuvan, että valkeat peitteet olivat ikenessä itsessään, jolloin tuli jo mieleen vaikea haavainen ientulehdus... Hampaan pinnalla oleva valkea peite on toinen juttu - bakteerimassaa eli plakkia. Sen aiheuttama ientulehdus näkyy punoituksena, turvotuksena ja ienverenvuotona.
Hammaskivi siis pois, niin ikenetkin tervehtyvät.Kyllä ne valkeat peitteet tosiaan olivat ihan ikenessä itsessään. Tulehtuneiden osien päällä. Plakkia kuulemma. Sitä voi kuulemma kertyä ikeniinkin.
t.alkuperäinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur1802089- 1751771
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1701632Sofia Virralla ja Minja Koskelalla ei mitään käsitystä terveyskeskusmaksuista!
Vasemmistopimut Sofia ja Minja täysin ulkona sote asioista, ei minkäänlaista käsitystä edes mittaluokasta, missä terveys1041425Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise241423- 1031097
Juusolle sataa vihaisia viestejä hoitajilta ja loput nauravat hänelle
Ei löydy montaakaan, joka kehuisi Juuson toimintaa ministerinä: "Selvä enemmistö Juuson päivitykseen reagoineista on su1601059Persuehdokas uhkasi tappaa "jätkän" ja ravintolayrittäjän
Kuuntele tästä kuinka meuhkaa. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/4eb3034d-48c5-4f31-b53c-42be3dc9607c771053Rokotevastaiset aiheuttaneet lasten kuolemat USA:ssa, eivätkä pyydä anteeksi
Jo kaksi lasta kuollut tuhkarokkoon Texasissa, koska rokotevastaiset ovat toimillaan tuhonneet suojaavan rokotekattavuud228876Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,56840