Hammas ongelmia

Anonyymi-ap

Hei, ajattelin kysäistä muilta kokemuksia tai onko kellään vastaavan laisia ongelmia. Olen nyt 22 vuotias ja kävin muutaman vuoden jälkeen hammaslääkärissä viime vuonna 2023 tarkastuttamassa hampaat. Tehtiin perustarkastus ja mietittiin poistetaanko viisauden hampaat, jotka tulevat puoliksi esiin. No käynnillä ilmeni että reikä poskihampaassa, mutta hyvin pieni ja se paikattiin. Nyt 2024 helmikuussa sama poskihammas alkoi oireilla ja se avattiin ja paikattiin taas uusiksi. Kävin toisen kerran vielä helmikuun lopulla tarkastuttamassa, koska viime kerralla tehtiin aika hätäseen. Ja joka kerta eri hammaslääkäri, veikkaan että kannattaisi valita yksi vakituinen, koska jokainen hammaslääkäri tekee omalla tavalla. Noh maalis- kesäkuu hammas oli aika suht hiljanen ja siinä välissä useamman kerran oltu kipeenä ja flunssassa. Myöhemmin kesäkuussa hammas alkoi taas oireilla ja huomasin että poskihampaan ylle ja ikenen sisään oli tullut pieni patti/ paise/ kyhmy joku tollanen ja haava josta vuosi vähän verta tai näkyi pinnalla verta. Pelkäsin suusyöpää, mutta onneksi haava umpeutui, mutta sieltä oli tullut pieni pala valkoista mutta en usko että mätää ja muuten umpeutunut. Ainoa kohta mistä olen huomannut valuvan keltaista tai läpinäkyvää nestettä on poskissa olevat pienet reiät. No Sain varattua ajan heinäkuun puolessa välissä, jossa paise huomattiin 2cm ja röngten kuvat otettiin. Diagnoosi pitkäaikainen pardoniitti ja lähetettiin yksityisen puolelle hampaan juurihoitoon. Noh sain siinä sitten samalla antibiootin ja ibumaxia. Oliko päivä tai kaksi niin poski turposi sen patin kohdlata hyvin laajasti melkein silmään asti ja pienentyi sitten 3 päivän aikana. Noin 1,5 vko sen jälkeen kävin ekaa kertaa juurihoidossa ja poski turposi illalla saman päivän aikana samaan kokoon kuin viimeksi. Kävin sitten 2päivän päästä siitä päivästä kiirreellisellä päivistyksellä ja he katsoivat että poski aivan turvonnut ja otti röngtenkuvan ja totesi että poski aivan täynnä mätää että hammas on poistettava. No minä sitten pinkasin pois penkistä ja sanoin että ei onnistu ja hakeuduin heti seuraavana päivänä minun juurihoidon aloittelevalle henkilölle ja hän sitten rauhotteli ja otti uuden röngtenkuvan ja totesi ettei mätää ole, mutta silloin tietenkin se turbotus oli jo laskenut normaaliin kokoonsa. Tämän kaiken aikana minulla on ollut noin 9kk turvonnut imusolmuke. Minulle on syntynyt pieniä kyhmyjä pari kappaletta kaulan ympärille, mutta lääkärit ei näe sitä ongelmana ja minulle on tullut noin 2kk sisällä punasia täpliä nieluun. Minulla on siis joka päivä aina muutaman kerran yskää ja limaa tulee pois nielusta/ kurkusta. Myös yhdessä vaiheessa veden juonti sattui kurkkuun ja ollut joissakin vaiheissa erittäin kuiva suu Olisi kiva kuulla kannattaako minu jatkaa vielä lääkäreissä käynyiä muualla vai antaa juurihoidon hoitaa hommansa. Ajattelisin että olisiko hyvä kääntyä erikoishammaslääkärin konsultaation puoleen ja samalla jonkun pätevän suu/ leukakirurgi lääkärin kanssa joka tutkisi kaulalta hyvin pienet muutokset.

1

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nyt olisi hampaan poisto paras ratkaisu. Yhden poskihampaan poisto ei ole katastrofi mutta säästyt paljolta rahankululta, tuskalta, kivulta, ajanhukalta ja hampaan menetykseltä myöhemmin joka tapauksessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8630
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2459
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      27
      2281
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2092
    5. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1768
    6. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1747
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1470
    8. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1167
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      6
      1043
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1015
    Aihe