riittävästi vettä nyt kun olemme saaneet nauttia jo tovin lämpimistä kesäsäistä? Huomasin lauantaina kauppakeskuksessa (käydessäni asioimassa useammassa liikkeessä ja oikein ajan kanssa) kovan janon yllättäessä, että olen ihan unohtanut lisätä päivittäin nauttimaani nestemäärää.
Minullahan tuo helleraja alkaa n. 20 ssä asteessa, pää kun ei kestä kuumaa! Riittävä nesteen nauttiminen auttaa jonkin verran, ettei "tule horjuva olo" niin kovin äkkiä.
Aamuni aloitan kahdella lasillisella puhdasta huoneenlämpöistä vettä heti kun nousen istumaan vuoteeni laidalle. Sitten vasta kahvin keittoon!
Päivän mittaan vaihdellen kivennäisvettä, laimennettua tuoremehua ja vettä, tämän kolmevaiheisen menetelmän olen todennut toimivaksi kohdallani. Ja tietysti päivä- ja iltakahvit! Ruokajuomana parasta vesi.
Millaisia hyviksi havaittuja "nesteytys" tapoja lienee teillä muilla?
Muistatteko juoda
10
944
Vastaukset
- soilike
En tule toimeen ilman vettä.
Yölläkin on vieressäni runsaasti vettä.
Samoin kuin sinäkin, aamulla ekaks vettä, mutta mulla se on jääkaapissa, kannussa.
Menin minne tahansa koti-tai ulkomailla, varmistan , että mukanani on vesipullo.
Matkatoverini nauraa minulle, mutta on kauhia asia vieraassa kaupungissa , kauhea jano, eikä tiedä, mistä sais vettä.- Leny
On tavallista, että iän myötä janon tunne heikkenee. Niin on minullekin käynyt. Siksi on MUISTETTAVA juoda. Minulla on 1,5 l:n juomakannu tiskipöydällä(kesällä jääkaapissa). Sen juon päivän mittaan. Maitotuotteita(maito, piimä, jogurtit)1/2 litraa päivässä. Kahviakin kohtalaisesti. Vesimäärää lisään helteillä. Virvoitusjuomista juon vain kevyt Jaffaa joskus. Tuoremehua juon hyvin laimennettuna, ettei hampaat vihloisi.
- my.mm.eli
Leny kirjoitti:
On tavallista, että iän myötä janon tunne heikkenee. Niin on minullekin käynyt. Siksi on MUISTETTAVA juoda. Minulla on 1,5 l:n juomakannu tiskipöydällä(kesällä jääkaapissa). Sen juon päivän mittaan. Maitotuotteita(maito, piimä, jogurtit)1/2 litraa päivässä. Kahviakin kohtalaisesti. Vesimäärää lisään helteillä. Virvoitusjuomista juon vain kevyt Jaffaa joskus. Tuoremehua juon hyvin laimennettuna, ettei hampaat vihloisi.
laittaa otsikon, kun on niin vähän houkutellut lukijoita/vastauksia! Mutta kun juuri tuota tarkoitin, että pitää muistaa juoda vaikka ei janottaisi lainkaan.
Minulla myös jääkaapissa 1½ litran vesikannu, lisäksi 1½ litran vähähiilihappoista kivennäisvettä joilla laimennan tuore- tai muun mehun hyvin laimeaksi. Tämä määrä kyllä menee lämpimänä päivänä. Tulee samalla hiukan kivennäisiä ja sokereita. Kevyt- tai muita virvoitusjuomia en käytä lainkaan. Lähinnä niissä olevien keinotekoisten lisäaineiden vuoksi! Ainoastaan pienen siiderin joskus "juhlan kunniaksi" iltamyöhään, vaikkapa upealle auringonlaskulle!
Joskus jostain luin, että elimistölle olisi hyväksi kaksi lasillista, nimenomaan yön yli avoimessa astiassa seisonutta huoneenlämpöistä, vettä aamulla ensimmäiseksi. Sitä olen noudattanut jo vuosia. Huuhtelee parhaiten suoliston kuulemma, kun ei ole liian kylmää.
Tiedä näistä sitten. Haittaa ei ainakaan ole ollut. Ja hyvää kai sisäinenkin huuhtelu, hyvältä aamusuihkukin nahkalle tuntuu! - minulla ei ole
my.mm.eli kirjoitti:
laittaa otsikon, kun on niin vähän houkutellut lukijoita/vastauksia! Mutta kun juuri tuota tarkoitin, että pitää muistaa juoda vaikka ei janottaisi lainkaan.
Minulla myös jääkaapissa 1½ litran vesikannu, lisäksi 1½ litran vähähiilihappoista kivennäisvettä joilla laimennan tuore- tai muun mehun hyvin laimeaksi. Tämä määrä kyllä menee lämpimänä päivänä. Tulee samalla hiukan kivennäisiä ja sokereita. Kevyt- tai muita virvoitusjuomia en käytä lainkaan. Lähinnä niissä olevien keinotekoisten lisäaineiden vuoksi! Ainoastaan pienen siiderin joskus "juhlan kunniaksi" iltamyöhään, vaikkapa upealle auringonlaskulle!
Joskus jostain luin, että elimistölle olisi hyväksi kaksi lasillista, nimenomaan yön yli avoimessa astiassa seisonutta huoneenlämpöistä, vettä aamulla ensimmäiseksi. Sitä olen noudattanut jo vuosia. Huuhtelee parhaiten suoliston kuulemma, kun ei ole liian kylmää.
Tiedä näistä sitten. Haittaa ei ainakaan ole ollut. Ja hyvää kai sisäinenkin huuhtelu, hyvältä aamusuihkukin nahkalle tuntuu!koskaan jano. Ihmettelen asiaa itsekin, ja minun siskoni joka on kova juomaan vettä koettaa aina muistuttaa minulle kuinka tärkeää juominen olisi.
Varsinkin jos käyttää jotakin lääkitystä, niin paljon pitäisi lääkkeiden kanssa muista juoda.
Mutta en muista että minulla olisi koskaan elämässäni ollut varsinaisesti jano. Voikohan janontunne puuttua joiltakin ihmisiltä kokonaan?
Pitäisi joskus kysäistä asiaa ihan lääkäriltä.
Sitten vain huomaan että tulee hieman huono olo ja siitä muistan, etten ole juonut mitään pitkään aikaan.
Olen vielä aikalailla "alaikäinen" tälle palstalle, mutta tulin ihan mielenkiinnosta katsomaan. Ihan kivoja aiheitahan täällä on. Itse olen tuolla 40 palstalla kirjoitellut ja viiskymmppisissäkin piipahtanut.
Kai täällä saa vähän aidan yli loikkia :))
Hauskaa ja lämmintä juhannusta teille kaikille :))
toivottelee Marion.T - Leny
minulla ei ole kirjoitti:
koskaan jano. Ihmettelen asiaa itsekin, ja minun siskoni joka on kova juomaan vettä koettaa aina muistuttaa minulle kuinka tärkeää juominen olisi.
Varsinkin jos käyttää jotakin lääkitystä, niin paljon pitäisi lääkkeiden kanssa muista juoda.
Mutta en muista että minulla olisi koskaan elämässäni ollut varsinaisesti jano. Voikohan janontunne puuttua joiltakin ihmisiltä kokonaan?
Sitten vain huomaan että tulee hieman huono olo ja siitä muistan, etten ole juonut mitään pitkään aikaan.
Olen vielä aikalailla "alaikäinen" tälle palstalle, mutta tulin ihan mielenkiinnosta katsomaan. Ihan kivoja aiheitahan täällä on. Itse olen tuolla 40 palstalla kirjoitellut ja viiskymmppisissäkin piipahtanut.
toivottelee Marion.TNormaalisti ihmisen nesteen tarve on 2-2,5 l /vrk:ssa. Tässä on mukana myös ruokaan sisältyvä neste. Tarve lisääntyy, jos ruumiinlämpö nousee tai hikoilee ruumiillisessta rasituksesta tai helteestä johtuen. Runsas suolan käyttö janottaa normaalisti ja nestettä voi kertyä turvotuksiin asti. Ikääntymiseen kuuluu janon tunteen sammuminen. Myös jos on aina juonut vähän ja elimistö tottunut olemaan kuivanpuoleinen, janontunne ei tule helposti. Vanha ihminen voi kuivua, jos ei muista juoda. Kuivumisalttiutta lisää vielä se, jos joutuu käyttämään nesteenpoisto lääkkeitä. Aina ei lääkäritkään havaitse tätä, että väsymys ja huonovointisuus johtuu kuivumisesta.
Nykyään on muotia, että kuljetaan vesipullo kädessä tai kassissa. Ei ole kuitenkaan välttämätöntä litkiä vettä lyhyin väliajoin, sillä kyllä nesteen tarpeen voi tyydyttää, kun juo muutaman kerran päivässä. Laihdutettaessa äärimmäisen runsaasta veden juonnista on ollut terveydellistä haittaa. Sitten joillakin kuivaa suuta, mikä ei aina ole nestevajauksesta johtuva oire. Jotkut lääkkeet, huumeet ja tupakkakin kuivaavat suuta ja koko ajan pitäisi kulautella vettä. Tulipa tässä nyt pitkä juttu. Liekö ketään kiinnostaa. minulla ei ole kirjoitti:
koskaan jano. Ihmettelen asiaa itsekin, ja minun siskoni joka on kova juomaan vettä koettaa aina muistuttaa minulle kuinka tärkeää juominen olisi.
toivottelee Marion.Truoan yhteydessäkin.
Jotkut syövät ehkä erilaisia sopparuokia tai nestemäisiä marjaruokia tai pelkkiä marjoja jälkiruoaksi, juovat piimää tai maitoa ruoan yhteydessä eikä juomisen tarvetta ole, koska keho on saanut jo nestettä riittävästi.
Muutama vuosi sitten meille toitotettiin ettei koskaan juo liikaa vettä, mutta tänä päivänä tiedetään että joittenkin sairauksien yhteydessä liiallinen juominen on jopa pahasta.
Itse rupesin juomaan mineraalivettä sen takia että lääkitykseni kuivaa suuta. Mineraalivesi auttaa paremmin kuin tavallinen kraanavesi.
- Olle Karlsson
Vaimokulta ei tykkää kun juon.
- my.mm.eli
"merkkiä"? Vaihda Huberiin niin vaimokultakin tykkää!
En nyt irvistele tälle aiheelle. Meidän janoreaktiomme on jo huono ja on syytä juoda nestettä riittävästi - pakosta.
Minä kun olen perinyt tuon tietynlaisen juomataidon isoisältäni, monien muiden taitojen lisäksi, on varottava juomasta.
Varsinaiseksi juopoksi olen kehittynyt halvan viinan etelässä.
Kerran Espanjassa valitin surkeaa oloani ja sain kuulla totuuden: SINULLA ON NESTEVAJAUS!. AIVAN OIKEIN, OIKEAN NESTEEN VAJAUS.- Kesämuori
Hyvä, kun muistutit. Sen oikean nesteen vajaus saattaa iskeä juhannuksena moneen täällä kotomaassakin. Jano ei aina lähde juomalla. Silti hyvää ja kohtuullista juhannusta kaikkine juomineen kaikille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2011631
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?581061Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän140964- 85922
- 61916
Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11810Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t268795Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75765Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk61732Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä342731