Havaintoja transponderittomista sotilaskoneista

Anonyymi-ap

Eli kun näet taivaalla sotilaskoneen, mutta flightradarissa alueella ei näy mitään lentoliikennettä. Yleensä kaikissa lentokoneissa käytetään transponderia, mikäli toiminta on päivänvaloa kestävää. Jo transponderin sammuttelu kesken lennon kertoo siitä, että jotain hämärää on tekeillä.

Transponderin sammuttaminen ei auta tutkaa vastaan. Tosin niiden tietoja ei yleensä ole laitettu kaikkien nähtäville, vaikka se lisäisi avoimuutta ja turvallisuutta.

10

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eli kun näet taivaalla sotilaskoneen, mutta flightradarissa alueella ei näy mitään lentoliikennettä on se Naton pimeä ja tunnukseton kone.

      Monissa siviili lentokoneissa käytetään transponderia, ja transponderittomat ovat radioyhteydessä lennonjohtoon, mikäli toiminta on päivänvaloa kestävää. Yöllä lentävissä on kulkuvalotkin havaittavissa joista näkee lentosuunnan jos nyt huumeita kuljettava Naton pilotti ei sitten ole kytkenyt niitä pois päältä.

      Jo transponderin sammuttelu kesken lennon kertoo siitä, että jotain hämärää on tekeillä, tai yleensä se kertoo huonosta länsitekniikasta. Saanut kosteutta tms?

      Transponderin sammuttaminen ei auta tutkia vastaan. Tosin niiden tietoja ei yleensä koskaan panna kaikkien nähtäville. ETS.

      Niinpä. Nato lentää pimeitä lentoja, niinkuin CIA tekee myös. Kaikkea ei haluta julkistaa.

    • Anonyymi

      Suomen Ilmavoimien koneissa transponderia käyttävät vain Pilatus, Learjet ja Casa koneet. Muuta ns. taistelukoneet eivät niitä käytä. Samalla kuitenkin juuri sama taho itkee koko ajan että Venäjän koneet eivät niitä käytä. Ovat varmaan ottaneet oppia Suomen Ilmavoimilta.

    • Anonyymi

      Nurmes, klo 16:57 joku poikkeuksellista ääntä pitävä kone meni tästä ohi.

    • Anonyymi

      Tähän tehtävään tarvittaisiin joku harrastelijoiden kehittämä mikrofoni + tekoäly yhdistelmä, joka tunnistaa koneet äänestä ja laittaa kartalle merkin sinne, missä havainto on tehty.

      Mitä tiheämpi verkosto sen tarkemmin koneet saataisiin kartalle.

      Tosin sitten koneita varmasti alettaisiin vaimentaa, asentamalla niihin laadukkaammat moottorit yms.

    • Anonyymi

      Pari päivää sitten kotimme yli lensi matalalla kaksimoottorinen isohko propellikone. Ei näkynyt Flightradarissa. Parin tunnin kuluttua siitä samanlainen lento samaan suuntaan,
      eikä Flightradarissa. Outoja olivat koneet.

    • Anonyymi

      Nurmes: koko päivän omituista, häiritsevää uhittelukäyttäytymistä transponderittomilta häviäjäleluilta.

    • Anonyymi

      Silloinhan siellä voi ampua kun ei näy mitään.

    • Anonyymi

      anteeksi kiejoitan väärään nyt mutta hyv ä kun ostyanut jonkin nato--sotilaskäyttöön tarkoitetun takin niin siviilikälytössä kesdtää ikuisuuden...

    • Anonyymi

      Ne eivät ole muodissa nykyään. Joskus 60- luvulla viime vuosidadalla ne olivat nuorison keskuudessa muodissa, mutta nuoriso oli nato ja USA:n vastaista ja kannatti Vietnamia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe