Ainutlaatuinen hip hop -opintolinja tarvitsee lisää opiskelijoita käynnistyäkseen

Anonyymi-ap

Jyväskylän Alkio-opiston hip hop -elementit -opintolinja on joutunut viivästyttämään lukuvuoden aloitusta.

22.08.2024

Catharina Herlin

Jyväskylän Korpilahdella sijaitsevan Alkio-opiston Hip hop -elementit -opintolinja on joutunut viivästyttämään lukuvuoden alkamista, sillä se tarvitsee lisää opiskelijoita käynnistyäkseen. Kolme vuotta toiminut linja on Suomessa ainoa laatuaan, sillä se tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden opiskella räppäämistä, hip hop -musiikin tuottamista, dj-toimintaa, breikkaamista ja katutaidetta.

Toisen asteen oppilaitokseksi luettavan Alkio-opiston Hip hop -elementit linjalla opiskellaan päätoimisesti. Lukuvuoden aikana syvennytään käytännönläheisin metodein esimerkiksi lyriikoiden kirjoittamiseen, graffitien maalaamiseen, freestyle-räppäämiseen, tapahtumien järjestämiseen ja esiintymiseen sekä hip hop -kulttuurin historiaan.

Työelämälähtöinen kokonaisuus ohjaa oppilasta kohti hänen ammatti-identiteettinsä löytymistä ja hänen työllistymistään. Lukuvuoden aikana tutustutaan siis laajasti myös kulttuuri- ja taidealalla työskentelemiseen, vaikka musiikki onkin opintojen keskiössä.

Hip hop -elementit -linjan johtajana ja yhtenä opettajana toimii rap-artisti ja tuottaja-dj Niko Vainikainen, taiteilijanimeltään Niko Nova. Linjan opettajia ovat myös kuvataiteilija Jukka Silokunnas, tanssiopettaja ja rap-artisti Erika ”Rehtori” Forsberg, tanssija ja tuottaja-dj Arttu ”R2ISDJ2” Rintakumpu, sekä breikkaaja-dj Matti ”MattiWatti” Pulkkinen.

Lisäksi opintolinjalla vierailevat jakamassa tietotaitoaan useat hip hop -kulttuurin eri sarojen ammattilaiset – heitä ovat olleet muun muassa Gettomasa, Lauri Haav, Paleface, Are ja Stepa.

”On ollut hienoa olla toteuttamassa ja kehittämässä linjaa, jonka olemassaolosta pystyi itse nuorempana vain haaveilemaan”, Vainikainen sanoo tiedotteessa. ”Panostamme siihen, että opiskelijamme saavat kokemusta ja tietoa artistina olemisesta, ylittäen itsensä yli esiintymisjännitysten ja saaden kattavan työkalupakin ja tiedon mitä ala pitää sisällään.”

Pihlderberg-levymerkin kautta pian debyyttilevynsä julkaiseva rap-artisti Sigfrid eli Ella Sihvonen opiskeli Hip hop -elementit -linjalla lukuvuoden 2021–2022.

”Hip hop-elementit -linjan linjalaisista ja opettajista tuli osa perhettä, kollegoita ja ystäviä”, Sihvonen kertoo Alkio-opiston sivuilla. ”Sain kasvaa ihmisenä ja olla sellainen kuin olen. Hip hop -elementit -linja antoi mahdollisuuden toteuttaa unelmia ja viedä omaa intohimoa juuri siihen suuntaan kuin itse halusi.”

Alta voit katsoa Erika Forsbergin esittelyn linjan toiminnasta.

https://www.rumba.fi/uutiset/ainutlaatuinen-hip-hop-opintolinja-tarvitsee-lisaa-opiskelijoita-kaynnistyakseen/

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Suomi on täysin sekaisin

        Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
        Maailman menoa
        450
        4889
      2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

        minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
        Ikävä
        15
        1742
      3. Aivan täysin tahallinen teko

        Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
        Suomussalmi
        94
        1478
      4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

        Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
        Suomussalmi
        53
        1369
      5. Olet saanut minut sekoamaan

        Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
        Ikävä
        23
        1347
      6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

        Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
        Suomussalmi
        53
        1238
      7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

        Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
        Suomalaiset julkkikset
        0
        1085
      8. Myönnän sinulle nyt

        Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
        Ikävä
        54
        1010
      9. Pysytäänkö nainen

        edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
        Ikävä
        57
        895
      10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

        eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
        Ikävä
        62
        894
      Aihe